Nemzeti Sport, 1929. március (21. évfolyam, 41-61. szám)
1929-03-05 / 44. szám
Kedd, 1929 március 5. ff »»••»»»» «• 1 pont 11 A MAC vezérlete alatt a vidéket felvonultató ellenzék megbuktatta a régi vezetőséget a Magyar Birkózó Szövetség közgyűlésén — Saját tudósítónktól — . — Nos, eljött a temetésre? — ezzel a kérdéssel fogadott a hivatalos körök egyik tagja, mikor a majdnem teljes számban megjelent „mezei hadak” — Egri, Berloni, Püspöki, Gál, Breitmayer, Prohl, Darányi, Kelenffy, Hampel — tömegén áttörve a hosszú terem másik végén gyülekező hivatalos párt hívei között megjelentem. A szövetség főtitkára már jó félórája ellenőrzi és jegyzi be a megbízóleveleket. Közben egyre jönnek a rémhírek. Húsz szavazattal győz a MAC, súgja az egyik. Hallotta ? óriási! így a másik. A BEAC nyolcesztendei tagdíjhátralékát fizette ki! 128 pengőt! Kire szavaz az? Egyhangúlag megállapítják, hogy a MAC-ra.. Ilyen a hangulat a közgyűlés megnyitása előtt. * Diniek Vidtor országgyűlési képviselő nyitja meg a közgyűlést. Bevezetésként megállapítja, hogy a 160 szavazat, közül érvényesen jelen van 135, a közgyűlés tehát határozatképes. Vámos Jenő pénztáros felolvassa a zárszámadást és a jövő évi költségvetést, amelyet a közgyűlés egyhangúlag elfogad. Hasonló gyorsasággal fogadták el a tanács egyébként lényegtelen alapszabálymódosító javaslatait is. Majdnem másfél óra szünet következik most, mely alatt a szavazás titkosar folyik. A hivatalos kormánypárti fehér listával szemben az ellenzék sárga listája jár kézrőlkézre. Természetes, hogy mindkét fél a maga szájaize szerint állította össze a névsort. A szünet végeztével a főtitkárolvasta fel az elmúlt esztendőről szóló jelentését, melyet jegyzőkönyvi köszönet kíséretében vesz tudomásul a közgyűlés. Még a MAC fellebbezése — Haeffner büntetése ügyében — is bámulatos csendben kerül szavazásra. Amnesztiát javasol a kormánypárt, a fellebbezés elfogadása és az ítélet megsemmisítése mellett tör lándzsát a MAC. Az első mérkőzés eredménye 71:46 arányban az ellenzék győzelmével végződött. A nagy összecsapás eredménye is az ellenzéki lista teljes győzelmét hozta és az MBSz ezentúl a következő összeállításban lép új munkára. Elnök: Dinich Vidtor. Társelnökök: vitéz Kossuth Ferenc dr., Sziebert Imre. Alelnökök: Mailinger Béla, Philippovich Károly, Weiss Richard, Varga Béla dr., Szekeres Ernő, Papp Dénes. Főtitkár: Csillag Miklós. Titkár: Hegedűs Béla. Pénztáros: Vámos Jenő. Ellenőr: Fekete Gyula. Ügyész: Brenner Péter dr.. Háznagy: Pffntz Nándor. Szertáros: Ecker József. Számvizsgálók: Gugyerás Gyula, Szágli József, Széll Mihály. Orvosok: Nagy József dr., Szentpétery Gyula dr., Dvorasák Rudolf dr., Grünberger Emil dr., ifj. Boross Ernő dr. Jegyzők: Reitlinger Vilmos, Papp János Tanácstagok: Frankó Mihály MTE, Kiss Hugó Vasas, Kertész Béla Törekvés: Kiss Ferenc FTC, Haeffner Roderik MAC, Kárpáti Béla BSzKRt, Juhász Mihály Testvériség, Szántó Róbert MTK, Sztojka István KAC, Schenker Sándor MÁV, Radvány Ödön BAK, Szűcs Ferenc dr. Postás, Lukács Nándor UTE, Heger Árpád B. Vasutas, Botond Dezső MAFC, Csorbás János BSzKRt, Szatmáry Róbert DAC, Radler Aurél ÉME Vili., Halmos Károly Ganz, Csala Alibert Testvériség, Lehoczky Brúnó Nyugati kér., Szepesi Jenő Északi kér., Steinfeld István Keleti kér., Villányi Ármin Déli kér. Pót tanácstagok: Horváth Gyula MAFC, Král Cyril ÉME, Mikzlay Béla BSzKRt, Szabó Sándor FTC, J Lemondunk, kivonulunk a szövetségből, nem adunk a versenyekre majd versenyzőket. Ilyen és ehhez hasonló félig hangos megjegyzések, talán inkább titkos gondolatok szálltak a levegőben az eredmény kihirdetése után. Az első felindulás elmúltával azonban azt hisszük, hogy mindannyian ott lesznek a régi helyükön a szövetségi munkában és a birkózószőnyegen egyaránt. Nyugatmagyarorság birkózóbajnokságai vasárnap folytak le az ARAK rendezésében Székesfehérváron. A versenyen Kaposvár, Pécs, Magyaróvár, Veszprém, Tatatóváros és Székesfehérvár legjobb versenyzői vettek részt. Részletes eredmények: Légsúly: Bajnok Zsebe Kaposvári Turul. 2. Huber Pécsi AG. 8. Török ARAK. Pehelysúly: Bajnok Illés Kaposvári Turul. 2. Fehér Kapári AC. 8. Moldovány Veszprémi MOVE. Könnyűsúly: Bajnok Szilárd Kaposvári AC. 2. Nagy ARAK." 3. Mártonffy Kaposvári Turul. Kisközépsúly: Bajnok Tóth ARAK. 2. Galambos Kaposvári Turul. 3. Zimmemann ARAK. Nagyközépsúly: Bajnok Fekete Magyaróvár! Műselyemgyár. 2. Bús Kaposvári Turul. 8. Somogyi Kaposvári Turul. Nehézsúly: Bajnok Radics Pécsi AC. 2. Takáts Kaposvári Turul. A Szegedi AK rendezésében vasárnap Szegeden nagy levente birkózóverseny folyt le. Eredmények: Légsúly: 1. Dékány SzAK, 2. Kószó Alsóváros, 3. Vastag Kinizsi. Pehelysúly: 1. Futó SzAK, 2. Fekete SzAK, 3. Balázsházi KMOSz. Könnyűsúly: 1. Tóth Felsőváros, 2. Lévai SzAK, 3. Ördög Somogyi telep. Kisközépsúly: 1. Bosnyákovics SzMTE, 2. Dobó SzAK, 3. Kiss Felsőváros. Nagyközépsúly: 1. Kurucz SzAK, 2. Györkey RUSE. Mi lesz a BSE szármashatárhegyi versenyével? — Saját tudósítónktól — A BSE április első napjaira tervezte házashatárhegyi motorkerékpárversenyét, mely mint a versenyszezon első sebességi erőpróbája, széles körökben kelt érdeklődést. Sajnos, a tavaszba belenyúló rideg téli időjárás kellemetlenül avatkozik bele a fővárosi egylet terveibe, amennyiben a szükséges javítási és útépítési munkálatokra csak akkor kerülhet sor, ha beáll az olvadás és a hegyekben fekvő hatalmas hómennyiségek ,eltakarodnak. A jelen körülmények között tehát minden az időjárástól függ. Ha beáll a hirtelen enyhülés, úgy még megmenthető a helyzet és szó lehet az érdekes és várva várt miting megrendezéséről. Ha azonban a hőmérő higanya tovább is makrancoskodik, akkor nem lehet mást tenni, mint halasztani. Reméljük mindazonáltal, hogy erre nem kerül sor és a nagyszerűnek ígérkező hármashatárhegyi szerpentineken megrendezésre kerülhet a fővárosiak első nagyszabású hegyi sebességi versenye. .. .. . . . raMflOMOBII] MH étnapos ügetőpálya motorversenyt rendez a Kecskeméti SE a húsvéti ünnepek alatt — Saját tudósítónktól — Az Automobil Motorsport — mint tudjuk — elhalasztotta húsvéti megbízhatósági triálját, így a húsvéti kettős ünnep felszabadul és szabad versenyterminussá válik. A kínálkozó alkalmat használja fel tehát a Kecskeméti Sport Egylet akkor, amikor a kettős ünnepet akarja felhasználni ügetőpálya-motorverseny megrendezésére. A kecskeméti egylet rövidesen elkészíti versenykiírását és hivatalosan is benyújtja. A tervek szerint az első napon futnák az előfutamokat, a másodikon, a döntő mérkőzések kerülnének sorra. Arról is van szó, hogy a második napon lassúsági versenyt is futnának, ami bár felette érdekes számnak ígérkezik, mégis inkább alkalmas gimkánába való beiktatásra, mint komoly sebességi verseny programjában való szereplésre. Ázsia a Fehérvári-úton. (Levél a szerkesztőhöz.) Kaptuk az alábbi levelet: Aki tisztában akar lenni a budapesti és a pestkörnyéki útviszonyokkal, az látogasson el a Fehérvári-útra, a környéki és városközi forgalom egyik legfontosabb útvonalára. A Fehérvári útnak a vám utáni szakasza teljesen használhatatlan gépjárművek részére, ez a „hullámvasút” (így Hívják a sofförök) kézzelfoghatóan bizonyítja, hogy az úttestnek egymásután négyszeri felszedése a gáz, a villany, a vízvezeték és a bürokrácia nevében nem rémmese, hanem valóság. Különösen most találunk itten ázsiai állapotokat. A hó eltakarításáról nem történt gondoskodás, ezzel szemben bevezették a vám előtt az egyirányú forgalmat. Ezt az új „sens unique”-t úgy kell elképzelni, hogy a borjasszekerek, főzelékes furmányok hoszszú sorban állanak a fináncbódé előtt, ahol a köztisztasági hivatal gondossága vágott ugyan utat, de csak annyit, hogy éppen két kocsi férjen el egymás mellett a legsoványabb fajtából. Az a szerencsétlen autós, akit a sorsa ide vetett, az még örülhet, ha csak fél órát kell várnia, amíg a borjakért kiváltják a bárcát, a rosszabbik esetben még nekimehet oldalának vagy a főzelékes kocsi, vagy valamelyik ökör (ez is vámtárgy) szarvával. Nálunk Budapesten külön hivatala van a városszépészetnek, külön bizottsága az útmenti fáknak. Nem lehetne tenni valamit abban az irányban is, hogy a fehérvári úti vám keresztezésére ítélt autós ne legyen kitéve ennek a mindennapi tortúrának. Talán lehetne erre is valamilyen szervet létesíteni, bizottságot, mely végre rendet teremtene és nem kényszerítene szégyenkezésre minden jobbérzésű automobilistát. Aláírás: A James-gyár újabb modellel jön ki rövidesen. Arról van szó, hogy a bevált kis 175-ös Villiers-modell mintájára a nagyobb 250-es kétüteműt is beépítik, a kisebb gépnek teljesen megfelelő megoldásban, háromsebességes váltóműves és természetesen masszívabb, nagyobb vázzal. a most megjelent Rendőrségi Zsebkönyv pompás útmutatója a járművel közlekedő közönségnek — Saját tudósítónktól — A Budapesti Útmutató és Címtár, azaz a Rendőrségi Zsebkönyv IX. évfolyama most került ki sajtó alól. A rendkívüli értékes és gondosan összeállított mű új köntösben és lényegesen megnövekedett terjedelemben jelent meg s méltán tarthat igényt arra, hogy a rendőri szakirodalom legjava közt foglalhasson helyet. A könyvet különös érdeklődéssel és tanulsággal forgatják azonban az autós és motoros sportemberek is. A 738 oldalnyi rendkívüli dús terjedelmű munkának mindenekelőtt pompás térképmellékletei örvendeztetik meg az autós társadalmat. Nagyon fogja érdekelni a sportembereket, főleg persze a motrosokat a rendőrség tagozódásának ismertetése során a rendőrségi szakértők felsorolása. És akad rész, ami majdnem nélkülözhetetlen a vezetőnek, a könyvnek az a fejezete, mely teljes részletességgel felsorolja Budapest tér- és utcajegyzékét, az egyirányú közlekedésű utcákat színes vázlatokkal, továbbá Újpest, Rákospalota, Pestújhely, Kispest, Pestszentlőrinc, Pesterzsébet és Csepel utcáinak, utainak és tereinek jegyzékét és címtárát, valamint a budapestkörnyéki fontosabb helységek betűrendes jegyzékét. A „Hasznos Tudnivalók” C-fejezet alapos részletességgel tájékoztat a mindennapi élet ezer ügyes-bajos problémájáról betűsorrendben, hogy csak a fontosabbakat említsük, felsorolja az állatszállítás módozatait a fővárosban, az autóbuszjáratokat, az automobilokra és motorkerékpárokra vonatkozó rendelkezéseket, a bv kiviteldíjszabásokat stb, közbeiktatott egészoldalas rajzokkal szemlélteti a gyalogközlekedés szabályait, a közlekedési jelzéseket Végül feltűnést fog kelteni motoros körökben Budapest székesfőváros színes, a rendőri tagozódást is feltüntető térképe és hazánk autótérképmelléklete. A hatalmas és rendkívül értékes mű tehát nemcsak a rendőrtestület, hanem a nagyközönség tagjainak és főleg a járművel közlekedőknek is kiváló és nélkülözhetetlen segédeszköze. A rendkívül tetszetős, csinos kiállítású könyv bolti ára 12 pengő és minden könyvkereskedésben beszerezhető. Megrendelhető azonkívül a Rendőrfőparancsnokság gazdasági előadójánál (VIII., Mosonyi u. 5.), továbbá V., Vadász-u. 14. és VI., Mozsár-utca 16. szám alatt. A Brookland autodrom 18-án nyílik meg. A nagy fagy ellenére szorgosan folyt a munka és sikerült olyan felületet képezni, mely most már részben függetleníteni tudja a versenyzőket a Montlhéry-pályától, ami az automobilversenyzést illeti. A motorosok számára még mindig siralmas állapotban van a pálya, mert a javításokkal nem sikerült kiküszöbölni azokat a bukkanókat, melyek bár versenykocsin alig érezhetők, a motorokat mégis arra kényszerítik, hogy állandó ugrálások közepette tudjanak csak körözni. Szenzációs tulajdonságokkal rendelkező sebességváltó zsírt hoz ki rövidesen az egyik nagy budapesti olajvállalat. Ez a zsír különleges eljárásokkal készül és olyan fizikális tulajdonságokkal bír, melyek megakadályozzák azt, hogy a forgás által a kenőanyag lecentrifugálódjék a fogasokról és a tengelyekről. Szakkörökben nagy érdeklődéssel várják az új zsírtipust, mely hamarosan népszerű lesz autós és motoros körökben.