Nemzeti Sport, 2004. május (102. évfolyam, 119-147. szám)
2004-05-14 / 131. szám
GYORSASÁGI MOTOR FRANCIA NAGYDÍJ: LE MANS Újfent főszereplő lehet az eső Sete Gibernau, Max Biaggi és Valentino Rossi is győzni akar HEGYI ANDRÁS, TÓTH ANITA Az elmúlt két hét az izgalmak, az emlékezés és a tesztek jegyében telt el. A Spanyol GP után mindenki azt találgatta, vajon az Aprilia elkerüli-e a csődöt. Hoszszas tárgyalások után végül hét bank hitelt adott a 220 millió eurós tartozást felhalmozó cégnek, úgyhogy a vb 42 apriliás pilótája megnyugodhatott. Olaszországban még egy fontos esemény történt: a tavaly elhunyt japán világbajnokról, Kató Dajdzsiróról utcát neveztek el Misanóban, a híres versenypálya közelében. A megemlékezésen részt vett Kató csapatfőnöke, Fausto Gresini, valamint Colin Edwards, Max Biaggi és Makoto Tamada is, akik Kató barátai és csapattársai voltak. A három pilóta egyébként a jerezi teszt után utazott el a Kato-emlékünnepségre. Jerez de la Fronterában a Honda, a Yamaha, a Ducati és a Kawasaki MotoGP-s versenyzői - a többi között Edwards, Biaggi, Sete Gibernau és Valentino Rossi - teszteltek. Edwards ugyan a leggyorsabb időt érte el, de bukott is. Biaggi meglepő módon alig tesztelt, pedig a Honda rengeteg újdonságot vitt el Jerezbe. Gibernau a versenyszimulációs tesztjei után azt mondta, hogy az új alkatrészeknek köszönhetően ütőképesebb lehet száraz pályán is. Rossinak- aki Jerezben újfent bebizonyította, hogy száraz pályán félelmetes - még nem tetszik az az új befecskendező rendszer, amely elméletileg nagyobb teljesítményt adna a motorjának. Bár eltérő hangulatban készülnek a Francia GP-re, a Gibernau, Biaggi és Rossi (vb-éllovas) trió tagjai a győzelem reményében utaznak el a Le Mans-i pályára. Gibernau és Biaggi nagyon szereti a vonalvezetését, mi több, már mindketten nyertek is rajta. Rossi is győzött már a Bugató-pályán, ő ennek ellenére nem lelkesedik érte. Az ötszörös világbajnok olasz azt is tudja, hogy esős körülmények között kevés esélye van a sikerre - Le Mans-ban pedig bármikor leszakadhat az ég! A Honda 250-ben Daniel Pedrosának, Roberto Rolfónak és Toni Eliasnak odaadta azt a hátsó futóművet, amelyet eddig csak Aojama Hirosi használhatott. Az újdonsággal elégedettek voltak a bukósisakosok, Le Mans-ban így akár már a harmadik hondás győzelem is megszülethet az idén. Az apriliásokat sem kell félteni, a vb éllovas Randy de Puniet hazai pályán hajt, Fonsi Nieto imádja Le Mans-t, Sebastian Porto pedig a SALAKMOTOR. A brit Elitliga élcsapatához, a Peterborough Panthershez szerződött Magosi Norbert, a tavalyi vb bronzérmese. A 29 éves Magosinak olyan csapattársai lesznek, mint a GP- ben szereplő Lee Richardson és a Dryms testvérek, Lukas és Ales, továbbá a korábbi világbajnok Gary Havelock, végre be akarja bizonyítani, hogy tényleg ő a leggyorsabb. Ezúttal is nagy csata várható a legkisebb géposztályban, amelyben egy fiatal francia, Mike di Meglio a hazai közönség előtt meglepetésre készül. A GYORSASÁGI MOTORKERÉKPÁROS-VB ÉLCSOPORTJA. MotoGP: 1. Gibernau (spanyol, Honda) 41 pont, 2. Biaggi (olasz, Honda) 40, 3. Rossi (olasz, Yamaha) 38 250 kcm: 1. De Puniet (francia, Aprilia) 40, 2. Rolfo (olasz, Honda) 32, 3. Pedrosa (spanyol, Honda) 25 125 kcm: 1. Dovizioso (olasz, Honda) 38, 2. Jenkner (német, Aprilia) és Locatelli (olasz, Aprilia) 28-28 Gibernau (jobbra) és Biaggi reméli, hogy Franciaországban is a Honda lesz az új Q.COO IL. RALI CIPRUS-RALI, LIMASSOL Petter Solberg ismételne A kétszeres világbajnok Marcus Grönholm szeretné már megszerezni első győzelmét az új Peugeot-val T. A. Négy év, négy különböző győztes. Igazán nem mondhatjuk azt, hogy a világbajnoki sorozat programjában négy éve szereplő Ciprus-rali egyhangú és unalmas lenne. Nemcsak azért, mert minden évben más állhatott itt a dobogó legfelső fokára, hanem a pályái miatt is. A kanyargós hegyi pályák a görögországiakhoz hasonlítanak a legjobban, igaz, az átlagsebesség Cipruson legalább 15 kilométer/órával alacsonyabb. Pont a keskeny és poros utak, és a lassúság az oka annak, hogy a versenyzők közül sokan nem kedvelik ezeket a gyorsasági szakaszokat (az átlagsebesség körülbelül 67 km/óra). Tavaly a később világbajnoki címet szerző Petter Solberg nyerte meg a viadalt, és a norvég az idén sem tétlenkedik: az Impreza WRC 2004-gyel Új- Zélandon a Subaru-csapat 40. vb-futamgyőzelmét gyűjtötte be. Természetesen Ciprusra is győzni megy, bár a felkészülése nem volt zavartalan. Kisebb izomsérüléssel bajlódott, így néhány napig távol maradt a tesztektől, de a csapatnak így is sikerült megtalálnia az ideális beállításokat. Nem ő az egyetlen, aki a tíz pont reményében érkezett a szigetre, a tavalyelőtt első helyezett, Marcus Grönholm is hasonló terveket dédelget. A finn pilóta köztudottan jobban szereti a gyors ralikat, de végre szeretne már versenyt nyerni a 307 WRC-vel, amelyen a legutóbbi viadal óta is hajtottak végre fejlesztéseket. Szóval itt van jelentkezőnek a Subaru és a Peugeot, ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk a Fordról (már csak azért sem, mert a „kék ovál” csapata mind a gyártók, mind a pilóták pontversenyét vezeti - utóbbit Markko Martin révén) és a Citroenről sem. CIPRUS-RALI, A 16 FUTAMOS VB 5. VERSENYE, LIMASSOL A PROGRAM. Péntek: 6 gyorsasági szakasz (121.78 km). Szombat: 6 (109.56). Vasárnap: 6 (95.34). Össztáv: 1136.72 km (ebből a gyorsasági szakaszok hossza: 326.68 km) A VB ÁLLÁSA PILÓTÁK: 1. Markko Mártin (észt, Ford Focus WRC) 26 pont, 2. Loeb (francia, Citroen Xsara WRC) 25, 3. Grönholm (finn, Peugeot 307 WRC) 24, 4. Solberg (norvég, Subaru Impreza WRC) 23, 5. Duval (belga, Ford Focus WRC) 14, 6. Sainz (spanyol, Citroen Xsara WRC) 13. GYÁRTÓK: 1. Ford 47, 2. Citroen 38, 3. Peugeot 33,4. Subaru 31,5. Mitsubishi 5 Coulthard: Rali a Toyotáé FORMULA-1. Dávid Coulthard elárulta, hogy Formula-1- 2 es berkekben már mindenki kész tényként kezeli Ralf Schumacher Toyotához szerződését. „Mindenki tud róla, hogy ez eldöntött kérdés, csupán a hivatalos bejelentés várat magára. Szerintem már aláírták a szerződést, de nem voltam ott, így nem mondhatok biztosat” - mondta Coulthard a Motorsport News magazinnak. Ralf Schumacher a nyilatkozataiban arra utal, hogy még tárgyal a Williamsszel is, de sokan ugyanúgy kétségbe vonják ezt, mint tavaly tették Juan Pablo Montoya esetében, aki már aláírt a McLaren-istállóhoz. DC az interjúban arról is beszélt, hogy ő maga a Williamsszel és a Jaguarral tárgyal a jövőről, és arról, hogy nem tetszik neki a szabály, amely szerint a tavalyi vb utolsó hat csapata három autót használhat a nagydíjak pénteki szabadedzésein. HIRDETÉS Indul az NS Gasztro hirdetési rovat! ■ ■■ÉílfÉH Legyen Ön is a törzsvendégünk minden pénteken! Ez itt a reklám helye! Hirdetésfelvétel 2004. május 14., péntek Talmácsi a régi vázzal indul A Le Mans-i viadalra készülő két magyar versenyző közül az egyik, Talmácsi Gábor a szabad hétvégén sem pihent, egy olasz bajnoki futamon tesztelte a Malagua új csőhálós vázát. Bár a 22. helyről indulva megnyerte a versenyt, mégsem ezt a vázat használják a francia futamon, mert a rezonanciát még nem sikerült csökkenteniük, így pedig veszélyben lenne az erőforrás. Márpedig Talmácsi most már mindenképpen pontokat akar szerezni. A Le Mans-i pálya nem tartozik a kedvencei közé, hiszen a hosszú egyenesek a gyors motoroknak kedveznek, ráadásul a kanyarok sem elég technikásak ahhoz, hogy előnyhöz lehessen jutni bennük. Ez a gondja a nyolcadliteres kategóriában induló másik pilótánknak, Tóth Imrének is, aki szintén pontvadászatra indul. Az Apriliáját szinte újjávarázsolták a legutóbbi futam óta, úgyhogy nem lesz más dolga, mint eltalálni a helyes beállításokat, no és persze törekedni arra, hogy a legjobb 15 között végezzen. ORSZÁGOS BAJNOKSÁG Herczig a csúcskal Újabb Octavia WRC-vel bővül a magyar mezőny Fehérváron TÓTH ANITA Újabb Octavia WRC-vel bővül a magyar ralimezőny - lassan kiírhatnának egy külön kis márkakupát azok számára, akik ezt a típust választották ugyanis a két hét múlva esedékes Fehérvár-ralin Herczig Norbert is egy Skodát állít csatasorba. Emlékszünk még, az idény elején ő volt az, aki nem tudta folytatni a kis kétkerékhajtású Citroennel, mert nem volt meg a szükséges szponzori háttér. Eléggé meglepő fordulat ezután, hogy a harmadik futamtól egy World Rally Carral kapcsolódik be a küzdelmekbe. Tegyük hozzá rögtön: örömteli a fordulat, hiszen Herczig rendkívül tehetséges pilóta, könnyen lehet, hogy úgy járunk vele, mint Túri Tamással: ha jó autó lesz alatta, szárnyalni kezd. Ez a szurkolóknak csak jó lenne, hiszen még élesebbé válthatna a dobogós helyekért folyó küzdelem. - Az idény eleji helyzethez képest eléggé váratlan a mostani. - Igen, még én sem nagyon hiszem el. Egy hónappal ezelőtt egy lyukas garast sem adtam volna azért, hogy egyáltalán elindulhatunk néhány futamon, most meg úgy áll a helyzet, hogy királykategóriás gépet fogok vezetni. - Hogy sikerült? - A Motorsport Európa viszszautasíthatatlan lehetőséget kapott a Skoda gyártól egy Octaviára, és Straubinger József csapatfőnök arra gondolt, hogy én vezethetném a kocsit. Megkeresett, összeraktuk, amink van, és úgy tűnik, hogy Fehérváron már rajtolunk. -A megszokott felállásban, vagyis az unokabátyjával, Herczig Róberttel? - Sajnos nem, mert Robi fontos feladatot kapott a munkahelyén, és gondot okozna neki, hogy eljöjjön a versenyekre. Jó néhány navigátorral beszéltem már, de nem akarok senkit sem kellemetlen helyzetbe hozni, úgyhogy erről inkább nem beszélnék. Legyen a navigátor személye meglepetés. - Kipróbálta már a kocsit? - Még nem. Pontosabban egy kilométert már megtettem vele a gyárban, de az éppen arra volt elég, hogy megijesszem magam. Az első benyomásom az volt róla, hogy iszonyatosan gyors, és lehet, hogy túlzásnak tűnik, de szerintem igazi fegyver. Nagyon más, mint a Saxo volt, meg kell tanulnom autózni vele - a teszteken remélhetőleg jobban összebarátkozunk. Erre a hétre terveztünk egy tréninget, meg a verseny előtti hétre még egyet, mert nem akarok „háttal ülni a moziban”. - Mire számít az első versenyen? - Nincsenek vérmes reményeim. Mint mindenki, mi is szeretnénk dobogóra állni, de az ellenfeleink több éve ülnek ilyen autóban, mi meg még nem is ismerjük. - Örül neki, hogy Fehérváron kezd? - Nincs gondom ezzel a versennyel, sőt, jobban örülök neki, hogy murván kezdek, mint ha Miskolcon vagy Egerben, aszfalton kellett volna először vezetnem az Octaviát. Murván több lehetőséget nyújt a pálya, talán nem kell annyira pontosan vezetni, mint aszfalton. 5 IiLL Herczig Norbert a Fehérvár-ralin veti be először új Octaviaját TEREPRALI Teljes mezőny Munkatársunktól A magyar élmezőnyön kívül szlovák, belga és cseh sta- pilóták neveztek a BF Goodrich-kupára, amely tavaly az év versenye lett, a szervezők pedig ezen felbuzdulva még tovább léptek, nemzetközi viadalt írtak ki. A hét végi verseny alig két héttel előzi meg a marokkói Világkupa-futamot, ezért is nagy szó, hogy a sivatagi száguldásra készülők is leadták a nevezésüket. A Dakar-menőknek az eddig százszázalékos Gál Istvánnal kell felvenniük a versenyt. A mezőny összesen 720 kilométert tesz meg Budapesttől Keszthelyig és onnan vissza. Az útvonal citkos, viszont a szervezők ezúttal is kijelöltek „nézhető szakaszokat” a szurkolók számára: pénteken 15.40-től Erdőkertes környékén, szombaton 12 órától Veszprém-Jutasnál, vasárnap 8.50-től Somogyvárosnál tűnik fel az autóhad. BF GÖTDRICH-KUPA, NEMZETKÖZI VERSENY, AZ OB 3. FUTAMA. A program. Péntek: rajt - Budapest, Hősök tere, 14. Szombat rajt - Budapest, Hősök tere, 8. Vasárnapést- Keszthely, 8. cél-Budapest, Hősök tere, 14.30. Az ob állása 2 futam után. Abszolút sorrend: 1. Gál István, Oroszlán Tibor (Art Off Road SE, 6. Baba Proto Evo) 80 pont, 2. Benyó, Maurer (Cél ASE, Hyundai Terracan) 54,3. Liszi, Rack (4x4 Off Road Club, Mitsubishi Pajero) 44 HIRDETÉS gF Good West nemzetisport 11