Nemzeti Sport, 1928. június (20. évfolyam, 106-126. szám)

1928-06-17 / 117. szám

Vasárnap, 1928 június 15. • n«H*er, gt» M&m7 A második osztrák—magyar válogatott országúti mérkőzés: Budapest““Bécs kemény küzdelem után újra reprezentánsainknak ígér sikert — Saját tudósítónktól — Párisban a Tour de France esedé­kes, nálunk ma: Budapest—Bécs. Budapest—Bécs, mely az osztrák— magyar futballmérkőzések mintájára az országúti kerékpáros válogatott viadalok bázisát képezi, s mint ilyen egyetlen az MKSz történetében, a szezon kulmináló pontja. Ma reggel öt órakor ötven ver­senyző áll starthoz az ürömi csárda előtt Huszonöt magyar és huszonöt osztrák. S ahogy Magyarország futball­­sportjának fejlődésében jelentős sze­rep jutott a bécsiekkel való találko­zásnak, ugyanúgy alakult ki a helyzet kerékpársportunkban is. Bécs—Budapest és Budapest— Bécs a nemzeti önérzetet és a faj sajátos magamegmutatását váltotta ki a két egymással szembenálló tá­borból. Túl egyesületi diadalokon: itt már a magyar hegemóniáért és az osztrák hegemóniáért ment a küz­delem. Az egyéni kiválóságok a nem­zet sportjának szolgálatában- S ez a körülmény óriásit lendített a fejlő­désen : roppant eredményeket ter­melt, brilliáns teljesítményeket. A tavalyi nagy csata magyar győ­zelmet hozott. Ez öntudatossá tette a hazai tábort. Ambíciószárnyakat nö­velt. Komoly hitet a jövőben. És újabb, nagyszerű áldozatok hozását. Ma hajnalban másodszor kerül szembe egymással a két tábor. Az osztrákok a reváns tüzétől égetve, mi megharcolt hegemóniánk megtartására állunk ki a porondra. Büszkék vagyunk rá, hogy ez a jelentőségeiben nagy miting eszméje a Nemzeti Sport szerkesztőségéből indult hódító útjára. Az ÖBB főtitkárválsága az utolsó pillanatokban majdnem megsemmisítette a Budapest— Bécs viadalt Hétfőn nagy volt az izgatottság a Ceylon kávéházban. Az MKSz elnök­sége a megállapodással ellentétben ugyanis semmiféle értesítést nem nyert az osztrák szövetségtől, — sem a Budapest—Bécs válogatott legénység összeállítását, sem a csa­pat és a bécsi zsűri érkezését illető­leg. Ez a körülmény természetesen roppant kritikussá tette a helyzetet. Távirat és telefonhadjárat követke­zett, s egy napi permanens hajsza után kiderült az ÖBB titokzatos hallgatásának oka. Az történt ugyanis Bécsben, hogy C. Schlesin­­ger, a volt császárváros kerékpáro­sainak Steinerje, a válogatóbizott­ság ülésén, melyen úgy látszik pa­rázs vita bonthatta ki szárnyait,­­ véleményével kisebbségbe kerülve, híveivel kivonult a szövetségből, ami éppen a legkritikusabb órában elnökség és tisztikarválságot idézett elő. A zűrzavar a lemondás után tel­jes volt, az osztrákok első ijedtségükben már a Budapest—Bécs verseny lemondásának lehetőségeivel is számoltak✓ és csak Isti Félix energikus fellépé­sének köszönhető, hogy e bonyodal­mak komolyabb következményekkel nem jártak. Az MKSz e zavarokról mit sem tudva, csak szerdán értesült az oszt­rákok jöveteléről, ami a titkárságot, de különösen az agilis Boldog tit­kárt óriási feladat elé állította. Az osztrák expressz átirat ugyanis az eredeti tervektől eltérőleg arról ér­tesítette az MKSz-t, hogy nem vona­ton, hanem hajóval érkezik szombaton este, ami egészen más intézkedéseket tett szükségessé, expressz rövidségű idő alatt. Az állami hivatalok azonban ez­úttal a legnagyobb készséggel siet­tek a bajba jutott MKSz segítsé­gére és így a nehézségek elsimul­tak. Cornides Donátd dr.-é, a vám­­igazgatóság egyik osztályvezetőjéé, Hollóssy Alfréd dr. miniszteri tit­káré az érdem, hogy az útvonalbiz­tosítás, a határátlépés sima lebo­nyolítása és a triptique ügy időre elintéződött. Az osztrák szövetség vezetősége értesülésünk szerint autón érkezik Budapestre. Sorukból azonban hiá­nyozni fog a bécsi vezérkari főnök, C. Schlesinger, e miting osztrák propagálója és még néhány régi ve­zetőségi tag. Autókaraván és motorkerék­pár-hadsereg a Budapest— Bécs verseny nyomában A miting iránt nemcsak szak­körökben, de nagy általánosságban is óriási az érdeklődés. Az előzetes bejelentések szerint hét autó és 36 motorkerékpár fogja végigkísérni a nagy or­szágúti torna mezőnyét. A kísérők sorában szerepel az ÖRB és az MKSz zsűriautója, mely utób­biban a Nemzeti Sport kiküldött munkatársa is helyet foglal. A kí­sérő karaván a Postások, a BSE, az osztrák és a magyar mentőjárőr és Szűcs János gépkocsijával egé­szül ki. Egy kis történelem Az első Bécs—Budapest mérkő­zés 1912-ben került eldöntésre a MOKESz és az osztrák Herrenfüh­­rer együttes rendezésében. E mi­ting nemzetközi jellegű volt csupán és az osztrákok hatalmas fölényé­vel zárult. A 268 km.res távot első­nek Meschar József abszolválta, aki 72 résztvevőt hagyva maga mögött, 9:13:20-as jó idővel végzett. Bá­­niczky, a legjobb magyar ekkor a 12. helyen kötött ki. Tavaly a Nemzeti Sport ösztönzé­sére hivatalos válogatott verseny jellegben ismét dűlőre jutott Bécs —Budapest, mely a magyarok óriási fölényét hozta. Vida I. 8:30:06-tal az egyéni és Magyarország hatos teamja a csapatgyőzelmet szerezte­­ meg az osztrákok előtt. A második osztrák—magyar vá­logatott országúti viadal ma­gyar résztvevői 14 egyesületből rekrutálódtak. Vida I. BSE (2), Vida II. Turul KK (4), Huszka Dezső Vil. KK (6), Tom I. Pesterzsébeti Viktória KK (8), Szenes MTK (10), Bálint Pos­tás SE (12), Rácz Turul KK (14), Csörgey MKSz (16), Jakse KAC (18), Vervári MTK (20), Néger Tu­rul KK (22), Szlama Postás SE (24), Csepregi BSE (26), Hölczl KAC (28), Simala UTE (30), Cseöke Vasas (32), Gazsa Győri DAC (34), Kiss Szegedi Vasutas (36), Dall­madi Postás SE (38), Wittner ÁKK (­40­), Lestyán BTK (42), Istenes I. UTE (44), Istenes II. UTE (46), Kovass MTK (48), Mrazik MTK (50). Tartalékok: Adamik Vil. KK (58), Izing Vil. KK (54), Horváth I. Sán­dor Postás SE (56), Gondi MTK (60). (A zárójelben lévő számok repre­zentánsaink startszámát jelzik.) A péntek esti versenyértekezlet során, melyen mind a 25 magyar válogatott megjelent, nem történt egyetlen lemondás sem és így az előirányzott tartalékokra valószínű­leg nem fog majd sor kerülni. Ér­dekesnek tartjuk annak megmeríté­­sét, is, hogy a magyar reprezentáns mezőnyben egyetlen egyesület sem jutott képviselőivel túl­súlyba. A csapat gerincét a Turul KK, az MTK, a Postás SE és az UTE 3—3 emb­ere alkotja. Az osztrák sasok csapata: Pagler (1), Loher (3), Smrz (5), Silberhauer (7), Hemerer (9), Chy­­til (11), Weiss (13), Parade (15), BÖheim (17), Schesek (19), Hartl (21), Huszár (23), Rundl (25), Pieschl (27), Háubl (29,) Taxber­­ger (31), Gsclpiait (33), Beranek (35), Janschitz (37), Sowa (39), Hornik (41), Horak (43), Fink Vida László a mai verseny magyar favoritja Füzesi rajza MÉLYEN LESZÁLLÍTOTT ÁRAK! OPERA BÚTORGLARHOK, Andrássy­ út 29 Csak jóminőségű bútorok a leg­egyszerűbbtől a legdiszesebb kivitelig Kívánatra legkényelmesebb fizetési feltételek 1 Magyarországon a legrégibb legjobb vezetői ‘olterjel­ lanlti - S==S5¡ Q1)£róli?iffil h SOWMyfittS JPEWC­uUrrUMoAULfli­­*Un­gár,TM*£r£ I mely saját autóin tökéletesen kitanít Telefon: József 412—46 1 ifr- és Mlgyvealak részére kijönMoJp: Tavaszmező­ u. 8, Tel.­ J, 412*46. RENDKÍVÜLI ELŐFIZETÉSI KEDVEZMÉNY Hogy a nyári rövidebb-hosszabb időre üdülésre utazó olvasóinknak a lap folytatólagos olvasását lehe­tővé tegyük, a három nyári hónapra, június 1-től rendkívü­li előfizetési kedvezményt léptetünk életbe. Ez a kedvezmény abból áll, hogy ez alatt a 3 hónap alatt kivételesen 15 napra is elfoga­dunk előfizetést és pedig nemcsak — mint az év többi részében — 1. és 15-étől, hanem bármely naptól kezdődően. a 15­ napos előfizetés díja 2 pengő Aki tehát ezt a rendkívüli előfize­tési kedvezményt igénybe óhajtja venni, a hosszadalmas és költséges levelezés elhagyásával, a cím meg­adásával fizessen be a postatakarék­pénztárnál vezetett számlánk ja­vára, avagy postautalványon cí­münkre 2 pengőt és mi a lapot az összeg beérkezte után a megadott címre azonnal megindítjuk. A Nemzeti Sport kiadóhivatala. (45), Schmida (47), Grábner (49). E mezőny zöme a kísérők társasá­gában szombaton este érkezett meg a bécsi hajóval. Böheim és Schesek, a gráci Ausbauer két reprezentánsa azonban nagy titokban már pénte­ken beállított Budapestre és szom­baton már terepszemlét is tartott Tátig. A Budapest—Bécs útvonala rövidebb, mint tavaly volt: 243­5 km. Start reggel öt órakor a bécsi­ or­szágút 10 km-es kövétől, az ürömi csár­da tőszomszédságában. Ellenőrző és frissítő­ állomások Győrött, valamint Oroszvár—Kittseeben lesznek. És az útvonal: Helység: Táv: Áthaladás: Budapest 0 km, 5:00 óra Vörösvár 9­ 5:16— 5:20 Piliscsaba 16 5:30— 5:35 Leányvár 24­­ 5:48— 5:50 Dorog 29 5:58— 6:05 Tát 36 6:10— 6:20 Lábatlan 48.5 6:32— 6:50 Nyergesújfalu 44.5 6:25— 6:40 Piszke 50.5 6:36— 6:55 Süttő 53.5 6:40— 7:00 Neszmély 60 6:52— 7:15 Dunaalmás 63.5 7:00— 7:22 Szőny 76.5 7:26— 7:50 Komárom 79 7:31— 7:55 Ács 89.5 7:52— 8:20 Gönyü 106.5 8:25— 9:00 Győr 123.5 8:58— 9:40 Abda 131.5 9:14—10:00 Öttevény 136.5 9:24—10:10 Moson 160 10:10—11:05 Magyaróvár 163 10:15—11:12 Bezenye 173.5 10:35—11:35 Rajka 178.5 10:45—11:45 Oroszvár 186 11:00—12:05 Horvátujfalu 188.5 11:05—12:10 Kittsee 193.5 11:15—12 :­25 Berg 196 11­:20—12:35 Wolfstar 200 11:28—12:45 Hamburg 260 11:40— 1:00 Altenburg 210 11:48— 1:10 Petronell 214 11:56— 1:20 Regelsbrunn 220 12:08— 1:35 M. Ellend 227. 5 12:22— 1:50 Fischamend 233.5 12:35— 2:05 Bécs 243,5 12:55— 2:30 Cél a Wien—Schwechat országút 9 km-es jelzőkövénél lesz, ahova a győz­tes befutását déli egy órára várják. A székesfőváros serlegét, melyért a csapatküzdelem folyik, az MKSz zsűriautóján Bécsbe viszik. Re­méljük, látogatóba. A serleg elnyerése három, sorrendhez nem kötött győze­lemhez van kötve, melyért hatos csa­patok vívnak meg. Tavaly két hatos legénységünk előzte meg az osztrák teamot: a díszes trófeát döntő fölény­­nyel hullattuk győzelmi zsákunkba. A­ diadalmas legénység Vida I.—Bouska I.—Huszka —Jakse—Höltzl—Hugyecz­­teamból rekrutálódott.

Next