Nemzeti Sport, 1995. augusztus (6. évfolyam, 208-237. szám)

1995-08-03 / 210. szám

16 NEMZETI SPORT Niki Lauda imádja Budapestet - bár sosem versenyzett a Hungaroringen Misur Tamás­­ Amikor leültetnek egy háromszo­ros Forma-1-es világbajnokot az ember mellé, és azt mondják neki: kérdezhet tőle bármit, az első pilla­natban nem kap levegőt a csodálko­zástól. Aztán gyorsan eszébe jut, amit utoljára olvasott Niki Laudáról: a milánói La Gazzetta dello Sport hasábjain leidiótázta a Ferrari csa­pat két pilótáját, Jean Alesit és Ger­­hard Bergert. Ezen a ponton pedig automatikusan előbukik az első kér­dés:­ ­ Tényleg úgy gondolja, hogy idió­tákkal dolgozik a Ferrarinél?­­ Dehogyis, az egész egy óriási fél­reértésen alapul. Én azt mondtam, hogy nehezteltem rájuk, amiért a mo­nacói verseny után (amikor a rajtnál és később is többször „összetűzésbe" ke­veredtek - A szerk.) hetekig kerülték egymást. Annak idején én bizonyos Regazzoni és Reutemann nevű urak­kal - csapattársaimmal - vérre menő csatát vívtam a pályán, aztán a boxban még tíz percet veszekedtünk, de utána leültünk az asztal mellé és dolgoztunk tovább együtt, mert a csapatérdek így kívánta. - Ugyanezen csapatérdek miatt szerződtette Önt a Ferrari. Pontosan milyen funkciót tölt be a maranellói istállónál? - Technikai szaktanácsadó vagyok. Ez azt jelenti, hogy minden technikai jellegű kérdésben elmondhatom a vé­leményemet, de senki nem köteles hallgatni rá, én viszont nem tartozom felelősséggel.­­ És hallgatnak Niki Laudára ? + Néha igen, néha nem. - A futamok előtt például beleszól abba, hogy a pilóták hányszor menje­nek ki a boxba a nagydíj során? + Nem, ezt egy stáb dönti el, amelynek nem vagyok tagja. -Milyen a viszonya a pilótákkal? + Jó, bár Alesi és Berger teljesen el­térő személyiség. Jean inkább érzelmi oldalról közelíti meg az eseményeket, míg Gerhard rendkívül racionális, mindent előre megtervez. - Apropó, Berger. Mennyire nép­szerű a Ferrari pilótája jelenleg Auszt­riában? - A legnépszerűbb sportolók egyi­ke, a teniszező Thomas Musterrel együtt. Amikor Muster nyer, minden­ki rá kíváncsi, amikor Gerhard, akkor ő kerül az érdeklődés középpontjába. - És Niki Lauda mennyire népsze­rű a hazájában? - Az emberek szeretnek, de az adó­hatóságról már nem tudom ugyanezt elmondani. Én azért vagyok kényte­len Ibizán élni, mert a fináncok állan­dóan üldöztek. Egyszerűen képtelen vagyok felfogni, hogy az élsportolók­kal és általában a hazájuknak világ­szerte hírnevet szerző emberekkel mi­ért kell úgy bánni, mint a többi pol­gárral. Németországnak például Schumacher márkamilliárdokat ho­zott, de mondhattam volna Steffi Gráf vagy Boris Becker nevét is. Nem azt mondom, hogy az ilyen állampolgá­rok ne járuljanak hozzá bizonyos összegekkel az állam bevételeihez, de egységesíteni kellene az adózásukat. S azt sem szabad elfelejteni, hogy én például rengeteg honfitársamnak adok munkát. - Nyilván így van, hiszen a légitár­sasága, a Lauda Air Magyarországon is ismert. Jól megy a cég? - Lekopogom, igen. Elsősorban a Távol-Keletre repülünk, míg Európá­ban a bécsi, a müncheni és a milánói repülőtér számít „hazai pályának". - Ha már itt tartunk, térjünk vissza az Ön hazai pályájára, a Parma-1-re. Szokott nosztalgiázni, előfordul, hogy felhívja régi barátait, egykori vetély­­társait? + Eszembe se jut ilyesmi! Az autó­­versenyzés a múlt, nem kell vele fog­lalkozni. - Ezek szerint elképzelhetetlen, hogy valaha visszatérjen a pályára? + Niki Lauda pályafutása 1985. no­vember 3-án, az Ausztrál Nagydíjon ért véget. Az már a múltam része és én sohasem nézek hátra. Csak a jelen és a jövő a fontos. - Helyes, akkor beszéljünk a Ferrari jövőjéről! Igaz, hogy 1996-ban Mi­­chael Schumacher is egy tűzpiros au­tóban ül majd? + Könnyen előfordulhat. A Ferrari a legjobb pilótát szeretné szerződtet­ni, mert anyagilag megengedheti ma­gának. A legjobb pedig egyértelműen Schumacher. Kiemelkedik a mezőny­ből, ha akarja, évekig nem lesz vetély­­társa.­­ A német azonban kijelentette, hogy csak olyan csapathoz hajlandó menni, amelyikkel van esélye a világ­­bajnoki címre... + A Ferrari jövőre ilyen lesz. - Igaz, hogy tízhengeres motor ter­veit készítik Maranellóban ? + Olyannyira igaz, hogy szeptem­berben már tesztelni tudunk vele. Ha elégedettek vagyunk az eredmények­kel, az sem kizárt, hogy még az év vé­ge előtt bevetjük az új hajtóművet, amelytől nagyon sokat remélünk. - S mi van, ha mégsem tudják meg­szerezni a német pilótát? Ki a kettes számú jelölt? + Nincs kettes számú, hiszen Mi­­chael mögött a többiek nagyjából egyenrangúak. Hill, Coulthard, Irvi­­ne, Barrichello, Häkkinen és a mieink hellyel-közel ugyanannyit tudnak. - Mennyit változott a Forma-1 Niki Lauda óta? - Semennyit. Maga az autóverseny­zés pontosan ugyanolyan, mint az én időmben. A változás inkább a környe­zetben észlelhető. A sajtó egyre többet foglalkozik a sportággal, s rengeteg érdek halmozódott föl körülötte. Óri­ási biznisz lett a Forma-1-ből, ennek megfelelően kell vele bánni. Az autó­­versenyzés azonban pontosan ugyan­olyan maradt.­­ Az előbb említette, hogy az Ön számára 1985 végén véget ért az autó­sport „aktív" formája. Ez azt jelenti, hogy a Magyar Nagydíjon versenyző­ként soha nem tudott részt venni. En­nek ellenére nyilván van véleménye a Hungaroringről... + Természetesen! Rendkívül techni­kás pályának tartom, ahol sokat szá­mít, hogy ki milyen edzéseredményt ér el. A versenyen ugyanis igen nehéz előzni, ezért sokat számít a tréningek során kialakult sorrend. A pálya amúgy nagyon szép, mint ahogy na­gyon szeretem a magyar fővárost is.­­ Akkor a viszontlátásra Budapes­ten! Niki Lauda ebéd közben - itt éppen Damon Hill-lel Jön a Stones is? Az augusztus 8-án a Nép­stadionban koncertező Rol­ling Stones zenekar tagjai is kilátogatnak a Hungaroring­­re a futam három napjának valamelyikén - mesélte örömmel Frank Tamás. A ze­nekar tagjai még sohasem töltöttek hosszabb időt Ma­gyarországon, s a fellépés utáni néhány napot valószí­nűleg országunk természeti és egyéb jellegű szépségei­nek megismerésére szánják. Ebbe a programba igyekszik „beférkőzni" a Magyar Nagydíj is, elképzelhető hát, hogy Jagger és társai a GP három napjának egyikén fel­bukkannak a ring valame­lyik VIP-páholyában. Jegyárak a futamra 3 napos bérlet vasárnap szombat péntek Goldtribün 30000(8000) 28 000 (7500) 7500(1500) 6000(1000) Silvertribün 2 20 000(5000) 18 000(4500) 1500 1000 Silvertribün 2 15000(5000) 13000(4500) 1500 1000 Bronztribün 12000(2800) 10 000(2300) 1500 1000 (Zárójelben az állóhelyek) A fenti jegyárak felnőttekre vonatkoznak, a gyerekek általában a felnőtt ár 50%-ánál is alacsonyabb árú bilétával mehetnek be, míg a 14 év alattiak augusztus 11-én, pénteken és 12-én, szom­baton ingyen látogathatnak ki a ringre. VI. 210. • 1995. augusztus 3.. Tudniillik... Név: Niki Lauda Született: 1949. február 22-én, Bécsben Első Forma-1-es futama: Osztrák Nagydíj, 1971. augusztus 15. Összes Forma-1-es futama: 171 Utolsó Forma-1-es futama: Ausztrál Nagydíj, 1985. november 3. Első Forma-1-es győzelme: Spa­nyol Nagydíj, 1974. április 28. Összes Forma-1-es győzelme: 25 Utolsó Forma-1-es győzelme: Holland Nagydíj, 1985. augusztus 25. Forma-1-es csapatai: STP March (1971-72), Marlboro BRM (1973), Ferrari (1974-77), Brabham Parma­­lat (1978-79), McLaren (1982-85) Világbajnok: 1975, '77, '84 Pole-pozíciók: 24 Leggyorsabb körök: 25 Összes vb-pont: 420.5 Törőcsikkel akar focizni? Jöjjön ki Mogyoródra! dolgoznak. A pályán és a pálya környékén lázas munkálatok folynak, az utolsó simításokat végzik a 4000 négyzetméternyi aszfalt felújításával kapcsolat­ban. Erre azért volt szükség, mert sok versenyző panaszko­dott, hogy néhány helyen hul­lámos az aszfalt, s ez egyrészt veszélyes, másrészt nehezíti a vezetést. A sajtótájékoztató első fel­szólalójától, Berényi Jánostól, a Hungaroring Sport Rt. elnöké­től azt is megtudtuk, hogy az újonnan elhelyezett szalagkor­lát a meleg miatt néhány he­lyen kiszakadt (!) az aszfaltból, ám már ezeket a hiányosságo­kat is rendbe tették. A nézők számára jó hír, hogy elkészült az az 5000 autó számára ele­gendő belső parkoló, amelynek köszönhetően a versenyre kilá­togatók szinte az ülőhelyük mellett szállhatnak ki kocsijuk­ Alig tíz nappal a verseny előtt a Hungaroring már ki­lencven százalékos készült­séggel várja a 10. Formu-1­es Marlboro Magyar Nagydíj­ra Mogyoródra látogatókat - tudtuk meg többek között azon a sajtótájékoztatón, amelyet a Magyar Autó- és Motorsport Szövetség, a For­­mula-1 Kft. és a Hungaroring Sport Rt. tartott szerdán a fu­tam helyszínén, a Hungaro­ringen. Túlzás lenne azt mondani, hogy a ringen pezseg az élet (bezzeg hat-nyolc nap múlva!), ám tény, hogy amerre csak néz az ember, valahol valamit ép­pen javítanak, valamin éppen bal. Ugyancsak a személygép­kocsival kilátogatóknak fontos, hogy folyamatban van a külső utak felújítása, így - amint a sajtótájékoztatóra megjelent fü­zetbe közli - lehet eső, de biz­tosan nem lesz sár. Nem lesz okuk panaszra azoknak a nézőknek sem, akik nem saját járművel szándékoz­nak kilátogatni a Hungaroring­­re a verseny három napja alatt - tudtuk meg Frank Tamástól, a Formula-1 Kft. igazgatójától. A belépővel rendelkező néző­ket a Gödöllői Volán járatai in­gyen szállítják a Budapest Sportcsarnoktól a Hungarorin­­gig. Jegyeket - természetesen - a BS-nél is lehet vásárolni. Nem tudjuk, hogy a ver­senyzők hogyan fogják érezni magukat a futam során, az biz­tos, hogy a nézők kényelme ér­dekében igyekeztek mindent megtenni a szervezők. Pénte­ken, szombaton és vasárnap például lábtenisz-bajnokságot írtak ki a szurkolók részére. Az első két napi selejtezőkből to­vábbjutó szerencsések vasár­nap nyolc volt válogatott fut­ballistával - osztrák részről Hasil, Lindenberger, Drabits és Mirnegg, magyar részről Mül­­ler, Esterházy, Ebedli és Törő­­csik vállalta el a fellépést - pár­ban folytatják a küzdelmet az első helyért. A Casino Viga­­dó-GYSEV-kupa első négy he­lyezettje a 10. Marlboro Ma­gyar Nagydíj VIP-vendége lesz a futam alatt. A sajtótájékoztatón azt is megtudhattuk, hogy Michael Schumacher hockenheimi győ­zelme, Berger és a Ferrari har­madik helye kifejezetten jót tett a jegyeladásnak, hiszen így a vártnál is több német, osztrák és olasz szurkoló érkezik majd a ringre. A rendezők egyébként elmondták, hogy bár az 1986- os, rekordnak számító 200 000- es össznézőszámot ugyan való­színűleg nem tudják elérni, de elképzelhető, hogy minden idők második leglátogatottabb Magyar Nagydíja lesz az idei. Végül a sajtótájékoztató leg­szebb pillanatának lehettünk tanúi, amikor a jelenlévő újság­írók képviseletében Petán Péter sajtófőnök néhány szóban mél­tatta Zsembery Jenő leköszönő versenyigazgató kilencéves te­vékenységét. Mit tehetünk hozzá? Jenő bácsi, köszönjük! Frank Tamás (balról) és Berényi János Szerdán még ,,csak” Opelek száguldoztak a pályán: az újságírók ügyességi versenyen mérhették össze tudásukat (Koppány György felvételei) Fókuszban a Forma-1 Silverstone-ban és Fioranóban folyik a Forma-1-es csapatok felkészülése az augusztus 13-án megrendezésre kerülő 10. Marlboro Magyar Nagydíjra. Az angliai pályán tesztelt a Wil­liams, a McLaren, a Ligier, a Footwork és a Jordan, az érdeklő­dés azonban most nem elsősorban a Forma-1 menői felé for­dult. A Williams-Renault-ban ugyanis megtette első köreit Jacques Villeneuve, a fiatal kanadai pilóta, aki jelenleg az első helyen áll az IndyCar világbajnokság összetett versenyében. Az 1982-ben elhunyt Gilles fia nagyszerű eredményekkel mu­tatkozott be, csak Damon Hill ért el nála jobb időt. „Nagyon boldog vagyok, de őszintén szólva elérhettem volna jobb időt is. Elsősorban a fékeket volt nehéz megszoknom, bár összessé­gében nagyon könnyű volt vezetni ezeket a gépeket" - nyilat­kozta az ifjú Villeneuve. A silverstone-i tesztek legjobb köridői (Damon Hill a három héttel ezelőtti Brit GP-n 1:28.124-gyel harcolta ki a pole-t): 1. Hill (brit, Williams-Renault) 1:29.14 (47 kör), 2. Villeneuve (ka­nadai, Williams-Renault) 1:30.02 (57), 3. Irvine (ír, Jordan-Peu­­geot) 1:31.37 (22), 4. Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 1:31.82 (25), 5. Brundle (Ligier-Mugen-Honda) 1:33.22 (30).­­ * Fioranóban a Ferrari tesztel, az első napon csak Jean Alesi lépett pályára (1:05.10), valamint Luca Badoer, aki az istálló 1994-es modelljén, a 412 Tl-en tett meg néhány kört.

Next