Népsport, 1988. április (44. évfolyam, 77-102. szám)

1988-04-12 / Különszám

16 NÉPSPORT 1988. április 12. Gyárfás Tamás: (Gumi)botkerítés Érintés n­ikür­ fáté­k Bele a képébe. A rendőr forgat. Háttal a pályának áll, az egyik kezében gu­mibot, a másikban video­kamera. A közönséget fil­mezi. Kell a kép a maj­dani esetleges bizonyíték­hoz: ki volt a kezdemé­nyező, ki ütött először, ki szította a botrányt? Szép remények. Mi lesz ebből? Gent. Férfi kosár­labda BEK-döntő. Egyelőre csak a pályán dulakodnak. Premier el­játssza, Sims a nyakát szo­rongatja. Davidov játék­vezető magához szólítja a szembekerülőket, megkísé­rel közöttük látványos bé­két kötni. Igyekezet van, kézfogás nincs. Rohannak tovább. A genfi kiállítási csar­nok fatribünjein 10 ezren szoronganak. Mit szoron­ganak? Ugrálnak, hado­násznak, zászlókat lenget­nek, léggömböket eresztget­­nek, trombitálnak, az öklü­ket rázzák, ujjonganak, szitkozódnak, trappolna.... Csak össze ne szakadjon alattuk a tákolmány. Pi­ros-fehérben a Tracer hí­vei, kék-fehérben a Mac­­cabi népes hada. A szur­kolóknál az új (?) nagy di­vat a smink. Egy-egy erő­teljes férfi egyik orcája piros, kék vagy sárga, at­tól függ, honnan érkezett­, a másik fehér, illetve érin­tetlen. Egy vékonydongájú fotó­­riporter a kijelölt palánk­­mögötti szakaszból megkí­sérel a félpályánál a játék­tér szélére furakodni. Két elegáns, öltönyös úrról ki­derül, hogy mégsem néző. Kipenderítik a hívatlan vendéget. Aztán visszavis­sének szolid szurkolóvá... Mintha mi sem történt vol­na. Rángatódzás A második félidő köze­pén 76-75 a Tracer javára. Ez a forrpont. Most a leg­­kiélezettebb a játék. Egyre szaggatottabb is. Lassan nincs bírói ítélet, amelyet az érintettek ne fogadná­nak kritikával, széles gesz­­tikulációval. Hadd lássa csak a közönség, hogy mit tesznek velük. Harmincne­gyedik perc. Berkowitz egyenlít. Utána fellökik. Állítólag, ez az érintés nél­küli játék. Csak éppen nem birkóznak. Ha mérni lehetne a fe­szültséget. Klein izraeli edző végigállja az egész mérkőzést. Most már fél­percenként be is megy a pályára. Casalini, az olasz, a másik oldalon már-már rángatódzik. Nyilván idegi alapon, a szemét rendre összehúzza. Fiatalember. Neki a küzdőtér jobb felső sarka a stabil pontja. Rendszerint ott guggol. Már amikor a Tracer ko­paszodó klubelnöke a kis­­padról nem siet oda hozzá, hogy a lehető legfeltűnőb­ben súgjon neki valamit. Ilyenkor Casalini feláll. Tudja, hogy mi az illem. Tudja a feje. A teste vi­szont megmerevedik, a szeme a szokottnál is job­ban ugrál. Mégis nyel egyet, ugyan grimaszol hozzá, de aztán — és ez a lényeg — cselekszik. Cse­rél. Vagy jobb esetben csak odaszólít valakit magához, és taktikai utasításokat ad. Alighanem a kötelességét teljesíti. Mindennek ára van. Korábban Peterson volt a­ mester. Közel egy évtizedig­­ontotta a sikere­ket. Aztán jött az új el­nök. Pénzember, bankár, ért a­­számokhoz. Mégis néhányszor meg kellett győződnie arról, hogy ha ő hatost mondott, Peterson azt összetévesztette a né­gyessel, a nyolcassal, vagy a tizenhármassal. Más mez­­számú ment le a pályáról. Ma Peterson tévéripor­ter. A mesében ugyan mindez egészen másképp van, de jelen esetben az elnök még mindig ban­kár ... . Dicséretére legyen mond­va, hogy amint eldőlt a ta­lálkozó, elsőként rohan Ca­­salinihez, öleli, dédelgeti, emelgeti. A játékosok is egy kupacban. A terror közelsége A Maccabi mintha már nem is lenne a­­pályán. Nekik azonnal befejező­dött ez a döntő. Emlék­szem, 1981-ben, amikor ők nyertek... Az ugyanolyan lelkes közönségük a lefú­jás pillanatában megindult lefelé a tribünökről. A pá­lya körül négy sorban he­lyezkedtek el az újságírók asztalai, azokon álltak a monitorok, még közvetítet­tek a riporterek. Érdekel­te is ez a győzteseket? Mindenkit legázoltak, a boldogság nem ismert ha­tárokat. Most némán állnak. A távoli világból érkezettek csendben szedelőzködnek, a többség eldobálja addigi nélkülözhetetlen kellékét. Bezzeg a palánk mögött! Az olasz tribün! Tobzó­dik ... Micsoda feszültség lehet bennük! Ha tehetnék, most milyen magasra do­bálnák Meneghint, Brownt, D’Antonit vagy McAdoot. A rendőrök puszta jelen­léte, a felszerelésük látvá­nya azonban továbbra is visszafogja őket. Az eset­leges terror közelsége ez­úttal tehát szükségtelenné teszi a terrort magát. A pályán kívül ezúttal vég­eredményben érintés nél­kül megy le a nagy játék... A pályán belül durran a pezsgő, a rendőrök feje fe­lett hatalmas üvegből Me­­neghin meg is öntözi ra­jongóit. Vagy fél óra extá­­zis van még hátra, válto­zatlan koreográfiával. A nagyjelenet Kifelé menet egy izraeli odarohan­ egy olaszhoz. Majdnem a kijáratnál le­rántja a salját. Az hátra­fordul, hogy visszakézből elégtételt vegyen, de egy újabb mozdulat megelőzi. A Maccabi-párti nyújtja felé az ő keszkenőjét. — Csere! — mutat két kezét keresztbe tartva, ko­sárnyelven. Az olasz megérti. Mind­járt stílust vált. Szent a béke, de a video­kamera számára ez már érdektelen .. . Beke Csilla: Nézegetjük a leg­utóbbi bemutatóján, a Love story előadásán készült képeket. Meg­annyi érzelem és fintor az arcon, így megannyi arc. Nézem a felvétele­ket, nézem őt — micso­da különbözőség! Mint­ha két egészen más em­ber lenne. Mondom is ezt, ám ő n­em csodálkozik. — De hát ez termé­szetes, hiszen a fotókon nem én vagyok, hanem IV. Oliver Barrett­­ feleli. Olivért ismerem, hi­szen el­töltöttünk egy es­tét együtt a Fővárosi Operettszínház Zseb­színházában, s akkor beavatott élete, szerel­me történetébe. De ki az a 30 éves fiatalem­ber, aki most itt ül ve­lem szemben, s akit Gergely Róbertnak hív­nak? A közönség előbb is­merte meg a labdarúgó­­pályán, mint a színpa­don, amikor hét évvel ezelőtt, a főiskola el­végzése után a Pécsi Nemzeti Színházhoz ke­rült. A város hagyomá­nyos színész-újságíró rangadóján mutatkozott be ugyanis, s­ bár 4-3-ra kikaptak, de két gólt rúgott. A kezdőcsapatban ezon a meccsen még csak­ cserejátékosként küldték pályára, a szín­házban eltöltött hét idényben viszont mind­végig a kezdőcsapatban volt. Tavaly azonban mégsem kötött újabb szerződést.­­ A kiválás mögött nem mindig van bot­rány, hanem lehet ben­ne az az igény is, hogy az ember szeretne fej­lődni, új lehetőségeket keresni — fejtegeti. — Továbbra is a sportpél­dánál maradva: Pécsett nagyon jó csapatnak voltam a tagja, nagyon jó „labdákat” kaptam, de úgy éreztem, más já­tékostársakra, közönség­re és játékvezetőkre, azaz rendezőkre van szükségem. Az átigazolását azon­ban egyelőre nem kérte sehova. Szabadúszó lett, saját színházának egy­személyes tagja,­­ aki színész is, menedzser is, kellékes is. Mégsem a munka utáni rohangá­lás, a magárahagyatott­­ság évét hagyta maga mögött, hiszen három színházban öt főszere­pet kapott, másfél hóna­ponként készült premi­erre.­­ . . . A próba éve is volt ez. Kipróbálták őt­ a tár­sulatok, kipróbált ő is társulatokat. Aztán dön­töttek, döntött: az új évadra már aláírt a Vi­dám Színpadhoz. — Ha manapság egy sportoló klubot cserél, azonnal arról beszél mindenki, vajon a pén­zért tette-e — folytatta. — Bizonyára lesz, aki tőlem is ezt kérdezi, ha most közhírré tétetik, a leszerződésem. A vá­lasztásomban természe­tesen benne volt, hogy ez a színház nagyon jól kufárkodik a tagjaival, maximálisan megad ne­kik mindent, amit a színészi pálya megad­hat. De benne volt az is, hogy ez a társulat emberszaga, ahol se a kollégák, se a nézők nem, igénytelenek. És addig bármelyik szín­házhoz érdemes kötődni, amíg a színész úgy érzi, hogy ott tanulni fog. És még visszaidézi egyik kollégája mondá­sát : nem szereti a mun­ka nélkül szerzett jöve­delmet, de nem szereti a jövedelem nélküli mun­kát sem. Ebből gondol­hatom, hogy itt a kettő találkozik egymással. Az emlékek útitáskája Amikor engedélyt kért Erich Segal­tól, a Love story írójától, hogy a történetből monod­rámát készítsen, csak remélte a beleegyező választ. Hi­szen ki hallott még olyat, hogy egy szerel­mi történetet — amihez legkevesebb egy nő és egy férfi kell — csak egy színész játsszon el?! De mire Amerikából megérkezett az enge­dély, Gergely Róbert már pontosan tudta, mi­ként birkózik meg az átdolgozás kihívásával: a színpadon csak IV. Oliver Barrett lesz lát­ható, emlékeinek sze­replőit pedig a hangjuk idézi fel. Március végén meg­történt a bemutató. Az előadáson a legifjabb Barrett számba veszi hu­­szonévének történéseit, s mindent, ami vidám volt vagy éppen szo­morú, egy-egy jelkép formájában útitáskájába csomagol. Oda kerül az egykori jégkorongozó­­bajnok joghallgató fej­védője, serlege, majd a kezdő ügyvéd teniszütő­je és labdája is. — A nyáron még csak terveztem ezt a darabot, de már úgy néztem a wimbledoni teniszver­senyt, hogy Olivérként majd én is teniszezni fogok — emlékezik. — Aztán jöttek a téli olimpia jégkorong-köz­vetítései, s akkor Bar­rett világa már a jég volt. És amikor a szín­padon a kezembe ve­szem a hokiütőt, jólesik megmarkolni, s azokban a percekben valóban úgy érzem, hogy hoki­játékos vagyok. Átváltozások Nézegetjük a képe­ket, nézem Gergely Ró­bert átváltozásait. Teg­napelőtt Silvestro a Mennyből a telefon cí­mű musicalben, tagnap Igor A kaktusz virágá­ban, ma Oliver a Lova story-ban. Aztán holnap Robert a Vidám Szín­pad áprilisi bemutató­ján, az Anna csak egy van előadásán, holnap­után pedig a popénekes Zoltán Erika vendége az országos koncertsoroza­ton. Már most bőven len­ne mit elcsomagolnia az emlékek útitáskájába. Pedig a Gergely-sztori csak nemrég kezdődött igazán. A Gergely-sztori Lenni vagy nem lenni a jégkorongozó módra (Helyei Zsuzsa felvétele) Szerkesztőség: Az Állami Ifjúsági és Sporthivatal lapja. Szerkeszti a szerkesztőbizottság. Főszerkesztő: dr. Király Ferenc. Főszerkesztő-helyettes: Gyenes S. András és Szekeres István. 1981 Budapest VIII., Somogyi Béla u. 6. Tel.: 130-460 Telex: 22-5245. Kiadja: az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat. Felelős kiadó: dr. Király G. István igazgató. Kiadóhivatal: 1374 Budapest VI., Révay utca 16. Telefon: 116-660. Terjeszti a Magyar Posta. Szikra Lapnyomda, Budapest. Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató.­­ . . . , Index: 25 004. Vidék: ISSN 0237-3769. Bp., ISSN 0133-1809. Remiztek a magyarok : TL1 0­ .­­U it . A brüsszeli Világ Kupa sakkverseny 8. fordulójá­ban mindkét magyar dön­tetlent ért el: Portisch La­jos sötéttel a szovjet Tál ellen, Sax Gyula világossal a jugoszláv Ljubojeviccsel szemben. A versenyben Sax változatlanul az utolsó he­lyen áll, Winants (belga) társaságában, míg Portisch az angol Nunn-nal, négy pontjával, a 8. helyen­ áll. A versenyben vezető angol Speelmannak öt pontja van. Ismét Navratilova Az amerikai Martina Navratilova nyerte Hilton Head Islandban a salakpá­lyás teniszversenyt. A dön­tőben 6:1, 4:6, 6:4 arányban verte az argentin Gabriela Sabatinit. A chicagói viadalon az amerikai Tim Mayotte győ­zött, miután a döntőben 6:1, 6:3 arányban nyert honfitársa, Paul Annacone ellen. A párosok versenyé­ben szintén amerikai siker született: a Stewart, Wits­­ken kettős 6:3, 7:5 arány­ban győzte le a Davis, Giammalva párt. Britiban lehet javítani­­ Magyarország női röplab­da-válogatottja az utolsó helyen végzett a vasárnap befejeződött­­ Savaria Ku­pán. Az erősen megfiatalí­tott együttes már jobb tel­jesítményt­­ nyújtott, mint néhány nappal korábban, a montreaux-i tornán, de még ez sem az igazi! A csa­pat folytatja sorozatmérkő­zéseit, szerdától a brnói Felszabadulási Kupán sze­repel. A tíz utazó játékos: Champitaz, ,Kastner, Ben­­kő, Bóta, Fekete, Szendrői, Nyári, Benőfi, Fellegvári, Hornung. Olaszok lettek a Vivicitta-futás abszolút győztesei A Vivicitta nemzetközi futóverseny központja va­lamennyi eseményszínhely­­l­yel közölte a vasárnapi fu­tások végeredményét, az abszolút sorrendet. A váro­sokat összekülő 12 km-es futás győztese a férfiaknál az olasz Salvatore Antibo lett, 34:58 perccel, a nőknél pedig Rita Marchisio, 42:51 perccel. Antibo a palermói versenyen vett részt, Mar­chisio pedig Cuneóban állt rajthoz. A nőknél a 3. he­lyet a Bariban vendégsze­repelt magyar Ágoston Zita érdemelte ki, 42:06 perccel.

Next