Nemzeti Sport, 1928. május (20. évfolyam, 85-105. szám)
1928-05-08 / 90. szám
l Pereg a Nagystafétafilm Sutéval a mezőny nyomaiban — Új kiírásit? — Villa I. és Villa is. a válogatott — Egy kis statisztika így történt: A verseny részletes lefolyásáról a következőket jelentjük: Start háromnegyed tíz órakor Steiner pattogó vezényszavára kilendül helyéből a tarka boly. Egy pillanatig egyre fokozódó iramban, s már a mezőny arca harmonikásra nyílik. Az élen veszett tempó. Szekeres áttörései és Lehoczky rövid sportjei idegesítik a vezetőket, ami végül is szakításra kényszeríti a tábort. Pilisvörösvár bejárata előtt 8 kisebb csoportra bukl szét a 42 kilométeres Sebességgel továsramodó mezőny. Az első sereghajtók a szeniorok. Egy éles kanyarodóban Szabó szaltómortálozik, de szerencsére nemörténik komolyabb baja. Az út ragyogó, de a kísérőautók hatalmas porfelhői sok bajt okoznak a versenyzőknek. Most Mészáros, a Vil KK csapatának kezdőembere szakad le. Aztán Jaksé, aki látszólag nem fut még. Az élmezőny fokozatosan 15 főre csökken. Az első váltás (20 km.) befutási sorrendje: Szekeres, Csepreghy, Mrazik, Simaié, Lehoczky. A részidő egészen kiváló: 34:28. A második szakaszban Höltzl veszi kezébe a kommandót. Mindjárt a kiindulás után gyilkos iramot diktál, hátrányát feldolgozza és az élről akciót akcióra halmoz. Kitörései egyre veszélyesebb jellegűek, de Katona és Pelvási a leglehetetlenebb helyzetekben is ment. Ennek a nagy csatának azonban komoly áldozatai vannak: az irdatlan erejű hajtóvadászat-széria újabb robbantásokat eredményez, így elsőnek Kordon vérzik el és vele látszólag az UTE jogos győzelmi auspiciumai. A jeles szenior nem bírja gyorsasággal, a fiatalok ostroma előtt lerakja a fegyvert, visszaesik és közel kétperces hátrányba kerül. Sorsában a felforgatott összeállítású ETC-staféta is osztozik. Az élmezőny létszáma közben egyre fogy. Az iram, Höltzl akciókedve folytán pedig egyre nő, helyenként 45 kilométeres az átlag, ami aztán a második 20 kilométeres részidő abszolút országos rekordjában érezteti halálat. Hölczl a második 20 km-es terepszakaszt 31.04-08 országos rekorddal abszolválja. Mögötte sorrendben a kitűnő Pelvázi, Mirkovszky, Katona és Szlama adják át a stafétát. Újabb harcok az élen. A Vil. KK I. csapata térveszteségbe kerül. Szécsényi, az esélyes BSE harmadik embere, aki a beteg Zakariás helyébe ugrott be, s akit teljesen készületlenül ért a nagy feladat, rosszul vált, nehezen jön lendületbe és szánalmasan visszaesik. Istenes II. közben emberfeletti erővel fekszik bele a versenybe, hogy Kordon adósságát törlessze. Az élmezőny azonban ezúttal is résen van. Néger előnyét egyre növeli, Néger a tőle megszokott gyilkos iramban ragadja magával a négy főre csökkenő éltábort, s Mazák, az öreg katona becsületesen állja mögötte a sarat. A fiatal Nemess elsőnek fordul a fordítóban. Ideje 10 kilométerre 13,2. A hátszél, mely eddig támogatta a tábort, most mellbetámadja azt , és valósággal fékként hat. A tempó fokozatosan csökken. A harmadik váltást Mazák sporttól intézi el. Ideje 35:02. Utána sorrendben a Turul KK, a KAC és a Postás emberei érkeznek. És egy kilométerrel mögöttük az UTE és a Vil KK. A negyedik szakaszban az első akció Rácz nevéhez fűződik, aki még ezt a négy főre csökkent élmezőnyt is szétrobbantja. Szenes és Jurena időlegesen visszaesik. Szenes tömlőszakadása még rontja az MTK helyzetét, de a fiatal versenyző gépet cserél és a veszély eliminálva van. Brezina és Hartmann II. lép most, akcióba. Bravúros gyorsasággal és felváltott vezetéssel birkóznak meg a széllel és egyre jobban megközelítik a látszólag fáradt élcsoportot, mely 26-os átlaggal halad a váltás felé. Papp, a BSE kombattánsa, annak dacára, hogy lemaradt társainak az egész útvonlon ostornyelese volt, akinek vezetni e táborból senki sem volt hajlandó, hősiesen küzdött a hátrány bedolgozására. Tömlőszakadással súlyosbítva is bravúrosan oldotta meg feladatát. A negyedik váltás célját elsőnek Szenes abszolválja. Ideje a nagy szél miatt feltűnően gyenge: 41:12. Mögötte Jurena, Rácz és Jálics végez. Az utolsó váltás után is még teljesen nyílt a viadal kimenetele. Az élmezőny szemmel láthatólag ideges. Óvatos taposás. Az iram fokozatosan csökken. Közben a VUKK és az UTE két kombattánsa, Istenes és Huszka bravúros harcot vív a felzárkózás eredményéért. Ez a két versenyző érm* -felettit művel. A piliscsabai húzódásoknál Beke időlegesen visszaesik az élcsoportról. Istenes irdatlan apáiddal befogja, rövid ideig úsztatja Huszkát, aki azonban ellenáll, most közös ostrom következik, ami a szinte hihetetlennek tűnő felzárkózást eredményezi. Viola I. robusztus kitörése a háttérben imponáló, a bajnok mindent elkövet,hogy elérje az élmezőnyt, de leheteten. Beke felzárkózik. A végsport A döntő pillanat elérkezett. A cél előtt háromszáz méterrel Garaykiemelkedik a nyeregből, ránt egyet a kormányon, s már repül. Végsport!* Az egész mezőny rákapcsol. A fáradt Istenes újjászületik. Húszba ékbe kerül. Lovasé rosszul helyezkedik és elkésik a sportből. Vida II ellentámadásba megy át. Villámfinis. Ferj-fej mellett küzd a két fiatal. Vida II. imponálóan nyugodt. Egyre fokoz. Már előnye van. Huszka is gyorsít. És Istenes. Örült, pokoli küzdelem. És Vida II. elsőnek fut át a célon. (Részidő: 44:55.) Ez a Nagystaféta a harmincnyolcadik volt a sorban. A Honvédelmi minisztérium vándordíjáért hetedizben jutott dűlőre. S a jelek szerint még sokáig életben fog maradni. Az egyesületi csapatok nívója állandóan változik, a kerék és a szerencse forog, háromszor egymásután nehéz győzni és ötször még nehezebb. Ennyi pedig szükséges ahhoz, hogy e miting kimúljon. Erre pedig a közeljövőben nem igen fog sor kerülni, így aztán halhatatlan lesz ez a staféta, melynek kiírása elavult és sürgős reformra szorul. Kevés a 20 kilométeres résztáv. Legalább 50, de ideális lenne a 100 kilométeres egyéni teljesítmény, így 500 kilométerre növekedne a staféta, melynek terepe nem, mint eddig, felerészben, ugyanazon az" országút-szakaszon, hanem tárgy területeiket felöldön alá a Dunántúlt, akár az Alföldet, választhatná pályájának. Emiting hozzávetőlegesen 18 órát venne igénybe és hajnali két órától esti 8 órakor legkésőbben már befejeződést is nyerhetne. • A 20 kilométeres fesztávokat a jövőben hagyjuk a szopósoknak. Komoly verseny, még a stafétában is, 100 kilométernél kezdődik. A Nagystaféta reáls győztest hozott. A Turul KK minden embere a helyén volt. De főképpen Vida II. Vida II. ma egyik legkomolyabb reménysége a magyar országúti sportnak. Vida I. meg is jegyezte: — Nagyon tud ez a Vida II., csak az a kár, hogy nem a testvérem. De legalább Vida. És ez is valami. Steiner Rezső a következő válogatottat állítaná ki a vasárnapi formák ■alapján egy 5x20 km-es staféta esetére: Vida /., Vida II., Istenes /., Huszka, Hölczl. X* Az UTE sikerre vihette volna a stafétát, ha Kozd,mi nincs a csapatban. Hiába, az idő eljár. Ezt különben maga Kozdon érezte legbiztosabban, aki ebbeli véleményét a staféta előtt meg is mondta munkatársunknak. Az UTE stafétája nélkülözte Kéket, akit hajnalban a verseny előtt leventekötelezettsége szólított el a starttól. A BSE Szécsényin vérzett el. Roszszul váltott,, nem bírta a fiatalok tempóját. És szegény Vida, hiába strapált le magáról két kilót a táv utolsó szakaszában, már csak szépíteni tudta az eredményt. A nap szenzációja, titka, rejtelme és érthetetlensége: Lovasi leállása a végsportben. Titokzatos stoppja az MTK esetleges győzelmébe került. * Milyen érdekes lenne, ha e sek győzelembiztos együttes újra megpróbálná a harcot a fenti zavarok nélkül. Azt hisszük, a Turul KK győzelmén ez az újabb összecsapás sem ejthetne csorbát. Legfeljebb a helyezések sorrendje szenvedt volna változást. És azok, akik leszorultak, újabbzavarokkal okolhatnák eredménytelenségüket. -X- -A Nagystaféta 45 csapata összesen 4500 kilométert futott be egyenként. A legjobb óraátlag 48.250 m., a leggyengébb 23.150 m. volt. A versenyben négy bukás, egy sebesülés és 6 tömlőszakadás történt. Három kisérőautó követte a mezőnyt és 8 teherautó.* Jövő vasárnap új staféta vár lefutásra. A KAC 2x50 kilométeres versenye az üllői országúton. Kédd, 1928 május 8. SiföT iiirmmM"írri71iirrnTrit rriütítpt^ttí ti t ;rji,mmn tviiiIi'bi^i'w 1 hhüpivj'IiIiWIiimm,i WHfiiWii1 nűimrr[iípnrii¥fliwiwiiiiiiWBB wezvr>; cxjsso.' mt "1 • ......... ■ ■■ #esfjfő2?£s &sgjött — Távirati jelentésünk — Berlin, május 6. • Mathias Engel, a tavalyi amatőr világbajnok, aki alig kétéves pályafutása után jutott el a flyerlehetőségek végső ormaira, hosszú idők leforgása után az első német sprinter, aki Lehr, Verheyen, Arend, Huber és Meyer világklasszisát elérve ismét helyrebillentette a dekadencia felé hajló német, sprinthegemóniát. Engel tavaly a párisi Grand Prix és a kopenhágai nagydíj elnyerése után búcsút mondott az amatőristállónak s az idén már mint professzionista mutatkozott be. Már első startja felé fordította a szakkörök figyelmét: játszva birkózott meg a német szuperklasszissal s ugyanakkor Foucheauxnak, a francia flyerek egyik legjobbjának is meg tudta mutatni hátsó kerekét a célban. Egy héttel, azután Kaufmannal került szembe, akit öldöklő küzdelem után fegyverletételre kényszerített. Szombaton Kölnben startolt Martinetti ellen s vasárnap Michardot, a tavalyi professzionista flyer világbajnokot kapta ellenfelük A világbajnokok csatájáról, mely a Rott-aréna parkettjén került lebonyolításra, berlini munkatársunk a következőket jelenti: A Rott-arénában tegnap lezajlott Michard—Engel találkozás Michard győzelmét hozta. A küzdők két futamban mérték össze erejüket s mindkettőben a kis fapályákhoz szokott francia triumfált. Engel fáradt ember benyomását keltette, az éjszakát utazással töltötte, ennek ellenére 12-es utolsó 200-ast futott Michard 11.8-val szemben. A rekord versenyt is Michard nyerte Engel előtt. Engel a verseny után kijelentette, hogy vereségét nem tekinti reálisnak és erősen bízik abban, hogy a legközelebbi reváns alkalmával le fogja gyűrni ma úgyszólván egyedül álló ellenfelét. P. K. 11 A világbajnokságok befejezéséig nem fenyeget a kerékpárosrendelet réme, mely remélhetőleg azután sem lesz aktuális többé — Saját tudósítónktól — A Nemzeti Sport harcos akciója, a Magyar Kerékpáros Szövetség kérvényhegyei, tiltakozása és logikus érvláncolata, a vidék összefogó feljajdulása, a kereskedők panasza, a külföldi szaksajtó szatirikus hasábsorozata és a különböző nemzetek szövetségeinek komoly szakvéleménye és elsősorban az Országos Testnevelési Tanács széles látókörű segítsége a kiszivárgó hírek szerint megértésre bírta a belügyminisztériumot, mely megbízható forrásból nyert értesüléseink szerint a világbajnokságokra való tekintettel csak augusztus—szeptember havában veszi isimét elő akerékpáros szabályrendelettervezetet, hogy ezzel e nagy torna erkölcsi sikerét meg ne rontsa. A kerékpáros szabályrendelet réme tehát egy időre a feledésbe zuhan. A Damokies-kard egy időre felfüggeszti függését. S a magyar kerékpársport egyelőre nem kerül a „rossz orvos” halált hozó opera lökése alá. Erős a hitünk, hogy erre ezekután egyáltalában nem fog sor kerülni Az idei hatnapos versenyek összesített eredménylistája a következőképpen fest: 1. Van Kempen 32 p. 2. Debaets 19 p. 3. Giraldengo és Rieger 18 p. 5. Beckmann 17 p. 6. Giorgetti, Echmer és Kroschel 14 p. 1. Spencer 13 p. 10. Wainbst, Lacquehay, Devolf, Fandet, Marcillac és Tiete 12 p. 16. Binda és Walthour 10 p. A Németország- Belgium válogatott kerékpárverseny 203:100 arányban a német színek győzelmét hozta.