Nemzeti Sport, 2006. november (104. évfolyam, 298-326. szám)

2006-11-02 / 298. szám

„Super Seb”, a rekorder Loeb: 28 futamgyőzelem, 10 siker egy évadon belül és immár 3 világbajnoki cím Sebastien Loeb az utóbbi évek egyeduralkodója a ra­li-világbajnokságon. Amit lehetett, megnyert, amelyik rekordot lehetett, megdöntötte­­ és háromszoros vi­lágbajnokként zárta az idényt. Két versennyel a vége előtt, úgy, hogy két futamon nem is tudott rajthoz állni. Erre mondják, hogy nem semmi! Még jó, hogy nem tornásznak ment, ahogy eredetileg tervezte. Rengeteget vesztettek volna az autósport-rajon­gók, ha ezt teszi... Sebastien Loeb immár háromszoros világbajnok­­ és vitathatatlanul a vb-mezőny egyik legkiemelkedőbb egyénisége . Itt Daniel Elenával (balra) ünnepel TÓTH ANITA Sebastien Loeb az igazak álmát aludta svájci otthonában, amikor több ezer kilométerrel arrébb Marcus Grönholm felborult az Ausztrál rali pénteki első szaka­szán. Ez gyakorlatilag azt is jelen­tette, hogy a francia pilóta meg­szerezte pályafutása harmadik vi­lágbajnoki címét. Ez aztán a hidegvér! - gondol­hatnánk. Pedig szó sincs róla. Loeb egyszerűen túl ideges volt. Lelkileg nagyon rosszul viselte, amikor az elő­ző versenyen, a Tö­rök ralin Grönholm szinte szár­nyalt, ő pedig nem tehetett sem­mit az ellen, hogy a kétszeres vi­lágbajnok finn egy verseny alatt tíz pontot farag a hátrányából. Ezt nem akarta még egyszer élőben végigkísérni. Aztán, amikor péntek reggel felébredt, és bekapcsolta a tele­fonját, szinte záporoztak rá az üzenetek. Egyszerre értesült a balesetről, az eredményekről és arról, hogy legfőbb riválisa több mint tízperces hátrányba került. Hát nem volt rosszkedvű. Akkor már tudta, hogy a finn reálisan nem tudja felküzdeni magát a do­bogóra, amire pedig nagy szüksé­ge lett volna ahhoz, hogy leg­alább matematikai esélye marad­jon a végső sikerre. Nem is sike­rült neki. Loeb a végén sms-t küldött Grönholmnak, amelyben meg­köszönte az idei remek küzdel­met. És jött a válasz: „Fair csata volt, meg­ hidem nek­ed a sikert. De jö­vőre újra várlak a pályákon!” Hát így megy ez világbajnokok kö­zött. EGY PETÁKOT SEM ADTAK VOLNA A SIKERÉÉRT Az idén történtek fényében talán furcsán hangzik, de a szezon ele­jén nem túl sokan fogadtak volna nagy tétben arra, hogy Loeb megvédi világbajnoki cí­mét. Amikor tavaly, év vé­gén a Citroen bejelentette, hogy átmenetileg kivonul a sorozatból, a francia pilóta jó néhány ajánlatot kapott, de úgy gondolta, hű marad a márkához. Ez egyébként az egész pályafutására jellemző, összesen két vb-futamon indult más márkával - egy Toyota Corollával -, de akkor is ver­senyzett más sorozatban Cit­roennel. Úgy gondolta hát, in­kább indul kevesebb eséllyel egy privát csapat színeiben, és kivárja, amíg a francia márka visszatér. Butaság lenne azt gondolni, hogy a gyár nem tett meg min­dent Loeb új csapatáért, a Kro­­nosért, viszont az is tény, hogy fejleszteni már nem nagyon fej­lesztette a Xsara WRC-t (inkább a C4-esbe fektette az en­ergiát, amelyet a francia pilóta már ki is próbálhatott), így kezdődött az év. Kevés eséllyel, sok lelkesedéssel. TORNÁSZNAK KÉSZÜLT, DE MEGGONDOLTA MAGÁT Aztán Loeb szép lassan elkezdett versenyeket nyerni, és 12 futam alatt már annyi előnyt gyűjtött, hogy még a kartörés és vállsérü­lés is belefért. Na jó, maga a versenyző nyilván tudná feledni a hegyikerékpározás közben el­szenvedett balesetet, de a vb-cím így is megvan, és végül is ez a lé­nyeg. Mert számára mindig is csak a győzelem volt elfogadható. Eredetileg tornásznak készült. Tinédzserként a francia tornász­bajnokságon tépdeste a babéro­kat, arról álmodott, hogy olim­piai bajnok lesz, ám jött az újabb szerelem, az autó. Már 21 éves volt (vagyis viszonylag idős, ah­hoz képest, hogy korábban nem is gokartozott), amikor külön­böző tehetségkutató sorozatokon elindult. Felfigyeltek rá - ő lett az év tehetsége -, s nem akárki, a Citroën-csapat főnöke, Guy el Frequelin lett a mentora. Indult a francia juniorbaj­nokság versenyein, valódi aszfaltspecialista lett. Nem véletlenül té­rünk ki erre, hiszen Loebre rásütötték a bélyeget, hogy kizárólag aszfalton képes a si­kerre. Na, erre fogta magát, el­kezdte feszegetni a skatulyát, amibe belekényszerítették, és szépen lassan, centiről centire lerúgta magáról. Az első teljes WRC-s szezonjá­ban (2002-ben) megszerezte első futamgyőzelmét, ám attól meg­fosztották (a Monte-Carlo-ralin a célba érkezés után kapott időbün­tetést, ami miatt visszacsúszott a második helyre), úgyhogy hivata­losan a Német ralin aratott diadal volt pályafutása első vb-sikere. Ezt követte még huszonhét - s ezzel Loeb a vb-futamgyőzelmek tekintetében mindenkinél ered­ményesebb. (Carlos Sainz követi, 26 elsőséggel.) Az utóbbi két évben afféle re­kordhalmozóvá lépett elő - a 28 futamgyőzelem csak egy a sok csúcs közül, amit megdöntött. A 2005-ös Korzika-rali mind a 12 gyorsasági szakaszát megnyerte, és ez korábban még egyetlen pi­lótának sem sikerült. Nem vélet­lenül kezdték Super Sebnek be- Sebastien LOEB Született: 1974., február 26. Oberhoffen Nemzetisége: francia Első­ vb-futama: 1999 (Katalán rali) Vb-futamainak száma: 72 Vb-futamgyő­zelmei: 28 Vb dobogós helyezései: 37 Navigátora: Daniel Elena Csapata: Kronos Citroen World Rally Team Autója: Citroen Xsara WRC Legjobb eredményei: 3x világbajnok (2004, 2005, 2006) 1x vb-2. (2003), a francia Citroen Saxo Trophy bajnoka (1999), a Bajnokok Bajnoka (2005) Aztán ott van az egy idényen belül aratott győzelmek száma. Az erre vonatkozó rekordot Didier Auriol tartotta hat első­séggel, s ezt Loebnek tavaly négy­gyel sikerült megfejelnie. Ja, és hogy teljes legyen a kép, ő lett a Bajnokok bajnoka is (ezen a külö­nös rendezvényen a leghíresebb autó- és motorversenyzők mérik össze gyorsaságukat azonos jár­művekkel). A franciák immár háromszoros világbajnoka tehát történelmet írt. És nem csak az eredményei­vel. Ő az új generáció egyik képviselője. Néhány évvel ezelőtt ő és Markko Martin volt az úttörő az új vezetési stílusával, amely már nem az agresszív erő­csúsztatásra épült (ennek Colin McRae és Tommi Mäkinen volt nagy tudora), hanem a technikai fejlesztések - főleg az aktív diffe­renciálmű - nyújtotta lehetőséget kihasználva, minimálisat csúszta­tott a kanyarban, és gyakran ag­resszívan levágta a kanyarok belső ívét. Van, akinek ez tetszik, van, akinek nem. (Utóbbiak a látvá­nyos megoldások hívei.) Egyvala­mi azonban tény: eredményes. És Loeb még nagyon fiatal, úgyhogy sohasem látott magassá­gokba emelkedhet. És van előtte egy még megdöntetlen rekord: Juha Kankkunen és Tommi Aiakinen négyszeres világbajnok, míg ő „csak” háromszoros. Egyelőre. Töltse le a Küldje el: a 0691/333-321-es Az SMS díja 210 Ft. Töltse le a raliautó hangját! A CSÚCSDÖNTÉS A HOBBIJÁVÁ VÁLT Loeb az első (és a második) vb-címet gyári Citroennel aratta Megdöntötte Didier Auriol (jobbra) idénybeli csúcsát Már a finn ugratók sem jelentenek neki akadályt TííiTWJF Váltson Biztosítót*i»w VniClOtt a gatyája is rámegy a kötelezőre Jü m mi biztositas.hu az Ön oldalán m * I L« www.index.hu

Next