Nemzeti Sport, 2002. október (13. évfolyam, 266-295. szám)

2002-10-09 / 274. szám

2002. október 9. szerda nemzetisport RALI: McRae és Grist nem együtt fejezi be a szezont Szétválik a sikerpáros T. A. A jelenleg még a Ford színeiben ver­senyző Colin McRae, Nicky Grist páros azonnali döntésre szánta el magát, és bejelentette, hogy a továbbiakban nem kíván együtt versenyezni. Az idény vé­gét sem várják meg - a szezon két hát­ralévő futamán, Ausztráliában és Nagy-Britanniában a 34 éves skót ver­senyző korábbi navigátorával, Deirk Ringerrel autózik majd, akivel az 1995-ös vb-címét is megszerezte. „Közösen döntöttünk Nickyvel - mondta McRae. - Az utóbbi tizenkét hó­napban meglehetősen feszült volt közöt­tünk a viszony az autóban, ezért úgy ha­tároztunk, hogy a szétválás a legjobb meg­oldás mindkettőnk számára. Nem szeret­nénk részletekbe bocsátkozni, békében vá­lunk el egymástól, és a döntésünkről hétfőn tájékoztattuk a Ford Rally Sportot is. ” McRae és Grist 1997 óta versenyez együtt, 17 világbajnoki futamgyőzel­met arattak két különböző csapat (a Subaru és a Ford) színeiben, és nagyon sok szép pillanatot éltek át együtt. „Szeretnék sok szerencsét kívánni Nicky-nek, és megköszönni neki az elmúlt több mint hat szezont - folytatta McRae. - Örülnék neki, ha jó eredményekkel tudnám befejezni ezt az idényt, ha a két utolsó for­­dos versenyemen győzni tudnék. Jelenleg minden gondolatomat az ausztrál és a brit verseny tölti ki, és nagyon várom már, hogy újra együtt dolgozhassak Derekkel. ” Ringer egyébként szintén skót, és erre a két versenyre elengedte őt a Mi­tsubishi. Fiatal korában lett McRae na­vigátora, és együtt jutottak a csúcsra 1995-ben, amikor a szezon utolsó ver­senyén, Nagy-Britanniában megsze­rezték a világbajnoki címet. Az együtt­működésük 1996-ban ért véget - de úgy tűnik, hogy csak ideiglenesen. Az üggyel kapcsolatban egyébként Nicky Grist is megszólalt: „Úgy érez­tük, jobb azonnal dönteni, hogy Dereknek legyen ideje visszaszokni Colinhoz az elkö­vetkezendő két futamon, és hogy együtt készülhessenek a jövő szezonra, amelyet már a Citroennél kezdenek. Egyelőre nem gondolkodom a jövőmön, hagyok időt ma­gamnak a gondolkodásra. A navigá­torkodás még mindig kihívást jelent szá­momra, és ez a döntés nem jelenti azt, hogy visszavonulok az aktív sporttól. ” SALAKMOTOR. Dán Grand Prix, 9. futam, Vojens Rickardsson ötödik címe BOROS NORBERT Bekövetkezett az, amiben a svéd salak­motoros szurkolók titkon bíztak, Tony Rickardsson a Grand Prix-sorozat utol­só előtti állomásán a Dán Nagydíjon megszerezte pályafutása ötödik egyéni világbajnoki címét. A GP-versenyigaz­­gató Ole Olsen pályája, a Vojens Speed­­way Center adott otthont a széria ki­lencedik viadalának. Már a verseny előtt nyilvánvaló volt, hogy ha Rickardsson nyer, és az őt üldöző Ryan Sullivan, valamint Jason Crimp nem remekel, akkor a svéd megvédi címét. A viadal egészét tekintve kisebb szenzációt jelent, hogy Rickardsson si­kerére a legnagyobb veszélyt nem a két trónkövetelő ausztrál, hanem Nicki Pedersen jelentette. Az előző, a chorzówi viadal dán győztese fantaszti­kusan gyors volt, és már a legelső kö­zös futamukban mattolta volna a rang­listavezetőt, ám az utolsó kanyarban „megtalált” egy gödröt, és elúszott az első helye. A következő összecsapásu­kon már nem volt ilyen szerencséje Rickardssonnak, mivel a 24 éves dán kőkemény támadással maga mögé uta­sította, és megnyerte az etapot. A ket­tejük közötti harmadik ütközet sajnos elmaradt, mivel a közös futamukból a vezetőbíró - sokak szerint jogtalanul -kizárta a dánt, így csak Rickardsson juthatott a fináléba. Az esélyesként emlegetett Sullivan motorozásán érződött a két héttel ez­előtti kulcscsonttörés, úgyhogy az ötö­dik helyezése igazán dicséretes. A finálé­ban Rickardsson mellett Crump és két nagy visszatérő, a lengyel Tornász Gollob és az amerikai Billy Hamill csatázott. Crump idő előtt kiszállt a száguldásból, mivel a második kanyarban közelebbi is­meretséget kötött a pálya talajával. Ez az incidens nem zökkentette ki a ritmusból Rickardssont, aki rajt-cél győzelmet aratva megnyerte a Dán Nagydíjat, és ezzel együtt a világbajnoki címet is. Az ötszörös egyéni elsőség egyben azt is je­lenti, hogy a svéd salakszóró a titulusok tekintetében beérte a szintén svéd Ove Fundint, és már csak egy világelsőség vá­lasztja el a rekorder Ivan Maugertől. Dán Nagydíj, a salakmotoros GP 9. futama, Vojens Az élcsoport: 1. Tony Rickardsson (svéd) 25 pont 2. Gollob (lengyel) 20, 3. Hamill (amerikai) 18, 4. Crump (ausztrál) 16, 5. Sullivan (ausztrál) 13,6. Hancock (amerikai) 13 Az állás: 1. Rickardsson 173 pont (már vi­lágbajnok), 2. Sullivan 147,3. Crump 144,4. Adams (ausztrál) 122, 5. Gollob és Karlsson (svéd) 109-109. MOTOKROSSZ Nyársapáton ért véget az ob-sorozat Németh és Tóth koronája HEGYI ANDRÁS A hétvégén Nyársapáton befejeződött az országos motokrossz-bajnokság, amelyre nagyon sokáig emlékezni fog­nak. A vb-menőnk, Németh Kornél úgy nyert két év után bajnoki címet a 250- es mezőnyben, hogy a versenyeken rendre vb-hangulatot varázsolt a gyor­saságával és a freestyle bemutatóival; a 125-ös bajnok Tóth Ádám azzal keltett feltűnést, hogy a negyedliterből leköl­tözve egyből verhetetlen volt; míg Kamrás Károlynak azért tapsolt min­denki, mert a 32 éves veterán pilóta hét év után visszatérve csak azért lett ne­gyedik a 250-ben, mert motorhiba mi­att három viadalt ki kellett hagynia. A vasárnapi záró futam előtt elméle­tileg még hárman voltak esélyesek a 250-es bajnoki aranyra. Mód Csaba és Rauscher Roland azonban egy pillanatra sem bírta tartani a Németh által diktált tempót, aki mindkét versenyben majd­nem egy körrel verte meg az üldözőit. „Bár az idén se a vébén, se az Eb-n nem si­­kerü­lt kiváló eredményeket elérnem, ám mégis elégedett vagyok, hiszen egy magyar bajnoki arany mindig nagyon fontos nekem" - nyilatkozta Németh, aki a pá­lyafutása 11. bajnoki címét gyűjtötte be. A 125-ben Hujber Péter sérülése mi­att nem jöhetett el Nyársapátra, amiért csak Tóth és Soóky Zsolt csatázott az el­ső helyért. A két pilóta közül azonban csak Tóth volt formában és a végelszá­molásnál a hetedik bajnoki trófeájának örülhetett. .„Az első versenyben elestem és csak harmadik lettem, ám így is nagyon boldog vagyok. Hiszen nagyszerűen sike­rült az idényem: megnyertem a Magyar Kupát, a sprint bajnokságot és a 125-ös so­rozatot is, míg az Eb-n pontszerző lettem. Most már csak az az álmom, hogy jövőre elindulhassak a vébén!” Motokrossz ob, 6. (utolsó) futam, Nyársapát 125 kcm. 1. verseny: 1. Czúni László (Kiskunlacházi MSE, KTM), 2. Soóky (In­tegrál SE, KTM), 3. Tóth Á. (Motorrevü SE, Suzuki). 2. verseny: 1. Tóth Ádám, 2. Czúni, 3. Borka (Econa SE, Kawasaki) 250 kcm. 1. verseny: 1. Németh Kornél (Neptun SE, KTM), 2. Kamrás (Reál Motor, Honda), 3. Rauscher (Reál Motor, Kawasa­ki). 2. verseny: 1. Németh, 2. Kamrás, 3. Mód (Nyársapáti MSE, Honda) Az ob végeredménye: 125 kcm. Baj­nok: Tóth Ádám 205 pont, 2. Soóky 186, 3. Hujber (KTM) 152 250 kcm. B: Németh Kornél 200, 2. Mód 159, 3. Rauscher 153 Csapatverseny. B: 1. Center Motor­sport (Nagy Alex, Horváth László, Soóky Zsolt, Mód Csaba, Borka Já­nos) 136 pont, 2. Reál Motor 131, 3. Gyúró Team 126 Technikai sportok17 TEREPRALI. A Szalay, Laklóth páros már kezdi elhinni, hogy nyert Diadal a piramisok földjén TÓTH ANITA A Szalay Balázs, Laklóth Aladár kettős nagy nemzetközi diadalt aratott az el­múlt héten. A motorosok Világkupa-ér­tékelésébe is beleszámító 5. Egyiptom­­ralin a szimpatikus páros végig egyenle­tes teljesítményt nyújtva és huszáros haj­rát kivágva szerezte meg az első helyet. Az egyhetes, pokoli nehéz viadalon - dűnék között, sziklarengetegben kellett autóznia a mezőnynek - sokan álltak ve­zető helyen, de végül Szalayék pezsgőz­hettek a gizai piramisok tövében, a Szfinx előtt felállított céldobogón. - Hogy fogadták itthon a győzelme hírét? - Mióta hazaérkeztünk, egyfolytában csörög a telefonom, minden ismerős gratulál - mondta Szalay. - Sokan hal­lottak a sikerünkről, még a hazai terepralisok közül is sokan felhívtak. - Minek tulajdonlja a sikert? -Mindig tudtam, hogy a rengeteg munkának, amit a sivatagi versenyzésbe fektettem, előbb-utóbb beérik a gyü­mölcse. Sokat dolgoztunk azért, hogy a Chevrolet ilyen jó legyen, a csapat pedig ennyire egységes. Számított az is, hogy egyre több tapasztalatom van a sivatagi autózásban, bár a Világkupa-élmezőny­höz képest ez még mindig szinte semmi. - Számított a győzelemre? - Abszolút nem. Azt gondoltam, hogy az első ötben végezhetünk, de az első helyről nem is álmodtam. Abszolút meglepetésszerűen jött ez a siker, de jó­kor és nagyon jól jött. - Mi volt a sikerük titka? - Úgy indultam neki a futamnak, hogy nem egy-egy napot kell megnyer­ni, hanem egy viszonylag jó átlagot menni. Egy-egy jó nappal semmire sem jut az ember, ha felborul, vagy technikai gondja van. Mi lendületes, de nyugodt autózással végig kíméltük a technikát. - Az utolsó nap mégis a szívbajt hozta önökre a Chevy. - Nagyon vert a szívem, amikor fenn­akadtunk a sziklán, utána pedig amikor makrancoskodni kezdett a féltengely. Az utolsó pillanatig ott motoszkált a fejem­ben, hogy kibírja, vagy nem bírja ki az au­tó, és csak a célban tudtam megnyugodni. - Amikor 1996-ban rajthoz állt az első Dakarján, gondolta, hogy ez lesz a vége? - Akkor még inkább csak a kalandot kerestem, most azonban a kalandon túl inkább már a sikert. Már nemcsak vé­gigmenni szeretnék a sivatagi versenye­ken, hanem a lehető legjobb eredményt elérni. Nem mondom, hogy Dakart sze­retnék nyerni, mert az erős túlzás lenne, de nem akarok a sereghajtók között autózni. Ennek érdekében a szervizcsa­pat rengeteg fejlesztést hajtott végre az autón, vannak tartalék alkatrészeink és a felkészülési időszakot összességében jól zártuk. Egyébként ez is egy újdonság az életünkben, hiszen eddig mindig az éppen akkor elkészülő autóval álltunk oda a Dakar-rajthoz, az idén azonban egész évben teszteltük a Chevyt. - Más is változott? - Például a versenyzés filozófiája. Ed­dig rengeteg tartalék alkatrészt vittünk, amelyek által nagyon nehéz volt az autó, viszont biztonságot nyújtott. Most azonban néhány apróságon kívül alig vi­szünk magunkkal valamit, mert már nemcsak autózni akarunk, hanem elöl akarunk autózni, és ez hatalmas különb­ség. Persze annyi szerszám azért mindig van nálunk, hogy ha nagy a baj, akkor szét tudjuk szedni a kocsit addigra, mire a szervizkamion odaér. - Laklóth Aladárral ez volt az első siva­tagi versenyük. Jól tudtak együtt dolgozni? - Nagyon jól, bár még tudunk fejlőd­ni. Alinak meg kell tanulnia jobban bízni saját magában, a műszerekben és a meg­érzéseiben. Én sokszor levágok pályasza­kaszokat, vagy megkerülök dűnéket a megérzéseim miatt, neki azonban ehhez még tapasztalatokat kell gyűjtenie. Eh­hez idő kell, de az Egyiptom-rali nagyon tetszett neki és egyben meg is nyugtatta, hogy képes lesz végigcsinálni a Dakart.­­ Ezután a verseny után joggal bízhat abban, hogy a januári jubileumi sivatagi shorw-n is eljut a célig. Annál ír inkább, mi­vel a három afrikai ország közül kettőben - Tunéziában és Egyiptomban - már befeje­zett egy-egy hétnapos viadalt.­­ Az autó és a csapat egyaránt bizonyí­tott a múlt héten. Nagyon kevés alkat­rész ment tönkre, és jóformán csak ap­róbb hibáink voltak, amelyek újabb ta­nulságokkal szolgáltak számunkra. A fél­­tengelytöréskor például rájöttünk, hogy másképp kell rögzíteni a gumiharangot, a motor melegedésekor pedig arra, hogy aerodinamikailag mit kell változtatni az optimális megoldáshoz. Ezek azonban csak apróságok, amelyek szerkezetileg nem változtatnak a Chevyn. Ennek azért is örülök, mert sokan kételkedtek abban, hogy jó irányba haladunk-e a fejleszté­sekkel és most bizonyítottuk, hogy igen. Ez a siker ugyanis nemcsak nekünk, ver­senyzőknek köszönhető, hanem ugyan­úgy a szervizcsapat érdeme is, az ő mun­kájuk gyümölcse is. Szalay Balázs és Laklóth Aladár a Szfinx előtti befutónál lehetett csak biztos abban, hogy tényleg sikerült győznie Egyiptomban FORMULA-1. Ellenzik a nagycsapatok a pluszsúlyt Ne sújtsák a győzteseket! T. A. F . Ahogyan azt várni lehetett, ■ ■ » hatalmas vihart kavart a WORLD Nemzetközi Automobil-szö­­cHmHSbSís­vétség (FIA) azon közlemé­nye, amely szerint a Formula-1 -es világ­­bajnoki sorozat izgalmasabbá tétele ér­dekében plusz súlyokkal kellene „bün­tetni” a pontszerző pilótákat. A szabálytervezet szerint a versenyzők az összes vb-pontjuk után egy kilo­gramm plusz súlyt kapnának. A kiscsa­patok némelyikének tetszik az ötlet, a nagyok azonban, ahogy az várható volt, ellenzik a döntést. Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke abbéli reményét fejezte ki, hogy az illetékes bizottság a szabá­lyok szellemében dönt majd a kérdés­ben: „Figyelembe kell venniük, hogy a For­­mula-1 nem egy ügyességi sportjáték. Sen­kit sem sújthatnak azért, mert nyer!” Egyetértettek vele a Williams és McLaren vezetői is. Frank Williams sze­rint a módosítás kedvezőtlenül befolyá­solná az autósport elitkategóriájának ar­culatát. A súlytöbblet helyett Williams a pályák megváltoztatását javasolja, hogy több legyen az előzési lehetőség és ezál­tal legyen látványosabb a küzdelem. A McLaren igazgatója, Martin Whit­­marsh szerint sem a Ferrari hibája, hogy a Formula-1-es futamok nem tartogat­nak túl sok izgalmat. A szakember sze­rint a maranellóiak remek munkát vé­geznek és a többi csapatnak is követni kellene a jó példát. Nem jelentene nagy örömet legyőzni a ferrarisokat, ha az autóik nehezebbek lennének. Bernie Ecclestone, a Formula-1 mindenható ura azonban köti az ebet a karóhoz­ ,a­mennyiben Michael Schumacher húsz ponttal előzné meg Rubens Barrichellót, ak­kor pontosan ennyivel kellene nehezebbnek lennie az autójának. Ez a szabály azonban nemcsak az éllovast érintené, hanem az ösz­­szetett rangsorban őket követő pilótákat is. ” Az is nagy kérdés, hogy technikailag mennyire lenne kivitelezhető a pluszsú­lyok elhelyezése. A csapatok ugyanis a tervezéskor mindent pontosan kiszá­molnak az autó egyensúlyának érdeké­ben­­ azért, hogy a kanyarokban se ve­szítsenek a versenygépek a tapadásukból. De térjünk vissza még egy kicsit a jö­vő évről az idei esztendőre, hiszen a hét végén Japánban köröznek a száguldó cirkusz pilótái. Közülük néhányan spe­ciális helyzetben vannak. A Toyota pél­dául most versenyez először „hazai” pá­lyán, pilótáinak pedig ez az utolsó esé­lyük a pontszerzésre. A kölni székhelyű istálló az év végén köztudomású megvá­­lik Allan McNishtől és Mika Salától, úgy­hogy számukra talán ez az utolsó esély a Formula-1-ben való bizonyításra. A ja­pán Szato Takuma a Toyotához hason­lóan először rajtol hazai pályán - ennek megfelelően nemcsak az újabb kihívás, hanem a hazai szurkolók miatt is nagyon várja már a pénteki szabadedzéseket. Baumgartner új rekordja FORMULA-3000. A Coloni Motor­sport hivatalos tájékoztatása szerint a Hungaroringen befejeződött a csapat háromnapos tesztje. Az utolsó napon, kedden délelőtt Baumgartner Zsolt to­vább javított az eredményén. Baumgart­ner legjobb körideje: 1:25.89, ami több mint két másodperccel jobb, mint a Tomas Enge által az idei Magyar Nagy­díjon elért pole pozíciót jelentő ered­mény. Enge augusztusban 1:28.120-as időeredményt ért el. Idényzáró Hockenheimb­en DTM. A bajnok Laurent Aiello és a má­sodik helyezett Bernd Schneider egy­­egy győzelmet jegyzett a német túra­autó-bajnokság idényzáró hétvégéjén, amelyet szakadó esőben rendeztek meg a Hockenheimringen. Ugyanitt tartották a német Formula-3-as széria fináléját is, amelyen eldőlt, hogy a brit Gary Paffett lett a bajnok. A 10 futamos DTM-sorozat 10. állomása, Hockenheimring A 8 körös sprintverseny élcsoport­ja: 1. Laurent Aiello (francia, Abt Audi TT-R) 13:07.969, 2. Schneider (német, AMG Mercedes-Benz CLK) 2.245 má­sodperc hátrány, 3. Ekström (svéd, Abt Audi TT­R) 5.664 mp h. A 22 körös fő verseny élcsoportja: 1. Schneider 41:53.672, 2. Ekström 10.053 mp h. 3. Alzen (német, AMG Mercedes-Benz CLK) 12.916 mp h.

Next