Nemzeti Sport, 1997. augusztus (8. évfolyam, 208-237. szám)

1997-08-01 / 208. szám

Készülj Lehmann Tiborral A Világkupa pályáján A Fitz Magazin sorozata reményeink szerint mindenkinek - függetlenül attól, hogy a sportágat csak kedvelőként vagy élsportolóként űzi - segít, hogy jó erőben, felkészülten állhasson rajthoz a szezon duatlon- és triatlonversenyein. Ebben több szakember, elsősorban hazánk­ egyik legjobb triat­­lonosa, Lehmann Tibor van segítségünkre, aki magazinunk hasábjain hétről hétre ellátja edzés­tervekkel és tanácsokkal az érdeklődőket, sőt, „élőben” is rendelkezésükre áll! Szerdánként ugyanis valóban együtt készülhettek vele, a prog­ramban kerékpáros edzés (ahol szervizkocsi kíséri a kerekezőket) és futóedzés együtt szerepel. Most pedig legyen Lehmann Tiboré a szó! „Az esztendő legrangosabb hazai triatlonverse­­nyére kerül sor augusztus 10-én Tiszaújvárosban. A Világkupa-futamon ti is megnézhetitek, hol tar­tanak ma a világ legjobb rövid távosai, sőt, előtte, szombaton a pályát is kipróbálhatjátok, igaz csak a sprinttávon. Azt hiszem, hogy annak, aki szere­ti a triatlont, ezen a hétvégén szinte kötelező Ti­szaújvárosban tartózkodnia... Következő közös edzésünket augusztus 6-án, szerdán 17 órakor kezdjük, akkor találkozunk a Margit híd budai hídfőjénél, a villamos végállo­másnál. Innen Takács Gyula vezetésével felteke­rünk a Hármashatár-hegyre, a Fenyőgyöngyéhez, majd Zemen János irányításával tíz kilométert fu­tunk a hegyen. Edzésterv 36. hét |augusztus 4-10.­ KEZDŐK Hétfő: Úszás - 200 m vegyes, 200 m gyors techni­ka, 400 m gyors (75 könnyű, 25 levegő nélküli), 100 m páros karú hát, 50-100-150 m gyors erős, 100 m hát. Futás - 8 km, benne 10 repülő. Kedd: Kerékpár - 1.5-2 óra dombos terepen, benne: 6-3-2-1 km erősödő. Szerda: Közös foglalkozás! 1.5 óra hegyi kerékpáros edzés, utána 10 km futás, ben­ne 10 repülő. Csütörtök: Úszás - 300 m ve­gyes, 6x25 m gyors, 6x50 m gyors, 6x100 m gyors, 100 m páros karú hát, 400 m gyors lendületes, 100 m levezetés. Péntek: Kerékpár - 1 óra átmozgatás. Szombat: Részvétel a tiszaújvárosi sprintverse­nyen. Vasárnap: A Világkupa-futam megtekintése. HALADÓK Hétfő: 3 óra kerékpározás dombos terepen (benne: 3x7 km lendületes). Kedd: 50 km kerékpározás (benne 5 km lendüle­tes-erős, 10x500 m erős, 5 km lendületes). Futás: 3 km bemelegítés, 10 repülő, 3x800 m, 3x400 m, 3x200 m, 3 km levezetés. Szerda: De. 60 km kerékpározás dombos terepen. Délután közös foglalkozás! 1.5 óra hegyi kerékpá­ros edzés, utána 10 km futás, benne 10 repülő. Csütörtök: 60 km kerékpározás, benne (2x4-3-2-1 km erős). Du: futás - 15 km közepes. Péntek: Kerékpáros és futó átmozgatás. Szombat: Részvétel a tiszaújvárosi sprintverse­nyen vagy a TVK-kupán. Vasárnap: A Világkupa-futam megtekintése. Úszás: 3-4 alkalommal. PROFIK Hétfő: 3 óra kerékpározás, benne: 6x5 km (minden második erős, a többi lendületes), közvetlenül utá­na 10 km közepes futás. Kedd: 70 km kerékpározás (benne 5 km lendüle­tes, 10x500 m, 5 km lendületes, 10x500 m). Futás: 4 km bemelegítés, 10 repülő, 3x800 m, 3x600 m, 3x400 m, 3 km levezetés. Szerda: Délelőtt 60 km kerékpározás dombos te­repen. Délután közös foglalkozás 1­1.5 óra hegyi kerékpáros edzés, utána 15 km futás. Csütörtök: 90 km kerékpározás, benne 10 km len­dületes, 10x1 km, 2x5 km lendületes-erős. Futás - 4 km bemelegítés, 10 repülő, 3x1000 m, 3 km leve­zetés. Péntek: Kerékpáros és futó átmozgatás. Szombat: Részvétel a tiszaújvárosi sprintverse­nyen vagy a TVK-kupán. Vasárnap: A Világkupa-futam megtekintése. Úszás: 4-5 alkalom, legalább 10-12 km. Mindenkinek jó munkát kívánok!” Küzdenitudásból jeles „Küzdenitudásból jeles” - írtuk Buruczki Szi­lárdról, egy nappal a mountan bike Európa-baj­­nokság előtt. Akkor a kiváló bizonyítványt azért érdemelte ki, mert a HH-kupán nagyszerű akarás­sal az utolsó (egy defekt miatt) helyről feltornázta magát a huszadikra. Egy héttel az Eb után, szinte ugyanezekkel a jelzőkkel lehetne illetni - ugyanis Buruczki Silkeborgban is megnézte a mezőnyt há­tulról. - Mindegyik országból a legjobbat hívták elő­ször - mesélte a ZKSE versenyzője. - Engem, mi­vel egyedül voltam, valahogy kihagytak. A végén persze próbáltak korrigálni, de nem sok sikerrel. Az utolsó, százötödik helyről kellett startolnom. A nyolc kilométeres pályán négy kört kellett teljesí­teni. Az első körben csak toporgás volt, a meredek emelkedő előtt szó szerint sorba álltunk. Miután egy kicsit szétszakadt a mezőny, a második körben feltekertem a huszonnyolcadik helyre. A harma­dikban vegetáltam, felkészültem az utolsóra, és így a tizenötödik helyen zártam a versenyt. A győztestől öt percet kaptam, ebből kettő és felet, ha nem az utolsó helyről indulok, le tudtam volna dolgozni. Az elsők könnyedén elhúztak, míg mi csak szerencsétlenkedtünk a végén, így, esélyem sem lehetett... (a. g.) Doetinchemben, egy tipikus holland kisvárosban rendezték meg az idei BMX Cross Európa­­bajnokság junior futamait, vala­mint az elit kategóriák utolsó két fordulóját, az utánpótlás részére pedig korosztályos Európa Chal­­lenge versenyt szerveztek, amely­re több mint 1700 BMX Cross versenyző érkezett Európa 18 or­szágából, azzal a céllal, hogy be­bizonyítsák, ők azok, akik a leg­jobban értenek ennek a kerék­párnak a kezeléséhez és ők a leg­gyorsabbak ezen a földrészen. A városban nagy készülődéssel fo­gadták a sportolókat, külön kem­pinget építettek részükre, prog­ramok sokaságával látták el őket, és ami a legfontosabb egy csodá­latos, aszfaltozott, kőzúzalékkal borított, rendkí­vül gyors pályát építettek, ami 390 m hosszú és 12 akadállyal nehezített, látványos versenyt ígérő lé­tesítménynek sikeredett, körbe a stadionszerűen kialakított, mintegy tizenötezer nézőnek helyet biztosító nézőtérrel. A látványról pedig bőven gondoskodtak a prog­ramszervezők, de elsősorban a versenyzők maguk, ugyanis az iram soha eddig nem tapasztalt méretű volt. Már a selejtezők is szoros versenyt hoztak, óriási izgalmat adva a magyar tábornak. A szur­kolás (no meg a hazai felkészülés) azonban nem tűnt hiábavalónak, hisz az elit kategóriában - ami a legprofibb kategória -, három hazai fiú is to­vábbjutott, megszerezve első Európa-bajnoki pontjaikat, majd másnap továb­bi pontot hozzágyűjtve, igazán elégedettek lehettek. A legto­vább a soproni Prájczer Péter jutott, aki a negyeddöntőben esett ki egy rossz start után. Az eredmény az összesített pontszá­mok alapján: 1. Holmes Dale (brit), 2. Allier (francia), 3. Van Leur (holland), ...47. Táp Imre (Sorpon-Szuperinfó), ...49. Erky Balázs (Veszprém). Ez nagyon jó eredménynek számít, hisz a ma­gyarok között csupán amatőr versenyzők találhatók, míg az el­ső negyven helyezett profi ver­senyző, aki valamely gyári csa­pat támogatásával versenyeznek egész évben. Ennek ellenére fia­ink jónéhány gyári versenyzőt is maguk mögé utasítva végeztek ezeken a helyeken, ami már csak a létszámot tekintve (145 induló) is dicséretes. A junioroknál (17-18 évesek), Mészáros Krisztián és Pál Szabolcs minden selejtező futa­mukat nyerték, és a nyolcaddöntőig jutottak, megszerezve a 33., illetve a 39. helyezést. Az után­­pótláskorúaknál kiemelkedően teljesített a 15 éves Horváth Nikolett, aki a középdöntőből első­ként jutott tovább, és a döntőben a hetedik helyen ért célba, így ő ezzel már harmadszor lett döntős Európa-bajnokságon, bizonyítva tehetségét. A fiúknál a selejtezőből továbbjutott, még Koczka Dániel, Koczka Levente, Vincze Bálint, Jáger András, Tóth Milán, Szűcs Balázs, míg Radasics Vilmos a cruiser kategóriában középdöntős lett. Horváth Nikolett harmadszor is döntős Következő számunk augusztus 7-én, csütörtökön jelenik meg! j­ául WB 4 JH A NEMZETI SPORT ÉS AZ OTSH LAPJA • VII. évfolyam, 31. szám Nem vagy egyedül... Jön a Magazin! A Világkupa pályáján Mellékletünk a Magyar Fitness Szövetség szakmai támogatásával készült A Balatont ismertebbé tenni... Szekrényessy Kálmán személye, munkássága ezidáig külföldön ismertebb volt mint itthon, né­hány év óta azonban idehaza is kezdik felfedezni. Balatonfüred városa 1995-ben a Pantheonban el­helyezett emléktáblával, Siófok pedig idén felava­tandó teljesalakos kőszoborral állít emléket sze­mélyének. Siófok ad évről évre otthont a profi Balaton­­átúszás eredményhirdetésének, amely ezentúl méltóképpen a siófoki vízparton, a szobor előteré­ben mehet végbe. A Szekrényessy Kálmán-emlék­­verseny első helyezettje a szobor kicsinyített bronz mását kapja jutalmul. Mind az életnagysá­gú kőszobor, mind annak kicsinyített bronz mása az úszót - korabeli fénykép alapján - a célbaérke­­zést követő pillanatban, lepedőbe burkolva, kezé­ben babérkoszorút tartva ábrázolja. Székelyhídi Szekrényessy Kálmán előkelő ne­mesi családban született 1946. július 20-án, Pes­ten. A család kiterjedt rokoni kapcsolatai révén összeköttetésben állt a kor vezető fő- és közneme­si családjaival. Szekrényessy Kálmán atyja, Szek­rényessy József ügyvéd, Széchenyi belső munka­társa és bizalmas barátja. Első titkára a gróf által alapított Nemzeti Kaszinónak és Lovaregyletnek. Bérli a Margitszigetet, Rudas- és Császárfürdőket, valamint az Orczy kertet és a Lóversenyteret. A család Széchenyi személyes buzdítására barát­kozik meg az akkortájt teljesen ismeretlen úszó­sporttal. A kis Szekrényessy Kálmán sportszerete­­tét döntően két dolog befolyásolta: apja fürdőbérle­ményeiben való gyermekkori úszásai, valamint a Rumbach családdal való szoros rokoni kapcsolat. Szekrényessy Kálmán pályája jól indult, mind­össze 16 esztendős, amikor nem kisebb lapok fizet­tek tiszteletdíjat hírlapi cikkeiért, mint a Nefelejts és a Pesti Hírlap. Az érettségi vizsga után a pesti orvosi és jogi egyetemek hallgatója, ám hirtelen jött kalandvágya még 1866-ban a harctérre von­zotta. Huszadik születésnapját is karddal az olda­lán ünnepelte. A rövid porosz-osztrák háborút megpecsételő königgrätzi vereség úgy látszik nem szegte kedvét, sőt, letette a tiszti vizsgát is. Szeret­te a küzdelmet, vonzották a veszélyes feladatok, így a kiegyezéssel beköszöntő békeévek elől a világ más tájaira utazik. 1873-ban önkéntesként Spa­nyolországban Don Carlos trónkövetelő hívei, a karlisták közt találjuk, 1875-ben osztrák „béke­­fenntartóként” Dániában állomásozik. Itt az első között értesül Webb kapitány 1875. augusztus 24-i csatorna-átúszásáról. Ez az a pillanat, ami fordu­latot jelent a huszonkilenc esztendős tiszt életében. Azért, hogy egyéni képességeiről mielőbb számot adjon, megkezdi távúszásait az elszórt dán szige­tek között. 1875-ben keletre utazik és Törökor­szágban értékes néprajzi megfigyeléseket tesz, amiket később több tanulmányban is közöl. 1876 tavaszán már Amerikában találjuk, itt veszi hírét a kirobbant török-orosz háborúnak, ami újabb ka­tonai feladatokra ösztönzi. Tisztként a török sereg oldalán küzdi végig a háborút, és amint két ütkö­zet között ideje engedi, úszóbravúrokat hajt végre. Még 1876-ban átússza a Boszporuszt, ezt az úszást 1877-ben megismétli, világrekordként Európából Ázsiába, Ázsiából Afrikába egyhuzamba úszva. Ugyanebben az évben Szueznél a tenger öblét ússza át, valamint Helgoland szigetének körül­­úszásával öregbíti nemzetközi hírnevét. Az orosz-török háborút lezáró 1878-as Sanste­­fanói béke után tovább folytatja utazásait keleten. Oroszországban jár, de megfordul Nagy-Britan­­niában is. Ez utóbbi útja nagy hatást tesz rá, megismerkedik az angol sportélettel, több klub tagjává is válik. 1879. augusztus 4-én Svájcban a Bodeni tavat ússza át, ezt követően hazatér és nagy hangsúlyt fektet az úszósport népszerűsítésére. 1880. augusztus 29-én hatal­mas tömeg kísérte figyelemmel Balaton­ átúszását. Még népe­sebb tömeg fogadta azonban a Balatonfürednél célba érkező úszót. A 18 fokos vízben, 6 óra 40 perc alatt megtett távúszás volt az első hazai úszóteljesít­mény, amelyet időre úsztak, a távolság pedig a legnehezebb ha­zai feladat, a Balaton-átúszás ott, ahol az a legszélesebb (13 km). A parton álló nézők alig tudták elhin­ni, hogy Szekrényessy egyfolytában úszva tette meg a távot. Három csónak kísérte az úszót, amire több tízezer márka értékű fogadást kötöttek. Meglehetősen erős hullámzás közepette tette meg az első kilométereket, ráadásul egy jó órán keresztül erős nyilallást érzett az oldalában. A tó közepén csendesültek a hullámok, simává vált a víz. A füredi parthoz közeledve megjelentek az el­ső csónakok, közülük a legdíszesebben Andrey Gosling, angol konzul és családja érkezett az úszót üdvözölni. Lelkes tömeg fogadta a szárazra lépő Szekrényessy Kálmánt, a Balaton első átúszóját. Az olasz király unokahúga, gróf Ramaretta Mar­git, a hölgyek nevében nagy csokor virággal üdvö­zölte a bajnokot. Szekrényessy Kálmán röviddel ezután feleségül is vette, ezt követően hol Buda­pesten, hol itáliai birtokaikon éltek. Következő évben az olasz riviérán pihengető családtagjai közül kiválva a nyílt tengeren Pegli­­ből Genovába úszik. Ismerve temperamentumát, sokáig nem marad­hatott tétlen, hírét véve egy készülő pesti úszóver­senynek a Dunán. 1881. június 10-én Vácra siet, hogy onnan a Margitsziget déli csúcsáig ússzon. Ez volt az első hivatalos úszóverseny Magyaror­szágon, Szekrényessy pedig ennek legjobb magyar résztvevője. A Balatont Szekrényessy Kálmán még három ízben úszta át, 1885-ben 5 óra 47 perc alatt, közel egy órával megjavítva első úszását, 1887-ben 8 óra 23 perc alatt, utoljára pedig 1895- ben, 49 évesen 8 óra 43 perc alatt. Ezt követően hi­vatalosan is visszavonul az úszástól, azonban a rendkívül gazdag életpálya itt még nem ér véget. Anyjától, Slachta Etelkától örökölt irodalmi te­hetségét kamatoztatva 1862-től megjelenő hírlapi cikkei mellett több önálló munkát is készített. 1883-ban sporttapasztalataira támaszkodva meg­indítja az első hazai, kifejezetten sporttal foglalkozó lapot, Sport címmel, megte­remtve ezzel a hazai sporthírlap-iro­­dalom alapját. Mint szerkesztő, hal­latlan erőfeszítéseket tett, hogy a közöny ellenére népszerűsítse a szárnyait bontogató hazai sport­életet. Kevesen tudják, hogy orosz­lánszerep jutott Szekrényessy Kálmánnak a maradi torna­rendszert felváltó új sportegye­sület, a Magyar Testgyakorlók Köre, ismertebb nevén az MTK megalapításában, amelyre Teréz körúti lakásán került sor, 1888. november 16-án. A léghajózás terén is úttörő Magyarországon. Két repülőgépet­­ szerkesztett, az elsőt 1887-ben, a másodikat 1895-ben mutatták be a Nemzetközi Demográfiai Kongresszu­son. 1903. július 15-én, az akkor 57 esztendős, ere­je teljében lévő férfit súlyos villamosbaleset érte. A szerencsétlenség során az a kocsi rongálódott meg leginkább, amelyben utazott. Teste annyira összetört és olyan súlyos agyrázkódást szenvedett, amelyből teljesen már élete végéig nem tudott fel­épülni. Szegényen, 78 esztendős korában, 1923. december 28-án hal meg Angyalföldön. Haláláról a Sporthírlap megemlékező cikkben számol be: „Szekrényessy Kálmánt a Pesti Hírlap temettette el csöndes részvét mellett. Kijárt volna az elhunyt­nak az emlékezésnek néhány díszes virágszála, de az ünnepek miatt a Pesti Hírlap szerkesztősége nem tudta kellő időben értesíteni a sportköröket a gyászesetről. A magyar sport azonban nem lesz hálátlan Szekrényessy Kálmán emléke iránt. ” Szekrényessy Attila történészhallgató A Szekrényessy Kálmán-emlékversenyre, a 12 km-es Coca-Cola-Speedo Balaton-átúszó-bajnok­­ságra augusztus 2-án, szombaton kerül sor.­­

Next