Nemzeti Sport, 1928. június (20. évfolyam, 106-126. szám)

1928-06-13 / 115. szám

12 Snow, Szerda, 1928 június 1I. ­ FOLAJIOMOBI­J Utolérhetetlen technikája, páratlan rutinja, gyors és megbízható gépe segítette Alec Bennettet az angol junior TT győzelemhez, mely a világhírű országúti versenyzőnek egyben ötödik TT győzelme volt 109.750 km-es átlaga a 427 km-es távon új IOM rekord, mely jobb a fennálló szeniorrekordnál Bennett 113 km-es átlagú rekordköre közel két kilométerrel jobb a tavalyi Dixon-féle eredménynél .— Saját tudósítónktól: Isle of Man, június 5. Az angol Tourist Trophy verse­nyek első küzdelméről a junior TT versenyről lapunk angolországi tu­dósítója, J. P. Patrick —­ aki sze­mélyesen volt jelen a versenyen — a következőkben számol be: . Tegnap futották le az angol junior TT versenyt, rekordközönség előtt, mely a Man szigetnek és­­különösen fővárosának Douglasnak összes szál­lodáit zsúfolásig töltötte meg. Erre a rekordlátogatásra nem volt példa a múltban, magyarázata pedig az, hogy az idei versenyek olyan szenzációkat ígértek, melyeket a múltban hiába is kerestünk volna. Különösen a Ben­netter Handley küzdelemre volt min­denki kiváncsi és általános csalódott­ságot­­keltett, amikor híre járt Hand­­ley távolmaradásának, akinek gépei a tréning alatt nem mutatták azt a sebességet, melyet tőlük elvárt volna. Ha ez a nagy ütközet el is maradt, ott volt helyette a Velocette—Norton küzdelem, mely némi pikáns háttér­rel is rendelkezett. Bennett vezette a Velocette-gyár első számú gépét, az a Bennett, aki már három TT ver­senyt nyert meg Norton nyergében, de — bár a birminghami gyár az idén 350-es gépeket is állított csata­sorba —, mégis úgy döntött,­­ hogy a Norton gyár legveszedelmesebb kon­­kurrensének, a Velocette gyár­nak színeiben indul, ami a Nortonék között érthető meg­ütközést keltett. Reggel kilenc órakor nyitották meg a depókat, ahonnan a verseny­zők felügyelet mellett tolták ki gé­peiket, hiszen a TT szabályok értel­mében a gépeket az éjjeli pihenő után csupán a startjelre szabad be­gyújtani. A start előtt félórával az angol Himnusz hangjai mellett érke­zett meg a welszi herceg, akit a Mán sziget kormányzója foga­dott és az ACU képviselője üdvözölt. Felejthetetlen látvány volt a nézőkö­zönség járműveinek felvonulása, régi tradíció a Mán szigeten, hogy a Tourist Trophy hetében min­denki a legócskább járművén hajt ki a pályára, a vízözön­­előtti szörnyek, kétkerekű — motornak csúfolt — bárkák se­rege festői, de egyben kétségbe­ejtő látvány volt. Pont tíz órakor mozsárdörrenés. Mr. Ebbiewithe, az ACU népszerű „Ebbie“-je, megadja a jelt az első versenyzőnek, aki feláll a startkoc­kára, mögötte 51 türelmetlen és iz­gatott versenyzővel. Ebbie megad­ja a­­jelet, a hangszóró rikácsoló, éles hangon mondja be a startkoc­káról feszülő izmokkal tovalendülő versenyző gépét, aki erejének utol­só porcikáját is kénytelen latba vet­­ni, hogy az éjjeli állástól beragadt, m­agaskoropressziójú motorját élet­re hívja Jafm­eten nyitja meg a sört, álta­lános meglepetést kelt, hogy alig ötméteres tolás után meg­­szólal a motorja. úgy látszik az idei gépek nemcsak gyorsabbak, de könnyebben is in­dulnak, aminek nagy a jelentősége. A nézőközönség legnagyobb része népi irígyli a melegen, vastag bőr­be öltözött és szíjakkal átfont ver­senyzőt, aki izzadva tolja be gépét. A favoritoknak még jó­ az éljenzés, csszlógás még vigasztalja őket, an­nál rosszabb az autszeidereknek, akinek legfeljebb közömbös pillan­tásokban és lesajnáló megjegyzé­sekben van részük, ha gépük nem fiattan életre az első másodpercek­ben. Hát még akkor, amikor már sikerült a begyújtás. A közönség üvölt és tempót akar látni, a motor viszont protestál: amíg az olaj nem csrkulál szabadon, addig csupán szeretettel, de fukarul sza­bad kezelni a gáztekerőt, különben jön a baj. A startok kivétel nélkül sikerül­nek, csupán Stanley Woodt, a cu­korkaügynökből TT-h­őssé avan­zsált ír versenyző veszít értékes perctöredékeket, amíg útra képes kelni. Wonls és Simpson kezdi meg a bevezető vadulást, Simpson (AJS) öt, Woods (Norton) 12 versenyzőt előz meg az első körben, Bennett (Velocette) — mint három gyermek atyja — csendesebben megy, látszik rajta, hogy végig akar menni, sőt biztosra is szeretne menni, külön­ben nem szokása, hogy az első kör­ben kezdje meg azt a mutatványt, melyet „Bennett gázt ad” cím alatt ismernek a­ Man-sziget halottjéi. • Az első versenyző valahol a Brad­­don Bridge táján r­ohan, amikor a meszespemzlikkel felszerelt pálya­bírók megkezdik hadjáratukat az eredményhirdető tábla ellen. Longman kiállt, Black bukott, orvosi kezelést igényel, Meageen Wuarter Bridge-nél 140-es tempó­ban bukott, de csupán lábtartója törött le. A versenyzők csoportja elro­han a tribünök előtt. Vége az első körnek. Elöl a fiatal Dod­­son (Sunbeam), akinek 32.52 mp-es állóstartos köre fantasz­tikus teljesítmény. Utána márkatársa, az olasz Ar­­cangelli egy perc hátránnyal, majd Simpson (AJS), Frinconi (Sun­beam),­ Goth­ric (Norton), Bennett (Velocette), Woods (Norton), Willis (Velocette) és Tweynlow (Dat). Min­denki úgy vágtat át a starthelyen, ahogyan tud, csupán a fiatal Dod­son áll le egy pillanatra. Kiváncsi úgy látszik idejére. Van is valami igaza, mert állóstartos köre csupán 3 másodperccel rosszabb, mint a ta­valyi Handley-féle repülőstartos kategóriás körrekord. A közönség körében csalódás fut végig­ A beharangozott krekkek, a teljesen új típusú Norton- és Douglas-gépek menői sehol sincse­nek, nem látni tőlük azt a fantasz­tikus teljesítményt, melyet még reggel jósoltak a trencskótos Ma­dame Trébe-ok. Újabb kiállások: Higginson (HRD) Wade­ (AJS) motorhibával helyezi magát kényelembe. Közben a kör­mutató szorgalmasan mutatja, hogy melyik versenyző a pálya melyik ré­szén van. A mutatók szép sorrendben csúsznak, csupán Bennet mutatója ug­rik nagyokat. Úgy látszik Alec elkezdte a gézai műveletét. Simpson (AJS) mutatója veszedelmesen a nyomában. Második kör befejezéshez közel­­ harsog a megafon — és már vágtat át a tribünök előtt a Bennett-féle Velocette. Nem is látszik rajta, mi­lyen nagy tempót megy, hangtompí­tója csendes zümmögésbe fojtja a motor harsány hangját. Bennett má­sodik köre 32.34 mp. Körrekord! — ordítja a mega­fon. Simpson 14 másodperccel a második helyen, a többiek több perccel fek­szenek a két vadul vágtató versenyző mögött. Bennett teljesítménye szenzációt kelt. Huszonkettes startszámmal in­dult, tehát 11 perccel az első versenyző mögött és mégis si­került átvennie a vezetést, ami azt jelenti, hogy 80 másodperc­től 11 percig terjedő időket vert reá a többiekre, akik között pedig első­rendű, félelmetes nevek is találhatók. Villámgyorsan tölt üzemanyagot, 28 másodpercig tart az egész és már is eltűnik. A második kör sorrendje a követ­kező: Bennett, Simpson, Arcangeli, Franconi, Willis, Guthrie és Parker. Woods gépe tűnik fel a fordulóban, csendesen gurul be a Norton motor nélkül és kiáll a depók táján. Fran­com javít az útszélen, Dodson olaja kifogy. Bennett folytatja száguldását, már másfél perccel fekszik Simpson előtt. Közben mun­kába lépnek a tűzoltók, Guth­rie gépe tüzet fog a depók előtt, a tűzoltók nemcsak a gépet borítják bele valami habszerű vegyszerbe, hanem a leggyorsabb Norton menő­jét is. Eloltják a tüzet, Guthrie csu­pán könnyebb égési sebeket szenved, de a Norton csontig égett. Újabb kiállások: Merni (New Hudson), Magner, (Enfield) válik harcképtelenné. Bennett valamivel csökkenti iramát, Simpson sokáig javít a depóknál, úgyszintén Arcan­­geli és Shaw, akik a harmadik kör­ben a vezetők mögé zárkóztak, de előzve a harmadik helyen fekvő Wil­­list, aki körről-körre javít helyzetén. Bennett életének leggyorsabb köreit futja. Irtózatos iramban veszi a forduló­kat, fél percet vág le előbbi köridejé­ből. Aki ismeri az IOM-pályát, az tudhatja csak, hogy ez mit jelent. A negyedik körben Bennett már két teljes perccel vezeti márkatársát, Wakist, akit három perccel Arcan­­geli követ a harmadik helyen. Mö­götte Simpson, Shaw és Tremlow. Parker (Douglas) bukik és kiáll, oda a Douglasék reménysége. Fran­com motordefektet kap. Simpson és Shaw elkeseredett tempóba fog, hogy a két vezető Velocettet megkö­zelítse, de minden hiába. Ez a két hangtalan, óraműpontosan vágtató gép maga, mögött hagy mindent. Úgy süvítenek végig az egyenesekben, mint a Great Western-mozdo­­­­nyok és másod­percre pontosan érnek be min­denhova, ha ugyan nem korábban, mint illene. Bennet eláll utolsó benzintöltésre. Mohón olvassa a cédulát, melyen pon­tosan beszámolnak neki helyzetéről. Alec boldogan mosolyog. Két és fél perccel vezet márkatársa előtt, a harmadik ember nyolc kilométerrel fekszik mögötte. Érhet ennél szebb híradás motorke­rékpárversenyzőt. Múlnak a percek. „Great Scott" mondja mellettem valaki, amikor a hirdetőtáblán feltűnik .Bennett hato­dik körének ideje. Rekord, 113 km-es átlag, jobb mint a tavalyi szenior kör­rekord. Úgy látszik Alec nem bízta el magát hatalmas vezetésével. Úgy látszik meg akarja mutatni, mire képes a kis Ve­locette. Most Willis rohan át a tribünök előtt. Igazi Bennett-stílusban. Jobb­ját lengeti a nézők felé, ugyanakkor a megafon hírül adja, hogy az utolsó Norton, Shaw gépe Üzemképtelenné vált valahol Sulley tájékán. Simpson mutatója Craig­ny-Bay tá­ján állva marad, úgy látszik kiállt. Később ez is bizonyossá válik. Utolsó kör. — Alec a Moun­­tain Course sza­­kaszon feszik j|Y] W~r — bömböl a me-^ } JV gafon. Most S rt \ Craig-ny-Baa-t a/U hagyta el. A le­® ** gendás vörös jel­zés feltűnik a 22-es startszám mellett. A közönség feláll, olyan a hang­zavar, hogy a motor kipuffogá­­sát nem is hallani. Ezrek üdvözlik lelkesen az ember és a technika sikerét, amint Alec Ben­nett és nagyszerű Velocette-je átro­han a célon. Ideje 5,02 másodperccel jobb a tavalyi junior rekordnál és ami a legnagyszerűbb, 50 teljes másodperccel jobb a tavalyi szenior útvonalrekord­­­­nál. Hosszabb várakozás a második versenyzőre. Befut Willis is. Utána 13 perc szünet. És csak akkor fut be a harmadik versenyző, Kenneth Twemlow. Bennet frissen ugrik le gépéről, felsége, két felnőtt fia szalad feléje. Megszületett, az ötödik TT győzelme, érthetetlen és titokzatos rekordtelje­­sítmény. Emberfelett.

Next