Népsport, 1977. december (33. évfolyam, 285-310. szám)

1977-12-07 / 290. szám

XXXI. 290. ♦ 1977. december 7 SÚLYEMELÉS INDULATOK NÉLKÜL — egy kulcsönös bajjnokságról Roppant könnyűnek tágító helyzete az idei súlyeme­lő-bajnokság után. Csak azt kell eldöntenie, hogy indulatok­kal, vagy anélkül tegye mérleg­re a történteket, s máris vá­laszthat két alapváltozat közül. Ha indulatos? ... (Mondjuk azért, mert egyetlen telefonért, három székért vívott közelhar­cot három napon át kollégáival, nem beszélve a nevezési, mérle­gelési és eredménylisták hiányá­ról. S arról, hogy a sajtó asz­talát a mindezek pótlására szol­gáló eredményközlő táblának háttal állították fel, úgyhogy többen már a második napon nyakizomlázról panaszkodtak.) Szóval, ha a fentiek miatt vit­­riolba mártotta a tollát, akkor annak a lehangoló ténynek a közlésével kezdheti értékelését, hogy ezen a bajnokságom a bajnoksághoz méltatlan ered­ményekkel lehetett nyerni. A lepkesúlyban például 205 kg is elég volt a győzelemhez. Ez több mint harminc kilóval marad el a magyar csúcstól, s ennél már négy évvel ezelőtt is tizenöt kilóval emelt többet a győztes. (És ha az értékelő nagyon in­dulatos, mindehhez elfelejti hoz­zátenni: Kőszegi La­s Vegasba­n szerepelt. Oláh Béla és Hornyák katonai szolgálatra vonult be, a védő Szűcs visszavonult, így gyakorlatilag a rangsor ötödik helyezettje, Oláh Mihály nyert, önmagához képest jó eredmény­nyel. Tavalyi legjobbja 187,5 kg volt, most 205-öt emelt. Tőle nem is várhattunk többet, hi­szen, ha sokkal többet tudna, esetleg ő, és nem Kőszegi utaz­hatott volna Las Vegasba...) Alatta maradt súlyú (222.5), a középsúlyú (237.5), a félnehézsúlyú (242.5), a nehézsúlyú (352.5) és az ólomsú­lyú (330) győztes eredménye is. Buzgóm lehetne ejnye-bejnyézni azon, hogy a légsúlyú magyar csúcs 250 kiló — ketten is tart­ják —, ugyanakkor pedig most huszonhét és fél kilóval rosz­­szabb eredménnyel is bajnoki címhez lehetett jutni. (Eltitkol­va azt, hogy a két csúcstartó közül Földi nem indulhatott, Stefanovits pedig súlyos mű­téten esett át, egyéves kiha­gyás után csoda, hogy egyálta­lán dobogóra tudott lépni.) A középsúlyban VB-ezüstér­­m­esünk, Baczakó közel húsz ki­lóval maradt el leg­jobbjától, s e tény megint csak ok lenne a fejcsóválásra, ha nem tennénk hozzá: kellemetlen sérülése után szép, hogy egyáltalán rajthoz állt, s ha van ellenfele a csú­cson kívül, akkor egészen más eredményt ér el. Akárcsak a nehézsúlyú Szalai, aki 27,5 kilóval maradt el saját csúcsá­tól, mert ellenfél nem lévén, a lökésben csak a roppant nehéz, 221 kilós csúccsal viaskodott. (Hiába.) Valósággal letargiába süllyed­hetnénk, ha az ólomsúlyú nyer­tes (330) eredményét a nemzet­közi szinthez hasonlítanánk. Mert ennél még a váltósúlyban is sokkal magasabb a világ­csúcs. De máris jobb kedvre de­rülhetünk, ha hozzátesszük: hosszú-hosszú esztendők üres­járatai után végre egy húszéves tehetség, a leninvárosi Réti bontogatja szárnyait ebben a súlycsoportban. Az ólomsúly az egyetlen, amelyben a húsz esz­tendő még ma is nagyon fiatal kor, s ebből a 330-ból sokkal, de sokkal több is lehet. (Amit Héti ifjúsági VB-érme is sejtet.) És még folytathatnánk a kü­lönös bajnokság különös ered­ményeinek citálását. Elmond­hatnánk, hogy a pehelysúlyú Kovács már három éve tudott annyit, mint most , hallgat­hatnánk viszont arról, hogy ez a 265 kiló azért még ma is nagyszerű eredmény, ráadásul egy már-már eltemetett, de még mindig fiatal versenyző új­bóli fellángolásának eredménye. Megjegyezhetnénk, hogy a könnyűsúlyban most sem ja­vítottak Bagócs nyolcéves, sza­kállas, 295 kilós csúcsán. Nem téve hozzá: évek óta nem kö­zelítették meg ezt annyira, mint most, ráadásul két fiatal is ost­romolja már: Varga Lajos (290) és Dobó Lajos (285). Engedjünk hát lenkezőleg: csak a biztató, so­kat sejtető felvillanásokat ra­gadjuk ki? Mindkettő túlságo­san kényelmesnek tetsző meg­oldás. De hát valójában hova is helyezhetjük ezt a bajnokságot? — Ez a verseny nagyon jól szolgálta a célt: a válogatottak formájának átmentését a követ­kező esztendőre! — így foglal­ható össze a sportág szakveze­tőinek véleménye. — Év vége felé legjobbjaink rendszeresen leálltak, kiengedtek. A bajnok­ság decemberi rendezése és az ezt megelőző, igen jól sikerült közös felkészülés valósággal rá­kényszeríti őket arra, hogy ne csak kilenc, hanem tizenkét hó­napon át legyenek formában! Szakmailag mindenképpen el­fogadható álláspont! Nem elő­ször, nem is másodszor rendezik a fentiek miatt éppen decem­berben a magyar bajnokságot. Igaz, túl azokon a nagy viada­lokon, amelyekre a csúcsformát időzítették... (Nem véletlen, hogy­ a mostani csúcsjavító kí­sérletek zöme kudarcot vallott.) A hosszú távú célt, a válogatott négyesztendős, olimpiai felké­szülését és azon belül az egyes világversenyekre való készülő­dést azonban nagyon jól szol­gálja az ilyen, év végi bajnok­ság. Csakhogy máig is vitatott, hogy — még hosszabb távlatok­ban gondolkozva is — az OB rangjának feláldozása a lehető legjobb megoldás? Vajon egy másik, ugyancsak fontos, de kevésbé mérhető szempont, a sportág népszerűsí­tése — nem szenved-e jóvátehe­tetlen kárt olyan bajnokság ren­dezésével, amelyben két felnőtt­csúcs dől meg mindössze? (Szem­ben például a tavaly tavasszal rendezett OB-val, amelyen hét csúcsot javítottak meg.) A toborzókra való jelentke­zésben, a nézőszámban, az ér­deklődésben tapasztalható volt, hogy milyen sokat jelentett súlyemelésünknek például a ta­valyi EB, majd az idei VB—EB televíziós közvetítése, az igen jól sikerült, nyári Pannónia Kupa, azaz az egyes versenyeit propagandája. De egyetlen nagy verseny van, amelyen — pro­pagandától függetlenül — nem­csak a válogatottakat adó szak­osztályok, hanem egyesületeink többsége, ennélfogva szinte az ország egész területe közvet­lenül érdekelt: az országos bajnokság. Amit előbb­­ vagy utóbb — amikor lehetővé vá­lik — ismét válogat­ó­ver­senyként, ismét az év első felében kell megrendezni. Ha lehetővé válik ... Mert egyelőre magunk sem tudnánk jobb ötlettel előállni, mint a sportág vezetői. Tavaly és az idei év elején ugyanis újra bebizonyosodott: ha az OB nem az év végére marad, a formaátmentő célú, kötelezővé tett versenyek kom­ikumba ful­ladnak. Volt olyan viadal, ame­lyen könnyűsúlytól felfelé sen­ki nem állt rajthoz, s ha min­denkit meg akartak volna bün­tetni, aki megfelelő indok nél­­kül tüntetett távollétével, bi­zony, alig-alig maradt volna épkézláb versenyzőnk. Azóta a szövetség ke­rve­zési hálózata egyre hatékonyab­bá válik. A versenyműsor ösz­­szeállítása is körültekintőbb, gondosabb. A válogatott és az egyesületi edzők kapcsolata ja­vult, és ami a legfontosabb: az egyes szakosztályok együttmű­ködési készsége is növekedett a sportág központi vezetésével. A morális helyzet változása egyszersmind lehetővé teheti ez ellentmondásos helyzet feloldá­sát. Most már bizton remélhet­jük, egyszer, talán nem is olyan sokára egy-két egyszerű ellenőr­ző verseny is elég lesz decem­berben ahhoz, hogy megszaba­dul­junk az idénykezdetre elpu­­hult, visszaesett, összetört súly­emelők látványától. Ehhez to­vább kell haladni — keményen, következetesen — a mostani úton. És akkor a bajnokság újra — BAJNOKSÁG lehet! Hiszen nekünk a Moszkva utáni évek is fontosak. Bácsik Miklós Az egyszeri szenzáció Ó LOMB­ETŰ K. ./% Valamelyik este együtt indulunk haza. ti Bán Ferenc behúzza maga mögött a­­ vasajtót, végigmegyünk a hosszú, fél­homályos folyosón, a linól­eumborítás el­nyeli a léptek neszét, a kanyarodon túl zümmög a piternoszter. Az előcsarnok forgóajtaján a nagyváros fényei villódznak. Néhány lépés csupán a tér, az utca, az ember ilyenkor még utol­érhetné az aznap estét. Záróra előtt ihatna egy kólát, pohár sört a közeli vendéglőben vagy sodródhatna a körúti tömeggel, néze­gethetné a karácsonyi kirakatokat. Át kellene csak menni a forgóajtón. Bán Ferenc fékez, lassítok én is. Nem kell mondani, tudjuk, miért. Hamarosan hozzák a lapot. A betűk olajos-feketén csil­lognak, friss, nyomdaillatú az újság. Kezünkben az egyszeri szenzáció, a na­ponta újraszülető megismételhetetlen: a napilap. — Hm... — hallom Bán elégedett hüm­­mögését. A friss lapot négyrét hajtja, zseb­re dugja, indulhatunk. Csípős az éjszaka. A kirakati fények már halványabbak, a körút csöndesedik, az újságospavilon előtt hosszú sor áll. Megjelentek a reggeli lapok. Bán Ferenc megiramodik, még elérjük a villamost. Később, az aluljáróban, futólö­vé­sre vált, hirtelen kezet­ nyújt, elrohan. A túloldali járdaszigetről látom, hogy fölpré­seli magát a hátsó ajtón, elérte az utolsó autóbuszt, a nyomdászok rendszerint az utolsó éj­szakai járattal érnek haza. S mivel a menetrendet nem a lapzártákhoz igazítják, olykor félórákat lesnek a szolgá­lati buszra, villamosra. Sokszor éppen az a húsz-harminc perc hiányzik, amíg a lapra várnak. Elveszett idő? Meg sem kérdezem, tudom, tiltakoz­nának, vagy olyasmit mondanának, hogy: íratlan törvénye a szakmának a rotációsról lefutó első példányokat átlapozni. Középtermetű, szemüveges férfi Bán Ferenc, a Népsport mestere. Beosztására másutt azt mondanák: művezető. Csak hát, mennyivel egyszerűbb művezetőnek lenni, mondjuk, egy nagyüzemben, ahol az éves tervet kell teljesíteni, s a határidő leg­följebb csak a negyedévek végén szorít. A nyomdában — mint a mesében — egy nap egy esztendő. Hatszor egy héten új próbatétel. Csúszni, késni — itt úgy mond­ják: úszni — nem lehet. A lapzárta a vasúti menetrend függvénye, ha indul a postavonat, már ott kell hogy legyenek a l­apkötegek, s reggelre a pécsi, nyíregyházi, kőszegi standokon, az előfizetők levélszek­rényében az újságok. A szedőteremben a mesternek van egy apró íróasztala. Ide érkeznek a nyomdai jelzésekkel ellátott cikkek, és itt sorakoz­­nak a kiszedett ólomsorok „tükörképei”, a kefelevonatok. A mettőr a lap első olvasó­ja, minden kézirat átmegy a kezén, tevé­kenysége a lapkészítés minden fázisát érin­ti, a szedést, tördelést, préselést. — Mi lesz ennek az írásnak a sorsa, útja? A mettőr a kéziratra pillant: — Colonel szedés, Mohai Gyuri gépére kerül, a M­ohai György sovány, barna fiatal­ító­ ember, 31 esztendős, hét éve gép­­szedő. Mesélik, a montreali olimpia idején ő szedte a pont- és éremtáblázatot. Megtörtént, hogy a felfokozott ritmus, az „olimpiai láz” miatt hibásan jött a kézirat, a szerkesztőségben elírtak egy számot, té­vesen számították a pontokat. Mohai azon­nal észrevette a hibát. Fejből tudta, melyik ország hány arany-, ezüst-, bronzérmet nyyert odáig, kimutatása volt a helyezések­ről. — Nagyon szeretem a sportot — mondja —, legjobban a futballt, vasárnaponként ki­fulladásig játszunk. Baráti körömben van néhány focista, sokat beszélgetünk, vitat­kozunk a futballról. Csak hát... Meccsre járni hétköznap vagy a tévében végignézni egy közvetítést, erre nem jut idő. Amikor ráérnék — hétfőn —, nincs se meccs, se tévéadás. Így aztán a szurkolás amolyan plátói szerelem ... A szomszédos szedőgépnél őszülő, ám sűrű hajú, egészségesen barna arcbőrű férfi dolgozik: Katus Ferenc ... Hetvenhat éves, 1918-ban szabadult, ab­ban az esztendőben, melyhez a mai ünnep, a Magyar Sajtó Napja is kötődik. 1918. december 7-én jelent meg első ízben a Vö­rös Újság. — Kalocsán voltam nyomdásztanuló, az­tán itt dolgoztam tíz évig — emlékezik. — 1928-ban én szerveztem a kalocsai nyom­­dászsztrájkot, s a szakszervezet úgy látta jónak, ha feljövünk Budapestre. A „BH”­­ba, a Budapesti Hírlap nyomdába 1942- be kerültem, s közben a Nemzeti Sport­nál is dolgoztam. — A régi szerkesztőségből Hoppé Lacira, Feleki Lacira, Tavasz Pistára, Mattanovich Bálára emlékszem. Szombathy Pista még fiatal gyerek volt akkoriban. — Mi vonzotta a sportlaphoz és mi tar­totta itt? — A sport nekem régi és örök szerelmem. Valamikor futballoztam, mostanában is rendszeresen mozgok, legkevesebb két órát töltök szabad levegőn. Tizenöt éve nyug­díjban vagyok, de visszajárok a nyomdába. Eszembe sem jutott, hogy abba kéne hagy­ni... Szlagi János az aktív nyugdíjasok fiata­­­a­labb korosztályából való, 67 eszten­dős. Itt dolgozott már, amikor 1945 márciusában a Népsport első példányát ké­szítették.­­ — Azokban a hetekben — mondja —, estétől kijárási tilalom volt, nem mehet­tünk haza, a szerkesztőségben aludtunk, székeken, padokon. Micsoda kollektíva ko- r vácsolódott egybe! Gyepes Imre a lap f mettőre: Katus, Willinger, Gergácz ! Jósk­a... ! Gergácz kolléga élő sport-­­ lexikon. Eredményeket, csapatösszeállítá­­s­­okat, rekordokat fúj fejből. Rohanunk,­­ megesik, hogy az újságíró téved, a hiba­­ átcsúszik, ám az olyan korrektor, mint­­ Gergácz József, megtalálta. Ha egy tized­­másodpercet elírtak, rájött. Hát a fiatalok? Folytatói-e a nyomdászi hagyományoknak? Beilleszkedtek vajon a nagy családba, amit prózai nevén így hívnak: a Szikra Lap-­­ nyomda Névsport komplex brigádja? Katona Károly 27 éves segédmester a [ Népsport szocialista, nyomdászbrigádjának­­ a vezetője. (Felesége gépszedő, édesapja, idősebb Katona Károly gépmester.) — A cigarettáról le lehet szokni — vall­ja —, a sportról nem. Mi — úgy érezzük — a sportélet sűrűjében élünk, első tudói, ol­vasói vagyunk a friss híreknek. S hogy sportolunk-e? Persze! Focizni járunk, Fo­­dor Pista bácsi volt például a kapusunk,­­ senki sem mondaná, hogy elmúlott már ötven éves. Zúgnak, kattognak a szedőgépek, soka­sodnak az ólomsorok. Fekete János korrektor friss hasáblevona­­tot olvas. — Sajtóhiba...? — pillant fel. — Meg­esik, hogy az ember átsiklik valamin. Egy időben gyűjtöttük is a mosolyogtató elírá­sokat. Célszalag helyett térdszalag, hát­­úszásból gátúszás .. Itt a korrektorasztal­nál még elmegy. Csak meg ne jelenjen! ★ A lap megjelenik. Ma, holnap, holnap­után ... Az első oldalon, a rámában már ott a­­ „fej”. Népsport, XXXIII. évfolyam, 290. szám. • Szerda, 1977. december 7., a Magyar Sajtó­­ Napja. Az írott betű munkásait ünnepeljük.­­ A nyomdászokat is. Egymást. Vincze Jenő ! AUTÓSPORT N­yom­juk a gőzt... Látványos felirat: 1. International Old Boy Rallye .. . Már megint egy FŐTAXI-s kezdeményezés: üljenek autóba azok, akik egész évben csak beszéltek és írtak az autósport­ról és próbálják ki, hogy milyen egy igazi verseny. A „ko­csijukat szegre akasztott” öregfiúk mellett ugyanis spo­rtbí­­rók, sportvezetők és az autósporttal foglalkozó újságírók voltak a részvevői a hangzatos vetélkedésnek. Vasárnap volt, csillogó napsütés és egy remek ver­seny . .. Este pedig az eredményhirdetés a Hotel Olimpiá­ban. Mint a menőknél... A Komjáthy, Deák, Trabant trió nyeri az abszolút versenyt, az Ökrös, Nagy (FIAT 127) és a Budai, Pál (Trabant) egységek előtt. A kategóragyoz­e­rk. az „öreg” és a „kis” Kes­ir, a Kaczvinszky, Sípos, az Ok-UTÁNOZNI TILOS ... Nyo­mom rendesen. Végre száraz, jó az út, mindenesetre odalé­pek, mit lehet tudni: jöhet egy sorompó (jött), jöhet egy havas­jeges útszakasz (jött) és jó, ha az embernek van egy kis plusz ideje. Kiérek a régi bécsi út­hoz. Mitfahrerem rutinosan be­mondja, hogy „jobbról jó”, én balra nézek, jön ugyan egy kék VW, de mi az nekem ... Ki­vágok elé, balra kanyarodom, csikorognak a gumik, nem is volt olyan közel az a bogár­hátú ... A többit már csak a visszapillantó tükörben látom. De minek. Az én rajtszámom a 16-os, mögöttem — már kilométerek óta — ott a 17-es. Ragad rám, ha én gyorsítok, ő is gyorsít, élvezi, hogy vezetem, nem kell törődnie a térképpel, navigáljon az ő társa helyett is szegény Tóth Pisti... Ott tartottunk, hogy simán kikanyarodtam bal­ra, nem voltam útban a VW- nek... Bezzeg a 17-es Zsiga, mögöttem ... Egy centire sem akart, úgy látszik, elengedni, ő is belekezdett a kanyarodási manőverbe. Vesztére... Duda, sivitás, lelki füleimmel (ha van ilyen) még a csattanást is hal­lom ... Már néhány száz méter­ről figyelem a tükörben: meg­állnak, mindkét pilóta kiszáll... Valami történt... Nagy baj nem lehetett. Hogy ezt honnan tudom? Tudniillik nem balra, hanem jobbra kel­lett volna kanyarodnunk. Jó két kilométer után jövünk rá a té­vedésre ... Nyomás vissza. „Kap­csold ki a lámpákat, hátha más is eltévedt, nehogy észrevegyék, hogy rossz felé mennek" — uta­sít a navigátorom és ennyi „taktikázásban” készséggel ben­ne vagyok. Mit tesz isten? Szembe velem vágtat a 17-es Zsiga ... Égig érő reflektorok­kal kutatja a nyomomat... Többet az egész verseny alatt nem találkoztam vele. VERSENYFUTÁS AZ IDŐ­VEL ... Amikor a borítékot és Dusóczky Iván bátorító pillan­tását vettük, egy futó pillana­tig mintha tétovázott volna a Kocsis, dr. Dávid kettős sárga Zsigulija. De csak egy pillana­tig, aztán index balra, és tűz. Tűz? ... Nevetséges. Talán vánszorgás. A Normafától a János-hegyi kilátóig egyetlen forgalmi akadály az út. A máz­listák, akik időben kapcsoltak (nem sebességedl), még találtak egy résnyi helyet a forduásra, az elbambulókat azonban jóvá­tehetetlenül bezárta a két el­lentétes kocsisor. A vasárnapi autósok kaján pofával nézik a motorház­tetőre­­ ragasztott rajt­számokat, az intézkedő rendőr széttárja a karját, mondván: itt már ő is tehetetlen. Öt perc, tíz perc, tizenöt perc, húsz perc... Már rég a következő ellenőrző ponton kellene len­nünk, de még mindig nem ju­tottunk előbbre. Aztán végre! Arrébb emelget­nek egy-két parkoló kocsit, a busz udvariasan lehúzódik. Me­hetünk. Persze, a nagy kérdés, érdemes-e még menni? Ekkora­ hátránnyal? Dávid lelkesen bó­lint, majd behozzuk, pilóta, ne dumálj, csak nyomd a gázt! Egy ügyvéddel ne vitatkozzon az ember, hát nyomom. És ettől kezdve egy szágul­dás az életünk (már, persze, szigorúan a sebességhatárokon belül, tisztelt hatóság!), a má­sodik etapon már hozunk ma­gunkon öt percet, aztán csök­ken a hátrány újabb három perccel. Az út hol száraz és sima, hol jeges és göröngyös. Hol meg nem találjuk. Ugyan­is az útvonal titkos, borítékol­va kapjuk minden állomáson. De végül is lehet-e ilyen mit­­fahrer előtt akadály!? Mire el­érünk Tatára, már csak há­rom perc hátrányban vagyunk önmagunkhoz képest. .. Halihó, nagy a hó! De bármilyen nagy, most már készíthetik Pesten a serleget. Aztán a hetedik állomáson robban a bomba. Nem is rob­ban, pukkan. Valaki jóindulatú­an megkérdi, mi a fenének si­etünk, nem gondolunk a hiba­pontokra? Éppen hogy arra­­ nyugtatjuk meg az illetőt. El­néző mosoly a válasz: jaj, gye­­mekeim, hát nem tudjátok, hol, a rallye-ban nem lehet időt le­dolgozni, és hogy minden korai érkezés percenként dupla hiba­pontot hoz a konyhára? Dáviddal összenézünk. És eb­ben a nézésben minden benne volt. Magunkról. Pestig innen már nyugiban megyünk, és pontosan. Mire új­ra elérünk az Olimpiához, már mosolyogni is tudunk. Sebaj, haver, jók voltunk, most már csak a szabályokat kell hozzánk igazítani !... Két keréken ... Azért szerencsére az ilyen éles kanyarokból kevés volt... NÉPSPORT 5. Epilógus... Negyvenhat indulója volt a versenynek. Kiosztottak majd’ két tucatnyi díjat... Kapott a győztes, a helyezett, a legöregebb, a legfiatalabb, a sportvezetők, a szervizesek, az újságírók, a versenybírók legjobbja... Majdnem mindenki... Akinek nem jutott serleg, az sem panaszkodott: izgalmas élménnyel lett gazdagabb... Hazafelé autózva az Istenhegyi úton előz egy „civil" Wartburg. Egy mosoly jár neki: „Ugyan, öreg, engem itt megelőzhetsz, de bezzeg mit csináltál volna Tata előtt, ab­ban a jeges-havas kanyarban?.. ” A magunkfajta „menő” ilyenkor visszavált, s nyugodt, lassú tempóban ereszkedik le az alvó Szabadság-hegyről. Ha másra nem, erre jó volt ez a versei’­ . . . Kösz’. FŐTAXI, remek ötlet volt, várjuk a jövő évi ver­senykiírást ... K. L. M. — S. P.

Next