Nemzeti Sport, 2003. január (14. évfolyam, 1-30. szám)
2003-01-29 / 28. szám
Egyéni sportok, technikai sportok FORMULA-1: Ausztráliában örülnek az új lebonyolítási rendnek Folytatódik a Senna-per Munkatársainktól A római Legfelsőbb Bíróság formai hibákra hivatkozva megsemmisítette a korábbi felmentő ítéleteket, és egy éven belül új pert indít Ayrton Senna közel kilenc évvel ezelőtti halálos balesetének ügyében. A háromszoros világbajnok 1994. május 1-jén Imolában a San Marinó-i Nagydíjon vesztette életét, a tragédiát követő per végén, 1999 novemberében felmentették Patrick Head technikai igazgatót és az azóta már a McLarennél dolgozó Adrian Nervey főtervezőt. A tíz hónapig tartó első tárgyalás során 32 személyt hallgattak ki, de konkrét bizonyítékok hiányában 1997. december 16-án Frank Williams csapatfőnökkel együtt ártatlannak találták Headet és Neweyt (másodfokon 1999. november 22-én a bolognai bíróság adott felmentést). Az eljárásban Federico Bendinelli, az imolai pályát működtető társaság képviselője, Giorgio Poggi, a pálya igazgatója, valamint a belga Roland Bruynsereade, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) helyszín-hitelesítésért felelős alkalmazottja szintén vádlott volt, de őíket sem ítélték el. Roberto Causo, a vádlottakat korábban védő ügyvéd szerint elképzelhetetlen, hogy megváltozzon a bíróság álláspontja, az újratágyalást csak formalitásnak véli. Neweyt a jövőben újra kihallgatják, de a McLaren technikai igazgatója egyelőre kizárólag a wokingi csapat ügyeivel foglalkozik. A szakember azt ígéri, hogy az új MP4-18 forradalmi újdonságokkal lepi majd meg az F1 világát. A gép a tervek szerint a vb 4. futamán, a San Marinó-i Nagydíjon váltja az MP4-17-est. „Az új kocsi teljesen eltér majd a többi autótól, még azoktól is, amelyeket korábban terveztem’ - mondta Newey. A wokingi istállónak mindent meg kell tennie az előrelépésért, mert az elmúlt években fokozatosan romló eredményeket produkált, a 2002-es idényben mindössze egyetlen futamgyőzelmet jegyzett. A várakozásokkal ellentétben Juan Pablo Montoya egyszer sem állhatott fel a dobogó középső fokára, így még mindig a 2001-es Olasz Nagydíjon aratott sikere az egyetlen. Ám a kolumbiai a felkészülési időszak felénél duzzad az önbizalomtól, úgy véli, nem indul esélytelenül a Michael Schumacher elleni csatába. „Ha a csapat és a pilóta tökéletes összhangban dolgozik, akkor sorozatban jönnek a sikerek. Bízom abban, hogy most mi leszünk a legegységesebbek, és megdöntjük a Ferrari uralmát" - mondta Montoya, az új FW25-ösét pénteken bemutató Williams-istálló sztárja. A kolumbiai először március 9-én bizonyíthat, az Ausztrál Nagydíj előtt azonban nemcsak az új erőviszonyok tartják lázban a Formula-1 rajongóit, hanem az új szabályok és lebonyolítási rend is. A melbourne-i futam szervezői örülnek is ezeknek, szerintük a hivatalos időmérő edzések új rendszere és a pénteki kétórás tesztelés a korábbinál nagyobb vonzerő a szurkolók számára. Steven Wright, az Albert Park-i viadal egyik főszervezője főleg az utóbbi jelentőségében bízik, hiszen a Renault, a Minardi és a Jordan négykerekűinek kétórás, folyamatos körözése remek „előétel” lehet a „főfogásnak” számító Ferrarik, Williams- BMW-k és McLaren-Mercedesek előtt. Az új szabály értelmében a három csapat azért tesztelhet két órát minden versenyhétvége péntekjén a futam helyszínén, mert a március 1. és november 1. közötti időszakban kész tíz napra korlátozni az idénybeli tesztelését. „Sokan úgy gondolják, hogy ez a szabály csak a kiscsapatoknak jó, de a Renault-nál úgy véljük, hogy roppant hasznos ez a két óra a pálya adatainak feldolgozása szempontjából, és Fernando Alonso is több lehetőséget kap arra, hogy megismerje a pályákat, amelyeken két évvel ezelőtt versenyzett. Kipróbáljuk, mire leszünk képesek egy-egy versenyen ezzel a felkészüléssel, és majd meglátjuk, hogyan döntünk egy év múlva” - magyarázta Flavio Briatore a Renault döntését. Az anyagilag rosszul álló Minardi és Jordan részéről kézenfekvő, hogy kihasznája a pénteki teszt lehetőségét, hiszen sokkal több pénzt takarít meg a tesztcsapaton, mint amennyit a versenyre utazó létszám növekedésén veszít. A Jordán után egyébként a Minardi is szerződést kötött a Pumával, a német sportruházati cég két éven keresztül látja el lábbelivel az olasz kiscsapatot. Senna majdnem kilenc éve halott, a balesetével kapcsolatos per azonban még tart GYORSASÁGI AUTÓ: Új márkakupa-sorozat indul az országos bajnokság keretén belül Clio-kupa: lehetőség a kitörésre TÓTH ANITA Sportos, dinamikus kocsi, amely lehetőséget nyújt a fiataloknak arra, hogy kipróbálják magukat az autósportban. Egy új lehetőség, új esély. A Magyar Nemzeti Autósport-szövetség, a Renault Hungária és a Zengő Motorsport összefogásának eredményeként ettől az évtől kezdve egy második márkakupa-sorozattal bővül a hazai gyorsasági autósport. A Renault Clio-kupa sokak számára már nem újdonság, hiszen a demóautót tavaly szeptemberben, az országos bajnokság zárófutamán már bemutatták, ám azóta már jó néhány versenygép elképszült Zengőék műhelyében. Az egyesület vezetője, Zengő Zoltán is egy márkakupában (az Opel Astrasorozatban) kezdte pályafutását, két évvel ezelőtt pedig átvette annak irányítását is. Az ő fejéből pattant ki az ötlet: mi lenne, ha egy másik márkát is bevonnának a gyorsasági autósportba. Azért döntöttek végül is a Clio mellett, mert az a legerősebbek közé tartozott, és mert a fiatalok többségének tetszik az a stílus, amelyet az autó képvisel. Negyven kocsit rendeltek meg, ezek közül 23 már az országban van, sőt, hatot már át is építettek. Mert hiába hagyják ki a Clio Bagnottiból már eredendően az olyan kényelmi és biztonsági berendezéseket, mint a légkondicionáló, az ABS vagy a xenonlámpa, azért átépítésre szükség van. Egyrészt a bukókeret miatt, amely arra hivatott, hogy a versenyző testi épségét megvédje a borulásokkor, másrészt a Zengő műhelyben speciális, OMP-versenyülés, hatpontos biztonsági öv, valamint versenyfutómű és kipufogórendszer kerül a diókba. Mivel a sorozat lényege, hogy a tehetséges hazai versenyzők ne kallódjanak el, fontos, hogy a márkakupában való részvétel ne kerüljön sokba. A Renault Clio versenykész állapotában négymillió forintért vásárolható meg, ám a vásárlási lehetőség mellett természetesen bérleti konstrukciók is léteznek. A költségcsökkentés további eleme, hogy a versenyautók az úgynevezett slick gumik helyett szabvány, utcai sportabroncsokat használhatnak majd, amelyek normálisan is jóval olcsóbbak, ám a Pirelli támogatásának köszönhetően az egyébként 34-36 ezer forintos ár 18-19 ezerre csökken abroncsonként. És akkor arról, hogy kik ülhetnek bele a kétliteres, 900 kilós, 180 lóerős versenygépekbe, amelyek 6,5 másodperc alatt gyorsulnak 100 km/órára, és 220 fölötti végsebességre képesek. Feltétel, hogy a sorozat résztvevőinek legalább egy évet el kellett már tölteniük a szakág valamelyik kategóriájában, de méltányossági alapon a más szakágakban licenccel rendelkező versenyzők is kapnak indulási jogot. Azok, akik eddig nem szereztek versenytapasztalatot, a Hungaroring autóversenyző-képző iskolájának elvégzésével szerezhetnek B- kategóriás versenyzői licencet és így indulási jogot a Renault Clio-kupában. 2003. január 29., szerda nem vezi sport ÖKÖLVÍVÁS, 46. nemzetközi Bocskai István-emlékverseny Jönnek az új súlycsoportok L. PAP ISTVÁN Ahogyan megszoktuk, szenzációs idénynyitóra van kilátás Debrecenben. Ahogyan megszoktuk, hozzánk látogat a nemzetközi elit jó része, olimpiai, világ- és Európa-bajnoki érmesek, hozzájuk csatlakozik a magyar élvonal. És ahogyan immár megszoktuk, a hölgyek is. Nehéz megszokni ellenben, hogy akárcsak tavaly, ezúttal is új súlycsoportokkal ismerkedünk, még ha állandóbbnak is bizonyulnak majd, mint a tavalyiak. Egy éve a nemzetközi szövetség bedobott a köztudatba tizenegy, minden racionalitást nélkülöző kategóriát, így például az 55 és az 59 kilót, no meg a plafont jelentő 95-öt - világversenyen aztán ki sem próbálták a halva született ötletet, a nemzetközi porondon a Bocskai volt a debütálása, egyszersmind a hattyúdala. A mostani tizenegy hosszabb életűnek tűnik, főleg mert az athéni olimpiáig már csak bő másfél év van hátra. A +91 kiló maradt, ellenben eltűnt az egyik legkedveltebb súlycsoport, a 71 kiló, és vele jó néhány ragyogó bunyós, akinek a 69 kevés, a 76 viszont erős. Egy éve olyan tömeg indult a Bocskain, hogy több súlycsoportban két csoportba osztották őket, és most is fenyeget a veszély, hiszen immár hagyományosan többek nevezését kénytelen volt elutasítani a magyar szövetség. A viadal nem csupán mennyiségében, de minőségében is Európa egyik legragyogóbb amatőrtornájává nőtte ki magát, és ma már a helyszín is méltó a jelentőségéhez, hiszen az ősszel átadott Főnix-csarnokban zajlik a négynapos monstre program. A fehérvári országos bajnokság decemberben bizonyította, hogy sokat ígérő generáció bontogatja szárnyait a magyar szorítókban, no meg hogy legjobbjainkban, a két Eb-érmesben, Balzsay Károlyban és Szűcs Istvánban, továbbá Káté Gyulában, Balog Vilmosban vagy Hídvégi Györgyben is bőven van fantázia. A hölgyek pedig az antalyai világbajnoki csapattal, így többek között az aranyérmes Kovács Máriával veszik fel a csatát a legjobb külföldiekkel szemben - az ő versenyüknek a májusi, pécsi Európa-bajnokság ad különös felhangot. A tavalyi győztesek Férfiak 48 kg: Szergej Ananyin (orosz). 51 kg: Marian Velicu (román). 55 kg: Waldemar Cucureanu (román). 59 kg. A-csoport: Kertész Henrik (DVSC-Pikolő Kaszinó). B- csoport: Ovidiu Bohimat (ciprusi). 63 kg. A-csoport: Darren Barker (angol). B- csoport: Jang Hjun Tae (dél-koreai). 67 kg: Balog Vilmos (NYVSC-Szabolcs Volán). 71 kg: Bülent Ülüsoy (török). 76 kg: Andrej Gogoljev (orosz). 82 kg: Tartram Yildirim (török) 88 kg: Patrick Mesters (holland). 95 kg: Alekszej Lezin (orosz) Nők 45 kg: Okszana Sitakin (ukrán). 48 kg: Csik Mónika (Kiskunmajsa). 51 kg: Simona Galassi (olasz). 55 kg: Szuknai Zsuzsanna (Kecskeméti SC). 59 kg: Szvetlána Kulakova (orosz). 63 kg Florentina Pancescu (román). 67 kg: Olga Kokorina (orosz). 76 kg: Szvetlána Andrejeva (orosz). 82 kg: Kovács Viktória (PVSKSzentlőrinc). 88 kg: Kovács Mária (Csepel- Korona) A program január 29., szerda: selejtezők, 14 és 18 Január 30., csütörtök: negyeddöntők, 14 és 18 Január 31., péntek: elődöntők, 14 és 18 Február 1., szombat: döntők, 16 Tavaly Szellő (balra) szolgáltatta a legnagyobb meglepetést Balzsay kiütésével FOTÓ: DANIS BARNA ÖKÖLVÍVÁS: Vladimír Klicsko előtt bokszol Madár Erdei újabb címmeccse Munkatársunktól Az eredetileg tervezett február nyolcadika helyett egy hónappal később, március nyolcadikán húz kesztyűt Erdei Zsolt. A méltán népszerű Madár, aki a WBO (Bokszvilágszervezet) félnehézsúlyú interkontinentális bajnoka, Berlin helyett Hannoverben húz kesztyűt, méghozzá egy összehasonlíthatatlanul rangosabb gálán, összehasonlíthatatlanul nagyobb tétért. Az eredeti tervek szerint februárban csak felhozó meccset vívott volna, a módosítás után viszont címmérkőzés vár rá, ráadásul nem egy Thomas Ulrichcsatát felvezető programban. Hannoverben ugyanis Vladimír Klicsko, a WBO nehézsúlyú világbajnoka vívja majd a főmérkőzést. „Örülök, hogy így alakult, azért mégis csak rangosabb programban kapok helyet. Ráadásul hosszabb időm lesz a felkészülésre, és nem kell egy felhozó mérkőzéssel bíbelődnöm. Marad a címvédő találkozó” - nyilatkozta lapunknak az eddigi összecsapásait rendre megnyerő Erdei. Az Universum Box-Promotion profija jelenleg a Kanári-szigeteken alapozó edzőtáborban vesz részt, igaz, az elmúlt másfél hétben nem mindig tudott teljes értékű munkát végezni. „A térdemmel bajlódtam - árulta el a WBO világranglistájának nyolcadik helyezettje. - Valahogy nekem nem jön össze a Kanári-szigetek. Amikor két éve legutóbb itt jártam, akkor is a lábammal volt probléma, most sincs ez másképp. A térdkalácsom fáj, a gyúrónk tehetetlen, az orvos pedig azt mondta, nincs szalagproblémám, ne aggódjak. Szombaton kaptam egy injekciót, aznap nem is fájt, vasárnap kicsit volt érzékeny, Sdunek mester hétfőn még nem engedte, hogy fussak, kedden viszont már nem volt kegyelem. Nem volt apelláta, egy hegyre kellett felfutnom nekem is a többiekkel. Panaszra nincs okom, mentem becsülettel az élbolyban, olyan volt, mintha semennyit sem hagytam volna ki. ” Szintén az Universumhoz kapcsolódó hír, hogy öt év után újra Hamburgban lép fel Dariusz Michalczewski, a WBO félnehézsúlyú világbajnoka. „Tigris" a város új sportcsarnoka, a 14 500 férőhelyes Color Line Aréna első jelentő eseményén lép a kötelek közé, egyelőre ismeretlen rivális ellen. A tervek szerint, ha valóban nem jön össze Vitalij Klicsko áprilisra tervezett összecsapása Lennox Lewis ellen, a másik főmeccset ő vívhatná a bokszgálán.