Nemzeti Sport, 2003. január (14. évfolyam, 1-30. szám)

2003-01-29 / 28. szám

Egyéni sportok, technikai sportok FORMULA-1: Ausztráliában örülnek az új lebonyolítási rendnek Folytatódik a Senna-per Munkatársainktól A római Legfelsőbb Bíróság formai hibák­ra hivatkozva meg­semmisítette a korábbi felmentő íté­leteket, és egy éven belül új pert indít Ayrton Senna közel kilenc évvel ezelőtti halálos balesetének ügyében. A háromszoros világbajnok 1994. május 1-jén Imolában a San Marinó-i Nagydíjon vesztette életét, a tragédi­át követő per végén, 1999 novembe­rében felmentették Patrick Head technikai igazgatót és az azóta már a McLarennél dolgozó Adrian Nervey főtervezőt. A tíz hónapig tartó első tárgyalás során 32 személyt hallgattak ki, de konkrét bizonyítékok hiányában 1997. december 16-án Frank Williams csapatfőnökkel együtt ártat­lannak találták Headet és Neweyt (másodfokon 1999. november 22-én a bolognai bíróság adott felmentést). Az eljárásban Federico Bendinelli, az imolai pályát működtető társaság képviselője, Giorgio Poggi, a pálya igazgatója, valamint a belga Roland Bruynsereade, a Nemzetközi Automo­bil-szövetség (FIA) helyszín-hitelesí­tésért felelős alkalmazottja szintén vádlott volt, de őíket sem ítélték el. Roberto Causo, a vádlottakat korábban védő ügyvéd szerint elképzelhetetlen, hogy megváltozzon a bíróság állás­pontja, az újratágyalást csak formali­tásnak véli. Neweyt a jövőben újra kihallgatják, de a McLaren technikai igazgatója egyelőre kizárólag a wokingi csapat ügyeivel foglalkozik. A szakember azt ígéri, hogy az új MP4-18 forradalmi újdonságokkal lepi majd meg az F1 világát. A gép a tervek szerint a vb 4. futamán, a San Marinó-i Nagydíjon váltja az MP4-17-est. „Az új kocsi tel­jesen eltér majd a többi autótól, még azoktól is, amelyeket korábban tervez­tem­’ - mondta Newey. A wokingi is­tállónak mindent meg kell tennie az előrelépésért, mert az elmúlt években fokozatosan romló eredményeket produkált, a 2002-es idényben mind­össze egyetlen futamgyőzelmet jegy­zett. A várakozásokkal ellentétben Juan Pablo Montoya egyszer sem állhatott fel a dobogó középső fokára, így még mindig a 2001-es Olasz Nagydíjon aratott sikere az egyetlen. Ám a ko­lumbiai a felkészülési időszak felénél duzzad az önbizalomtól, úgy véli, nem indul esélytelenül a Michael Schumacher elleni csatába. „Ha a csa­pat és a pilóta tökéletes összhangban dol­gozik, akkor sorozatban jönnek a sike­rek. Bízom abban, hogy most mi leszünk a legegységesebbek, és megdöntjük a Fer­rari uralmát" - mondta Montoya, az új FW25-ösét pénteken bemutató Williams-istálló sztárja. A kolumbiai először március 9-én bizonyíthat, az Ausztrál Nagydíj előtt azonban nemcsak az új erőviszonyok tartják lázban a Formula-1 rajongóit, hanem az új szabályok és lebonyolítá­si rend is. A melbourne-i futam szervezői örülnek is ezeknek, szerin­tük a hivatalos időmérő edzések új rendszere és a pénteki kétórás teszte­lés a korábbinál nagyobb vonzerő a szurkolók számára. Steven Wright, az Albert Park-i vi­adal egyik főszervezője főleg az utób­bi jelentőségében bízik, hiszen a Re­nault, a Minardi és a Jordan négy­kerekűinek kétórás, folyamatos körö­zése remek „előétel” lehet a „főfogás­nak” számító Ferrarik, Williams- BMW-k és McLaren-Mercedesek előtt. Az új szabály értelmében a három csapat azért tesztelhet két órát min­den versenyhétvége péntekjén a fu­tam helyszínén, mert a március 1. és november 1. közötti időszakban kész tíz napra korlátozni az idénybeli tesz­telését. „Sokan úgy gondolják, hogy ez a szabály csak a kiscsapatoknak jó, de a Re­­nault-nál úgy véljük, hogy roppant hasznos ez a két óra a pálya adatainak feldolgozása szempontjából, és Fernando Alonso is több lehetőséget kap arra, hogy megismerje a pályákat, amelyeken két évvel ezelőtt versenyzett. Kipróbáljuk, mire leszünk képesek egy-egy versenyen ezzel a felkészüléssel, és majd meglátjuk, hogyan döntünk egy év múlva” - ma­gyarázta Flavio Briatore a Renault döntését. Az anyagilag rosszul álló Minardi és Jordan részéről kézenfekvő, hogy kihasznája a pénteki teszt lehetősé­gét, hiszen sokkal több pénzt takarít meg a tesztcsapaton, mint amennyit a versenyre utazó létszám növekedésén veszít. A Jordán után egyébként a Minardi is szerződést kötött a Pumá­val, a német sportruházati cég két éven keresztül látja el lábbelivel az olasz kiscsapatot. Senna majdnem kilenc éve halott, a balesetével kapcsolatos per azonban még tart GYORSASÁGI AUTÓ: Új márkakupa-sorozat indul az országos bajnokság keretén belül Clio-kupa: lehetőség a kitörésre TÓTH ANITA Sportos, dinamikus kocsi, amely lehetőséget nyújt a fiataloknak arra, hogy kipróbálják magukat az autó­sportban. Egy új lehetőség, új esély. A Magyar Nemzeti Autósport-szö­vetség, a Renault Hungária és a Zengő Motorsport összefogásának eredmé­nyeként ettől az évtől kezdve egy má­sodik márkakupa-sorozattal bővül a hazai gyorsasági autósport. A Renault Clio-kupa sokak számára már nem új­donság, hiszen a demóautót tavaly szeptemberben, az országos bajnokság zárófutamán már bemutatták, ám az­óta már jó néhány versenygép elkép­­szült Zengőék műhelyében. Az egyesület vezetője, Zengő Zoltán is egy márkakupában (az Opel Astra­­sorozatban) kezdte pályafutását, két évvel ezelőtt pedig átvette annak irá­nyítását is. Az ő fejéből pattant ki az ötlet: mi lenne, ha egy másik márkát is bevonnának a gyorsasági autósportba. Azért döntöttek végül is a Clio mellett, mert az a legerősebbek közé tartozott, és mert a fiatalok többségé­nek tetszik az a stílus, amelyet az au­tó képvisel. Negyven kocsit rendeltek meg, ezek közül 2­3 már az országban van, sőt, hatot már át is építettek. Mert hiába hagyják ki a Clio Bagnot­­tiból már eredendően az olyan ké­nyelmi és biztonsági berendezéseket, mint a légkondicionáló, az ABS vagy a xenonlámpa, azért átépítésre szük­ség van. Egyrészt a bukókeret miatt, amely arra hivatott, hogy a versenyző testi épségét megvédje a borulásokkor, másrészt a Zengő műhelyben speciális, OMP-versenyülés, hatpontos bizton­sági öv, valamint versenyfutómű és ki­pufogórendszer kerül a diókba. Mivel a sorozat lényege, hogy a tehet­séges hazai versenyzők ne kallódjanak el, fontos, hogy a márkakupában való részvétel ne kerüljön sokba. A Renault Clio versenykész állapotában négymillió forintért vásárolható meg, ám a vásárlá­si lehetőség mellett természetesen bér­leti konstrukciók is léteznek. A költség­­csökkentés további eleme, hogy a ver­senyautók az úgynevezett slick gumik helyett szabvány, utcai sportabroncsokat használhatnak majd, amelyek normáli­san is jóval olcsóbbak, ám a Pirelli támo­gatásának köszönhetően az egyébként 34-36 ezer forintos ár 18-19 ezerre csökken abroncsonként. És akkor arról, hogy kik ülhetnek bele a kétliteres, 900 kilós, 180 lóerős versenygépekbe, amelyek 6,5 másod­perc alatt gyorsulnak 100 km/órára, és 220 fölötti végsebességre képesek. Fel­tétel, hogy a sorozat résztvevőinek leg­alább egy évet el kellett már tölteniük a szakág valamelyik kategóriájában, de méltányossági alapon a más szakágak­ban licenccel rendelkező versenyzők is kapnak indulási jogot. Azok, akik eddig nem szereztek versenytapasztalatot, a Hungaroring autóversenyző-képző is­kolájának elvégzésével szerezhetnek B- kategóriás versenyzői licencet és így indulási jogot a Renault Clio-kupában. 2003. január 29., szerda nem vezi sport ÖKÖLVÍVÁS, 46. nemzetközi Bocskai István-emlékverseny Jönnek az új súlycsoportok L. PAP ISTVÁN Ahogyan megszoktuk, szenzációs idénynyitóra van kilátás Debrecen­ben. Ahogyan megszoktuk, hozzánk látogat a nemzetközi elit jó része, olimpiai, világ- és Európa-bajnoki érmesek, hozzájuk csatlakozik a ma­gyar élvonal. És ahogyan immár megszoktuk, a hölgyek is. Nehéz megszokni ellenben, hogy akárcsak tavaly, ezúttal is új súlycso­portokkal ismerkedünk, még ha ál­landóbbnak is bizonyulnak majd, mint a tavalyiak. Egy éve a nemzet­közi szövetség bedobott a köztudat­ba tizenegy, minden racionalitást nélkülöző­ kategóriát, így például az 55 és az 59 kilót, no meg a plafont jelentő 95-öt - világversenyen aztán ki sem próbálták a halva született öt­letet, a nemzetközi porondon a Bocskai volt a debütálása, egyszer­smind a hattyúdala. A mostani tizen­egy hosszabb életűnek tűnik, főleg mert az athéni olimpiáig már csak bő másfél év van hátra. A +91 kiló maradt, ellenben eltűnt az egyik leg­kedveltebb súlycsoport, a 71 kiló, és vele jó néhány ragyogó bunyós, aki­nek a 69 kevés, a 76 viszont erős. Egy éve olyan tömeg indult a Bocskain, hogy több súlycsoportban két csoportba osztották őket, és most is fenyeget a veszély, hiszen immár hagyományosan többek ne­vezését kénytelen volt elutasítani a magyar szövetség. A viadal nem csu­pán mennyiségében, de minőségé­ben is Európa egyik legragyogóbb amatőrtornájává nőtte ki magát, és ma már a helyszín is méltó a jelen­tőségéhez, hiszen az ősszel átadott Főnix-csarnokban zajlik a négyna­pos monstre program. A fehérvári országos bajnokság decemberben bizonyította, hogy so­kat ígérő generáció bontogatja szár­nyait a magyar szorítókban, no meg hogy legjobbjainkban, a két Eb-ér­mesben, Balzsay Károlyban és Szűcs Istvánban, továbbá Káté Gyulában, Balog Vilmosban vagy Hídvégi Györgyben is bőven van fantázia. A hölgyek pedig az antalyai világbaj­noki csapattal, így többek között az aranyérmes Kovács Máriával veszik fel a csatát a legjobb külföldiekkel szemben - az ő versenyüknek a má­jusi, pécsi Európa-bajnokság ad kü­lönös felhangot. A tavalyi győztesek Férfiak 48 kg: Szergej Ananyin (orosz). 51 kg: Marian Velicu (román). 55 kg: Waldemar Cucureanu (román). 59 kg. A-csoport: Kertész Henrik (DVSC-Pikolő Kaszinó). B- csoport: Ovidiu Bohimat (ciprusi). 63 kg. A-csoport: Darren Barker (angol). B- csoport: Jang Hjun Tae (dél-koreai). 67 kg: Balog Vilmos (NYVSC-Szabolcs Volán). 71 kg: Bülent Ülüsoy (török). 76 kg: Andrej Gogoljev (orosz). 82 kg: Tartram Yildirim (török) 88 kg: Patrick Mesters (holland). 95 kg: Alekszej Lezin (orosz) Nők 45 kg: Okszana Sitakin (ukrán). 48 kg: Csik Mónika (Kiskunmajsa). 51 kg: Simona Galassi (olasz). 55 kg: Szuknai Zsuzsanna (Kecskeméti SC). 59 kg: Szvetlána Kulakova (orosz). 63 kg Florentina Pancescu (román). 67 kg: Olga Kokorina (orosz). 76 kg: Szvetlána Andrejeva (orosz). 82 kg: Kovács Viktória (PVSK­­Szentlőrinc). 88 kg: Kovács Mária (Csepel- Korona) A program január 29., szerda: selejtezők, 14 és 18 Január 30., csütörtök: negyeddöntők, 14 és 18 Január 31., péntek: elődöntők, 14 és 18 Február 1., szombat: döntők, 16 Tavaly Szellő (balra) szolgáltatta a legnagyobb meglepetést Balzsay kiütésével FOTÓ: DANIS BARNA ÖKÖLVÍVÁS: Vladimír Klicsko előtt bokszol Madár Erdei újabb címmeccse Munkatársunktól Az eredetileg tervezett február nyol­­cadika helyett egy hónappal később, március nyolcadikán húz kesztyűt Er­dei Zsolt. A méltán népszerű Madár, aki a WBO (Bokszvilágszervezet) fél­nehézsúlyú interkontinentális bajno­ka, Berlin helyett Hannoverben húz kesztyűt, méghozzá egy összehason­líthatatlanul rangosabb gálán, össze­hasonlíthatatlanul nagyobb tétért. Az eredeti tervek szerint februárban csak felhozó meccset vívott volna, a mó­dosítás után viszont címmérkőzés vár rá, ráadásul nem egy Thomas Ulrich­­csatát felvezető programban. Hanno­verben ugyanis Vladimír Klicsko, a WBO nehézsúlyú világbajnoka vívja majd a főmérkőzést. „Örülök, hogy így alakult, azért még­is csak rangosabb programban kapok he­lyet. Ráadásul hosszabb időm lesz a fel­készülésre, és nem kell egy felhozó mér­kőzéssel bíbelődnöm. Marad a címvédő találkozó” - nyilatkozta lapunknak az eddigi összecsapásait rendre meg­nyerő Erdei. Az Universum Box-Promotion profija jelenleg a Kanári-szigeteken alapozó edzőtáborban vesz részt, igaz, az elmúlt másfél hétben nem mindig tudott teljes értékű munkát végezni. „A térdemmel bajlódtam - árulta el a WBO világranglistájának nyolcadik helyezettje. - Valahogy ne­kem nem jön össze a Kanári-szigetek. Amikor két éve legutóbb itt jártam, ak­kor is a lábammal volt probléma, most sincs ez másképp. A térdkalácsom fáj, a gyúrónk tehetetlen, az orvos pedig azt mondta, nincs szalagproblémám, ne ag­gódjak. Szombaton kaptam egy injekciót, aznap nem is fájt, vasárnap kicsit volt érzékeny, Sdunek mester hétfőn még nem engedte, hogy fussak, kedden vi­szont már nem volt kegyelem. Nem volt apelláta, egy hegyre kellett felfutnom ne­kem is a többiekkel. Panaszra nincs okom, mentem becsülettel az élbolyban, olyan volt, mintha semennyit sem hagy­tam volna ki. ” Szintén az Universumhoz kapcso­lódó hír, hogy öt év után újra Ham­burgban lép fel Dariusz Michal­­czewski, a WBO félnehézsúlyú világ­bajnoka. „Tigris" a város új sportcsar­noka, a 14 500 férőhelyes Color Line Aréna első jelentő eseményén lép a kötelek közé, egyelőre ismeretlen ri­vális ellen. A tervek szerint, ha való­ban nem jön össze Vitalij Klicsko ápri­lisra tervezett összecsapása Lennox L­ewis ellen, a másik főmeccset ő vív­hatná a bokszgálán.

Next