Nemzeti Sport, 1994. december (5. évfolyam, 329-355. szám)
1994-12-29 / 354. szám
4 NEMZETI SPORT Hány gól egy fürdőszoba? Bajnoki cím a karácsonyfa alatt Amikor Wukovics otthagyta örök szerelmét, a Fradit, kiderült: mindezt tulajdonképpen egy lakás miatt tette. Kollégáimmal akkor tréfásan azt számolgattuk, hogy egy-egy góljával a lakásnak éppen melyik részét „dolgozta le”. Aztán komolyabban belegondolva, felmerült bennünk a kérdés: vajon miért éri meg a szponzoroknak pénzt fektetni a mai magyar labdarúgásba? A Mester(i)mérleg mintája alapján tehát néhány pénzügyi csoport, illetve vállalkozó segítségével elkészítettük a Szponzor(i)mérleget is. A kiválasztottak mindegyikének ugyanazt a négy kérdést tettük fel: 1. Mit várnak el azoktól a csapatoktól-kluboktól, amelyeket szponzorálnak? 2. Mivel lehetne még jobban eladni a magyar futballt? 3. Kamatozódik-e az üzleti tevékenységükben az, hogy focicsapatot szponzorálnak? 4. Milyen ajándékot tennének a csapat karácsonyfája alá? 4. Imre Mátyás Stadler József, a Stadler FC elnöke, egyben főszponzora. 1. Ebben az esztendőben egyértelműen a sima bentmaradás a célunk, ez természetesen azt jelenti, hogy még az osztályozós helyek valamelyikével sem szeretnénk közelebbi „ismeretségbe" kerülni. 2. Erre szerintem csak egyetlen lehetséges megoldás van, az pedig a jó szereplés. A mostani szezon befejeztével mi is új célokat tűzünk ki magunk elé, hogy a csapat minél több szponzort „találjon" saját magának. Új stadionunk is látogatott lesz, a tavaszi szezonban bizonyára újabb hirdetők fognak jelentkezni, bár már eddig sem panaszkodhatunk. 3. Pillanatnyilag nem, és egy újoncnál ez nem is meglepő. Üzleti ügyeimet azért sem befolyásolja túlságosan a futball, mert eddig is üzleti sikereimnek köszönhetően tudtam befektetni a labdarúgásba, és nem pedig fordítva. Több pénzt is tudnék fordítani rá, de az ismert okokat nem részletezem, nem akarom, hogy azt higgyék, már megint panaszkodom. A jövőben azonban erre a vonalra is jobban rámegyünk, megszervezzük az üzletemberek találkozóját, és aki minket szponzorál, azoknak mi is segíteni fogunk. 4. Természetesen a biztos bennmaradást, az új stadiont csak „húsvétra" kapják... Claude Gau, a Citroen magyarországi képviseletének igazgatója, UTE. 1. Azt hiszem, a csapat jelenlegi helyezését tekintve nekünk csak egyetlen elvárásunk lehet. Szeretnénk, ha a fiúk továbbra is hasonló formában játszanának, hogy megnyerjék a bajnokságot, és indulhassanak a Bajnokok ligájában. Akár a PSG-vel szemben is. 2. Szerintem elegendő szponzor van a magyar futballban, legalábbis ami az arányokat illeti. A fő probléma az, hogy nincs elég szurkoló a lelátókon, és így a szponzorok kevésbé érdekeltek. 3. Nem látom az egyenes visszajelzéseket, mert amikor látok valakit egy Citroen kormányánál, soha nem tudhatom, hogy azért vette-e meg a kocsit, mert az UTE szponzorai vagyunk, vagy azért, mert látta valahol másutt a reklámunkat. Annyi bizonyos: ha látnak bennünket a televízióban, az mindenképpen hasznos. 4. A bajnoki címet: Kelemen Iván, a Kordax vezérigazgatója, Csepel és Ferencváros. 1. A Csepelnek a 4-6. hely valamelyikének a megszerzését tűztük ki célul, ez, sajnos, már nem valószínű, hogy sikerül. Nagyobb az esély a Ferencvárossal, ők még versenyben vannak az 1-2. helyért. 2. A szponzorálás ma meglehetősen drága mulatság, ráadásul - én legalábbis úgy vélem - méltánytalanul sokat keresnek a labdarúgók. A megoldás az lenne, ha visszatérne a régi idők futballja, mert akkor több néző menne ki a mérkőzésekre, így a szponzorok is többet áldoznának erre a sportra. Megfordítanám tehát az örök problémát: nem a pénz hozná a jó focit, hanem a jó foci a pénzt. 3. Konkrétan talán nem, de átvitt értelemben igen. Kézzelfogható eredményt szerintem majd akkor könyvelhetünk el, ha megnyílnak a sportüzleteink. Eddig egyetlenegy működik, amely szép forgalmat bonyolít le, számos, a Fradival kapcsolatos sportcikk fogy el. 4. (Nevetve) Azt hiszem, inkább nekik kéne valamilyen ajándékot rakniuk az én fám alá. Dr. Bartha István, a Fejértej- Parmalat vezérigazgatója, Parmalat FC. 1. Mostani elvárásaink természetesen már nem lehetnek olyan nagyok, mint az induláskor megfogalmazottak, tavasszal elégedettek lennénk a biztos bennmaradással. 2. A nyugati szisztémát kellene példaként venni, a futball szerintem ma már csak üzleti alapon működhet. Manapság már nem állami pénzek kerülnek a labdarúgásba, hiszen főleg magánszemélyek fektetik be a pénzüket. Ezért természetes, hogy jelentősebb összeget csak abban az esetben áldoznának, ha biztosak lehetnének abban, hogy ez valamilyen formában megtérül. 3. Jelentkezik, de mostanság nem úgy, ahogy szeretnénk. Gondolok itt a csapat vártnál rosszabb helyezésére, nyilván nekünk is több hasznot hajtana egy pozitív értelemben vett reklám. A későbbiek folyamán azonban úgy hiszem, rendbe jönnek majd a dolgok. 4. Ez a csapat sokkal jobb annál, mint amit táblázaton elfoglalt helye mutat, és ezt nem én mondom, hanem a szakemberek. A karácsonyfa alá tehát önbizalmat, magabiztosságot, és akaraterőt tennék, méghozzá egy jó nagy zsákkal. Kisteleki Antal, a Reusch magyarországi képviselője, több futballkapus „kesztyűs szponzora": 1. Mivel mi több személyről beszélhetünk, ezért csak összességében tudok véleményt alkotni. Természetesen minden általunk támogatott kapusnak minél eredményesebb szereplést kívánunk, mi elvárásokról nem igazán beszélhetünk. 2. Csak úgy lehet még több pénzt bevonni a fociba, ha a sportágban dolgozó személyek bizalmat ébresztenek a szponzorokban. Nem akarok klubot említeni, de konkrétan tudok olyan klubokról, amelyeknek azért nehéz támogatót találni, mert a klubelnököt szélhámosnak tartják. Első tehát - ismétlem - a bizalom, minden más csak utána következik. 3. Egy sportszergyártó cégnél ez elég gyorsan lecsapódik, amennyiben „reklámhordozóink" jól szerepelnek, akkor mi is több terméket tudunk eladni. Az sem mindegy, persze, hogy milyen minőségű az áru, hiszen ha szépen öltöztetjük fel a csapatot, akkor a szurkolók is szívesebben vásárolják termékeinket. 4. Az általunk szponzorált kapusok számára eredményekben gazdag, azaz gólokban szegény 1995-ös esztendőt kívánok. Kis-Kéri Zoltán, a Dreher sörgyár márkamenedzsere, BVSCDreher: 1. Nemrég vettem át a csapatot, így sokat még nem tudok mondani, de azt hiszem, egyértelműen a mostani hely megtartása, illetve egy esetleges UEFA- kupás hely megszerzése a cél. 2. Úgy vélem, hogy az olyan eredmények, mint a válogatott 5-1-es mexikói veresége, nem igazán használnak a futballnak. A játékosok mentalitásával is baj van, ám nem biztos, hogy ezért csak egyedül ők a hibásak. Őszintén megmondom: jelenlegi állapotában a magyar labdarúgás nem tud több pénzt magához vonzani. 3. A mostani remek szereplés mindenképpen használ a Drehernek, bár számszerűleg nem kimutatható, hogy a jó foci miatt mennyivel tudtunk több sört eladni. A már kialakult jó imázsunkat azonban mindenképpen erősíti fiatal, lelkes csapatunk. 4. Sok pénzt, hogy a kiváló teljesítményeket az érdemeknek megfelelően tudjuk jutalmazni. Dr. Facskó István, a Samsung kereskedelmi igazgatója, Vác FC-Samsung: 1. Az elvárásokat már túlteljesítették az elmúlt három év egy igazi, és egy „elvett" - lásd a Ferencváros-Veszprém mérkőzéssel kapcsolatos Mirténéseket! - bajnoki címével, illetve az ezüstéremmel. Idén az első hatba várjuk a csapatot. 2. Korántsem biztos, hogy szükség lenne több szponzorra, én úgy vélem, hogy inkább a meglévő anyagiakat kellene tisztességesen elosztani, nem hagyni, hogy rablógazdálkodást folytassanak, hogy elherdálják azt, ami a rendelkezésünkre áll. 3. Az árbevételen közvetlen hatást nehéz lenne kimutatni, de a vállalatról kialakított összképet minden bizonnyal kedvezően befolyásolja a klub. 4. A terembajnoki aranyat már megszereztük, most már csak az 1995. évi Magyar-kupa megnyerését tenném oda, és esetleg a szponzori díj emelését a Samsung részéről. Laczó István, az EMDSZ elnöke, EMDSZ-Soproni LC: 1. Egyelőre a biztos bentmaradás a cél, a későbbiekben pedig a középmezőnyhöz való felzárkózás. 2. Ennek legfontosabb feltétele azt hiszem, a jó szereplés. A labdarúgást gazdasági alapokra kellene helyezni, nagyon is elképzelhetőnek tartom, például, a részvénytársasági formát. Ide apportként a pályákkal is be lehetne szállni, ez lehetővé tenné az önkormányzatok részvételét is, így vagyonhoz juthatnának a klubok is, azaz hitelképessé válnának. 3. A napokban adtuk át a hétezer négyzetméteres bevásárlóközpontunkat, ám ebből is a focicsapat profitál majd, körülbelül százmillió forintos bevételhez juthat ugyanis a klub. 4. A karácsonyfa alá egy olyan könyvet tennék, amelynek az a címe: Milyen az igazi profi futballista? Azt hiszem, sokan forgathatnák, tanulhatnának belőle. Mellé raknék még egy jó adag szerencsét is. V. 354. • 1994. december 29.