Nemzeti Sport, 1928. május (20. évfolyam, 85-105. szám)

1928-05-08 / 90. szám

­­ l Pereg a Nagystafétafilm Sutéval a mezőny nyomaiban — Új kiírásit? — Villa I. és Villa is. a válogatott — Egy kis statisztika így történt: A verseny részletes lefolyásáról a következőket jelentjük: Start háromnegyed tíz órakor Steiner pattogó vezényszavára ki­lendül helyéből a tarka boly. Egy pillanatig egyre fokozódó­­ iramban, s már a mezőny arca harmonikásra nyílik. Az élen veszett tempó. Sze­keres áttörései és Lehoczky rövid sportjei idegesítik a vezetőket, ami végül is szakításra kényszeríti a tá­bort. Pilisvörösvár bejárata előtt 8 kisebb csoportra bukl szét a 42 kilo­méteres Sebességgel továsram­odó mezőny. Az első sereghajtók a sze­niorok. Egy éles kanyarodóban Szabó szaltómortálozik, de szeren­csére nem­örténik komolyabb baja. Az út ragyogó, de a kísérőautók hatalmas porfelhői sok bajt okoz­nak a versenyzőknek. Most Mészá­ros, a Vil­ KK csapatának kezdő­embere szakad le. Aztán Jaksé, aki látszólag nem fu­t még. Az élmezőny fokozatosan 15 főre csökken. Az első váltás (20 km.) befutási sorrendje: Szeke­res, Csepreghy, Mrazik, Simaié, Le­hoczky. A részidő egészen kiváló: 34:28. A második szakaszban Höltzl ve­szi kezébe a kommandót. Mindjárt a kiindulás után gyilkos iramot dik­tál, hátrányát feldolgozza és az él­ről akciót akcióra halmoz. Kitörései egyre veszélyesebb jellegűek, de Katona és Pelvási a leglehetetle­nebb helyzetekben is ment. Ennek a nagy csatának azonban komoly ál­dozatai vannak: az irdatlan erejű hajtóvadászat-széria újabb robban­tásokat eredményez, így elsőnek Kordon vérzik el és vele látszólag az UTE jogos győzelmi auspiciu­­mai. A jeles szenior nem bírja gyor­sasággal, a fiatalok ostroma előtt lerakja a fegyvert, visszaesik és kö­zel kétperces hátrányba kerül. Sor­sában a felforgatott összeállítású ETC-staféta i­s osztozik. Az­ élme­zőny létszáma közben egyre fogy. Az iram, Höltzl akciókedve folytán pedig egyre nő, helyenként 45 kilo­méteres az átlag, ami aztán a máso­dik 20 kilométeres részidő abszolút országos rekordjában érezteti ha­lá­lat. Hölczl a második 20 km­-es te­repszakaszt 31.04-08 országos rekorddal abszolválja. Mögötte sorrendben a kitűnő Pel­­vázi, Mirkovszky, Katona és Szlama adják át a stafétát. Újabb harcok az élen. A Vil. KK I. csapata térveszteségbe kerül. Szé­­csényi, az esélyes BSE harmadik em­bere, aki a beteg Zakariás helyébe ugrott be, s akit teljesen készületle­nül ért a nagy feladat, rosszul vált, nehezen jön lendületbe és szánalma­san­ visszaesik. Istenes II. közben emberfeletti erővel fekszik bele a versenybe, hogy Kordon adósságát törlessze. Az élmezőny azonban ez­úttal is résen van. Néger előnyét egyre­ növeli, Néger a tőle megszo­kott gyilkos iramban ragadja magá­val a négy főre csökkenő éltábort, s Mazák­, az öreg katona becsületesen állja mögötte a sarat. A fiatal Nemess elsőnek fordul a fordítóban. Ideje 10 kilométerre 13,2. A hátszél, mely ed­dig támogatta a tábort, most mellbe­­támadja azt ,­ és valósággal fékként hat. A tempó fokozatosan csökken. A harmadik váltást Mazák sporttól intézi el. Ideje 35:02. Utána sorrendben a Tu­rul KK, a KAC és a Postás emberei érkeznek. És egy kilométerrel mögöt­tük az UTE és a Vil­ KK. A negye­dik szakaszban az első akció Rácz nevéhez fűződik, aki még ezt a négy főre csökkent élmezőnyt is szétrob­bantja. Szenes és Jurena időlegesen visszaesik. Szenes tömlőszakadása még rontja az MTK helyzetét, de a fiatal versenyző gépet cserél és a ve­szély eliminálva van. Brezina és Hartmann II. lép most, akcióba. Bravúros gyorsasággal és felváltott vezetéssel birkóznak meg a széllel és egyre jobban megközelítik a látszólag fáradt élcsoportot, mely 26-os átlaggal halad a váltás felé. Papp, a BSE kombattánsa, annak da­cára, hogy lemaradt társainak az egész útvonlon ostornyelese volt, aki­nek vezetni e táborból senki sem volt hajlandó, hősiesen küzdött a hátrány bedolgozására. Tömlőszakadással sú­lyosbítva is bravúrosan oldotta meg feladatát. A negyedik váltás célját elsőnek Szenes abszolválja. Ideje a nagy szél miatt feltűnően gyenge: 41:12. Mö­götte Jurena, Rácz és Jálics végez. Az utolsó váltás után is még teljesen nyílt a viadal kime­netele. Az él­mezőny sze­mmel láthatólag ideges. Óvatos taposás. Az iram fo­kozatosan csökken. Közben a VU­­­KK és az UTE két kombattánsa, Istenes és Huszka bravúros harcot vív a felzárkózás eredményéért. Ez a két versenyző érm­* -felettit mű­vel. A piliscsabai húzódásoknál Be­­ke időlegesen visszaesik az élcso­portról. Istenes irdatlan apáiddal befogja, rövid ideig úsztatja Husz­­kát, aki azonban ellenáll, most kö­zös ostrom következik, ami a szinte hihetetlennek tűnő felzárkózást eredményezi. Viola I. robusztus ki­törése a háttérben imponáló, a baj­nok mindent elkövet,­­hogy elérje az élmezőnyt,­­ de leheteten. Beke felzárkózik. A végsport A döntő pillanat elérkezett. A cél előtt háromszáz méterrel Garay­­ki­emelkedik a nyeregből, ránt egyet a kormányon, s már repül. Vég­sport!* Az egész mezőny rákapcsol. A fáradt Istenes újjászületik. Húsz­ba ékbe kerül. Lovasé rosszul he­lyezkedik és elkésik a sportből. Vida II ellentámadásba megy át. Villámfinis. Ferj-fej mellett küzd a két fiatal. Vida II. imponálóan nyugodt. Egyre fokoz. Már előnye van. Huszka is gyorsít. És Istenes. Örült, pokoli küzdelem. És Vida II. elsőnek fut át a cé­lon. (Részidő: 44:55.) Ez a Nagystaféta a harmincnyol­cadik volt a sorban. A Honvédelmi minisztérium vándordíjáért heted­­izben jutott dűlőre. S a jelek szerint még sokáig életben fog maradni. Az egyesületi csapatok nívója állandóan változik, a kerék és a szerencse forog, háromszor egymásután nehéz győzni és ötször még nehezebb. Ennyi pedig szükséges ahhoz, hogy e miting ki­múljon. Erre pedig a közeljövőben nem igen fog sor kerülni, így aztán halhatatlan lesz ez a staféta, melynek kiírása elavult és sürgős reformra szorul. Kevés a 20 kilométeres rész­táv. Legalább 50, de ideális lenne a 100 kilométeres egyéni teljesítmény, így 500 kilométerre növekedne a sta­féta, melynek terepe nem, mint eddig, felerészben, ugyanazon az" országút-­­szakaszon, hanem tárgy területeiket felöldön alá a Dunántúlt, akár az Alföldet, választhat­ná pályájának. E­miting hozzávetőlegesen 18 órát venne igénybe és hajnali két órától esti 8 órakor legkésőbben már befe­jeződést is nyerhetne. • A 20 kilométeres fesztávokat a jövőben hagyjuk a szopósoknak. Komoly verseny, még a stafétában is, 100 kilométernél kezdődik. A Nagystaféta reáls győztest ho­zott. A Turul KK minden embere a helyén volt. De főképpen Vida II. Vida II. ma egyik legkomolyabb re­ménysége a magyar országúti sport­nak. Vida I. meg is jegyezte: — Nagyon tud ez a Vida II., csak az a kár, hogy nem a testvérem. De legalább Vida. És ez is valami. Steiner Rezső a következő váloga­tottat állítaná ki a vasárnapi formák ■alapján egy 5x20 km-es staféta ese­tére: Vida /., Vida II., Istenes /., Huszka­, Hölczl. X* Az UTE sikerre vihette volna a stafétát, ha Kozd,mi nincs a csapat­ban. Hiába, az idő eljár. Ezt külön­ben maga Kozdon érezte legbiztosab­ban, aki ebbeli véleményét a staféta előtt meg is mondta munkatársunk­nak. Az UTE stafétája nélkülözte Kéket, akit hajnalban a verseny előtt leventekötelezettsége szólított el a starttól.­ A BSE Szécsényin vérzett el. Rosz­­szul váltott,, nem bírta a fiatalok tem­póját. És szegény Vida, hiába stra­pált le magáról két kilót a táv utolsó szakaszában, már csak szépíteni tudta az eredményt. A nap szenzációja, titka, rejtelme és érthetetlensége: Lovasi leállása a végsportben. Titokzatos stoppja az MTK esetleges győzelmébe került. * Milyen érdekes lenne, ha e sek győ­zelembiztos együttes újra megpró­bálná a harcot a fenti zavarok nélkül. Azt hisszük, a Turul KK győzel­mén ez az újabb összecsapás sem ejt­hetne csorbát. Legfeljebb a helyezé­sek sorrendje szenvedt volna válto­zást. És azok, akik leszorultak, újabb­­zavarokkal okolhatnák eredményte­lenségüket. -X- -A Nagystaféta 45 csapata össze­sen 4500­ kilométert futott be egyen­ként. A legjobb óraátlag 48.250 m., a leggyengébb 23.150 m. volt. A ver­senyben négy bukás, egy sebesülés és 6 tömlőszakadás történt. Három ki­­sérőautó követte a mezőnyt és 8 te­herautó.* Jövő vasárnap új staféta vár lefu­tásra. A KAC 2x50 kilométeres ver­senye az üllői országúton. Kédd, 1928 május 8. SiföT iiirmmM"írri71iirrnTrit rriütítpt^ttí ti t ;rji,mmn tviiiIi'bi^i'w 1 hhüpivj'IiIiWIiimm,i WHfiiWii1 nűimrr[iípnrii¥fliwiwiiiiiiWBB wezvr>; cxjsso.' mt "1 • ......... ■ ■■ #esfjfő2?£s &sgjött — Távirati jelentésünk — Berlin, május 6. • Mathias Engel, a tavalyi amatőr világbajnok, aki alig kétéves pálya­futása után jutott el a flyerlehetősé­­gek végső ormaira, hosszú idők le­forgása után az első német sprinter, aki Lehr, Verheyen, Arend, Huber és Meyer világklasszisát elérve is­mét helyrebillentette a dekadencia felé hajló német, sprinthegemóniát. Engel tavaly a párisi Grand Prix és a kopenhágai nagydíj elnyerése után búcsút mondott az amatőristállónak s az idén már mint professzionista mutatkozott be. Már első startja felé fordította a szakkörök figyel­mét: játszva birkózott meg a német szuperklasszissal s ugyanakkor Foucheauxnak, a francia flyerek egyik legjobbjának is meg tudta mu­tatni hátsó kerekét a célban. Egy héttel, azután Kaufmannal került szembe, akit öldöklő küzdelem után fegyverletételre kényszerített. Szom­baton Kölnben startolt Martinet­ti el­len s vasárnap Michardot, a tavalyi professzionista flyer világbajnokot kapta ellenfelük A világbajnokok csatájáról, mely a Rott-aréna parkettjén került lebo­nyolításra, berlini munkatársunk a következőket jelenti: A Rott-arénában tegnap lezajlott Michard—Engel találkozás Michard győzelmét hozta. A küzdők két fu­tamban mérték össze erejüket s mindkettőben a kis fapályákh­oz szo­kott francia triumfált. Engel fá­radt ember benyomását keltette, az éjszakát utazással töltötte, ennek el­lenére 12-es utolsó 200-ast futott Michard 11.8-val szemben. A rekord versenyt is Michard nyerte Engel előtt. Engel a verseny után kijelentette, hogy vereségét nem tekinti reális­nak és erősen bízik abban, hogy a legközelebbi reváns alkalmával le fogja gyűrni ma úgyszólván egye­dül álló ellenfelét. P. K. 11 A világbajnokságok befejezéséig nem fenyeget a kerékpárosrendelet réme, mely remélhetőleg azután sem lesz aktuális többé — Saját tudósítónktól — A Nemzeti Sport harcos akciója, a Magyar Kerékpáros Szövetség kérvényhegyei, tiltakozása és lo­gikus érvláncolata, a vidék össze­fogó feljajdulása, a kereskedők pa­nasza, a külföldi szaksajtó szati­rikus hasábsorozata és a különböző nemzetek szövetségeinek komoly szakvéleménye és elsősorban az Or­szágos Testnevelési Tanács széles látókörű segítsége a kiszivárgó hí­rek szerint megértésre bírta a bel­ügyminisztériumot, mely megbíz­ható forrásból nyert értesüléseink szerint a világbajnokságokra való tekintettel csak augusztus—szep­tember havában veszi isimét elő a­­kerékpáros sza­bályrendeletterveze­­tet, hogy ezzel e nagy torna erköl­csi sikerét meg ne rontsa. A kerékpáros szabályrendelet ré­me tehát egy időre a feledésbe zu­han. A Damokies-kard egy időre fel­függeszti függését. S a magyar ke­­rékpársport egyelőre nem kerül a „rossz orvos” halált hozó opera lö­­kése alá. Erős a hitünk, hogy erre ezek­­után egyáltalában nem fog sor ke­rülni ­ Az idei hatnapos versenyek összesített eredménylistája a következőképpen fest: 1. Van Kempen 32 p. 2. Debaets 19 p­. 3. Giraldengo és Rieger 18 p. 5. Beckmann 17 p. 6. Giorgetti, Echmer és Kroschel 14 p. 1­. Spencer 13 p. 10. Wainbst, Lacquehay,­­ Devolf, Fan­det, Marcillac és Tiete 12 p. 16. Binda és Walthour 10 p. A Németország- Belgium válogatott kerékpárverseny 203:100 arányban a né­met színek győzelmét hozta.

Next