Nemzeti Sport, 2001. december (12. évfolyam, 327-355. szám)
2001-12-30 / 354. szám
2001. december 30., vasárnap nemi* sport Sportpolitika technikai sportok 24. DAKAR-RALI. Az autósoknál és a motorosoknál meglepetés született az első speciálison Két név a semmiből TÓTH ANITA jelenti Narbonne-ból Szakadt az eső. Úgy, mintha sohasem akarná abbahagyni. Normális esetben az ember ilyen időben a kutyáját sem engedné ki, de még ha ezt meg is tenné, ő magabiztos nem szívesen hagyná el a meleg lakást a hétvégi pihenő helyett. Arról meg aztán már végképp szó sem lehetne, hogy órák hosszat álldogáljon az út szélén. Kivéve egy esetet. Ha a 24. Dakarrali mezőnye pont ebben az időpontban jár arra... Ám mivel éppen ez történt szombaton, a leginkább enduropályára hasonlító, kiszalagozott, kacskaringós, La Souterraine-ben kijelölt speciális szakasz mentén több ezer ember ácsorgott egész nap. Először a motorosok teljesítették a hat kilométeres gyorsaságit, fordított sorrendben az elején az amatőrök, a végén a gyári menők. Aki azt hitte, hogy a gyorsasági a rövidsége miatt nem okoz majd gondot, csak afféle sivatag előtti bemelegítés lesz, az nagyot tévedett. S erre valószínűleg már az első néhány száz méter után rá is döbbent. A zuhogó eső ugyanis sártengerré változtatta az utakat, hatalmas pocsolyákat alakított ki az út közepén, amelyeken motorral áthaladni nem lehetett túl kellemes élmény. Főleg úgy, hogy ezután még egy 530 kilométeres összekötő szakasz várt mindenkire. Vizes ruhában, félig megfagyva, mocskosan, mint egy varacskos disznó. Mindez azonban nem túlzottan izgatta azokat, akiknek sikerült jó időeredményt elcsípniük. Például Pierre Quinonerót. A francia remekül használta ki a motorja könnyűségét - a nehezebb gépek belesüppedtek a sárba és hatalmas meglepetésre az övé lett a legjobb időeredmény. Mindenki tudja, hogy ebből az eredményből nem kell messzemenő következtetéseket levonni, ennek ellenére a legtöbben megemelték a kalapjukat a mezőny harmadik harmadában, a 139-es rajtszámmal (!) induló Quinonero produkciója láttán. Az öt másodperces hátránnyal a második helyen érkező Kari Tiainennek már csak jelentős endurós múltja miatt is illett jól teljesítenie (hétszeres világbajnok abban a szakágban). Ráadásul az ő motorjának - meg a harmadik helyen végző Joan Roma, és a negyedik Cyril Despres gépének - jobban kedvezett ez a talaj, mint a címvédő Fabrizio Mamni, valamint az olasz Giovanni Sala 950 köbcentis KTM-jének. Mert a vadonatúj, ikerhengeres osztrák gép ugyan jóval erősebb, mint az egyhengeres, ám sokkal nehezebb is.Ez pedig azt jelenti, hogy a kanyarokban nem könnyű irányítani, főleg akkor nem, ha ezekben a fordulókban térdig, ér a sár... 2. nap (december 29., szombat) - össztáv: 598 km, speciális szakasz: 6 km A hat kilométeres speciális szakaszt a Croisiére Activity Paréban jelölték ki, ahonnan a versenyzők Narbonne-ba hajtottak. Az autósok ugyancsak megszenvedték a dagonyát. A magasabb, négykerékhajtású terepjárókkal még lehetett rizikózni, de az alacsonyabb kétkerékhajtásúak - például a Schlesserféle Kangoo-k - csak küszködtek a „vendégmarasztaló” sárral. így történhetett, hogy a Nissan Pick- Upot kormányozó és motorral már hatszoros Dakar-győztes Stéphane Peterhansel (aki az utolsó pillanatban döntötte el, hogy mégis rajthoz áll az idei sivatagi show-n) bátor és nem utolsósorban látványos autózással az élre állt, és jó ideig tartani is tudta a pozícióját, egészen addig, amíg fel nem tűnt a láthatáron a két spanyol matador, Fermindo Gil és Miguel Prieto. Előbbi egy SEAT Cordobával, egyedüliként belül maradva a bűvös hétperces határon az élre ugrott, utóbbi pedig 26 másodperces hátránynyal ugyan, de megszerezte a második pozíciót az ekkor már csak az utolsó dobogós pozícióban lévő Peterhansel elől. Habár Prieto is egy Pajeróval autózik, ő nem tagja a gyári csapatnak, úgyhogy azt kell mondanunk, a Mitsubishi Team ezúttal lemaradt a dobogóról. Igaz, a negyedik helytől kezdve a nyolcadikig ott nyomulnak egymás mögött hosszú, tömött sorokban a háromgyémántos márka hivatalos képviselői. Közülük a japán Sinozuka Kendzsiro a legjobb, míg a sort a tavalyi Dakar első helyezettje, a sivatagi megmérettetés eddigi egyetlen női győztese, Jutta Kleinschmidt zárja. Schlessernek ezúttal be kellett érnie a 68. hellyel, de nem is ez bosszantotta igazán a Világkupa-győztest, hanem az, hogy az autója teljesen kontrollálhatatlan volt ezen az útvonalon. A szombati nap lényegét talán a Világkupa N-csoportos győztese, Grégoire de Mevius foglalta össze a legjobban: „Olyan volt ez, mint jégesőben nyaralni. ” A borzalmas időjárási és pályaviszonyok miatt a kamionosok versenyéből törölték ezt a speciális szakaszt. Az eső mérgében elállt, a nézők pedig lassan elkezdtek hazafelé szállingózni. Dideregve, agyonázottan - de elégedetten. Tv: az RTL Klub vasárnap 19.45-kor há- K_Uáromperces, 21.45-kor félórás összefoglalót sugároz a verseny aznapi eseményeiről. GHATEAURQUX-NARBQNNE Természetesen még Jean-Louis Schlessernek sem sikerült tisztán kihoznia a kocsiját a második etap sártengeréből Szalayék előztek is hat kilométeren Léhi Sándor, a magyar csapat egyik főszerelője mesélte, hogy amikor az ötszörös terepralibajnok Gál Istvánnal (aki egyébként szintén a szervizcsapat tagja) járták a környező országokat, hazafelé már mindig úgy számolta az utat, hogy hány pipányi a távolság. Merthogy aki ismeri Léhit, az tudja, hogy az alacsony termetű szakember szájában mindig ott lóg egy pipa. Kisebb, nagyobb, hosszabb, rövidebb - mindig alkalomhoz illő. Nos, a szombati gyorsaságira elég lett volna egy kisebbfajta „pöfögő alkalmatosság” is, már ha Szalay Balázsnak és Palik Lászlónak lett volna kedves rágyújtani. De őszintén szólva nem nagyon volt. Alig három órát aludhattak, hiszen amikor megérkeztek az éjszakai etapról, már reggel volt, az első motorosok el is rajtoltak a következő szakaszon. Nem pihenhették tehát ki magukat rendesen, és máris várt rájuk az újabb próbatétel, méghozzá már a verseny végeredményébe is beleszármító, speciális szakasszal színesített próbatétel. Már ha a sárbarnát nevezhetjük színnek... Szóval jött a hat kilométeres sza-kasz, amely nem volt könnyű a Szalay Express Dakar Team számára, tekintve, hogy sárra aztán végképp nem számítottak a felkészüléskor, s szinte csak homokra és köves útra való gumikat hoztak magukkal. Márpedig a sár egészen másképp viselkedik, mint az előbb említett két talajtípus. „Remekül éreztem magam a kocsiban - kezdte Palik -, bár alig értünk be a speciálszakaszra, álló helyzetben elkezdtek forogni a kerekek. Ettől kezdve pedig ugye a méterszámláló használhatatlan volt. Ennek ellenére szépen végigmentünk, még előzésbe is bonyolódtunk. Balázs szépen kikerülte az előttünk rajtolót, ami azt jelentette, hogy legalább egy perccel gyorsabbak voltunk nála. Igaz, egy kicsit kicsúsztunk az előzési manőver közben, így a vége előtt néhány méterrel az ellenfelünk visszavette az őt megillető pozíciót. Azért így sem vagyunk elégedetlenek. ” Szalay tökéletesen egyetértett versenyzőtársával. Az egyetlen magyar, aki már három Dakart megjárt és egyet ezek közül be is fejezett, azt mondta: a körülményekhez képest a legjobbat hozták ki magukból. „Ezt a kis sárdagasztást egyértelműen a közönség szórakoztatására találták ki, nem pedig azért, hogy kiderüljön, ki a gyorsabb. De szükség van ilyenre is, hiszen ezeknek a szakaszoknak is köszönhető a Dakar-rali hihetetlen népszerűsége. S hogy mi újság az autóval? Minden rendben, bár egy alaposabb tisztításnak azon alá kell vetni. Palik Laci éppen ezen munkálkodik, még nem volt elégedett a helyi erők munkájával. ” A viadal egyetlen magyar csapata végül a 74. helyen zárta a napot, ami azt jelenti, hogy negyven autót megelőzött. 24. Dakar-rali Az alias a második nap (1059 km, ebből 6 km speciális szakasz) után. Autósok: 1. Fernando Gil, Rafael Tornabell (spanyol, SEAT Cordoba) 6:43, 2. Prieto, Vidarte (spanyol, Mitsubishi Pajero) 26 másodperc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Nissan Pick-Up) 29 mp h, 4. Sinozuka, Delli-Zotti (japán, francia, Mitsubishi Pajero) 43 mp h. 5. Sousa, Jesus (portugál, Mitsubishi 1200) 44 mp h., 6. Maszuoka, Maimon (japán, francia, Mitsubishi Pajero) és Fontenay, Picard (francia, Mitsubishi Pajero) 47-47 mp h......8. Kleinschmidt, Schulz (német, Mitsubishi Pajero) 54 mp h......68. Schlesser, Magne (francia, andorrai, Schlesser Kango) 3:49 p h.....74. Szalay Balázs, Palik László (magyar, Chevrolet Blazer) 4:14 p h. Motorosok: 1. Pierre Quinonero (francia, KTM 640) 6:12, 2. Kari Tiainen (finn, KTM LC4) 5 mp h. 3. Roma (spanyol, KTM LC4) 15 mp h. 4. Despres (francia, KTM LC4) 16 mp h., 5. Gorrara (olasz, KTM 640) 26 mp h., 6. Brucy (francia, KTM LC4) és Flick (francia, Touratech F650) 33-33 mp h.....14. Sala (olasz, KTM LC8) 54 mp h.....16. Meoni (olasz, KTM LC8) 1:01 p h. Következik: 3. nap, Narbonne-Madrid, össztáv: 906 km, ebből speciálszakasz: 35 km FORMULA-1 Frentzen: türelem! IZSANYI SZABOLCS F 1 Nagy-Britanniában már tény■ ■ » ként kezelik, hogy Heinz- WORLD Jarasd Frentzen 2002-ben cHAMMOHSHip Enrique Bernoldi csapattársaként az Arrows-istállót erősíti, pedig a német pilóta elárulta, még nem írta alá a szerződését a leafieldi teammel. „Még semmit sem írtam alá, de az igen közeli jövőben döntök. Már Nagy-Britanniában vagyok, tárgyalok a csapat vezetőivel, és rövidesen mindenre fény derül” - nyilatkozta Frentzen a Die Weltnek. A mönchengladbachi sofőr, aki eddig három futamgyőzelmet aratott és 1997-ben a 2., 1999-ben pedig a 3. lett az egyéni vb-pontversenyben, az idei szezont a Jordan-istálló alkalmazásában kezdte és a Prost színeiben fejezte be. Kanadában kisebb monacói balesete utáni fejfájása miatt nem indult, a Német Nagydíjat pedig azért hagyta ki, mert napokkal előtte szerződést bontott vele Eddie Jordan. Frentzen, aki a Magyar Nagydíjtól kezdve versenyzett Alain Prost később csődbe menő csapatában, máig várja, hogy Jordán kárpótolja ötmillió dollárral. Ha Frentzen tényleg az Arrowsnál köt ki, akkor a főszponzor Red Bull támogatását élvező Bernoldi mellett terelgetheti a Cosworth-motoros autót. Jos Verstappennek viszont távoznia kell, a hollandot egymillió dollár kifizetésével teheti szabaddá Tom Walkinshaw gárdája. Állítólag Paul Stoddart, a Minardi-istálló vezetője szívesen látná a tapasztalt Verstappent a csapatában a fiatal Alex Yoong mellett. Január másodikán elkezdik a Hockenheimring átépítését, amelynek végére a Német Nagydíjnak otthont adó pálya hossza 6825 méterről 4489-re csökken. Az 50 millió dolláros munkálatok során a Jim Clark kanyarkombinációt összekötik az Ayrton Semasikonnal, és így kikerül a pályavonalból az Ostkurve. Emellett a komplexum épületeit is felújítják, és az ülőhelyek számát 83 ezerről 120 ezerre növelik. A szervezők bíznak benne, hogy a július 28-ai Német GP-re elkészül a pálya. FOTÓ: ÁRVAI KÁROLY Frentzen Angliában tárgyal a jövőjéről Lemondott a kulturális bizottság elnöke OLIMPIA. Személyes okok miatt lemondott posztjáról Titosz Patrikiosz, a 2004-es athéni olimpiához kapcsolódó kulturális eseményeket szervező 15 tagú bizottság elnöke. A 73 éves költő elődje, Mihalisz Kakojannisz világhírű filmrendező 2000. október 23-án a túlzott bürokráciára hivatkozva távozott. Patrikiosz utódját vélhetően még január első hetében megnevezik. HIRDETÉS........................................................................................... NYÁR - 2002 VAKACIO Bibione — Olaszország (Velence mellett) Tengerpart, napfény, kikapcsolódás! Szolid árak - ingyen katalógus! Beszélünk magyarul! Közvetlen kapcsolat! Információ és szállásfoglalás: Boreai Turista Iroda Szondi Gabriella Telefon: 0039/0431 430428 Fax: 0039/0431 437043 Szombaton és vasárnap is nyitva!