Nemzeti Sport, 1927. augusztus (19. évfolyam, 128-148. szám)

1927-08-10 / 135. szám

Szerda, 11927^ angus^feaslfl. |CST A négynapos Tour de Hongrie pénteken reg­gel fél 7 órakor 64 versenyzőt állít starthoz B­udap­est—Pécs—Kaposvár—Nagykanizsa—Szombathely—Pápa—Nyergesuj­­fató—Budapest, 747 km. — A hosszútávú versenyek története — Vida ismét favoritja a nagy mítingnek A hosszútávú országúti összetett bajnokság utolsó futama már csak a helyezések sorrendjében hozhat változást A'­v'Eskur de France gigantikus 4000 kilométerének szuggesztiója 1925-­­ben megteremtette a Magyarország körüli verseny eszméjét. De míg a gallok hatalmas apparátusa eszten­dőről esztendőre milliárdokat mozga­tott meg e világraszóló miting sike­re érdekében — kiadásait úgyszólván kizárólag a kerékpáros iparra hárít­va, — addig nálunk egyetlen egyesü­let hősies elhatározása kezdett bele és­ valósította tettbe a horizontra szökkent ötletet, hogy ezzel az áldo­zatkész ténykedésével kerékpárspor­tunk nagy eseményeit a Rund durch Deutschlandok, az Olaszország körüli versenyek és a Tour de Belgique-k mellé sorakoztassa. A Budai KE­rry Pál h. államtit­kár vezérletével 1925-ben utat hasí­tott­ magának a dzsungelben és hosz­­szas, előkészítő munka után megte­remtette­­­ a dunántúli háromnapos kör­versenyt. A rákövetkező évben már maga az MKSz­ lépett a BKE örökébe és ren­dezte ....... . az alföldi háromnapos mitinget. S ez a nagy áldozatkész megmozdu­lás, a hatóságok és az OTT támoga­tásával karöltve felrázta a vidék régóta hervadó kerékpáros sportját s a városokon és falakon átrobogó, száguldó kerék lenyűgöző propagan­dája hónapok alatt új, fejlődésképes gócpontokat állított e testedzési ág szolgálatába. E­miting múlhatatlan sikere nyomán gombamód alakultak meg a vidéki kerékpáros egyesüle­tek. Uj kerületekbe tömörültek és a lázas építőmunka megindult. Uj te­hetségeket dobott felszínre ez az aka­rás s a kerületek már bajnokságok rendezésével mélyítették programju­kat. A kifeszített ujjból pattanó nyíllal egy irányt fut ezek után a fej­lődés, melynek horizontjai egyre tá­gulnak. Most, 1927 augusztusában, ismét megindul egy ilyen miniatűr Tour de France, hogy a dunántúli végeken elvégezze építőmunkáját. A hatalmas gépezet, melynek megteremtője és kormányzója ezúttal is Steiner Re­zső, pénteken útnak indítja alkotását, mely nagy feladatokat van hivatva megoldani. Ez a verseny, mely négy egymást követő napon fog lezajlani, azonban még korántsem tekinthető az ige be­teljesedésének. A cél a Magyar­­ország körüli verseny megteremtése. S ennek megvalósulása sem késhet már soká. Egy kis történelem Az első hoszútávú országúti ver­seny 1899-ben került eldöntésre a Kolozsvár—aradi 310 km.-es útsza­kaszon, melynek győzelmi trófeáját Baumler Ede ragadta magához 20:33-as időteljesítménnyel. Tarján Elemér 1906-ban a Budapest— Szekszárd viadalt nyeri, 310 km.-re 20:05:10.1-et futva. A Budapest— pécsi verseny hőse ugyancsak 1906- ban Philipovics Emil volt, aki a 227 km.-es útvonalon abszolút fölénnyel operálva 10:53.03-al jutott az első­séghez. E távversenyek azonban kizárólag egyszeri, megszakítás nélküli lefutás­ban jutottak dűlőre s mint ilyenek. — A Nemzeti Sport tudósítójától — terjedelmükön kívül szerves kapcso­latban alig vannak későbbi utódaik­kal, az etappokra osztott körverse­nyekkel, melyeknek kilométerszáma is aránytalanul nagyobb az előbbiek­nél. Az utóbbi mitingek háromnapi terjedelemmel eddig két ízben kerül­tek eldöntésre. Az első 1925-ben, a BKE rendezé­sében, mely az 510,5 km.-es Budapest— Szombathely—Győr—Budapest terepszakaszon 120 indulót ál­lítva starthoz, Jerzsabek győ­zelmét eredményezte. Ez a fiatal, akkor még újoncszámba sorolt MTK kombattáns 22 ó. 10 p. 36 másodperces teljesítményével közel kétperces előnnyel verte ellenfeleit és ezzel a fegyverténnyel nevét végér­vényesen beírta az MKSz arany­könyvébe. 1926-ban, az MKSz 554 km. távú és Budapest—Debrecen—Miskolc— Budapest útvonalat követő Alföldi háromnapos körversenye ugyancsak az új generáció egyik legkimagas­lóbb képviselőjének, Vida Lászlónak juttatta az elsőséget, aki a 103-as me­zőnyt közel­ 13 perces hátrányba vet­ve 20:05:23-al szerezte meg győzel­mét,­­ hosszabb távon jobb időt fut­va, mint az előző évi győztes Jer­zsabek. Az 1927. évi négynapos Tour de Hongrie 64 indulót állít pénteken reggel fél hét órakor csatasorba Terjedelme tehát egy teljes nappal több, mint az eddigieké. Útvonala is nagyobb horizontokat ölel. Főképpen olyan városokat és községeket, ahol a kerékpársportot csak szórványosan vagy egyáltalában nem mívelik. A te­rep, melyen e miting lezajlik, meg­lehetősen változatos, sok emelkedés­sel és eséssel tarkított, helyenként rettenetesen elhanyagolt utakkal sú­lyosbítva. A pontos útvonalbeosztás egyéb­ként a következő : Első nap: Budapest—Budafok — Nagytétény —Érd—Ercsi—Dunaadony — Rácal­más—Dunapentele — Dunaföldvár— Dunakömlőd — Paks — Dunaszent­­györgy—Tolna — Szekszárd — Báta­­szék—Dunaszekcső — Mohács—Sátor­helypuszta—Majs — Lippó—Magyar­boly—Villány— Nagyharsány—Siklós —Turony—Szalánta—Pécs. (256 km.) Második nap: Pécs—Mánfa—Németszék—Oroszló —Sásd—Gödre—Szentbalázs—Kapos­vár—Kaposmérő—Szomajom— Nagy­bajom—Böhönye—Vése—Inke — Iha­­rosberény—Nagykanizsa. (127 km.) Harmadik nap: Nagykanizsa—Gelsesziget — Gelse —Kilimán—Alsó Rajk—Felső Rajk— Pacsa—Zalaszentmihály— Bak—Zala­egerszeg—Andráshida—Alsóbagod — Felsőbagod—Bőrönd — Ozmánbük— Hegyhátfal — Katafa — Körmend— Kisunyom —Egyházasnádor—Balogfa —Szombathely —Vát—Sárvár —Vár­mellék — Nagysimonyi — Tokorcs— Celldömölk— Merse—Szalók—Borsos­­győr—Pápa. (184 km.) Negyedik nap: Pápa—Nagygy­imót—Csőr—Pápate­­szér—Bakonytamási — Gic—Lázi — Bakonybánk—Magyarbakony—Kisbér —Ete—Csáp— Karika — Kiscsanak— Nagyigmánd — Komárom—Szőny— Füzitő — Dunaalmás — Neszmély— Süttő—Nyergesújfalu —Tát — Dorog —Leányvár—Piliscsaba — Pilisszent­­iván—Solymár — Hidegkút —Buda­pest. (180 km.) A versenyzők együttesen indíttat­­nak. Az első nap reggel 6:30 óra­kor a budafoki vámnál levő kilomé­terkőnél, a második nap délelőtt 9:30 órakor Pécsett, a harmadik nap reg­gel 5 órakor Nagykanizsán, végül a negyedik napon reggel 8 órakor Pá­pán. A versenyzők a fogaskerekű vasút végállomásánál hétfőn délután 2­ 3 óra táján futnak be a célba. Ellenőrző- és frissítőállomásokat Szekszárdon, Villányban, Kapos­várott, Szombathelyen és Nyergesúj­­falun állított fel az MKSz. 20 főversenyző, 12 haladó, 26 kezdő és 6 szenior a négynapos verseny holnapi startjánál. E hatalmas mezőny úgyszólván mindenkit nyeregbe szólít, akinek az országúti kerékpársporthoz némi köze van. A listából azonban hiány­zik az önként nyugdíjba vonult Bouska, a még mindig beteg Simala, a különböző okok folytán lemaradt Bakos, a fiatal Beke, Schildmayer és még ketten-hárman. De elindul az 52 éves Papp és az alig 18 éves Balás, az MTK reményteljes fiatalja. A részletes nevezési lista egyéb­ként így fest: Főversenyzők Szekeres, Horváth I. Sándor, Já­­lics és Hugyecz Postás SE, Hav­­renszky, Vida, Horváth Dezső BSE, Huszka, Hölczi, Csutorás Vil. KK, Dormán, Velvárt, Rusovszky, ifj. Lovasi MTK, Reichert JKK, Csör­­gey Horgony KK, Szenes, Jakse KAC, Kimar NTC és Cseöke Vasas. 20 induló: Haladók Bálint, Farkas, Dalmady Postás SE, Suba RKK, Gombás JKK, Győrffy NyTE, Wittner Árpád KK, Boldizsár, Mrázik MTK, Keresztes Lehel KK, Gyuriczky Testvériség SE, Könczöl KAC. 12 induló. Kezdők Szlama, Wagner, Balogh, Postás SE, Galambos, Bauer, Dudás RKK, Szarvas Diadal KK, Strüsming Ár­pád KK, Várkonyi, Miéinek, Ada­­mik, Pillér Vil. KK, Balás MTK, Versicz, Varga, Niger, Sternberg, Kepf Turul KK, Saspár KKK, We­­ber NyTE, Lestyán DTK, Duma­­nov, Gergely, Terényi TTC, László CsTK és Fadgyas MÁV. 26 induló. Ill tronábnápftk­ szabadontu'ők, kontraréke- UJ KereKSlüm, 6ek,leszereléssel,lóUUlás­­­­sal 125 pengőt öl. Használt Kerékpárok 60 pengőtől. ajS&A Varrógépek 40 pengőtől lüfcv jótállással. Alkatrészek ol­v ^són kaphatók. Vill. ker., Dobozf.u. 7-9. E8SEM- ^—­­FÉLD műszerésznél. _______________________7 — MIMIr­iMLiiin­­nawreBwwjCT . Szeniorok Pala MÁV, id. Lovasi MTK, Kor­­don UTE, Papp FTQ, Zsák és Knob KAC. 6 induló. Küzdelem az elsőségért és az OTT egyesületi csapat vándor­díjáért E­miting győzelmi trófeáját az a versenyző ragadja magához, aki a miting négy napját a legrövidebb idő alatt abszolválja. Ezzel párhu­zamban első ízben kiírásra kerül az OTT által adományozott értékes egyesületi csapatvándordíj is, mely­nek elnyerése három sorrendhez nem szabott győzelemhez van kötve és az az egyesület nyeri, melynek induló csapata, tekintet nélkül a kategóriák beosztására, a legjobb abszolút időt futja. Az esélyek A papírforma szerint e nagy mi­ting formafavoritja Vida. Idei versenyeredményei, sorozatos rekorddöntése, végsebességének in­tenzitása és állóképességének átütő­ereje szól érvelésünk mellett. Igaz viszont, hogy Hugyecz, az idén ma­gyar szuperklasszissá ívelődött Pos­­tás-kombattáns világbajnoki szerep­lése után egyenlő eséllyel startol, ha vég­gyorsasága és ökonómiája még nem is közelíti meg az 1926. évi baj­nok­i specialitásait. Hugyecz őserő, bámulatos szívóssággal és akaraterő­vel, amit nem egy versenyen tanúsí­tott hősies magatartásával bizonyít. Ezzel szemben azonban nem taktikus, nem figyeli eléggé az akciók kaleidosz­kópját, minek következtében sokszor ráfizet. Huszkát főképen véggyorsa­sága és erélyes versenyzési módja teszi esélyes versenyzővé. Ha állóké­pességével nem lesz baj, az elsők kö­zött a helye. Hölczltől is becsületes helyezést várunk. A győzelemre nin­csen kilátása, mivel véggyorsasága még mindig nincs. Ezzel szemben ha­talmas állóképessége meglepetést hozhat, különösen akkor, ha sikerülne elszakadva, magának néhány perces előnyt szerezni az egyik részfutam­ban. Ugyanez áll Hugyeczre is, aki e manőverének sikere esetén még győzni is tudna. Nem hisszük azon­ban, hogy ez a vállalkozás a mezőny ébersége folytán ezúttal keresztülvi­hető lenne. A főversenyzők osztályá­ban Szekeres, Horváth, Havrenszky, Dormán, Velvárt, Reichert, Csörgey, Jakse és Szenes hozhat jó eredményt, míg Lovasi startja elé a legnagyobb várakozással nézünk. A haladók osztályában Mráziknak van legtöbb esélye a győ­zelemre. De Bálint, Farkas, Suba és Györffy kemény feladat elé állítják. Adamek, Balás és Niger a kez­dők legesélyesebbje. Közülök kell, hogy a győztes kikerül­jön, míg a szeniorok osztályában Kozdon juthat ismét biztos elsőséghez. A Nemzeti Sport tippje: 1. Vida, 2. Huszka, 3. Hugyecz, 4. Hölczi. A hosszútávú országúti baj­nokság állása az utolsó forduló előtt 1. Vida László BSE 57 p., 2. Hu­gyecz PSE 39 p., 3. Huszka Vil. KK 38 p., 4. Bouska I. JKK 35 p., *, 5. Hölczi Vil. KK 30 p., 6. Simala UTE 20 p„ 7. Mrázik MTK 20 p„ 8. Csecke Vasas 17 p., 9. Jakse KAC 14 p„ 10. Kimár NTC 13 p., 11. Vel­várt MTK 12 p., 12. Bakos NyTE 12 p., 13. Schildmayer MTK 12 p., 14. Rusovszky 11 p., 15. Mészáros Vil. KK 10 p., 16. Reichert JKK 9 p„ 17. Beke JKK 9 p, 18. Niger Turul KK 9 p., 19. Rousz TTC 9 p., 20. Striihning Árpád KK 8 p. * Visszalépett. A négynapos versennyel bezárul az idei hosszútávú bajnokság is.

Next