Nemzeti Sport, 1929. december (21. évfolyam, 234-255. szám)
1929-12-22 / 249. szám
Vasárnap, 1929 december 22. REgilAVAl Kisorsolták a kézilabdabajnokság tavaszi mérkőzéseit — Saját tudósítónktól. — Férfi bajnokság Márc. 16: BTK—FOTE, TTC— VÁC, MOVE Veléria—MTE, Turul TE—Elektromos, UTE—MAFC, BSC —Menekültek, BTVK—X. MÁrc. 23: VÁC—BTK, MTE— TTC, Elektromos—MOVE Valéria, MAFC—Turul TE, Menekültek— UTE, X—BSC, FÖTE—BTVK. Márc. 30: BTK—MTE, TTC— Elektromos, MOVE Valéria—MAFC, Turul TE—Menekültek, UTE—X, BSC—FÖTE, BTVK—VÁC. Ápris 6: Elektromos—BTK, MAFC—TTC, Menekültek—MOVE Valéria, X—Turul TE, FÖTE—UTE, VÁC—BSC, MTE—BTVK. Ápr. 13: BTK—MAFC, TTC—Menekültek, MOVE Valéria—X, Turul TE—FÖTE, UTE—VÁC, BSC— MTE, BTVK—Elektromos. Ápr. 27: Menekültek—BTK, X— TTC, FÖTE—MOVE Valéria, VÁC— Turul TE, MTE—UTE, Elektromos —BSC, MAFC—BTVK. Május 4: BTK—BTVK, TTC— BSC, MOVE Valéria—UTE, X—Menekültek, FÖTE—MAFC, VÁC— Elektromos, Turul TE—MTE. Május 18: BSC—BTK, BTVK— TTC, MOVE Valéria—Turul TE, UTE—Elektromos, MTE—X, FOTE —VÁC, MAFC—Menekültek. Május 25: BTK—UTE, Turul TE —TTC, MOVE Valéria—BTVK, BSC —MAFC, VÁC—MTE, Menekültek— FOTE, Elektromos—X. Ping-pongi elsze szeléseSél Kertész Tódornál, IV., KristóMér Arjeglyték Ingyen Június 1: Turul TE—BTK, TTC— UTE, BSC—MOVE Valéria, Menekültek—BTVK, X—FÖTE, VÁC— —MAFC, MTE—Elektromos. Jún. 8: BTK—MOVE Valéria, FÖTE—TTC, UTE—Turul TE, BTVK—BSC, MAFC—MTE, Elektromos—Menekültek, X—VÁC. Jún. 15: TTC—BTK, MOVE Valéria—VÁC, UTE—BTVK, Turul TE —BSC, Elektromos—FÖTE, Menekültek—MTE, MAFC—X. Jún. 22: BTK—X, TTC—MOVE Valéria, BTVK—Turul TE, BSC— UTE, MTE—FÖTE, VÁC—Menekültek, Elektromos—MAFC. Női bajnokság Márc. 23: BTC—Menekültek, TTC —Postás, KTC—BSC, BTK—Valéria, VÁC—Hungária. Márc. 30: Menekültek—BTK, BSC —TTC, Valéria—KTC, Hungária— ETC, Postás—VÁC. Ápr. 6: VÁC—Menekültek, TTC— Valéria, KTC—Postás, Hungária— BSC, ETC—BTK. Ápr. 13: Menekültek—Valéria, TTC—BTK, Valéria—KTC, Postás— Hungária, BSC—ETC. Ápr. 27: Menekültek—BSC, TTC— VÁC, ETC—KTC, BTK—Hungária, Valéria—Postás. Május 4: KTC—Menekültek, TTC —Hungária, Postás—BSC, Valéria— ETC, VÁC—BTK. Május 18: Menekültek—Postás, ETC—TTC, BTK—KTC, Hungária— —Valéria, BSC—VÁC. Május 25: Menekültek—Hungária, TTC—KTC, Postás—BTK, VÁC— BTC, Valéria—BSC. Június 1: Menekültek—TTC, KTC —Hungária, ETC—Postás, BSC— BTK, VÁC—Valéria. Az őszi szezonról elmaradt meccsek terminusa: Férfi mérkőzések: Turul -~VAC, MAFC—BTK: március 2. VÁC—MAFC: március 9. MAFC— UTE: május 11. Női bajnokság: MOVE Valéria—BSC: március 2. Menekültek — BSC, TTC — KTC, MOVE Valéria—VÁC: március 9. BSC—Hungária, Postás—FTC: máliosa i I.^AU¥QMOHiIl Miért nem kombinálják csengő jelzéssel a forgalmi lámpákat A mai rendszer tökéletlen, mert a vezető sokszor tévedésnek esik áldozatává, nem veszi észre a színváltozást akkor, amikor beékelődve a sorba vonul át a keresztezésen Igen sok vita és büntetés köszönheti létét annak, hogy a budapesti forgalmi villanylámpák nincsenek csengővel kombinálva, mint például Párisban, ahol a kombinált rendszer fényesen vált be. A mai rendszer tökéletlen, mert a vezető menetközben előre néz, nem pedig felfelé, különösen akkor, amikor felsorakozva a többi járművel halad át a keresztezésen. Ha pedig az előtte haladó járművet nézi, úgy nem láthatja meg a forgalmi lámpa színváltozását, ami azzal a kellemetlen következménnyel jár, hogy az illetőt könyörtelenül felírják és megbüntetik, mert átvonul a keresztezésen akkor, amikor a lámpa már sárga, vagy éppen vörös. Felette egyszerű volna a megoldás, nem kellene mást tenni, mint villamoscsengővel kombinálni a lámpát. A csengő mindannyiszor rövid jelet adna, amikor a lámpa színt változtat, ezzel is jelezve, hogy változás történt. Nemrégiben volt alkalmunk figyelemmel kísérni egy felírási esetet, amikor a vezetőt a fenálló szabályok értelmében jogosan, de az észszerűség törvényei alapján jogtalanul írták fel. A delikvens az Oktogon-keresztezés előtt ért be a sorba és amikor a lámpa zöldet jelzett, szépen megindult az előtte sorakozott vagy 7—8 kocsi nyomában. A vezető természetesen az előtte haladó kocsit figyelte, valamint a tilos jelzés ellenére a kocsik között ugráló gyalogosokat, nehogy karambolt csináljon. Szerencsétlenségére még mielőtt a keresztezésre ért volna, a közlekedési rendőr sárgára, majd vörösre állította a lámpát, a vezető, — aki menetközben kötelességszerűen maga elé és nem fölfelé nézett— így továbbhaladt a tilos jelzés ellenére, aminek „álljon félre” lett a következménye. Felhívjuk erre az illetékesek figyelmét. Szereltessenek csengőt a lámpára, mely minden színváltozáskor röviden megszólal. Ezzel az olcsó, egyszerű berendezéssel egy csapásra megszűnik a mai tökéletlen rendszer és a forgalmi rend is nagymértékben fejlődhetik. Több vezető amerikai autógyár sikeres kísérleteinek eredményeképen a közeljövőben megjelenik a gázgenerátoros személyautó, mely gazdáját teljes mértékben függetleníti a benzintől Faforgács, faszén, szalmacsutak — mint üzemanyag — Hír szerint a nagy benzinkoncernek harcot akarnak indítani a nagyjelentőségű technikai vívmány ellen, hiszen az létérdekeiket fenyegeti . Gázgenerátoros üzem esetén az üzemköltségek a mai nívó egynegyedére zuhannak Az autótechnika világában nem új, nem meglepő szenzáció az úgynevezett gázgenerátoros robbanómotor, mely — mint neve is mutatja — nem folyékony üzemanyaggal (benzin, benzol, szeszt táplálkozik, hanem gázzal. Az üzemhez szükséges gázt a kocsira szervesen felszerelt generátor szolgáltatja, érthetőbben kifejezve a kocsin miniatűr gázgyár van, mely fa, faszén, egyéb éghető anyagokból készíti a motor hajtásához szükséges gázt. Ki nem látott még gázgenerátoros teherautót? A kocsi oldalán ott lóg a hatalmas kazánszerű gázképző tartány, mely aránytalanul nagy méreteivel szinte kellemetlenül hat. A gázgenerátoros berendezés mindazonáltal a teherkocsikon kitűnően vált be, az üzem sokkal olcsóbbá vált, mint benzinnel, ami teherfuvarozásnál megbecsülheteten előny. A generátorban előállított gáz kémiai karaktere következtében az üzem sokkal simább és a motor az alacsony fordulatszámrégiókban is kitűnően hút. Már régebben szóba került a gázgenerátoros üzem átplántálása a személykocsikra, de megfelelő technikai megoldás hiányában gondolni sem lehetett erre, de egyébként is komoly akadályok jelentkeztek. A gázgenerátoros kocsi üzembehelyezése körülményes, megfelelő ideig tart míg az üzemhez elégséges és megfelelő gáz fejlődik, de talán a legkellemetlenebb dolog az, hogy a gázképzős kazán alatt nyílt tüzet kell égetni, hogy az a gázképzésre felhasznált faanyagot stb. olyan hőfokra hevítse, hogy az elgázosodjék. Ezek a nehézségek tartották távol a konstruktőröket attól, hogy megpróbálkozzanak a generátoros személyautókkal, mindazonáltal az erre vonatkozó kísérletekben nem volt hiány. Nagy feltűnést kelt az a hír, mely újabb ilyen irányú, sőt feltétlenül sikeres kísérletekről számol be. A kísérletek a hírforrás szerint az előrehaladottságnak olyan stádiumában vannak, hogy egyes gyárak az óceánon túl már komolyan foglalkoznak azzal a gondolattal, hogy generátorüzemű személykocsikat hozzanak a piacra A generátorüzemű személyautó megszületését főleg annak fogja köszönhetni, hogy az egyik alig ismert amerikai konstruktőrnek sikerült olyan konstrukciót szabadalmaztatnia, mely a régi rendszernek összes hátrányait megszüntette. Ez a szenzációs konstrukció azon alapszik, hogy a motor beindítása szesszel történik, jobban mondva addig az időpontig, amíg az alig 20 liter sírtartalmú vörösréz generátorban megfelelő mennyiségű és minőségű gáz fejlődik, a motor hajtására külön erre a célra szolgáló kis tartányban elhelyezett és speciális porlasztóba vezetett spirituszkeverék szolgált A beindítás alkalmával a szeszkeverék azonban nemcsak a motornak motorkerékpárjaviláműhely, VI., Kazár utca 10. szövetségesen olcsók, úgyhogy a generátoros kocsi üzemköltsége szinte elenyészik a benzinüzemű mellett. Hogy a tervek milyen komolyak, azt legjobban a nagy amerikai benzinvállalatok mozgolódása igazolja. A mammutkoncernek forgalmának legnagyobb részét a motorhajtásra felhasznált benzin és petróleum teszi ki, ha a generátorüzem polgárjogot nyer és elterjed, úgy a kitermelésre és finomításra váró mennyiségek értéke rohamosan csökkenne és az üzemi rentabilitás nemcsak zsugorodna, hanem azzal ,is kell számolniok, hogy a benzinfogyasztás katasztrofálisan kis méretekre törepülne. Arról hallani, hogy az amerikai benzinesek a legélesebb propagandát akarják megindítani, mihelyt az első generátoros személykocsi megjelenik és minden eszközt igénybe vesznek, hogy a létüket veszélyeztető, de határozottan közérdekű újítás polgárjogot ne nyerjen. Nem kell nagy fantázia annak elképzelésére, hogy a generátorüzem elterjedése milyen nagy mértékben olcsóbbítaná meg az autótartást és hány szerényebb jövedelműnek tenné lehetővé gépjármű beszerzését. A gépjárművek üzemköltsége a mai magas benzinárak mellett jelentős tételt jelent, de ez a tétel ugrásszerűen a jelenleginek egynegyedére-egyötödére zuhannék, úgy ez az automobil népszerűségét hatalmas mértékben fokozná. De gondolni kell arra a nagy előnyre is, hogy generátortüzelés esetén az is használhatna autót, aki olyan helyen lakik, ahol benzint beszerezni lehetetlenség. És itt elsősorban azokra a gyarmatokra gondolunk, melyek még mindig távol vannak a civilizációtól. Ha mindenhol akad, szalmában sincsen hiány sehol és a fa, a szalma mennyivel olcsóbb, mint a messziről szállított és hatalmas kincstári részesedésekkel, adókkal sújtott benzin. A generátoros személyautók tehát hatalmas perspektívát nyitnak, a technikusok dolga olyan konstrukciókat létrehozni, melyek lehetővé teszik, hogy a ma általánosan használt folyékony üzemanyagok eltűnjenek a porondról és helyet adjanak az olcsó, mindenhol beszerezhető szilárd tüzelőanyagoknak. 13 szállít gázt, hanem megfelelő arányú levegővel nyomás alatt keverve magas hőfokú fúvólángot szolgáltat, mely a generátortartányt hevíti és átlagosan 2—3 perc leforgása alatt teszi alkalmassá azt a gázt szolgáltató száraz desztillációs folyamat elvégzésére. Az egész apparátus alig foglal el nagyobb helyet, mint a normális benzintartány és az alváz végén talál elhelyezést, teljesen rejtetten, úgyhogy a generátoros személyautó sémáját vizsgálva, csak hosszas tanulmányozás után tűnik ki annak rendkívüli jellege. A generátor úgy van tervezve, jobban mondva a tisztítóberendezések úgy vannak megoldva, hogy a legkülönbözőbb anyagok alkalmazhatók. Hasábfa, forgács, faszén, szénpor, sőt szükség esetén közönséges szalma, vagy papírhulladék is megfelel és ami a legfontosabb, ezek az üzemanyagok olyan természetűek, hogy azokat mindenhol fellelhetjük és ne ( Ingyen garázshozom métera téli hónapokon kent" Gapírtjut vesztül,ha szokásos téli fcjavítását nálam végezteti kedvező telek mellett. BURGHARDT ISTVÁN