Népsport, 1978. október (34. évfolyam, 238-263. szám)

1978-10-28 / 261. szám

XXXIV. 261. ♦ 1978. október 28. ÚSZÁS, MŰUGRÁS, VÍZILABDA Pontokról, gyengeségekről, hibákról ZSesselgetés Iluscm Józseffel, a JM­JSZ főtitkárával Vízválasztónak tekinthető egy­­egy világbajnokság a „vizesek birodalmában”, az úszásban, a műugrásban és a vízilabdában. Egy korszak lezárult, alig né­hány nappal később pedig — újabb kezdődött. Ezúttal az olimpiai felkészülés korszaka. A kettő között, a rövid „köztes időben” a versenyzők megérde­melt pihenőjüket töltötték. A szakvezetők viszont lázasan dolgoztak. Ruza József, a MUSZ főtit­kára könyvnyi vastagságú fel­jegyzésben összegezte a VB-n látottakat. Az értékelés számos elgondolkoztató­ megállapítást tartalmaz, ugyanakkor több kér­dést is felvet. Ezekről beszél­gettünk a főtitkárral. — Az értékelés az elége­dettség hangján rögzíti, hogy úszócsapatunk a terve­zett 10—12 olimpiai pont megszerzésével szemben 16- ot ért el. Ha a VB pont­­táblázatát nézzük, akkor 31- et vallhatunk magunkénak. Látva ezt a sok magas szá­mot, mikor lenne elégedet­tebb a szövetség: ha a moszkvai olimpián egy vagy két aranyérmet nyernénk, vagy ha sok-sok szerényebb helyezés alapján legalább negyedszáz pontot érnénk el? — Nagyon sok sportoló el­mondta már, hogy minden ér­mét odaadna egy olimpiai ara­nyért. Az úszószövetség is va­lahogy így van ezzel. Jelenleg azonban az úszásban erre nincs reális esélyünk. Érmekben kell gondolkodnunk és pontokban. Az utóbbit nem azért számol­juk, hogy valamilyen módszer alapján mégiscsak elmondhas­suk: nagy eredményeket értünk el. A pontok csak támpontot adnak az összképről. Az ötve­nes évek óta soha nem volt annyi döntős magyar versenyző, mint most. Tíz úszónk közül nyolcan jutottak a legjobb nyolc közé. Hét felnőtt — négy ifjú­sági, két serdülő és egy gyer­­mekcsúcsot állítottak fel. — Mindez valóban szé­pen hangzik, a dobogóra, an­nak is a harmadik fokára azonban csak ketten állhat­tak: Hargitay és Verrasztó. Úgy is mondhatnánk: már megint Hargitay és Verrasz­tó. Mi az oka annak, hogy a mi fiataljaink csak ké­sőbb érnek be? — Reméljük, az olimpiára va­lóban beérnek ... Jelenleg azonban az újoncok az ered­ményesség tekintetében valóban elmaradnak még Hargitayéktól. Ezt a VB-t nagy általánosságban többen is a 14—15 évesek világ­bajnokságának tartják, de te­gyük mindjárt hozzá, helytele­nül. Csak a lányoknál taroltak a „gyerekek”. A férfiak mező­nyében éppen a mi 15 éves Wladár Sándorunk volt a leg­fiatalabb döntős. — Tőle igazán elismerésre méltó ez a teljesítmény ... A nyilvánosság előtt is köz­tudott, hogy két klasszis­versenyzőnk felkészülése nem volt zavartalan. Nemcsak be­tegségek gátolták őket. Egye­temi elfoglaltságuk miatt ele­ve könnyített edzésmunkát végeztek. Ennek ellenére vi­tathatatlanul ők a legjob­bak. Ez a megállapítás rájuk nézve semmi esetre sem sér­tő. Nehéz azonban elkép­zelni, hogy valaki könnyített felkészüléssel az NDK-ban, a Szovjetunióban, vagy az Egyesült Államokban be tud­jon egyáltalán kerülni a vá­logatottba. — Nincs mit szépítenünk. A fiataloknak még ilyen körülmé­nyek között sem sikerült az egy­kori világbajnokokat utolérniük. De legalább végre megközelít­hették őket! Ennek ellenére nem vetélytársaik, hiszen más szá­mokban versenyeznek. Gondolok itt a mellúszó Vermesre, a hosz­­szútávúszó Nagy Sándorra vagy Wladárra. — Nőket nem említett. Igaz, Nyugat-Berlinben is csak ketten voltak: Verrasz­tó Gabriella és Fodor Ágnes. Az utóbbi a hivatalos jelen­tés szerint csak „tapasztalat­­szerzés céljából”. A vele egy­idős szovjet Bogdanova ezzel szemben aranyéremért uta­zott. Miért olyan gyenge a magyar női úszósport? — Ez a téma külön tanul­mányt érdemelne. Kérem, elé­gedjen meg annyival, mi is tud­juk, gyökeresen kell változtat­nunk. — Elképzelhető-e, hogy Moszkvában olyan magyar versenyző arat sikert, aki ma még itthon is szinte is­meretlen? — Nem. — És olyan NDK-beli, amerikai vagy szovjet? — Az igen! A nagy úszó­nemzeteknél minden lehetséges. Hatalmas versenyzői létszámmal és szakembergárdával dolgoznak. Mi minden számításba jövő embert „feltérképeztünk.” — Mit lestünk el szak­mailag az ellenfelektől? — Szakembereink ezúttal is nyitott szemmel jártak, a stí­lust érdemes, lehet figyelni. Feltűnő, hogy mennyire haj­lékonyak, lazák a legjobbak. A látottak szerint Vermes mell­úszótechnikáján érdemes javíta­ni, öröm, hogy hátúszásban még mindig Verrasztó stílusát követi a világ. Az edzésmódszerek to­vábbra is féltve őrzött titkok. Senki sem árulja el, hogy, első­sorban a mennyiségre, vagy az intenzitásra összpontosít-e? Eb­ben vannak a legnagyobb kü­lönbségek. — Mi mire összpontosí­tunk? — Nálunk inkább a mennyisé­gi munkán vann a hangsúly. — A válogatottak közül­­ hányan Széchy-tanítványok? — Fodor kivételével vala­mennyien azok. Vermes is Eger­ből indult, de már hosszabb ide­je Széchy Tamás vezeti az ed­zéseit. — Mi a háttere annak, hogy a többi edző nem ruk­kol ki válogatott szintű ver­senyzővel? — Erre ugyancsak nem lehet egy mondattal felelni. A többi edzőtől mi is jóval többet vá­runk ... — Térjünk rá a mű- és toronyugrásra. Télen hogyan edzenek a toronyugrók? — Meglehetősen nehezen. To­rony ugyanis nem áll rendelke­zésre. Egyik sincs befedve. A legjobbak külföldön kapnak le­hetőséget a felkészülésre. — Nézzük a vízilabdá­zókat. Az értékelés szerint a második helyezés annak „köszönhető”, hogy a csa­pat fegyelmezetlen volt. Az emberelőnyös helyzeteket nem gyakorolta. Hogyan for­dulhatott ez elő? -t A szövetségi kapitányt a VB­ előtt megoperálták. Vissza­térte után a csapat nem segí­tette, inkább visszaélt az adott helyzettel. Gyarmati Dezsőből, betegsége miatt, ezúttal hiány­zott a megszokott fizikai és hangerő... A játékosok, ahe­lyett, hogy a nehéz körülmények között még nagyobb akarással készültek volna — lazítottak. — Akárcsak az úszóknál Hargitay, a vízilabdázóknál Szívós részesült sajátos el­bírálásban. Köztudott, hogy fogorvos, komolyan veszi hi­vatását. Elfoglaltsága miatt, kérésére, esetenként az ed­zésmunkában könnyítést ka­pott. Tapasztalataink szerint ez nem erősítette az össz­­hangulatot. Ilyen erővel mindenki kaphatna kedvez­ményt, hiszen másoknak is vannak fontos teendőik. — Egyetértek ezzel. Levontuk a tapasztalatokat, a jövőben senki nem várhat ilyen jellegű kedvezményeket. Mindenkinek, aki ott akar lenni az olimpián, teljes erőbedobással kell készül­nie. Nem vitás, hogy vannak, akik tudásban előbbre tartanak. Ez azonban nem ad előjogokat. Tőlük azt várjuk, hogy önma­gukhoz képest fejlődjenek. — Faragó a közelmúltban súlyosan hibázott. Milyen büntetésre számíthat? — Klubja, a Vasas teszi meg a javaslatot. Pillanatnyilag a szövetség felfüggesztette váloga­tott kerettagságát és játékjogát. Természetesen ez egyet jelent a kedvezm­ények megvonásával is. Sikereket szeretnénk elérni a különböző világversenyeken. De nem mindenáron! Van, ami a legjobb időeredménynél, a leg­szebb gólnál is fontosabb. Gyárfás Tamás I­­ KÉZILABDA Nincs ok a pánikra A napok szaladnak . .. Ahogy egyre előbbre lépünk a naptár­ban, érdekes változás figyelhető meg a női kézilabdában. Külö­nösen most, a világbajnokság évében. Négy-öt, sőt még egy­­másfél hónappal ezelőtt is a vá­logatott csapatok lázasan keres­ték a találkozási lehetőséget, hogy minél többször összemér­hessék tudásukat. A november 29-i VB-rajthoz közeledve vi­szont szinte menekülnek az egy­más elleni mérkőzések elől. Még nem kezdődött el az év legna­gyobb versenye, de már takti­káznak . . . Az elmúlt napokban lebonyo­lított Kárpát Kupán hat csa­pat vett részt. Közülük csak kettő gondolkozott úgy, ahogy a magyar. A mieink mellett az NDK-beli és a román válogatott vállalta a nyíltsisakos játékot, ők is legjobbjai­kkal képvisel­tették magukat. A többiek nem. Így tehát az eredeti célt, a VB- esélyek felmérését Brailában nem lehetett százszázalékosan megvalósítani. Érdemes azon­ban összevetni a győztes NDK- beliek, a második románok és a negyedik helyezett magya­rok teljesítményét. Ezen keresz­tül is megállapítható, hol tart jelenleg a válogatottunk. A szélsőjáték jelentősége A jobb eredmények elérése ér­dekében nemrégiben még több poszton is használható, gyors, technikás játékosok csapatba építése volt az alapvető cél. Eh­hez kapcsolódott aztán az újabb igény: lehetőleg minél maga­sabbak legyenek a válogatottak tagjai, hiszen a hórihorgas ké­zilabdázók szerepeltetése sokat jelenthet a védekezésben és a támadásban egyaránt. Azóta még tovább léptek az edzők. A ki­emelkedő tudású és jó testi adottságú játékosok felsorakoz­tatása már nem okoz gondot. Most elsősorban a szélsőjáték fejlesztésével és a kétszeresen biztosított védekezéssel törőd­nek. Általános megítélés: ez a fejlődés útja! Ami a szélsőjátékot illeti, Brailában csak az NDK-beliek remekeltek. A világbajnok csa­pat valamennyi mérkőzésén a balszélső Tietz és a másik olda­lon szereplő Wunderlich kapott kulcsszerepet. Nemcsak ők ma­guk jelentettek veszélyt a kapu­ra, hanem az átlövők és a beál­lósok eredményessége is főként tőlük függött. A támadásoknál széthúzták a mezőnyt, fellazí­tották az ellenfél védőfalát, így elvonták társaikról a figyelmet. A jól begyakorolt és rendkí­vül pontosan végrehajtott ak­ciókat Richter és­­Kretzschmar, a két félelmetes átlövő még vá­ratlan húzásokkal is „színezte”, ami külön hozzájárul a jó sze­repléshöz. A románok szélsőjátékát már nem lehet hasonlóképpen dicsér­ni. Féloldalas a csapatuk. Az átlövőkre tehát sokkal nagyobb teher nehezedik, mint az NDK-beliek csapatában. Még mindig kisebb azonban, mint a mieinknél. A Kárpát Kupa egyetlen mérkőzésén sem nyújtottak olyan teljesítményt szélsőink, mint amit elvártunk. Középre korlátozódtak támadá­saink, így pedig nem lehet jó eredményre számítani. Könnyű megtalálni az ellenszert azokkal az együttesekkel szemben, ame­lyeknél csak egy-­két, esetleg há­rom játékos köré épül minden. Ha nem oszlik meg a felelősség, ha néhány játékosnak egyedül kell vinnie a terhet, könnyen összeroppanhatnak. Ez történt Brailában is . . . Hiába küzdött, hajtott Lelkesné, Sterbinszky, Csulikné vagy Nagy Mariann, nem ment nekik a játék mindig úgy, ahogy szokott. Talán, mert kevesen voltak. Mert a mai ké­zilabdában csak hét ember kö­zös teljesítménye érvényesülhet igazán. Ilyen értelemben a mie­ink ezúttal nem voltak heten . . . Az összhang hiánya Nem ment a magyar lányok­nak a védekezés sem. A védő­játékban alapkövetelmény, hogy a csapattagok gyorsan mozogja­nak, állandóan a labdára össz­pontosítsanak, ne riadjanak vissza az ütközésektől és min­denekelőtt összhangban legye­nek egymással. Nos, az első há­rom kritérium megvalósításával nem is volt probléma ami azon­ban az összmunkát illeti... Azért kapott annyi gólt a mér­kőzéseken a válogatott, azért volt olyan könnyű betörni a ma­gyar kapu elé, mert az a bizo­nyos szervezettség nagyon hiány­zott. Különösen a szovjetek és a románok második csapata el­leni találkozón mutatkozott meg, hogy mit jelent, ha minden já­tékos szinte kizárólag a maga feje után megy. Hasonló cipőben jár azonban a román A-válogatott is, pedig a védekezés eddig az erényeik közé tartozott. A Kárpát Kupán különösen a széleket hagyták szabadon, góljaik kis hányadát kapták csak középről. Ideális védekezést — megint csak ezt kell mondani — az NDK-beliek­­től láthattunk Brailában. Nagyon jól kiegészítették egymást a csa­pattagok, energikusan mozogtak, a hatos vonalról történő kilépé­seikkel, ütközéseikkel jól tör­delték szét az ellenfelek táma­dásait. S ami szintén lényeges: nyugodtak voltak, a kapkodás legapróbb jele sem látszott já­tékukon. Kétszeresen meg kel­lett küzdenie annak, aki át akarta törni az NDK-beli falat. A VB-n kell bizonyítani A Kárpát Kupa alapján tehát csak az NDK-beliekről alakult ki kedvező kép közvetlenül a VB előtt. Messzemenő következ­tetéseket azonban nem szabad levonni ebből. Senki sem állít­hatja, hogy ezúttal is úgy lesz, de éppen az NDK-válogatottal fordult elő 1973-ban, hogy a belgrádi VB előtt a legjobb eredményeket érte el, aztán ami­,­kor eljött a bizonyítás ideje, a tét, az izgalom együttes hatásá­ra megtorpant, s csak kilence­dik lett. Ugyanígy nem lehet messze­menő következtetéseket levonni a románok második, vagy a mieink negyedik helyezéséből sem. Nyilvánvaló nem erre a tornára időzítették csúcsformá­jukat az együttesek. Több mint öt hét van hátra a VB-ig, ami elég arra, hogy a hibákon ja­vítsanak. A látottak szerint edzőinknek van tennivalójuk . .. L. Kelemen Gábor Az NDK—Magyarország mérkőzés egyik pillanata NÉPSPORT 5 NEVELŐ ISKOLA­ özoktatásunk helyzete is szerepelt az országgyűlés őszi ülésszakának napirendjén — de pontosabb lenne tán úgy mondanunk: dinamikusan fejlődő közoktatá­sunk helyzete. Hiszen napjainkban, szemünk láttára újul meg az iskola. Xij oktatási-nevelési szemléletben fogant új tantervek révén új módon ismerk­ednek meg gyermekeink világunkkal. A változásokat leginkább saját magunkon mérhetjük le mi, felnőttek. Azon, hogy iskolás lányunk­nak, fiúnknak egyre kevésbé tudunk segíteni a tanulás­ban. Az új matematika-tanterv például merőben új össze­függésekben viszi be a kis koponyákba a számokat, s eb­ben az öntörvényű számvilágban — ha csak nem próbáljuk magunk is megtanulni — mi, bizony, már nehezebben is­merjük ki magunkat. Gyermekeink nem egyszerűen szá­molni tanulnak az iskolában, hanem a számok segítségével gondolkodásukat, logikájukat is fejlesztik. A matematika ma már nem azonos a számtannak nevezett tantárggyal, hanem az értelmi nevelés egyik, új alapokra került, na­gyon fontos bázisa egyben. A testi nevelés fejlesztése, alapjainak szélesítése is oktatásügyünk kiemelt feladatai közé tartozik. Az­ egészsé­ges, sokoldalúan fejlett személyiség, a szocialista ember kialakításán fáradozó iskolában napjainkra a testneve­lés is megújult. Ma már például tankönyvet (!) is hasz­nálnak a diákok, teljesítménylapokon mérhetik fejlődésü­ket, arról nem is szólva — szerencsére, hozzászoktunk már —, hogy a korábbi kettővel szemben immár öt éve heti három testnevelés óra áll a fiatalok fizikai fejlődésé­nek szolgálatában, sőt, a mostani új tanévben bevezetett tömegsport-foglalkozások tovább bővítették a lehetősége­ket. Pártunk XI. kongresszusának irányelvei között fo­galmazódott meg: „A sportmozgalomban előtérbe kell he­lyezni az iskolai testnevelést és a tömegsportot.” Három esz­tendeje kormányhatározat született ennek a feladatnak át­fogó megoldására: a Minisztertanács arra kötelezte az il­letékeseket, hogy dolgozzák ki ifjúsági és tömegsportunk fejlesztésének összehangolt programját. Ebből a munkából egyaránt kivették részüket állami és társadalmi szerveink, széles körű összefogással alakult ki, s formálódik ma is ifjúságunk testedzési rendszere. A közös cselekvés gon­dolata azonban testet ölt­­iskoláink kézzel­­­fogható, tárgyi feltételeinek gyarapodásában is. Csütörtöki felszólalásá­ban Győri Imre, az MSZMP Központi Bizottságának titkára fogalmazta meg azt, hogy iskoláink sokféle konkrét segítsé­­get is kapnak üzemeiktől, intézményektől, szocialista brigá­doktól. Kelemenné Balogh Katalin Szabolcs-Szatmár megyei küldött például, aki maga is pedagógus, konkrétan is kife­jezte, hogy megyéjében az óvodai férőhelyektől az iskolai sportlétesítmtményekig terjed a­ társadalmi összefogás alkotó hatása. E­z a közösségi gondolat annak biztosítéka és kifejezése többek között, hogy ifjúságunk testi fejlődésének tár­sadalmi ügye valóban középpontiban áll, s hogy a fejlődést szolgáló összehangolt program megvalósulhat. Nem vitás, hogy ifjúságunk fizikai fejlődésének alapvető színtere az iskola. Ez azonban a gyakorlatban sem jelenti azt, hogy oktatási intézményeinknek maguknak kell megoldaniuk min­den ezzel kapcsolatos feladatot. Az ifjúság fejlődéséért köz­vetlenül felelős állami és társadalmi szervek összefogása jól megnyilvánul az Edzett ifjúságért tömegsportmozgalom megindításában, s a mozgalom színtereinek megválasztásá­ban is. Nem csupán az isk­ola a felelős , és ami nagyon fon­tos, az iskolában pedig nem csupán a testnevelő tanár. Az országgyűlésen többen is megfogalmazták, hogy a neve­lés közös feladat. Közös abban az értelemben is, hogy az iskola és a gyermeket körülvevő világ együttesen hat a fej­lődésre, de abban az értelemben is, hogy a legfontosabb nevelési feladatokat egy-egy iskola egész pedagógus­közösségének kell megoldania. Dr. Polinszky Károly oktatási miniszter beszámoló­jában utalt a pedagógus és a család nevelői szerepére is, arra, hogy pedagógusaink nem ritkán „családi” gondos­kodással törődnek tanulóik testi és lelki egészségével, so­rsával. A gondolat másik oldala pedig az, hogy a csa­ládnak is van „pedagógusi” feladata. A testnevelés is olyan formában teljes nevelési terület, ahogyan például az Edzett Ifjúságért mozgalom követelményrendszere tartalmazza fel­adatait, s abban szakmai oldalról és szemléletformáló ere­jével az iskola is, a hétköznapi életritmus közvetlen be­folyásolásával pedig a család, az otthon is helyet kap. I­fjúságunk testedzésének központi gondolata a sokol­dalú fizikai felkészítés lett. Ennek megfelelően ala­kult át az új tan­tervvel a testnevelés óra szerepe is. A tanterv — egyszerű példával élve — már nem azt hang­súlyozza, hogy milyen magasugró-technikát kell elsajátíta­nia a diáknak, hanem azt, hogy mi mindent kell gyakorol­nia pusztán azért, hogy magasra tudjon ugrani. Ha pedig társainál jóval magasabbra tud, akkor sportszakemberek, edzők irányításával megtanulhatja a neki legalkalmasabb ugrótechnikát — a sportegyesületben... Ez a változás szol­gálja a legjobban a magyar élsport utánpótlás-nevelésének gondolatát is. Persze, nem akarunk mindenkiből élsportolót nevel­ni. Akiben megvannak a megfelelő képességek, azok vi­szont szervezett oktatási formában, testnevelési osztályok­ban kapnak meg minden segítséget ahhoz, hogy tehetsé­gük kibontakozhasson. Az oktatási és sportszervek össze­hangolt munkájának jelentős eredménye ez a lehetőség. De ugyanezeknek a szerveknek közös gondja az is, hogy az ifjúság egészének az élethez, az alkotó munkához szükséges fizikai felkészültségét biztosítsa. Mert az iskola a legköz­vetlenebbül ezt a célt szolgálja! Győri Imre fogalmazta meg a Parlamentben: ...4 szocialista iskola, nevelő iskola. Ne­velési céljai társadalmi eszményeinkben gyökereznek. Az iskola munkájának középpontjában a személyiség formálá­sa, a szocialista ember nevelése áll. Szerepét akkor tölti be,­­ ha az általa nevelt személyiségek gazdagok, színesek, ki­teljesült emberi életre képesek. Az oktató-nevelő munka akkor eredményes, ha önnevelésre, sokoldalú közművelő­désre készít fel.” H­a a diák, kilépve az iskola kapuján, maga keresi a folytatást matematikában és sportpályán egyaránt, magáénak vallja mindazt, amelyre az i­skola nevelte, s ha egész életközege is serkenti a folytatásra, akkor ok­tatásügyünk — nagy és korszerű eredményt könyvelhet el. Olyat, amilyet az országgyűlésen megfogalmazott igények és előremutató gondolatok a jövő útjaként meg is szavaz­tak. Szekeres István :

Next