Nemzeti Sport, 1928. április (20. évfolyam, 64-84. szám)

1928-04-29 / 83. szám

tanárnap, 1928 április 29. _______________________________ _ 4 A nyílt küzdelmek hozzs a ma délelőtt füjén lefutásra kerülő repülőstartos kilométerverseny Különösen a motorkerékpár kategóriákban várunk nagy küzdelmeket, ahol Balázs, Urbach és Feledy fogják egymás között elintézni a nap legjobb idejét Az autókategóriákban Detmar Walter, a két Wolfner és herceg Eszterházy Antal rendelkeznek esélyekkel hatalmas sebességek kifutására — Start reggel kilenc órakor — A verseny színhelye a bécsi országút mentén közelíthető meg és közvetlenül fót község után fekszik Ma reggel kilenc órakor kerül­ megrendezésre nálunk első ízben a repülőstartos kilométerverseny, a „kitométre láncé”, teljesen a nemzet­közi előírások és szabályok alapján. A verseny startlistája a várakozás­nak megfelelőjéig sikerült, különösen a motorkerékpár kategóriákban, míg az automobilosztályok nevezései igen soványan sikerültek, amennyiben csupán 20 automobil nevezett be a versenyre az 50 motor­­kerékpárral és oldalkocsival szemben. Az autókategóriákban tapasztalható részvétlenség főleg abban leli ma­gyarázatát, hogy hasonló verseny céljaira megfelelő géppel igen kevés versenyzőnk rendelkezik, sőt ami a legjelentősebb, az egyes gépek között olyan nagyok a sebességi differen­ciák, hogy az egyes versenyzők in­kább eltekintenek a starttól, mint­hogy IS—20 kilométerrel gyorsabb gépek ellen vegyék fel a meddő küz­delmet. A verseny korai kiírása is közrejátszott, ami mindenesetre le­gyen útmutatás a jövőre és ne történ­jék meg többé az, hogy amikor a KMAC másokkal a legszigorúbban tartatja be a bejelentés és megrendezés kö­zötti négyhetes terminust, a saját maga rendezte versenyek alkalmával már nem szerez ér­vényt a szabályoknak ugyan­olyan szigorral. Az elmúlt napok tréningjei teljes rendben folytak le annak ellenére, hogy a rendezőség nem gondoskodott hivatalos tréningidőkről, sőt az is megtörtént, hogy éppen a rendezőség részéről kivonult kocsik hozták két­ségbeesett helyzetekbe a százon felüli tempóban sportoló versenyzőket ar­­ra való hivatkozással, hogy nincsen hivatalos tréning. Az eset annál meg­lepőbb és sajátosabb, hiszen a beton­úton áthaladó parasztszekerek és túrakocsik minden felszólítás nélkül alkalmazkodtak a viszonyokhoz. Lássuk a verseny nevezési listáját és latolgassuk az esélyeket, valamint a várható eredményeket. Szóló motorkerékpárok 175 kcm-ig Erdélyi Ferenc (Méray Black­­burne), Martinek István (Rex Acme), Puch János (Puch) és Kiss Béla (Ja­mes Villiers) neveztek. A verseny Puch és Erdélyi között fekszik. Er­délyi gépe a tavalyi UTE pályaver­senyek alkalmával gyorsabbnak bizo­nyult a kompresszoros Puchnál, mely viszont az elmúlt napokban gondos tuningmunkának lett alávetve. Kiss Béla teljesen szériajellegű James gépen indul, ugyanazon, mellyel a húsvéti versenyen szerepelt mint bün­tetőpont nélküli győztes. Martinék gépéről nem­ tételezzük fel, hogy ko­molyan szóljon bele a küzdelembe, hiszen túragépről van szó. — Saját tudósítónktól — Puch és Erdélyi nagyszerű küzdel­met fog megvívni egymással, a vár­ható eredmény­ telj­esen nyílt, de fel­tétlenül 100 kilométeren felüli át­lagú lesz, 250 kcm-ig. Puch János (Puch), Blaskovich Ernő (Moto Guzzi), Erdélyi Ferenc (Méray), Burghardt István (PM Panthette), Hoff­mannn László (Velo­­cette) szerepel a listán. Ismét Erdé­lyi kontra Puch: küzdelmet várunk, ha ugyan Puch János elindul a ver­senyen. Puch kettőötvenes gépét még nem láttuk, nagy titkolózások foly­nak, lehet, hogy valami meglepetés készül gyári speciálgép alakjában. Erdélyi tsoport Méray gépe gyors, de tréningeredményeiről még nem hallottunk semmit. Blask­ovich isme­retlen versenyző, aki gyors király­tengelyes gépe következtében talán meglepetést csinálhat, viszont nem tartjuk valószínűnek, hogy mint is­meretlen versenyző elég hozzáértéssel bír-e a megkívánt tuningmunka el­végzésére, vagy elvégeztetésére. Burg­hardt Panthette gépe — bár pompás alkotmány — nem kilométerverse­nyekre készült, úgyszintén nem Hoff­­mann kétütemű Velocetteje. 350 kcm-ig. . Szilner József (Chater Lea), Faze­kas Dénes (Mc­Evoy Jap), Hild Ká­roly (Raleigh), Bökdi László (Sun­­beam), Zamecsnik Tivadar (Enfield Jap), Streier Rudolf (Velocette), Meggyessy Zoltán (Velocette), Hummel Endre (Velocette), Buzin­­kay Pál (Cotton), Sabrnák Oszkár (Velocette), Kovács János (Velo­cette), Pesti János (Velocette) és Krizsanovits László (Raleigh) sze­repelnek ebben az osztályban. A fa­voritok közül elsősorban Hild Károlyt kell említenünk, akinek speciálgépe tréningben is kifutotta a 130 km. körüli sebességet. Gépe kétségtelenül a kategória leggyorsabb masinája és sebesség dolgában talán egyedül Bökch Sunbeamjét említhetjük mel­lette, bár ez már korántsem nevez­hető új gépnek. A Velocette menők egyike sem volt képes magas dugat­­­tyú hiányában felkomprimálni gépét, így egyikük sem fogja kifuthatni azt a tempót,­­melyet ezektől a gépektől elvárhatunk. Leggyorsabb közöttük talán Meggyessy, aki heteken át ké­szült szorgalmasan és sokat dolgozott gépén. Zamecsnik esetleg beleszólhat a küzdelembe, hiszen gépéről azt hal­lottuk, hogy teljesen új speciálgép. A többiek szereplése még nincsen eléggé megvilágítva, de valószínűtlen, hogy az egy Fazekas kivételével bele­szólhassanak a helyezések sorrend­jébe. 500 kcm.-ig Ez az osztály fogja a nap legszebb küzdelmeit produkálni, hiszen olyan nevek és gépek ütköznek­­meg, melyek a nap legjobb ideje szempontjából nemcsak a motorkerékpárok, hanem az összes járművek részéről is számí­tásba jöhetnek. Székely János (Ariél), Feledy Pál dr. (két Nor­ton), Hild Károly (Raleigh), Balázs László (Sunbeam), ifj. Petrákovits József (Sarolea), Komlóssi Béla (Sa­­rodea), Wéber Oszkár (Méray), Nagy István (BSA), Posztóbányi István (BMW), Svarda József (BMW), Deli Lajos (Zenith Jap), ifj. Horthy Ist­ván (Budge), Koseff Miklós (Dor­­mann MAG), Bauer József (Ariés) és Verebélyi Bálint (AJS) neve sze­repel a listán. A kategória legnagyobb küzdelmét Feledy fogja megvívni Balázszsed, akit­ előreláthatólag an­nak ellenére sem fog legyőzhetni, hogy két géppel, egy királytengelyes ,és egy nyomórudas Nortonnal indul. Balázs Sunbeamje ma 160 kilométe­res sebességre képes, míg valószínűt­­len, hogy a két Norton bármelyike is képes volna akárcsak megközelíteni ezt a sebességet. A két favorit mel­lett­ — akik közül Balázs valószínű­leg a nap legjobb motorkerékpár ide­jét fogja futni — Horthy, Wéber és Deli aspirálnak a helyezésekre. Hor­thy Rudge gépét csak a verseny előtti legutolsó napon sikerült , beállítani, de az utolsó pillanatok kapkodása valószínűleg meg fog látszani az elért eredményen is. Wéber Iwoport Méray Pap gépe a hírek szerint igen gyors, ugyanezt mondhatjuk Deli Zenithjé­­ről is, mely azonos a tavalyi Wolfner­­féle géppel. Annyi valószínű ha nem is bizonyos,­­ hogy az 500-as osztályban legalább 3—4 olyan versenyző lesz, aki eléri, sőt túlhaladja a 140-es átlagot, legalább is egy irányban, míg Feledy és Balázs teljesítményét 150 és 160 kilométer között sejtjük. Bauer József egy alig bejárt széria tsoport Ariel-gépen startol, úgyszin­tén széria­gép a többi benevezett gépe, ami igen érdekes adatokat fog szolgáltatni az egyes gyárak széria­­­­modelljeinek képességeit illetőleg. Ve­rebélyi Urbach tavalyi gépével star­tol, mely már nincsen formában. 500 kcm­-en felül Magyar Sándor (Super X), Delmár Walter (Sunbeam), Urbach László (Brough Superior), ennyi az egész, de mindhárman igen gyorsaknak ígérkeznek. Magyar Super X gépe­k— bár speciál,gépnek mondják — in­kább feltuningolt és magasabb dur­gattyúkkal szerelt szériamodellnek látszik, mely nem fogja elérni azt a 150 kilométeres sebességet, melyet tőle egyesek elvárnak. Delmar 600-as Sunbeamje — már vezetője neve után ítélve — nagyon gyors lesz, de leggyorsabb hármuk közül Urbach lesz,­­ ha mégis elindul a maszto­­doni orv kéthengeresen. Urbach fizi­kumát nem tartjuk megfelelőleg a közeli kétmázsás gép tartására és igen veszélyesnek, ha­nem könnyel­műnek kell neveznünk a vállalkozást, mely hatvankilós embert ültet a 200 kilós gépre. A mi részünkről szíve­sen látnák, ha a rendezőség érvényt szerezve a nemzetközi szabály „Une machine et une manifestation spor­tive” szabályának, nem engedné starthoz állani Urbachot a szóló Brough-gépen. Ha Urbach mégis el­indul és ura tud maradni gépének, úgy 160 kilométerhez közeli ered­ményt várunk tőle, de ismételjük, kö­telességünk lebeszélni őt az erejét túlhaladó vállalkozásról. Oldalkocsik csupán öt versenyző szerepel a szeldkárok kategóriáiban. Balázs László (500 Sunbeam), Meggyessy Zoltán (350 Velocette), Rostás Ist­ván (Douglas), Urbach László (1000 Brough Superior) és egy 500-as AJS-gép, melyet vagy Urbach, vagy Verebélyi fog vezetni. Balázs startja valószínűtlen, a 600-as osztály favo­­ritja Rostás, akinek gépe tréning-­­ben igen gyorsnak bizonyult. A nap legjobb idejét Urbach, fogja futni Broughján, előreláthatólag 130 kilo­méter körüli átlaggal. Szeiklkárok Bezsila Nándor dr. és Starszel Gyula startol két Morgan testvérgé­pen. Bezsilla magas dugattyúkat sze­relt, Stanzel normál kompresszióval startol. Stanzel tréningben elérte a 120 kilométeres sebességet, Bezsilla állítólagos magas kompressziójával alaposan túlhaladta ezt az eredményt. Akármit is hoz a verseny, a két há­romkerekű gép szereplése elé nagy érdeklődéssel nézünk, hiszen itt nyí­lik először alkalmunk meggyőződést szerezni a háromkerekűek stabilitásá­ról és képességeiről. Túrakocsik Pajor László (Lancia), Hartmann László (Hupmobile), Neumayer Ist­ván (Lancia), Beney József (Lan­cia), Krejcsovics Rezső (Lancia), Jozsefovits László (OM), Somogyi Nusi (Citroen), Berkovits László (Amilcar), Komlóssy Géza (Singer), és Szmick Viktor (WM) neve szere­pel az egyes kategóriákban. Esélyek taglalásába nem bocsátkozhatunk, hi­szen a tíz gép közül egyik sem olyan gyors, hogy figyelemreméltó teljesít­ményt várnánk tőle. A 2,5 literes osz­tályban érdekes küzdelmet fog hozni a Lambdák versenye és pikantériá­nak ott lesz Somogyi Nusi esete s —­­Citroer­nal. Sportkocsik Herceg Eszterházy (Mercedes S.), Schmidt Gyula dr (Steyr), Delmár Walter­ (Steyr), Hetecs Sándor (Bu­­gatti) és Tarján Antal (OM) startol a különböző sportkocsi kategóriákban, legnagyobbrészt motoroverban, így különös küzdelemről nem lesz szó, ha­csak nem a nap legjobb sportkocsi idejéért, melyet amúgy sem lehet Del­­mártól elvitatni. Eszterházy Merce­dese tréningben csupán 140—145 kilométeres átlagot ért el, ami alapo­san alatta marad annak a sebesség­nek, melyet Delmártól, illetve sport­kocsinak benevezett Steyrjétől vá­runk. Hete és bugattija állítólag na- 1­l­ id­­úsvéti verseny 1928 A nő keri. kategór­ában aranyéremmel első, az egész verseny abszolút győztese és a HÚSVÉTI SERLEU győztese a JAMES motorkerékpár (ára 1150 P-től) 3 ezüstérmet nyert a RIJDQE motorkerékpár (ára 170'.-“- P-től) HÖ­.SYEXHEIt Jarrcos-Baltiff motorkerékpárok Kaphatók 20°­ is előleg mellett már 13.­ i heti r­észlettel a James, Rudge és T­r­­­u­m­p angol világmárkák vezérképviseleténél Brack Nándor és Fiai, Budapest, VI., Jókai (Gyár)­utca 21 Csoportos vételnél külön kedvezmény. Árjegyzék ingyen és bérmentve. Vidéki képv. kerestetnek

Next