Nemzeti Sport, 1930. április (22. évfolyam, 63-83. szám)
1930-04-29 / 82. szám
Kedd, 1930 április 39. ii AUTOHOÉil A TI külföldi indulói közül az első fecske, Davenport, az angol AJS-menő tegnap reggel szerelője társaságában megérkezett Davenport ki akarja köszörülni a Grand Prix-beli bukásával szenvedett csorbáját — Saját tudósítónktól — Itt a TTTT-láz ül az emberek arcán, a „legmazsolább” körúti vészfeccelők is TT- testtartással görnyednek jobb sorsra méltó családi furmányaikon. Folyik a készülődés munkája, a képviseleteknél, a műhelyekben mást sem csinálnak, mint a TT-n induló gépeket készítik elő. Nagy érdeklődés várja a beígért külföldieket már csak azért is, mert a nálunk járt idegenek hosszú idő óta minden klasszikus díjat elhalásznak a mieink orra elől s így az idegeneket a motoros közvélemény már a magyar fővárosba érkezésük alkalmával dezignált győztesekként tiszteli. A külföldiek sorát az angol L. H. Davenport nyitotta meg, aki tegnap délben érkezett meg a Keleti pályaudvaron szerelője és egy pompás 350-es királyláncos AJS társaságában. Alkalmunk volt a fiatal, rokonszenves angollal beszélgetést folytatni, aki a következőket mondotta el: „A legnagyobb reményekkel eltelve indulok a klasszikus magyar versenyen. Ki akarom köszörülni a Grand Prix csorbáját, ahol bukásom miatt dolgomvégezetlenül voltam kénytelen kiáltani. Már annak idején tanulmányoztam a TT-pályát és azért jöttem ilyen korán, hogy lassan sétálgatva napokon át, ismerjem ki a komplikált, tekervényes pályát”. ,,A Grand Prixre előkészület nélkül jöttem. Gépem nem volt felkomprimálva és a dopinganyagokkal startoló Oilterrel és Gaussorguessal szemben szimpla, benzolos keveréket használtam. Most hoztam magammal fölös mennyiségű hazait, jó Discol R-t s így technikailag nem leszek hátrányban. A DKW-menő Klein ismerem, a cseh Grand Prix-n sikerült legyőznöm, Oilter pedig régi ismerősöm, bár nem hiszem, hogy valóban starthoz áll.” Kiss László (250 Puch) és Schwab Károly (ADR) a Pannónia AC székesfehérvári túraversenyének győztese — Saját tudósítónktól — Nagy érdeklődés mellett került lefutásra a Pannónia Automobil Club 340 km-es megbízhatósági túraversenye, melybe állóstartos kilométerversenyt is iktattak. Vasárnap reggel fél hétkor startolt a szépszámú mezőny, hogy Székesfehérvárról kiindulva Lepsényen, Balatonkenesén, Almádin, Badacsonyon át jusson a beiktatott állóstartos kilométerverseny színhelyére, majd a próbák után Tapolcán, Devecseren, Pápán, Bakonybélen, Zircen, Veszprémen és Várpalotán át jusson vissza Fehérvárra. A rendezés terén a Pannónia nagy agilitásról tett tanúságot. Hogy némi zökkenők voltak, az a tapasztalatlanság számlájára írható. A rendezés terén nagy érdemeket szerzett Rodt Jenő iparfelügyelő, aki a versenynek lelke volt. Az állóstartos kilométerverseny homokos talajon került eldöntésre. • Ez magyarázza az aránylag alacsony átlagokat. A verseny nagy diadalt juttatott a Puch-színeknek, a verseny abszolút győztese Kiss László lett 250-es Puchgépen, de a legnagyobb feltűnést az keltette, hogy az oldalkocsik között is 250-es Puch érte el a legjobb teljesítményt a jóval erősebb gépekkel szemben. Az automobilok között az abszolút győzelmet Schwab Károly érte el ADR-jén, ugyanő győzött a kilométer versenyen is. A verseny részletes eredményei a következők: Szólómotorkerékpárok: 250 kcm-ig: 1. Kiss László(Puch) 2616 pont. 2. Székely László (Puch) 1820 p. 3. Sárdy Tibor (Puch) 1462 p. 500 kem-ig. 1. Zajácz József (FN) 1944 p. 2. Osváry Károly (BSA) 756 p. Oldalkocsik: 1. Szapliczky Ferenc (Puch) 2116 pont. 2. Györkey (Indián) 1944 p. 3. Kari Ernő (BMW) 1596 p. Automobilok: 1. Schwab Károly (ADR) 2750 p 2. Csomay Miklós (Chevrolet) 2750 p. 3. Kolozsváry Pál (Steyr) 2424 p. Az állóstartos kilométerverseny eredményei. Motorkerékpárok: 1. Kiss László (250 Puch) 73.54 km-es átlag, 2. Kondor Pál (250 Puch) 71.49 km-es átlag. 3. Bátya János (350 FN) 70.24 km-es átlag. Automobilok: 1. Schwab Károly (ADR) 75.63 km-es átlag. 2. Csomay Miklós (Chevrolet) 67.29 km-es átlag. 3. Székely István (Chevrolet) 63.71 km-es átlag. Lukavetz Ferenc nem a TTC, hanem a KMAC színeiben indult a Kecskeméti SE pályaversenyén s nem James-, hanem Francis Barnet-gépen futott. Megírtuk, hogy a BSE Grand Pris versenyén a rendezőség és a reklámvállalatok autói akadályozták Seffer Ferencet abban, hogy befejezze versenyét és ezáltal értékes bajnoki pontoktól esett el. A BSE tegnap beküldte hozzánk Seffer nyilatkozatát, mely szerint a versenyt a saját elhatározásából adta fel és így helytálló volt a pályabírónak telefonjelentése, mely szerint versenyző már nem volt a pályán. Seffer — nyilatkozata szerint — csak azért haladt el a főnézőtér előtt leállása után, mert a versenyszabályok értelmében a versenyen résztvett gépeket a MiBeniwni emlék előtt keltett tá®ol ki. A horvátok megfellebbezték a TTC döntését, mely Uroicot elütötte a megérdemelt, de nem túlságosan nagyjelentőségű „derkagyőztes" címtől — Saját tudósítónktól — Hétfői számunkban rövid hírben közöltük azt, hogy a TTC helyt adott a KSC, helyesebben Kiss László óvásának és a derbiszám győztesét, a horvát Uroicot azon a címen diszkvalifikálta, hogy emlékezetes bukása után nem azon a helyen folytatta versenyét, ahol leoltott, hanem, átgurult a pálya ellenkező pontjára és így félpályát levágott. A TTC döntése értelmében így Kiss Lászlót illetné meg a derbigyőztesi kétséges értékű cím, ha a horvátok ebbe beleegyeznének. Csakhogy a horvátok igazuk tudatában megbízták Urbach Bélát érdekeik képviseletével, aki tegnap be is nyújtotta fellebbezését a KMAC sportbizottságához a TTC sérelmezett döntése miatt. Mi a tényállás? Vannak, akik látták (?) a szabálytalanságot, vannak, akik megesküsznek arra, hogy Urok nem vágott le a pályából. Hogy kinek van igaza, nem tudjuk, mert a bukás pillanatában olyan nagy volt a portenger, olyan nagy a fejetlenség, hogy mindenki a bukott versenyzőkön akart segíteni és nem kísérte figyelemmel Uroicot. Annyi azonban tény, hogy Uroicnak alig lehetett alkalma arra, hogy átmotorozzon a tömegtől megszállott belső pályán, ahol nemcsak embertalanx, hanem célbírói és egyéb emelvények, asztalok és kerítések voltak. Véleményünk szerint valakit diszkvalifikálni csak akkor szabad, ha a tényállás napnál világosabban derült ki. Ha ellentétes vélemények alakulnak ki, még honi versenyzőt sem szabad diszkvalifikálnia a versenyintézőségnek, különösen akkor, amikor a szabályok értelmében erre joga sincsen. . Kérdést intéztünk ebben az ügyben Petrovich Vidtorhoz, a KMAC sporttitkárához, aki a következőket mondotta : — Láttam az esetet és megállapíthatom, hogy Urok ugyanazon a ponton folytatta a versenyét, ahol az előtte fekvők bukása miatt azt elhagyni kényszerült. A TTC versenyvezetősége túllépte hatáskörét, amikor Uroicot diszkvalifikálta, helyesebben, elfogadta a benyújtott óvást.. Erre kizárólag a jelenlévő sportbiztosnak lett volna joga, másodfokon a KMAC sportbizottságának, sőt arra való tekintettel, hogy külföldi versenyzőről nem, szó — mint legfelsőbb fokú sporthatóságnak — a FICM-nek is beleszólása lehet a dologba. Meg kell említenünk, hogy a TTC akkor jár a leghelyesebben, ha igyekszik az ügyet csendben elintézni. Ha azonban a nemzetközi szövetség elé kerül az ügy, akkor ennek kényelmetlen következményei lehetnek már csak azért is, mert a TTC a fennálló szabályok felrúgásával nemzetközi versenynek deklarálta a még háziversenyjelleget sem érdemlő versenyét. Pénteken és szombaton reggel hattól nyolcig folynak le a TT tréningjei Tegnap járta be a pályát a rendőri bizottság — A csütörtöki tréning a május elseje miatt marad el — Saját tudósítónktól — Tegnap járta be a TT-pályát a főkapitányság közigazgatási osztályának vezetősége Krizsanetz Kálmán rendőrkapitány vezetésével. Ez alkalommal különböző kérdések kerültek megvitatásra. Ugyanekkor megállapodtak a tréningekre vonatkozólag is. Úgy döntöttek, hogy a csütörtök reggelre kiírt első tréning elmarad, nehogy a május elsején kiránduló ezrek nyugalmát zavarják. A tréningek így pénteken és szombaton reggel hattól nyolcig fognak lefolyni, ami — sajnos — kevés idő, főleg az idegenek számára. A külföldiek azonban a tréningmentes időt is felhasználhatják arra, hogy a megengedett sebességiben végezzék el pályapuhatolási munkájukat. A verseny és a tréningek szempontjából egyenesen üdvös, hogy a csütörtöki tréning elmarad, hiszen ilyen körülmények között biztos, hogy a pálya már a legelső tréningnapra is teljesen tökéletes állapotban lesz. Willy Melichar mégis startol a TT-n. Beszámoltunk arról, hogy a KMAC, mint elkésettet elutasította Willy Melicharnak, a kitűnő osztrák Sunbeam-menőnek nevezését. Az osztrák Rennfahrer Verein három ízben is interveniált, a KMAC azonban szabályokra hivatkozva hajthatatlan maradt. Most végre sikerült megfelelő megoldást találni, amennyiben Rudolf Runtsch — aki két kategóriába nevezett — hajlandónak mutatkozott egyik nevezését átadni Melicharnak, amit a KMAC el is fogadott. Melichar Sunbeam-gépjén a 350-es kategóriában startol. Átjárókat építenek a TT-pálya starthelye mellé, hogy a nézőközönség kényelmesen juthasson át a belső körből a külsőbe anélkül, hogy a verseny menetét zavarná. A start és cél — mint tudjuk — azon a helyen lesz, ahol tavaly a depók állottak, úgyhogy megfelelő méretű főnézőtér áll majd rendelkezésre. S&SSSrWSS Használt kerékpárok P 55.105L Varrógépek P 35*461 játÉkással. Alkatrészek, gumik ESStHFiElLD 3 missifj.-krp.: VBL, Dobozi-atea 7—9 13 Utrechtbe hívják főiskolai versenyzőinket. Az utrechti egyetem nyolcvan éves jubileuma alkalmából nagy sportversenyeket rendez. Az események sorozatába a vívást is felvette a rendezőség. Természetesen a nagy nemzetközikonkurenciából a magyar egyetemei vívókat sem akarják kihagyni s a napokban értkezett a szövetség címére meghívás, amelyben a novemberben tartandó versenyekre a magyar diákokat is meghívják. A vívóverseny az összes fegyvernemeket felöleli s kellő számú jelentkező esetén párbajtőr és kardcsapatversenyt is rendeznek a holland diákok. A versenyen résztvevő diákok hosszabb ideig vendégei lesznek a holland rendezőségnek, amely az ottartózkodás alatt több kirándulást rendez, hogy az idegen főiskolások jól megismerhessék Hollandiát. Május 2., 3. és 4. a bajnokságok napjai, 2-án a tőrbajnokság, 3-án a női bajnokság fog eldőlni a BBTE tornacsarnokában s 4-én kerül sor a kardbajnokságra a Műegyetemen. Kaposvár helyőrsége vasárnap kardvívóversenyt rendezett a „helyőrség legjobb vívója” büszke címért. A versenyt vitéz Pulay Rezső százados nyerte, 2. Gróf Elemér százados, 3. Grész főhadnagy. A szövetség tanácsa ma este ülést tart. Az ülésen a közgyűlést készítik elő s kiküldik a jelölőbizottságot, amelynek elnöke Ugron Gábor dr., a szövetség elnökségi tagja lesz. MÜOÖfl