Nemzeti Sport, 1927. július (19. évfolyam, 106-127. szám)
1927-07-11 / 113. szám
12 S. Flock (350 Douglas) rekordsebességgel nyerte az idei Durban-Johannesburgversenyt, mely a világ legnehezebb motorkerékpárversenyének számít A versenyzőknek alig a fele ért célhoz — A versenyt valóságban a törött vázak, villák, kormányok és lábak versenyének nevezhetjük — A Nemzeti Sport tudósítójától — Most futották le a legklasszikusabb délafrikai motorkerékpárversenyt, a közel 700 km-es Durban— Johannesburg távversenyt, melynek részletes eredményeit az alábbiakban közöljük. Ez a verseny, melyet általánosságban Rand-versenynek is nevezőnek, a délafrikai országutak kiválasztottan legrosszabb terepein vezet keresztül és bár határa EMOK.A oldalkocsi legszebb, legjobb, legolcsóbb , Budapest, VI., Nagymenő utca 66. , zottan triál jelleggel bír, mégis sebességre megy. Az idei verseny óriási meglepetést hozott, amennyiben az első három beérkezett sv. gépeken ért célhoz, ami a motortechnika mai állása mellett feltűnően érdekes jelenség. Hetven versenyző állott starthoz és a 30 beérkezett száma az eddigi versenyekhez képest igen nagy szaporulatot mutatott, hiszen mint tudjuk, a tavalyi versenyen a résztvevőknek alig 20 százaléka ért célba. A versenyt két etappban futották le, az első nap 200 mérföldes távja Durbantól Newcastleig vezetett, VEZETŐ VILÁGMÁRKA ezen a szakaszon vérzett el a résztvevők legnagyobb része. Az első napi szakaszon kiállottak majdnem kivétel nélkül mechanikai defektusok miatt adták fel a versenyt, a hihetetlenül rossz utak következtében alig volt gép, mely súlyos törésekkel ne bűnhődte volna meg azt az igénybevételt, ami semmiképen sem volt arányban a gépek teljesítőképességével, az 1927. év modern motorkerékpárjának munkabírásával. Annyi törött váz, villa, sőt annyi törött láb hónapokon át nem szerepelt a versenyek történetében, mint a Durban-verseny első napján, melyen a versenyzők kivétel nélkül lábtartók hijjában értek célhoz, hiszen egy olyan versenyző sem akadt, aki ne bukott volna mindent tíz percben. A verseny nagy diadalt hozott a Douglas-gyárnak, amennyiben az ismert afrikai Tourist Trophy győztes Percy Flook öccse, S. S. Flook egy 350 kcm-es oldalt vezérelt Douglas-gép nyergében nemcsak defektmentesen végezte versenyét, hanem közel 65 km-es átlaggal a nap legjobb idejét is futotta új rekordidő alatt, legyőzve nem egy ezres ohv. masinát. Flock csupán a verseny végső mozzanataiban tudott az élre törni és alig 10 kilométerrel a cél előtt vette át a vezetést. A verseny díjazása pazar volt, amennyiben a győztes a 100 font értékű Schlesinger-serlegen kívül 250 angol fontot kapott kézhez, nem beszélve a Wakefield-serlegről, melyet mint a legjobban szereplő, Castrol-olajjal futó versenyző érdemelt ki. Részletes eredmények a következők : 1. S. S. Flook (348 sv. Douglas) 9:34:40 mp. 2. L. Iggurden (250 sv. OK Jap) 10:30:09 mp. 3. C. W. Bower (350 sv. Douglas) 10:38:17 mp. 4. G. Lind (350 ohv. AJS) 5. J. Sarkis (350 Velocette) A külföldi motorkerékpár, szaklapok sokat foglalkoznak Lindberg ezredes személyével, aki mielőtt repülővé vált, szenvedélyes motorkerékpáros volt és egyben a Harley Davidson-gyár ügynöke képen működött. Legtalálóbb talán annak az angol lapnak jellemzése, amelyik így írja le egy egy sorban az óceán átrepülőjét: „Vakmerő vezető, aki sohasem késett le, mégsem tanult meg táncolni”. Sok bajt okoznak az úgynevezett sétáló rendőrök, akik* az unalomtól űzve, villámszerű ■ elhatárolással elhagyják őrhelyüket és elindulnak egy egy stráfkocsi mellett. Mint tudjuk, rendőr mellett nem lehet előzni, illetve lehet, de nem szabad .Ha tehát az őrszemes rendőr a" teherkocsi mellett sétába kezd, úgy a kocsi mögött haladó" gépjármű vezetője megoldhatatlan probléma elé van állítva, ha pedig, kitartóan dudál, úgy,gorombaságban is lehet része. Sürgősen parancsba kellene adni az őrszemes rendőröknek, hogy ettől, a forgalmat hátráltató szokástól tartózkodjanak, hiszen az ilyesminek amúgy sincs semmi célja. A legújabb típusú 175 kcm-es Villiers motorok sebessége egyenesen megdobbantó és sohasem remélt eredményekkel dicsekedhetik igen kis hengerürtalma ellenére. A legutóbbi zürichi rekordkísérlet alkalmával T. Grandjean egy 176 kcm-es ViUiers motorral szerelt Allegro km-es átlagsebességet ért el a gépen .126 Érdekes konstrukciójú steering dampert hoz forgalomba az egyik angol gyár. Az új modell teljesen eltér az az eddigi dörzskorongos megoldástól és teljesen a belső expandáló fék nyomdokain halad. A kormányszorító belsejében a Webb-fékhez teljesen hasonló megoldású belső epandáló Ferodo tárcsapár foglal helyet, melyet excenterhűtyök feszít. A bütyköt, a szorítón levő kézikerék útján lehet működésbe hozni és tetszőleges mértékben beállítani a dörzshatást. Az új készülék óriási előnye az egy ujjal elvégezhető beállítás, a kerék olyan könnyen forgatható, hogy az eddigi kormányszorítók hátránya, a nehéz járás teljesen ki van küszöbölve. A kísérletek és az állandó használat alkalmával bizonyítást nyert, hogy a dörzshatás hosszú hónapok üteme alkalmával sem változik, meg és sohasem válik lehetségessé az, hogy a kerék teljes beforgatása alkalmával sem érvényesül az elérni kívánt dörzshatás. A. Denly, a kitűnő Norton pályaversenyző személyéhez fűződik annak dicsősége, hogy egy óra alatt 160 kilométernél, tehát 100 mérföldnél nagyobb távolságot futott be 500 kcm-es gépen. Denly gépe nem az új királytengelyes modell, hanem a régi nyomórudas típus volt. Szinte hihetetlen a motorok sebességének fejlődése, egy évvel ezelőtt még ezres gép tartotta ezt a rekordot, a szenzáció erejével hatott, amikor Le Vack 500-as gépen elérte a 160-as átlagot egy kilométeren. Ma már ott tartunk, hogy ezt a tempót nemcsak másodperceken át, hanem teljes egy órán keresztül tudják tartani a Világrekordok tulajdonosai. Denly a Monthléryben kifutott szenzációs rekordja után úgy nyilatkozott, hogy eredménye csupán annak tulajdonítható, hogy a keverék turbulenciájának kérdésében olyan megoldásra jutott, ami szinte hihetetlen sebességnövekedést jelentett. PUCH 15 versenyen 15 első díjat M MIN MD ¥ OREI £ H?£ ICS>£ Kft)S} Dunántúli kizárólagos vezérképviselete ifj. motorkis kizárólagos vezérképviselete és gyári alkatrész raktára . Götzl József ;erékpárfelszerelési cikkek szaküzlete SZOMBATHELY, SZÉLL KÁLMÁN UTCA 8. Az összes típusok raktárról azonnal szállíthatók. Elemos fizetési feltétel. Speciális javítóműhely Kerékpárok Semperit-Kerékpárgummi Legolcsóbb árban Salzberger és Tsa VI. ker., Révay utca 9. sz Telefon: Teréz 224—84’ RALEICH motorkerékpáros:Vezérképviselete: 4P4RI AUTÓ H.-T. Budapest, VI., Andrássy út 37. Telefon: 89-44. 1 PUCH motor 1926. évben. Eladási központ: Budapest, VI, Liszt Ferenc-tér S. SUNBEAM dlazariBIWfri» n 111 Ilirvavre AZ IDEÁLIS TURA MOT 03 KERÉKPÁR KEDVEZŐ RÉSZLETRE ... 1,1,11 ' ' ."P1 ' 1 111 VEZÉRKÉPVISELET: BUDAPEST, VI., JQKAÍ 0.8, TELEFON: 133-56. Hétfő, 1927 ;7j Az MKSz motorkerékpár- versenye az UTE-pályán — A Nemzeti Sport tudósítójától — Az MKSz által idén elsőízben a _meg i rendezett motorkerékpárverseny jól sikerült tegnap az UTE stadionjában. Az elért és egyébként pontosan mért időeredményeket azonban a rendezőség nem hozza a nyilvánosságra, mert a főhatóság, a KMAC képviselője nem jelent meg s így azok elismerve úgy sincsenek. Eredmények: 175 és 250 kbc. egyesített kategóriáé Táv 5 km: 1. Bauer János. 2. Adorján Zsigmond. 3. Farkas Béla. 350 kbc. 10 km. 1. Zamecsnik Tivadar. 2. Sabrnák Ottó. 500 kbc. (alulvezényelt gépek). Táv 7 km. 1. Weidl Emil. 2. Pick Imre. 3. Schwarz Géza . 500 kbc. (felülvezényelt gépek). Táv 10 km. 1. Székely János. 2. Kuseff Miklós. Automatikus gyertyát találtaki egy angol mérnök, s az még abban az esetben is működik, ha a mágnes teljesen tönkrement — A Nemzeti Sport tudósítójától — Prof. A. M. Low, a világhírű tervező mérnök nevéhez újabb zseniális találmány fűződik. Nem kisebb dologról van szó, mint olyan gyújtógyertyáról, mely még abban az esetben is működik, ha a mágnes nem ad szikrát. A gyertya igen elmésen, van megkonstruálva és ami talán még fontosabb, működése olyan egyszerű, hogy joggal csodálkozhatunk azon, hogy eddig senkinek sem jutott eszébe hasonló készüléket megkonstruálni. Nagyjából Hörgos szelephez lehet hasonlítani a gyertyát A gyertya belsejében hajlékony diaíragma van, mely a kompresszióütemnél fellépő nyomás alkalmával felfelé hajlik és kontaktust létesít a két pólus között. A szükséges gyújtóáramot zseblámpaelem , szolgáltatja egy fojtótekercs közbeiktatásával. A diafragma feszülését rúgóval lehet szabályozni, ami egyúttal a gyújtási pillanatot is szabályozza. Az új konstrukció kitűnői szolgálatokat tesz abban az esetben, ha a mágnest olyan defektus éri, mely rövidesen ki nem javítható. Ilyen esetben az új gyertya tökéletesen pótolja a mágnesgyújtást. Szinte hihetetlen mértékben népszerűek az IOM-versenyek, az angol TT küzdelmek. A Man-szigeten tudvalevőleg külön veztői igazolvány kell, s az idei TT-versenyek nagy látogatottságára mi sem jellemzőbb, mint az, hogy csekély 2856 igazolványt állítottak ki a Man-sziget postahivatalai, melyeket shilling fejében állítanak ki bárki részére vezető igazolványt. Vicenty László a TT versenyen indult 175 kcm-es Sun Villiers versenygépét teljesen átdolgozta. A gép rövidebb vázba került, hatalmas kipuffogócsöveket kapott és motorja is alapos tuningmunkán ment keresztül és kategóriájának egyik leggyorsabb gépe. Az új gép debüje az UTE stadion versenyén lesz, ahol Baumgarten László fog nyergébe ülni. A Ciklop-garázs benzin és olajellátását a Steaua kőolajkereskedelmi rt. vette át, így a Ciklop-garázsban ezután kizárólag a népszerű Rex-olaj és a Rex-benzin lesz kapható. A szervezési munkálatok befejezést nyertek, ami Gyurkovich Béla és Schüller László érdeme, akik kitűnő eredményeket értek el eddig is a Rex márka népszerűsítése terén. Egyesült motorkerékpár és oldalkocsiüzem Tóth Gyula és Társai. A legtökéletesebben javító VI., Nagymező-utca 66. CZIGÁNY-féle FUTBALL és FUTÓCIPŐK! A készítőnél Czigánynál,Attila-utca 37. Felelős szerkesztő és kiadó: Dr. Vadas Gyula Helyettes szerkesztő: Hoppé László Nyomatott a Sfrádlim* Sajtóvállalat Rt. körforgógépein. Nyomdaigazgató: Janovits Ferenc,