Nemzeti Sport, 1929. június (21. évfolyam, 104-124. szám)
1929-06-28 / 123. szám
Péntek, 1929 június 18. f. Harminchat tömlőszakadás, Vida I. és I. egyéni tragédiája és klubvillongás könnyítette meg a németek dolgát, de Ternovszky emberfeletti bravúrral az első nap győztese lett A kísérő autók külön versenyt futnak, hogy a vad iramban tovaszáguldó mezőny mögött minél jobb helyet biztosítsanak maguknak. A kilométerjelző órák 42 km-es óraátlagot dobnak a szemünk elé — a négynapos verseny dübörgő lendülettel kezdődött meg. Vida II. és Vida I. vezeti a sáros országútiba belefolyó színes folyamot, amely egy-kettőre felveszi környezete alapszínét. A nyúlós sár finom cseppekben rakódik az arcokra, hatalmas pamacsokban fogja be a dresszeket és néhány percnyi száguldás után már csak az ismert mozdulatokból állapítható meg, hogy ezen a gépen Vida II., azon Szenes, amazon a lehetetlenül kacsázó német Hertrich tapossa a pedált. Az első hajótörést Fekete szenvedi el, a 18 km-es kőnél tömlőszakadás formájában Farkast is eléri a balsors. Az élen nő a harci kedv. Mindenki robbantani akar, még a sebesült Nemes is egyik pokoli ötletet a másik után kerget, de eredmény nincsen, mindenki vigyáz, minden akciót szerelnek. Rákoskeresztúrnál kezd csak ritkulni a tábor. Elkezd nőni az uszálya, legyezőalakúan kiszélesedik, majd megint összeszűkül. A 20 km, ideje 40,25 mp. Mende előtt Schwarzstein száll gépről és igazít. Röviddel utána sorsdöntő pillanat. Vasúti sorompó mered tilalomfaként a titáni harcban vágtató mezőny elé. A két Vida ügyeskedik és átsiklik a vonat előtt, a többiek a túloldalon rekednek. Idegtépő izgalom, amíg újra megnyílik az út. A két Vida előnye 500 méter, amikor a két német, Nemes, Istenes, Toperczer és Szenes vezetésével az éllovasok utánaerednek a váratlanul megszökött előjárőrnek. Borzalmas tempót diktálnak, váltott vezetéssel igyekeznek a két szökevény nyomába, akik nem is nagyon küzdenek az utolérés ellen, csak annyira, hogy minél többet vegyenek ki az üldözőkből. A tüneményes harcban 17, egymástól 500 métertől 8 km-nyi távolságban haladó külön csoportra bomlik szét a tábor. Az egyre ismétlődő robbantások tizedelik az élcsoportot is, amelybe az utasért Vida I. és II. is beleolvad. Tápiósülyön egy kutya rohan szembe a kerékpárosokkal, egyenest neki a szombathelyi Nagynak, aki keréktörést szenved. Dómján is itt bukik. Az 50 km ideje 1:43.28 mp. — Nagykáta után az elmaradottak közül Csepreghy, Garay és Pech egyesült erővel űzőbe veszi a lassuló , 31 km-es tempóban haladó élcsoportot és sikerül is azt elérni. Ez a csoport már 68 mp-el vezet a sáros, de nem rossz állapotban lévő országúton, majd az út romlásával lecsökken a tempó 22 km-re. Istenes ezt a viszonylagos csendet megugrásra használja fel, jobban mondva szeretné, de sikertelenül. Vida Nemes,Csepreghy attakja is eredménytelen, lassan megnyugodnak abban, hogy egyideig nem lesz robbantás. Erre leáll az él és mintegy 15 km-es lassú tempóban megkezdődik a tízóraizás. Többnyire banánt fogyasztanak, az utánuk jövő 12-es boly pedig felhasználja az alkalmat és felzárkózik. Füzesabonyig szétveri a mezőnyt a balszerencse Alig javul valamennyire az iram, már megtörténik az első tragédia. Vida II. tömlőszakadást szenved és egyszerre 13 perces hátrányba kerül. Jászapáti előtt pedig bekövetkezik a második. Vida I. első gumiját is hasonló sors éri és a magyar bajnoknak is cserélni kell. Most a versenynek egy olyan mozzanata következik, amelyre legszívesebben fátyolt borítanánk. Az élmezőny tagjai tudják, hogy a két legerősebb ellenfélt távolította el útjukból a balszerencse és nem gondolnak arra, hogy éppen ez a kettő a magyar színek eredményes szereplésének legbiztosabb letéteményese. Szenes fellovagol a két némethez és megmondja nekik, hogy a két legveszedelmesebb magyar leszakadt, most lehet tőlük kiadósan megszökni. Thierbach és Hertrich erre belevág. Ellenállhatatlan rohamuk cafatokra tépi a 26-os élmezőnyt és rövid pár perc alatt hosszú, kétségbeesetten erőlködő kígyó lesz a nyugodt bolyból. Kék láncszakadást szenved. A 160 km 3:39,22 mp. Vida II. gyorsabban kap lábra és csatlakozik a Jolik vezetésével felvonuló osztaghoz. Az egyik németet is eléri a végzete. Hertrich hajtókar törésre eszmél, előbb kétségbeesetten küzd, féllábbal hajtva a gépet, azután belátja, hogy így nem lehet állni ezt a tempót és megelégszik lassúbbal is. Thierbach tovább gyúrja. Istenessel szemben annak tömlőszakadása segíti meg, Szenest és Nemest előírásosan lerázza és Füzesabony elé bő aratással ér, egyedül Ternovszky, a VI. KK fiatal harcosa maradt mögötte. Thierbach és Ternovszky 4 óra 48 perc alatt ér be Füzesabonyba, Hertrich 5:30 mp.-el később és kétségbeesetten tudakozódik egy kovácsműhely után, ahol a törött hajtókart meghegesztelné. Istenes, Szenes és Nemes 7:25 mp.-el, Vida II., Jálik és a kezdő létére szenzációsan menő Janovai 10 perccel, Vida I. 13 perccel a vezetők után halad át az ellenőrző állomáson. Vida I. tüneményes tempóban indul a vezetők után. Egy-kettőre ledolgoz négy percet a hátrányából, mikor Szihalom és Vatta között újabb tömlőszakadás formájában most már helyrehozhatatlan baleset éri. Ternovszky, Yernovszky! A kisérő autók most elhagyják a versenyzőket és a miskolci cél felé sietnek előre. Kerékpáros rendőrkordon tartja fenn a rendet mintegy ezer főnyi közönség között, amely hamarosan megtudja a magyar krekkek szomorú sorsát és azt, hogy a német Thierbach vezet egy jóformán ismeretlen magyar versenyzővel a nyomában. Mindenki lehangolódik, elkészül a német győzelemre. Egyszerre fel is tűnik a két versenyző. Elől a német, szorosan mögötte a magyar fiú. Thierbach sportbe kezd. Szinte repül a cél felé, verhetetlennek látszik, mikor 20 méterrel a cél előtt kibújik mögüle a magyar fiú. Most jön Ternovszky felejthetetlen 20 másodperce. Eltorzul az arca, nem is lát, talán azt sem tudja, mit csinál, de hajtja a cél felé a közönség lelkesült biztatása, a magyaros akarat, a lebírhatatlan győzni vágyás. Már ott van a német mellett, még néhány méternyi kétségbeesett, fogvicsorító küzdelem és Ternovszky negyedkerékkel győzött. Thierbach a favorit! A négynapos körverseny első felvonása mögött összecsapódott a függöny. A Budapest—miskolci út 186 kilométerének hősi küzdelme lezárult és ma a balszerencsétől üldözött vezérek helyett a magyar sport egy szürke katonájának, Ternovszky Mihálynak sikerétől hangos az ország. Thierbach személyében a német extraklasszisnak egyik legkiválóbb képviselőjét késztette kapitulációra és a Világosság-ágyúnak ez a váratlan fegyverténye annál jobban esett, mert nélküle bizony fájó vereséget szenvedtünk volna. A német nevezéseket közlő elferdített sürgöny alapján senki sem gondolhatta, hogy ezeket a vendégeket fogjuk kapni és ezért őszintén szólva a szövetség emberei közül senki sem számított a németek ilyen szereplésére. Egyedül Unger nevét lehetett a táviratból kibetűzni, a német amatőr extraklasszisnak ez a kiválósága azonban súlyos bukása miatt nem jöhetett. Itt volt azonban helyette Thierbach, akit a németek a világbajnokságokra akarnak kiküldeni. Joggal. Gyorsasága megdöbbentő, megugrási készsége a legkiválóbb külföldieket juttatja eszünkbe, lapos, ökonomikus stílusa maga is külön élmény. Tegnapi szereplése után a verseny határozott favoritja. A másik német, Hertrich is óriási tehetség. Stílusa nem olyan szép, kacsázik, mint egy kezdő, de bámulatosan megy. Hajtókar-törése 1 óra 28 perc hátrányt szerzett neki és ebből szédületes iramban 32 percet dolgozott le Füzesabonytól Miskolcig. A hazai extraklasszist hihetetlen balszerencse üldözte. 36 tömlőszakadás volt az úton és az ezek folytán előállott hátrányokat a sárral borított országúton, a zuhogó esőben lehetelen volt behozni. így sem alakult volna ez a sorrend és eredmény, ha több összefogó akarat van a magyar versenyzőkben és ha nem akarják kihasználni a németek előnyére a két legjobb magyar véletlen balszerencséjét. A nemzeti érdek szemelért tartása helyett egyéni önzést és a klubvillongások kiélezését, baráti összetartás helyett ellenségeskedést láttunk, ami azután meg is hozta a szomorú eredményt. A magyar kerékpárossport cseréje azonban még így is tudott olyan kombattánst ottartani Thierbach hátsókerekén, aki a döntő pillanatban minden akadályon diadalmaskodó lendületével megszerezte a győzelmet. Dicsőség neki. Az első nap részvetei eredménye: Budapest—Miskolc 186 km: 1. Ternovszky Mihály VI. KK 6:Si..12 mp. 2. Thierbach német negyedkerék. 3. Jálik Postás 6:45:30. 4. Nemes Postás 6:45:53. 5. Istenes I. UTE 6:50:21. 6. Vida II. Postás-MKSz. 7. Janovay VKK 6:50:27. 8. Vida I. BSE 7:00:02. 9. Szenes MTK 7:03:14. 10. Brezina UTE rajta. 11. Papp BSE rajta. 12. Garay I. Postás rajta. 13. Bálint Postás rajta. THE WHITWORThI ^anj|l*ÍS rí:aa*el.re’ jj L A N G IMRE 3 VI., TerckSfat 3. 8*. IgJIf 9 1 RENDKÍVÜLI ELŐFIZETÉSI KEDVEZMÉNY Hogy a nyári rövidebb-hosszabb időre üdülésre utazó olvasóinknak a lap folytatólagos olvasását lehetővé tegyük, a három nyári hónapra, június 15-től rendkívüli előfizetési kedvezményt léptetünk életbe. Ez a kedvezmény abból áll, hogy ez alatt a három hónap alatt kivételesen 15 napra is elfogadunk előfizetést és pedig nemcsak — mint az év többi részében — 1. és 15-től, hanem bármely naptól kezdődőleg. A 15 napos előfizetés díja belföldre 2.30 pengő, külföldre 3.50 pengő Aki tehát ezt a rendkívüli előfizetési kedvezményt igénybe óhajtja venni, a hosszadalmas és költséges levelezés elhagyásával, a cím megadásával fizessen be a postatakarékpénztárnál vezetett 53.366 számú számlánk javára, avagy postautalványon címünkre 2.30 pengőt illetve külföldre 3.50 pengőt és mi a lapot az összeg beérkezte után a megadott címre azonnal megindítjuk. A Nemzeti Sport kiadóhivatala. 14. Toperczer Vil. KK 7:03:15. 15. Vitéz Nyomdász rajta. 16. Formanek Postás 7:03:17. 17. Saspár Kitartás KK rajta. 18. Lehoczky Turul KK rajta. 19. Oláh Testvériség rajta. 20. Fekete Szegedi VS rajta. 21. Rusovszky MKSz 7:06:00. 22. Csepreghy BSE 7:08:31. 23. Speidl Kispest 7:11:46. 24. Pech Postás 7:11:47. 25. Várkonyi Vil. KK 7:11:48. 26. Kiss Szomb. Haladás 7:12:19. 27. Bábela Postás 7:13:20. 28. Kék UTE 7:15:42. 29. Adamik Vil. KK 7:15:43. 30. Szlama Postás 7:15:44. 31. Novák Turul KK 7:15:47. 32. Drevenka KAC 7:20:56. 33. Hertrich német 7:25:11. 34. Pelvássy MTK 7:30:43. 35. Gerey II. Postás rajta. 36. Terényi Nyomdász rajta. 37. Tímár Kp. Szd. rajta. 38. Schwarczstein Turul rajta. 39. Baudrexler Viktória KK rajta. 40. Fábián BSE rajta. KategóriaGyőztesek : Ternovszky, SPapp, Janovai Az egyes kategóriák győzteseinek eredménye a következő: Főversenyzők: 1. Ternovszky, 2. Jálik, 3. Nemes, 4. Istenes I., 5. Vida II., 6. Vida I., 7. Szenes, 8. Brezina, 9. Garay I. 10. Bálint. Haladók: 1. Papp, 2. Saspár, 3. Lehoczky, 4. Oláh, 5. Várkonyi, 6. Kiss, 7. Bábela, 8. Novák, 9. Drevenka, 10. Pelvássy. Kezdők: 1. Janovai, 2. Vitéz, 3. Speidl, 4. Garay II., 5. Imar, 6. Baudrexter, 7. Fábián,, 8. Posch. Az OTT vándordíjáért folyó egyesületi csapatversenyben az első nap eredménye után a Postás SE vezet a BSE és az UTE előtt. A miskolci 2. sz. postahivatal díját Jálik Postás nyerte. A versenyzők ma reggel startolnak Miskolcról a második napi Miskolc— Sátoraljaújhely — Miskolc hurokra, amikor majd elválik, hogyan bírják a hegyesebb terepet a tegnapi , sík utak hősei és hogy a két Vidának sikerül-e ledolgoznia hatalmas hátrányát, hogy beleszólhassanak a végküzdelembe. Az MKSz alföldi kerülete vasárnap kerületi pályaversenyt rendez Kecskeméten.