Nemzeti Sport, 2001. december (12. évfolyam, 327-355. szám)

2001-12-30 / 354. szám

2001. december 30., vasárnap nemi* sport Sportpolitika technikai sportok 24. DAKAR-RALI. Az autósoknál és a motorosoknál meglepetés született az első speciálison Két név a semmiből TÓTH ANITA jelenti Narbonne-ból Szakadt az eső. Úgy, mintha sohasem akarná abbahagyni. Normális esetben az ember ilyen időben a kutyáját sem engedné ki, de még ha ezt meg is ten­né, ő maga­biztos nem szívesen hagy­ná el a meleg lakást a hétvégi pihenő helyett. Arról meg aztán már végképp szó sem lehetne, hogy órák hosszat álldogáljon az út szélén. Kivéve egy esetet. Ha a 24. Dakar­­rali mezőnye pont ebben az időpont­ban jár arra... Ám mivel éppen ez történt szomba­ton, a leginkább enduropályára hason­lító, kiszalagozott, kacskaringós, La Souterraine-ben kijelölt speciális sza­kasz mentén több ezer ember ácsor­gott egész nap. Először a motorosok teljesítették a hat kilométeres gyorsaságit, fordított sorrendben­­ az elején az amatőrök, a végén a gyári menők. Aki azt hitte, hogy a gyorsasági a rövidsége miatt nem okoz majd gondot, csak afféle si­vatag előtti bemelegítés lesz, az nagyot tévedett. S erre valószínűleg már az el­ső néhány száz méter után rá is döb­bent. A zuhogó eső ugyanis sártenger­ré változtatta az utakat, hatalmas po­csolyákat alakított ki az út közepén, amelyeken motorral áthaladni nem le­hetett túl kellemes élmény. Főleg úgy, hogy ezután még egy 530 kilométeres összekötő szakasz várt mindenkire. Vi­zes ruhában, félig megfagyva, mocsko­san, mint egy varacskos disznó. Mindez azonban nem túlzottan iz­gatta azokat, akiknek sikerült jó idő­eredményt elcsípniük. Például Pierre Quinonerót. A francia remekül használta ki a motorja könnyűségét - a nehezebb gépek belesüppedtek a sárba és hatal­mas meglepetésre az övé lett a legjobb időeredmény. Mindenki tudja, hogy ebből az eredményből nem kell messze­menő következtetéseket levonni, ennek ellenére a legtöbben megemelték a ka­lapjukat a mezőny harmadik harmadá­ban, a 139-es rajtszámmal­ (!) induló Quinonero produkciója láttán. Az öt másodperces hátránnyal a má­sodik helyen érkező Kari Tiainennek már csak jelentős endurós múltja miatt is illett jól teljesítenie (hétszeres világ­bajnok abban a szakágban). Ráadásul az ő motorjának - meg a harmadik helyen végző Joan Roma, és a negyedik Cyril Despres gépének - jobban kedvezett ez a talaj, mint a címvédő Fabrizio Mamni, valamint az olasz Giovanni Sala 950 köbcentis KTM-jének. Mert a vadonat­új, ikerhengeres osztrák gép ugyan jó­val erősebb, mint az egyhengeres, ám sokkal nehezebb is.Ez pedig azt jelen­ti, hogy a kanyarokban nem könnyű irányítani, főleg akkor nem, ha ezekben a fordulókban térdig, ér a sár... 2. nap (december 29., szombat) - össztáv: 598 km, speciális szakasz: 6 km A hat kilométeres speciális sza­kaszt a Croisiére Activity Paré­ban jelölték ki, ahonnan a ver­senyzők Narbonne-ba hajtottak. Az autósok ugyancsak megszenved­ték a dagonyát. A magasabb, négy­­kerékhajtású terepjárókkal még lehe­tett rizikózni, de az alacsonyabb két­­kerékhajtásúak - például a Schlesser­­féle Kangoo-k - csak küszködtek a „vendégmarasztaló” sárral. így történhetett, hogy a Nissan Pick- Upot kormányozó és motorral már hat­szoros Dakar-győztes Stéphane Peter­hansel (aki az utolsó pillanatban döntöt­te el, hogy mégis rajthoz áll az idei siva­tagi show-n) bátor és nem utolsósorban látványos autózással az élre állt, és jó ideig tartani is tudta a pozícióját, egé­szen addig, amíg fel nem tűnt a láthatá­ron a két spanyol matador, Fermindo Gil és Miguel Prieto. Előbbi egy SEAT Cor­­dobával, egyedüliként belül maradva a bűvös hétperces határon az élre ugrott, utóbbi pedig 26 másodperces hátrány­nyal ugyan, de megszerezte a második pozíciót az ekkor már csak az utolsó do­bogós pozícióban lévő Peterhansel elől. Habár Prieto is egy Pajeróval autó­zik, ő nem tagja a gyári csapatnak, úgy­hogy azt kell mondanunk, a Mitsubishi Team ezúttal lemaradt a dobogóról. Igaz, a negyedik helytől kezdve a nyol­cadikig ott nyomulnak egymás mögött hosszú, tömött sorokban a háromgyé­­mántos márka hivatalos képviselői. Kö­zülük a japán Sinozuka Kendzsiro a leg­jobb, míg a sort a tavalyi Dakar első he­lyezettje, a sivatagi megmérettetés eddi­gi egyetlen női győztese, Jutta Klein­­schmidt zárja. Schlessernek ezúttal be kel­lett érnie a 68. hellyel, de nem is ez bosszantotta igazán a Világkupa-győz­test, hanem az, hogy az autója­ teljesen kontrollálhatatlan volt ezen az útvona­lon. A szombati nap lényegét talán a Világkupa N-csoportos győztese, Gré­­goire de Mevius foglalta össze a legjob­ban: „Olyan volt ez, mint jégesőben nya­ralni. ” A borzalmas időjárási és pályaviszo­nyok miatt a kamionosok versenyéből törölték ezt a speciális szakaszt. Az eső mérgében elállt, a nézők pedig lassan elkezdtek hazafelé szállingózni. Dide­regve, agyonázottan - de elégedetten. Tv: az RTL Klub va­sárnap 19.45-kor há- K­­_­U­á­romperces, 21.45-kor félórás összefoglalót sugároz a verseny aznapi eseményeiről. GHATEAURQUX-NARBQNNE Természetesen még Jean-Louis Schlessernek sem sikerült tisztán kihoznia a kocsiját a második etap sártengeréből Szalayék előztek is hat kilométeren Léhi Sándor, a magyar csapat egyik fő­szerelője mesélte, hogy amikor az öt­szörös terepralibajnok Gál Istvánnal (aki egyébként szintén a szervizcsapat tagja) járták a környező országokat, hazafelé már mindig úgy számolta az utat, hogy hány pipányi a távolság. Merthogy aki ismeri Léhit, az tudja, hogy az alacsony termetű szakember szájában mindig ott lóg egy pipa. Ki­sebb, nagyobb, hosszabb, rövidebb - mindig alkalomhoz illő. Nos, a szombati gyorsaságira elég lett volna egy kisebbfajta „pöfögő al­kalmatosság” is, már ha Szalay Balázs­nak és Palik Lászlónak lett volna kedve­s rágyújtani. De őszintén szólva nem nagyon volt. Alig három órát aludhattak, hi­szen amikor megérkeztek az éjszakai­­ etapról, már reggel volt, az első moto­rosok el is rajtoltak a következő szaka­­­­szon. Nem pihenhették tehát ki ma­gukat rendesen, és máris várt rájuk az­­ újabb próbatétel, méghozzá már a verseny végeredményébe is beleszá­­rmító, speciális szakasszal színesített­­ próbatétel. Már ha a sárbarnát nevez­hetjük színnek... Szóval jött a hat kilométeres sza-­­­kasz, amely nem volt könnyű a Szalay­­ Express Dakar Team számára, tekint­ve, hogy sárra aztán végképp nem szá­mítottak a felkészüléskor, s szinte csak homokra és köves útra való gumikat­­ hoztak magukkal. Márpedig a sár egé­szen másképp viselkedik, mint az előbb említett két talajtípus. „Remekül éreztem magam a kocsiban - kezdte Palik -, bár alig értünk be a speciálszakaszra, álló helyzetben elkezdtek forogni a kerekek. Ettől kezdve pedig ugye a méterszámláló használhatatlan volt. Ennek ellenére szépen végigmentünk, még előzésbe is bonyolódtunk. Balázs szé­pen kikerülte az előttünk rajtolót, ami azt jelentette, hogy legalább egy perccel gyor­sabbak voltunk nála. Igaz, egy kicsit ki­csúsztunk az előzési manőver­ közben, így a vége előtt néhány méterrel az ellenfe­lünk visszavette az őt megillető pozíciót. Azért így sem vagyunk elégedetlenek. ” Szalay tökéletesen egyetértett ver­senyzőtársával. Az egyetlen magyar, aki már három Dakart megjárt és egyet ezek közül be is fejezett, azt mondta: a körülményekhez képest a legjobbat hozták ki magukból. „Ezt a kis sárdagasztást egyértelműen a közönség szórakoztatására találták ki, nem pedig azért, hogy kiderüljön, ki a gyorsabb. De szükség van ilyenre is, hi­szen ezeknek a szakaszoknak is köszönhe­tő a Dakar-rali hihetetlen népszerűsége. S hogy mi újság az autóval? Minden rendben, bár egy alaposabb tisztításnak azon alá kell vetni. Palik Laci éppen ezen munkálkodik, még nem volt elégedett a helyi erők munkájával. ” A viadal egyetlen magyar csapata vé­gül a 74. helyen zárta a napot, ami azt jelenti, hogy negyven autót megelőzött. 24. Dakar-rali Az alias a második nap (1059 km, ebből 6 km speciális szakasz) után. Autósok: 1. Fernando Gil, Rafael Tornabell (spanyol, SEAT Cordoba) 6:43, 2. Prieto, Vidarte (spanyol, Mitsubishi Pajero) 26 má­sodperc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Nissan Pick-Up) 29 mp h, 4. Sinozuka, Delli-Zotti (japán, francia, Mitsu­bishi Pajero) 43 mp h. 5. Sousa, Jesus (portugál, Mitsubishi 1200) 44 mp h., 6. Maszuoka, Maimon (japán, francia, Mitsu­bishi Pajero) és Fontenay, Picard (francia, Mitsubishi Pajero) 47-47 mp h......8. Klein­schmidt, Schulz (német, Mitsubishi Pajero) 54 mp h......68. Schlesser, Magne (francia, andorrai, Schlesser Kango) 3:49 p h.....74. Szalay Balázs, Palik László (magyar, Chevro­let Blazer) 4:14 p h. Motorosok: 1. Pierre Quinonero (fran­cia, KTM 640) 6:12, 2. Kari Tiainen (finn, KTM LC4) 5 mp h. 3. Roma (spanyol, KTM LC4) 15 mp h. 4. Despres (francia, KTM LC4) 16 mp h., 5. Gorrara (olasz, KTM 640) 26 mp h., 6. Brucy (francia, KTM LC4) és Flick (francia, Touratech F650) 33-33 mp h.....14. Sala (olasz, KTM LC8) 54 mp h.....16. Meoni (olasz, KTM LC8) 1:01 p h. Következik: 3. nap, Narbonne-Madrid, össztáv: 906 km, ebből speciálszakasz: 35 km FORMULA-1 Frentzen: türelem! IZSANYI SZABOLCS F 1 Nagy-Britanniában már tény­■ ■ » ként kezelik, hogy Heinz- WORLD Jarasd Frentzen 2002-ben cHAMMOHSHip Enrique Bernoldi csapattársa­ként az Arrows-istállót erősíti, pedig a német pilóta elárulta, még nem írta alá a szerződését a leafieldi teammel. „Még semmit sem írtam alá, de az igen közeli jö­vőben döntök. Már Nagy-Britanniában vagyok, tárgyalok a csapat vezetőivel, és rö­videsen mindenre fény derül” - nyilatkoz­ta Frentzen a Die Weltnek. A mönchengladbachi sofőr, aki ed­dig három futamgyőzelmet aratott és 1997-ben a 2., 1999-ben pedig a 3. lett az egyéni vb-pontversenyben, az idei szezont a Jordan-istálló alkalmazásá­ban kezdte és a Prost színeiben fejezte be. Kanadában kisebb monacói balese­te utáni fejfájása miatt nem indult, a Német Nagydíjat pedig azért hagyta ki, mert napokkal előtte szerződést bontott vele Eddie Jordan. Frentzen, aki a Magyar Nagydíjtól kezdve ver­senyzett Alain Prost később csődbe me­nő csapatában, máig várja, hogy Jordán kárpótolja ötmillió dollárral. Ha Frentzen tényleg az Arrowsnál köt ki, akkor a főszponzor Red Bull tá­mogatását élvező Bernoldi mellett te­relgetheti a Cosworth-motoros autót. Jos Verstappennek viszont távoznia kell, a hollandot egymillió dollár kifizetésé­vel teheti szabaddá Tom Walkinshaw gárdája. Állítólag Paul Stoddart, a Minardi-istálló vezetője szívesen látná a tapasztalt Verstappent a csapatában a fiatal Alex Yoong mellett. Január másodikán elkezdik a Hock­­enheimring átépítését, amelynek végé­re a Német Nagydíjnak otthont adó pálya hossza 6825 méterről 4489-re csökken. Az 50 millió dolláros munká­latok során a Jim Clark­ kanyarkombi­­nációt összekötik az Ayrton Sem­a­­sikonnal, és így kikerül a pályavonalból az Ostkurve. Emellett a komplexum épületeit is felújítják, és az ülőhelyek számát 83 ezerről 120 ezerre növelik. A szervezők bíznak benne, hogy a júli­us 28-ai Német GP-re elkészül a pálya. FOTÓ: ÁRVAI KÁROLY Frentzen Angliában tárgyal a jövőjéről Lemondott a kulturális bizottság elnöke OLIMPIA. Személyes okok miatt le­mondott posztjáról Titosz Patrikiosz, a 2004-es athéni olimpiához kapcsoló­dó kulturális eseményeket szervező 15 tagú bizottság elnöke. A 73 éves költő elődje, Mihalisz Kakojannisz világhírű filmrendező 2000. október 23-án a túlzott bürokráciára hivatkozva távo­zott. Patrikiosz utódját vélhetően még január első hetében megnevezik. HIRDETÉS........................................................................................... NYÁR - 2002 VAKACIO Bibione — Olaszország (Velence mellett) Tengerpart, napfény, kikapcsolódás! Szolid árak - ingyen katalógus! Beszélünk magyarul! Közvetlen kapcsolat! Információ és szállásfoglalás: Boreai Turista Iroda Szondi Gabriella Telefon: 0039/0431 430428 Fax: 0039/0431 437043 Szombaton és vasárnap is nyitva!

Next