Nemzeti Sport, 2003. október (14. évfolyam, 268-297. szám)
2003-10-18 / 285. szám
2003. október 18., szombat nemzeti pmrt FORMULA-1: Félő, hogy kimerülnek a szerelőstábok Ellenzik a 18 futamos idényt Munkatársainktól Azzal, hogy a Nemzetközi Automobilszövetség (FIA) bejelentette, újabb esélyt ad Montrealnak a 2004-es F1-es versenynaptárba kerülésre, ráijesztett azokra, akik még nem véglegesítették a saját versenyük rendezését. Elsősorban Bahrein és Kína retteghet, hiszen a most épülő pályákban könnyebben talál kifogást az FIA biztonsági delegátusa, mint azokban, amelyek már évek óta vendégül látják a száguldó cirkusz mezőnyét. A legtöbb érv ugyanis az ellen szól, hogy 18 futamos legyen a világbajnokság. A Formula-1 54 éves történetében még sohasem rendeztek 17-nél több versenyt, mert az már a múlt század derekán megfogalmazott alapítólevélben benne volt, hogy legfeljebb ennyi futamra utaznak el a pilóták. A Concordeszerződés ezt a pontot azzal egészítette ki, hogy ha mégis 17 futam fölé menne a Formula-1 egy idényben, akkor minden csapatnak több olyan gárdát kellene kialakítania, amely a versenyekre jár. Az emberi állóképesség ugyanis nem határtalan, és a Formula-1-es csapatok javarészt családos embereket alkalmaznak, akik számára fontos, hogy néha otthon legyenek szeretteikkel. Az F1 szereplői ugyanis hatalmas távolságokat tesznek meg idényenként, ezért a csapatoknak kell eldönteniük, hogy ezt figyelembe véve elfogadják-e a kibővített versenynaptárat. Ebben a kérdésben nem is dönthet más, hiszen a szabályalkotók nem tudják pontosan, milyen kéthetente teljes felszereltséggel átutazni fél Európát vagy a fél világot. Max Mosley és Bernie Ecclestone egykor maga is F1-es csapatnál dolgozott, de manapság már csak néhány versenyre látogat el. Ecclestone egyébként maga is ellenzi a 18 versenyes szezont, de ő nem a szerelőket félti, hanem úgy vélekedik, a több verseny esetleg unalmassá teszi a sorozatot, ami egyáltalán nem használ a Formula-1-nek. Továbbá az sem mellékes, hogy a versenyek számának növelésével a költségek is megnőnek, az F1-nek azonban éppen az ellenkezője a célja, a kiscsapatok csak akkor maradhatnak talpon, ha csökkennek a kiadások. A kanadai versenyt egyébként a nyáron amiatt törölték a 2004-es versenynaptárból, mert az észak-amerikai országban betiltották a dohányreklámokat. Emiatt Kanadában jelentős bevételtől esnek el a gárdák, de már több, dohánygyár által szponzorált istálló jelezte, hogy a montreali futamra úgy is érdemes elutazni, hogy törlik az autók oldaláról a feliratokat. A helyiek az F1 távozásával jelentős pénzről lennének kénytelenek lemondani, ezért feltehetően vállalják, hogy minden érintett csapatnak (Ferrari, Jordán, BAR, Renault és McLaren) fizetnek körülbelül kétmillió dollár kompenzációt. „Örülünk, hogy Montreal feltételesen visszakerült a versenynaptárba, de még rengeteg részletet kell tisztázni, mielőtt biztossá válik a rendezés. A pénzügyi feltételekről még meg kell egyezni, azután jelenthetjük ki, hogy lesz Kanadai Nagydíj 2004 júniusában ” - mondta Normand Legault, a montreali futam igazgatója. Bahreinben áprilisban rendeznek versenyt, a szervezők pénteken közölték, hogy a pálya építése a tervezett módon és időben halad, és már húszezer jegy gazdára talált. „Minden a legnagyobb rendben zajlik, nincs okunk aggodalomra. Még az iraki háború alatt sem álltunk le a munkával. Az övezetünkben óriási izgalommal várják a versenyt, ezt jelzi, hogy itthon és a szomszédos országokban is szépen fogynak a jegyek. A futamot hirdető roadshow-k nagyon népszerűek, rengeteg embert vonzanak ” - nyilatkozta Favaz bin Mohamed el-Haifa sejk, a szahiri pálya első embere. Az el-Manámiától délnyugatra fekvő, 150 millió dolláros aszfaltcsík lelátóin 70 ezer ember fér majd el. Kínában 240 millió dollárból építik meg a sanghaji ringet, amely szeptemberben fogadja majd a mezőnyt. A pályát meglátogatta Jenson Button és David Richards, a BAR versenyzője és csapatfőnöke. „Nagyon tetszik a pálya, amely közepes sebességű lesz, sok előzési lehetőséggel. Még sohasem voltam Kínában, nagyon meglepett, mennyire szeretik itt is a Formula-1-et. Sok szurkolómmal találkoztam, nagyon várom, hogy előttük versenyezzek ezen a kiváló pályán ” - fogalmazott Button. Richards lehetséges kínai szponzorokkal találkozott, és természetesen ő is megnézte a versenyhelyszínt. Elmondta, nagyon sokat vár a Jacques Villeneuve helyére szerződtetett Szato Takumától, és hogy az új rendszerű péntekeken Anthony Davidson vezeti majd a harmadik BAR-Hondát. Ismeretes, az FIA elfogadta a versenyek új lebonyolítási rendjét, amelynek része a pénteki kétszer egyórás tréning. Ezeken a Ferrari, a Williams, a McLaren és a Renault két-két autót szerepeltethet, a többiek három négykerekűt indíthatnak, azaz összesen 26 autó körözhet egyszerre a pályán - 1994 óta először. FOTÓ: AMBER PR A 18 futamos idényt elsősorban a szerelők nyugodt magánéletéért aggódók ellenzik Palik László: nem lesz jelentős változás Palik László, a Hungaroring Sport Rt. elnök-vezérigazgatója szerint nem jelent nagy változást a versenyek szempontjából az, hogy mindkét időmérő edzést szombaton tartják meg. - A szabályváltoztatások nagyján túl vagyunk - mondta Palik. - Tavaly sokan megkérdőjelezték, hogy helyes-e meghozni az új szabályokat, ám ezekről utóbb kiderült: nagyon jót tettek a Formula-1 -nek. - A mostani módosításokról mi a véleménye? - Ezek alapjaiban nem változtatják meg a sportágat, csak a különböző programpontok változtak, a lényeg : nem. - Azzal, hogy Kanadában mégis lesz verseny, elképzelhető, hogy tizennyolc futamossá válik a világbajnokság. - Én imádom a Formula-1-et, úgyhogy akár harmincat is végignéznék egy évben. A kérdés csak az, hogyan bírják majd ezt a csapatok energiával és pénzzel. Az eggyel több verseny ugyanis minden szereplő számára plusz teher. A NASCAR-ban is nagyon sok versenyt tartanak évente. - Méghozzá hatalmas érdeklődési mellett. A Formula-1 -et azonban sokkal nagyobb érdeklődés kíséri, nem is a tesztek és a versenyek teszik nehéz- szé a versenyzők életét, hanem azok a kötelezettségek, amelyeknek például a támogatók vagy a média miatt kell eleget tenniük. NS Online u| A sportportál ajánlata: SPI I www.nemzetisport.hu/fl Technikai sportok 19 RALI: Martin a gyorsaságik felét megnyerte, mégis csak az ötödik Ha Loeb így folytatja... TÓTH ANITA jelenti Ajaccióból A franciák szép lassan hőst csinálnak Sebastien Loebból. A fiatal pilóta renoméja amúgy is nagyon megnőtt az utóbbi időben, főleg amióta megnyerve a legutóbbi, San Remó-i futamot, s két pontra megközelítette az éllovas Richard Burnst. A Citroen-csapat addig is rendkívül nagy becsben tartotta kis védencét (vele aláírták a szerződést, míg a két világbajnok csapattársa harcolhatott a fennmaradó egy helyért), most azonban még a széltől is óvják. És meg is van rá minden okuk. Ha ugyanis az elkövetkező két napban is marad a mostani helyzet, akkor vasárnap estére Loeb vezeti majd a világbajnoki pontversenyt. Pedig a gyorsasági szakaszgyőzelmek tekintetében nem ő volt a legjobb pénteken. Csapattársához, Carlos Sainzhoz és a fordos Francois Dunaihoz hasonlóan egy-egy részsikert könyvelhetett el, miközben a futamgyőzelemről legutóbb is épphogy lecsúszó Markko Martin háromszor volt a leggyorsabb. No igen, csakhogy Martin egész nap nem találta a jó ritmust, és hiába vette át a vezetést a második gyorsasági szakaszon, a negyediken már fájó szívvel le is mondhatott róla, mivel száz méterrel a cél előtt megpördült, és jó néhány másodpercet veszített. Az észt fiú ezzel visszacsúszott a hetedik helyre, és a nap végéig már csak az ötödikig sikerült visszaküzdenie magát. Loeb állt az élre, s tartotta vezető pozícióját, de ő is nagyon jól tudja, elég egy kis hiba, és máris oda a lélektani előny. A különbség ugyanis közte és a második helyre az utolsó szakaszon felzárkózó Duval között mindössze 3,9 másodperc. És most nemcsak egy-két ellenféllel kell szembenéznie az egykori tornászbajnoknak, hiszen még legalább hat versenyző esélyes a végső sikerre. Köztük a két kétszeres világbajnok, Marcus Grönholm és Sainz, no és nem szabad leírni Martint sem, aki úgy jön fel, mintha rakétákat szereltek volna a Focusába. Sainzcal egyébként furcsa eset történt a második gyorsasági szakaszon: a navigátora ottfelejtette a menetlevelet a beíróban (itt rögzítik a sportbírók a szakaszon elért időeredményt), úgyhogy vissza kellett mennie érte. Elég furcsa, annyi szent, a Citroennél azonban nem sokat foglalkozhattak ezzel, mindenki Loeb sikerének örült. „Nem szabad óvatoskodni, hiszen hatan vagyunk húsz másodpercen belül - mondta a szervizparkban a csupa mosoly Loeb. - De ez nem olyan nagy baj, hiszen az autónk jól működik. ” Legalábbis száraz körülmények között. Az időjósok azonban esőt mondanak, ami Grönholm szerint sokat segítene a Peugeot-csapaton. Egyelőre ő az oroszlános márka legjobbja, Burns „csak” hatodik, az aszfaltkirály Gilles Panizzi pedig tizedik, és egész nap szenved. Panaszkodik az autóra, azt mondja, az első három gyorsasági szakaszon szinte vezethetetlen volt a 206- os. A világbajnoki címre matematikailag még esélyes pilóták közül Petter Solberg számára a legjobb hír az volt, hogy el tudott rajtolni a viadalon. Amint arról pénteki számunkban beszámoltunk, a norvég a csütörtöki teszten ronccsá törte a Subaruját, így nem tudta, mi lesz vele. Igaz, csapattársa, az idény végén visszavonuló Tommi Mäkinen felajánlotta saját Imprezáját, végül azonban nem ő, hanem a csapat oldotta meg a helyzetet: az éjszaka folyamán újjávarázsolta a kocsit. Ami a nyolcadik helyen tanyázó Solberg szerint „nem is rossz”. A gyári menők közül az első napon egyetlen pilóta búcsúzott, a Korzikaralit korábban hatszor megnyerő Didier Auriol számára már az első gyorsasági előtt véget ért a viadal a Skodája elektronikus hibája miatt. Magyar vonatkozású hír, hogy a hatszoros bajnok ifjabb Tóth János autóját vezető Manfred Stohl jelenleg a 17. helyen áll. Az OMV Motorsport pilótája délelőtt arra panaszkodott, hogy az autója alulkormányozott volt, nagyon nehéz befordulni vele a kanyarokba. Márpedig itt nem tanácsos elvéteni a kanyarokat - az utak többségének egyik oldalán ugyanis sziklafal van, a másikon pedig szakadék. És a negyven-ötven méter mélyre lezuhant rozsdás roncsok, amelyek a korábbi években történt súlyos balesetekre utalnak, és intő jelként szolgálnak. 47. Korzika-rali, a 14 futamos vb 12. versenye________________ Az állás 6 gyorsasági szakasz után: 1 Sebastien Loeb, Daniel Béna (francia, Citroen Xsara WRC) 1:01:24.7, 2. Duval, Prevot (belga, Ford Focus WRC) 3.9 mp h. 3. Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 206 WRC) 5.3 mp hs, 4. Sainz, Marti (spanyol, Citroen Xsara WRC) 10.2 mp fi, 5. Martin, Park (észt, brit, Ford Focus WRC) 18.5 mp fi, 6. Burns, Reid (brit Peugeot 206 WRC) 19.5 mp fi, 7. C. McRae, Ringer (brit, Citroen Xsara WRC) 29.4 mp fi, 8. Solberg, Mills (norvég, brit, Subaru Impreza WRC) 43.8 mp fi FOTÓ: REUTERS/JEAN-PAUL PELISSIER Az idei összes aszfaltralit megnyerő Sebastien Loeb Korzikán folytatja remeklését GYORSASÁGI MOTOR. Az ötszörös világbajnok Rossi újfent a Ducati felé kacsingat Pedrosa mindkét bokája eltört HEGYI ANDRÁS Phillip Island a bátrak pályája, aki kockáztat, könnyen nyerhet - de bukhat is. A 18 éves Daniel Pedrosa is így járt, pénteken elesett, s olyan szerencsétlenül, hogy nem tudta folytatni a száguldást. Minden idők második legfiatalabb világelsője, a 125-ös géposztály friss világbajnoka valószínűleg fékhiba miatt bukott a szabadedzésen, és a közel 180-as tempónál történő aszfaltnak vágódás következtében mindkét bokája eltört. A versenyzőt helikopterrel azonnal egy melbourne-i kórházba szállították, ahol már meg is operálták. Innen pár nap múlva viszik haza Barcelonába, ott két-három hónapos rehabilitáció vár rá. Azaz egyáltalán nem biztos, hogy 2004-ben fel tud menni a 250-es géposztályba! Pedrosán kívül más ász is bukott a GP első napján. A spanyol Sete Gibeman a szabadedzésen csapódott az aszfaltnak, és csak a csodával határos módon nem sérült meg súlyosan. Marco Melandri az időmérő elején csúszott el egy kanyarban, kézsérülést szenvedve, míg Aoki Nobuacu szintén a szabadedzésen szenvedett bukást, aminek az lett a következménye, hogy nyaksérüléssel a kórházban kötött ki. Jorge Lorenzónak, Sebastian Portónak és Valentino Rossinak ellenben nagyon feküdt a Phillip Island-i pálya. Lorenzo és Rossi új pályacsúcsot motorozott, Porto pedig a gyengének tartott Hondájával volt gyorsabb mindenkinél. A tinédzserek egyre jobbak a legkisebb kategóriában, amelyben két magyar, Talmácsi Gábor és Tóth Imre is húzza a gázt. (Előbbi a 14., utóbbi a 25. helyen várja a folytatást.) Bizonyságul négy tini jutott be az első sorba pénteken: a 16 éves Lorenzo, a 17 éves Fledor Barbera, a szintén 16 éves Marco Simoncelli és a hazaiak kedvence, a 18 esztendős Casey Stoner. Lorenzo egytized másodperccel megjavította Pedrosa tavalyi pályarekordját, és minden esélye megvan az idei második győzelmére. Ausztrál Nagydíj, a gyorsasági motorkerékpáros-vb 15. futama, Phillip Island Az 1. időmérő, 125 kcm: 1. Lorenzo (spanyol, Derbi) 1:37.802, 2. Barbera (spanyol, Aprilia) 1:37824, 3. Simoncelli (olasz, Aprilia) 1:38.088, 4. Stoner (ausztrál, Aprilia) 1:38.142, 5. Dovizioso (olasz, Honda) és Perugini (olasz, Aprilia) 1:38.282-1:38.282, ... 74. Talmácsi Gábor (magyar, Aprilia] 1:39.206, ...25. Tóth Imre (magyar, Honda] 1:40.523 A 250-ben egyelőre nem a vb-esélyesek (Tini Elías, Randy De Puniet, Mamiei Poggiali és Roberto Rolfo) a főszereplők, hiszen az ideiglenes pole-ért Porto és a privát apriliás Franca Battaini csatázott az utolsó pillanatig. A legfiatalabb ötszörös világbajnoknak számító Rossi egyszer elfékezte magát, ám ez egyáltalán nem zavarta abban, hogy az övé legyen az ideiglenes rajtelsőség, amelyért a két ducatissal, Loris Capirossival, valamint Troy Baylisszel csatázott. A Jeremy McWilliams 2002-es csúcsát tizenegyszer megjavító Rossi és a Ducati a pályán kívül is beszédtéma volt, hiszen az olasz sztár a következő mondatot ejtette el: „Lehetséges, hogy jövőre Ducatival versenyzek majd. ” 250 kem: 1. Porto (argentin, Honda) 1:33.962, 2. Battaini (olasz, Aprilia) 1:34.036,3. Elías (spanyol, Aprilia) 1:34.567, 4. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:34.772, 5. De Puniet (francia, Aprilia) 1:34.868. 6. Poggiali (San Marinó-i, Aprilia) 1:34.894 MotoGP: 1. Rossi (olasz, Honda) 1:30.631, 2. Capirossi (olasz, Ducati) 1:30.721, 3. Bayliss (ausztrál, Ducati) 1:30.834, 4. Biaggi (olasz, Honda) 1:31.089.5. Gibemau (spanyol, Honda) 4:31.091,6. Hayden (amerikai, Honda) 131.515 Tv: Eurosport, vasárnap 4.00-8.30 (élő)