Népsport, 1987. április (43. évfolyam, 76-100. szám)
1987-04-24 / 95. szám
XLIII. 95. ♦ 1987. április 24 HÉTVÉGE A SPORTPÁLYÁKON 4. IBUSZ-maratoni járműforgalom elől lezárva... Vasárnap délelőtt 11 órakor indul a négy távon (42 km, 20 km, 10 km és 5 km) a 4. IBUSZ-maratoni, amelynek fő számára az előzetes nevezések során 15 ország 840 futója jelentkezett. A rajt színhelye ezúttal is a Budapest Sportcsarnok melletti Ifjúság útja. A verseny lebonyolítását 750 társadalmi munkás biztosítja, a támogatók: ÁISH, BISH, IBUSZ, BKV, Bp. Rendőrfőkapitányság, FÖVINFORM és mások. Akiknek már kezükben van a rajtszámuk, részt vehetnek a szombaton 18 órakor kezdődő somlói galuskapartin. Ez a baráti összejövetel — amely korábban gombóc-, illetve csuszaevéssel volt „földobva” —, várhatóan az idén is jó fogásnak bizonyul. S a résztvevők ez alkalommal sem csak a gasztronómiai élvezeteknek örülhetnek, hanem különböző maratonikról készült filmek megtekintésével, beszélgetéssel múlathatják az időt. A fővárosban autózók figyelmébe: 11 órától 16 óra 30 percig lezárják a térképen látható útvonalat a gépjárműforgalom elől! Kerüljék tehát a környéket az autósok. Az idei verseny újdonsága, hogy ezúttal a VIP-vendégeket sem csak nézelődésre invitálta a szervezőbizottság, hanem futásra is, vagyis várhatóan a rövidebb távokon érdekes mezőny jön össze. Ami a résztvevők számát illeti, 1984-ben 897-en indultak a maratonin és 2500-an az egész versenyen, 1985- ben 770, illetve 2754 volt ez a szám, míg tavaly 999 és 3346. Az idén mintegy 6000— 7000 futót várnak a szervezők. 4. Mogürt-Salgó rali Nyolc ország 122 autója a rajtnál Tizenharmadik alkalommal ad otthont Salgótarján és környéke autóversenynek. Pénteken és szombaton a 4. Mogürt-Salgó ralit rendezik Nógrád és Heves megye tájain. Miután a rali beleszámít a BBK idei versenysorozatába, a résztvevők között találjuk a szocialista országok menőit. A mezőnyből kiemelkednek a gyári gépekkel induló szovjet és csehszlovák versenyzők, de számolni kell a lengyelekkel is. A magyar BEK válogatott a következő összeállításban kezdi a versenyt: Ranga—Dudás (7-es rajtszám) Lada VFTS, Hideg- Fekete (14) Lada VFTS, Szabó T.—Gergely (21) Lada VFTS, Topor—Török (28) Lada VFTS, Dudás—Oroszlán (35) Lada VFTS. A verseny útvonala, illetve a gyorsasági szakaszok beosztása. Péntek. Útvonal: Salgótarján, Tanácsköztársaság tér — Mikóvölgyi út — Kazár — Mátraszele — Mátraterenye — Pétervására — Sirok — Recsk — Parád — Mátraháza — Galyatető — Parádsasvár — Bátonyterenye — Vizslás — Salgótarján. Gyorsasági szakaszok időbeosztása: Salgótarján — Kazár Hungária 14—19.30, Pétervására — Sirok 14.30— 20, Mátraháza — Galyatető 15.30—21, Parádsasvár — Szuha 16—21.30, Mátraalmás — Katalin akna 16—21.30 , Szombat. Útvonal: Salgótarján — Karancsalja — Karancsalapújtő — Karancsberény — Karancsalja — Salgótarján — Kazár — Mátraszele — Mátraterenye — Sirok — Recsk — Parád — Galyatető — Mátraháza — Parádsasvár — Bátonyterenye — Vizslás — Salgótarján. Gyorsasági szakaszok időbeosztása: Karancsberény — Kőbánya 8.15—14.15, Karancslapújtő — Etes 8.30— 14.15, Salgótarján — Kazár Hungária 8.45—15, Pétervására — Sirok 9.15—15.30, Galyatető — Mátraháza 10.15— 16.30, Parádsasvár — Szuha 11—17.15, Mátraalmás — Katalin akna 11.15—17.30. A rendezők kérik a nézőket, hogy önszántukból, a raliverseny veszélyeinek józan mérlegelése nyomán tanúsítsanak olyan fegyelmezett magatartást az egész viadal alatt, amely garantálja mind a nézőközönség, mind pedig a versenyzők biztonságát, csak a fenntartott, a kijelölt helyeken foglaljanak helyet!★ Lapzártakor kaptuk a hírt, hogy a Ferjáncz, dr. Tandari Európa-bajnoki bronzérmes magyar páros nem érkezett meg a hivatalos gépátvételre. Távolmaradásuk okáról a szövetség képviselői és a verseny rendezői sem tudtak felvilágosítást adni. Valószínűnek látszik, hogy az új versenyautó nem készült el, de egy esetleges sérülésről is szó lehet, hiszen Ferjáncz Attila az elmúlt napokban a szemével betegeskedett. A műszaki gépátvételen egyébként a 134 benevezett autóból 122 felelt meg a szabályoknak, nincs hír, a magyar gárdának viszont csaknem valamennyi tagja állandó szereplője az NB I küzdelmeinek. Sőt, Bakai a felnőtt válogatottban is szerepel, így jó egyéni teljesítményekkel ellensúlyozni lehet, hogy kevés volt a felkészülési idő az összeszokásra, a csapategység megteremtésére. A magyar csapat: Bakai, Rausch, Schöff (Bp. Spartacus), Behány, Maracskó (KSI), Orbán (Tungsram SC), Mészáros (MTK-VM), Bita (ZTE), Hermann (BSE), Berkó (Szeged SC). Leány kosárlabda kadett EB-selejtező Kovák csak megálló lehet A csapat kabalája ezúttal a vezetőedző, Lukács Sándor lehetne, hiszen a szakember irányításával a fiúválogatott három esztendővel ezelőtt IBV-t nyert. - A lányokkal is magasra tettük a ■ mércét:-*-- mondta Lukács Sándor. -*-■ Az első edzésen meg is beszéltük, csak akkor van értelme a munkának, ha erőt próbáló célt tűzünk ki magunk elé. Az pedig nem más, mint hogy a júliusi kadett Európa-bajnokságon a legjobb négy között végezzünk. Az ehhez vezető úton így csak egy állomást jelenthet a hétvégi EB-selejtező. Tehát az lenne meglepetés — méghozzá kellemetlen meglepetés —, ha a magyar csapat a görögországi Kavalában nem szerezné meg a továbbjutást jelentő két hely valamelyikét a vendéglátó, a jugoszláv és az izraeli együttes ellenében. A vetélytársak felkészültségéről, tudásáról Vitorlásrajt Alsóörsön Péter a nézők között Hazánkban a vitorlásidény minden évben a balatonfüredi Felszabadulási emlékversennyel kezdődik, április elején. Az idén az időjárás közbeszólt, s nemcsak ez, hanem további két viadal is elmaradt, így az 1987-es esztendő első versenyére e hét végén kerül sor Alsóörsön. A Csatornázási Művek SK versenyén hat hajóosztályban — repülő hollandi, csillaghajó, soling, 470-es, finn dingi, kalóz — mérik össze tudásukat vitorlázóink. A külföldön szereplők kivételével a teljes magyar élgárda rajthoz áll. A vasárnapi versenyt megtekinti Peter Tallberg, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság Sportolói Bizottsága és a Nemzetközi Vitorlás Szövetség hazánkban tartózkodó elnöke is. Fogathajtó Medosz Kupa Idénynyitó Tápiószentmártonban A szokásosnál egy hónappal korábban, már a hétvégén elkezdődik a fogathajtók számára a hazai idény Tápiószentmártonban. A Medosz Kupáért kiírt versenyen a nyolctagú négyesfogathajtó válogatott keretből egyedül Muity Ferenc nem indul, a kecskeméti hajtónak eltörött a lába. A viadal újdonsága lesz, hogy a négyesfogathajtók mellett egyes- és pónifogatok is versenyeznek. A pénteken kezdődő idénynyitó győztesét nehéz megjósolni, mivel világ- és Európa-bajnok hajtóink fogatában több ló most mutatkozik be versenyen. Juhász, László és a hazai pálya előnyét élvező Bozsik József fogatában három-három új ló is szerepel, Bárdos György pedig két friss négylábút vet be. A három kitűnőség a legnagyobb ,esélyes a Medosz Kupa elnyerésére. Az érmek elosztásába beleszólhat még Bálint Mihály, Krizsán Sándor és Sípos Lajos is. Az idény első versenyén a 23 kilométer hosszú maraton pálya talaja nem lesz nehéz, a technikás akadályok azonban megvallatják majd a hajtókat és a lovakat a télen „tanultakról”. A házigazda Aranyszarvas Mgtsz színes kiegészítő programokról is gondoskodik, lesz díjugratóverseny és kutyabemutató is. Bozsik József is az esélyesek közé tartozik NÉPSPORT 5 Kajak-kenu Kőolaj Kupa Az első hazai pénzdíjas verseny A „No, mi újság?”-ra Váradi Márton a frissen alakult Szegedi Olajbányász egyik kitűnő edzője így válaszol: „Most intézzük a jó időt, egyébként minden rendben van...” Így is dukál persze, most már a tizenharmadik Kőolaj Kupára kerül sor a Szeged melletti Maty-éri pályán. Hagyományosan ezzel a versennyel kezdődik az idény, a rendezők úgyszólván rutinból tűzik ki a pályát, építik fel a parton a versenyzők elhelyezésére szolgáló hatalmas sátrakat. Az idén egy kicsit több sátorra van szükség, annak ellenére, hogy a válogatott keret húsz tagja csak szombaton érkezik haza az olaszországi vízi alapozó táborból, s így értelemszerűen nem indulhat a reggel kezdődő versenyen. Rajtuk kívül viszont, túlzás nélkül állítható, hogy aki csak „él s mozog”, nekivág a maratoni távnak. A legnépesebb mezőny a férfi kajak egyeseké lesz, összesen száztíz nevezés érkezett erre a számra. S hogy van-e egyáltalán száztíz épkézláb hazai kajakos? Talán van. .. De nemcsak a hazai versenyzők töltik ki a mezőnyt. Már megérkeztek a versenyre a jugoszláv, a csehszlovák és a kanadai vendégek, köztük sokan olyanok, is, akik világbajnoki helyezésekkel büszkélkedhetnek. Ennek ellenére bízvást jósolhatjuk, a hagyományoknak megfelelően a magyar élversenyzők játsszák majd a főszerepet. S ezúttal nemcsak a győzelem dicsősége jut nekik. Ez lesz hazánkban az első pénzdíjazásos kajak-kenu verseny, ha nem is készpénzben kapják meg a nyertesek a jutalmukat. A férfi kajak egyesek győztese az Állami Biztosító tízezer forintos életbiztosítási kötvényét, a kenu egyeseké az egyesület tízezer forintos vásárlási utalványát kapja kézhez. Csökkenő arányban, de díjazzák a helyezetteket is, természetesen csak a felnőtteknél. Az ifjúságiak értékes tiszteletdíjat kapnak... Gazdag kerékpárosprogram Pályán és országúton is Minden napra jut egy kerékpárosverseny a hét végén. Pénteken a pályások mérik össze tudásukat a Millenárison, szombaton és vasárnap pedig az országútiak szállnak nyeregbe. A vasárnapi viadalt a rendező BVSC tavaly karácsonykori közlekedési baleset következtében — fiatalon elhunyt sportolója, Orosz Attila emlékének szenteli. A nagyszabású versenyre a pátyi körben kerül sor, és kilenc kategóriában hirdetnek győztest. A felnőttekre és a juniorokra vár a leghosszabb táv: 112 kilométer (4 kör). A legfiatalabbak, a gyermekek csupán 15 kilométert kerekeznek. Népes mezőnyt remélnek a rendezők a gyengébb nem képviselőinél is. A helyszínt jól ismerik a versenyzők, és ismerhetik a sportág szerelmesei is, hiszen az idénynyitót minden évben ezen a szép környezetű pályán rendezik. A HAZAI MOTORKERÉKPÁRSPORT NAGY NAPJA (Folytatás az 1. oldalról) a Magyar Autó- és Motorsport Szövetség nemzetközi elismerését is jelenti. Ebből az alkalomból tartottak csütörtökön délelőtt sajtótájékoztatót a verseny rendezői a MUOSZ Rózsa Ferenc-termében. Először némi szabálymagyarázatra került sor. Mi is az a Tourist Trophy? Ezen a nyolcvanesztendős hagyománnyal rendelkező viadalon nagy teljesítményű szériamotorokkal lehet indulni, amelyek nem sokban különböznek az utcai kétkerekűektől. Közös divízióban versenyeznek a 350—500 kcm-es kétüteműek, a 600—750 kem-es négyüteműek és a 300—375 kem-es négyütemű, turbófeltöltéses motorok. Bulcsu Rezső, a Magyar Autó- és Motorsport Szövetség motorostitkára az elmúlt hétvégén Misanóban megrendezett idei első TTF—1-es futam tapasztalatairól beszélt. Az olaszországi rendezés hallatlanul precíz, de egy kicsit lezser volt. A magyar feltétlenül jobb lesz. Olaszországban egyébként ostrom alá vették a magyar szervezőket, akik a nemzetközi szövetség kérésére újabb versenyzőknek biztosítanak edzési lehetőséget. Így Budapesten 60-an állhatnak majd rajthoz az időméréses edzéseken, s közülük a legjobb negyven sorakozhat fel május 3-án, vasárnap délelőtt a rajtrácson. Tizenkilenc ország 60 versenyzője érkezik tehát a futamra, köztük az ötszörös világbajnok északír Joey Dunlop, az amerikai Superbike-bajnok Freddie Merkel vagy Glenn Williams Új- Zélandból, McGregor Ausztráliából és McGladdery Angliából. A verseny magyar résztvevői: Juhos Árpád, aki egy Yamaha FZR 750 R nyergében veszi fel a harcot, valamint Halaska László, aki egy Suzuki RG 500-assal indul. Keretprogramként még három további versenyt is végigizgulhatnak a nézők. Két osztrák versenyt, a Ginzinger Pirelli Superbike Trophyt és a Ginzinger Yamaha Kupát rendezik meg És izgalmasnak ígérkezik a Drapál János-emlékverseny is, amelyre eddig hat országból 41 nevezés futott be. A belépők olcsók, péntekre húsz, szombatra ötven, míg vasárnapra száz forintba kerülnek a jegyek, amelyeket elővételben az utazási irodáknál, valamint az Állami Biztosítónál, a Tourinformnál és a Magyar Autóklubban lehet megvásárolni. F. P.