Nemzeti Sport, 1927. augusztus (19. évfolyam, 128-148. szám)
1927-08-14 / 137. szám
i ^.T|jMÉi 3^,.1927 gangtisrfjis.l 4. • ti *****»«-‚1 7 Vida tizenötperces előnnyel igényesen vezet a Tour de Hongrie második napján MfiBjrWin" HiiTTTlfinTilinYihhii nyolc percet vert az összmezőnyre — A Pécs—Nagykanizsa ■Sftszafcasz 1 37 kilométerét sártengerben csak 5:52.26-os gyenge idővel abszolválja "a^^yőztes"—-‘Szekeres a nap hőse — Az OTT csapat vándordíjáért folyó küzdelem biztos favoritja a Postás SE együttese Betiplefl István gróf miniszterelnök inkei kúriája előtt hosszasan szemlélte az elvonuló négynapos körverseny mezőnyét —A Nemzeti Sport kiküldött tudósítójának telefonjelentése — ^.sTour ^de lHongrie második napján a 137 km-es Pécs—Nagykanizsa terepszakaszon csapott össze a 63 főről 56-ra csökkent versenyzőtábor, s amíg az első napon az izzó forróság és a por hendikeppelte teljesítőképességüket, addig tegnap az esőtől átázott, sártengerbe zárult országút rettenetességeivel kellett megküzdeniök, annyi lelkesedéssel és frisseséggel, amihez foghatót eddig talán csak a külföldi szuperklasszisok waitingjén volt alkalmunk tapasztalni. A tegnapi nagy csatában Vida elméretadásának legjavát adta és a szó szoros értelmében lehengerelte ellenfeleit. Igaz, hogy hatalmas megugrásának töredékét a kitűnő Szekeresnek köszönheti, de viszont 80 kilométeren át teljesen magára utalva, vezetés és támogatás nélkül szerezte meg döntő előnyét, amit személyes kvalitásai javára lehet csak írni. Végsportje pedig, mellyel Nagykanizsa közel 20.000 érdeklődőjét, frenetizálta, egyedülálló a magyar országúti kerékpársport történetében. Huszka ezúttal is másodiknak végzett, de hátránya folytán sokat vesztett sanszaiból. Hugyecz megerősítette harmadik helyét, annak dacára, hogy erősen vérző sebe az éjjel lázat okozott. Höltzl is előnyomult, de helyzete egyelőre még nagyon problematikus. Pompásan futott Balázs, aki a kezdők kategóriájában behozhatatlan előnyt szerzett magának és a váratlanul gyors Boldizsár. Knoch a szeniorok osztályának vezérlőpozícióját sorozatos tömlőszakadásai miatt átengedte Pálának, aki egyre jobban lendületbe jön. Az örökifjú Papp is kitett magáért. Furcsa Az első nap: Budapest—Pécs 272 km. Pénteken reggel elindult a Tour de Hongrie hatalmas gépezete. Hatvanhárom induló állott starthoz. 19 főversenyző, 11 haladó, 26 kezdő és 6 szenior. Az első nap útiránya: Budapest—Pécs, 272 km. Nehéz terep, 10 százalékos alvó- Változásokkal, poros, gödrös, viviszekciós országút, pokoli hőség, nagyszerű rendezés, csendőr ésrendőrfalanksz az útvonalak szegélyében, a városokon és falvakon át ünneplő, lelkesült embertömeg, nagyszerű fogadtatás Pécsett, enynyit a nagy miting külsőségeiről. Ezzel szemben, a pécsi célon 58 versenyző futott át, köztük 40 standardon belüli teljesítménnyel. Akik lemaradtak: — (Kordon szívgörcs folytán szédült le gépéről, s Velvártot egy szénásszekér kapta el és törte darabokra gépét, Wéber bukása következtében ujficamodást és lábtörést szenvedett, Szavas villaszártöréssel késett, idősebb Lovasa és Szekeres tömlőszakadásokkal küzdött ■— nem tudásuk fogyatékos volta miatt hagyták el nyergüket. A még bizonytalan statisztikai adatok alapján 57 tömlőszakadás történt összesen, 8 gépalkatrésztörés, 16 bukás. A Budapest—Pécs (272 km.) útszakaszon aránylag gyenge, 24.300 km.-es óraátlagot abszolvált az élcsoport. Ezzel szembenáll azonban a kánikulai meleg és az országutak felette gyatra állapota. Vida Huszkától hajtva kemény küzdelem árán jutott csak győzelemhez. Másodpercekig tartó tömlőcseréje mindenesetre kritikus helyzetbe hozhatta volna a nagy favoritot, ha keménykötésű útitársa történetesen búcsút mond neki. A ■magyar bajnok egyébként ismét bebizonyította, hogy fizikai adottságai mellett ésszerű beosztással és még mindig fejlődésben lévő végsebességgel rendelkezik, mellyel a hegemóniáját még mindig tartani tudja. Huszka azonban egyre komolyabban esik latba. Ha e nagyszerű jövőt sejtető országúti kombattáns, kinek végsebessége és állóképessége Vida képességeitől már csak árnyalati eltérést mutat, megedződve a csaták tüzében, több rutint és önállóságot szerez magának, úgy a jövő évi világbajnokságokon két esélyes magyar reprezentáns állhat majd starthoz. Hugyecz felszakadt sebe ellenére is bravúrosan állotta meg helyét. Harmadik helyét hősies akaraterejének köszönheti. Szenzációsan futott a két MTK újonc: Mrázik és Balás: utánpótlás-'A 100 m.-es hátúszás után hangzott el az alábbi beszélgetés: —• Furcsán vallásosak az MTK- isták. — Miért? — Augusztusban ünneplik a karácsonyt, bár tehát nincs hiány. Pompásan végzett Jakse is, a KAC fiatal versenyzője, hallatlan nyersereje könnyen bírta a távot és az irdatlan meleget. Ugyanezt nem mondhatjuk el Hölczről, akit az izzó forróság komoly esélyektől fosztott meg. Az első nap részletes eredménye: Vida végsporttel győz. 1. Vida BSE 11:06:36, 2. Huszka Vil. KK háromnegyed géphossz, 3. Hugyecz Postás 11:14:55, 4. Mrázik MTK géphossz, 5. Jakse KAC 11:15:51, 6. Balás MTK 11:28:10, 7. Saspár KKK 11:50:45, 8. Szlama Postás 11:53:19, 9. Csörgey HKK 12:00:55, 10. Balogh Post. 12:01:20, II. Domanov TTC 12:01:30, 12. Horváth I. Sándor Postás 12:04:40, 13. Niger NyTE 12:04:41, 14. Knob KAC 12:07:50, 15. Strahling AKK 12:21, 16. Wagner Postás 12:21:53, 17. Suba RKK 12:28:40, 18. Várkonyi Vil. KK 12:28:43, 19. Varga Turul KK 12:28:47, 20. Győrffy NyTE 12:33:05, 21. Lestyán BTK 12:36:40, 22. Cseőke Vasas 12:36:51, 23. Dalmady Postás 12:39:20, 24. Pala MÁV 12:39:21, 25. Mészáros Vil. KK 12:40:15, 26. Bálint Postás 12:44:06, 27. Rusovszky MTK 12:45:21, 28. Adamik Vil. KK 12:46:26, 29. Pillér Vil. KK 12:46:30, 30. Zsák KAC 12:47:03, 31. Boldizsár MTK 12:47:54, 32. Dormán MTK 12:52:46, 33. Reichert JKK 12:52:47, 34. Sternberg Turul KK 13:09:52, 35. Papp FTC 13:10:30, 36. Könczöl KAC 13:11:20, 37. Kimár NTC 13:32:40, 38. Csörgő TTC 13:33:20, 39. Galambos RKK 14:12, 40. Lovasi MTK 14:22, 41.Szenes KAC 14:22:02. Ifi Ironflnárilk szabadonfutók, kontráiként a CX CskJpAt Ül, pék,felszereléssel,jótállással 125 pengősül. Használt kerékpárok 60 pengőtől. iaSl Varrógépek 40 pengőtől Jótállással. Alkatrészek elkaphatók. Vili. ker., vallsj/ ■ Dobozi-u. 7-9. esseni ELD műszerésznél. A második nap: Pécs—Nagykanizsa 137. km. Reggeli fél tíz. A Zsolnay Vilmos utca során ezrekre menő tömeg, ötvenhat induló készülődik a starthoz. Az éjszakai égiháború felűtötte a levegőt, a pormentes országútnak örül mindenki. Indulás! A gépek nekilendülnek s már száguld is a tömören együtthaladó tábor. Az elkésett Csörgő felzárkózik. Pécs kijáratánál Csutorás tömlője kiadja a lelkét. A mezőny a közepesen jó úton váltott vezetéssel halad előre. Akció akciót követ. A boly szétnyúlik, rések ütődnek. Az élen előbb Boldizsár, majd Huszka veszi át a kommandót, az utóbbi energikus tempóban húzza fel maga után ellenfeleit a Mecsekre. A terep most egyre hegyesebb lesz. Éles emelkedéseken át, hajtűkanyarodókon kitűnő erdei útra fut a Tourde Hongrie friss mezőnye. A hétkilométeres jelzőkőnél aztán Szekeres megnyitja a nap első komoly akcióját. Lesből előretör, meglepi társait, villámgyors finissel iramodik tovább, már úgy látszik, hogy végleg elszökik, mikor Vida is kitör, aki magával rántva Huszkát, rövid ostrom után felzárkózik az éllovashoz. Most így hármasban irdatlan erőfeszítéssel igyekeznek magukat függetleníteni. Ebben segítségükre van az erősen lejtő út. 60—70 km-es sebességgel vágtatva iramodnak lefelé az életveszélyes, fordulókkal teletűzdelt terepen és röviddel ezután már 200 méteres az előnyük. Mögöttük Reichert vezetésével Hugyecz, Horváth, Mrázik és Balás fekszik, aztán Szenes magában és Strühling. A többiek szétszórt rajokban futnak. Lovass Reichert csoportja előtt flyertréninget vesz és felzárkózik a vezetőkhöz. Ittazonban tömlője felmondja a szolgálatot, mire leáll Németszék előtt. Jó után tömörülés indul meg. Tízen fekszenek elől. A község virágesőt zúdít a versenyzőkre. Hugyecz felső combján nyitott seb izzik, erősen vérzik, alig ül a nyergen, de heroikusan tartja magát. Szekeres első akciójának sikerén felbuzdulva tovább folytatja bravúrjait. Robbantást robbantásra halmoz, az élmezőny kétségbeesett erőlködéssel igyekszik Szekeres hátsó kerekére nőni. Sásdon át ünneplő parasztlegények lengő zászlókkal mutatják a helyes utat. Nigert itt tömlőszakadás éri. Reichert, az önfeláldozó örök vezető nem bírja tovább: az élre húz és egyenletes, szapora taposással ragadja magával Hugyecet, Vidát, Mrázikot, Szekerest, Huszkát, Horváthot és Balázst, akik a fenti sorrendben ragadnak utána. Az út most átmenetileg sáros, Jakse azonban nagyszerűen bírja erővel és felzárkózik az éllovasok mellé. Gödre községen át fut a darabokra esett tábor: rabvallató út ez, agyagos, vízzel itatott gödrök ezreivel kell a versenyzőknek megküzdenie. A kis Szekér azonban tovább manőorhoz: zsonglőrügyességgel siklik a pocsolyás vizeken át, újra szökik s csak Jakse és Vida tudja expedícióját követni. Huszka elveszti a kapcsolatot, 150 méteres hátránya van már, mögötte Reichert és Hugyecz fekszik, majd 300 méterre Balázs, aztán újabb 50 méterre Hölczl és Horváth I. És messze ezután a teljesen szétszórt sereghajtó tábor, Gödre kijáratában éles emelkedés. Itt már valóságos mocsárba fut a kerék, mely agyig sülyed, a versenyzők gyalogszerrel kúsznak fel a hegyre, a fékpofákon kilószám áll a sár. Itt Vida és Szekeres búcsút mond Jaksenek. 50 km.: 2:06.20. Szentbalázs után bosszantó intermezzo: Szekeres ereje és akciókedve teljében tömlőszakadást szenved. Vida egyedül marad, aki most már teljes gőzzel fekszik bele a versenybe és Kaposvárra déli harangszóra érkezik, három percre növelve előnyét a mezőnnyel szemben. A frissítő*állomásnál két percig pihen. A limonádéállományt érintetlenül hagyva eszik s már rohan is tovább, mielőtt Szekeres beérné. Újabb négy perc múlik el: most az ismét lendületbe jött Hölczl szalad a limonádétankhoz, akit Reichert, Huszka, Hugyecz, Balás és Jakse, majd Jalics, Mrázik, Cseőke és Saspár követ. Utánuk szétszórtan jön a vert sereg. A hűsítő italok nem fogynak. Felhős az ég, ellenszél fúj, mindenki csak eszik. Jaksét a frissítőállomás után tömlőszakadás éri, visszaesik. Nagybajom ünnepi díszben várja a Tour de Hongrie kombattánsait. Mintha vasárnap volna: legények, leányok az utca hosszában állva kalaplengetve üdvözlik a versenyzőket. Böhörye előtt vendégmarasztaló sár. A kerekek benragadnak az agyagban, sokan buknak. Darutollas leventék tisztelegnek most a mezőnynek két kilométer hosszúságban. Égbeszökkenő hosszú jegenyefák alatt siklik az országút tovább. Vida a 100 kilométert 4:16.30-al abszolválja. Mrázikot gyomorgörcsök kínozzák. Kényszerpihenőt tart és elveszti reményteljes sánszait. Inke felé fordul az út. Hepe-hupás ragadós sár mindenütt. A miniszterelnök puritán egyszerűségű kúriája előtt álmos lakáj figyeli a horizontot. Mikor megpillantja Vidát, aki a község előtt (hátha künn áll a kapuban a kegyelmes úr) marékszámra hányja le arcáról a sarat, vad iramodással fut be a parkba. De elkésett. Bethlen Margit grófnő és Mikes Ármin gróf, az utóbbi a miting megtekintése kedvéért abbahagyta a miniszterelnökkel vívott sakkpartiját, sietve jönnek, ha már csak Hölczlt és Hugyeczet láthatják. Későbben maga Bethlen István gróf miniszterelnök is kijött a kapu elé és hosszú ideig szemlélte a verseny folyását, a nyakig sárba vértezett gépek és emberek hadakozását. Sár, sár, hajtókarig érő agyagos rögök, iszonyatos, verejtékező munkával verekedik át magukat a terepen. Vida kereke nyomában sugarasan csattan fel a víz, mint valami mozgó szökőkút.