Nemzeti Sport, 1929. december (21. évfolyam, 234-255. szám)

1929-12-22 / 249. szám

Vasárnap, 1929 december 22. REgilAVAl Kisorsolták a kézilabdabajnok­ság tavaszi mérkőzéseit — Saját tudósítónktól. — Férfi bajnokság Márc. 16: BTK—FOTE, TTC— VÁC, MOVE Veléria—MTE, Turul TE—Elektromos, UTE—MAFC, BSC —Menekültek, BTVK—X. MÁrc. 23: VÁC—BTK, MTE— TTC, Elektromos—MOVE Valéria, MAFC—Turul­ TE, Menekültek— UTE, X—BSC, FÖTE—BTVK. Márc. 30: BTK—MTE, TTC— Elektromos, MOVE Valéria—MAFC, Turul TE—Menekültek, UTE—X, BSC—FÖTE, BTVK—VÁC. Ápr­is 6: Elektromos—BTK, MAFC—TTC, Menekültek—MOVE Valéria, X—Turul TE, FÖTE—UTE, VÁC—BSC, MTE—BTVK. Ápr. 13: BTK—MAFC, TTC—Me­nekültek, MOVE Valéria—X, Turul TE—FÖTE, UTE—VÁC, BSC— MTE, BTVK—Elektromos. Ápr. 27: Menekültek—BTK, X— TTC, FÖTE—MOVE Valéria, VÁC— Turul TE, MTE—UTE, Elektromos —BSC, MAFC—BTVK. Május 4: BTK—BTVK, TTC— BSC, MOVE Valéria—UTE, X—Me­nekültek, FÖTE—MAFC, VÁC— Elektromos, Turul TE—MTE. Május 18: BSC—BTK, BTVK— TTC, MOVE Valéria—Turul TE, UTE—Elektromos, MTE—X, FOTE —VÁC, MAFC—Menekültek. Május 25: BTK—UTE, Turul TE —TTC, MOVE Valéria—BTVK, BSC —MAFC, VÁC—MTE, Menekültek— FOTE, Elektromos—X. Ping-pongi e­l­sze szeléseSél Kertész Tódornál, IV., KristóMér Arjeglyték Ingyen Június 1: Turul TE—BTK, TTC— UTE, BSC—MOVE Valéria, Mene­kültek—BTVK, X—FÖTE, VÁC— —MAFC, MTE—Elektromos. Jún. 8: BTK—MOVE Valéria, FÖTE—TTC, UTE—Turul TE, BTVK—BSC, MAFC—MTE, Elekt­romos—­Menekültek, X—VÁC. Jún. 15: TTC—BTK, MOVE Valé­ria—VÁC, UTE—BTVK, Turul TE —BSC, Elektromos—FÖTE, Mene­kültek—MTE, MAFC—X. Jún. 22: BTK—X, TTC—MOVE Valéria, BTVK—Turul TE, BSC— UTE, MTE—FÖTE, VÁC—Menekül­tek, Elektromos—MAFC. Női bajnokság Márc. 23: BTC—Menekültek, TTC —Postás, KTC—BSC, BTK—Valé­ria, VÁC—Hungária. Márc. 30: Menekültek—BTK, BSC —TTC, Valéria—KTC, Hungária— ETC, Postás—VÁC. Ápr. 6: VÁC—Menekültek, TTC— Valéria, KTC—Postás, Hungária— BSC, ETC—BTK. Ápr. 13: Menekültek—Valéria, TTC—BTK, Valéria—KTC, Postás— Hungária, BSC—ETC. Ápr. 27: Menekültek—BSC, TTC— VÁC, ETC—KTC, BTK—Hungária, Valéria—Postás. Május 4: KTC—Menekültek, TTC —Hungária, Postás—BSC, Valéria— ETC, VÁC—BTK. Május 18: Menekültek—Postás, ETC—TTC, BTK—KTC, Hungária— —Valéria, BSC—VÁC. Május 25: Menekültek—Hungária, TTC—KTC, Postás—BTK, VÁC— BTC, Valéria—BSC. Június 1: Menekültek—TTC, KTC —Hungária, ETC—Postás, BSC— BTK, VÁC—Valéria. Az őszi szezonról elmaradt meccsek terminusa: Férfi mérkőzések: Turul -~VAC, MAFC—BTK: március 2. VÁC—MAFC: március 9. MAFC— UTE: május 11. Női bajnokság: MOVE Valéria—BSC: március 2. Menekültek — BSC, TTC — KTC, MOVE Valéria—VÁC: március 9. BSC—Hungária, Postás—FTC: má­­lios­­a­ i I.^AU¥QMOHiIl Miért nem kombinálják csengő jelzéssel a forgalmi lámpákat A mai rendszer tökéletlen, mert a vezető sokszor tévedésnek esik áldozatává, nem veszi észre a színváltozást akkor, amikor beékelődve a sorba vonul át a keresztezésen Igen sok vita és büntetés köszön­heti létét annak, hogy a budapesti forgalmi villanylámpák nincsenek csengővel kombinálva, mint például Párisban, ahol a kombinált rendszer fényesen vált be. A mai rendszer tökéletlen, mert a vezető menetközben előre néz, nem pedig felfelé, különösen akkor, amikor felsorakozva a többi járművel halad át a kereszte­zésen. Ha pedig az előtte haladó jár­művet nézi, úgy nem láthatja meg a forgalmi lámpa színváltozását, ami azzal a kellemetlen következménnyel jár, hogy az illetőt könyörtelenül fel­írják és megbüntetik, mert átvonul a keresztezésen akkor, amikor a lámpa már sárga, vagy éppen vörös. Felette egyszerű volna a megoldás, nem kellene mást tenni, mint villa­moscsengővel kombinálni a lámpát. A csengő mindannyiszor rövid jelet adna, amikor a lámpa színt változtat, ezzel is jelezve, hogy változás történt. Nemrégiben volt alkalmunk figye­lemmel kísérni egy felírási esetet, amikor a vezetőt a fenálló szabályok értelmében jogosan, de az észszerűség törvényei alapján jogtalanul írták fel. A delikvens az Oktogon-kereszte­zés előtt ért be a sorba és amikor a lámpa zöldet jelzett, szépen megindult az előtte sorakozott vagy 7—8 kocsi nyo­mában. A vezető természetesen az előtte ha­ladó kocsit figyelte, valamint a tilos jelzés ellenére a kocsik között ugráló gyalogosokat, nehogy karambolt csi­náljon. Szerencsétlenségére még mielőtt a keresztezésre ért volna, a közlekedési rendőr sár­gára, majd vörösre állította a lámpát, a vezető, — aki menetközben köteles­­ségszerűen maga elé és nem fölfelé nézett­­— így továbbhaladt a tilos jel­zés ellenére, aminek „álljon félre” lett a következménye. Felhívjuk erre az illetékesek figyel­mét. Szereltessenek csengőt a lámpá­ra, mely minden színváltozáskor rö­viden megszólal. Ezzel az olcsó, egy­szerű berendezéssel egy csapásra megszűnik a mai tökéletlen rendszer és a forgalmi rend is nagymértékben fejlődhetik. Több vezető amerikai autógyár sikeres kísérleteinek eredményeképen a közel­jövőben megjelenik a gázgenerátoros sze­mélyautó, mely gazdáját teljes mértékben függetleníti a benzintől Faforgács, faszén, szalmacsutak — mint üzemanyag — Hír szerint a nagy benzinkoncernek harcot akarnak indítani a nagyjelentőségű technikai vívmány ellen, hiszen az lét­érdekeiket fenyegeti . Gázgenerátoros üzem esetén az üzem­költségek a mai nívó egynegyedére zuhannak Az autótechnika világában nem új, nem meglepő szenzáció az úgynevezett gázgenerátoros robbanómotor, mely — mint neve is mutatja — nem folyé­kony üzemanyaggal (benzin, benzol, szeszt táplálkozik, hanem gázzal. Az üzemhez szükséges gázt a kocsira szervesen felszerelt generátor szolgáltatja, érthetőbben kifejezve a kocsin miniatűr gázgyár van, mely fa, faszén, egyéb éghető anyagokból készíti a motor hajtásához szükséges gázt. Ki nem látott még gázgenerátoros teherautót? A kocsi oldalán ott lóg a hatalmas kazánszerű gázképző tartány, mely aránytalanul nagy méreteivel szinte kellemetlenül hat. A gázgene­rátoros berendezés mindazonáltal a teherkocsikon kitűnően vált be, az üzem sokkal olcsóbbá vált, mint benzinnel, ami teherfuvarozásnál megbecsülhetet­­en előny. A generátorban előállított gáz kémiai karaktere következtében az üzem sokkal simább és a motor az alacsony fordulatszámrégiókban is ki­tűnően hút. Már régebben szóba került a gáz­generátoros üzem átplántálása a sze­mélykocsikra, de megfelelő technikai megoldás hiányában gondolni sem le­hetett erre, de egyébként is komoly akadályok jelentkeztek. A gázgenerátoros kocsi üzembe­helyezése körülményes, megfelelő ideig tart míg az üzemhez elégséges és megfelelő gáz fej­lődik, de talán a legkellemetle­nebb dolog az, hogy a gázképző­s kazán alatt nyílt tüzet kell égetni, hogy az a gázképzésre felhasznált faanyagot stb. olyan hőfokra hevítse, hogy az elgázo­­sodjék. Ezek a nehézségek tartották távol a konstruktőröket attól, hogy megpró­bálkozzanak a generátoros személy­autókkal, mindazonáltal az erre vonat­­kozó kísérletekben nem volt hiány. Nagy feltűnést kelt az a hír, mely újabb ilyen irányú, sőt feltétlenül si­keres kísérletekről számol be. A kísér­letek a hírforrás szerint az előrehaladottságnak olyan stádiumában vannak, hogy egyes gyárak az óceánon túl már komolyan foglalkoznak az­zal a gondolattal, hogy generá­torüzemű személykocsikat hoz­zanak a piacra A generátorüzemű­ személyautó megszületését főleg annak fogja kö­szönhetni, hogy az egyik alig ismert amerikai konstruktőrnek sikerült olyan konstrukciót szabadalmaztatnia, mely a régi rendszernek összes hát­rányait megszüntette. Ez a szenzációs konstrukció azon alapszik, hogy a motor beindítása szesszel tör­ténik, jobban mondva addig az időpontig, amíg az alig 20 liter sírtartalmú vörösréz generátor­ban megfelelő mennyiségű és minőségű gáz fejlődik, a motor hajtására külön erre a célra szolgáló kis tartányban elhelye­zett és speciális porlasztóba vezetett spirituszkeverék szol­gált A beindítás alkalmával a szesz­­keverék azonban nemcsak a motornak motorkerékp­ár­javiláműh­ely, VI., Kazár­ utca 10. szö­vetségesen olcsók, úgyhogy a generá­toros kocsi üzemköltsége szinte el­enyészik a benzinüzemű mellett. Hogy a tervek milyen komolyak, azt legjobban a nagy amerikai ben­zinvállalatok mozgolódása igazolja. A mammutkoncernek forgalmának legnagyobb részét a motorhajtásra felhasznált benzin és petróleum teszi ki, ha a generátorüzem polgárjogot nyer és elterjed, úgy a kitermelésre és finomításra váró mennyiségek ér­téke rohamosan csökkenne és az üzemi rentabilitás nemcsak zsugorodna, ha­nem azzal ,is kell számolniok, hogy a benzinfogyasztás katasztrofálisan kis méretekre törepülne. Arról hallani, hogy az amerikai benzinesek a leg­élesebb propagandát akarják megindítani, mihelyt az első generátoros személy­­kocsi megjelenik és minden eszközt igénybe vesznek, hogy a létüket ve­szélyeztető, de határozottan közér­dekű újítás polgárjogot ne nyerjen. Nem kell nagy fantázia annak el­képzelésére, hogy a generátorüzem elterjedése milyen nagy mértékben olcsóbbítaná meg az autótartást és hány szerényebb jövedelműnek tenné lehetővé gépjármű beszerzését. A gépjárművek üzemköltsége a mai ma­gas benzinárak mellett jelentős tételt jelent, de ez a tétel ugrásszerűen a jelen­leginek egynegyedére-egyötö­­dére zuhannék, úgy ez az auto­mobil népszerűségét hatalmas mértékben fokozná. De gondolni kell arra a nagy előnyre is, hogy generátortüzelés ese­tén az is használhatna autót, aki olyan helyen lakik, ahol benzint beszerezni lehetetlen­ség. És itt elsősorban azokra a gyarma­tokra gondolunk, melyek még mindig távol vannak a civilizációtól. Ha min­denhol akad, szalmában sincsen hiány sehol és a fa, a szalma mennyivel ol­csóbb, mint a messziről szállított és hatalmas kincstári részesedésekkel, adókkal sújtott benzin. A generátoros személyautók tehát hatalmas perspektívát nyitnak, a technikusok dolga olyan konstrukciókat létrehozni, melyek le­hetővé teszik, hogy a ma általánosan használt folyékony üzemanyagok el­tűnjenek a porondról és helyet adja­nak az olcsó, mindenhol beszerezhető szilárd tüzelőanyagoknak. 13 szállít gázt, hanem megfelelő arányú levegővel nyomás alatt keverve magas hőfokú fúvólángot szol­gáltat, mely a generátortar­­tányt hevíti és átlagosan 2—3 perc leforgása alatt teszi alkal­massá azt a gázt szolgáltató száraz desztillációs folyamat el­végzésére. Az egész apparátus alig foglal el nagyobb helyet, mint a normális ben­­zintartány és az alváz végén talál elhelye­zést, teljesen rejtetten, úgyhogy a generá­toros személyautó sémáját vizsgálva, csak hosszas tanulmányozás után tűnik ki annak rendkívüli jellege. A generátor úgy van tervezve, job­ban mondva a tisztítóberendezések úgy vannak megoldva, hogy a legkü­­lönbözőbb anyagok alkalmazhatók. Hasábfa, forgács, faszén, szén­por, sőt szükség esetén közön­séges szalma, vagy papírhulla­dék is megfelel és ami a legfontosabb, ezek az üzem­anyagok olyan természetűek, hogy azokat mindenhol fellelhetjük és ne­ ( Ingyen garázsh­ozom méter­a téli hónapokon ke­nt" Gapírtjut vesztül,ha szokásos téli­­ fcjavítását nálam végezteti kedvező telek mellett. BURGHARDT ISTVÁN

Next