Népsport, 1981. november (37. évfolyam, 259-283. szám)

1981-11-22 / 276. szám

XXXVII. 276. ♦ 1981. november 22 Sport és diploma Bizonyára sokakat elgon­dolkoztatott a Belépés nem­csak tornacipőben című rá­dióműsor legutóbbi adása. Pontosabban, annak egy ré­sze. Polgár Zsuzsának, az MTK-vM tehetsége­ 12 éves sakkozójának az édesapja nem titkolt felháborodással jegyezte meg" magántanuló leányának nem engedélyezik, hogy a dolgozók általános is­kolájának anyagából vizsgáz­zon. Pedig — véleménye sze­rint — ennyi kedvezményt igazán tehetnének az illeté­kesek, hogy Zsuzsa­­ még több időt fordíthasson a sakkra. Meghökkentő szavak­­ egy szülő szájából, főleg akkor, ha ő maga is pedagógus. A fennálló rendelkezések értel­mében hazánkban az általá­nos iskola mindenki számára kötelező. S ha már itt is gondot okoz egy fiatal ver­senyzőnek a tanulás és a sportolás összeegyeztetése, akkor önkéntelenül is fel­vetődik a kérdés, vajon az egyetem elvégzése erőn fe­lüli kívánalom egy sporto­lótól? Kettős feladat Már közhelynek számít az a megállapítás, miszerint a sportpályafutás csupán csak része az életnek, ezért sen­ki sem engedheti meg magá­nak azt a luxust, hogy az ak­tív versenyzés idején ne gon­doljon a jövőre. Ma már az egyetemi, főiskolai továbbta­nulás mindenkinek elérhető és a többszörös túljelentke­zések mutatják, hogy a fia­talok élnek is ezzel a lehe­tőséggel. Ám míg a több­ség számára a felsőfokú intéz­­tetekben eltöltött évek csak a tanulást jelentik addig a sportolóknak, elsősorban az élversenyzőknek a sportpá­lyákon is helyt kell állniok. Hogy ez mennyire nem küny­­tyű, bizonyítja: hányan nem tudtak megbirkózni a kettős feladattal. De, hogy lehet, arra is pél­­dák egész sora van. — A legfontosabb annak a döntése, hogy mikor me­gy a tanulás a sportolás ká­rára és fordítva — jegyezte meg dr. Páncsics Miklós, a sokszoros válogatott labdarú­gó, jogász. — A vizsgaidő­­szakban a tanulásra kell fi­gyelni, ám a bajnokság haj­rájában, a válogatott mérkő­zések előtt az edzés kerül előtérbe. Mindez persze csak az egyesületek segítségével valósítható meg. Az egyesületek támogatása­­ ez az, ami nélkül a tanu­lás és a sportolás összegyez­­tethetetlennek bizonyulna az élversenyzők számára. Kell a segítség! A klub szerepe már a leg­első lépésben, a továbbtanu­lás eldöntésében is meghatá­rozó. Azok a fiatalok, akik hosszú éveken át nap mint nap órákat töltenek el edző­jükkel, második családjuk­nak érzik a szakosztályt. Így az ott hallott kapott tanács ugyancsak befolyásolja dön­tésüket. A másodszori segít­ség a felvételi vizsgához kap­csolódik. Gyakorta emlegetik, hogy a nevesebb versenyzők csak sporteredményeiknek köszönhetik felvételüket, sőt, a diplomájukat is. Ezek erő­sen túlzó megállapítások, mögöttük azonban annyi igazság van, hogy a szakve­zetők minden bizonnyal szól­nak néhány jó szót tanítvá­nyaik érdekében, s ez ter­mészetes is. De olyan még nem fordult elő, hogy akár felvételi vizsga nélkül, vagy tíz pont alatti teljesítmény­nyel bárki bekerülhetett vol­na az egyetemre. — Ha nem sportoltam vol­na, valószínűleg ma nem len­ne két diplomám — mondta dr. Hutter István, a Vasas Izzó vízilabdázója, jogász. — A középiskolában sem tar­toztam a legjobb tanulók kö­zé, így csak ezért próbál­koztam meg a felvételivel a tanárképzőbe, mert e csapat vezetői megígérték, hogy se­gítenek. Az első két év na­gyon nehéz volt, de a be­tyárbecsület azt diktálta, hogy a tanulásban is meg­mutassam, nem érdemtelenül kerültem oda. S erre a leg­ékesebb bizonyíték, hogy Szegeden a jogot is elvégez­tem. A sportegyesület rugalmas hozzáállására igazából a ta­nulás megkezdése után van szükség. Érthetően minden edző arra törekszik azonban, hogy versenyzőjéből játéko­sából a lehető legtöbbet hoz­za ki. Ezért megköveteli tő­le, hogy minden edzésen, ed­zőtáborban ott legyen, teljes intenzitással készüljön. De ott van az egyetem is, ahol ezt az intenzitást ugyancsak elvárják ... — Higgyék el, én vagyok a legnagyobb dilemmában — kesergett Koch Róbert, az FTC labdarúgója, másodéves állatorvostan-hallgató. — No­­vák Dezső annyiszor mondta, hogy rendszeres edzéssel kezdőember lehetnék, így már magam is kíváncsi va­gyok, valójában mire is len­nék képes a pályán. Ezért valószínű, hogy a következő évben halasztok és minden erőmet, időmet a sportolásra fordítom. De ott motoszkál a kérdés, mi lesz, ha megsé­rülök? Se tanulás, se sporto­lás? ... Hat év helyett nyolc Apropó, halasztás. Szinte törvényszerű, hogy az élver­senyzők nagy része enélkül nem ússza meg az egyete­met, a főiskolát. VB, EB, olimpia előtt bizony egy-egy év kimarad. Dr. Hammerl László olimpiai bajnok sport­lövő az orvosi egyetemet hat év helyett nyolc alatt végez­te el, a két év két ötkarikás játékot jelentett. Minden bi­zonnyal ez adta számára a következő ötletet: — Ahogy a dolgozó ver­senyző munkaidő-kedvez­ményt k­ap, úgy talán lehet­ne valamit tenni azokért is, akik tanulnak. Arra gondo­lok, hogy a nemzetközi szin­tet elért sportolók számára lehetővé kellene tenni, hogy másoktól eltérően több év alatt végezhessék el a felső­fokú iskolát. Ezzel oldható lenne a tanulás és a sporto­lás közötti ellentmondás. Az elgondolás valóban nagyszerű és minden bizony­nyal nagy segítséget jelente­ne, csak kérdés, hogy az ok­tatásügy mennyire tartja megvalósíthatónak, hiszen ebben az esetben külön tan­tervet és önálló tanulócso­portot kellene létrehozni. Vi­szont érdemes elgondolkozni rajta . .. Kompromisszum De egyetem és egyetem, valamint sportág és sportág között is különbség van. Mert amíg az orvosin a gya­korlatokon való részvétel a sava-borsa mindennek, ad­dig például a jogra könnyen fel lehet készülni könyvek­ből is. Megint más annak, aki egyéni sportágat űz, mint a csapatjátékosnak, akinek az edzéssel a többiekhez kell igazodnia. És ugyancsak más, ha valaki egyetemi egyesü­letben sportol. — A mi csapatunkban szinte mindenki tanul — mondta Lerner Zsuzsa, a BEAC kosárlabdázója, az ELTE hallgatója —, ezért messzemenően figyelembe veszik az érdekünket. Enél­kül nagyon nehezen tudnánk mindkét helyen jó teljesít­ményt nyújtani. De szemé­lyisége válogatja, hogy ki mennyit bír. Én elsősorban jó pszichológus szeretnék lenni, s ha emellett NB 1-es játékos is lehetek, az már ráadás. Egyelőre ez a kettő megfér együtt, de a váloga­tottságról le kellett monda­nom. Tanulás és sport. Magas szinten a kettőt csak komp­romisszumok árán lehet ösz­­szeegyeztetni. S ez elsősor­ban a sportegyesületektől, a szakosztályoktól kíván több megértést, támogatást. Mert azok, akik együtt végzik ezt a kettőt, megérdemlik a se­gítő kezet. Voltak, vannak és lesznek is olyanok, akik vagy csak a sportot, vagy csak a tanulást választják. De példaként ne ők szolgáljanak, hiszen a magyar sport aranykönyvé­ben szép számmal találhatók orvosok, jogászok,­­tanárok, mérnökök egyszóval a diplo­mások. Ők bizonyítják, hogy lehet együtt a kettőt, ha vállalják a nehézségeket. Beke Csilla SzomszédolásTarjam hovaro Vas megye és a vele szom­­szédos országik sportolódnak kapcsolata több éves múltra ekk­or vissza. Az ausztriai Stájerországba, Burgenlandba is a jugoszláviai Szlovéniá­­ba évente járnak vasi spor­olók, s természetesen onnan­­ jönnek viszontlátogatásra. A versenysport után most újabb területen, az iskolai estnevelésben és sportban avánnak együttműködni a­zomszédok, ezért is tanács­­koztak az érintettek Mari­­borban. — A három terület képvi­­elői sok mindent megvitatt­­ak a jövő nemzedéke, az­gészségesebb életmód alakí­­ásának tekintetében — mondta Tóth István, a Vas megyei Diáksport Tanács tit­­kára. — Szóba került az öt­­lapos tanítási hét, a gyógy­­estnevelés, a tanárképzés és­ermészetesen az iskolai test­­evelés és sport helyzete. — Milyen tapasztalatokat szereztek? — Szlovéniában új tanter­et vezettek be, az általá­­nos iskoláról szóló új tör­­ény részeként. Sok a ha­­onlóság a mienkkel, misze­­int a tanulók önmagukhoz mért fejlődését értékeljük. Erre szolgálnak a teljesít­­ményfüzetek, a tesztpróbák. Szlovéniában a teszttanokat támítógépes rendszerrel ér­ékelik, ezért pontos és gyors tájékozódás. Különbség az­­, hogy az ő tesztlapjuk tbbféle képességet, készsé­­gt, ügyességet mér, éppen zárt reálisabb képet nyújt tanulóról a testnevelőnek. A jugoszláviai testnevelőt­­anításban a mindennapos esti aktivitás dominál. Ezt szolgálják a sportnapok, a szakcsoportok, a szakkörök, az óraközi testnevelés, a jel­vényszerző akciók, a sí- és az ú­szótanfolyamok. A jel­vényszerző a természetes mozgásra épül, figyelembe veszi az életkori sajátossá­got. Az öt-hétéveseknek például úszás, görkorcsolya, sízés, kerékpározás, kirándu­lás, labdajáték szerepel a követelménylistán. — És Ausztriában? — Az osztrák iskolákban a természeti lehetőségek fel­­használása dominál. Három testnevelési forma emelhető ki. Az iskolai sítanfolyamok, a vándornapok, túrák rend­szere és az úgynevezett sporthét. Az egyhetes sítan­folyamon kötelező a részvé­tel. Évente kétszázharminc­­ezer tanulót tanít húszezer tanár. Ezért nyugodtan ne­vezhetjük Ausztriát a világ legnagyobb síiskolájának. A tanterv kötelező jelleggel három túranapot ír elő. Eze­ken csak gyalogosan, szabad kirándulni, a táv tizenöt— húsz kilométer. — Hogyan hasznosítják a tapasztalatokat? — A maribori tanácskozás az első lépés volt, ismerke­dés a szomszédokkal. Újabb cserelátogatásokat szerve­zünk, most már szakfel­ügyelők, testnevelő tanárok bevonásával. A legközelebbi tanácskozásra Vas megyében kerül sor. De már addig is a rendelkezésre álló tapasz­talatokból, a tanterv által engedélyezett önálló részhez sok jó módszert haszno­síthatunk Jugoszláviából, Ausztriából. Ha a téli úttörő-olimpián nemcsak a megyék közötti pontversenyt vezetnék, ha­nem keresnék a legeredmé­nyesebb iskolát is, akkor eb­ben a küzdelemben a salgó­tarjáni Petőfi Sándor Általá­nos Iskola szerezné meg az elsőséget. A legutóbbi ötka­rikás játékokon 19 tanulójuk állt rajthoz, s tíz arany-, ki­lenc ezüst- és négy bronz­érem jelezte eredményes szereplésüket. A tavalyi sikercsapatból a legbiztosabb éremszerzők „kiöregedtek”: a Bereczkci ikerpár, Galbács Judit, Brez­­niczky János és Bartus Jó­zsef is befejezte az általá­nost. — Távozásuk nagy vesz­teség, de természetes folya­mat — mondta az iskola igazgatója, Czene Gyula. — Hiányozni fognak, de mások lépnek a helyükbe: Vincze Kati, Mohai Szabolcs és Krisztina, Ipacs Laci és Solymosi Ági. A Salgótarján környé­ki hegyeket még most is csak vékony hótakaró fedd, de a petőfisek már szeptemberben megkezdték a felkészülést. A gyerekek az STC-ben ed­zenek, a sífutók kér okos sí­vel heti három-nagy edzésen vesznek részt, a lesiklók pe­dig már „megkóstolták” a műhavat. — Mi, testnevelők is külö­nös gonddal figyeljük az olimpikonok munkáját — tette hozzá Rákóczy István. — Állandó kapcsolatban va­gyunk az egyesülettel és a szülőkkel. Emellett december végén szeretnénk harminc gyereket edzőtáborba vinni. De nemcsak a most induló­idat, hanem a jövő verseny­zőit is. A XVII. téli úttörő-olim­pia "országos döntőjéig még van két hónap, már a tar­­jániak bizakodva várják a megnyitót. — Ott leszünk az elsőségért folyó harcban! — mondják. NÉPSPORT 7 Ki legyen a gazda? A­z idősebbek emlékezhetnek rá: néhány évtized­­del ezelőtt az iskolák közötti sporttalálkozók­nak óriási rangjuk volt, s nagy népszerűségnek örvendtek, mind a diákok, mind pedig a pedagógu­sok körében. A mérkőzésekre, a versenyekre a két intézmény szinte teljes létszámmal kivonult. Pedig ezek a találkozók nem szűkültek le — mint nap­jainkban — egy-egy sportnapra, évfordulóhoz, nem­zeti vagy nemzetközi ünnephez kötődő rendezvény­re —, hanem rendszeresek voltak, oda-vissza alapon ismétlődtek. Az iskola vezetői akkor valahogy fon­tosabbnak tartották az ilyen fajta kapcsolattartást. Úgy gondoljuk, nekik volt igazuk Ezek a találkozók ugyanis nemcsak erkölcsi, neve­lési célokat szolgáltak, s adtak lehetőséget a több­szöri versengésre, hanem lehetővé tették a felmé­rést. Annak megállapítását, hogy a másik iskolához képest hol is tartanak a diákok testnevelésében és sportjában. A tantervi követelmények fokozódásával a talál­kozók csökkentek, sok helyen megszűntek, illetve hivatalos, szervezeti keretek közé szorultak. Általá­nos iskolai vonatkozásban például — tisztelet a ki­vételnek — az úttörő-olimpia körzeti versenyeire, a középfokú iskolák esetében pedig a kupa, a bajnok­ság küzdelmeire. Ezek jellegükből adódóan kötöttek. Legnagyobb hibájuk, hogy az iskolából csupán né­hány tanulónak biztosítanak újabb versenyzési al­kalmat. Ráadásul amelyik iskola valamilyen oknál fogva nincs érdekelve, vagy kiesik az első forduló­ban, annak diákjai legfeljebb a következő tanévben léphetnek ki az iskola falai közül sportversenyre. Nyilvánvaló, hogy ennél ma, de még inkább hol­nap — az ötnapos tanítási hét bevezetésével — sok­kal többre van szükség. A testnevelés óraszám, a tö­megsportdélután, a szakosztályi foglalkozás nem elé­gítheti ki a mozgásigényt, a szabad szombatokra testedzési, versenyzési alkalmakat kell biztosítani. És e­gyes kerületekben, városokban voltak persze its mostanság is követésre méltó kezdeményezések. ilyen , volt például a Gyere velünk, csináld ve­lünk mozgalom, amelynek keretében a gyerekek együtt sportolhattak, versenyezhettek szüleikkel. A XIII. kerületben kísérletként ügyességi, tréfás szá­mokban szerveztek vetélkedőt a kerületi általános iskolák alsótagozatosainak. Szabad szombat délelőtt­jén zajlott le az esemény, s mégis csak az az iskola nem küldte el csapatát, amelyik erre a napra szer­vezett társadalmi munkát. Az érdeklődést, az igényt mutatta az is, hogy a Népsport által kezdeményezett Tíz évesek tíz pró­bája akció sikert aratott, s követőkre talált. A példák tehát azt mutatják, hogy az iskolák kö­zötti vetélkedés, a gyakori sporttalálkozás iránt len­ne érdeklődés. A gond azonban rendszerint az: ki kezdeményezze, ki legyen a gazda? Tudomásunk szerint nincs rendelet, szabály, ame­lyik előírná, hogy a szervezett versenyeken, bajnok­ságokon kívül ki legyen a szervező, az irányító. Ezért aztán van, ahol az iskolák, a testnevelők a kezdeményezők, másutt az úttörőszövetség együtt a sportfelügyelőséggel. Előfordult már az is, hogy a területi nagyobb sportegyesület hívta meg az isko­lákat egy spartakiád, egy sportnap alkalmából. A legtöbb helyen azonban nem törődik vele senki,­­ ami még nagyobb baj, hiányzik az ötlet. Néhány esztendővel ezelőtt nagyszerű kezdemé­nyezés született Szombathelyen. A KISZ megyei bi­zottsága nagypályás labdarúgó-bajnokságot hirdetett meg a városi középfokú tanintézeteknek. Akkor ez önmagában is egyedi esetnek számított, mert nem volt országos középfokú tanintézeti nagypályás lab­darúgó-bajnokság. Ám a kuriózumot mégis az adta, hogy a szervezők felkérték a Haladás VSE NB I-es labdarúgóit a házibajnokság lebonyolítására, az is­kola válogatott csapatának összeállítására, felkészíté­sére, sőt az iskolák közötti mérkőzések levezetésére is. Hogy ezeknek az iskolák közötti találkozóknak milyen sikerük volt, úgy gondoljuk, nem kell külön leírni. Ahhoz tehát, hogy felújítsuk, gyakorivá tegyük az iskolák közötti hét végi versenyeket, találkozókat, ötletre, kezdeményezésre és­­ összefogásra van szükség. Arra, hogy ezt a tevékenységet is összehangolják, s a különböző szervezeti keretek között zajló baj­nokságtól, versenyektől függetlenül rendszeresen megrendezzék. Legyen a kerületben, a járásban, a városban a kezdeményező a KISZ, az úttörőszövet­ség, a megvalósításban vegyen részt a sportfelügye­­lőség. A találkozók lebonyolításához nyújtson segít­séget a sportegyesület létesítmény biztosításával, szakemberek közreműködésével. A kör tovább is bővíthető . Népsportban már javasoltuk: az iskolai sport­os élet segítésére meg lehetne alakítani az isko­lai sportbizottságot. Tagjai közé fel lehetne kérni olyan szülőket, akik sportolnak, vagy régebben aktív versenyzők, játékosok voltak, esetleg a sport­­mozgalomban dolgoznak. Az így összeállt ISB nagy segítségére lehetne a testnevelőknek az iskolai ver­senyek, bajnokságok, sportdélutánok, kirándulások, túrák előkészítésében, megrendezésében, de hozzájá­rulhatna az iskolák közötti sporttalálkozók rendsze­ressé tételéhez is.

Next