Nemzeti Sport, 1928. április (20. évfolyam, 64-84. szám)
1928-04-29 / 83. szám
tanárnap, 1928 április 29. _______________________________ _ 4 A nyílt küzdelmek hozzs a ma délelőtt füjén lefutásra kerülő repülőstartos kilométerverseny Különösen a motorkerékpár kategóriákban várunk nagy küzdelmeket, ahol Balázs, Urbach és Feledy fogják egymás között elintézni a nap legjobb idejét Az autókategóriákban Detmar Walter, a két Wolfner és herceg Eszterházy Antal rendelkeznek esélyekkel hatalmas sebességek kifutására — Start reggel kilenc órakor — A verseny színhelye a bécsi országút mentén közelíthető meg és közvetlenül fót község után fekszik Ma reggel kilenc órakor kerül megrendezésre nálunk első ízben a repülőstartos kilométerverseny, a „kitométre láncé”, teljesen a nemzetközi előírások és szabályok alapján. A verseny startlistája a várakozásnak megfelelőjéig sikerült, különösen a motorkerékpár kategóriákban, míg az automobilosztályok nevezései igen soványan sikerültek, amennyiben csupán 20 automobil nevezett be a versenyre az 50 motorkerékpárral és oldalkocsival szemben. Az autókategóriákban tapasztalható részvétlenség főleg abban leli magyarázatát, hogy hasonló verseny céljaira megfelelő géppel igen kevés versenyzőnk rendelkezik, sőt ami a legjelentősebb, az egyes gépek között olyan nagyok a sebességi differenciák, hogy az egyes versenyzők inkább eltekintenek a starttól, minthogy IS—20 kilométerrel gyorsabb gépek ellen vegyék fel a meddő küzdelmet. A verseny korai kiírása is közrejátszott, ami mindenesetre legyen útmutatás a jövőre és ne történjék meg többé az, hogy amikor a KMAC másokkal a legszigorúbban tartatja be a bejelentés és megrendezés közötti négyhetes terminust, a saját maga rendezte versenyek alkalmával már nem szerez érvényt a szabályoknak ugyanolyan szigorral. Az elmúlt napok tréningjei teljes rendben folytak le annak ellenére, hogy a rendezőség nem gondoskodott hivatalos tréningidőkről, sőt az is megtörtént, hogy éppen a rendezőség részéről kivonult kocsik hozták kétségbeesett helyzetekbe a százon felüli tempóban sportoló versenyzőket arra való hivatkozással, hogy nincsen hivatalos tréning. Az eset annál meglepőbb és sajátosabb, hiszen a betonúton áthaladó parasztszekerek és túrakocsik minden felszólítás nélkül alkalmazkodtak a viszonyokhoz. Lássuk a verseny nevezési listáját és latolgassuk az esélyeket, valamint a várható eredményeket. Szóló motorkerékpárok 175 kcm-ig Erdélyi Ferenc (Méray Blackburne), Martinek István (Rex Acme), Puch János (Puch) és Kiss Béla (James Villiers) neveztek. A verseny Puch és Erdélyi között fekszik. Erdélyi gépe a tavalyi UTE pályaversenyek alkalmával gyorsabbnak bizonyult a kompresszoros Puchnál, mely viszont az elmúlt napokban gondos tuningmunkának lett alávetve. Kiss Béla teljesen szériajellegű James gépen indul, ugyanazon, mellyel a húsvéti versenyen szerepelt mint büntetőpont nélküli győztes. Martinék gépéről nem tételezzük fel, hogy komolyan szóljon bele a küzdelembe, hiszen túragépről van szó. — Saját tudósítónktól — Puch és Erdélyi nagyszerű küzdelmet fog megvívni egymással, a várható eredmény teljesen nyílt, de feltétlenül 100 kilométeren felüli átlagú lesz, 250 kcm-ig. Puch János (Puch), Blaskovich Ernő (Moto Guzzi), Erdélyi Ferenc (Méray), Burghardt István (PM Panthette), Hoffmannn László (Velocette) szerepel a listán. Ismét Erdélyi kontra Puch: küzdelmet várunk, ha ugyan Puch János elindul a versenyen. Puch kettőötvenes gépét még nem láttuk, nagy titkolózások folynak, lehet, hogy valami meglepetés készül gyári speciálgép alakjában. Erdélyi tsoport Méray gépe gyors, de tréningeredményeiről még nem hallottunk semmit. Blaskovich ismeretlen versenyző, aki gyors királytengelyes gépe következtében talán meglepetést csinálhat, viszont nem tartjuk valószínűnek, hogy mint ismeretlen versenyző elég hozzáértéssel bír-e a megkívánt tuningmunka elvégzésére, vagy elvégeztetésére. Burghardt Panthette gépe — bár pompás alkotmány — nem kilométerversenyekre készült, úgyszintén nem Hoffmann kétütemű Velocetteje. 350 kcm-ig. . Szilner József (Chater Lea), Fazekas Dénes (McEvoy Jap), Hild Károly (Raleigh), Bökdi László (Sunbeam), Zamecsnik Tivadar (Enfield Jap), Streier Rudolf (Velocette), Meggyessy Zoltán (Velocette), Hummel Endre (Velocette), Buzinkay Pál (Cotton), Sabrnák Oszkár (Velocette), Kovács János (Velocette), Pesti János (Velocette) és Krizsanovits László (Raleigh) szerepelnek ebben az osztályban. A favoritok közül elsősorban Hild Károlyt kell említenünk, akinek speciálgépe tréningben is kifutotta a 130 km. körüli sebességet. Gépe kétségtelenül a kategória leggyorsabb masinája és sebesség dolgában talán egyedül Bökch Sunbeamjét említhetjük mellette, bár ez már korántsem nevezhető új gépnek. A Velocette menők egyike sem volt képes magas dugattyú hiányában felkomprimálni gépét, így egyikük sem fogja kifuthatni azt a tempót,melyet ezektől a gépektől elvárhatunk. Leggyorsabb közöttük talán Meggyessy, aki heteken át készült szorgalmasan és sokat dolgozott gépén. Zamecsnik esetleg beleszólhat a küzdelembe, hiszen gépéről azt hallottuk, hogy teljesen új speciálgép. A többiek szereplése még nincsen eléggé megvilágítva, de valószínűtlen, hogy az egy Fazekas kivételével beleszólhassanak a helyezések sorrendjébe. 500 kcm.-ig Ez az osztály fogja a nap legszebb küzdelmeit produkálni, hiszen olyan nevek és gépek ütköznekmeg, melyek a nap legjobb ideje szempontjából nemcsak a motorkerékpárok, hanem az összes járművek részéről is számításba jöhetnek. Székely János (Ariél), Feledy Pál dr. (két Norton), Hild Károly (Raleigh), Balázs László (Sunbeam), ifj. Petrákovits József (Sarolea), Komlóssi Béla (Sarodea), Wéber Oszkár (Méray), Nagy István (BSA), Posztóbányi István (BMW), Svarda József (BMW), Deli Lajos (Zenith Jap), ifj. Horthy István (Budge), Koseff Miklós (Dormann MAG), Bauer József (Ariés) és Verebélyi Bálint (AJS) neve szerepel a listán. A kategória legnagyobb küzdelmét Feledy fogja megvívni Balázszsed, akit előreláthatólag annak ellenére sem fog legyőzhetni, hogy két géppel, egy királytengelyes ,és egy nyomórudas Nortonnal indul. Balázs Sunbeamje ma 160 kilométeres sebességre képes, míg valószínűtlen, hogy a két Norton bármelyike is képes volna akárcsak megközelíteni ezt a sebességet. A két favorit mellett — akik közül Balázs valószínűleg a nap legjobb motorkerékpár idejét fogja futni — Horthy, Wéber és Deli aspirálnak a helyezésekre. Horthy Rudge gépét csak a verseny előtti legutolsó napon sikerült , beállítani, de az utolsó pillanatok kapkodása valószínűleg meg fog látszani az elért eredményen is. Wéber Iwoport Méray Pap gépe a hírek szerint igen gyors, ugyanezt mondhatjuk Deli Zenithjéről is, mely azonos a tavalyi Wolfnerféle géppel. Annyi valószínű ha nem is bizonyos, hogy az 500-as osztályban legalább 3—4 olyan versenyző lesz, aki eléri, sőt túlhaladja a 140-es átlagot, legalább is egy irányban, míg Feledy és Balázs teljesítményét 150 és 160 kilométer között sejtjük. Bauer József egy alig bejárt széria tsoport Ariel-gépen startol, úgyszintén szériagép a többi benevezett gépe, ami igen érdekes adatokat fog szolgáltatni az egyes gyárak szériamodelljeinek képességeit illetőleg. Verebélyi Urbach tavalyi gépével startol, mely már nincsen formában. 500 kcm-en felül Magyar Sándor (Super X), Delmár Walter (Sunbeam), Urbach László (Brough Superior), ennyi az egész, de mindhárman igen gyorsaknak ígérkeznek. Magyar Super X gépek— bár speciál,gépnek mondják — inkább feltuningolt és magasabb durgattyúkkal szerelt szériamodellnek látszik, mely nem fogja elérni azt a 150 kilométeres sebességet, melyet tőle egyesek elvárnak. Delmar 600-as Sunbeamje — már vezetője neve után ítélve — nagyon gyors lesz, de leggyorsabb hármuk közül Urbach lesz, ha mégis elindul a masztodoni orv kéthengeresen. Urbach fizikumát nem tartjuk megfelelőleg a közeli kétmázsás gép tartására és igen veszélyesnek, hanem könnyelműnek kell neveznünk a vállalkozást, mely hatvankilós embert ültet a 200 kilós gépre. A mi részünkről szívesen látnák, ha a rendezőség érvényt szerezve a nemzetközi szabály „Une machine et une manifestation sportive” szabályának, nem engedné starthoz állani Urbachot a szóló Brough-gépen. Ha Urbach mégis elindul és ura tud maradni gépének, úgy 160 kilométerhez közeli eredményt várunk tőle, de ismételjük, kötelességünk lebeszélni őt az erejét túlhaladó vállalkozásról. Oldalkocsik csupán öt versenyző szerepel a szeldkárok kategóriáiban. Balázs László (500 Sunbeam), Meggyessy Zoltán (350 Velocette), Rostás István (Douglas), Urbach László (1000 Brough Superior) és egy 500-as AJS-gép, melyet vagy Urbach, vagy Verebélyi fog vezetni. Balázs startja valószínűtlen, a 600-as osztály favoritja Rostás, akinek gépe tréning-ben igen gyorsnak bizonyult. A nap legjobb idejét Urbach, fogja futni Broughján, előreláthatólag 130 kilométer körüli átlaggal. Szeiklkárok Bezsila Nándor dr. és Starszel Gyula startol két Morgan testvérgépen. Bezsilla magas dugattyúkat szerelt, Stanzel normál kompresszióval startol. Stanzel tréningben elérte a 120 kilométeres sebességet, Bezsilla állítólagos magas kompressziójával alaposan túlhaladta ezt az eredményt. Akármit is hoz a verseny, a két háromkerekű gép szereplése elé nagy érdeklődéssel nézünk, hiszen itt nyílik először alkalmunk meggyőződést szerezni a háromkerekűek stabilitásáról és képességeiről. Túrakocsik Pajor László (Lancia), Hartmann László (Hupmobile), Neumayer István (Lancia), Beney József (Lancia), Krejcsovics Rezső (Lancia), Jozsefovits László (OM), Somogyi Nusi (Citroen), Berkovits László (Amilcar), Komlóssy Géza (Singer), és Szmick Viktor (WM) neve szerepel az egyes kategóriákban. Esélyek taglalásába nem bocsátkozhatunk, hiszen a tíz gép közül egyik sem olyan gyors, hogy figyelemreméltó teljesítményt várnánk tőle. A 2,5 literes osztályban érdekes küzdelmet fog hozni a Lambdák versenye és pikantériának ott lesz Somogyi Nusi esete s —Citroernal. Sportkocsik Herceg Eszterházy (Mercedes S.), Schmidt Gyula dr (Steyr), Delmár Walter (Steyr), Hetecs Sándor (Bugatti) és Tarján Antal (OM) startol a különböző sportkocsi kategóriákban, legnagyobbrészt motoroverban, így különös küzdelemről nem lesz szó, hacsak nem a nap legjobb sportkocsi idejéért, melyet amúgy sem lehet Delmártól elvitatni. Eszterházy Mercedese tréningben csupán 140—145 kilométeres átlagot ért el, ami alaposan alatta marad annak a sebességnek, melyet Delmártól, illetve sportkocsinak benevezett Steyrjétől várunk. Hete és bugattija állítólag na- 1l idúsvéti verseny 1928 A nő keri. kategórában aranyéremmel első, az egész verseny abszolút győztese és a HÚSVÉTI SERLEU győztese a JAMES motorkerékpár (ára 1150 P-től) 3 ezüstérmet nyert a RIJDQE motorkerékpár (ára 170'.-“- P-től) HÖ.SYEXHEIt Jarrcos-Baltiff motorkerékpárok Kaphatók 20° is előleg mellett már 13. i heti részlettel a James, Rudge és Trump angol világmárkák vezérképviseleténél Brack Nándor és Fiai, Budapest, VI., Jókai (Gyár)utca 21 Csoportos vételnél külön kedvezmény. Árjegyzék ingyen és bérmentve. Vidéki képv. kerestetnek