Nemzeti Sport, 1928. december (20. évfolyam, 236-255. szám)

1928-12-04 / 238. szám

Kedd, 1928 december 4 ) bori Téli megbízhatósági versenyt rend BSE Start Budapesten, cél Balatonkenesén — Saját tudósítónktól — A Budapesti Sport Egyesület agilis motorkerékpárszakosztálya az idén rendezi meg első téli versenyét, mely­nek kiírása a napokban jelenik meg. A tervek szerint magas átlagú megbíz­hatósági túráról van szó, melynek startja a fővárosban, célja Balaton­kenesén lenne. Tekintettel a propa­ganda célokra, sokkal célszerűbbnek látszik ugyan, ha a verseny célját is Budapestre szabnák meg, mert bár különböző szempontok szólnak Kenese mellett, mégis csak a budapesti be­futó vonzana érdeklődőket, akiknek alkalmuk volna így meggyőződni ar­ról, hogy a tél beálltával nem szűnik meg a motorkerékpár közlekedési esz­köz jellege. Úgy tervezik, hogy a versenyre meglehetősen magas, 50—60 kilomé­ter átlagú maximumokat szabnak meg, a helyezések azok között oszolná­nak meg, akik ezt az átlagot a leg­jobban közelítik meg, így a verse­nyen elért győzelem igen nagy jelen­tőségre tesz szert, ami szintén amel­lett szól, hogy a miting célja Buda­pesten legyen. A verseny időpontja még nincsen meghatározva, úgy hírlik, hogy a hóra való tekintet nélkül két héttel a KMAC téliversenye után kerül eldön­tésre. Ha azonban a KMAC nem ren­dezi meg a téliversenyt, úgy január hóban rendezik meg a fővárosiak a versenyt, mely már most is sok érdek­lődőt vonz. Amerikai ízű ötlettel siet a moto­rosok segítségére a BMW-képvise­­let, a Magazinet és Strausz cég. Ar­ról van ugyanis szó, hogy a cég mindazoknak az egész téli időszak alatt ingyen garázsírozza, megőrzi és karbantartja motorkerékpárját, akik a cégnél kívánják elvégeztetni a tavaszi nagyjavítást. Ez főleg azoknak a motorosoknak fontos, akik a hó leestével leállítják gépüket és csak a tavasszal veszik újra elő. Tudjuk, hogy ha a gép több hónapon át karbantartás nélkül áll valame­lyik garázs zugában, vagy a kapu­aljban, úgy ez az aránylag rövid idő elég arra, hogy a gép értéke alapo­san csökkenjen, hiszen a gondozatlan és zsírozatlan gép hamarosan rozs­dásodik, akkumuláto­rja tönkremegy és mire a tavaszi nap kisüt, a gép majdnem tökéletesen használhatat­lan. Az ilyenkor kiereszkolt „villám­­javítás” semmiképen sem szolgálja a célt és éppen ezért kell a legmele­gebben megdicsérni a BMW-képvise­­let vállalkozását. Mivel a leállítás hónapjai alatt kényelmesen el tud­ják végezni a nagyjavítást és mivel nincsen sürgős munkáról szó, eles­nek a túlórák és a fantasztikusan megnövekedett számlák is. A BMW- képviselet címe V., Balaton­ utca 10. Érdekes kísérletet vittek véghez Angolországban. Az egyik motor­­szaklap munkatársa kikölcsönözte a Sunbeam-gyártól azt a gépet, mely­nek nyergében Dodson megnyerte az angol szenior TT-versenyt és több Grand Prix-t és amúgy ver­senybeállításban két napig túrázott vele részben a londoni forgalomban, részben a környező hegyes vidéken. A próba alkalmával kitűnt, hogy bár a gépben még Grand Prix­­duzni volt és benzolra volt beállítva, mégis a legnagyobb könnyedséggel lehetett rajta közlekedni minden kopogás és nehézkesség nélkül, bár benzinnel töltötték tele tartányát. Különösen az volt a feltűnő, hogy a hegyes szakaszokon a nagy áttételi­­viszony ellenére is minden kopogás és erőlködés nélkül sikerült feljut­ni, bár a meredek szakaszokat nem lendülettel, hanem lassú kuzatással abszolválták. A Velocerte-gyár két komoly ver­senygépet küld le a jövő évi sze­­zonra. Az egyik gépre Meggyessy Zoltán aspirál, míg a másikra egyik ismert klasszisversenyzőnk jelentet­te be igényét. A két gép teljesen megfelel az idei TT-modellnek és fékpadon 22 lóerőt képes leadni 6200 fordulat mellett, ami, tekintet­tel a 850 kem.-es űrtartalomra, fan­tasztikusan jó teljesítmény. A napokban nyílik meg a Lantai­cég új helyisége a Szabadság-téren. A cég modern és ízléses automobil- és motorkerékpárszalont rendez be, ahol állandóan tart raktáron minta­darabokat, ami a vásárlást és a választást nagyon megkönnyíti. • I­X így ve­z­e­t ! Vezérképvtselet: VI., Podminiczky­ utca 18 a. sz. gg S-Douglas mindenütt Hétfői számunkba tévesen került bele a Gillet-világrekord. Téves je­lentések alapján került be a Gillet szó, mert hiszen az új szenzációs vi­lágrekord a Sarolta motorkerékpá­rok nevéhez fűződik. KHHU: A frank­furti sis­day 68-ik órás ján­affi a Biegar—Bichli pár ugrott az élre — Saját tudósítónktól — A frankfurti six-dar roppantul vál­tozatos kaleidoszkópjában ma megint új kép alakult ki. A szerencse fordult, az eddigi hajtóvadászatok hősei ki­fáradtak, az újoncok egy része már le is tette a fegyvert s most az öreg ágyúk előnyomulása van soron: a helyezések sorrendjére rá sem lehet ismerni, íme: 1. Rieger—Richli 108 p. 2. Ehmer—Kroschel 91 p. 3. Rau­sch—Hürtgen 86 p. 4. Charlier—Duray 58 p. 5. Ch­urr­y—­Fabre 45 p. 1 kör hátránnyal: 6. Rossi—Bes­­tette, 7. Louet—Boucheron, 2 kör hátránnyal: 8. Dorn—Maczinszky, 9. Sebera—Goebel, 3 kör hátránnyal: 10. Steyer—­Schüller, 4 kör hátrány­nyal: 11. Degraeve—Ronsse, 5 kör hátránnyal: 12. Renold—Schaffer. Kiási bukás következtében kivált a mezőnyből, Christmann tartalék. Ronsse, az elmúlt napok „fővadásza” teljesen letört és erősen kétsége®, várjon be fogja tudni fejezni a mí­­tinget. Korcsolyák, reálik és Kerékpárok Kiagy válas­stókban, felsáilított áréikka­l ■ear AL-as, f­­elej­tés, nikkeles­és és. javítás 40 óra alatt készül. Varrógépek jótállással 30 pengőtől. ESSENFELD mésm­énnél, Budapest, Vili, Darvarl­e. ?-B u Magyarország országúti egyesületi bajnoka a Postás SE, a pályabajnokságot a győri DAC nyerte — Saját tudósítónktól — A Magyar Kerékpáros Szövetség kapitányi hivatala tegnap hozta nyil­vánosságra az 1928. évi kerékpáros­bajnokságok végleges összeállítását. Ez a bajnoki tabella, melyet alább közlünk, merőben más elvek szerint szerkesztőbön, mint a tavalyi. A szövetség az idén megszüntette a kerületi bajnokságokat, s helyükbe az országos bajnoki címért való ve­télkedést iktatta, s különbséget tett a pálya- és országúti sportban elért eredmények tekintetében is Az 1928-as esztendő tehát két or­szágos bajnokegyesületet termelt: a Postás SE-t, mely az országúti ver­senyek keretében birtokolta a legtöbb pontot s a Győri DAC-ot, mely a pá­lyaversenyek során bizonyult legjobb­nak. Az MKSz-nek ez a bajnoki rend­szere a tabella áttekintése után ítélve, teljes fiaskóval végződött. A kerületi bajnokságok eltör­lésével óriási aránytalanságok születtek, melyek lehetővé tették, hogy az egyéb­ként nagy ambíciójú, de tudásban és felkészültségben a pesti egyesületek klasszisát még el nem érő Győri DAC jusson a pályabajnoki trófeához. A bajnoki cím nem kvantitatív bizo­nyítvány, hanem, a kvalitatív tudás fok­mérője. A Győri DAC nagy lelke­sedéssel, s áldozatkészséggel gazdag versenyszezont hagyott maga mögött, s versenyzőinek elitjét mindig a fő­városba küldötte, ha itt jelentősebb miting volt kilátásban. Ezzel szemben a budapesti pályaszezon, mint láttuk, derékban tört s így egyesületeinknek nem is volt alkalma arra, hogy ponto­kat szerezzenek. Megérdemelten jutott az ország­úti bajnoki trófeához a Pos­tás SE, mely 1923-ban még a hetedik és 1927- ben a bajnoki tabella második helyén szerepelt. A Postások e bravúros tel­jesítményükkel megtörték a Vii KK úgyszólván évtizedes hegemóniáját. A bajnoki tabellákat egyébként alább közöljük: Egyesületi országos országúti bajnokság 1. Postás SE * 3821 pont 2. Vil. KK 3617 „ 3. Turul KK 3398 „ 4. Kispesti AC 1941 „ 5. MTK 1595 „ 6. UTE 1241 „ 7. Nyomdász TE 1150 „ 8. TTC 982 „ 9. VKK 935 „ 10. Csepeli TE 860 „ 11. BKK 836 „ 12. Vasas SC 808 „ 13. Diadal KK 631 „ 14. Árpád KK 606 „ 15. Horgony KK 595 „ 16. Kispest-Szenti. KK 554 „ 17. BSE 545 „ 18. Lehel KK 505 „ 19. FTC 458 „ 20. Csili­ KK 456 „ 21. Testvériség SE 302 „ 22. Szegedi Vasutas 280 „ 23. Vándorkedv KK 263 ., 24. Szombathelyi AK 252 „ 25. JKK 244 „ 26. Remény SC 236 „ 27. UEKK 229 „ 28. NTC 228 „ 29. Szombathelyi Haladás 225 „ 30. Erzsébetfalvai TC 171 „ 31. Kitartás KK 161 „ 32. Budai KE 144 ., 38. Szombathelyi KE 140 „ 34. CKE 136 „ 35. Győri DAC 96 .. 36. Nagykanizsai KE 98 ., 87. Gyöngyösi AC 85 „ 38. Karcagi ,MOVE 78 „ 39. Edison KE 61 „ 40. Főv. KE 59 41. Törökszentmiklósi MOVE 55 pont 42. Szolnoki AK 50 „ 43. Békéscsaba Előre KK 37 „ 44. MÉMOSz 37 „ 45. Szegedi AK 22 „ 46. UIKK 21 „ 47. MÁV SK 21 „ 48. Szolnoki MÁV 20 „ 49. Soproni Sempronia 12 „ 50. Körmendi Vasparipa 12 „ 51. Pápai Testvériség 11 „ Egyesületi országos pálya­bajnokság 1. Győri DAC 502 „ 2. MTK 386 „ 3. Szombathelyi AK 316 „ 4. Postás SE 305 „ 5. Szombathelyi Haladás 280 „ 6. FTC 232 7. Szolnoki AK * 186 „ 8. UTE 159 „ 9. Magyaróvári KE 120 „ 10. BSE 111 „ 11. Körmendi Vasparipa 109 „ 12. Szombathelyi KE 63 „ 13. Turul KK 40 „ 14. TTC 37 „ 15. Szolnoki MÁV 30 „ 16. Karcagi MOVE 18 „ 17. Vil. KK 16 „ 18. BTC 16 19. Ár­pád KK 14 „ 20. Vasas SC * 14 „ 21. Edison KE 9 „ 22. Csil KK 8 „ 23. Budai KE 6 „ 24. Horgony KK 5 „ 25. Kispest AC 4 pont. Futballoznak a kerékpárosok. A téli szünet beálltával a nagyrészt tétlenségre ítélt versenyzők körében erős mozgalom indult meg egy téli futballbajnokság megszervezése irá­nyában. Az akció eddig két komplet csapatot eredményezett: az FTC és a Postás SE kebelében levő kerék­páros versenyzők együttesét és a hí­rek szerint most alakul meg az MTK, a Turul és a Vil­ KK szak­osztály csapata is. A Magyar Kerékpáros Szövetség pénteken, december 7-én már a Ceylon-kávéházban tartja meg ren­des havi tanácsülését. A Millenáris tribünje alatti szövetségi helyiség teljes átfutása ugyanis hosszú időt venne igénybe és egy este kedvéért nem is mutatkozna gazdaságosnak. Szekeres a Postás SE tagja ma­rad. Szekeres, aki a közelmúltban a BSE kötelékébe kívánt lépni, meg­változtatta elhatározását és jövőre is a Postások színeit fogja viselni. Szenes Károly is kegyelmet kér­t ?) A Magyar Kerékpáros Szö­vetség tanácsa Szenes Károlyt, — aki Vida I.-el és Vida I.-vel az idei országúti amatőr világbajnokságok keretében a hazai színeket képvisel­te, — ismert okok folytán Vida I.-el egyetemben egy esztendei időtartam­ra versenyzési tilalom alá helyezte. Az MTK-hoz közelálló körökből teg­nap azt az értesítést nyertük, hogy a fiatal, tehetsége® versenyző nem nyugszik meg az elhangzott ítéletbe és Vida I. példájára a kerékpáros szövetség évi közgyűlése elé kegyelmi kérvényt tere­szt. Az MKSz versenyintéző bizottsága elhatározta, hogy pályaprogramjába fölveszi a 24 órás és a 6 órás páros­­versenyt is, melyeket jövőre augusz­tus 25-én, illetve június 30-án kíván saját rendezésében lebonyolítani. Csutorás, az MKSz másodkapi­tánya tréningutasítási­ szakmunkán dolgozik.

Next