Nemzeti Sport, 1929. június (21. évfolyam, 104-124. szám)

1929-06-28 / 123. szám

Péntek, 1929 június 18. f. Harminchat tömlőszakadás, Vida I. és I. egyéni tragédiája és klubvillongás könnyítette meg a németek dolgát, de Ternovszky emberfeletti bravúrral az első nap győztese lett A kísérő autók külön versenyt fut­nak, hogy a vad iramban tovaszá­­guldó mezőny mögött minél jobb he­lyet biztosítsanak maguknak. A kilo­méterjelző órák 42 km-es óraátlagot dobnak a szemünk elé — a négynapos verseny dübörgő lendülettel kezdő­dött meg. Vida II. és Vida I. vezeti a sáros országútiba belefolyó színes folyamot, amely egy-kettőre felveszi környezete alapszínét. A nyúlós sár finom cseppekben rakódik az arcokra, hatalmas pamacsokban fogja be a dresszeket és néhány percnyi szágul­dás után már csak az ismert mozdu­latokból állapítható meg, hogy ezen a gépen Vida II., azon Szenes, ama­zon a lehetetlenül kacsázó német Hertrich tapossa a pedált. Az első hajótörést Fekete szenvedi el, a 18 km-es kőnél tömlőszakadás formájában Farkast is eléri a balsors. Az élen nő a harci kedv. Mindenki robbantani akar, még a sebesült Ne­mes is egyik pokoli ötletet a másik után kerget, de eredmény nincsen, mindenki vigyáz, minden akciót sze­relnek. Rákoskeresztúrnál kezd csak rit­kulni a tábor. Elkezd nőni az uszálya, legyezőala­­kúan kiszélesedik, majd megint össze­szűkül. A 20 km, ideje 40,25 mp. Mende előtt Schwarzstein száll gépről és igazít. Röviddel utána sors­döntő pillanat. Vasúti sorompó mered tilalomfaként a titáni harcban vág­tató mezőny elé. A két Vida ügyeskedik és átsik­lik a vonat előtt, a többiek a túloldalon rekednek. Ideg­tépő izgalom, amíg újra megnyílik az út. A két Vida előnye 500 méter, ami­kor a két német, Nemes, Istenes, To­­perczer és Szenes vezetésével az él­lovasok utánaerednek a váratlanul megszökött előjárőrnek. Borzalmas tempót diktálnak, váltott vezetéssel igyekeznek a két szökevény nyomába, akik nem is nagyon küzdenek az utol­érés ellen, csak annyira, hogy minél többet vegyenek ki az üldözőkből. A tüneményes harcban 17, egymás­tól 500 métertől 8 km-nyi távolság­ban haladó külön csoportra bomlik szét a tábor. Az egyre ismétlődő rob­bantások tizedelik az élcsoportot is, amelybe az utasért Vida I. és II. is beleolvad. Tápiósülyön egy kutya rohan szembe a kerékpárosokkal, egyenest neki a szombathelyi Nagy­nak, aki keréktörést szenved. Dómján is itt bukik. Az 50 km ideje 1:43.28 mp. — Nagykáta után az elmaradottak kö­zül Csepreghy, Garay és Pech egye­sült erővel űzőbe veszi a lassuló , 31 km-es tempóban haladó élcsopor­tot és sikerül is azt elérni. Ez a cso­port már 68 mp-el vezet a sáros, de nem rossz állapotban lévő országúton, majd az út romlásával lecsökken a tempó 22 km-re. Istenes ezt a vi­szonylagos csendet megugrásra hasz­nálja fel, jobban mondva szeretné, de sikertelenül. Vida Nemes,­Csep­reghy attakja is eredménytelen, las­san megnyugodnak abban, hogy egy­­ideig nem lesz robbantás. Erre leáll az él és mintegy 15 km-es lassú tempóban meg­kezdődik a tízóraizás. Többnyire banánt fogyasztanak, az utánuk jövő 12-es boly pedig felhasz­nálja az alkalmat és felzárkózik. Füzesabonyig szétveri a mezőnyt a balszerencse Alig javul valamennyire az iram, már megtörténik az első tragédia. Vida II. tömlőszakadást szenved és egyszerre 13 perces hátrányba kerül. Jászapáti előtt pedig bekövetkezik a második. Vida I. első gumiját is ha­sonló sors éri és a magyar bajnoknak is cserélni kell. Most a versenynek egy olyan moz­zanata következik, amelyre legszíve­sebben fátyolt borítanánk. Az élme­zőny tagjai tudják, hogy a két leg­erősebb ellenfélt távolította el útjuk­ból a balszerencse és nem gondolnak arra, hogy éppen ez a kettő a magyar színek eredményes szereplésének leg­biztosabb letéteményese. Szenes fel­lovagol a két némethez és megmondja nekik, hogy a két legveszedelmesebb magyar leszakadt, most lehet tőlük kiadósan megszökni. Thierbach és Hertrich erre bele­vág. Ellenállhatatlan rohamuk cafa­tokra tépi a 26-os élmezőnyt és rövid pár perc alatt hosszú, két­ségbeesetten erőlködő kígyó lesz a nyugodt bolyból. Kék láncszakadást szenved. A 160 km 3:39,22 mp. Vida II. gyorsabban kap lábra és csatlakozik a Jolik vezetésével fel­vonuló osztaghoz. Az egyik németet is eléri a vég­zete. Hertrich haj­tókar törésre eszmél, előbb kétségbeesetten küzd, félláb­bal hajtva a gépet, azután belátja, hogy így nem lehet állni ezt a tem­pót és megelégszik lassúbbal is. Thierbach tovább gyúrja. Istenes­sel szemben annak tömlőszakadása segíti meg, Szenest és Nemest elő­írásosan lerázza és Füzesabony elé bő aratással ér, egyedül Ternovszky, a VI. KK fiatal harcosa maradt mögötte. Thierbach és Ternovszky 4 óra 48 perc alatt ér be Füzesabonyba, Hert­­rich 5:30 mp.-el később és kétségbe­esetten tudakozódik egy kovácsműhely után, ahol a törött hajtókart meghe­gesztelné. Istenes, Szenes és Nemes 7:25 mp.-el, Vida II., Jálik és a kezdő létére szenzációsan menő Janovai 10 perccel, Vida I. 13 perccel a vezetők után halad át az ellenőrző állomáson. Vida I. tüneményes tempóban indul a vezetők után. Egy-kettőre ledolgoz négy percet a hátrányából, mikor Szi­­halom és Vatta között újabb tömlő­­szakadás formájában most már hely­rehozhatatlan baleset éri. Ternovszky, Yernovszky! A kisérő autók most elhagyják a versenyzőket és a miskolci cél felé sietnek előre. Kerékpáros rendőrkor­don tartja fenn a rendet mintegy ezer főnyi közönség között, amely hamaro­san megtudja a magyar krekkek szo­morú sorsát és azt, hogy a német Thierbach vezet egy jóformán isme­retlen magyar versenyzővel a nyomá­ban. Mindenki lehangolódik, elkészül a német győzelemre. Egyszerre fel is tűnik a két ver­senyző. Elől a német, szorosan mögötte a magyar fiú. Thierbach sportbe kezd. Szinte repül a cél felé, verhetetlennek látszik, mi­­kor 20 méterrel a cél előtt kibújik mögüle a magyar fiú. Most jön Ter­novszky felejthetetlen 20 másodperce. Eltorzul az arca, nem is lát, talán azt sem tudja, mit csinál, de hajtja a cél felé a közönség lelkesült biztatása, a magyaros akarat, a lebírhatatlan győzni vágyás. Már ott van a német mellett, még néhány méternyi kétség­­beesett, fogvicsorító küzdelem és Ter­novszky negyedkerékkel győzött. Thierbach a favorit! A négynapos körverseny első fel­vonása mögött összecsapódott a füg­göny. A Budapest—miskolci út 186 kilométerének hősi küzdelme lezárult és ma a balszerencsétől üldözött vezé­rek helyett a magyar sport egy szür­ke katonájának, Ternovszky Mihály­nak sikerétől hangos az ország.­­ Thierbach személyében a német extra­­klasszisnak egyik legkiválóbb képvi­selőjét késztette kapitulációra és a Világosság-ágyúnak ez a váratlan fegyverténye annál jobban esett, mert nélküle bizony fájó vereséget szenvedtünk volna. A német nevezéseket közlő elferdí­tett sürgöny alapján senki sem gon­dolhatta, hogy ezeket a vendégeket fogjuk kapni és ezért őszintén szólva a szövetség emberei közül senki sem számított a németek ilyen szereplé­sére. Egyedül Unger nevét lehetett a táviratból kibetűzni, a német amatőr extraklasszisnak ez a kiválósága azonban súlyos bukása miatt nem jö­hetett. Itt volt azonban helyette Thier­bach, akit a németek a világbajnok­ságokra akarnak kiküldeni. Joggal. Gyorsasága megdöbbentő, megugrási készsége a legkiválóbb külföldieket juttatja eszünkbe, lapos, ökonomikus stílusa maga is külön élmény. Teg­napi szereplése után­­ a verseny hatá­rozott favoritja. A másik német, Hertrich is óriási tehetség. Stílusa nem olyan szép, ka­­csázik, mint egy kezdő, de bámulato­san megy. Hajtókar-törése 1 óra 28 perc hátrányt szerzett neki és ebből szédületes iramban 32 percet dolgo­zott le Füzesabonytól Miskolcig. A hazai extraklasszist hihetetlen balszerencse üldözte. 36 tömlőszaka­dás volt az úton és az ezek folytán előállott hátrányokat a sárral borí­tott országúton, a zuhogó esőben le­­hetelen volt behozni. így sem alakult volna ez a sorrend és eredmény, ha több összefogó aka­rat van a magyar versenyzőkben és ha nem akarják kihasználni a néme­tek előnyére a két legjobb magyar véletlen balszerencséjét. A nemzeti érdek szemelért tartása helyett egyé­ni önzést és a klubvillongások kiéle­zését, baráti összetartás helyett ellen­ségeskedést láttunk, ami azután meg is hozta a szomorú eredményt. A ma­gyar kerékpárossport cseréje azonban még így is tudott olyan kombattánst ottartani Thierbach hátsókerekén, aki a döntő pillanatban minden aka­dályon diadalmaskodó lendületével megszerezte a győzelmet. Dicsőség neki. Az első nap részvetei eredménye: Budapest—Miskolc 186 km: 1. Ternovszky Mihály VI. KK 6:Si..12 mp. 2. Thierbach német negyedkerék. 3. Jálik Postás 6:45:30. 4. Nemes Postás 6:45:53. 5. Istenes I. UTE 6:50:21. 6. Vida II. Postás-MKSz. 7. Janovay VKK 6:50:27. 8. Vida I. BSE 7:00:02. 9. Szenes MTK 7:03:14. 10. Brezina UTE rajta. 11. Papp BSE rajta. 12. Garay I. Postás rajta. 13. Bálint Postás rajta. THE WHITWORThI ^anj|l*ÍS rí:aa*el.re’ jj L A N G IMRE 3 VI., Terc­­kSfat 3. 8*. I­gJIf 9­ 1 RENDKÍVÜLI ELŐFIZETÉSI KEDVEZMÉNY Hogy a nyári rövidebb-hosszabb időre üdülésre utazó olvasóinknak a lap foly­tatólagos olvasását lehetővé tegyük, a három nyári hónapra, június 15-től rendkívüli előfizetési kedvezményt léptetünk életbe. Ez a kedvezmény abból áll, hogy ez alatt a három hónap alatt kivételesen 15 napra is elfogadunk elő­fizetést és pedig nemcsak — mint az év többi részében — 1. és 15-től, hanem bármely naptól kezdődőleg. A 15­ napos előfizetés díja belföldre 2.30 pengő, külföldre 3.50 pengő Aki tehát ezt a rendkívüli előfizetési kedvezményt igénybe óhajtja venni, a hosszadalmas és költséges levelezés el­hagyásával, a cím megadásával fizessen be a postatakarékpénztárnál vezetett 53.366 számú számlánk javára, avagy postautalványon címünkre 2.30 pengőt illetve külföldre 3.50 pengőt és mi a lapot az összeg beérkezte után a meg­adott címre azonnal megindítjuk.­ ­ A Nemzeti Sport kiadóhivatala. 14. Toperczer Vil. KK 7:03:15. 15. Vitéz Nyomdász rajta. 16. Formanek Postás 7:03:17. 17. Saspár Kitartás KK rajta. 18. Lehoczky Turul KK rajta. 19. Oláh Testvériség rajta. 20. Fekete Szegedi VS rajta. 21. Rusovszky MKSz 7:06:00. 22. Csepreghy BSE 7:08:31. 23. Speidl Kispest 7:11:46. 24. Pech Postás 7:11:47. 25. Várkonyi Vil. KK 7:11:48. 26. Kiss Szomb. Haladás 7:12:19. 27. Bábela Postás 7:13:20. 28. Kék UTE 7:15:42. 29. Adamik Vil. KK 7:15:43. 30. Szlama Postás 7:15:44. 31. Novák Turul KK 7:15:47. 32. Drevenka KAC 7:20:56. 33. Hertrich német 7:25:11. 34. Pelvássy MTK 7:30:43. 35. Gerey II. Postás rajta. 36. Terényi Nyomdász rajta. 37. Tímár Kp. Szd­. rajta. 38. Schwarczstein Turul rajta. 39. Baudrexler Viktória KK rajta. 40. Fábián BSE rajta. KategóriaGyőztesek : Ternovszky, SPapp, Janovai Az egyes kategóriák győzteseinek eredménye a következő: Főversenyzők: 1. Ternovszky, 2. Jálik, 3. Nemes, 4. Istenes I., 5. Vida II., 6. Vida I., 7. Szenes, 8. Brezina, 9. Garay I. 10. Bálint. Haladók: 1. Papp, 2. Saspár, 3. Le­hoczky, 4. Oláh, 5. Várkonyi, 6. Kiss, 7. Bábela, 8. Novák, 9. Drevenka, 10. Pelvássy. Kezdők: 1. Janovai, 2. Vitéz, 3. Speidl, 4. Garay II., 5. Imar, 6. Bau­­drexter, 7. Fábián,, 8. Posch. Az OTT vándordíjáért folyó egye­sületi csapatversenyben az első nap eredménye után a Postás SE vezet a BSE és az UTE előtt. A miskolci 2. sz. postahivatal díját Jálik Postás nyerte. A versenyzők ma reggel startolnak Miskolcról a második napi Miskolc— Sátoraljaújhely — Miskolc hurokra, amikor majd elválik, hogyan bírják a hegyesebb terepet a tegnapi , sík utak hősei és hogy a két Vidának si­kerül-e ledolgoznia hatalmas hátrá­nyát, hogy beleszólhassanak a végküz­delembe. Az MKSz alföldi kerülete vasárnap kerületi pályaversenyt rendez Kecske­méten.

Next