Nemzeti Sport, 1927. augusztus (19. évfolyam, 128-148. szám)
1927-08-10 / 135. szám
Szerda, 11927^ angus^feaslfl. |CST A négynapos Tour de Hongrie pénteken reggel fél 7 órakor 64 versenyzőt állít starthoz Budapest—Pécs—Kaposvár—Nagykanizsa—Szombathely—Pápa—Nyergesujfató—Budapest, 747 km. — A hosszútávú versenyek története — Vida ismét favoritja a nagy mítingnek A hosszútávú országúti összetett bajnokság utolsó futama már csak a helyezések sorrendjében hozhat változást A'v'Eskur de France gigantikus 4000 kilométerének szuggesztiója 1925-ben megteremtette a Magyarország körüli verseny eszméjét. De míg a gallok hatalmas apparátusa esztendőről esztendőre milliárdokat mozgatott meg e világraszóló miting sikere érdekében — kiadásait úgyszólván kizárólag a kerékpáros iparra hárítva, — addig nálunk egyetlen egyesület hősies elhatározása kezdett bele és valósította tettbe a horizontra szökkent ötletet, hogy ezzel az áldozatkész ténykedésével kerékpársportunk nagy eseményeit a Rund durch Deutschlandok, az Olaszország körüli versenyek és a Tour de Belgique-k mellé sorakoztassa. A Budai KErry Pál h. államtitkár vezérletével 1925-ben utat hasított magának a dzsungelben és hoszszas, előkészítő munka után megteremtette a dunántúli háromnapos körversenyt. A rákövetkező évben már maga az MKSz lépett a BKE örökébe és rendezte ....... . az alföldi háromnapos mitinget. S ez a nagy áldozatkész megmozdulás, a hatóságok és az OTT támogatásával karöltve felrázta a vidék régóta hervadó kerékpáros sportját s a városokon és falakon átrobogó, száguldó kerék lenyűgöző propagandája hónapok alatt új, fejlődésképes gócpontokat állított e testedzési ág szolgálatába. Emiting múlhatatlan sikere nyomán gombamód alakultak meg a vidéki kerékpáros egyesületek. Uj kerületekbe tömörültek és a lázas építőmunka megindult. Uj tehetségeket dobott felszínre ez az akarás s a kerületek már bajnokságok rendezésével mélyítették programjukat. A kifeszített ujjból pattanó nyíllal egy irányt fut ezek után a fejlődés, melynek horizontjai egyre tágulnak. Most, 1927 augusztusában, ismét megindul egy ilyen miniatűr Tour de France, hogy a dunántúli végeken elvégezze építőmunkáját. A hatalmas gépezet, melynek megteremtője és kormányzója ezúttal is Steiner Rezső, pénteken útnak indítja alkotását, mely nagy feladatokat van hivatva megoldani. Ez a verseny, mely négy egymást követő napon fog lezajlani, azonban még korántsem tekinthető az ige beteljesedésének. A cél a Magyarország körüli verseny megteremtése. S ennek megvalósulása sem késhet már soká. Egy kis történelem Az első hoszútávú országúti verseny 1899-ben került eldöntésre a Kolozsvár—aradi 310 km.-es útszakaszon, melynek győzelmi trófeáját Baumler Ede ragadta magához 20:33-as időteljesítménnyel. Tarján Elemér 1906-ban a Budapest— Szekszárd viadalt nyeri, 310 km.-re 20:05:10.1-et futva. A Budapest— pécsi verseny hőse ugyancsak 1906- ban Philipovics Emil volt, aki a 227 km.-es útvonalon abszolút fölénnyel operálva 10:53.03-al jutott az elsőséghez. E távversenyek azonban kizárólag egyszeri, megszakítás nélküli lefutásban jutottak dűlőre s mint ilyenek. — A Nemzeti Sport tudósítójától — terjedelmükön kívül szerves kapcsolatban alig vannak későbbi utódaikkal, az etappokra osztott körversenyekkel, melyeknek kilométerszáma is aránytalanul nagyobb az előbbieknél. Az utóbbi mitingek háromnapi terjedelemmel eddig két ízben kerültek eldöntésre. Az első 1925-ben, a BKE rendezésében, mely az 510,5 km.-es Budapest— Szombathely—Győr—Budapest terepszakaszon 120 indulót állítva starthoz, Jerzsabek győzelmét eredményezte. Ez a fiatal, akkor még újoncszámba sorolt MTK kombattáns 22 ó. 10 p. 36 másodperces teljesítményével közel kétperces előnnyel verte ellenfeleit és ezzel a fegyverténnyel nevét végérvényesen beírta az MKSz aranykönyvébe. 1926-ban, az MKSz 554 km. távú és Budapest—Debrecen—Miskolc— Budapest útvonalat követő Alföldi háromnapos körversenye ugyancsak az új generáció egyik legkimagaslóbb képviselőjének, Vida Lászlónak juttatta az elsőséget, aki a 103-as mezőnyt közel 13 perces hátrányba vetve 20:05:23-al szerezte meg győzelmét, hosszabb távon jobb időt futva, mint az előző évi győztes Jerzsabek. Az 1927. évi négynapos Tour de Hongrie 64 indulót állít pénteken reggel fél hét órakor csatasorba Terjedelme tehát egy teljes nappal több, mint az eddigieké. Útvonala is nagyobb horizontokat ölel. Főképpen olyan városokat és községeket, ahol a kerékpársportot csak szórványosan vagy egyáltalában nem mívelik. A terep, melyen e miting lezajlik, meglehetősen változatos, sok emelkedéssel és eséssel tarkított, helyenként rettenetesen elhanyagolt utakkal súlyosbítva. A pontos útvonalbeosztás egyébként a következő : Első nap: Budapest—Budafok — Nagytétény —Érd—Ercsi—Dunaadony — Rácalmás—Dunapentele — Dunaföldvár— Dunakömlőd — Paks — Dunaszentgyörgy—Tolna — Szekszárd — Bátaszék—Dunaszekcső — Mohács—Sátorhelypuszta—Majs — Lippó—Magyarboly—Villány— Nagyharsány—Siklós —Turony—Szalánta—Pécs. (256 km.) Második nap: Pécs—Mánfa—Németszék—Oroszló —Sásd—Gödre—Szentbalázs—Kaposvár—Kaposmérő—Szomajom— Nagybajom—Böhönye—Vése—Inke — Iharosberény—Nagykanizsa. (127 km.) Harmadik nap: Nagykanizsa—Gelsesziget — Gelse —Kilimán—Alsó Rajk—Felső Rajk— Pacsa—Zalaszentmihály— Bak—Zalaegerszeg—Andráshida—Alsóbagod — Felsőbagod—Bőrönd — Ozmánbük— Hegyhátfal — Katafa — Körmend— Kisunyom —Egyházasnádor—Balogfa —Szombathely —Vát—Sárvár —Vármellék — Nagysimonyi — Tokorcs— Celldömölk— Merse—Szalók—Borsosgyőr—Pápa. (184 km.) Negyedik nap: Pápa—Nagygyimót—Csőr—Pápateszér—Bakonytamási — Gic—Lázi — Bakonybánk—Magyarbakony—Kisbér —Ete—Csáp— Karika — Kiscsanak— Nagyigmánd — Komárom—Szőny— Füzitő — Dunaalmás — Neszmély— Süttő—Nyergesújfalu —Tát — Dorog —Leányvár—Piliscsaba — Pilisszentiván—Solymár — Hidegkút —Budapest. (180 km.) A versenyzők együttesen indíttatnak. Az első nap reggel 6:30 órakor a budafoki vámnál levő kilométerkőnél, a második nap délelőtt 9:30 órakor Pécsett, a harmadik nap reggel 5 órakor Nagykanizsán, végül a negyedik napon reggel 8 órakor Pápán. A versenyzők a fogaskerekű vasút végállomásánál hétfőn délután 2 3 óra táján futnak be a célba. Ellenőrző- és frissítőállomásokat Szekszárdon, Villányban, Kaposvárott, Szombathelyen és Nyergesújfalun állított fel az MKSz. 20 főversenyző, 12 haladó, 26 kezdő és 6 szenior a négynapos verseny holnapi startjánál. E hatalmas mezőny úgyszólván mindenkit nyeregbe szólít, akinek az országúti kerékpársporthoz némi köze van. A listából azonban hiányzik az önként nyugdíjba vonult Bouska, a még mindig beteg Simala, a különböző okok folytán lemaradt Bakos, a fiatal Beke, Schildmayer és még ketten-hárman. De elindul az 52 éves Papp és az alig 18 éves Balás, az MTK reményteljes fiatalja. A részletes nevezési lista egyébként így fest: Főversenyzők Szekeres, Horváth I. Sándor, Jálics és Hugyecz Postás SE, Havrenszky, Vida, Horváth Dezső BSE, Huszka, Hölczi, Csutorás Vil. KK, Dormán, Velvárt, Rusovszky, ifj. Lovasi MTK, Reichert JKK, Csörgey Horgony KK, Szenes, Jakse KAC, Kimar NTC és Cseöke Vasas. 20 induló: Haladók Bálint, Farkas, Dalmady Postás SE, Suba RKK, Gombás JKK, Győrffy NyTE, Wittner Árpád KK, Boldizsár, Mrázik MTK, Keresztes Lehel KK, Gyuriczky Testvériség SE, Könczöl KAC. 12 induló. Kezdők Szlama, Wagner, Balogh, Postás SE, Galambos, Bauer, Dudás RKK, Szarvas Diadal KK, Strüsming Árpád KK, Várkonyi, Miéinek, Adamik, Pillér Vil. KK, Balás MTK, Versicz, Varga, Niger, Sternberg, Kepf Turul KK, Saspár KKK, Weber NyTE, Lestyán DTK, Dumanov, Gergely, Terényi TTC, László CsTK és Fadgyas MÁV. 26 induló. Ill tronábnápftk szabadontu'ők, kontraréke- UJ KereKSlüm, 6ek,leszereléssel,lóUUlással 125 pengőt öl. Használt Kerékpárok 60 pengőtől. ajS&A Varrógépek 40 pengőtől lüfcv jótállással. Alkatrészek olv ^són kaphatók. Vill. ker., Dobozf.u. 7-9. E8SEM- ^—FÉLD műszerésznél. _______________________7 — MIMIriMLiiinnawreBwwjCT . Szeniorok Pala MÁV, id. Lovasi MTK, Kordon UTE, Papp FTQ, Zsák és Knob KAC. 6 induló. Küzdelem az elsőségért és az OTT egyesületi csapat vándordíjáért Emiting győzelmi trófeáját az a versenyző ragadja magához, aki a miting négy napját a legrövidebb idő alatt abszolválja. Ezzel párhuzamban első ízben kiírásra kerül az OTT által adományozott értékes egyesületi csapatvándordíj is, melynek elnyerése három sorrendhez nem szabott győzelemhez van kötve és az az egyesület nyeri, melynek induló csapata, tekintet nélkül a kategóriák beosztására, a legjobb abszolút időt futja. Az esélyek A papírforma szerint e nagy miting formafavoritja Vida. Idei versenyeredményei, sorozatos rekorddöntése, végsebességének intenzitása és állóképességének átütőereje szól érvelésünk mellett. Igaz viszont, hogy Hugyecz, az idén magyar szuperklasszissá ívelődött Postás-kombattáns világbajnoki szereplése után egyenlő eséllyel startol, ha véggyorsasága és ökonómiája még nem is közelíti meg az 1926. évi bajnoki specialitásait. Hugyecz őserő, bámulatos szívóssággal és akaraterővel, amit nem egy versenyen tanúsított hősies magatartásával bizonyít. Ezzel szemben azonban nem taktikus, nem figyeli eléggé az akciók kaleidoszkópját, minek következtében sokszor ráfizet. Huszkát főképen véggyorsasága és erélyes versenyzési módja teszi esélyes versenyzővé. Ha állóképességével nem lesz baj, az elsők között a helye. Hölczltől is becsületes helyezést várunk. A győzelemre nincsen kilátása, mivel véggyorsasága még mindig nincs. Ezzel szemben hatalmas állóképessége meglepetést hozhat, különösen akkor, ha sikerülne elszakadva, magának néhány perces előnyt szerezni az egyik részfutamban. Ugyanez áll Hugyeczre is, aki e manőverének sikere esetén még győzni is tudna. Nem hisszük azonban, hogy ez a vállalkozás a mezőny ébersége folytán ezúttal keresztülvihető lenne. A főversenyzők osztályában Szekeres, Horváth, Havrenszky, Dormán, Velvárt, Reichert, Csörgey, Jakse és Szenes hozhat jó eredményt, míg Lovasi startja elé a legnagyobb várakozással nézünk. A haladók osztályában Mráziknak van legtöbb esélye a győzelemre. De Bálint, Farkas, Suba és Györffy kemény feladat elé állítják. Adamek, Balás és Niger a kezdők legesélyesebbje. Közülök kell, hogy a győztes kikerüljön, míg a szeniorok osztályában Kozdon juthat ismét biztos elsőséghez. A Nemzeti Sport tippje: 1. Vida, 2. Huszka, 3. Hugyecz, 4. Hölczi. A hosszútávú országúti bajnokság állása az utolsó forduló előtt 1. Vida László BSE 57 p., 2. Hugyecz PSE 39 p., 3. Huszka Vil. KK 38 p., 4. Bouska I. JKK 35 p., *, 5. Hölczi Vil. KK 30 p., 6. Simala UTE 20 p„ 7. Mrázik MTK 20 p„ 8. Csecke Vasas 17 p., 9. Jakse KAC 14 p„ 10. Kimár NTC 13 p., 11. Velvárt MTK 12 p., 12. Bakos NyTE 12 p., 13. Schildmayer MTK 12 p., 14. Rusovszky 11 p., 15. Mészáros Vil. KK 10 p., 16. Reichert JKK 9 p„ 17. Beke JKK 9 p, 18. Niger Turul KK 9 p., 19. Rousz TTC 9 p., 20. Striihning Árpád KK 8 p. * Visszalépett. A négynapos versennyel bezárul az idei hosszútávú bajnokság is.