Nemzeti Sport, 1927. július (19. évfolyam, 106-127. szám)

1927-07-11 / 113. szám

12 S. Flock (350 Douglas) rekordsebességgel nyerte az idei Durban-Johannesburg­­versenyt, mely a világ legnehezebb motor­kerékpárversenyének számít A versenyzőknek alig a fele ért célhoz — A versenyt valóság­ban a törött vázak, villák, kormányok és lábak versenyének nevezhetjük — A Nemzeti Sport tudósítójától — Most futották le a legklassziku­sabb délafrikai motorkerékpárver­senyt, a közel 700­ km-es Durban— Johannesburg távversenyt, melynek részletes eredményeit az alábbiakban közöljük. Ez a verseny, melyet általános­ságban Rand-versenynek is nevező­nek, a délafrikai országutak kivá­­lasztottan legrosszabb terepein vezet keresztül és bár határa­ EMOK.A oldalkocsi legszebb, legjobb, legolcsóbb , Budapest, VI., Nagymenő­ utca 66. , zottan triál jelleggel bír, mégis sebességre megy. Az­ idei verseny óriási meglepetést­­ hozott, amennyiben az első három beérkezett sv. gépeken ért célhoz, ami a motortechnika mai állása mellett feltűnően érdekes jelenség. Hetven versenyző állott starthoz és a 30 beérkezett száma az eddigi ver­senyekhez képest igen nagy szapo­rulatot mutatott, hiszen mint tud­juk, a tavalyi versenyen a résztve­vőknek alig 20 százaléka ért célba. A versenyt két etappban futották le, az első nap 200 mérföldes távja Durbantól Newcastleig vezetett, VEZETŐ VILÁGMÁRKA ezen a szakaszon vérzett el a részt­vevők legnagyobb része. Az első napi szakaszon kiállottak majd­nem kivétel nélkül mechanikai de­fektusok miatt adták fel a versenyt, a hihetetlenül rossz utak következ­tében alig volt gép, mely súlyos tö­résekkel ne bűnhődte volna meg azt az igénybevételt, ami semmiképen sem volt arányban a gépek telje­sítőképességével, az 1927. év modern motorkerékpárjának munkabírásá­val. Annyi törött váz, villa, sőt annyi törött láb hónapokon át nem szerepelt a versenyek történe­tében, mint a Durban-verseny első napján, melyen a versenyzők kivétel nélkül lábtartók hijjában értek célhoz, hi­szen egy olyan versenyző sem akadt, aki ne bukott volna minden­t tíz­­ percben. A verseny nagy diadalt hozott a Douglas-gyárnak, amennyiben az is­mert afrikai Tourist Trophy győz­tes Percy Flook öccse,­ S. S. Flook egy 350 kcm­-es oldalt vezérelt Douglas-gép nyergében nemcsak de­­fektmentesen végezte versenyét, ha­nem közel 65 km­-es átlaggal a nap legjobb idejét is futotta új rekord­idő alatt, legyőzve nem egy ezres ohv. masinát. Flock csupán a ver­seny végső mozzanataiban tudott az élre törni és alig 10 kilométerrel a cél előtt vette át a vezetést. A verseny díjazása pazar volt, amen­­­nyiben a győztes a 100 font értékű Schlesinger-serlegen kívül 250 angol fontot kapott kézhez, nem beszélve a Wakefield-serlegről, melyet mint a legjobban szereplő, Castrol-olajjal futó versenyző érde­melt ki. Részletes eredmények a követ­kezők : 1. S. S. Flook (348 sv. Douglas) 9:34:40 mp. 2. L. Iggurden (250 sv. OK Jap) 10:30:09 mp. 3. C. W. Bower (350 sv. Douglas) 10:38:17 mp. 4. G. Lind (350 ohv. AJS) 5. J. Sarkis (350­­ Velocette) A külföldi motorkerékpár, szaklapok sokat foglalkoznak Lindberg ezredes személyével, aki mielőtt repülővé vált, szenvedélyes motorkerékpáros volt és egyben a Harley Davidson-gyár ügy­­nöke képen működött. Legtalálóbb ta­lán annak az angol lapnak jellemzése, amelyik így írja le egy egy sorban az óceán átrepülőjét: „Vakmerő vezető, aki sohasem késett­ le, mégsem tanult meg táncolni”. Sok bajt okoznak az úgynevezett sétáló rendőrök, akik* az unalomtól űzve, villámszerű ■ elhatárolással el­hagyják őrhelyüket és elindulnak egy egy stráfkocsi mellett. Mint tudjuk, rendőr mellett nem lehet előzni, illet­ve lehet, de nem szabad­ .Ha tehát az őrszemes rendőr a" teherkocsi mellett sétába kezd, úgy a­ kocsi mögött hala­dó" gépjármű vezetője megoldhatatlan probléma elé van állítva, ha pedig, ki­tartóan dudál, úgy­,gorombaságban is lehet része. Sürgősen parancsba­­ kelle­ne adni az őrszemes rendőröknek, hogy ettől, a forgalmat hátráltató szokástól tartózkodjanak, hiszen az ilyesminek amúgy sincs semmi célja. A legújabb típusú 175 kcm­-es Vil­­liers motorok sebessége egyenesen megdobbantó és sohasem remélt ered­ményekkel­­ dicsekedhetik igen kis hen­­gerürtalma ellenére. A legutóbbi zü­richi rekordkísérlet alkalmával T. Grandjean egy 176 kcm­-es ViUiers motorral szerelt Allegro km-es­ átlagsebességet ért el a gépen .126 Érdekes konstrukciójú steering dampert hoz forgalomba az egyik an­gol gyár. Az új modell teljesen eltér az az eddigi dörzskorongos megoldástól és teljesen a belső expandáló fék nyom­dokain­­ halad. A kormányszorít­ó belse­jében a­ Webb-fékhez teljesen hasonló megoldású belső epandáló­ Ferodo tár­csapár foglal helyet, melyet excenter­hűt­yök feszít. A bütyköt­, a­ szorítón levő kézikerék útján lehet működésbe hozni és tetszőleges mértékben beállí­tani a­­ dörzshatást. Az új­­ készülék óriási előnye az egy ujjal elvégezhető beállítás, a kerék olyan könnyen for­gatható, hogy az eddigi kormányszo­­rítók hátránya, a nehéz járás­ teljesen ki van küszöbölve. A kísérletek és az állandó használat alkalmával bizonyí­tást nyert, hogy a dörzshatás hosszú hónapok üteme alkalmával sem válto­zik, meg és sohasem válik lehetségessé az, hogy a kerék teljes beforgatása al­kalmával sem érvényesül az elérni kí­vánt­ dörzshatás. A. Denly, a kitűnő Norton pályaver­senyző személyéhez fűződik annak di­csősége, hogy egy óra alatt 160 kilo­méternél, tehát 100 mérföldnél nagyobb távolságot futott be 500 kcm­-es gépen. Denly gépe nem az új királytengelyes modell, hanem a régi nyomórudas típus volt. Szinte hihetetlen a motorok se­bességének fejlődése, egy évvel eze­lőtt még ezres gép tartotta ezt a re­kordot, a szenzáció erejével hatott, amikor Le Vack 500-as gépen elérte a 160-as átlagot egy kilométeren. Ma már ott tartunk, hogy ezt a tempót nemcsak másodperceken át, hanem tel­jes­ egy­ órán­­ keresztül tudják tartani a Világrekordok tulajdonosai. Denly a Monthléryben kifutott szenzációs re­kordja­­ után úgy nyilatkozott, hogy eredménye csupán annak tulajdonít­ható, hogy a­­ keverék turbulenciájának kérdésében olyan megoldásra jutott, ami szinte hihetetlen sebességnöveke­dést jelentett. PUCH 15 versenyen 15 első díjat M MIN­ MD ¥ OREI £ H?£ ICS>£ Kft)S} Dunántúli kizárólagos vezérképviselete ifj. motorki­s kizárólagos vezérképviselete és gyári alkatrész raktára . Götzl József ;erékpárfelszerelési cikkek szaküzlete SZOMBATHELY, SZÉLL KÁLMÁN­ UTCA 8. Az összes típusok raktárról azonnal szállíthatók. Elemos fizetési feltétel. Speciális javítóműhely Kerékpárok Semperit-Kerékpárgummi Legolcsóbb árban Salzberger és Tsa VI. k­er., Révay­ utca 9. sz Telefon: Teréz 224—84’ RALEICH motork­erék­páros:­­Vezérképviselete: 4P4RI AUTÓ H.-T. Budapest, VI., Andrássy­ út 37. Telefon: 89-44. 1 PUCH motor 1926. évben. Eladási központ: Budapest, VI, Liszt Ferenc-tér S. SUNBEAM dlazariBIWfri» n 111 Ili­rvavre AZ IDEÁLIS TURA MOT 03 KERÉKPÁR KEDVEZŐ RÉSZLETRE ... 1,1,11 ' ' ."P1 ' 1 111 VEZÉRKÉPVISELET: BUDAPEST, VI., JQKAÍ­ 0.8, TELEFON: 133-56. Hétfő, 1927 ;7j Az MKSz motorkerékpár- versenye az UTE-pályán — A Nemzeti Sport tudósítójától —­­ Az MKSz által idén elsőízben a _meg­ i rendezett motorkerékpá­rverseny jól si­­került tegnap az UTE stadionjában. Az­ elért és egyébként pontosan mért idő­eredményeket azonban a rendezőség nem­ hozza a nyilvánosságra, mert a főh­atóság, a KMAC képviselője nem jelent meg s így azok elismerve úgy sincsenek. Ered­mények: 175 és 250 kbc. egyesített kategóriáé Táv 5 km: 1. Bauer János. 2. Adorján Zsigmond. 3. Farkas Béla. 350 kbc. 10 km. 1. Zamecsnik Tivadar. 2. Sabrnák Ottó. 500 kbc. (alulvezényelt gépek). Táv 7 km. 1. Weidl Emil. 2. Pick Imre. 3. Schwarz Géza . 500 kbc. (felülvezényelt gépek). Táv 10 km. 1. Székely János. 2. Kuseff Mik­lós. Automatikus gyertyát találtak­i egy angol mérnök, s az még abban az esetben­­ is működik, ha a mágnes teljesen tönkrement — A Nemzeti Sport tudósítójától — Prof. A. M. Low, a világhírű tervező mérnök nevéhez újabb zseniális talál­mány fűződik. Nem kisebb dologról­ van szó, mint olyan gyújtógyertyáról, mely még abban az esetben is műkö­dik, ha a mágnes nem ad szikrát. A gyertya igen elmésen, van megkonstru­álva és ami talán még fontosabb, mű­ködése olyan egyszerű, hogy joggal csodálkozhatunk azon, hogy eddig sen­kinek­­ sem jutott eszébe hasonló készü­léket megkonstruálni. Nagyjából Hör­­gos­ szelephez lehet hasonlítani a­ gyertyát A gyertya belsejében hajlékony diaírag­­ma van, mely a kompresszióütemnél fellépő nyomás alkalmával felfelé haj­lik és kontaktust létesít a két pólus között. A szükséges gyújtóáramot zseblámpaelem , szolgáltatja egy fojtó­tekercs közbeiktatásával. A diafragma feszülését rúgóval lehet szabályozni, ami egyúttal a gyújtási pillanatot is szabályozza. Az új konstrukció kitűnői szolgálatokat tesz abban az esetben, ha a mágnest olyan defektus éri, mely rövidesen ki nem javítható. Ilyen eset­ben az új gyertya tökéletesen pótolja a mágnesgyújtást. Szinte hihetetlen mértékben népsze­rűek az IOM-versenyek, az angol TT küzdelmek. A Man-szigeten tudvalevő­leg külön veztői igazolvány kell, s az­ idei TT-versenyek nagy látogatottságá­ra mi sem jellemzőbb, mint az, hogy csekély 2856 igazolványt állítottak ki a Man-sziget postahivatalai, melyek­et­ shilling fejében állítanak ki bárki ré­szére vezető­ igazolványt. Vicenty László a TT versenyen in­dult 175 kcm-es Sun Villiers verseny­­gépét teljesen átdolgozta. A gép rövi­­debb vázba került, hatalmas kipuffogó­­csöveket kapott és motorja is alapos tuningmunkán ment keresztül és kate­góriájának egyik leggyorsabb gépe. Az­ új gép debüje az UTE stadion verse­­­nyén lesz, ahol Baumgarten László­ fog nyergébe ülni. A Ciklop-garázs benzin és olajellá­tását a Steaua kőolajkereskedelmi rt. vette át, így a Ciklop-garázsban ez­után kizárólag a népszerű Rex-olaj és a Rex-benzin lesz kapható. A szerve­zési munkálatok befejezést nyertek, ami Gyurkovich Béla és Schüller László érdeme, akik kitűnő eredményeket ér­tek el eddig is a Rex márka népszerű­sítése terén. Egyesült motorkerékpár és oldalkocsiüzem Tóth Gyula és Társai. A legtökéletesebben javító VI., Nagymező-utca 66. CZIGÁNY-féle FUTBALL és FUTÓCIPŐK! A készítőnél Czigánynál,Attila-utca 37. Felelős szerkesztő és kiadó: Dr. Vadas Gyula Helyettes szerkesztő:­­ Hoppé László Nyomatott a Sfrádlim* Sajtóvállalat Rt.­ körforgógépein. Nyomdaigazgató: Janovits Ferenc,

Next