Nemzeti Sport, 1929. március (21. évfolyam, 41-61. szám)

1929-03-05 / 44. szám

Kedd, 1929 március 5. ff »»••»»»» «• 1 pont 11 A MAC vezérlete alatt a vidéket fel­vonultató ellenzék megbuktatta a régi vezetőséget a Magyar Birkózó Szövetség közgyűlésén — Saját tudósítónktól — . — Nos, eljött a temetésre? — ez­zel a kérdéssel fogadott a hivatalos körök egyik tagja, mikor a majdnem teljes számban megjelent „mezei ha­dak” — Egri, Berloni, Püspöki, Gál, Breitmayer, Prohl, Darányi, Kelenffy, Hampel — tömegén áttörve a hosszú terem másik végén gyülekező hivata­los párt hívei között megjelentem. A szövetség főtitkára már jó félórája ellenőrzi és jegyzi be a megbízóleve­leket. Közben egyre jönnek a rémhírek. Húsz szavazattal győz a MAC, súgja az egyik. Hallotta ? óriási! így a má­sik. A BEAC nyolcesztendei tagdíj­hátralékát fizette ki! 128 pengőt! Kire szavaz az? Egyhangúlag meg­állapítják, hogy a MAC-ra.. Ilyen a hangulat a közgyűlés megnyitása előtt. *­­ Diniek Vidtor országgyűlési kép­viselő nyitja meg a közgyűlést. Be­vezetésként megállapítja, hogy a 160 szavazat, közül érvényesen jelen van 135, a közgyűlés tehát határozatké­pes. Vámos Jenő pénztáros felolvassa a zárszámadást és a jövő évi költségve­tést, amelyet a közgyűlés egyhangú­lag elfogad. Hasonló gyorsasággal fogadták el a tanács egyébként lé­nyegtelen alapszabálymódosító javas­latait is. Majdnem másfél óra szünet következik most, mely alatt a szava­zás­­ titkosar folyik. A hivatalos kormánypárti fehér listával szemben az ellenzék sárga listája jár kézről­­kézre. Természetes, hogy mindkét fél a maga szájaize szerint állította össze a névsort. A szünet végeztével a főtitkár­­olvasta fel az elmúlt esz­tendőről szóló jelentését, melyet jegyzőkönyvi köszönet kíséretében vesz tudomásul a közgyűlés. Még a MAC fellebbezése — Haeff­­ner büntetése ügyében — is bámula­tos csendben kerül szavazásra. Am­nesztiát javasol a kormánypárt, a fel­lebbezés elfogadása és az ítélet meg­semmisítése mellett tör lándzsát a MAC. Az első mérkőzés eredménye 71:46 arányban az ellenzék győzelmé­vel végződött. A nagy összecsapás eredménye is az ellenzéki lista teljes győzelmét hozta és az MBSz ezentúl a követ­kező összeállításban lép új munkára. Elnök: Dinich Vidtor. Társelnökök: vitéz Kossuth Ferenc dr., Sziebert Imre. Alelnökök: Mailinger Béla, Philippovich Károly, Weiss Richard, Varga Béla dr., Szekeres Ernő, Papp Dénes. Főtitkár: Csillag Miklós. Tit­kár: Hegedűs Béla. Pénztáros: Vá­mos Jenő. Ellenőr: Fekete Gyula. Ügyész: Brenner Péter dr.. Háznagy: Pffn­tz Nándor. Szertáros: Ecker Jó­zsef. Számvizsgálók: Gugyerás Gyula, Szágli József, Széll Mihály. Orvosok: Nagy József dr., Szentpétery Gyula dr., Dvorasák Rudolf dr., Grünber­­ger Emil dr., ifj. Boross Ernő dr. Jegyzők: Reitlinger Vilmos, Papp Já­nos Tanácstagok: Frankó Mihály MTE, Kiss Hugó Vasas, Kertész Béla Törekvés: Kiss Ferenc FTC, Haeff­­ner Roderik MAC, Kárpáti Béla BSzKRt, Juhász Mihály Testvériség, Szántó Róbert MTK, Sztojka István KAC, Schenker Sándor MÁV, Rad­­vány Ödön BAK, Szűcs Ferenc dr. Postás, Lukács Nándor UTE, Heger Árpád B. Vasutas, Botond Dezső MAFC, Csorbás János BSzKRt, Szat­­máry Róbert DAC, Radler Aurél ÉME Vili., Halmos Károly Ganz, Csala Ali­bert Testvériség, Lehoczky Brúnó Nyugati kér., Szepesi Jenő Északi kér., Steinfeld István Keleti kér., Villányi Ármin Déli kér. Pót tanács­tagok: Horváth Gyula MAFC, Král Cyril ÉME, Mik­zlay Béla BSzKRt, Szabó Sándor FTC, J Lemondunk, kivonulunk a szövet­­s­égből, nem adunk a versenyekre majd versenyzőket. Ilyen és ehhez ha­sonló félig hangos megjegyzések, ta­lán inkább titkos gondolatok szálltak a levegőben az eredmény kihirdetése után. Az első felindulás elmúltával azonban azt hisszük, hogy mind­annyian ott lesznek a régi helyükön a szövetségi munkában és a birkózósző­nyegen egyaránt. Nyugatmagyarorság birkózóbajnok­ságai vasárnap folytak le az ARAK ren­dezésében Székesfehérváron. A verse­nyen Kaposvár, Pécs, Magyaróvár, Veszprém, Tatatóváros és Székesfehér­vár legjobb versenyzői vettek részt. Részletes eredmények: Légsúly: Baj­nok Zsebe Kaposvári Turul. 2. Huber Pécsi AG. 8. Török ARAK. Pehelysúly: Bajnok Illés Kaposvári Turul. 2. Fehér Kap­­­ári AC. 8. Moldovány Veszprémi MOVE. Könnyűsúly: Bajnok Szilárd Kaposvári AC. 2. Nagy ARAK." 3. Már­­tonffy Kaposvári Turul. Kisközépsúly: Bajnok Tóth ARAK. 2. Galambos Ka­posvári Turul. 3. Zimmem­ann ARAK. Nagyközépsúly: Bajnok Fekete Ma­gyaróvár!­ Műselyemgyár. 2. Bús Ka­posvári Turul. 8. Somogyi Kaposvári Turul. Nehézsúly: Bajnok Radics Pécsi AC. 2. Takáts Kaposvári Turul. A Szegedi AK rendezésében va­sárnap Szegeden nagy levente bir­kózóverseny folyt le. Eredmények: Légsúly: 1. Dékány SzAK, 2. Kószó Alsóváros, 3. Vastag Kinizsi. Pehely­súly: 1. Futó SzAK, 2. Fekete SzAK, 3. Balázsházi KMOSz. Könnyűsúly: 1. Tóth Felsőváros, 2. Lévai SzAK, 3. Ördög Somogyi telep. Kisközép­­súly: 1. Bosnyákovics SzMTE, 2. Dobó SzAK, 3. Kiss Felsőváros. Nagyközépsúly: 1. Kurucz SzAK, 2. Györkey RUSE. Mi lesz a BSE szármashatárhegyi versenyével? — Saját tudósítónktól — A BSE április első napjaira ter­vezte házashatárhegyi motor­kerékpárversenyét, mely mint a ver­senyszezon első sebességi erőpró­bája, széles körökben kelt érdeklő­dést. Sajnos, a tavaszba belenyúló rideg téli időjárás kellemetlenül avatkozik bele a fővárosi egylet ter­veibe, amennyiben a szükséges ja­vítási és útépítési munkálatokra csak akkor kerülhet sor, ha beáll az olvadás és a hegyekben fekvő ha­talmas hómennyiségek ,eltakarod­nak. A jelen körülmények között tehát minden az időjárástól függ. Ha be­áll a hirtelen enyhülés, úgy még megmenthető a helyzet és szó lehet az érdekes és várva várt miting megrendezéséről. Ha azonban a hő­mérő higanya tovább is m­akrancos­­kodik, akkor nem lehet mást tenni, mint halasztani. Reméljük mind­azonáltal, hogy erre nem kerül sor és a nagyszerűnek ígérkező hármas­határhegyi szerpentineken megren­dezésre kerülhet a fővárosiak első nagyszabású hegyi sebességi ver­senye. .. .. . . . raMflOMOBII] MH­ ­étnapos ügetőpálya motor­versenyt rendez a Kecskeméti SE a húsvéti ünnepek alatt — Saját tudósítónktól — Az Automobil­ Motorsport — mint tudjuk —­ elhalasztotta húsvéti megbízhatósági triálját, így a hús­véti kettős ünnep felszabadul és szabad versenyterminussá válik. A kínálkozó alkalmat használja fel te­hát a Kecskeméti Sport Egylet ak­kor, amikor a kettős ünnepet akarja felhasználni ügetőpálya-motorver­seny megrendezésére. A kecskeméti egylet rövidesen elkészíti versenykiírását és hivata­losan is benyújtja. A tervek szerint az első napon futnák az előfutamo­kat, a másodikon, a döntő mérkőzé­sek kerülnének sorra. Arról is van szó, hogy a második napon lassú­sági versenyt is futnának, ami bár felette érdekes számnak ígérkezik, mégis inkább alkalmas gimkánába való beiktatásra, mint komoly se­bességi verseny programjában való szereplésre. Ázsia a Fehérvári-úton. (Levél a szerkesztőhöz.) Kaptuk az alábbi le­velet: Aki tisztában akar lenni a budapesti és a pestkörnyéki útviszo­nyokkal, az látogasson el a Fehér­­vári-útra, a környéki és városközi forgalom egyik legfontosabb útvo­nalára. A Fehérvári­ útnak a vám utáni szakasza teljesen használha­tatlan gépjárművek részére, ez a „hullámvasút” (így Hívják a soffö­­rök) kézzelfoghatóan bizonyítja, hogy az úttestnek egymásután négy­szeri felszedése a gáz, a villany, a vízvezeték és a bürokrácia nevében nem rémmese, hanem valóság. Külö­nösen most találunk itten ázsiai ál­lapotokat. A hó eltakarításáról nem történt gondoskodás, ezzel szemben bevezették a vám előtt az egyirányú forgalmat. Ezt az új „sens unique”-t úgy kell elképzelni, hogy a borjas­­szekerek, főzelékes furmányok hosz­­szú sorban állanak a fináncbódé előtt, ahol a köztisztasági hivatal gondossága vágott ugyan utat, de csak annyit, hogy éppen két kocsi férjen el egymás mellett a legsová­nyabb fajtából. Az a szerencsétlen autós, akit a sorsa ide vetett, az még örülhet, ha csak fél órát kell vár­nia, amíg a borjakért kiváltják a bárcát, a rosszabbik esetben még nekimehet oldalának vagy a főzelé­kes kocsi, vagy valamelyik ökör (ez is vámtárgy) szarvával. Nálunk Buda­pesten külön hivatala van a város­­szépészetnek, külön bizottsága az útmenti fáknak. Nem lehetne tenni valamit abban az irányban is, hogy a fehérvári úti vám keresztezésére ítélt autós ne legyen kitéve ennek a mindennapi tortúrának. Talán le­hetne erre is valamilyen szervet lé­tesíteni, bizottságot, mely végre ren­det teremtene és nem kényszerítene szégyenkezésre minden jobbérzésű automobilistát. Aláírás: A James-gyár újabb modellel jön ki rövidesen. Arról van szó, hogy a bevált kis 175-ös Villiers-modell mintájára a nagyobb 250-es két­üteműt is beépítik, a kisebb gépnek teljesen megfelelő megoldásban, há­­romsebességes váltóműves és ter­mészetesen masszívabb, nagyobb vázzal. a most megjelent Rendőrségi Zsebkönyv pompás útmutatója a járművel közlekedő közönségnek — Saját tudósítónktól — A Budapesti Útmutató és Címtár, azaz a Rendőrségi Zsebkönyv IX. év­folyama most ker­ült ki sajtó alól. A rendkívüli értékes és gondosan össze­állított mű új köntösben és lényege­sen megnövekedett terjedelemben je­lent meg s méltán tarthat igényt arra, hogy a rendőri szakirodalom legjava közt foglalhasson helyet. A könyvet különös­ érdeklődéssel és ta­nulsággal forgatják azonban az autós és motoros sportemberek is. A 738 oldalnyi rendkívüli dús terje­delmű munkának mindenekelőtt pom­pás térképmellékletei örvendeztetik meg az autós társadalmat. Nagyon fogja érdekelni a sportem­bereket, főleg persze a motrosokat a rendőrség tagozódásának ismertetése során a rendőrségi szakértők felsoro­lása. És akad rész, ami majdnem nél­külözhetetlen a vezetőnek, a könyvnek az a fejezete, mely teljes részletes­séggel felsorolja Budapest tér- és utcajegyzékét, az egyirányú közleke­­d­ésű utcákat színes vázlatokkal, to­vábbá Újpest, Rákospalota, Pestúj­hely, Kispest, Pestszentlőrinc, Pest­erzsébet és Csepel utcáinak, utainak és tereinek jegyzékét és címtárát, va­lamint a budapestkörnyéki fonto­sabb helységek betűrendes jegyzékét. A „Hasznos Tudnivalók” C-fejezet alapos részletességgel tájékoztat a mindennapi élet ezer ügyes-bajos problémájáról betűsorrendben, hogy csak a fontosabbakat említsük, felso­rolja az állatszállítás módozatait a fő­városban, az autóbuszjáratokat, az automobilokra és motorkerékpárokra vonatkozó rendelkezéseket, a bv ki­­viteldíjszabásokat stb­, közbeiktatott egészoldalas rajzokkal szemlélteti a gyalogközlekedés szabályait, a közle­kedési jelzéseket­ Végül feltűnést fog kelteni motoros körökben Budapest székesfőváros színes, a rendőri tago­zódást is feltüntető térképe és hazánk autótérképmelléklete. A hatalmas és rendkívül értékes mű tehát nemcsak a rendőrtestület, hanem a nagyközönség tagjainak és főleg a járművel közlekedőknek is ki­váló és nélkülözhetetlen segédeszköze. A rendkívül tetszetős, csinos kiállí­tású könyv bolti ára 12 pengő és min­den könyvkereskedésben beszerezhető. Megrendelhető azonkívül a Rendőrfő­­parancsnokság gazdasági előadójánál (VIII., Mosonyi­ u. 5.), továbbá V., Vadász-u. 14. és VI., Mozsár-utca 16. szám alatt. A Brookland autodrom 18-án nyí­lik meg. A nagy fagy ellenére szor­gosan folyt a munka és sikerült olyan felületet képezni, mely most már részben függetleníteni tudja a versenyzőket a Montlhéry-pályá­­tól, ami az automobilversenyzést illeti. A motorosok számára még mindig siralmas állapotban van a pálya, mert a javításokkal nem si­került kiküszöbölni azokat a bukka­­nókat, melyek bár versenykocsin alig érezhetők, a motorokat mégis arra kényszerítik, hogy állandó ug­rálások közepette tudjanak csak körözni. Szenzációs tulajdonságokkal ren­delkező sebességváltó zsírt hoz ki rövidesen az egyik nagy budapesti olajvállalat. Ez a zsír különleges el­járásokkal készül és olyan fizikális tulajdonságokkal bír, melyek meg­akadályozzák azt, hogy a forgás ál­tal a kenőanyag lecentrifugálódjék a fogasokról és a tengelyekről. Szakkörökben nagy érdeklődéssel várják az új zsírtipust, mely hama­rosan népszerű lesz autós és moto­ros körökben.­­

Next