Népsport, 1987. április (43. évfolyam, 76-100. szám)

1987-04-24 / 95. szám

XLIII. 95. ♦ 1987. április 24 HÉTVÉGE A SPORTPÁLYÁKON 4. IBUSZ-maratoni járműforgalom elől lezárva... Vasárnap délelőtt 11 óra­kor indul a négy távon (42 km, 20 km, 10 km és 5 km) a 4. IBUSZ-maratoni, amely­nek fő számára az előzetes nevezések során 15 ország 840 futója jelentkezett. A rajt színhelye ezúttal is a Budapest Sportcsarnok mel­letti Ifjúság útja. A ver­seny lebonyolítását 750 tár­sadalmi munkás biztosítja, a támogatók: ÁISH, BISH, IBUSZ, BKV, Bp. Rendőr­­főkapitányság, FÖVINFORM és mások.­­ Akiknek már kezükben­­ van a rajtszámuk, részt ve­hetnek a szombaton 18 óra­kor kezdődő somlói galuska­­partin. Ez a baráti össze­jövetel — amely korábban gombóc-, illetve csuszaevés­­sel volt „földobva” —, vár­hatóan az idén is jó fogás­nak bizonyul. S a résztve­vők ez alkalommal sem csak a gasztronómiai élvezetek­nek örülhetnek, hanem kü­lönböző maratonikról ké­szült filmek megtekintésé­vel, beszélgetéssel múlathat­ják az időt. A fővárosban autózók fi­gyelmébe: 11 órától 16 óra 30 percig lezárják a térké­pen látható útvonalat a gép­járműforgalom elől! Kerül­jék tehát a környéket az autósok. Az idei verseny újdonsá­ga, hogy ezúttal a VIP-ven­­dégeket sem csak nézelő­désre invitálta a szervezőbi­zottság, hanem futásra is, vagyis várhatóan a rövidebb távokon érdekes mezőny jön össze. Ami a résztvevők számát illeti, 1984-ben 897-en indul­tak a maratonin és 2500-an az egész versenyen, 1985- ben 770, illetve 2754 volt ez a szám, míg tavaly 999 és 3346. Az idén mintegy 6000— 7000 futót várnak a szerve­zők. 4. Mogürt-Salgó rali Nyolc ország 122 autója a rajtnál Tizenharmadik alkalom­mal ad otthont Salgótarján és környéke autóverseny­nek. Pénteken és szombaton a 4. Mogürt-Salgó ralit ren­dezik Nógrád és Heves me­gye tájain. Miután a rali beleszámít a BBK idei versenysoroza­tába, a résztvevők között találjuk a szocialista orszá­gok menőit. A mezőnyből kiemelkednek a gyári gé­pekkel induló szovjet és csehszlovák versenyzők, de számolni kell a lengyelekkel is. A magyar BEK válo­gatott a következő összeál­lításban kezdi a versenyt: Ranga—Dudás (7-es rajt­szám) Lada VFTS, Hideg- Fekete (14) Lada VFTS, Szabó T.—Gergely (21) La­da VFTS, Topor—Török (28) Lada VFTS, Dudás—Orosz­lán (35) Lada VFTS. A verseny útvonala, illet­ve a gyorsasági szakaszok beosztása. Péntek. Útvonal: Salgótarján, Tanácsköztársa­ság tér — Mikóvölgyi út — Kazár — Mátraszele — Mát­­raterenye — Pétervására — Sirok — Recsk — Parád — Mátraháza — Galyatető — Parádsasvár — Bátonytere­­nye — Vizslás — Salgótar­ján. Gyorsasági szakaszok időbeosztása: Salgótarján — Kazár Hungária 14—19.30, Pétervására — Sirok 14.30— 20, Mátraháza — Galyatető 15.30—21, Parádsasvár — Szuha 16—21.30, Mátraalmás — Katalin akna 16—21.30­ , Szombat. Útvonal: Salgó­tarján — Karancsalja — Ka­­rancsalapújtő — Karancsbe­­rény — Karancsalja — Sal­gótarján — Kazár — Mátra­szele — Mátraterenye — Si­rok — Recsk — Parád — Galyatető — Mátraháza — Parádsasvár — Bátonytere­­nye — Vizslás — Salgótar­ján. Gyorsasági szakaszok időbeosztása: Karancsberény — Kőbánya 8.15—14.15, Ka­­rancslapújtő — Etes 8.30— 14.15, Salgótarján — Kazár Hungária 8.45—15, Pétervá­sára — Sirok 9.15—15.30, Ga­lyatető — Mátraháza 10.15— 16.30, Parádsasvár — Szuha 11—17.15, Mátraalmás — Ka­talin akna 11.15—17.30. A rendezők kérik a néző­ket, hogy önszántukból, a raliverseny veszélyeinek jó­zan mérlegelése nyomán ta­núsítsanak olyan fegyelme­zett magatartást az egész viadal alatt, amely garan­tálja mind a nézőközönség, mind pedig a versenyzők biz­tonságát, csak a fenntartott, a kijelölt helyeken foglalja­nak helyet!★ Lapzártakor kaptuk a hírt, hogy a Ferjáncz, dr. Tandari Európa-bajnoki bronzérmes magyar páros nem érkezett meg a hivatalos gépátvétel­re. Távolmaradásuk okáról a szövetség képviselői és a verseny rendezői sem tudtak felvilágosítást adni. Valószí­nűnek látszik, hogy az új versenyautó nem készült el, de egy esetleges sérülésről is szó lehet, hiszen Ferjáncz Attila az elmúlt napokban a szemével betegeskedett. A műszaki gépátvételen egyéb­ként a 134 benevezett autó­ból 122 felelt meg a szabá­lyoknak, nincs hír, a magyar gárdá­nak viszont csaknem vala­mennyi tagja állandó sze­replője az NB I küzdelmei­nek. Sőt, Bakai a felnőtt vá­logatottban is szerepel, így jó egyéni teljesítményekkel ellensúlyozni lehet, hogy ke­vés volt a felkészülési idő az összeszokásra, a csapat­egység megteremtésére. A magyar csapat: Bakai, Rausch, Schöff (Bp. Sparta­cus), Behány, Maracskó (KSI), Orbán (Tungsram SC), Mészáros (MTK-VM), Bita (ZTE), Hermann (BSE), Ber­­kó (Szeged SC). Leány kosárlabda kadett EB-selejtező Kovák csak megálló lehet A csapat kabalája ezúttal a vezetőedző, Lukács Sándor lehetne, hiszen a szakember irányításával a fiúválogatott három esztendővel ezelőtt IBV-t nyert. - A lányokkal is magasra tettük a ■ mércét­:-*-- mondta Lukács Sándor. -*-■ Az első edzésen meg is beszéltük, csak akkor van értelme a munkának, ha erőt próbáló célt tűzünk ki magunk elé. Az pedig nem más, mint hogy a júliusi kadett Euró­pa-bajnokságon a legjobb négy között végezzünk. Az ehhez vezető úton így csak egy állomást jelenthet a hétvégi EB-selejtező. Te­hát az lenne meglepetés — méghozzá kellemetlen megle­petés —, ha a magyar csa­pat a görögországi Kavalá­­ban nem szerezné meg a to­vábbjutást jelentő két hely valamelyikét a vendéglátó, a jugoszláv és az izraeli együt­tes ellenében. A vetélytársak felkészültségéről, tudásáról Vitorlásrajt Alsóörsön Péter a nézők között Hazánkban a vitorlásidény minden évben a balatonfüre­di Felszabadulási emlékver­sennyel kezdődik, április ele­jén. Az idén az időjárás köz­beszólt, s nemcsak ez, ha­nem további két viadal is el­maradt, így az 1987-es esz­tendő első versenyére e hét végén kerül sor Alsóörsön. A Csatornázási Művek SK versenyén hat hajóosztályban — repülő hollandi, csillagha­jó, soling, 470-es, finn dingi, kalóz — mérik össze tudásu­kat vitorlázóink. A külföl­dön szereplők kivételével a teljes magyar élgárda rajthoz áll. A vasárnapi versenyt megtekinti Peter Tallberg, a Nemzetközi Olimpiai Bizott­ság Sportolói Bizottsága és a Nemzetközi Vitorlás Szö­vetség hazánkban tartózkodó elnöke is. Fogathajtó Medosz Kupa Idénynyitó Tápiószentmártonban A szokásosnál egy hónap­pal korábban, már a hétvé­gén elkezdődik a fogathaj­tók számára a hazai idény Tápiószentmártonban. A Me­dosz Kupáért kiírt versenyen a nyolctagú négyesfogathaj­tó válogatott keretből egye­dül Muity Ferenc nem indul, a kecskeméti haj­tónak eltö­rött a lába. A viadal újdon­sága lesz, hogy a négyesfo­­gathajtók mellett egyes- és pónifogatok is versenyeznek. A pénteken kezdődő idény­nyitó győztesét nehéz meg­jósolni, mivel világ- és Európa-bajnok hajtóink foga­tában több ló most mutatko­zik­ be versenyen. Juhász, László és a hazai pálya elő­nyét élvező Bozsik József fo­gatában három-három új ló is szerepel, Bárdos György pedig két friss négylábút vet be. A három kitűnőség a leg­nagyobb ,esélyes a Medosz Kupa elnyerésére. Az érmek elosztásába beleszólhat még Bálint Mihály, Krizsán Sán­dor és Sípos Lajos is. Az idény első versenyén a 23 kilométer hosszú maraton­ pálya talaja nem lesz nehéz, a technikás akadályok azon­ban megvallatják majd a hajtókat és a lovakat a télen „tanultakról”. A házigazda Aranyszarvas Mgtsz színes kiegészítő programokról is gondoskodik, lesz díjugrató­verseny és kutyabemutató is. Bozsik József is az esélye­sek közé tartozik NÉPSPORT 5 Kajak-kenu Kőolaj Kupa Az első hazai pénzdíjas verseny A „No, mi újság?”-ra Vá­radi Márton a frissen ala­kult Szegedi Olajbányász egyik kitűnő edzője így vá­laszol: „Most intézzük a jó időt, egyébként minden rend­ben van...” Így is dukál persze, most már a tizenharmadik Kőolaj Kupára kerül sor a Szeged melletti Maty-éri pályán. Ha­gyomán­yosan ezzel a ver­sennyel kezdődik az idény, a rendezők úgyszólván rutin­ból tűzik ki a pályát, építik fel a parton a versenyzők el­helyezésére szolgáló hatalmas sátrakat. Az idén egy kicsit több sátorra van szükség, an­nak ellenére, hogy a váloga­tott keret húsz tagja csak szombaton érkezik haza az olaszországi vízi alapozó tá­borból, s így értelemszerűen nem indulhat a reggel kez­dődő versenyen. Rajtuk kívül viszont, túl­zás nélkül állítható, hogy aki csak „él s mozog”, nekivág a maratoni távnak. A legné­pesebb mezőny a férfi ka­jak egyeseké lesz, összesen száztíz nevezés érkezett erre a számra. S hogy van-e egy­általán száztíz épkézláb ha­zai kajakos? Talán van. .. De nemcsak a hazai ver­senyzők töltik ki a mezőnyt. Már megérkeztek a verseny­re a jugoszláv, a csehszlo­vák és a kanadai vendégek, köztük sokan olyanok, is, akik világbajnoki helyezések­kel büszkélkedhetnek. Ennek ellenére bízvást jósolhatjuk, a hagyományoknak megfele­lően a magyar élversenyzők játsszák majd a főszerepet. S ezúttal nemcsak a győ­zelem dicsősége jut nekik. Ez lesz hazánkban az első pénzdíjazásos kajak-kenu verseny, ha nem is készpénz­ben kapják meg a nyertesek a jutalmukat. A férfi kaj­ak egyesek győztese az Állami Biztosító tízezer forintos életbiztosítási kötvényét, a kenu egyeseké az egyesület tízezer forintos vásárlási utalványát kapja kézhez. Csökkenő arányban, de dí­jazzák a helyezetteket is, ter­mészetesen csak a felnőttek­nél. Az ifjúságiak értékes tiszteletdíjat kapnak... Gazdag kerékpárosprogram Pályán és országúton is Minden napra jut egy ke­rékpárosverseny a hét vé­gén. Pénteken a pályások mérik össze tudásukat a Millenárison, szombaton és vasárnap pedig az országúti­ak szállnak nyeregbe. A vasárnapi viadalt a ren­dező BVSC tavaly karácsony­kor­i közlekedési baleset kö­vetkeztében — fiatalon el­hunyt sportolója, Orosz Atti­la emlékének szenteli. A nagyszabású versenyre a pá­­tyi körben kerül sor, és ki­lenc kategóriában hirdetnek győztest. A felnőttekre és a juniorokra vár a leghosszabb táv: 112 kilométer (4 kör). A legfiatalabbak, a gyermekek csupán 15 kilométert kere­keznek. Népes mezőnyt re­mélnek a rendezők a gyen­gébb nem képviselőinél is. A helyszínt jól ismerik a ver­senyzők, és ismerhetik a sportág szerelmesei is, hi­szen az idénynyitót minden évben ezen a szép környe­zetű pályán rendezik. A HAZAI MOTORKERÉKPÁRSPORT NAGY NAPJA (Folytatás az 1. oldalról) a Magyar Autó- és Motor­sport Szövetség nemzetközi elismerését is jelenti. Ebből az alkalomból tar­tottak csütörtökön délelőtt sajtótájékoztatót a verseny rendezői a MUOSZ Rózsa Ferenc-termében. Először né­mi szabálymagyarázatra ke­rült sor. Mi is az a Tourist Trophy? Ezen a nyolcvan­esztendős hagyománnyal rendelkező viadalon nagy teljesítményű szériamotorok­kal lehet indulni, amelyek nem sokban különböznek az utcai kétkerekűektől. Közös divízióban versenyeznek a 350—500 kcm-es kétüteműek, a 600—750 kem-es négyüte­­műek és a 300—375 kem-es négyütemű, turbófeltöltéses motorok. Bulcsu Rezső, a Magyar Autó- és Motorsport Szövet­ség motorostitkára az el­múlt hétvégén Misanóban megrendezett idei első TT­F—1-es futam tapasztalatai­­­ról beszélt. Az olaszországi rendezés hallatlanul precíz, de egy kicsit lezser volt. A magyar feltétlenül jobb lesz. Olaszországban egyébként ostrom alá vették a magyar szervezőket, akik a nemzet­közi szövetség kérésére újabb versenyzőknek bizto­sítanak edzési lehetőséget. Így Budapesten 60-an áll­hatnak majd rajthoz az idő­méréses edzéseken, s közü­lük a legjobb negyven sora­kozhat fel május 3-án, va­sárnap délelőtt a rajtrácson. Tizenkilenc ország 60 ver­senyzője érkezik tehát a fu­tamra, köztük az ötszörös világbajnok északír Joey Dunlop, az amerikai Super­­bike-bajnok Freddie Merkel vagy Glenn Williams Új- Zélandból, McGregor Auszt­ráliából és McGladdery Angliából. A verseny ma­gyar résztvevői: Juhos Ár­pád, aki egy Yamaha FZR 750 R nyergében veszi fel a harcot, valamint Halaska László, aki egy Suzuki RG 500-assal indul. Keretprogramként még há­rom további versenyt is vé­gigizgulhatnak a nézők. Két osztrák versenyt, a Ginzinger Pirelli Superbike Trophyt és a Ginzinger Yamaha Kupát rendezik meg És izgalmas­nak ígérkezik a Drapál Já­­nos-emlékverseny is, amely­re eddig hat országból 41 nevezés futott be. A belépők olcsók, péntek­re húsz, szombatra ötven, míg vasárnapra száz forint­ba kerülnek a jegyek, ame­lyeket elővételben az utazá­si irodáknál, valamint az Állami Biztosítónál, a Tour­­informnál és a Magyar Au­tóklubban lehet megvásá­rolni. F. P.

Next