Nemzeti Sport, 1929. december (21. évfolyam, 234-255. szám)

1929-12-03 / 236. szám

PREKHK Szekeres és Nemes visszatért Wittig táviratozott. Maradjanak a magyar kerék­párosok Magyarországon! Németországban idegen amatőr repülők részére a téli pá­lyákon nincsen startlehetőség — Saját tudósítónktól — Szekeres és Nemes nagy álmok­kal megrakodva utazott Berlinbe. Azt hitték, hogy a kerékpárosok Ká­naán földjére lépnek majd odakünn s a fedett pálya direktorok kapkodni fog­nak utánuk. Ezzel szemben­ Witlig, a közismert német vezető és menedzser a fiúk megérkezését követő másnapon kétségbeejtő sürgönyt eresztett meg Budapestre. Azt írta: „Világosítsák fel odahaza a magyar kerékpárosokat,­ hogy Németország­­ban egyáltalában nincsen startlehető­ség a számukra a tél folyamán. A fe­dett pálya versenyek különleges tech­nikát követelnek, melyeknek elsajátí­tása legalább négy hónapot vesz igény­be. Négy hónapig pedig egyetlen ma­gyar kerékpáros sem élhet itt nálunk, mert szigorú munkavállalási tilalom uralkodik minden idegen nemzetiségű részére s a német hatóságok­­nagyon szigorúak. Szekeres és Nemes nálam startlehetőségek miatt tudakozódott. Jámbor szándék! Ismételten figyel­meztetem a magyar kerékpárosokat: semmi körülmények között se gondol­janak arra, hogy fedett pálya verse­nyeken külföldön starthoz álljanak!” Eddig a sürgöny, mely igazolja két hét előtti figyelmeztetésünk, aggódá­sunk keserű igazságát. És alig hogy a sürgöny befutott Budapestre, befutott a két vándor is, amennyiben Szekeres és Nemes vasárnap fo­lyamán váratlanul hazaérkezett Budapestre.­ Kiábrándulva, elkedvetlenedve és­­ szerződések nélkül. Reméljük, a történtek minden úti­lapuban viszkedő talpú magyar kerék­párosban szét fogják rombolni a lég­várakat. Az MKSz nem kü­ld Zürichbe képviselőt az UCI téli kongresszusára A Magyar Kerékpáros Szövetség érdekeit Marzotl úr, a svájci delegátus fogja képviselni — Sa­ját tudósítónktól. - -Az UCI —­­ mint ismeretes — min­den esztendőben két közgyűlést tart. Az egyiket a mindenkori világ­­bajnokságok színhelyén, a másodi­kat télen, a gyakorlat szerint fel­váltva Parisban vagy Zürichben. Ebben az esztendőben az UCI vá­lasztása Zürichre esett, ahol — mint a világszövetség titkári hivatala je­lenti — Marzoll úr, a svájci kerék­páros szövetség elnöke fogja az elnöki tisztséget ellátni. Az UCI-nek ez a téli közgyűlése a mi szempontunkból nem nagy jelen­tőségű. A tárgyalások az eddigi napirendi program ismeretében in­kább akadémikus vitákat ígérnek, mert főképpen a világrekordok táblázatának reformja, új szövetségek felvétele és az amerikai kérdés végleges el­intézése áll ezen események középpontjában. Különösebb vitát csupán az 1931. évi világbajnokságok helyszínének előzetes kiszemelése fog adni. Ezt a jogot elsősorban az olaszok szeret­nék maguknak biztosítani, akik már­is széleskörű agitációt fejtenek ki a nemzeti szövetségek körében győzel­mük érdekében. Valószínűnek lát­szik az is, hogy Németország 1932-re szóló világbajnoksági rendezési igé­nyének tekintetében sem lesz külö­nösebb harc s így remélhető, hogy az UCI nehezen kiegyensúlyozott bé­kéje ezúttal sem fog felborulni. Magyarország, mint tegnap este a szövetségben hírlett, a zürichi téli kongresszusra nem küldi ki delegátusát , az MKSz képviseletét Marzotl úrra bízza, aki már több ízben tanú­jelét adta nagy magyarbarátságának és annak, hogy ügyeinket minden alkalommal a legnagyobb körültekintéssel és lelkiismeretességgel kezelte. SOFÁRHÍTEL kiszpénzárban évtizedek óta közismert imlor­­áruházunkban hálószobák, ebédlők,­­iniszobák ) legkedvezőbb fizetési feltételek mellett kaphatók. „BOG-MI­L“ KBV28KEDELMIRT. ezelőtt BALÁZS ÉS TÁRSA hútáráruháza, Vilmos csámár-út 43 (saját ház), KoMtexMatföknek katán kedvezmény!! *"* ** ’&Z- t ^ 13Kiadd, 1929 december 3. mmiMi&. A bajnok Belváros 2:1-re vere­séget szenvedett a Tatai TE-től Férfi bajnokság: Turul TE—Belváros 2:1 (0:0). Ba­bér-u. Bíró: Bóka. Góldobó: Hirsch (2), illetve Czelle. A TTE győzelme nagy meglepetés, azonban teljesen megérde-­­ melt volt.­­ MOVE Valéria—MAFC 3:2­ (2:0). Valéria-telep. Bíró: Ganz. Az újjászer­vezett Valéria szép játék után biztosan győzött. Góldobó: Pető, Sztankovics és Glatz, illetve Juhász dr. és Jámbor. A mezőny legjobbja Glatz. Menekültek—TTC 6:5 (4:3). Ceglédi­­út. Bíró: Maczek. Góldobó: Flori II. (2), Farkas (2), Flori IV. és Majoros, illetve Hebhardt (4) és Klausz. Rend­kívül heves, kemény küzdelem. Elek­t­r­omos— UTE 2:2 (0:0), Latorca­utca. Bíró: Hazai. Góldobó: Cseffei és Kégler Elektromos, illetve Németh (2). Durva mérkőzés, reális eredménnyel. A mezőny legjobbja I­étai ÚTE. FOTE—BTK 7:0 (4:0). IV­ eny út. Bíró: Lestyán. Góldobó: Kovács (8), Radó (2), Kiss és Bodor. A FOTE óriási fölényben játszott. A mezőny legjobbja Kovács FOTE volt. FOTE II.—UTE II. 6:6 (3:3). Ba­rátságos. Pozsonyi­ út. Bíró: Schwarcz. Női bajnokság: A Menekültek—Postás meccsen-­­Ló­verseny-tér. Bíró: Krerka Rózsi.­ a Postás nem állt ki. a Tiszántúli Automobil Club is. Küszöbön áll a Baranya-Pécsi minden paktumtól mentes szövet-1 verő Club megalakulása Véget követel — Saját tudósítónktól — November tizennegyedikén elnöki ülést tartottak a KMAC-ban, hogy azon az automobilszövetség tervezetét megtárgyalják. Az­­összes autóval foglalkozó egyesületek közös kíván­sága volt, hogy megalakuljon ez a szövetség, mely minden egyesületi érdektől mentesen vigye az ügyeket. Autonóm szövetségért harcolt a motoros társadalom, nem pedig olyanért, mint amilyet az alapszabály­tervezet vázolt. A főváros és a vidék egyesületeinek egyöntetű állásfoglalá­sán azonban tudvalévően megbukott a terv, melyet félhivatalos helyről tá­mogattak. Az ülésen megjelentek ugyanis mind visszautasították a tervezetet, véleményük az volt, hogy így, ezzel az elgondolással nem alakul­hat meg a szövetség. Az alapszabály­tervezet­­körül még nem ültek el a hullámok, még élénken tárgyalnak róla az autós körökben, legutóbb Debrecenben a TTAC tagjai tartottak népes tiltakozó gyűlést az Angol Királynő kü­löntermében. Ezen a gyűlésen több hozzászólás után úgy határoztak, hogy nem fogadják el a KMAC által készített tervezetet, mert nem látják biztosítva a Magyar Mo­toros Szövetség autonómiáját és nem bíznak az ügyvezetésben sem, ha a szövetség elnöke min­denkor klubelnök is lesz. Vitéz Kiss József dr., a TTAC tit­kára, aki az automobilklubot Buda­pesten az elnöki ülésen képviselte, azt javasolta, hogy a készülő alapsza­bályba vegyék be, hogy a szövetség tagjai ne csak autósok, motorosok és motorcsónakosok legyenek, hanem aviatikusok is lehessenek. Ezt a ja­vaslatot a gyűlés elfogadta. Tehát a vidék is felemelte szavát a tervezet ellen, tárgyalt róla s rá­mutatott hibáira. A határozat máso­dik részével azonban mi nem értünk egyet, mert az a motorsport összes ágát egy szövetségbe óhajtja tömörí­teni. Szerintük a motorsportok vala­mennyije megérett m­ár az ön­állóságra és valamennyi fejlődé­sének biztosítása külön szövet­séget követel. Ezt különben Szelnár Aladár dr. is hangoztatta az elnöki ülésen. Annyi bizonyos, hogy a szerencsét­len, autonómia nélküli szövetségi terv ellen való újabb vidéki állásfoglalás ismét tanulság lesz az illetékeseknek, hogy kár volt tervezetükkel elhamar­kodottan előállni. A newyorki autószalon. A 30. new­­yorki autószalont január 4. és 11. kö­zött tartják meg és színhelye a Grand Central Palace. A kiállításra 46 gyár jelentkezett, köztük két európai: a Mercedes-Benz és a Voisin. Mind a kétszáznegyven hely foglalt már. Ér­dekes, hogy az amerikai közönség csak a szalon alkalmával ismeri meg az új amerikai márkákat, melyeket Európában már használnak. Ezek: Cord, Marquette, Roosevelt és Wilkin. Az alkatrészkiállítás is sikeresnek ígérkezik, mert körülbelül kétszázöt­ven gyár részvétele bizonyos. Milyen színeket szeret az amerikai autós közönség? Amerikában múlt évben a karosszériáknál kedvelt színek „erőlistája” a következő volt: zöld, kék, szürke, sárga, fekete, barna. Idén eltolódott ez, mert statisztikusok szá­mítása szerint száz eladott autó közül 38 kék, 21 sárga, 13 zöld, 13 fekete, 9 szürke és 6 barna kocsit vettek az amerikaiak. Már régebben tervbe vették Bara­nyában, hogy Pécsett repülőteret lé­tesítenek és hangárt építenek. Ez a szinte lehetetlennek vélt akció a közeli megvalósulás stádiumába lépett. A Baranya-Pécsi Aero Club de­cember 9-én tartja alakuló köz­gyűlését és nyomban hozzákezd a tervek kiviteléhez. Az első teendő Pécsett több repülőgép befogadására alkalmas hangár megépítése. Az alapszabályokat Igaz Lajos dr. vármegyei aljegyző készítette el. A klub a Magyar Aero Szövetség és a Műegyetemi Sportrepülők Egyesülete támogatásával akar működni. December kilencedike jelentős dá­tum lesz Pécs és Baranya történeté­ben. Az akció azonban nem fejeződött be. Arra irányítják most munkájukat, hogy Pécs, amely saját erejéből léte­sít repülőteret, a légi forgalomban is szerepet kapjon, olyant, amelyre ér­demei predesztinálják. Új szeiklkár-rekordok Montlhery-n —­ Saját tudósítónktól — A Linas Montlhéry-pálya mostaná­ban igen gyakran új rekordok születé­sének színhelye. Most is egy újabb eredményes rekordkísérletről számol­hatunk be olvasóinknak. Ezúttal Mme Stewart állított fel új rekordokat 350 kcm.­Ss Morgan szerklfoárjával. Rész­letei? :­­ 5 km (repülő starttal): 2:31 mp, 119,205 m átlag. 5 mf (repülő starttal): 4:03 mp, 119,112 m átlag. 10 km (álló standtal): 5:27 mp, 109,890 m átlag. 1 aró'mf' fólió starttal.):­ 8:35 mp, 112,452 m átlag. Szám­os fontos rendelkezéssel szab­ályozták a motorközleke­­dést Angn­ém­ Most van készülőben Angliában az­­ új közlekedési rendelet kiadása, mely­nek tervezete számos érdekes rendel­kezést tartalmaz, így bevezetik az általános baleset­­biztosítást a soffőrök és az utasok számára. A kisautók és a motorkerék­párok megengedett maximális sebes­ségét felemelik, de egyszersmind a rendelet ellen vétők súlyosabb bünte­tésben részesülnek. A nagyobb autók sebességét harminc mérföldre szállít­ják le. Szabályozzák a vezető­ igazolványok kiadásának kérdését is. Autóvezető csak huszonegyedik évét betöltött személy lehet és a motorkerékpárok nyergében ezentúl tizenhat év az alsó korhatár az eddigi tizennégy évvel szemben. A KMAC szabályzatszerkesztő bi­zottsága ma, kedden hat órakor ülést tart, melyen a jövő évi versenyek pre­pozícióiról fognak tárgyalni. * A közeledő tél alkalmából felhív­juk az automobil- és motorkerékpár­­tulajdonosok figyelmét a „Lardoline Rieti” motorolaj speciális fagyálló „BO” típusára, mely kitűnő kenő­képessége mellett a legnagyobb hi­degekben is bebizonyította erős fagy­álló képességét. A tavalyi téli ver­senyeken, amelyek — mint emléke­zetes — valósággal szibériai hide­gekben folytak le, a legszebb sike­reket azok a motoros járművek ér­ték el, melyek a Lardoline Richt „BO” típusát használták kenőanyag­ként.

Next