Nemzeti Sport, 1992. június (3. évfolyam, 150-178. szám)
1992-06-21 / 170. szám
1991. JÚNIUS 21. III. ÉVFOLYAM, 18. SZÁM Menedzser autók adózása A magánvállalkozások legtöbbje szolgálati autóval segíti alkalmazottai munkáját. A korábbi években adómentes prémiumként tudhatták be a menedzserek szolgálati használatra kapott gépkocsijukat. Az 1992-es adójogszabályok azonban adókötelezettséget írnak elő azoknak a dolgozóknak, akik hivatali útjaikon kívül magáncélra is használják a cég kocsiját. A gépkocsi új beszerzési árának 20%-át kell hozzáírni az adóalaphoz az év végén. Amennyiben nem egész esztendőn át használta valaki a vállalati kocsit, arányosítani kell! Sikersatori : Alkatrészkereskedéssel kezdték... Amikor egy vállalkozás kétes tranzakciója folytán reflektorfénybe kerül, sokszor megvádolják a sajtót. Mondván, az napok alatt semmivé teszi az üzlet hírnevét. Fokozott e jelenség az autóiparban (lásd Klapka ügy). Való igaz, ritkán olvasni a kisvállalkozók sikereiről. Igaz, e téma nem hoz anynyi olvasót, mint egy szaftos pletyka. Az alábbi történet onnét ered, ahol jó ideje csak a gazdasági csődről hallani: Észak-Magyarországról. Szerencsről származnak azok a Balogh testvérek, akik az autókereskedelem monopoloid jellegének foszladozásakor autóalkatrészek nagykereskedelmébe vágtak. Ehhez akkoriban igencsak kemény fejsze kellett. Afféle faltörő kosként az állami vállalatok idején piaci részesedést szerezni, s tetejébe a Balogh család semmilyen üzleti múlttal nem rendelkezett. A Kossuth-díjjal kitüntetett nagypapa után a fia tanárember lett. Ifj. Balogh Sándor és Péter is diplomát szerzett. Vállalkozói vénát a bátyám hozott a családba, aki a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Intézetében tanult — kezdi beszélgetésünket Balogh Péter igazgató. Az alkatrész-kereskedelem megteremtette vállalkozásunk alapjait, egyébként ma is ez fő bevételiforrásunk. Nem vezetett bennünket a gyors és hatalmas haszonszerzés. Az apró fillér és tisztesség elve alapján dolgozunk. Megtérül türelmünk. Kapcsolataink szélesednek. Külföldön és belföldön is felismerik a Balox Kft.-t. Példaként említhetném az Eugem francia gyűjtőgyertyagyárat, amelynek termékeit kizárólagos joggal forgalmazzuk hazánkban. Az alkatrész-kereskedelmen túl kellett lépnünk. Kereskedőházakat létesítettünk, ahol rendhagyó vásárlási körülményeket, családias hangulatot biztosítunk. Az elektronikai és ruházati termékek vásárlásakor érzik a nálunk vásárlók a megbecsülést. Mindegyikükre számítunk, szeretnénk továbbra is fennmaradni az üzleti életben. Tisztességgel... S, hogy a tisztesség tégláiból sikerpiramis épülhet: Budapest és Szerencs után Sárospatakon is új üzletházat avattak Baloghék. ..............ZA/engJr I ““ INTERNATIONAL MAGYARORSZÁGON/S ,‘*'52PJ - 1 w Keleti és nyugati típusú sutokhoz karosszériaelemek teljes választékát kínáljuk: 8400 karosszéria- és javítóelem, több mint 340 típushoz! ÉRDEKLŐDNI LEHET: SELLŐ DÁN-MAGYAR KFT-NÉL H- 8600 SIÓFOK, ARADI U. 57.Tel/fax: (84)40-818 vagy MOL RT. AGEL 8400 NAGYKANIZSA Tel/fax: (93)14-475. Tel.: (92)70-121. Telex: 33-420 Autókereskedelem — vidéken Ez alkalommal a sokak számára kevésbé ismert vidéki autókereskedelemről szeretnénk néhány szót szólni. Hazánkban napjainkban már szinte minden nagyobb autógyártó cég létrehozta vezérképviseletét. A vezérképviseletek első lépésben Budapesten alakítottak ki egy bemutatótermet és egy szervizt (esetleg csak szerződést kötöttek egy szervizzel), amely a garanciális javításokat végzi és gyakran a központi alkatrészraktár szerepét is betölti. A vidéki kereskedelmi és szervizhálózat kiépítése csak ezek után kezdődhetett meg, így emiatt is lépéshátrányban vannak a vidéki kereskedők, szervizek. Ezt a hátrányt tovább fokozza, hogy Budapest tágabb vonzáskörzetében 2,5—3 millió ember él, míg egy vidéki viszonteladó csak a környék 300—400 ezer lakosára számíthat mint lehetséges vevőre, sőt néha még ezekre sem, mert sokan vidékről is Budapestre utaznak gépkocsit vásárolni, annak ellenére is, hogy esetleg a közelben márkakereskedőt is találnak. Ennek okát több mindenre vezethetjük vissza. Az egyik, hogy a vásárló jobban bízik a budapesti, a vezérképviselet által működtetett szalonban, ott nagyobb választékot vél felfedezni, esetleg rövidebb szállítási határidőben bízik, biztosabbnak látja a garanciális javítás lehetőségét. Ezek az érzések azonban tévesek, hiszen a vidéki és budapesti márkakereskedők — nem az úgynevezett „szürke kereskedők” — teljesen egyenrangúak. A másik lehetséges ok — és ebben felfedezhetünk némi igazságot — az, hogy aki még a márka mellett sem tudott dönteni, az Budapesten könnyebben végig tudja járni a szóba jöhető márkaboltokat. Ezeket a hátrányokat figyelembe véve nézzük meg, hogy miért vágott bele a autókereskedésbe és mi módon működik sikeresen egy vidéki autókereskedő. Balatonfüreden, a vasútállomás kihasználatlan várótermében tavaly ősszel nyílott meg az Autopress Autószalon, amely kezdetben a Citroen és a Daihatsu személygépkocsik forgalmazásával foglalkozott. A választás azért esett erre a két típusra, mert jól megférnek egymás mellett, szinte kiegészítik egymást. A Daihatsu egy megbízható, kisfogyasztású, magas műszaki színvonalú és viszonylag olcsó autó, amely mellett a Citroen egy magasabb kategóriájú, luxusabb igényeket is kielégítő (például a Citroen XM) és ennek megfelelően drágább autó. Működésük során több olyan tapasztalatra tettek szert, amelyeket felhasználva nagymértékben megnövelték eladásaikat. Sok vásárló keresett olcsó (400 ezer forint körüli) új autót, mivel számára még a tudásához mérten kevésbe kerülő (700—900 ezer forint) Daihatsuk is megfizethetetlenek, de használt autót nem kívánt vásárolni. Ennek az igénynek a kielégítése érdekében kezdtek a Yugo Korai típusú gépkocsik forgalmazásába, melyeket részletre is meg lehetett vásárolni az importőr Borsodi Gépkocsi Rt.-től. Ennek sikere láttán kezdték keresni a módját a részletfizetési lehetőségnek. Ebben partnerre találtak a Nagyvázsonyi Takarékszövetkezetben, melynek segítségével immár 40% előleg befizetése esetén a maradék összegre kétéves futamidővel részletfizetési lehetőséget kapnak vásárlóik. Ez az „akció” nagy sikert aratott, az ország minden részéből érkeztek érdeklődők (máshol részletfizetésre nem volt lehetőség) és vásárlók. Az autóértékesítés fellendülésével mind többen szerették volna régi autójukat értékesíteni, esetleg annak értékét az új autóba beszámíttatni. Ennek hatására jutottak arra az elhatározásra, hogy belefognak a használtautó-kereskedelembe. Ám mint mindenben, ebben az esetben is az elsőrendű szempont a tisztesség és megbízhatóság volt, így csak a szervizükben történő átvizsgálás után vállalkoznak az autók értékesítésére. A tavasz közeledtével — a Balaton-part közelsége is közrejátszhatott ebben — egyre több érdeklődő keresett motorkerékpárokat, mely igényt is ki tudják elégíteni, hiszen a Yamaha motorkerékpárok forgalmazását is vállalták. A hazai személygépkocsi-piac — a fizetőképes vásárlóréteg csökkenése miatti — kismértékű viszszaesése idején kezdtek el gondolkodni a haszonjárművek forgalmazásán. Ezek egyrészt a Citroen haszonjárművei, másrészt az IVECO gyár teherautói. Mint a fentiekből is kiderül, rendkívül szerteágazó a tevékenységi körük. Ez a sok lábon állás teszi lehetővé, hogy további ötletek megvalósításán törjék a fejüket. Ezek egyike az, hogy a tehetősebb és a régi autókat szerető réteg számára régi (40-es évekbeli) autók újonnan gyártott hasonmásait forgalmazzák, elérh .45 áron (1,5 millió forint körül). A másik ilyen „szerelem” a terepjáró autók árusítása, amelynek érdekében a tárgyalások most vannak folyamatban. A járműkereskedelem mellett elkezdtek foglalkozni a gépkocsikhoz szükséges kiegészítők, segédanyagok kereskedelmével is. Ilyenek például a riasztók (amelyek lassan nélkülözhetetlenné válnak, hiszen a biztosítás megkötésének is előfeltétele és hazai közbiztonságunk is szükségessé teszi felszerelését), az autórádiómagnók, valamint egy olyan adalék (a három komponensből álló Forte termék), melynek használata a használt autókban jelent nagy előnyt, hiszen kismértékben csökkenti a fogyasztást, növeli az üzembiztonságot és nagymértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátást. És utoljára, de nem utolsósorban szeretnének meghívni minden kedves érdeklődőt — szakmabelit és szakmán kívülieket egyaránt — a június 19-én, a csopaki Lukács szervizben tartandó bemutatójukra, ahol bemutatják az általuk forgalmazott termékeket — Daihatsu, Citroen, Yugo személygépkocsik, IVECO haszonjárművek, Forte adalék — és felvilágosítást adnak a felmerülő kérdésekre. KIÉRTI Riportalanyunk, mint egyetlen elszánt vásárló nyilatkozik az Autopress — benzinkútra kiküldött — munkatársának. A fényességes kúton kizárólag ő és még százötven társa árválkodik a benzináremelés hírének hallatán zsebkendőbe kötött pénzecskéjével, póttartálynak kinevezett, fényevesztett teáskannával a hóna alatt, rozog a szocreál kocsijában a gutaütés határán. Riporter: Mondja, bátyám, most mennyit szán benzinre ebbe az ótvar verdába? Arany: Kigyün az ötezres jeléből. Legfeljebb idén sem lesz új esztékás protkóm. R.: Vegyük azt, hogyha ötezresből tankolhatná tele autóját. Megtankolná? A.: Meg én, ecsémuram! Legfeljebb többet beszélgetnénk az asszonnyal a finom ételekről. Riporterünk tovább veri a vasat. Ha nyolcezerbe kerülne, még mindig elővenné az autóját? A.: Hogyne! Legfeljebb télire begipszeltetném magam nagykabát helyett. Riporterünk „Hinnye, de elszánt maga!” meglepő fordulattal tovább kérdez. No, aztán, ha tizenkétezret hagyna a kútnál, mi lenne? A.: Olyan már biztos nem lenne! Akku mán fuccs ... Riporterünk megrökönyödve: a „Hogy-hogy" jól bevált keresztkérdést teszi fel. 1 4.: Tudja, ecsémuram, 12 ezer a felemelt nyugdíjam, hogy a rossebb egye meg azt, aki kitalálta ... Orosz vodkás anekdotából mai magyar autós állapotjainkra alkalmazta: Sándor László.