Nemzeti Sport, 2003. október (14. évfolyam, 268-297. szám)

2003-10-18 / 285. szám

2003. október 18., szombat nemzeti pmrt FORMULA-1: Félő, hogy kimerülnek a szerelőstábok Ellenzik a 18 futamos idényt Munkatársainktól Azzal, hogy a Nem­zetközi Automobil­szövetség (FIA) beje­lentette, újabb esélyt ad Montrealnak a 2004-es F1-es ver­senynaptárba kerülésre, ráijesztett azokra, akik még nem véglegesítették a saját versenyük rendezését. Elsősorban Bahrein és Kína retteghet, hiszen a most épülő­ pályákban könnyebben ta­lál kifogást az FIA biztonsági delegátu­sa, mint azokban, amelyek már évek óta vendégül látják a száguldó cirkusz mezőnyét. A legtöbb érv ugyanis az ellen szól, hogy 18 futamos legyen a világbajnok­ság. A Formula-1 54 éves történetében még sohasem rendeztek 17-nél több versenyt, mert az már a múlt század de­rekán megfogalmazott alapítólevélben benne volt, hogy legfeljebb ennyi fu­tamra utaznak el a pilóták. A Concorde­­szerződés ezt a pontot azzal egészítette ki, hogy ha mégis 17 futam fölé menne a Formula-1 egy idényben, akkor min­den csapatnak több olyan gárdát kellene kialakítania, amely a versenyekre jár. Az emberi állóképesség ugyanis nem határ­talan, és a Formula-1-es csapatok java­részt családos embereket alkalmaznak, akik számára fontos, hogy néha otthon legyenek szeretteikkel. Az F1 szereplői ugyanis hatalmas távolságokat tesznek meg idényenként, ezért a csapatoknak kell eldönteniük, hogy ezt figyelembe véve elfogadják-e a kibővített verseny­­naptárat. Ebben a kérdésben nem is dönthet más, hiszen a szabályalkotók nem tudják pontosan, milyen kéthetente teljes fel­szereltséggel átutazni fél Európát vagy a fél világot. Max Mosley és Bernie Ecclestone egykor maga is F1-es csapatnál dolgozott, de manapság már csak né­hány versenyre látogat el. Ecclestone egyébként maga is ellenzi a 18 versenyes szezont, de ő nem a szerelőket félti, ha­nem úgy vélekedik, a több verseny eset­leg unalmassá teszi a sorozatot, ami egy­általán nem használ a Formula-1-nek. Továbbá az sem mellékes, hogy a verse­nyek számának növelésével a költségek is megnőnek, az F1-nek azonban éppen az ellenkezője a célja, a kiscsapatok csak akkor maradhatnak talpon, ha csökken­nek a kiadások. A kanadai versenyt egyébként a nyá­ron amiatt törölték a 2004-es verseny­­naptárból, mert az észak-amerikai or­szágban betiltották a dohányreklámo­kat. Emiatt Kanadában jelentős bevétel­től esnek el a gárdák, de már több, do­hánygyár által szponzorált istálló jelezte, hogy a montreali futamra úgy is érde­mes elutazni, hogy törlik az autók olda­láról a feliratokat. A helyiek az F1 távo­zásával jelentős pénzről lennének kény­telenek lemondani, ezért feltehetően vállalják, hogy minden érintett csapat­nak (Ferrari, Jordán, BAR, Renault és McLaren) fizetnek körülbelül kétmillió dollár kompenzációt. „Örülünk, hogy Montreal feltételesen visszakerült a versenynaptárba, de még rengeteg részletet kell tisztázni, mielőtt biz­tossá válik a rendezés. A pénzügyi feltételek­ről még meg kell egyezni, azután jelenthet­jük ki, hogy lesz Kanadai Nagydíj 2004 jú­niusában ” - mondta Normand Legault, a montreali futam igazgatója. Bahreinben áprilisban rendeznek ver­senyt, a szervezők pénteken közölték, hogy a pálya építése a tervezett módon és időben halad, és már húszezer jegy gazdára talált. „Minden a legnagyobb rendben zajlik, nincs okunk aggodalomra. Még az iraki háború alatt sem álltunk le a munkával. Az övezetünkben óriási izga­lommal várják a versenyt, ezt jelzi, hogy itthon és a szomszédos országokban is szépen fogynak a jegyek. A futamot hirdető road­­show-k nagyon népszerűek, rengeteg embert vonzanak ” - nyilatkozta Favaz bin Moha­med el-Haifa sejk, a szahiri pálya első em­bere. Az el-Manámiától délnyugatra fek­vő, 150 millió dolláros aszfaltcsík lelátó­in 70 ezer ember fér majd el. Kínában 240 millió dollárból építik meg a sanghaji ringet, amely szeptem­berben fogadja majd a mezőnyt. A pá­lyát meglátogatta Jenson Button és David Richards, a BAR versenyzője és csapatfő­nöke. „Nagyon tetszik a pálya, amely köze­pes sebességű lesz, sok előzési lehetőséggel. Még sohasem voltam Kínában, nagyon meglepett, mennyire szeretik itt is a Formula-1-et. Sok szurkolómmal találkoz­tam, nagyon várom, hogy előttük verse­nyezzek ezen a kiváló pályán ” - fogalma­zott Button. Richards lehetséges kínai szponzorokkal találkozott, és természe­tesen ő is megnézte a versenyhelyszínt. Elmondta, nagyon sokat vár a Jacques Villeneuve helyére szerződtetett Szato Takumától, és hogy az új rendszerű pén­tekeken Anthony Davidson vezeti majd a harmadik BAR-Hondát. Ismeretes, az FIA elfogadta a versenyek új lebonyolí­tási rendjét, amelynek része a pénteki kétszer egyórás tréning. Ezeken a Ferra­ri, a Williams, a McLaren és a Renault két-két autót szerepeltethet, a többiek három négykerekűt indíthatnak, azaz összesen 26 autó körözhet egyszerre a pályán - 1994 óta először. FOTÓ: AMBER PR A 18 futamos idényt elsősorban a szerelők nyugodt magánéletéért aggódók ellenzik Palik László: nem lesz jelentős változás Palik László, a Hungaroring Sport Rt. elnök-vezérigazgatója szerint nem jelent nagy változást a verse­nyek szempontjából az, hogy mind­­­­két időmérő edzést szombaton tart­­­­ják meg. - A szabályváltoztatások nagyján túl­­ vagyunk - mondta Palik. - Tavaly so­kan megkérdőjelezték, hogy helyes-e­­ meghozni az új szabályokat, ám ezek­­­­ről utóbb kiderült: nagyon jót tettek a­­ Formula-1 -nek. - A mostani módosításokról mi a véle­­­­ménye?­­ - Ezek alapjaiban nem változtatják meg a sportágat, csak a különböző programpontok változtak, a lényeg : nem. - Azzal, hogy Kanadában mégis lesz verseny, elképzelhető, hogy tizennyolc fu­­tamossá válik a világbajnokság. - Én imádom a Formula-1-et, úgy­hogy akár harmincat is végignéznék egy évben. A kérdés csak az, hogyan bírják majd ezt a csapatok energiával és pénzzel. Az eggyel több verseny ugyanis minden szereplő számára­ plusz teher.­­ A NASCAR-ban is nagyon sok ver­­­­senyt tartanak évente. - Méghozzá hatalmas érdeklődési mellett. A Formula-1 -et azonban sok­­­­kal nagyobb érdeklődés kíséri, nem is­ a tesztek és a versenyek teszik nehéz- s­zé a versenyzők életét, hanem azok a­­ kötelezettségek, amelyeknek például a­­ támogatók vagy a média miatt kell­­ eleget tenniük. NS Online u| A sportportál ajánlata: SPI I www.nemzetisport.hu/fl Technikai sportok 19 RALI: Martin a gyorsaságik felét megnyerte, mégis csak az ötödik Ha Loeb így folytatja... TÓTH ANITA jelenti Ajaccióból A franciák szép lassan hőst csinálnak Sebastien Loebból. A fiatal pilóta renoméja amúgy is na­gyon megnőtt az utóbbi időben, főleg amióta megnyerve a legutóbbi, San Remó-i futamot, s két pontra megkö­zelítette az éllovas Richard Burnst. A Citroen-csapat addig is rendkívül nagy becsben tartotta kis védencét (vele alá­írták a szerződést, míg a két világbaj­nok csapattársa harcolhatott a fennma­radó egy helyért), most azonban még a széltől is óvják. És meg is van rá min­den okuk. Ha ugyanis az elkövetkező két nap­ban is marad a mostani helyzet, akkor vasárnap estére Loeb vezeti majd a vi­lágbajnoki pontversenyt. Pedig a gyor­sasági szakaszgyőzelmek tekintetében nem ő volt a legjobb pénteken. Csa­pattársához, Carlos Sainzhoz és a fordos Francois Dunaihoz hasonlóan egy-egy részsikert könyvelhetett el, miközben a futamgyőzelemről legutóbb is épp­hogy lecsúszó Markko Martin három­szor volt a leggyorsabb. No igen, csakhogy Martin egész nap nem találta a jó ritmust, és hiába vette át a vezetést a második gyorsasági sza­kaszon, a negyediken már fájó szívvel le is mondhatott róla, mivel száz mé­terrel a cél előtt megpördült, és jó né­hány másodpercet veszített. Az észt fiú ezzel visszacsúszott a hetedik helyre, és a nap végéig már csak az ötödikig sike­rült visszaküzdenie magát. Loeb állt az élre, s tartotta vezető po­zícióját, de ő is nagyon jól tudja, elég egy kis hiba, és máris oda a lélektani előny. A különbség ugyanis közte és a második helyre az utolsó szakaszon fel­zárkózó Duval között mindössze 3,9 másodperc. És most nemcsak egy-két ellenféllel kell szembenéznie az egykori tornászbajnoknak, hiszen még legalább hat versenyző esélyes a végső sikerre. Köztük a két kétszeres világbajnok, Marcus Grönholm és Sainz, no és nem szabad leírni Martint sem, aki úgy jön fel, mintha rakétákat szereltek volna a Focusába. Sainzcal egyébként furcsa eset történt a második gyorsasági szaka­szon: a navigátora ottfelejtette a menet­levelet a beíróban (itt rögzítik a sportbí­rók a szakaszon elért időeredményt), úgyhogy vissza kellett mennie érte. Elég furcsa, annyi szent, a Citroennél azonban nem sokat foglalkozhattak ez­zel, mindenki Loeb sikerének örült. „Nem szabad óvatoskodni, hiszen hatan vagyunk húsz másodpercen belül - mond­ta a szervizparkban a csupa mosoly Loeb. - De ez nem olyan nagy baj, hiszen az autónk jól működik. ” Legalábbis száraz körülmények kö­zött. Az időjósok azonban esőt monda­nak, ami Grönholm szerint sokat segí­tene a Peugeot-csapaton. Egyelőre ő az oroszlános márka legjobbja, Burns „csak” hatodik, az aszfaltkirály Gilles Panizzi pedig tizedik, és egész nap szenved. Panaszkodik az autóra, azt mondja, az első három gyorsasági sza­kaszon szinte vezethetetlen volt a 206- os. A világbajnoki címre matematikailag még esélyes pilóták közül Petter Solberg számára a legjobb hír az volt, hogy el tudott rajtolni a viadalon. Amint arról pénteki számunkban beszámoltunk, a norvég a csütörtöki teszten ronccsá törte a Subaruját, így nem tudta, mi lesz vele. Igaz, csapattársa, az idény vé­gén visszavonuló Tommi Mäkinen fel­ajánlotta saját Imprezáját, végül azon­ban nem ő, hanem a csapat oldotta meg a helyzetet: az éjszaka folyamán újjávarázsolta a kocsit. Ami a nyolcadik helyen tanyázó Solberg szerint „nem is rossz”. A gyári menők közül az első napon egyetlen pilóta búcsúzott, a Korzika­­ralit korábban hatszor megnyerő Didier Auriol számára már az első gyorsasági előtt véget ért a viadal a Skodája elektronikus hibája miatt. Magyar vonatkozású hír, hogy a hatszoros bajnok ifjabb Tóth János au­tóját vezető Manfred Stohl jelenleg a 17. helyen áll. Az OMV Motorsport pilótája délelőtt arra panaszkodott, hogy az autója alulkormányozott volt, nagyon nehéz befordulni vele a kanyarokba. Márpedig itt nem tanácsos elvéteni a kanyarokat - az utak többségének egyik oldalán ugyanis sziklafal van, a másikon pedig szakadék. És a negy­­ven-ötven méter mélyre lezuhant rozs­dás roncsok, amelyek a korábbi évek­ben történt súlyos balesetekre utalnak, és intő jelként szolgálnak. 47. Korzika-rali, a 14 futamos vb 12. versenye________________ Az állás 6 gyorsasági szakasz után: 1 Sebastien Loeb, Daniel Béna (francia, Citroen Xsara WRC) 1:01:24.7, 2. Duval, Prevot (bel­ga, Ford Focus WRC) 3.9 mp h. 3. Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 206 WRC) 5.3 mp hs, 4. Sainz, Marti (spanyol, Citroen Xsara WRC) 10.2 mp fi, 5. Martin, Park (észt, brit, Ford Focus WRC) 18.5 mp fi, 6. Burns, Reid (brit Peugeot 206 WRC) 19.5 mp fi, 7. C. McRae, Ringer (brit, Citroen Xsara WRC) 29.4 mp fi, 8. Solberg, Mills (norvég, brit, Subaru Impreza WRC) 43.8 mp fi FOTÓ: REUTERS/JEAN-PAUL PELISSIER Az idei összes aszfaltralit megnyerő Sebastien Loeb Korzikán folytatja remeklését GYORSASÁGI MOTOR. Az ötszörös világbajnok Rossi újfent a Ducati felé kacsingat Pedrosa mindkét bokája eltört HEGYI ANDRÁS Phillip Island a bátrak pályája, aki koc­káztat, könnyen nyerhet - de bukhat is. A 18 éves Daniel Pedrosa is így járt, pénteken elesett, s olyan szerencsétle­nül, hogy nem tudta folytatni a szágul­dást. Minden idők második legfiata­labb világelsője, a 125-ös géposztály friss világbajnoka valószínűleg fékhiba miatt bukott a szabadedzésen, és a kö­zel 180-as tempónál történő aszfaltnak vágódás következtében mindkét boká­ja eltört. A versenyzőt helikopterrel azonnal egy melbourne-i kórházba szállították, ahol már meg is operálták. Innen pár nap múlva viszik haza Bar­celonába, ott két-három hónapos reha­bilitáció vár rá. Azaz egyáltalán nem biztos, hogy 2004-ben fel tud menni a 250-es géposztályba! Pedrosán kívül más ász is bukott a GP első napján. A spanyol Sete Gibeman a szabadedzésen csapódott az aszfaltnak, és csak a csodával határos módon nem sérült meg súlyosan. Marco Melandri az időmérő elején csú­szott el egy kanyarban, kézsérülést szenvedve, míg Aoki Nobuacu szintén a szabadedzésen szenvedett bukást, ami­nek az lett a következménye, hogy nyaksérüléssel a kórházban kötött ki. Jorge Lorenzónak, Sebastian Portónak és Valentino Rossinak ellenben nagyon fe­küdt a Phillip Island-i pálya. Lorenzo és Rossi új pályacsúcsot motorozott, Porto pedig a gyengének tartott Hon­dájával volt gyorsabb mindenkinél. A tinédzserek egyre jobbak a legki­sebb kategóriában, amelyben két ma­gyar, Talmácsi Gábor és Tóth Imre is húzza a gázt. (Előbbi a 14., utóbbi a 25. helyen várja a folytatást.) Bizonyságul négy tini jutott be az első sorba pénte­ken: a 16 éves Lorenzo, a 17 éves Fled­or Barbera, a szintén 16 éves Marco Simoncelli és a hazaiak kedvence, a 18 esztendős Casey Stoner. Lorenzo egyti­­zed másodperccel megjavította Pedrosa tavalyi pályarekordját, és minden esélye megvan az idei második győzelmére. Ausztrál Nagydíj, a gyorsasági motorkerékpáros-vb 15. futama, Phillip Island Az 1. időmérő, 125 kcm: 1. Lorenzo (spanyol, Derbi) 1:37.802, 2. Barbera (spa­nyol, Aprilia) 1:37824, 3. Simoncelli (olasz, Aprilia) 1:38.088, 4. Stoner (ausztrál, Aprilia) 1:38.142, 5. Dovizioso (olasz, Honda) és Perugini (olasz, Aprilia) 1:38.282-1:38.282, ... 7­4. Talmácsi Gábor (magyar, Aprilia] 1:39.206, ...25. Tóth Imre (magyar, Honda] 1:40.523 A 250-ben egyelőre nem a vb-esé­­lyesek (Tini Elías, Randy De Puniet, Mamiei Poggiali és Roberto Rolfo) a fő­szereplők, hiszen az ideiglenes pole-ért Porto és a privát apriliás Franca Battaini csatázott az utolsó pillanatig. A legfiatalabb ötszörös világbajnok­nak számító Rossi egyszer elfékezte magát, ám ez egyáltalán nem zavarta abban, hogy az övé legyen az ideigle­nes rajtelsőség, amelyért a két ducatissal, Loris Capirossival, valamint Troy Baylisszel csatázott. A Jeremy McWilliams 2002-es csúcsát tizenegy­szer megjavító Rossi és a Ducati a pá­lyán kívül is beszédtéma volt, hiszen az olasz sztár a következő mondatot ejtet­te el: „Lehetséges, hogy jövőre Ducatival versenyzek majd. ” 250 kem: 1. Porto (argentin, Honda) 1:33.962, 2. Battaini (olasz, Aprilia) 1:34.036,3. Elías (spanyol, Aprilia) 1:34.567, 4. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:34.772, 5. De Puniet (francia, Aprilia) 1:34.868. 6. Poggiali (San Marinó-i, Aprilia) 1:34.894 MotoGP: 1. Rossi (olasz, Honda) 1:30.631, 2. Capirossi (olasz, Ducati) 1:30.721, 3. Bayliss (ausztrál, Ducati) 1:30.834, 4. Biaggi (olasz, Honda) 1:31.089.5. Gibemau (spanyol, Honda) 4:31.091,6. Hayden (amerikai, Honda) 131.515 Tv: Eurosport, vasárnap 4.00-8.30 (élő)

Next