Népsport, 1980. január (36. évfolyam, 1-25. szám)

1980-01-12 / 9. szám

XXXV­. 9. ♦ 1980. január 12 TATABÁNYA J­utka igazsága A tizenkilenc évesek mindent elsöprő lendületével robbant be az ajtón Konti Judit. Nem iri­gyeltük ebben a pillanatban azt a védőfalat, amelynek a kar­csú, szőke tatabányai átlövővel, a magyar ifjúsági válogatott csapatkapitányával akad dolga. Az ellenfelek már megtanul­ták a „tősgyökeres” tatabányai kislány nevét, ak­i először mint átlövő aratott sikereket, a veszprémi IBV-győztes csapat­ban pedig már irányítóként szerzett elévülhetetlen érdeme­ket. Mint oly sokan mások­, ő is a­­sportágváltók közé tartozik. Általános iskolás korában elő­ször az úszással próbálkozott, de nem volt annyira kitartó, mint mestere, a sokszoros baj­nok Madarász Csilla. Gyorsan abbahagyta, aztán elkezdett né­metül tanulni. Két évig gyötör­te a .,der, die, das”-t, s akkor tört ki rajta a sport utáni éh­ség. Szerencsés időszakban, mert Drahos Róbert éppen ak­koriban szervezett kézilabda­csapatot a Tatabányai Bányász számára a Ságvári Általános Is­kolában, amelynek akkor ötödi­kese volt Jutka. Mivel az osz­tálytársnők és a legjobb barát­nők is jelentkeztek, ő sem akart kimaradni a „buliból”. Eleinte rengetegen voltak, aztán ahogy keményedtek az edzések, úgy lettek egyre kevesebben.­­ A választóvizet az az ed­zés jelentette, amikor télvíz idején hóban kellett jutni. Én vállaltam, és nem bántam meg. Két év múlva Drahos ifiedző lett és az iskolai testnevelő ta­nárunk, Gera Sándor vette át a csapatunkat, majd rövid idő múlva Sándor Ferenc követke­zett. Szép évek voltak ezek, 1975-be­n például Szombathe­lyen, az úttörő-olimpián ezüst­érmet szerzett az iskolai csa­patunk. Nagyon jól ment a já­ték, s ezért vállaltam a még keményebb edzéseket is. A következő év sok változást hozott Jutka életében. Beirat­kozott a Közgazdasági Szakkö­zépiskolába, majd néhány ifjú­sági mérkőzés után, még nem egészen tizenöt évesen a bá­­nyászklub felnőtt csapatához került, ahol néhány találkozón ki is próbálták. Kuzma Ferenc, az akkori edző azóta sem bán­ta meg, hogy bízott az alig ti­zenöt éves kislányban. És egy év múlva Jutka már a címeres m­ezit is magára húzhatta ... — Az NDK-ban léptem pá­lyára először az ifiválogatott­ban, s bizony nem a legjobban sikerült a bemutatkozás. Tizen­két góllal kikaptunk, és sors­döntő helyzetben én hibáztam el a hétméterest. Azt hittem, elsüllyedek szégyenemben. So­kért nem adtam volna, ha ak­kor megnyílik a föld ... Szerencsére nem nyílt meg, s a visszavágón már győztes csa­patban ünnepelhetett Jutka. Berendi József továbbra is bi­zalmat szavazott neki és a kö­vetkező tornán Romániában Jutka parádés játékkal hálálta ezt meg. Azóta huszonnyolc­szor volt válogatott, játszott az IBV-n, s a jugoszláviai ifjúsági VB-n negyedik helyezett ma­gyar csapatnak is tagja volt. És még 1981-ben is ott lehet az ifi VB-n... Amikor a felnőtt válogatott­ságot szóba hoztuk, az örökké vidám arc először komorult el. — Komolyan mondom, még eszembe sem jutott. Nagyképű­ségnek tartom, hogy erről be­széljek, hiszen rutintalan va­gyok, lövőerőben és technikai­lag is rengeteget kell még fej­lődnöm. Sok ezer edzés kell még ahhoz, hogy egyáltalán szóba kerüljek a felnőttek­nél ... Talán majd egyszer. De nem is ezért vállalom a sok­sok munkát, hanem magáért a játés­ért. Az ifiválogatottban öröm játszani, nincs harag, nincs veszekedés, irigykedés, féltékenykedés. Csak játék és barátság. Ezért sok mindent ér­demes vállalni! Igaza van, Jutka! Az oldalt írták: ARDAI ALADÁR CSER KOVÁCS GÁBOR JANKA LAJOS ALAKULÓ BÁZIS, ÚJ FELISMERÉSEK Tatabánya az ország legkisebb megyéjé­nek székhelye. A többi megyeszékhelyhez viszonyítva s­em nagy város, de fejlődése hihetetlenül gyors volt az utóbbi két évti­zedben. Lakóinak száma 1959-ben alig érte el az ötvenezret, 1979-ben pedig már több mint hetvenötezer tatabányait tartottak szá­mon. Vezető sportegyesületét, a Tatabányai Bányász SC-t az elsők között vonták köz­ponti irányítás alá, értékelve ezzel elért eredményeit, s főként törekvéseit. Mert a tatabányaiak sohasem titkolták, hogy a tisz­tes középszerűnél többre vágynak, egyike akarnak lenni az ország legeredményesebb, legjobb sportegyesületeinek. Időben felismerték azt is, hogy a fejlő­désnek az a legbiztosabb útja, ha szilárd utánpótlásbázist alakítanak ki maguknak. Ennek kiépítése különöse­n azután haladt szinte rohamlépteikkel, hogy 1975-ben kidol­gozásra és elfogadásra került Komárom me­gye sportpolitikai koncepciója, amely töb­bek között nagyon határozottan állapította meg, hogy „a sportolási igény felkeltésével és kielégítésével minél több fiatalt kapcsol­janak be a rendszeres sportolásba’’. Szorgal­mazta a sportiskolai képzés kibővítését, a szakosztályok utánpótlást nevelő munkájá­nak erősítését, a kiválasztás rendszerének szélesítését, valamint a kiválasztott tehetsé­gek versenyeztetésének alapos megszervezé­sét.­ Ma el lehet mondani, hogy az utánpótlás nevelésének egyik országos viszonylatban is legszilárdabb bázisa van kialakulóban Tata­bányán. A körültekintően szervezett és lel­kesedéssel végzett munkának 1979-ben már számottevő eredményei is mutatkoztak. Az IBV-ben, az ifjúsági Európa- és világbaj­nokságokon elért eredmények alapján készí­tett rangsorban a Tatabányai Bányász SC a 8. helyre került 17.31 pontjával. A fejlődésre jellemző, hogy ugyanebben a rangsorban 1977-ben még egyetlen pontocskát sem szer­zett, s 1978-ban is meg kellett elégednie 1.51 ponttal. Tatabányán az érdekelt sportvezetők na­gyon örülnek az elért eredményeknek, de jól tudják, hogy még mindig csak a kezde­tén vannak a munkának, s ha azt akarják, hogy Tatabánya a magyar él­sport egyik év­ről évre megújuló utánpótlásbázisává nője ki magát, akkor még sokat kell tenniük. Németh Péter városi sportfelügyelő pél­dául így beszélt: — Az óvodáktól a középiskoláig, illetve az iskolák és a sportegyesületek között szervezett kapcsolatot építettünk ki, amely­nek eredményeként sokat fejlődött az után­pótlással való szervezett foglalkozás. Meg­javult a kiválasztás és általában gondoskod­ni tudunk a tehetségek felfelé áramoltatá­sáról. A gépezet tehát működik, de attól még messze vagyunk, hogy igazán olajozot­tan és simán, hiba nélkül forogjanak az egymáshoz illesztett fogaskerekek. Először is hiányzik még két lényeges kellék: nin­csenek testnevelési osztályok gimnáziu­munkban és nem működik városunkban sportkollégium, ahol el tudnánk helyezni a kiemelkedő tehetségű vidéki gyerekeket. Az Árpád Gimnáziumban eddig a létesítmény­­feltételek akadályozták a testnevelési osztá­lyok megnyitását. Most azonban úgy lát­szik, hogy ez a probléma is megoldódik. Épül ugyanis nálunk egy új szakmunkás­­képző intézet, amelynek régi épülete és lé­tesítményei alkalmasak lesznek a testneve­lési osztályok elhelyezésére és megfelelő szintű foglalkoztatására. Lehet, hogy az első testnevelési osztály megindítására már 1980 őszén sor kerül, de 1981 őszétől biztosan működni fog. Hasonlóan reményeink van­nak arra, hogy 1981-től sportkollégiumunk is lesz. A Dózsa-kertben ugyanis a tervek sze­rint 1981-ben avatják fel az új diákotthont, amelynek hat szobáját sportkollégium cél­jaira rendelkezésünkre fogják bocsátani. — E két szem bekapcsolásával teljes lesz a lánc, s azután már minden energiánkat ar­ra fordíthatjuk, hogy jobban, simábban mű­ködjön a gépezet. Mindenekelőtt azt szeret­nénk, ha itt, Tatabányán alaposabban és megbízhatóbban fel tudnánk mérni az ifjú­ságot. A Számítástechnikai és Ügyvitelszer­­vező Vállalattal elvben már meg is állapod­tunk, hogy számítógépjük segítségével 1980 őszétől gondosan kiválasztott mutatók al­kalmazásával pontos felmérést végzünk az egész tanköteles ifjúságról. A későbbi esz­tendőkben a felmérésnek ezt a módját ki­terjesztjük az egész megyére. Úgy hiszem, hogy ez a munka a jelenleginél sokkal meg­nyugtatóbb alapot teremt a kiválasztásra, majd a tehetségek képzésére, foglalkoztatá­sára.■ Tele vannak tervekkel Tatabányán. Kide­rült ez abból a beszélgetésből is, amelyet Szántó Bélával, a megyei tanács művelődési osztályának sportfőelőadójával és Kuzma Ferenccel, a Tatabányai Bányász SC sport­iskolájának igazgatójával folytattunk. Ennek során elsősorban a tehetségek kiválasztásá­nak folyamatában, a beiskolázásban és a már kiválasztottak versenyeztetésében mu­tatkozó problémákat helyeztük előtérbe. — A tanköteles gyerekek fizikai képessé­geinek felmérése még mindig nem kielégítő, bár a múlthoz viszonyítva nagy eredménye­ket értünk el — hangoztatta Szántó Béla. — Először is a gyerekeknek csak körülbelül 70 százaléka kerül rosta alá, másrészt ez a ros­ta nem eléggé megbízható. Annak idején még a 4. számú általános iskolában alakítot­tuk ki a kiválasztás módszerét, amelynek­ során konzultáltunk a hatósugarunkba eső óvodákkal, beszéltünk a szülőkkel és termé­szetesen a testnevelési osztályokba oldalról is beiskoláztunk. Utóbbira azonban csak az alsó tagozatokban lehet sort keríteni, mert feljebb már csak az egészen rendkívüli te­hetségek képesek lépést tartani a testneve­lési osztályokban foglalkoztatott gyerekek­kel. Kuzma Ferenc hozzátette:­­ . Ez a módszer nagyjából bevált, amit bizonyít, hogy a kiválasztott gyerekek 80 százaléka a testnevelési osztályokban meg­állja a helyét és jó utánpótlást nyújt sport­iskolánknak is. Más kérdés, hogy sokkal szervezetebbé és­­alaposabbá is lehetne ten­ni. Ehhez azonban az óvodai testnevelést kellene lényegesen megjavítani egy pontos óraterv kidolgozásával, illetve ennek az óra­tervnek az egységes végrehajtásával. Addig is, amíg erre sor kerülhet, véleményem sze­rint előbbre léphetnénk azáltal is, ha a testnevelési osztályok az általános iskolák­ban csak a másodikban kezdenék meg mű­ködésüket. Persze, ennek csak akkor lenne értelme, ha az első osztályokban mindenütt szakosított testnevelők oktatnák a gyereke­ket azzal a konkrét feladattal, hogy alapos felmérést végezzenek. Az év végén aztán az ő javaslataik alapján sorolnák át a gye­rekeket az induló testnevelési osztályba. Mindkét szakember véleménye megegye­zett abban, hogy Tatabányán az iskolák lé­tesítmény-feltételei az utóbbi évtizedben jól alakultak. Azóta minden iskola tornaterem­mel épült, sőt az utóbbi években nagymé­­retű termeket létesítettek. Az iskolák és az üzemek együttműködésének eredményeként szabadtéri sportlétesítményekben sincs hiány, ami persze, nem jelenti, hogy a hely­zet százszázalékosan megoldott! — Számos iskola körül kevés a hely — jegyezte meg Szántó Béla. — A gyerekek sokszor az utcára, a parkokba kénytelenek menni, hogy futhassanak. Sajátos helyzet alakult ki azokban az iskolákban is, ahol testnevelési osztályok működnek. Az ott tanuló gyerekek ugyanis nemegyszer elve­szik a létesítményt, főként a tornatermet a nem testnevelési osztályokba járók elől. S ez nem egészséges helyzet. A TBSC sportiskolája az utóbbi eszten­dőkben nagyot lépett előre. Sokáig létesít­mény-problémák és az oktató személyzetben mutatkozó hiányok akadályozták a munkát. Ezek lényegében megoldódtak, s idén elő­ször értsék el, hogy az évfolyamok között nincsen űr és teljes az oktatói gárda. — Szervezettségünkben vannak még hibák — mondta Kuzma Ferenc igazgató. — De tudjuk, hogy mit és hol kell javítanunk. Ed­zésfeltételeink kielégítőek, csak télen, vannak korlátaink, de a gyerekek foglalkoztatását akkor is meg tudjuk oldani. Addig is, amíg a sportkollégium megnyitja a kapuit, vidék­re helyezett csoportok működtetésével igyekszünk bővíteni körzetünket. Így például Tarjánban súlyemelő­, Környén atlétikai, Száron pedig labdarúgócsoportokat működ­tetünk. Legnehezebb a helyzetünk úszásban, ugyanis uszodánk vizének cserélése négy napot vesz igénybe, ami a felkészítés rend­szerességét hátráltatja. Most szerződést próbálunk kötni valamelyik jó feltételekkel rendelkező fővárosi egyesülettel, hogy IBV- szintet elért úszóinkat vegyék át tőlünk és gondoskodjanak további felkészítésükről. Sokat javult a helyzet az utóbbi eszten­dőkben a tehetségek átirányítását iletőleg is. Egészségesebb a sportvezetők szemlélete,­­ a kisszerű helyi és egyesületi sovinizmus kevésbé érvényesült. — Azt hiszem, hogy ebben a megyei­­ sportvezetés következetessége sokat segített — hangoztatta Kuzma Ferenc. — Persze, nem lépünk fel indokolatlan igényekkel, s ennek köszönhetően számottevő tehetségek­kel gazdagodhattunk. Elég, ha megemlítem például a fiatal Társi Zoltánt, aki rendkívüli magasugró tehetség, s akit az oroszlányiak átirányítottak hozzánk, mert tudták, hogy nálunk jobb feltételek között készülhet. A tehetséges fiatalok rendszeres verse­nyeztetésével azonban gondjaik vannak. Az iskolai és a szövetségi versenyrendszer ös­-­­­szehangolását még mindig nem tartják iga­zán sikerültnek. Néha még mindig ütköznek az érdekek, s ennek a tehetséges gyerekek látják elsősorban a kárát Kuzma Ferenc tapintatosan így fogalmazta meg az ezzel kapcsolatos feladatokat: — A most kialakított versenyrendszer sok problémát megoldott, de még további fino­mításra szorul__ A két szakember hasznosnak tartaná, ha ebben az ügyben összehívnák az ország leg­tapasztaltabb testnevelőit és edzőit, s a mó­dosításokat javaslataik figyelembevételével dolgoznák ki. S ezt nagyon fontosnak tart­ják, mert a versenyeztetés olyan lényeges mozgatóerő, amit semmivel sem lehet pó­tolni, s ami nélkül az utánpótlás nevelé­sének rendszere aligha érvényesítheti leg­jobb hatását. Egy a jövendő bajnokok közül NÉPSPORT 5 HÁTORSZÁG STATISZTIKA Testnevelési osztályokat működtető általános iskolák (IV. sz. általános iskola 1—8. osztály, Dózsa-kerti I. sz. 1—5. osztály, Ságvári E. úti iskola 1—8. osztály): 3 Tanulók száma (304 lány, 306 fiú): 610 Általános iskolás diákok száma (20 általános iskola közül 13 rendelkezik tornateremmel, hétben csu­pán tornaszoba van): 9209 Testnevelési osztályt működtető középfokú tanintézet nincs A testnevelési osztályokat működtető általános isko­lákban foglalkoztatott testnevelők száma: 13 A Tatabányai Bányász SC Sí szakosztályainak (atlé­tika, férfi, női kézilabda, labdarúgás, súlyemelés, ökölvívás, úszás, vízilabda) száma: 7 Sportiskolások száma: 727 előkészítő: 200 A sportiskolában foglalkoztatottak közül I. osztályú: 1 arany jelvényes: 20 ezüst jelvényes: 38 bronz jelvényes: 49 Utánpótlásnevelő-edzők a sportiskolákban (9 fő­, 27 mellékfoglalkozású, közülük 3 szakedző, 26 edző, 7 segédedző; a TF-et 10 fő végezte el): 36­ ­ Utcai tömegfutóverseny (Antalóczy Alfréd felvétele) Kötetlen munka­időben Tatabányán a sportiskola egy­re jobb eredményeket elérő at­létikai szakosztályának egyik „sikerkovácsa”, Jakabos Péter TF-et végzett edző, aki koráb­ban 11 éven keresztül a Pécsi SI-nél működött. Négy éve kap­csolódott be a bányászatlétárs nevelésébe. Vezetői, edzőtársai a sportág megszállottjának tartják. Igen magas követelményeket tá­maszt. A szülőkkel, az iskolák­kal rendszeres kapcsolatot tart. Sokoldalú képzésre törekszik, 13 éves versenyzői az országos versenyeken is feltűnést keltő eredményeket értek el. Edzői hitvallásáról így be­szél: „A fanatikusan készülő gye­rekeket szeretem, mert maxi­mális követelményt támasztok. A megalkuvás nélküli, kemény munka híve vagyok. Tapaszta­latom szerint a gyerekek szí­vesen fogadják, ha követel az ember tőlük, igényük a ke­mény edzéseket. Száz fővel in­dultam, a „gyengék” feladták, de a megmaradt társaság már keményen dolgozik. Minden ed­zésre készülök, megtervezem, mert csak így tudom elérni, hogy a neh­éz, kemény edzése­ket elvégezzék. A változatosság miatt észre sem veszik, hogy milyen megerőltető munkát vé­geznek. A gyerekek sportfejlő­­dése mellett az utóbbi három évben sikerült elérni, hogy ta­nulmányi átlaguk 4,11 legyen. Én az életre is nevelek. Az osztályfőnökökkel , iskolában tartok kapcsolatot, ez az idő­­igényesebb munkám. Kétszer a szülőkkel értekezek évenként, s ezeken minden problémát meg­beszélünk.’’ Az edző elmondta, hogy mindezt reggel fél héttől este kilencig teszi, mert kötetlen munkaidőben dolgozik és lefek­vés előtt még jut ideje az ad­­minisztrációs munkák elvégzé­sére is ... Úszásoktatás A bányászvárosban az utóbbi években számos sportlétesít­­mény épült, amelyek elsősor­ban az utánpótlás nevelésének ügyét szolgálják. Ezek között különös örömöt váltott ki annak a három tan­medencének a megépítése, ame­lyek a jól szervezett úszásokta­tást hivatottak szolgálni.­ A tanmedencék általában na­ponta nyolc órán át üzemel­nek és egyenként naponta 250 gyereknek adnak lehetőséget a tanulásra és a gyakorlásra. A Dózsa-kerti I. számú iskola tanmedencéjében a gyerekek oktatását Válent Gyula mester­edző irányítja nagy tapaszta­lattal és ügyszeretettel. Négy éve végzi ezt a munkát, s az­óta évente csak ebben a tan­medencében több mint ezer gyerek tanul meg úszni. A TBSC Sportiskolájának úszószakosztálya a tanmeden­cékben feltűnt tehetségekből válogatja növendékeit.

Next