Nemzeti Sport, 2000. augusztus (11. évfolyam, 209-238. szám)

2000-08-24 / 231. szám

2000. augusztus 24., csütörtök TECHNIKAI SPORTOK NEMZETI SPORT15 Nincs összhang a franciáknál Motokrossz Öt nappal a sydneyi nyári olimpiai játékok előtt egy mo­torkerékpáros szakág, a moto­krossz is megrendezi saját olimpiáját, a Motocross des Nationst, azaz a motokrossz csapat-világbajnokságot. Az ötvennegyedszer tartandó ese­mény hivatalosan természete­sen nem rendelkezik olimpiai ranggal, azonban a motorosvi­lágban mindenki „a moto­krossz olimpiai játékának” ne­vezi a viadalt, hiszen ez az a motoros világverseny, amelyen a legtöbb résztvevő szerepel mind az öt kontinensről. Szeptember 9-10-én Fran­ciaország fogadja majd a világ összes tájáról érkező krosz­­szosokat, akik nem számíthat­nak szíves vendéglátásra, hi­szen a hazai válogatott minden ellenfelének útját akarja állni, hogy a Nemzetek Krosszának hosszú története folyamán elő­ször végre francia aranyérem születhessen. Jean-Jacques Brúnc, a francia szövetségi ka­pitány, aki egykor maga is sze­repelt a csapat-világbajnoksá­gon, nyolc pilóta: Pichon, Vuillemin, Seguy, Demaria, Maschio, Bolley, Tortelli és Roncada közül választotta ki azt a három motorost, akik tag­jai lehetnek a francia nemzeti csapatnak. A szakvezetőnek nehéz dolga volt, hiszen az előbb felsorolt motorosok mindegyike világsztárnak szá­mít. Azonban mégis döntenie kellett, és végül Roncadára, Tortellire és Bolley-ra esett a választása. (Vuillemin is a vá­logatott tagja lett, ám ő csak csereemberként.) A döntéssel kapcsolatban természetesen mindenkinek volt véleménye, amelyek közül kiemelkedik a válogatott keretből kimaradt Pichon bejelentése. „Lehetséges, hogy a­ jövőben nem francia licenccel, hanem valamelyik más ország ver­senyengedélyével fogok moto­rozni” - mondta felháborodot­tan és megsértődve a 250-es vb-címért küzdő versenyző. Pichon kihagyása mellett egy másik botrány is felkorbácsolta a kedélyeket a francia csapat háza táján. Roncada ugyanis térdsérüléssel bajlódik - az amerikai 125-ös bajnokság él­lovasa ennek ellenére megígér­te, hogy biztosan egészséges lesz a csapat-vb-n­­, amiért Brúnó kapitány, figyelembe vé­ve Roncada ígéretét is, a biz­tonság kedvéért behívta a válo­gatottba a 125-ös vb 4. helye­zettjét, Seguy-t, akinek a sze­replése miatt azonban Bolley és Tortelli rögtön a nemtetszését fejezte ki, bejelentve, hogy ha a motorost beválogatják, ők azonnal lemondanak a váloga­tottságukról. (hegyi a.) Kiosztották az Eb-döntő ragszámait Elkészült a jövő hét végén esedékes 125 köbcentis motokrossz Európa­­bajnokság második döntőjének rajtlistája. Eszerint a magyarok közül Soóky Zsolt (Honda) a 18-as, ifj. Németh Kornél (Kawasaki) pedig a 22-es rajtszámmal állhat rajthoz a Piliscséven tartandó viadalon. Az idén egyébként az említett két motoroson kívül az Ukrajnában élő, de MAMS-licenccel versenyző Kircsfalussy Andrej (35-ös) is rajthoz állhat az Eb-döntőn, ám neki van a legkisebb esélye arra, hogy pontszerzőként végezzen a meglehetősen sűrű mezőnyben. Soóky Zsolt azonban rutinos rókának számít, hiszen 1986 óta gyűjti a versenytapasztalatokat. És nem is eredménytelenül - erre négy bajnoki cí­me a legékesebb bizonyíték. Az ő szereplése elé már nagyobb várakozás­sal tekintenek a szakemberek, jóllehet a döntő dániai futamaiban ő sem tudott pontot szerezni. A harmadik hazai résztvevőt, ifj. Németh Kornélt aligha kell bemutat­ni a piliscsévi krosszkatlan törzsközönségének, de talán nekik is újdonság, hogy az ifjú - még nincs tizennyolc éves - már kilenc éve krosszversenyző. Jövőre már a világbajnokságon szeretne indulni, ehhez azonban az Eb el­ső három helyének valamelyikén kell végeznie. A feladat csak annyival nehezebb számára, mint amennyivel a nagyra nőtt motoros nehezebb az ellenfeleinél. Némethre egyébként meglehetősen nagy teher hárul, hiszen minimum dobogós helyet várnak tőle a szakemberek. (t. a.) Fekete bízik a szerencséjében Salakmotor A lengyelországi Chorzow­­ban tartják ezen a hét végén a junior világbajnoki döntőt, amelynek Fekete Sándor ré­vén magyar résztvevője is lesz. A salakmotoros, akinek ta­valyelőtt nem volt túl nagy szerencséje a vb-döntőben, az idén hármas rajtszámmal in­dul a viadalon, és a szakembe­rek szerint az utóbbi időben mutatott formája alapján most nagyobb esélye van a jó szereplésre. V.Nyárbúcsúztató Éjszakai Futás 2000. szeptember 9., szombat, 21 óra Budapest, Roosevelt tér 2000 Előnevelés: 800.- Ft/fí Diák, nyugdíjas, katona: 600.- Ft/fő Helyszíni nevezés: 1.200.- Ft/ft / h­ . v .el­­ Diák, nyugdíjas, katona: 800 - Ft/fí­­ Csoportos: 800.- Ft/fí 1 DiN­J1* 4 Versenytáv: 6,5 kn V|||QHji­ Díjazás ( férfi és női külön) 1. helyezett: 30. 000 Ft értékbet Wm'TM ' 2. helyezett: 25. 000 Ft értékbet N^mS: , l , Minden indulónak 2000. szeptember 1-től 8-ig . , r a Világjátékok Alapítvány irodájában ajándék póló eS­ődítő, (1053 Budapest, Curia u. 3., III. félem. 1. továbbá az indulók között a Tel: 266-7507,318-2147) illetve Nemzetközi Olimpiai Bizottság szeptember 9-én a helyszínen 30 db olimpiai plakettje kizárólag 20.00-ig.­­ kerül kisorsolásra! & JEt­­tea A világ leggyorsabb utcai pályája Formula-1 F­­­R Péntektől vasár­­napig Spa-Francor­­formula 1 champs és környéke WORLD lesz olyan zsúfolt, championship mint két hete a mo­gyoródi dombok, ugyanis Ma­gyarország után Belgium ad ott­hont a Formula-1-es világbaj­nokság soros viadalának. A ti­zenhét futamos világbajnokság 13. viadalára, a 47. Belga GP-re a pilóták és a szurkolók egyik kedvenc pályáján kerül sor az Ardennekben. „Spa a világ leggyorsabb utcai versenypályája, egyedi atmosz­férája van. Ez az egyik olyan ring, amelyen hosszú évtizedek óta íródik az autóversenyzés tör­ténelme, az aszfaltcsík és a kör­nyező vidék számos emlékezetes és meghatározó eseménynek adott otthont. Talán ezen a pá­lyán vágyik legjobban arra az ember, hogy versenyképes le­gyen, hiszen itt-a hely kultusza mellett - az aerodinamikán és az egyéb beállításokon kívül a piló­ta bátorsága is akár másodper­cekben mérhető” - zengte ódáját a Belga Nagydíj helyszínéről Alan Jenkins, a Prost-csapat egykori technikai igazgatója. Belgiumban először 1902-ben rendeztek autóversenyt, a Cir­cuit des Ardennes zárt pályán. Spában 1924-ben dübörögtek a motorok, akkor a Jules de Their által megrajzolt, máig élő Franc­or­champs-Malmedy- Stavelot háromszögön, ám 14,08 kilométeren át tartott egy fordu­ló. A Formula-1-es világbajnoki sorozat 1950-es kezdetekor is ott volt a spai futam a kalen­dáriumban, és húsz éven át - há­rom év kihagyással - rendszere­sen rendeztek itt versenyeket. 1970-ben azonban megsza­kadt a hagyomány, Pedro Rodriguez ugyanis 241.31 kilo­­méter/órás átlagsebességgel nyerte meg a versenyt, ezért a sportág vezetői túl gyorsnak ta­lálták a pályát. A ring 1985-ig nem kapta vissza helyét a nap­tárban, ezalatt két másik asz­faltcsík osztozott a Belga Nagy­díj rendezési jogán. 1972-ben és 1974-ben a 3,72 kilométeres Nivelles, a közbeeső évben és hetvenöttől nyolcvannégyig a flamand Zolder volt a Belga GP otthona. 1983 kivétel volt, akkor ugyanis már a modernizált, lerö­vidített Spában futották Belgium versenyét, amelyet 1985 óta nem lehet kirobbantani az Ardennekből. Pedig idén majdnem sikerült, ugyanis a­ helyi kormányzat ta­valy betiltotta a dohányreklá­mokat, ami kisebb botrányt okozott. Bernie Ecclestone, a belga kormány és a szervezők azonban megegyeztek, így to­vábbra is lesz Belga Nagy­díj. Spa-Francorchamps nagyrészt időjárásának köszönheti, hogy biztos helye van a naptárban, hiszen az Ardennek dimbes­­dombos vidékén nagyon hirtelen változik meg az ég színe, és ke­rekedik hatalmas vihar. A pálya többek­­pályafutásá­nak fontos állomása volt, 1966- ban Dán Gurney Eagle-Clima­­xának bemutatkozását, egy év­vel később pedig (Eagle- Weslake néven) egyetlen győzel­mét láthatta a belga közönség. A „sas” sikerét követő idényben Bruce McLaren saját csapata el­ső diadalának színhelye volt az Ardennek csodálatos pályája. Michael Schumacher számára is fontos ring ez, a Spától 75 kilo­méterre lakó kerpeni élete első versenyét itt futotta 1991-ben, majd egy évvel később ugyanitt megszerezte első győzelmét is. A német jelenlegi csapattársa, Ru­bens Barrichello 1994-ben, gyors körének remek időzítésé­vel a 6968 méteres ringen sze­rezte meg első pole pozícióját a Jordan-istálló pilótájaként. Az ír csapat fennállása első GP- győzelmét 1998-ban aratta Spá­ban Damon Hal révén, az F1 történetének egyik,legemlékeze­tesebb viadalán. Két éve tizenhárom autó ke­veredett bele a rajtnál történt tömegkarambolba, a pole pozí­cióból rajtoló Mika Häkkinen a második rajtnál kicsúszott, a versenyben vezető Michal Schumacher belerohant a lekö­­rözés előtt álló David Coult­­hardba, és az addig sikertelen Jordan-istálló szerezte meg a kettős győzelmet. Jean Alesi áll­hatott fel még a dobogóra, ez a bravúr azóta sem sikerült neki. Tavaly Schumacher nem vett részt a Belga Nagydíjon, ezért a McLaren-Mercedesek uralták a versenyt. A rajtnál Coulthard nekiment Häkkinennek, így az élre került, és az ő vezetésével kettős győzelmet arattak a wokingiak. (izsányi) Egy kön Spában Johnny Herberttel Spa-Francorchamps rendkívül közkedvelt pá­lya, és Johnny Herbert, a Jaguar pilótája sem ki­vétel, ő is azok közé tartozik, akik imádják az er­dei aszfaltcsíkot. A Nemzeti Sport az angol sofőr segítségével mutatja be a Formula-1 jelenlegi leghosszabb pályáját. „Spa kitűnő pálya, élvezem rajta a verseny­zést, főleg ha esik azt eső! Az első kanyar, a La Source a ring leglassúbb pontja, és mivel tiszta itt a pálya, a pilóták különböző íveket használ­nak a bevételére. Szárazon nincs nagy különbség az eredményesség között, de ha vizes a pálya, mindenki a szélesebb nyomvonalat használja. A kanyar után egy hosszú lejtőn érünk a Formu­la-1 legjobb kanyarkombinációjához, az Eau Rouge-hoz. Ezt hatodik sebességi fokozatban vesszük be, és az ember mindig visszatartja a lé­legzetét, amikor átmegy rajta. A völgy alján mész bele, bal, jobb, és máris a dombtetőn vagy! Az autóban ülve sem utolsó átélni, de az igazi az, ha ott állsz a pályár mellett, és csodálod az elsu­hanó négykerekűeket. Az Eau Rouge-ból kijövet megjön a kedved a vezetéshez, óriási motivációt kapsz egy gyors kör lefutására. Ha jó ritmusban veszed, nagy sebességgel száguldhatsz át a kö­vetkező egyenesen a Les Combes-ig. A bal, jobb kombinációban a sebesség megtartására törek­szel, akárcsak a Malmedyben. A Rivage-ban azonban elveszíted a tempót, itt arra figyelsz, hogy szélesen fordulj be. A ritmus újabb felvéte­le szempontjából fontos, hogy a Pouhon bal ka­nyar első ívében az időmérő edzésen elérd az ötö­dik sebességet, hiszen majdnem akkora élvezetet nyújt, mint az Eau Rouge. Majdnem ugyanis, még egyszer mondom, utóbbinak nincs párja. A Pouhon végső szakasza egyszerű, teljes gázos ív, könnyű rajta túljutni. A következő állomás a Fagnes, amely egy gyors sikán, ezt gyakran a ke­rékvető köveken haladva vesszük be, hogy meg­tartsuk a sebességünket. A Stavelot egy harma­dik fokozatban vett jobb kanyar, amelyben a kö­röd sorsa dől el. Minden azon múlik, hogyan jössz ki ebből a hajlatból, hiszen a buszmegállóig teljes gázzal kell száguldani. A Blanchimonton azért az utóbbi években figyelmesebbnek kell lennünk, mint korábban, ugyanis itt sokat szá­mított a slick gumi tökéletes tapadása. A busz­megálló nem olyan gyors, mint a Playstation já­tékban, ott ugyanis ötödikben be tudom venni. Igazából kettes. Nagyon trükkös az első fele, hi­szen hiába emelkedik fel azt autó, fontos, hogy legyen tapadás a gyorsítás miatt. A második ré­szen teljesen kihasználjuk a szegélyköveket, és a kanyarból kijövet majdnem nekimegyünk a gu­mifalnak, amely közel van a hepehupás aszfalt­hoz. A kör végére a gumik igen elhasználódnak, az időmérésen nincs esély javításra. A kör leg­fontosabb pontja az Eau Rouge és a Stavelot, hi­szen azok határozzák meg, milyen gyors leszel a következő egyenesekben. ” Haga Norijuki távozással fenyegetőzik Gyorsasági motor Lehetséges, hogy az idei szuperbike-világ­­bajnokság íróasztal mellett fog eldőlni. A doppingfogyasztással megvádolt Haga Norijuki ügyében május óta tart a huzavona, hiszen a FIM képtelen végleges ítéletet hozni a japán motoros ellenében, illetve felmenteni a vádak alól Hágát. Azonban lehetséges, hogy ez a döntésképtelenség teljesen be fogja ár­nyékolni minden idők egyik legizgalmasabb szuperbike-világbajnokságát, hiszen számos, önmagát megnevezni nem akaró FIM-tag azt nyilatkozta, hogy még nagyon hosszú ideig el­húzódhat a Hágával szembeni végleges ítélet meghozatala, sőt még az sem elképzelhetet­len, hogy csak a világbajnokság befejeztével zárul majd le a Hága-ügy. A yamahás ügye különösen azért érdekes, mert könnyen lehet­séges, hogy egy világbajnokot fognak meg­fosztani az aranyéremtől. Haga jelenleg 25 ponttal van lemaradva az éllovas Edwardstól a három zárófutam (hat verseny) előtt, ami miatt még az egyik legesélyesebb pilótának számít a vb-címre. „Sokadszorra mondom el, hogy nem dop­pingoltam, csak a tudtomon kívül, a fogyasz­tószerem tiltott anyagot tartalmazott. Ha a FIM nem hisz az ártatlanságomban, és végér­vényesen elveszi a Dél-Afrikában megszerzett 45 pontomat, amivel megfoszt a világbajnoki elsőségemtől - Haga első lenne a vb-ben, ha visszadnák az ideiglenesen elvett pontjait, a szerző­­, akkor elmegyek a szuperbike-világ­­bajnokságból a Grand Prix-be, ahol több Ya­­maha-gárda azonnal szívesen fogadna” -mondta az SBK-vb jelenlegi harmadikja, aki még azt is hozzátette, hogy már egyre türel­metlenebbé válik amiatt, hogy az ügyében ki­hirdetendő ítélet ennyit késik. ★ Scott Russell a Ducatihoz tart. Az 1993-as szuperbike-világelső és az ötszörös daytonai 200 mérföldes nyertes amerikai pilóta győz­tesként szeretné befejezni a pályafutását. Russell, aki 1998-ban hagyta el a négyütemű vb-t, és aki jelenleg egy versenyképtelen Harley-Davidsonnal motorozik az amerikai szuperbike-bajnokságban, karrierjét jövőre egy újabb bajztonai sikerrel szeretné zárni, aminek az érdekében előbb megkereste a Ka­wasakit, amely elutasította egykori világbaj­nokát, majd felvette a kapcsolatot a Ducati­­val, amellyel jelenleg is tárgyalásokat folytat leszerződtetése ügyében. (hegyi a.) V ELŐFIZETÉSI DÍ­JAK Postai Kiadói ____________6 napos 7 napos Vasárnap Hétfőtől szombatig Hétfőtől vasárnapig Egy havi díj 1 530 Ft 1815 Ft 285 Ft______1_300____________1_500_______ Negyedéves díj 4590 Ft 5 445 Ft 855 Ft______3 900 ___________4 500_______ Féléves díj 9 180 Ft 10 890 Ft 1710 Ft______7 800____________9000_______ Éves díj 18 360 Ft 21 780 Ft 3 420 Ft 15 600 18 000 a Magyar Olimpiai Csapat hivatalos támogatója Főszerkesztő­: Szekeres Tamás Főszerkesztő-helyettes: Őri B. Péter Szerkesztők: L. Pap István, Pajor-Gyulai László Művészeti vezető: Uhrin Tibor JíJ-ZG-K­- É Rovatvezetők: Misur Tamás (nemzetközi), Németh Ferenc (fotó), Simon József (csapat), Szűcs Miklós (egyéni), Vincze András (labdarúgó) Fax: 460-2601 E-mail: szerkesztoseg@nemzetisport.hu Internet: www.nemzetisport.hu Kiadó: Nemzeti Sport Kft. (1) 460-2500 kiado@ringier.hu Felelős ■L k Ik JW kiadó: Pet° Endre ügyvezető igazgató Hirdetési igazgató: Csifári Tibor Marketingigazgató: Kassay Lili Terjesztési igazgató: Paulik Zsuzsa Kiadó és mm fi­m szerkesztőség: 1141 Budapest, Szugló u. 83-85. Levélcím: 1385 Budapest, Pf. 802. Központi hirdetésfelvétel: (1) 460-2555 Előfizetés: (1) 460-2577 JMBSJPIsKV B (80) 200-973 (9-16 óráig) Árusításban terjeszti a Lapker Rt. és alternatív terjesztők. Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Rt. Levél- és Hírlapüzletági Igaz-WPWD I­­­gatóság (LHI). Előfizethető Budapesten a LHI kerületi ügyfélszolgálat irodáinál, a hirlapkézbesítőknél, a Hírlap-előfizetési Irodában (HELIR) Budapest Vil­.. Orczy ..siwwiMI 1 levélcím: HELIR 1900 Budapest, és a kiadóban (80) 200-973. Nyomás: Szikra Lapnyomda Rt. Felelős vezető: Lendvai DDOR* (1)460-2600 Lászlóné vezérigazgató www.lang.hu/szikra.nyomda A Nemzeti Sport példányszámát a MATESZ hitelesíti HU ISSN 0866-2517 JUu­gier I

Next