Nemzeti Sport, 2002. október (13. évfolyam, 266-295. szám)
2002-10-09 / 274. szám
2002. október 9. szerda nemzetisport RALI: McRae és Grist nem együtt fejezi be a szezont Szétválik a sikerpáros T. A. A jelenleg még a Ford színeiben versenyző Colin McRae, Nicky Grist páros azonnali döntésre szánta el magát, és bejelentette, hogy a továbbiakban nem kíván együtt versenyezni. Az idény végét sem várják meg - a szezon két hátralévő futamán, Ausztráliában és Nagy-Britanniában a 34 éves skót versenyző korábbi navigátorával, Deirk Ringerrel autózik majd, akivel az 1995-ös vb-címét is megszerezte. „Közösen döntöttünk Nickyvel - mondta McRae. - Az utóbbi tizenkét hónapban meglehetősen feszült volt közöttünk a viszony az autóban, ezért úgy határoztunk, hogy a szétválás a legjobb megoldás mindkettőnk számára. Nem szeretnénk részletekbe bocsátkozni, békében válunk el egymástól, és a döntésünkről hétfőn tájékoztattuk a Ford Rally Sportot is. ” McRae és Grist 1997 óta versenyez együtt, 17 világbajnoki futamgyőzelmet arattak két különböző csapat (a Subaru és a Ford) színeiben, és nagyon sok szép pillanatot éltek át együtt. „Szeretnék sok szerencsét kívánni Nicky-nek, és megköszönni neki az elmúlt több mint hat szezont - folytatta McRae. - Örülnék neki, ha jó eredményekkel tudnám befejezni ezt az idényt, ha a két utolsó fordos versenyemen győzni tudnék. Jelenleg minden gondolatomat az ausztrál és a brit verseny tölti ki, és nagyon várom már, hogy újra együtt dolgozhassak Derekkel. ” Ringer egyébként szintén skót, és erre a két versenyre elengedte őt a Mitsubishi. Fiatal korában lett McRae navigátora, és együtt jutottak a csúcsra 1995-ben, amikor a szezon utolsó versenyén, Nagy-Britanniában megszerezték a világbajnoki címet. Az együttműködésük 1996-ban ért véget - de úgy tűnik, hogy csak ideiglenesen. Az üggyel kapcsolatban egyébként Nicky Grist is megszólalt: „Úgy éreztük, jobb azonnal dönteni, hogy Dereknek legyen ideje visszaszokni Colinhoz az elkövetkezendő két futamon, és hogy együtt készülhessenek a jövő szezonra, amelyet már a Citroennél kezdenek. Egyelőre nem gondolkodom a jövőmön, hagyok időt magamnak a gondolkodásra. A navigátorkodás még mindig kihívást jelent számomra, és ez a döntés nem jelenti azt, hogy visszavonulok az aktív sporttól. ” SALAKMOTOR. Dán Grand Prix, 9. futam, Vojens Rickardsson ötödik címe BOROS NORBERT Bekövetkezett az, amiben a svéd salakmotoros szurkolók titkon bíztak, Tony Rickardsson a Grand Prix-sorozat utolsó előtti állomásán a Dán Nagydíjon megszerezte pályafutása ötödik egyéni világbajnoki címét. A GP-versenyigazgató Ole Olsen pályája, a Vojens Speedway Center adott otthont a széria kilencedik viadalának. Már a verseny előtt nyilvánvaló volt, hogy ha Rickardsson nyer, és az őt üldöző Ryan Sullivan, valamint Jason Crimp nem remekel, akkor a svéd megvédi címét. A viadal egészét tekintve kisebb szenzációt jelent, hogy Rickardsson sikerére a legnagyobb veszélyt nem a két trónkövetelő ausztrál, hanem Nicki Pedersen jelentette. Az előző, a chorzówi viadal dán győztese fantasztikusan gyors volt, és már a legelső közös futamukban mattolta volna a ranglistavezetőt, ám az utolsó kanyarban „megtalált” egy gödröt, és elúszott az első helye. A következő összecsapásukon már nem volt ilyen szerencséje Rickardssonnak, mivel a 24 éves dán kőkemény támadással maga mögé utasította, és megnyerte az etapot. A kettejük közötti harmadik ütközet sajnos elmaradt, mivel a közös futamukból a vezetőbíró - sokak szerint jogtalanul -kizárta a dánt, így csak Rickardsson juthatott a fináléba. Az esélyesként emlegetett Sullivan motorozásán érződött a két héttel ezelőtti kulcscsonttörés, úgyhogy az ötödik helyezése igazán dicséretes. A fináléban Rickardsson mellett Crump és két nagy visszatérő, a lengyel Tornász Gollob és az amerikai Billy Hamill csatázott. Crump idő előtt kiszállt a száguldásból, mivel a második kanyarban közelebbi ismeretséget kötött a pálya talajával. Ez az incidens nem zökkentette ki a ritmusból Rickardssont, aki rajt-cél győzelmet aratva megnyerte a Dán Nagydíjat, és ezzel együtt a világbajnoki címet is. Az ötszörös egyéni elsőség egyben azt is jelenti, hogy a svéd salakszóró a titulusok tekintetében beérte a szintén svéd Ove Fundint, és már csak egy világelsőség választja el a rekorder Ivan Maugertől. Dán Nagydíj, a salakmotoros GP 9. futama, Vojens Az élcsoport: 1. Tony Rickardsson (svéd) 25 pont 2. Gollob (lengyel) 20, 3. Hamill (amerikai) 18, 4. Crump (ausztrál) 16, 5. Sullivan (ausztrál) 13,6. Hancock (amerikai) 13 Az állás: 1. Rickardsson 173 pont (már világbajnok), 2. Sullivan 147,3. Crump 144,4. Adams (ausztrál) 122, 5. Gollob és Karlsson (svéd) 109-109. MOTOKROSSZ Nyársapáton ért véget az ob-sorozat Németh és Tóth koronája HEGYI ANDRÁS A hétvégén Nyársapáton befejeződött az országos motokrossz-bajnokság, amelyre nagyon sokáig emlékezni fognak. A vb-menőnk, Németh Kornél úgy nyert két év után bajnoki címet a 250- es mezőnyben, hogy a versenyeken rendre vb-hangulatot varázsolt a gyorsaságával és a freestyle bemutatóival; a 125-ös bajnok Tóth Ádám azzal keltett feltűnést, hogy a negyedliterből leköltözve egyből verhetetlen volt; míg Kamrás Károlynak azért tapsolt mindenki, mert a 32 éves veterán pilóta hét év után visszatérve csak azért lett negyedik a 250-ben, mert motorhiba miatt három viadalt ki kellett hagynia. A vasárnapi záró futam előtt elméletileg még hárman voltak esélyesek a 250-es bajnoki aranyra. Mód Csaba és Rauscher Roland azonban egy pillanatra sem bírta tartani a Németh által diktált tempót, aki mindkét versenyben majdnem egy körrel verte meg az üldözőit. „Bár az idén se a vébén, se az Eb-n nem sikerült kiváló eredményeket elérnem, ám mégis elégedett vagyok, hiszen egy magyar bajnoki arany mindig nagyon fontos nekem" - nyilatkozta Németh, aki a pályafutása 11. bajnoki címét gyűjtötte be. A 125-ben Hujber Péter sérülése miatt nem jöhetett el Nyársapátra, amiért csak Tóth és Soóky Zsolt csatázott az első helyért. A két pilóta közül azonban csak Tóth volt formában és a végelszámolásnál a hetedik bajnoki trófeájának örülhetett. .„Az első versenyben elestem és csak harmadik lettem, ám így is nagyon boldog vagyok. Hiszen nagyszerűen sikerült az idényem: megnyertem a Magyar Kupát, a sprint bajnokságot és a 125-ös sorozatot is, míg az Eb-n pontszerző lettem. Most már csak az az álmom, hogy jövőre elindulhassak a vébén!” Motokrossz ob, 6. (utolsó) futam, Nyársapát 125 kcm. 1. verseny: 1. Czúni László (Kiskunlacházi MSE, KTM), 2. Soóky (Integrál SE, KTM), 3. Tóth Á. (Motorrevü SE, Suzuki). 2. verseny: 1. Tóth Ádám, 2. Czúni, 3. Borka (Econa SE, Kawasaki) 250 kcm. 1. verseny: 1. Németh Kornél (Neptun SE, KTM), 2. Kamrás (Reál Motor, Honda), 3. Rauscher (Reál Motor, Kawasaki). 2. verseny: 1. Németh, 2. Kamrás, 3. Mód (Nyársapáti MSE, Honda) Az ob végeredménye: 125 kcm. Bajnok: Tóth Ádám 205 pont, 2. Soóky 186, 3. Hujber (KTM) 152 250 kcm. B: Németh Kornél 200, 2. Mód 159, 3. Rauscher 153 Csapatverseny. B: 1. Center Motorsport (Nagy Alex, Horváth László, Soóky Zsolt, Mód Csaba, Borka János) 136 pont, 2. Reál Motor 131, 3. Gyúró Team 126 Technikai sportok17 TEREPRALI. A Szalay, Laklóth páros már kezdi elhinni, hogy nyert Diadal a piramisok földjén TÓTH ANITA A Szalay Balázs, Laklóth Aladár kettős nagy nemzetközi diadalt aratott az elmúlt héten. A motorosok Világkupa-értékelésébe is beleszámító 5. Egyiptomralin a szimpatikus páros végig egyenletes teljesítményt nyújtva és huszáros hajrát kivágva szerezte meg az első helyet. Az egyhetes, pokoli nehéz viadalon - dűnék között, sziklarengetegben kellett autóznia a mezőnynek - sokan álltak vezető helyen, de végül Szalayék pezsgőzhettek a gizai piramisok tövében, a Szfinx előtt felállított céldobogón. - Hogy fogadták itthon a győzelme hírét? - Mióta hazaérkeztünk, egyfolytában csörög a telefonom, minden ismerős gratulál - mondta Szalay. - Sokan hallottak a sikerünkről, még a hazai terepralisok közül is sokan felhívtak. - Minek tulajdonlja a sikert? -Mindig tudtam, hogy a rengeteg munkának, amit a sivatagi versenyzésbe fektettem, előbb-utóbb beérik a gyümölcse. Sokat dolgoztunk azért, hogy a Chevrolet ilyen jó legyen, a csapat pedig ennyire egységes. Számított az is, hogy egyre több tapasztalatom van a sivatagi autózásban, bár a Világkupa-élmezőnyhöz képest ez még mindig szinte semmi. - Számított a győzelemre? - Abszolút nem. Azt gondoltam, hogy az első ötben végezhetünk, de az első helyről nem is álmodtam. Abszolút meglepetésszerűen jött ez a siker, de jókor és nagyon jól jött. - Mi volt a sikerük titka? - Úgy indultam neki a futamnak, hogy nem egy-egy napot kell megnyerni, hanem egy viszonylag jó átlagot menni. Egy-egy jó nappal semmire sem jut az ember, ha felborul, vagy technikai gondja van. Mi lendületes, de nyugodt autózással végig kíméltük a technikát. - Az utolsó nap mégis a szívbajt hozta önökre a Chevy. - Nagyon vert a szívem, amikor fennakadtunk a sziklán, utána pedig amikor makrancoskodni kezdett a féltengely. Az utolsó pillanatig ott motoszkált a fejemben, hogy kibírja, vagy nem bírja ki az autó, és csak a célban tudtam megnyugodni. - Amikor 1996-ban rajthoz állt az első Dakarján, gondolta, hogy ez lesz a vége? - Akkor még inkább csak a kalandot kerestem, most azonban a kalandon túl inkább már a sikert. Már nemcsak végigmenni szeretnék a sivatagi versenyeken, hanem a lehető legjobb eredményt elérni. Nem mondom, hogy Dakart szeretnék nyerni, mert az erős túlzás lenne, de nem akarok a sereghajtók között autózni. Ennek érdekében a szervizcsapat rengeteg fejlesztést hajtott végre az autón, vannak tartalék alkatrészeink és a felkészülési időszakot összességében jól zártuk. Egyébként ez is egy újdonság az életünkben, hiszen eddig mindig az éppen akkor elkészülő autóval álltunk oda a Dakar-rajthoz, az idén azonban egész évben teszteltük a Chevyt. - Más is változott? - Például a versenyzés filozófiája. Eddig rengeteg tartalék alkatrészt vittünk, amelyek által nagyon nehéz volt az autó, viszont biztonságot nyújtott. Most azonban néhány apróságon kívül alig viszünk magunkkal valamit, mert már nemcsak autózni akarunk, hanem elöl akarunk autózni, és ez hatalmas különbség. Persze annyi szerszám azért mindig van nálunk, hogy ha nagy a baj, akkor szét tudjuk szedni a kocsit addigra, mire a szervizkamion odaér. - Laklóth Aladárral ez volt az első sivatagi versenyük. Jól tudtak együtt dolgozni? - Nagyon jól, bár még tudunk fejlődni. Alinak meg kell tanulnia jobban bízni saját magában, a műszerekben és a megérzéseiben. Én sokszor levágok pályaszakaszokat, vagy megkerülök dűnéket a megérzéseim miatt, neki azonban ehhez még tapasztalatokat kell gyűjtenie. Ehhez idő kell, de az Egyiptom-rali nagyon tetszett neki és egyben meg is nyugtatta, hogy képes lesz végigcsinálni a Dakart. Ezután a verseny után joggal bízhat abban, hogy a januári jubileumi sivatagi shorw-n is eljut a célig. Annál ír inkább, mivel a három afrikai ország közül kettőben - Tunéziában és Egyiptomban - már befejezett egy-egy hétnapos viadalt. Az autó és a csapat egyaránt bizonyított a múlt héten. Nagyon kevés alkatrész ment tönkre, és jóformán csak apróbb hibáink voltak, amelyek újabb tanulságokkal szolgáltak számunkra. A féltengelytöréskor például rájöttünk, hogy másképp kell rögzíteni a gumiharangot, a motor melegedésekor pedig arra, hogy aerodinamikailag mit kell változtatni az optimális megoldáshoz. Ezek azonban csak apróságok, amelyek szerkezetileg nem változtatnak a Chevyn. Ennek azért is örülök, mert sokan kételkedtek abban, hogy jó irányba haladunk-e a fejlesztésekkel és most bizonyítottuk, hogy igen. Ez a siker ugyanis nemcsak nekünk, versenyzőknek köszönhető, hanem ugyanúgy a szervizcsapat érdeme is, az ő munkájuk gyümölcse is. Szalay Balázs és Laklóth Aladár a Szfinx előtti befutónál lehetett csak biztos abban, hogy tényleg sikerült győznie Egyiptomban FORMULA-1. Ellenzik a nagycsapatok a pluszsúlyt Ne sújtsák a győzteseket! T. A. F . Ahogyan azt várni lehetett, ■ ■ » hatalmas vihart kavart a WORLD Nemzetközi Automobil-szöcHmHSbSísvétség (FIA) azon közleménye, amely szerint a Formula-1 -es világbajnoki sorozat izgalmasabbá tétele érdekében plusz súlyokkal kellene „büntetni” a pontszerző pilótákat. A szabálytervezet szerint a versenyzők az összes vb-pontjuk után egy kilogramm plusz súlyt kapnának. A kiscsapatok némelyikének tetszik az ötlet, a nagyok azonban, ahogy az várható volt, ellenzik a döntést. Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke abbéli reményét fejezte ki, hogy az illetékes bizottság a szabályok szellemében dönt majd a kérdésben: „Figyelembe kell venniük, hogy a Formula-1 nem egy ügyességi sportjáték. Senkit sem sújthatnak azért, mert nyer!” Egyetértettek vele a Williams és McLaren vezetői is. Frank Williams szerint a módosítás kedvezőtlenül befolyásolná az autósport elitkategóriájának arculatát. A súlytöbblet helyett Williams a pályák megváltoztatását javasolja, hogy több legyen az előzési lehetőség és ezáltal legyen látványosabb a küzdelem. A McLaren igazgatója, Martin Whitmarsh szerint sem a Ferrari hibája, hogy a Formula-1-es futamok nem tartogatnak túl sok izgalmat. A szakember szerint a maranellóiak remek munkát végeznek és a többi csapatnak is követni kellene a jó példát. Nem jelentene nagy örömet legyőzni a ferrarisokat, ha az autóik nehezebbek lennének. Bernie Ecclestone, a Formula-1 mindenható ura azonban köti az ebet a karóhoz ,amennyiben Michael Schumacher húsz ponttal előzné meg Rubens Barrichellót, akkor pontosan ennyivel kellene nehezebbnek lennie az autójának. Ez a szabály azonban nemcsak az éllovast érintené, hanem az öszszetett rangsorban őket követő pilótákat is. ” Az is nagy kérdés, hogy technikailag mennyire lenne kivitelezhető a pluszsúlyok elhelyezése. A csapatok ugyanis a tervezéskor mindent pontosan kiszámolnak az autó egyensúlyának érdekében azért, hogy a kanyarokban se veszítsenek a versenygépek a tapadásukból. De térjünk vissza még egy kicsit a jövő évről az idei esztendőre, hiszen a hét végén Japánban köröznek a száguldó cirkusz pilótái. Közülük néhányan speciális helyzetben vannak. A Toyota például most versenyez először „hazai” pályán, pilótáinak pedig ez az utolsó esélyük a pontszerzésre. A kölni székhelyű istálló az év végén köztudomású megválik Allan McNishtől és Mika Salától, úgyhogy számukra talán ez az utolsó esély a Formula-1-ben való bizonyításra. A japán Szato Takuma a Toyotához hasonlóan először rajtol hazai pályán - ennek megfelelően nemcsak az újabb kihívás, hanem a hazai szurkolók miatt is nagyon várja már a pénteki szabadedzéseket. Baumgartner új rekordja FORMULA-3000. A Coloni Motorsport hivatalos tájékoztatása szerint a Hungaroringen befejeződött a csapat háromnapos tesztje. Az utolsó napon, kedden délelőtt Baumgartner Zsolt tovább javított az eredményén. Baumgartner legjobb körideje: 1:25.89, ami több mint két másodperccel jobb, mint a Tomas Enge által az idei Magyar Nagydíjon elért pole pozíciót jelentő eredmény. Enge augusztusban 1:28.120-as időeredményt ért el. Idényzáró Hockenheimben DTM. A bajnok Laurent Aiello és a második helyezett Bernd Schneider egyegy győzelmet jegyzett a német túraautó-bajnokság idényzáró hétvégéjén, amelyet szakadó esőben rendeztek meg a Hockenheimringen. Ugyanitt tartották a német Formula-3-as széria fináléját is, amelyen eldőlt, hogy a brit Gary Paffett lett a bajnok. A 10 futamos DTM-sorozat 10. állomása, Hockenheimring A 8 körös sprintverseny élcsoportja: 1. Laurent Aiello (francia, Abt Audi TT-R) 13:07.969, 2. Schneider (német, AMG Mercedes-Benz CLK) 2.245 másodperc hátrány, 3. Ekström (svéd, Abt Audi TTR) 5.664 mp h. A 22 körös fő verseny élcsoportja: 1. Schneider 41:53.672, 2. Ekström 10.053 mp h. 3. Alzen (német, AMG Mercedes-Benz CLK) 12.916 mp h.