Nemzeti Sport, 1927. augusztus (19. évfolyam, 128-148. szám)

1927-08-14 / 137. szám

i ^.T|jMÉi 3^,.1927 gangtisrfjis.l 4. • ti *****»«-‚1 7 Vida tizenötperces előnnyel igényesen vezet a Tour de Hongrie második napján MfiBjrWin" HiiTTTlfin­TilinYi­hhii nyolc percet vert az összmezőnyre — A Pécs—Nagykanizsa ■Sftszafcasz 1 37 kilométerét sártengerben csak 5:52.26-os gyenge idővel abszolválja "a^^yőztes"—-‘Szekeres a nap hőse — Az OTT csapat vándordíjáért folyó küzdelem biztos favoritja a Postás SE együttese Betiplefl István gróf miniszterelnök inkei kúriája előtt hosszasan szemlélte­ az elvonuló négynapos körverseny mezőnyét —A Nemzeti Sport kiküldött tudósítójának telefonjelentése — ^.sTour ^de lHongrie második nap­­ján­ a 137 km-es Pécs—Nagykanizsa terepszakaszon csapott össze a 63 főről 56-ra csökkent versenyzőtábor, s amíg az­ első napon az izzó forróság és a por hendikeppelte teljesítőké­­pességüket, addig tegnap az esőtől átázott, sártengerbe zárult országút rettenetességeivel kellett megküzde­­niök, annyi lelkesedéssel és frisseség­gel, amihez foghatót eddig talán csak a külföldi szuperklasszisok wai­­tingjén­ volt alkalmunk tapasztalni. A tegnapi nagy csatában Vida el­­méretadásának legjavát adta és a szó szoros értelmében lehengerelte ellen­feleit. Igaz, hogy hatalmas megugrá­sának töredékét a kitűnő Szekeres­nek köszönheti, de viszont 80 kilomé­teren át teljesen magára utalva, ve­zetés és támogatás nélkül szerezte meg döntő előnyét, amit személyes kvalitásai javára lehet csak írni. Végsportje pedig, mellyel Nagykani­­zsa közel 20.000 érdeklődőjét, frene­­tizálta, egyedülálló a magyar ország­úti kerékpársport történetében. Huszka ezúttal is másodiknak vég­zett, de hátránya folytán sokat vesz­tett sanszaiból. Hugyecz megerősí­tette harmadik helyét, annak dacára, hogy erősen vérző sebe az éjjel lázat­ okozott. Höltzl is előnyomult, de helyzete egyelőre még nagyon problematikus. Pompásan futott Balázs, aki a kez­dők kategóriájában behozhatatlan előnyt szerzett magának és a várat­lanul gyors Boldizsár. Knoch a sze­niorok osztályának vezérlőpozícióját sorozatos tömlőszakadásai miatt át­engedte Pálának, aki egyre jobban lendületbe jön. Az örökifjú Papp is kitett­ magáért. Furcsa Az első nap: Budapest—Pécs 272 km. Pénteken reggel elindult a Tour de Hongrie hatalmas gépezete. Hatvanhárom induló állott start­hoz. 19 főversenyző, 11 haladó, 26 kezdő és 6 szenior. Az első nap útiránya: Budapest—Pécs, 272 km. Nehéz terep, 10 százalékos alvó- Változásokkal, poros, gödrös, vivi­­szekciós országút, pokoli hőség, nagyszerű rendezés, csendőr és­­rendőrfalanksz az útvonalak szegé­lyében, a városokon és falvakon át ünneplő, lelkesült embertömeg, nagyszerű fogadtatás Pécsett, eny­­nyit a nagy miting külsőségeiről. Ezzel szemben, a pécsi célon 58 versenyző futott át, köztük 40 standardon belüli teljesítménnyel. Akik lemaradtak: — (Kordon szív­görcs folytán szédült le gépéről, s Velvártot egy szénásszekér kapta el és törte darabokra gépét, Wéber bukása következtében ujficamodást és lábtörést szenvedett, Szavas vil­­laszártöréssel késett, idősebb Lo­vasa és Szekeres tömlőszakadások­kal küzdött­ ■— nem tudásuk fo­gyatékos volta miatt hagyták el nyergüket. A még bizonytalan sta­tisztikai adatok alapján 57 tömlő­szakadás történt összesen, 8 gép­alkatrésztörés, 16 bukás. A Buda­pest—Pécs (272 km.) útszakaszon aránylag gyenge, 24.300 km.-es óraátlagot abszolvált az élcsoport. Ezzel szembenáll azonban a káni­kulai meleg és az országutak fe­lette gyatra állapota. Vida Huszkától hajtva kemény küzdelem árán jutott csak győze­lemhez. Másodpercekig tartó tömlő­cseréje mindenesetre kritikus hely­zetbe hozhatta volna a nagy favo­­ritot, ha keménykötésű útitársa történetesen búcsút mond neki. A ■magyar bajnok egyébként ismét be­bizonyította, hogy fizikai adottságai mellett ésszerű beosztással és még mindig fejlődésben lévő végsebes­séggel rendelkezik, mellyel a hege­móniáját még mindig tartani tudja. Huszka azonban egyre komolyab­ban esik latba. Ha e nagyszerű jövőt sejtető országúti kombattáns, kinek végsebessége és állóképessége Vida képességeitől már csak árnya­lati eltérést mutat,­­ megedződve a csaták tüzében, több rutint és önállóságot szerez magának, úgy a jövő évi világbajnokságokon két esélyes magyar reprezentáns áll­hat majd starthoz. Hugyecz fel­szakadt sebe ellenére is bravúrosan állotta meg helyét. Harmadik helyét hősies akaraterejének köszönheti. Szenzációsan futott a két MTK újonc: Mrázik és Balás: utánpótlás-'A 100 m.-es hátúszás után hang­zott el az alábbi beszélgetés: —• Furcsán vallásosak az MTK- isták. — Miért?­ — Augusztusban ünneplik a ka­rácsonyt, bár tehát nincs hiány. Pompásan végzett Jakse is, a KAC fiatal ver­senyzője, hallatlan nyersereje könnyen bírta a távot és az irdat­lan meleget. Ugyanezt nem mond­hatjuk el Hölczről, akit az izzó for­róság komoly esélyektől fosztott meg. Az első nap részletes ered­ménye: Vida végsporttel győz. 1. Vida BSE 11:06:36, 2. Huszka Vil. KK háromnegyed géphossz, 3. Hugyecz Postás 11:14:55, 4. Mrázik MTK géphossz, 5. Jakse KAC 11:15:51, 6. Balás MTK 11:28:10, 7. Saspár KKK 11:50:45, 8. Szlama Postás 11:53:19, 9. Csörgey HKK 12:00:55, 10. Balogh Post. 12:01:20, II. Domanov TTC 12:01:30, 12. Hor­váth I. Sándor Postás 12:04:40, 13. Niger NyTE 12:04:41, 14. Knob KAC 12:07:50, 15. Strahling AKK 12:21, 16. Wagner Postás 12:21:53, 17. Suba RKK 12:28:40, 18. Vár­konyi Vil. KK 12:28:43, 19. Varga Turul KK 12:28:47, 20. Győrffy NyTE 12:33:05, 21. Lestyán BTK 12:36:40, 22. Cseőke Vasas 12:36:51, 23. Dalmady Postás 12:39:20, 24. Pala MÁV 12:39:21, 25. Mészáros Vil. KK 12:40:15, 26. Bálint Postás 12:44:06, 27. Rusovszky MTK 12:45:21, 28. Adamik Vil. KK 12:46:26, 29. Pillér Vil. KK 12:46:30, 30. Zsák KAC 12:47:03, 31. Boldizsár MTK 12:47:54, 32. Dormán MTK 12:52:46, 33. Reichert JKK 12:52:47, 34. Sternberg Turul KK 13:09:52, 35. Papp FTC 13:10:30, 36. Könczöl KAC 13:11:20, 37. Kimár NTC 13:32:40, 38. Csörgő TTC 13:33:20, 39. Galambos RKK 14:12, 40. Lovasi MTK 14:22, 41.­­Szenes KAC 14:22:02. Ifi Ironfl­nárilk szabadonfutók, kontráiké­nt a CX CskJpAt Ül­, pék,felszereléssel,jótállás­­sal 125 pengősül. Használt kerékpárok 60 pengőtől. iaSl Varrógépek 40 pengőtől Jótállással. Alkatrészek el­­kaphatók. Vili. ker., v­allsj/ ■ Dobozi-u. 7-9. essen­i EL­D műszerésznél. A második nap: Pécs—Nagykanizsa 137. km. Reggeli fél tíz. A Zsolnay Vilmos utca során ezrekre menő tömeg, öt­venhat induló készülődik a starthoz. Az éjszakai égiháború felűtötte a le­vegőt, a pormentes országútnak örül mindenki. Indulás! A gépek­ nekilen­dülnek s már száguld is a tömören együtthaladó tábor. Az elkésett Csör­gő felzárkózik. Pécs kijáratánál Csu­­torás tömlője kiadja a lelkét. A me­zőny a közepesen jó úton váltott ve­zetéssel halad előre. Akció akciót kö­vet. A boly szétnyúlik, rések ütődnek. Az élen előbb Boldizsár, majd Huszka veszi át a kommandót, az utóbbi ener­gikus tempóban húzza fel maga után ellenfeleit a Mecsekre. A terep most egyre hegyesebb lesz. Éles emelkedé­seken át, hajtűkanyarodókon kitűnő erdei útra fut a Tour­­de Hon­grie friss mezőnye. A hétkilométeres jelzőkőnél aztán Szekeres megnyitja a nap első komoly akcióját. Lesből előretör, meglepi társait, vil­lámgyors finissel iramodik tovább, már úgy látszik, hogy végleg elszö­kik, mikor Vida is kitör, aki magá­val rántva Huszkát, rövid ostrom után felzárkózik az éllovashoz. Most így hármasban irdatlan erőfeszítés­sel igyekeznek magukat függetleníte­ni. Ebben segítségükre van az erősen lejtő út. 60—70 km­-es sebességgel vág­tatva iramodnak lefelé az élet­veszélyes, fordulókkal teletűz­delt terepen és röviddel ezután már 200 méteres az előnyük. Mögöttük Reichert veze­tésével Hugyecz, Horváth, Mrázik és Balás fekszik, aztán Szenes magában és Strühling. A többiek szétszórt ra­jokban futnak. Lovass Reichert cso­portja előtt flyertréninget vesz és fel­zárkózik a vezetőkhöz. Itt­­azonban tömlője felmondja a szolgálatot, mire leáll Németszék előtt. Jó után tömö­rülés indul meg. Tízen fekszenek elől. A község virágesőt zúdít a verseny­zőkre. Hugyecz felső combján nyitott seb izzik, erősen vérzik, alig ül a nyergen, de heroikusan tartja magát. Szekeres első akciójának sikerén felbuzdulva tovább folytatja bravúr­jait. Robbantást robbantásra halmoz, az élmezőny kétségbeesett erőlködéssel igyekszik Szekeres hátsó kerekére nőni. Sásdon át ünneplő parasztlegé­nyek lengő zászlókkal mutatják a helyes utat. Nigert itt tömlőszakadás éri. Reichert, az önfeláldozó örök ve­zető nem bírja tovább: az élre húz és egyenletes, szapora taposással ra­gadja magával Hugyecet, Vidát, Mrázikot, Szekerest, Huszkát, Hor­­váthot és Balázst, akik a fenti sor­rendben ragadnak utána. Az út most átmenetileg sáros, Jakse azonban nagyszerűen bírja erővel és felzárkózik az éllovasok mellé. Gödre községen át fut a dara­bokra esett tábor: rabvallató út ez, agyagos, vízzel itatott­ gödrök ezrei­vel kell a versenyzőknek megküzde­nie. A kis Szekér azonban tovább manőorh­oz: zsonglőrügyességgel sik­lik a pocsolyás vizeken át, újra szökik s csak Jakse és Vida tudja expedí­cióját követni. Huszka elveszti a kapcsolatot, 150 méteres hátránya van már, mögötte Reichert és Hugyecz fek­szik, majd 300 méterre Balázs, aztán újabb 50 méterre Hölczl és Horváth I. És messze ezután a teljesen szét­szórt sereghajtó tábor, Gödre kijáratában éles emelkedés. Itt már valóságos mocsárba fut a kerék, mely agyig sülyed, a versenyzők gyalogszerrel kúsz­nak fel a hegyre, a fékpofákon kilószám áll a sár. Itt Vida és Szekeres búcsút mond Jakse­­nek. 50 km.: 2:06.20. Szentbalázs után bosszantó intermezzo: Szekeres ereje és akciókedve teljében tömlőszakadást szenved. Vida egyedül marad, aki most már teljes gőzzel fekszik bele a versenybe és Kaposvárra déli harangszóra ér­kezik, három percre növelve előnyét a mezőnnyel szemben. A frissítő*­állomásnál két percig pihen. A limo­­nádéállományt érintetlenül hagyva eszik s már rohan is tovább, mielőtt Szekeres beérné. Újabb négy perc múlik el: most az ismét lendületbe jött Hölczl szalad a limonádétankhoz, akit Reichert, Huszka, Hugyecz, Balás és Jakse, majd Jalics, Mrázik, Cseőke és Sas­pár követ. Utánuk szétszórtan jön a vert sereg. A hűsítő italok nem fogy­nak. Felhős az ég, ellenszél fúj, min­denki csak eszik. Jaksét a frissítő­­állomás után tömlőszakadás éri, visszaesik. Nagybajom ünnepi díszben várja a Tour de Hongrie kombattánsait. Mintha vasárnap volna: legények, leányok az utca hosszában állva ka­­laplengetve üdvözlik a versenyzőket. Böhörye előtt vendégmarasztaló sár. A kerekek benragadnak az agyagban, sokan buknak. Darutollas leventék tisztelegnek most a mezőnynek két kilométer hosszúságban. Égbeszökke­­nő hosszú jegenyefák alatt siklik az országút tovább. Vida a 100 kilomé­tert 4:16.30-al abszolválja. Mrázikot gyomorgörcsök kínozzák. Kényszer­­pihenőt tart és elveszti reményteljes sánszait. Inke felé fordul az út. Hepe-hupás ragadós sár mindenütt. A miniszterelnök puritán egy­szerűségű kúriája előtt álmos lakáj figyeli a horizontot. Mikor megpillantja Vidát, aki a köz­ség előtt (hátha künn áll a kapuban a kegyelmes úr) marékszámra hányja le arcáról a sarat, vad iramodással fut be a parkba. De elkésett. Bethlen Margit grófnő és Mikes Ármin gróf, az utóbbi a miting megtekintése ked­véért abbahagyta a miniszterelnökkel vívott sakkpartiját, sietve jönnek, ha már csak Hölczlt és Hugyeczet lát­hatják. Későbben maga Bethlen István gróf miniszterelnök is kijött a kapu elé és hosszú ideig szem­lélte a verseny folyását, a nyakig sárba vértezett gépek és em­berek hadakozását. Sár, sár, hajtókarig érő agyagos rögök, iszonyatos, verejtékező mun­kával verekedik át magukat a tere­pen. Vida kereke nyomában sugara­­san csattan fel a víz, mint valami mozgó szökőkút.

Next