Nemzeti Sport, 1995. augusztus (6. évfolyam, 208-237. szám)
1995-08-03 / 210. szám
16 NEMZETI SPORT Niki Lauda imádja Budapestet - bár sosem versenyzett a Hungaroringen Misur Tamás Amikor leültetnek egy háromszoros Forma-1-es világbajnokot az ember mellé, és azt mondják neki: kérdezhet tőle bármit, az első pillanatban nem kap levegőt a csodálkozástól. Aztán gyorsan eszébe jut, amit utoljára olvasott Niki Laudáról: a milánói La Gazzetta dello Sport hasábjain leidiótázta a Ferrari csapat két pilótáját, Jean Alesit és Gerhard Bergert. Ezen a ponton pedig automatikusan előbukik az első kérdés: Tényleg úgy gondolja, hogy idiótákkal dolgozik a Ferrarinél? Dehogyis, az egész egy óriási félreértésen alapul. Én azt mondtam, hogy nehezteltem rájuk, amiért a monacói verseny után (amikor a rajtnál és később is többször „összetűzésbe" keveredtek - A szerk.) hetekig kerülték egymást. Annak idején én bizonyos Regazzoni és Reutemann nevű urakkal - csapattársaimmal - vérre menő csatát vívtam a pályán, aztán a boxban még tíz percet veszekedtünk, de utána leültünk az asztal mellé és dolgoztunk tovább együtt, mert a csapatérdek így kívánta. - Ugyanezen csapatérdek miatt szerződtette Önt a Ferrari. Pontosan milyen funkciót tölt be a maranellói istállónál? - Technikai szaktanácsadó vagyok. Ez azt jelenti, hogy minden technikai jellegű kérdésben elmondhatom a véleményemet, de senki nem köteles hallgatni rá, én viszont nem tartozom felelősséggel. És hallgatnak Niki Laudára ? + Néha igen, néha nem. - A futamok előtt például beleszól abba, hogy a pilóták hányszor menjenek ki a boxba a nagydíj során? + Nem, ezt egy stáb dönti el, amelynek nem vagyok tagja. -Milyen a viszonya a pilótákkal? + Jó, bár Alesi és Berger teljesen eltérő személyiség. Jean inkább érzelmi oldalról közelíti meg az eseményeket, míg Gerhard rendkívül racionális, mindent előre megtervez. - Apropó, Berger. Mennyire népszerű a Ferrari pilótája jelenleg Ausztriában? - A legnépszerűbb sportolók egyike, a teniszező Thomas Musterrel együtt. Amikor Muster nyer, mindenki rá kíváncsi, amikor Gerhard, akkor ő kerül az érdeklődés középpontjába. - És Niki Lauda mennyire népszerű a hazájában? - Az emberek szeretnek, de az adóhatóságról már nem tudom ugyanezt elmondani. Én azért vagyok kénytelen Ibizán élni, mert a fináncok állandóan üldöztek. Egyszerűen képtelen vagyok felfogni, hogy az élsportolókkal és általában a hazájuknak világszerte hírnevet szerző emberekkel miért kell úgy bánni, mint a többi polgárral. Németországnak például Schumacher márkamilliárdokat hozott, de mondhattam volna Steffi Gráf vagy Boris Becker nevét is. Nem azt mondom, hogy az ilyen állampolgárok ne járuljanak hozzá bizonyos összegekkel az állam bevételeihez, de egységesíteni kellene az adózásukat. S azt sem szabad elfelejteni, hogy én például rengeteg honfitársamnak adok munkát. - Nyilván így van, hiszen a légitársasága, a Lauda Air Magyarországon is ismert. Jól megy a cég? - Lekopogom, igen. Elsősorban a Távol-Keletre repülünk, míg Európában a bécsi, a müncheni és a milánói repülőtér számít „hazai pályának". - Ha már itt tartunk, térjünk vissza az Ön hazai pályájára, a Parma-1-re. Szokott nosztalgiázni, előfordul, hogy felhívja régi barátait, egykori vetélytársait? + Eszembe se jut ilyesmi! Az autóversenyzés a múlt, nem kell vele foglalkozni. - Ezek szerint elképzelhetetlen, hogy valaha visszatérjen a pályára? + Niki Lauda pályafutása 1985. november 3-án, az Ausztrál Nagydíjon ért véget. Az már a múltam része és én sohasem nézek hátra. Csak a jelen és a jövő a fontos. - Helyes, akkor beszéljünk a Ferrari jövőjéről! Igaz, hogy 1996-ban Michael Schumacher is egy tűzpiros autóban ül majd? + Könnyen előfordulhat. A Ferrari a legjobb pilótát szeretné szerződtetni, mert anyagilag megengedheti magának. A legjobb pedig egyértelműen Schumacher. Kiemelkedik a mezőnyből, ha akarja, évekig nem lesz vetélytársa. A német azonban kijelentette, hogy csak olyan csapathoz hajlandó menni, amelyikkel van esélye a világbajnoki címre... + A Ferrari jövőre ilyen lesz. - Igaz, hogy tízhengeres motor terveit készítik Maranellóban ? + Olyannyira igaz, hogy szeptemberben már tesztelni tudunk vele. Ha elégedettek vagyunk az eredményekkel, az sem kizárt, hogy még az év vége előtt bevetjük az új hajtóművet, amelytől nagyon sokat remélünk. - S mi van, ha mégsem tudják megszerezni a német pilótát? Ki a kettes számú jelölt? + Nincs kettes számú, hiszen Michael mögött a többiek nagyjából egyenrangúak. Hill, Coulthard, Irvine, Barrichello, Häkkinen és a mieink hellyel-közel ugyanannyit tudnak. - Mennyit változott a Forma-1 Niki Lauda óta? - Semennyit. Maga az autóversenyzés pontosan ugyanolyan, mint az én időmben. A változás inkább a környezetben észlelhető. A sajtó egyre többet foglalkozik a sportággal, s rengeteg érdek halmozódott föl körülötte. Óriási biznisz lett a Forma-1-ből, ennek megfelelően kell vele bánni. Az autóversenyzés azonban pontosan ugyanolyan maradt. Az előbb említette, hogy az Ön számára 1985 végén véget ért az autósport „aktív" formája. Ez azt jelenti, hogy a Magyar Nagydíjon versenyzőként soha nem tudott részt venni. Ennek ellenére nyilván van véleménye a Hungaroringről... + Természetesen! Rendkívül technikás pályának tartom, ahol sokat számít, hogy ki milyen edzéseredményt ér el. A versenyen ugyanis igen nehéz előzni, ezért sokat számít a tréningek során kialakult sorrend. A pálya amúgy nagyon szép, mint ahogy nagyon szeretem a magyar fővárost is. Akkor a viszontlátásra Budapesten! Niki Lauda ebéd közben - itt éppen Damon Hill-lel Jön a Stones is? Az augusztus 8-án a Népstadionban koncertező Rolling Stones zenekar tagjai is kilátogatnak a Hungaroringre a futam három napjának valamelyikén - mesélte örömmel Frank Tamás. A zenekar tagjai még sohasem töltöttek hosszabb időt Magyarországon, s a fellépés utáni néhány napot valószínűleg országunk természeti és egyéb jellegű szépségeinek megismerésére szánják. Ebbe a programba igyekszik „beférkőzni" a Magyar Nagydíj is, elképzelhető hát, hogy Jagger és társai a GP három napjának egyikén felbukkannak a ring valamelyik VIP-páholyában. Jegyárak a futamra 3 napos bérlet vasárnap szombat péntek Goldtribün 30000(8000) 28 000 (7500) 7500(1500) 6000(1000) Silvertribün 2 20 000(5000) 18 000(4500) 1500 1000 Silvertribün 2 15000(5000) 13000(4500) 1500 1000 Bronztribün 12000(2800) 10 000(2300) 1500 1000 (Zárójelben az állóhelyek) A fenti jegyárak felnőttekre vonatkoznak, a gyerekek általában a felnőtt ár 50%-ánál is alacsonyabb árú bilétával mehetnek be, míg a 14 év alattiak augusztus 11-én, pénteken és 12-én, szombaton ingyen látogathatnak ki a ringre. VI. 210. • 1995. augusztus 3.. Tudniillik... Név: Niki Lauda Született: 1949. február 22-én, Bécsben Első Forma-1-es futama: Osztrák Nagydíj, 1971. augusztus 15. Összes Forma-1-es futama: 171 Utolsó Forma-1-es futama: Ausztrál Nagydíj, 1985. november 3. Első Forma-1-es győzelme: Spanyol Nagydíj, 1974. április 28. Összes Forma-1-es győzelme: 25 Utolsó Forma-1-es győzelme: Holland Nagydíj, 1985. augusztus 25. Forma-1-es csapatai: STP March (1971-72), Marlboro BRM (1973), Ferrari (1974-77), Brabham Parmalat (1978-79), McLaren (1982-85) Világbajnok: 1975, '77, '84 Pole-pozíciók: 24 Leggyorsabb körök: 25 Összes vb-pont: 420.5 Törőcsikkel akar focizni? Jöjjön ki Mogyoródra! dolgoznak. A pályán és a pálya környékén lázas munkálatok folynak, az utolsó simításokat végzik a 4000 négyzetméternyi aszfalt felújításával kapcsolatban. Erre azért volt szükség, mert sok versenyző panaszkodott, hogy néhány helyen hullámos az aszfalt, s ez egyrészt veszélyes, másrészt nehezíti a vezetést. A sajtótájékoztató első felszólalójától, Berényi Jánostól, a Hungaroring Sport Rt. elnökétől azt is megtudtuk, hogy az újonnan elhelyezett szalagkorlát a meleg miatt néhány helyen kiszakadt (!) az aszfaltból, ám már ezeket a hiányosságokat is rendbe tették. A nézők számára jó hír, hogy elkészült az az 5000 autó számára elegendő belső parkoló, amelynek köszönhetően a versenyre kilátogatók szinte az ülőhelyük mellett szállhatnak ki kocsijuk Alig tíz nappal a verseny előtt a Hungaroring már kilencven százalékos készültséggel várja a 10. Formu-1es Marlboro Magyar Nagydíjra Mogyoródra látogatókat - tudtuk meg többek között azon a sajtótájékoztatón, amelyet a Magyar Autó- és Motorsport Szövetség, a Formula-1 Kft. és a Hungaroring Sport Rt. tartott szerdán a futam helyszínén, a Hungaroringen. Túlzás lenne azt mondani, hogy a ringen pezseg az élet (bezzeg hat-nyolc nap múlva!), ám tény, hogy amerre csak néz az ember, valahol valamit éppen javítanak, valamin éppen bal. Ugyancsak a személygépkocsival kilátogatóknak fontos, hogy folyamatban van a külső utak felújítása, így - amint a sajtótájékoztatóra megjelent füzetbe közli - lehet eső, de biztosan nem lesz sár. Nem lesz okuk panaszra azoknak a nézőknek sem, akik nem saját járművel szándékoznak kilátogatni a Hungaroringre a verseny három napja alatt - tudtuk meg Frank Tamástól, a Formula-1 Kft. igazgatójától. A belépővel rendelkező nézőket a Gödöllői Volán járatai ingyen szállítják a Budapest Sportcsarnoktól a Hungaroringig. Jegyeket - természetesen - a BS-nél is lehet vásárolni. Nem tudjuk, hogy a versenyzők hogyan fogják érezni magukat a futam során, az biztos, hogy a nézők kényelme érdekében igyekeztek mindent megtenni a szervezők. Pénteken, szombaton és vasárnap például lábtenisz-bajnokságot írtak ki a szurkolók részére. Az első két napi selejtezőkből továbbjutó szerencsések vasárnap nyolc volt válogatott futballistával - osztrák részről Hasil, Lindenberger, Drabits és Mirnegg, magyar részről Müller, Esterházy, Ebedli és Törőcsik vállalta el a fellépést - párban folytatják a küzdelmet az első helyért. A Casino Vigadó-GYSEV-kupa első négy helyezettje a 10. Marlboro Magyar Nagydíj VIP-vendége lesz a futam alatt. A sajtótájékoztatón azt is megtudhattuk, hogy Michael Schumacher hockenheimi győzelme, Berger és a Ferrari harmadik helye kifejezetten jót tett a jegyeladásnak, hiszen így a vártnál is több német, osztrák és olasz szurkoló érkezik majd a ringre. A rendezők egyébként elmondták, hogy bár az 1986- os, rekordnak számító 200 000- es össznézőszámot ugyan valószínűleg nem tudják elérni, de elképzelhető, hogy minden idők második leglátogatottabb Magyar Nagydíja lesz az idei. Végül a sajtótájékoztató legszebb pillanatának lehettünk tanúi, amikor a jelenlévő újságírók képviseletében Petán Péter sajtófőnök néhány szóban méltatta Zsembery Jenő leköszönő versenyigazgató kilencéves tevékenységét. Mit tehetünk hozzá? Jenő bácsi, köszönjük! Frank Tamás (balról) és Berényi János Szerdán még ,,csak” Opelek száguldoztak a pályán: az újságírók ügyességi versenyen mérhették össze tudásukat (Koppány György felvételei) Fókuszban a Forma-1 Silverstone-ban és Fioranóban folyik a Forma-1-es csapatok felkészülése az augusztus 13-án megrendezésre kerülő 10. Marlboro Magyar Nagydíjra. Az angliai pályán tesztelt a Williams, a McLaren, a Ligier, a Footwork és a Jordan, az érdeklődés azonban most nem elsősorban a Forma-1 menői felé fordult. A Williams-Renault-ban ugyanis megtette első köreit Jacques Villeneuve, a fiatal kanadai pilóta, aki jelenleg az első helyen áll az IndyCar világbajnokság összetett versenyében. Az 1982-ben elhunyt Gilles fia nagyszerű eredményekkel mutatkozott be, csak Damon Hill ért el nála jobb időt. „Nagyon boldog vagyok, de őszintén szólva elérhettem volna jobb időt is. Elsősorban a fékeket volt nehéz megszoknom, bár összességében nagyon könnyű volt vezetni ezeket a gépeket" - nyilatkozta az ifjú Villeneuve. A silverstone-i tesztek legjobb köridői (Damon Hill a három héttel ezelőtti Brit GP-n 1:28.124-gyel harcolta ki a pole-t): 1. Hill (brit, Williams-Renault) 1:29.14 (47 kör), 2. Villeneuve (kanadai, Williams-Renault) 1:30.02 (57), 3. Irvine (ír, Jordan-Peugeot) 1:31.37 (22), 4. Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 1:31.82 (25), 5. Brundle (Ligier-Mugen-Honda) 1:33.22 (30). * Fioranóban a Ferrari tesztel, az első napon csak Jean Alesi lépett pályára (1:05.10), valamint Luca Badoer, aki az istálló 1994-es modelljén, a 412 Tl-en tett meg néhány kört.