Nemzeti Sport, 1929. december (21. évfolyam, 234-255. szám)
1929-12-03 / 236. szám
PREKHK Szekeres és Nemes visszatért Wittig táviratozott. Maradjanak a magyar kerékpárosok Magyarországon! Németországban idegen amatőr repülők részére a téli pályákon nincsen startlehetőség — Saját tudósítónktól — Szekeres és Nemes nagy álmokkal megrakodva utazott Berlinbe. Azt hitték, hogy a kerékpárosok Kánaán földjére lépnek majd odakünn s a fedett pálya direktorok kapkodni fognak utánuk. Ezzel szemben Witlig, a közismert német vezető és menedzser a fiúk megérkezését követő másnapon kétségbeejtő sürgönyt eresztett meg Budapestre. Azt írta: „Világosítsák fel odahaza a magyar kerékpárosokat, hogy Németországban egyáltalában nincsen startlehetőség a számukra a tél folyamán. A fedett pálya versenyek különleges technikát követelnek, melyeknek elsajátítása legalább négy hónapot vesz igénybe. Négy hónapig pedig egyetlen magyar kerékpáros sem élhet itt nálunk, mert szigorú munkavállalási tilalom uralkodik minden idegen nemzetiségű részére s a német hatóságoknagyon szigorúak. Szekeres és Nemes nálam startlehetőségek miatt tudakozódott. Jámbor szándék! Ismételten figyelmeztetem a magyar kerékpárosokat: semmi körülmények között se gondoljanak arra, hogy fedett pálya versenyeken külföldön starthoz álljanak!” Eddig a sürgöny, mely igazolja két hét előtti figyelmeztetésünk, aggódásunk keserű igazságát. És alig hogy a sürgöny befutott Budapestre, befutott a két vándor is, amennyiben Szekeres és Nemes vasárnap folyamán váratlanul hazaérkezett Budapestre. Kiábrándulva, elkedvetlenedve és szerződések nélkül. Reméljük, a történtek minden útilapuban viszkedő talpú magyar kerékpárosban szét fogják rombolni a légvárakat. Az MKSz nem küld Zürichbe képviselőt az UCI téli kongresszusára A Magyar Kerékpáros Szövetség érdekeit Marzotl úr, a svájci delegátus fogja képviselni — Saját tudósítónktól. - -Az UCI — mint ismeretes — minden esztendőben két közgyűlést tart. Az egyiket a mindenkori világbajnokságok színhelyén, a másodikat télen, a gyakorlat szerint felváltva Parisban vagy Zürichben. Ebben az esztendőben az UCI választása Zürichre esett, ahol — mint a világszövetség titkári hivatala jelenti — Marzoll úr, a svájci kerékpáros szövetség elnöke fogja az elnöki tisztséget ellátni. Az UCI-nek ez a téli közgyűlése a mi szempontunkból nem nagy jelentőségű. A tárgyalások az eddigi napirendi program ismeretében inkább akadémikus vitákat ígérnek, mert főképpen a világrekordok táblázatának reformja, új szövetségek felvétele és az amerikai kérdés végleges elintézése áll ezen események középpontjában. Különösebb vitát csupán az 1931. évi világbajnokságok helyszínének előzetes kiszemelése fog adni. Ezt a jogot elsősorban az olaszok szeretnék maguknak biztosítani, akik máris széleskörű agitációt fejtenek ki a nemzeti szövetségek körében győzelmük érdekében. Valószínűnek látszik az is, hogy Németország 1932-re szóló világbajnoksági rendezési igényének tekintetében sem lesz különösebb harc s így remélhető, hogy az UCI nehezen kiegyensúlyozott békéje ezúttal sem fog felborulni. Magyarország, mint tegnap este a szövetségben hírlett, a zürichi téli kongresszusra nem küldi ki delegátusát , az MKSz képviseletét Marzotl úrra bízza, aki már több ízben tanújelét adta nagy magyarbarátságának és annak, hogy ügyeinket minden alkalommal a legnagyobb körültekintéssel és lelkiismeretességgel kezelte. SOFÁRHÍTEL kiszpénzárban évtizedek óta közismert imloráruházunkban hálószobák, ebédlők,iniszobák ) legkedvezőbb fizetési feltételek mellett kaphatók. „BOG-MIL“ KBV28KEDELMIRT. ezelőtt BALÁZS ÉS TÁRSA hútáráruháza, Vilmos csámár-út 43 (saját ház), KoMtexMatföknek katán kedvezmény!! *"* ** ’&Z- t ^ 13Kiadd, 1929 december 3. mmiMi&. A bajnok Belváros 2:1-re vereséget szenvedett a Tatai TE-től Férfi bajnokság: Turul TE—Belváros 2:1 (0:0). Babér-u. Bíró: Bóka. Góldobó: Hirsch (2), illetve Czelle. A TTE győzelme nagy meglepetés, azonban teljesen megérde- melt volt. MOVE Valéria—MAFC 3:2 (2:0). Valéria-telep. Bíró: Ganz. Az újjászervezett Valéria szép játék után biztosan győzött. Góldobó: Pető, Sztankovics és Glatz, illetve Juhász dr. és Jámbor. A mezőny legjobbja Glatz. Menekültek—TTC 6:5 (4:3). Ceglédiút. Bíró: Maczek. Góldobó: Flori II. (2), Farkas (2), Flori IV. és Majoros, illetve Hebhardt (4) és Klausz. Rendkívül heves, kemény küzdelem. Elektromos— UTE 2:2 (0:0), Latorcautca. Bíró: Hazai. Góldobó: Cseffei és Kégler Elektromos, illetve Németh (2). Durva mérkőzés, reális eredménnyel. A mezőny legjobbja Iétai ÚTE. FOTE—BTK 7:0 (4:0). IV eny út. Bíró: Lestyán. Góldobó: Kovács (8), Radó (2), Kiss és Bodor. A FOTE óriási fölényben játszott. A mezőny legjobbja Kovács FOTE volt. FOTE II.—UTE II. 6:6 (3:3). Barátságos. Pozsonyi út. Bíró: Schwarcz. Női bajnokság: A Menekültek—Postás meccsen-Lóverseny-tér. Bíró: Krerka Rózsi. a Postás nem állt ki. a Tiszántúli Automobil Club is. Küszöbön áll a Baranya-Pécsi minden paktumtól mentes szövet-1 verő Club megalakulása Véget követel — Saját tudósítónktól — November tizennegyedikén elnöki ülést tartottak a KMAC-ban, hogy azon az automobilszövetség tervezetét megtárgyalják. Azösszes autóval foglalkozó egyesületek közös kívánsága volt, hogy megalakuljon ez a szövetség, mely minden egyesületi érdektől mentesen vigye az ügyeket. Autonóm szövetségért harcolt a motoros társadalom, nem pedig olyanért, mint amilyet az alapszabálytervezet vázolt. A főváros és a vidék egyesületeinek egyöntetű állásfoglalásán azonban tudvalévően megbukott a terv, melyet félhivatalos helyről támogattak. Az ülésen megjelentek ugyanis mind visszautasították a tervezetet, véleményük az volt, hogy így, ezzel az elgondolással nem alakulhat meg a szövetség. Az alapszabálytervezetkörül még nem ültek el a hullámok, még élénken tárgyalnak róla az autós körökben, legutóbb Debrecenben a TTAC tagjai tartottak népes tiltakozó gyűlést az Angol Királynő különtermében. Ezen a gyűlésen több hozzászólás után úgy határoztak, hogy nem fogadják el a KMAC által készített tervezetet, mert nem látják biztosítva a Magyar Motoros Szövetség autonómiáját és nem bíznak az ügyvezetésben sem, ha a szövetség elnöke mindenkor klubelnök is lesz. Vitéz Kiss József dr., a TTAC titkára, aki az automobilklubot Budapesten az elnöki ülésen képviselte, azt javasolta, hogy a készülő alapszabályba vegyék be, hogy a szövetség tagjai ne csak autósok, motorosok és motorcsónakosok legyenek, hanem aviatikusok is lehessenek. Ezt a javaslatot a gyűlés elfogadta. Tehát a vidék is felemelte szavát a tervezet ellen, tárgyalt róla s rámutatott hibáira. A határozat második részével azonban mi nem értünk egyet, mert az a motorsport összes ágát egy szövetségbe óhajtja tömöríteni. Szerintük a motorsportok valamennyije megérett már az önállóságra és valamennyi fejlődésének biztosítása külön szövetséget követel. Ezt különben Szelnár Aladár dr. is hangoztatta az elnöki ülésen. Annyi bizonyos, hogy a szerencsétlen, autonómia nélküli szövetségi terv ellen való újabb vidéki állásfoglalás ismét tanulság lesz az illetékeseknek, hogy kár volt tervezetükkel elhamarkodottan előállni. A newyorki autószalon. A 30. newyorki autószalont január 4. és 11. között tartják meg és színhelye a Grand Central Palace. A kiállításra 46 gyár jelentkezett, köztük két európai: a Mercedes-Benz és a Voisin. Mind a kétszáznegyven hely foglalt már. Érdekes, hogy az amerikai közönség csak a szalon alkalmával ismeri meg az új amerikai márkákat, melyeket Európában már használnak. Ezek: Cord, Marquette, Roosevelt és Wilkin. Az alkatrészkiállítás is sikeresnek ígérkezik, mert körülbelül kétszázötven gyár részvétele bizonyos. Milyen színeket szeret az amerikai autós közönség? Amerikában múlt évben a karosszériáknál kedvelt színek „erőlistája” a következő volt: zöld, kék, szürke, sárga, fekete, barna. Idén eltolódott ez, mert statisztikusok számítása szerint száz eladott autó közül 38 kék, 21 sárga, 13 zöld, 13 fekete, 9 szürke és 6 barna kocsit vettek az amerikaiak. Már régebben tervbe vették Baranyában, hogy Pécsett repülőteret létesítenek és hangárt építenek. Ez a szinte lehetetlennek vélt akció a közeli megvalósulás stádiumába lépett. A Baranya-Pécsi Aero Club december 9-én tartja alakuló közgyűlését és nyomban hozzákezd a tervek kiviteléhez. Az első teendő Pécsett több repülőgép befogadására alkalmas hangár megépítése. Az alapszabályokat Igaz Lajos dr. vármegyei aljegyző készítette el. A klub a Magyar Aero Szövetség és a Műegyetemi Sportrepülők Egyesülete támogatásával akar működni. December kilencedike jelentős dátum lesz Pécs és Baranya történetében. Az akció azonban nem fejeződött be. Arra irányítják most munkájukat, hogy Pécs, amely saját erejéből létesít repülőteret, a légi forgalomban is szerepet kapjon, olyant, amelyre érdemei predesztinálják. Új szeiklkár-rekordok Montlhery-n — Saját tudósítónktól — A Linas Montlhéry-pálya mostanában igen gyakran új rekordok születésének színhelye. Most is egy újabb eredményes rekordkísérletről számolhatunk be olvasóinknak. Ezúttal Mme Stewart állított fel új rekordokat 350 kcm.Ss Morgan szerklfoárjával. Részletei? : 5 km (repülő starttal): 2:31 mp, 119,205 m átlag. 5 mf (repülő starttal): 4:03 mp, 119,112 m átlag. 10 km (álló standtal): 5:27 mp, 109,890 m átlag. 1 aró'mf' fólió starttal.): 8:35 mp, 112,452 m átlag. Számos fontos rendelkezéssel szabályozták a motorközlekedést Angném Most van készülőben Angliában az új közlekedési rendelet kiadása, melynek tervezete számos érdekes rendelkezést tartalmaz, így bevezetik az általános balesetbiztosítást a soffőrök és az utasok számára. A kisautók és a motorkerékpárok megengedett maximális sebességét felemelik, de egyszersmind a rendelet ellen vétők súlyosabb büntetésben részesülnek. A nagyobb autók sebességét harminc mérföldre szállítják le. Szabályozzák a vezető igazolványok kiadásának kérdését is. Autóvezető csak huszonegyedik évét betöltött személy lehet és a motorkerékpárok nyergében ezentúl tizenhat év az alsó korhatár az eddigi tizennégy évvel szemben. A KMAC szabályzatszerkesztő bizottsága ma, kedden hat órakor ülést tart, melyen a jövő évi versenyek prepozícióiról fognak tárgyalni. * A közeledő tél alkalmából felhívjuk az automobil- és motorkerékpártulajdonosok figyelmét a „Lardoline Rieti” motorolaj speciális fagyálló „BO” típusára, mely kitűnő kenőképessége mellett a legnagyobb hidegekben is bebizonyította erős fagyálló képességét. A tavalyi téli versenyeken, amelyek — mint emlékezetes — valósággal szibériai hidegekben folytak le, a legszebb sikereket azok a motoros járművek érték el, melyek a Lardoline Richt „BO” típusát használták kenőanyagként.