Népsport, 1966. január (22. évfolyam, 1-21. szám)

1966-01-03 / 1. szám

A szakosztályi vezetés javításáért, a hatáskörök tisztázásáért labdarúgós szakem­berek ankétja szerkesztőségünkben A labdarúgó-szakosztályok élénk belső életet élnek. A csapatok körüli minden­napos teendők ellátása gyakran meghaladja az edzőnek, a szakosztályvezetőnek és az intézőnek az erejét, és sok helyen­­ nin­csenek tisztázva a hatáskörök sem, hogy ki mit csinál, miért felelős ... A játékosok népszerű, közszeretetben álló emberek, akikkel igyekszik mindenki jó viszonyban lenni. Ebben nincs semmi kifogásolnivaló, a problémák csak akkor jelentkeznek,­ amikor egy-egy vezető meg­ragad a szurkolói szintnél, nem tud akkor sem nemet mondani, amikor pedig fontos nevelési szempontok miatt erre lenne szükség... . A hétközi eredmények nagy súllyal hat­nak vissza a szakosztályvezetőkre. Győ­zelmi sorozatban, vagy váratlan vereségek után egyensúlyban tartani a szakosztály hajóját, higgadtnak, következetesnek ma­radni akkor, amikor a közönség vasárna­ponként az egekbe emelne, vagy dühösen azonnali változásokat követelne — ez ma­gas fokú szakértelmet, tájékozottságot, ta­pasztalatot igényel minden vezetőtől. Olyan sokat, amit például az elmúlt idényben még az élcsapatok szakvezetői sem tudtak minden esetben felmutatni. Márpedig, ha valahol elszakad a lánc, a problémák pillanatok alatt összetorlódnak, s ennek a legtöbb esetben a szakmai munka látja a kárát. A feltűnően sok, idényközbeni edzővál­tozás, a sajtóban is tárgyalt „belső villon­gások” arra figyelmeztetnek, hogy tovább­fejlődésünk egyik alapfeltétele: tudunk-e javítani a labdarúgó-szakosztályok vezeté­sének módszerein, gyakorlatán?!... A feladatoknak a tisztázása, a kibonta­kozás megkönnyítése érdekében — Börzsei Jánosnak, az ET főtitkárának, Bundzsák Dezsőnek, a Vasas szakosztályvezetőjének, Karácsonyi Istvánnak, a Bp. Honvéd főtit­kárának, Lakat Károlynak, az MTK edző­jének és Machos Ferencnek, a Vasas volt játékosának a részvételével — ankétot tar­tottunk szerkesztőségünkben. A vita anya­gát az alábbiakban ismertetjük: tályok életére. De mégis szük­ség van támpontokra. Megszólalt Karácsony István, a Bp. Honvéd főtitkára. — Mi néhány éve készítettünk egy füzetecskét. Ebben igyekez­tünk rögzíteni a feladatköröket. A neve kicsit katonás meg ki­csit rideg is, mi úgy neveztük el: „szervi határozmány .. Ezzel a táskájába nyúlt, és egy szürke füzetet vett elő. — Hadd kezdjem mindjárt a bemutatást kis önkritikával — fűzte tovább a gondolatait a főtitkár —, a Vasas labdarúgó­szakosztálya elkérte tőlünk, és mint a példa is mutatta, többet valósított meg belőle, mint mi magunk, a szerkesztők. Most már pontosan tudjuk, elkövet­tük azt a nagy hibát, hogy túl­ságosan felapróztuk a munkát. A feladatok decentralizálódtak. Mindenki csak egy-egy részlet­feladatot végzett el. Talán rossz rá a kifejezés, de a túlszerve­­zés­­ bizonyos fokú „anarchiá­hoz” vezetett. Megszakadt az „összeköttetés” a szakosztályok­ban tevékenykedők között. Ezek után érdeklődéssel vár­tuk, hogy mit mond Bundzsák Dezső, a Vasas szakosztályveze­tője. — A labdarúgó-szakosztály vezetőségének létszámát csök­kentettük, így nem került sor a feladatok nagyfokú felaprózásá­­ra. Mindenki felelős volt egy­­egy csapatért. Ha kellett, ak­kor egy-egy jelentősebb ese­mény alkalmával azonnal érte­kezletet tartottunk, ha nem tör­tént rendkívüli dolog, akkor egy- vagy kéthetenként beszél­tük meg a tennivalókat. A Bp. Honvéd által készített kis ter­vezetet figyelembe véve igye­keztünk a munkákat egybehan­golni. Ismétlem, követtünk el hibák­at, de azok nem voltak döntőek. Mindamellett, még na­gyon sok a teendőnk. Még azt is elmondta a szak­osztályvezető, hogy az egyes fel­adatköröket nem helyezték egy­más fölé vagy alá. A melléren­deltség elve vezette őket a fel­adatok meghatározásánál és vég­rehajtásánál. A kis füzet tehát kikerült a főtitkár táskájából, és elindult körútj­ára. Természetesen nem oldhat meg minden gondot, hi­szen mindenütt tekintetbe kell venni a helyi adottságokat, de kiindulási alapul szolgálhat. A főtitkár elmondta, hogy szíve­sen bocsátja az érdeklődők ren­delkezésére. Mint mondta, nem szentírás, de talán segítséget adhat a feladatok ellátásához... Egy nyelven kell beszélni A játékosok nevelése bonyo­lult, sokoldalú feladat. Minden kérdésben, ami ezzel kapcso­latban felmerül, közös nyelven kell beszélniük a szakosztály vezetőinek. Ha megbomlik az egyensúly, akkor máris bekö­vetkezik a törés. így volt ez Tatabányán, ahol Lakat Károly öt éven keresztül tökéletesen együtt tudott dolgozni a szak­osztály vezetőivel, az elnökség­gel. Aztán egy nap bekö­vetkezett a szakadás. — Az öt évig tartó sikeres együttműködésnek az alapja az volt — fejtegette az edző —, hogy én Budapesten azt mond­tam a játékosoknak egy kérdés­ben: „igen­’, akkor másnap, ha az elnökkel Tatabányán találko­zott, ugyanazt hallotta tőle is. Kialakult bennünk, vezetőkben, egy egységes szemlélet, értéke­lési mód, amelyet sokszor már külön megbeszélés nélkül is be­tartottunk. Amikor ez az „ösz­­szehangoltság” megszűnt, nekem távoznom kellett Tatabányá­ról __ Persze, nemcsak a szakosz­tály vezetőinek és az edzőnek a kapcsolata és munkastílusa van hatással a játékosokra, igen sok függ az edző magatartásá­tól is. Attól, hogy hogyan ké­szült fel az edzésre, hogyan vezeti a munkát. Ha a labda­rúgó látja, hogy mestere mindig készül, hogy kitűnő képes­ségekkel rendelkező szakember és jó pedagógus, akkor oda­­adóbban dolgozik az edzésen, jobban készül a mérkőzésre, és akaratlanul is igyekszik utá­nozni az edzőt a rendszeresség­ben, pontosságban. Az edzőnek tehát példakép­nek kell lennie. Ezért hallgat­tuk valamennyien nagy figye­lemmel és érdeklődéssel, amit egy pályakezdő fiatal, Machos Ferenc mondott: — Most kerülök a Vasas if­júsági csapatához. Sokat gondol­koztam azon, milyen jelentősége van annak, hogy a fiatalok be­csületesen tanuljanak, dolgozza­nak. A munkahely és az iskola hatása kisugárzik a pályára is. Éppen ezért fontosnak tartom, hogy a játékosokat meghagyjuk abban a munkakörben, amely­ben korábban is működtek. A Vasas ifjúsági csapatának tag­jai közül sokan járnak techni­kumba. Az iskola elvégzése után olyan szakmába kell el­helyezni őket, amelyet a tech­nikumban tanultak. A munka szeretete fontosabb, döntőbb a labdarúgás szereteté­­nél. A kettő helyes kölcsönha­tása alakítja a fiatalember jel­lemét, életét, szabja meg jele­nét és a jövőjét is. Az edzők­nek, a szakosztály vezetőinek felelőssége igen nagy ebben a kérdésben. Az ankét részvevői igen he­lyesen, szinte valamennyien el­mondták, hogy a játékosok ne­velése nem egyszerűen klubér­dek. Az egyesület a társadalom előtt is felelős játékosainak er­kölcsi és politikai magatartá­sáért, szakmai előmeneteléért. — Persze, mindez csak akkor hozhat sikert hosszabb távon, ha a játékos is sokat tesz azért, hogy a társadalomnak hasznos tagja legyen — fejtegette Kará­csony István. — És, hogy eddig eljusson, azért igen sokat kell tenniük az egyesületi funkcio­náriusoknak. Fejlettebb, képzettebb vezetők! Amikor a szakosztályvezető és a vezetőségi tagok munká­jára terelődött a szó, a vita méginkább felélénkült. Lakat vitte a szót: — A lelkesedés, az ügybuzga­lom egymagában véve nem elég. Párosulnia kell megfelelő szakismerettel, képzettséggel, tudással is. A múltban gyakran olyanok vezettek, akik tekin­télyes emberek voltak ugyan, de csak formálisan álltak a szak­osztály élén. Úgyszólván csak reprezentáltak, s munkát nem­igen végeztek. Mi sűrűn hajto­gatjuk, hogy a szakosztály ve­zetőjével szemben nagy igé­nyeket támasztunk, többek kö­zött azt is: képes legyen az edző szakmai-nevelői munkájá­nak elbírálására, s adjon segít­séget ehhez. Ez az igény azon­ban néhol jelenleg is csak óhaj, mégpedig azért, mert a vezetők egy része csak a gazdasági, vagy a szervezési munkához ért, a szorosan vett szakmai kérdésekhez már kevésbé. Börzsei János közbevágott: — De az utóbbi években so­kat javult a helyzet. Egyre több a képzettebb vezetők, társadal­mi aktívák száma. A kiörege­dett játékosok közül például jó néhányan magas szintű edzői minősítést szereztek, de nem ok­tatóként, vagy szakoktatóként tevékenykednek, hanem veze­tők, mint például Bundzsák, Sándor, Bozsik és mások. Az ilyen vezetők aztán a pályán szerzett tapasztalataikat a neve­lés szolgálatában is nagyszerűen fel tudják használni, képesek arra, hogy meglátásaikkal, szak­mai észrevételeikkel segítséget adjanak az edzőnek, a játéko­soknak. Szinte valamennyien hangsú­lyozták: a tudás nagy tekintélyt kölcsönöz, de ennek megszer­zése érdekében fáradozni, tanul­ni kell! A pályán szerzett érde­mekből nem lehet megélni!... Megegyeztek a vélemények abban is, hogy helyes, ha a kiöregedett játékosok közül a kiváló emberi tulajdonsággal rendelkezőket bevonják a veze­tés munkájába, de nagyon hely­telen azt hinni, hogy csak az lehet jó vezető, aki egykor ma­ga is labdarúgó volt. Karácsony István hosszasan fejtegette azt a gondolatot, mi­lyen nagy szükség van arra, hogy a vezető gyakran ott le­gyen a játékosok között, ismer­je a problémákat.­­ Nem lehet jó vezető az, aki mindent adminisztrációs eszközökkel akar megoldani, nem ismeri a játékosok jó és rossz tulajdonságait. Az élettől, a gyakorlati munkától való el­szakadás gyatra vezetői tevé­kenységgel párosul. Nyomatékosan hangsúlyozta: — És az is kevés, ha valaki csak a saját munkaterületét ismeri. Más reszortokban is szükséges némi jártasság, hi­szen a feladatok szerteágazóak, de végső fokon kapcsolódnak egymáshoz. Ha a jobb kéz nem tudja, mit csinál a bal, akkor zavarok támadnak, s a vezetés nem lehet úrrá a nehézségeken. A Vasas példája Bundzsák Dezső a Vasas éle­téből merített példát: — Nálunk héttagú vezetőség mű­stödik, valamennyi sajátos feladattal tevékenykedik, saját­­ munkaterületéért felelős. De a­­ szakosztályi terv közös munkál­­­­kodás révén születik. Ha a­­ sportköri elnökség elfogadta,­­ határozattá válik, s mindenki­ nek kötelessége azt maradékta­lanul végrehajtani. Időnként beszámolunk az elnökségnek, s ez azt a célt szolgálja, hogy ez a kollektív munka még jobb, még hatékonyabb legyen. Szóvá tették, hogy sűrűn elő­fordul: a vezetés néhol csak ad­dig kollektív, amíg sikeres a csapat szereplése, aztán, ami­kor néhány nem várt vereség következik, a felelősséget egy ember nyakába varrják. Az MTK, a Bp. Honvéd, s a Vasas életéből is sok tanulságos epizódot említettek a jelenle­vők. Machos meg is jegyezte: " Sok ilyen megbeszélésre, ankétre, véleménycserére lenne szükség, mert ezek nagyon ta­nulságosak, főleg a pozitív pél­dákban található sok megszív­­lelnivaló. A Vasasban is sok olyan dolgot tanultam, amit mint edző, felhasználhatok. Én is arra törekszem majd, hogy a gondjaimra bízott fiatalokkal elérjem: reálisan ítéljék meg saját tudásukat, helyzetüket... Hol a határa az edzői munkának? Azt ma már mindenki termé­szetesnek véli, hogy az edzőktől sokkal többet követelnek, mint évekkel ezelőtt. Ma az edzőre azt mondják: nevelő, pedagó­gus, s ez így is van. Elzárt jog­gal várják tőle, hogy ne csak a játékosok tudásszintjének eme­lésével foglalkozzék, hanem felkészítse őket az életre is. Megtanítsa a gondjaira bízott fiatalokat szocialista emberhez méltó módon gondolkozni, visel­kedni. Vita támadt az edzői munka határairól. Börzsei János m áld alaposan ismeri az edzők munkáját, s a velük kapcsolatos vezetői túlka­pásokat, megtörtént eseteket is említett: — Az a baj, hogy néhol az edzőtől valami egészen külön­legeset várnak, mondhatnám: emberfelettit!... így volt ez Lakat Károly esetében is. Az MTK-ban azt remélték tőle, hogy szinte az egész klubot fel­emeli. Grosics Gyula esetében is volt ilyen hasonlatosság. Nos, az SBTC az NB 1-be került, de amikor előjöttek a nehézségek, Grosics eléggé magára maradt. Az MTK mérsékelten szerepelt, de a sportköri elnökség dicsé­retesen az edző mellé állt, mert meggyőződött Lakat tudásáról, módszereinek, elgondolásainak helyességéről, és sokat segített a játékosállomány átszervezésé­ben az edzőnek. Börzsei azt mondta: egyre nagyobb a művelt, kulturált ed­zők, igazi pedagógusok száma, de azt is leszögezte: bizonyos keretek közé kell szorítani az edzői munkát. Mi a helyzet Vannak ügybuzgó edzők, akik sokat vállalnak magukra, töb­bet, mint kellene. Lakat sze­rint ezt rendszerint a körülmé­nyek okozzák, nemegyszer a megfelelő munkatársak hiánya.­­ Előfordul, hogy az edző va­lósággal kényszerítve van más­fajta m­onkák ellátására, mert nem tudja tétlenül nézni mások tehetetlenségét, ötletszegénysé­gét, kezdeményezési készségé­nek hiányát — mondta. Persze, voltak ellentétes vé­lemények is, amelyek annak az állításnak a helyességét bizony­gatták: néha éppen az edző az, aki nem nyugszik, ha nem von­ják be minden eseménynek a megtárgyalásába, ha nem lehet mindenes. Karácsony István mondta: — Kétségtelen, hogy ez a rit­kább eset, de előfordul, hogy akadnak olyan nevelők, akik igénylik a többletmunkát olyan­kor is, amikor pedig vannak megfelelő, aktív segítői. Ezek aztán hamar elkeserednek, ha tevékenységüket bárki is korlá­tozza. De ez még mindig jobb, mint az olyan edző, aki ugyan­csak sűrűn hajtogatja: „Ez nem az én asztalom, ez nem edzői munka, ez nem rám tartozik.” Mi a helyes? A szavakból, véleményekből az derült ki: az az edző jár el helyesen, aki pedagógusként tö­rődik az emberekkel, s nem felejti el, hogy a sport testedzés, játék, szórakozás, nagyszerű idő­töltés, a testi-lelki nevelés egyik eszköze. S ennek megfelelően él a játéktéren való oktatás, ta­nítás, s a pályán kívüli nevelés lehetőségeivel, mégpedig maxi­mális mértékben! De ugyanak­kor becsüli mások segítőkészsé­­gét, igényli azt, bízik bennük, módot ad nekik arra, hogy a maguk módján segítsék a játé­kosok szakmai, emberi fejlődé­sét, a közösség, a szakosztály, a csapat ügyét. A szakosztály vezetője hiva­tott arra, hogy az esetleges ha­tásköri túlkapásoknak gátat szabjon, s mindenkitől tudásá­nak legjavát követelje. Hétfő, 1966. január 3. 3 Rögzíthető-e az együttműködés „Vannak-e pontosan meghatá­rozott körvonalai a különböző feladatoknak szakosztályon be­lül?’­ — erről folyt a vita, s bizony — sok ellentétes véle­mény hangzott el. Valóban az a helyzet, hogy nem lehet pon­tosan elválasztani azt, hogy mi a feladata az edzőnek, a szak­osztályvezetőnek vagy az inté­zőnek. A beskatulyázás ártal­mas lehet a labdarúgó-szakasz­A tömegszimpátia , vagy a gyengébben szereplő csapatok pályáin tapasztalható „népha­rag’’ hatásairól már sok szó esett a Népsport hasábjain. Mindkettő közvetlenül befolyásolja a belső életet, ezért azt a feladatot rója a szakosz­tályok vezetőire, hogy állandóan ellensúlyozzák a kívülről érkező hatásokat. Vasárnapról vasárnapra sike­resen szereplő játékosokat meg­óvni az önteltségtől, de ugyan­akkor élesztgetni, növelni az egészséges önbizalmat, ez sem könnyű, szinte diplomáciai fel­adat. De a szurkolói értekezleteken, a pályán, a városiban megma­gyarázni a kudarcokat, megóv­ni a játékosokat a pesszimiz­mustól, belül fegyelmezett ren­det tartani, amikor az öltöző ajtaján kívül elégedetlen a tö­meg — ez már egy embernek az erejét meghaladó kötelezett- Több elismerést a „névteleneknek"! Ezzel kapcsolatban Bundzsák Dezső megjegyezte: " Többek között a sajtónak is segítenie kell abban, hogy a szurkolók megismerjék azokat az embereket, akik hétről hétre vállukon viselik a gondokat, ter­heket, fáradoznak azért, hogy a játékosoknak a figyelme csak a mérkőzésre, a minél jobb sze­replésre koncentrálódhasson. Börzsei János hozzátette: — És ezeket az embereket, ezeket a „névteleneket” akkor kell rivaldafénybe állítani, ami­kor jól megy az együttesnek, mert csak ebben az esetben vár­ható el tőlük, hogy­­ a nehéz napokban is kitartanak, például az edző mellett. Ez jogos igény, s mi meg is ígértük, hogy a jövőben még nagyobb figyelmet fogunk for­dítani a szakosztályok életét formáló vezetőknek­ a bemuta­tására, mindennapos tevékeny­ségük ismertetés­ére. , Egy megbeszélés — még ha több órán keresztül is tart — érthetően nem terjedhet ki a részletekre. Márpedig a szakosztá­lyok életében gyakran a jelentéktelennek látszó dolgokon is sok múlik. Néhány kérdésben teljesen megegyező volt a vélemény — például, hogy a feladatokat előre el kell osztani, a közös hatá­rozatokért kollektívan kell felelősséget is vállalni, hogy a veze­tők szaktudásának a növelésével, látókörének kiszélesedésével, a szakosztályok életével való állandó kapcsolattartással tovább csökkenteni lehet a viták számát —, de mindezek ellenére mi nem törekedtünk teljességre. Ha sikerül néhány kérdésre ráirányítani a figyelmet, egy-két gondolat további viták kiindulópontjául szolgálhat — mi meg leszünk elégedve. Zúg a buzdítás, elégedett az „Ezerfejű Cézár”! ... Nincs ennél nagyobb öröme játékosnak és vezetőnek, mert a közönség­­ szigorú kritikus. A legkisebb hibát is érzékeli, s csak a siker tudja lelkesíteni ...

Next