Nemzeti Sport, 2009. szeptember (107. évfolyam, 238-267. szám)
2009-09-11 / 248. szám
141 SPORTNIX nőt*«etisport 2009. szeptember 11., péntek ! 24 ÓRA FORMULA-160. OLASZ NAGYDÍJ, MONZA McLaren kontra Brawn Csupán két istálló vállalta fel nyíltan, hogy győzni szeretne a hétvégén ■ IZSÁNYI SZABOLCS Az utóbbi hetekben tapasztalt formaingadozást követően az Olasz Nagydí előtt csak a McLaren és a Brawn pilótái érkeztek meg úgy Monzába, hogy bevallottan a győzelemre hajtanak, és látnak is esélyt a sikerre. A többiek óvatosak, míg egyre több részlet derül ki a Renault 2008-as szingapúri sportszerűtlenségéről. Hat verseny, hat különböző győztes - ilyen előzményekkel érkezik a Formula-1-es mezőny Monzába, ahol a legutóbbi öt évben öten nyerték meg az Olasz Nagydíjat. Azaz képtelenség megjósolni, ki szerez tíz pontot a kora ősznek megfelelő enyhe vasárnap délutánon. A mezőnyben is teljes a tanácstalanság, csak a McLaren és a Brawn pilótái merték vállalni a versenyt felvezető nyilatkozataikban, hogy a győzelemért fognak csatázni. A többiek inkább csak reménykednek. Bizonyára a McLaren és a Ferrari mellett szól a KERS használata, a két csapat pilótái a szakemberek számításai szerint az időmérőn hat-hét tizedmásodpercet is nyerhetnek az eszköznek köszönhetően. A McLaren ráadásul kiválóan használja ki a rázóköveket, úgyhogy ismét lehet számolni a Magyar Nagydíjat megnyerő Lewis Hamiltonnal és társával, Heikki Kovalainennel. A Ferrarinál tartanak a rázókövektől, míg az energiavisszanyerő rendszert a Malajziai GP óta először kipróbáló Renault-nál csak abban bíznak, hogy Monzában nem számít annyira a kocsi egyensúlya, mint más pályákon, így nem lesz érzékelhető, hogy hónapokig nélkülözték a KERS-t. A Brawn szintén a rázókövek kiváló használatában bízik, a vb-éllovas Jenson Button ettől várja, hogy legyőzheti mindkét Red Bull-Renault-t. Rubens Barrichellótól ugyanakkor tartania kell, a brazil 2002-ben és 2004- ben is nyert már Monzában, és a nyár végére remek formába lendült. A Red Bull pilótái nem mertek esélyt latolgatni, a tavalyi esős futamot a Toro Rosso pilótájaként megnyerő Sebastian Vettel talán ismét a csapadékban bízik (ebben az esetben a motorjait is kímélhetné), míg Mark Webber csak annyit jegyzett meg, hogy „a Brawn erős lesz, és ki tudja, melyik csapat csatlakozik az élmezőnyhöz úgy, ahogy azt a Force India tette Belgiumban”. Ami a Force Indiát illeti: az istálló a spái hős, Giancarlo Fisichella távozása után is bízik a jó eredményben, még Adrian Sutil is felállhat a dobogóra. Szakértői vélemények szerint azért volt olyan gyors a narancs-fehér-zöld autó Spában, mert minimális leszorítóerőre volt szükség, és most jön ki, hogy a VJM02-es légellenállása a legkedvezőbb a mezőny autói közül - ha így van, Monzában, ahol még kevesebb leszorítóerőre lesz szükség, ez a hatás csak fokozódik. Hasonló a helyzet a BMW-vel, Robert Kubica talán meg tudja ismételni 2006-os harmadik helyezését, amely most ugyanakkora bravúr lenne, mint élete harmadik versenyén. Monzában az utóbbi években megszokhattuk, hogy a pályán zajló eseményeken kívül is rendkívül sok a beszédtéma. 2006-ban Michael Schumacher itt jelentette be visszavonulását, 2007-ben a Ferrari kontra McLaren kémbotrány ítélethirdetésére várt a száguldó cirkusz, míg tavaly Lewis Hamilton belgiumi büntetése borzolta meg a kedélyeket - igaz, a brit szabálytalan kanyarlevágás miatt elvett győzelme utáni felháborodást elcsendesítette Vettel remeklése. Az idén fokozott figyelem irányul a Ferrari új szponzori szerződésére a Santanderrel (amely talán nem lenne ennyire érdekes, ha a spanyol cég nem támogatná az állítólag a vörösökhöz tartó Fernando Alonsót is), de a prímet a Renault tavalyi szingapúri győzelme körül kialakult helyzet viszi, a szeptember 21-i FIA-meghallgatás előtt egyre több részlet derül ki a gárda sportszerűtlenségéből. Nelsinho Piquet, aki a vád szerint azért törte össze a versenyen az autóját, hogy a biztonsági autó pályára küldésével növelje Fernando Alonso győzelmi esélyeit (sikerrel, hiszen a spanyol diadalmaskodott), állítólag saját kezűleg vitte be az FIA párizsi központjába az istálló elleni feljelentést. A brazil pilóta a futam előtti órákban leült Flavio Briatore csapatfőnökkel és Pat Symonds technikai igazgatóval, s ott dolgozták ki a „haditervet”. Az ügy lassan odáig fajult, hogy az érintettek már nem tagadják a sportszerűtlen húzást, hanem azon vitáznak, hogy ki találta ki. Piquet szerint a 2009-es szerződéséért kellett ütköznie, míg Symonds a brit lapoknak nyilatkozva a brazil ötleteként adta el a balesetet. Az elmúlt öt évben öt különböző pilóta nyerte meg az olasz viadalt - ezúttal a mclarenesek jó eséllyel szállnak harcba 60. Olasz Nagydí Autodromo Nazionale Monza Szeptember 13., 14.00 A verseny: 53 kör-306.720 km A pálya:579 km Lesmo Variante Ascari Parabolica a h» mmtm* €M314.Ea diw 3 n» Roggia Biassono ♦ kanyar seb. fok. Forrás: FIA. Allianz STfgWlilIfi te» ina Variante del Rettifilio TCTIim 6 időmérő pont Fotó: Google LJ kritikus pont ® GRAPHIC NEWS Döntés novemberben ATLÉTIKA: A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (IAAF) november 20-án vagy 21-én dönt a berlini világbajnokság női 800 méteres számát megnyerő Caster Semenya sorsáról, aki a viadal során nemvizsgálaton esett át. Pierre Weiss iAAF-főtitkár szerint egyértelmű, hogy Semenya nő, de lehet, hogy nem száz százalékig, s így utána kell járni, származhatott-e előnye az esetleges interszexualitásából. Négyet egy csapásra a KOSÁRLABDA. A Szolnoki Olaj KK meccseire váltott bérlettel, úgynevezett sportkártyával a szolnoki női kosarasok, a vízilabdások és a labdarúgó NB II-es MÁV FC mérkőzésein is szurkolhatnak majd a sportszeretők. Ráadásul a kosárlabdaklub idén 10 százalékkal olcsóbbat kínálja a bérleteket, amivel a válság hatását igyekeztek enyhíteni szurkolóiknak. Kétszer is a dobogón VERSENYTÁNC. Két bronzérmet szerzett a László Csaba, Mikes Anna versenytáncos kettős Szingapúrban, a Millennium 2009 elnevezésű viadalon. A tajvani világjátékokon is részt vevő szentesi páros a standard kategórián kívül a latin táncok versenyében is harmadik lett. Egy legendával kevesebb ATLÉTIKA. Bejelentette visszavonulását Stacey Dragila, a női rúdugrás első olimpiai és világbajnoka. A 38 éves amerikai versenyző 1999 és 2001 között tízszer javított világcsúcsot, ő nyerte meg egy évtizede a női rúdugrás első vb-aranyát Sevillában, majd a következő esztendőben a sydneyi játékokon is diadalmaskodott. Ingyenjegyek Fehérváron | LABDAJÁTÉK: Az Alba Regia SC | kosár-, a Videoton FG labdarúgó-, az Alcoa FKC kézilabda-és a Sapa | Fehérvár AV19 jégkorongcsapat | minden hazai mérkőzésére ; ingyen belépőt kapnak székes|fehérvári nyugdíjasok és diákok. I A labdarúgóklub 50, míg a többi | egyesület 30-30 belépőt ad mérkőzésenként, amelyeket a Városháza téri Tourinform-irodában érkezési sorrendben osztanak szét a nyugdíjas-és diákigazolványok | felmutatása után. Krajcsák tornagyőzelme FALLABDA. Pályafutása során először diadalmaskodott spanyol versenyen Krajcsák Márk, aki a 6000 dollár összdíjazású Palencia Openen győzött. A 32-es főtáblán Krajcsákon és a francia Renan Lavigne-on kívül kizárólag hazai versenyzők szerepeltek. CSELGÁNCS VÁLTÁS Kettőből egy kapitány lett Anyagi megfontolásból csökkent a szakágvezetők száma . Noha az eredményeket nem érhette kritika az augusztus végi cselgáncs-világbajnokság után (Mészáros Anett ezüst-, Karakas Hedvig és Ungvári Miklós bronzérmet szerzett), a Magyar Judoszövetség irányítói mégis változtatásra szánták el magukat a válogatott szakmai vezetésében - igaz, a döntésnek inkább anyagi okai vannak. Az elnökség határozatának értelmében a jövőben az eddigi női szakágvezető Csernoviczki Csaba mindkét nem szakmai munkájáért felel, Nagysolymosi Sándor, a férfiak szakágvezetője pedig távozik posztjáról. Csernoviczki helyettese Bíró Tamás lesz. „Elsősorban anyagi szempontok miatt született meg a döntés, ezzel csökkennek a kiadásaink - indokolta a döntést Ilyés Miklós szakmai alelnök. - Bíró Tamás személyében pedig olyan edző kerül szövetségi alkalmazásába, akinek két versenyzője is ott van a legjobbak között. Ez is fontos szempont volt. Csernoviczki Csabának szintén van saját, jól teljesítő dzsúdósa. Célunk, hogy a londoni olimpián érmes versenyzőnk legyen. Nagysolymosi Sándor szerződését közös megegyezéssel bontottuk fel. Az olimpiai kerettagokat igyekszünk a jövőben is támogatni, azok a versenyzők pedig, akik Európa-bajnokságon az első öt, világbajnokságon pedig az első hét hely valamelyikén végeznek, kiemelt támogatást kapnak. ” Nagysolymosi Sándor öt éven keresztül vezette a férfiszakágat, amely regnálása alatt minden világversenyről legalább egy éremmel térhetett haza. Tavaly támogatók hiánya miatt klubjában is nehéz helyzetbe került (akkor távozott Ungvári Miklós is Kecskemétről), de ettől függetlenül Kecskeméten a jövőben is folytatja munkáját, mint ahogyan továbbra is elnökségi tagja marad a szövetségnek. „Szükség volt valamiféle struktúraváltásra, s a szakmai vezetőségnek nem feleltem meg. A gazdasági kényszer nagy úr. Jó érzésekkel búcsúzom, eredményekben gazdag szép öt év van mögöttünk” - mondta Nagysolymosi Sándor. Utódja, Csernoviczki Csaba bízik a további sikerekben: „Bíró Tamás személyében szerencsére lesz segítőm, pluszfeladatként a teendők koordinálása, illetve edzőkollégáimmal a szakmai munka egyeztetése hárul rám. ” R.B.B.& Tíz nap van hátra a tárgyalásig, és egyelőre nagyon úgy néz ki, ebből az ügyből semmiképpen sem jöhet ki jól a Flavio Briatore irányította Renault. ■ A HÉTVÉGE PROGRAMJA PÉNTEK 10.00- 11.30:1. szabadedzés (tv: DSF, élő) 14.00- 15.30:2. szabadedzés (tv: DSF, élő) SZOMBAT 11.00- 12.00:3. szabadedzés (tv: RTL, 13) 14.00: időmérő edzés (tv: RTL Klub, élő) VASÁRNAP 14.00: a verseny (tv: RTL Klub, élő) A VB ÁLLÁSA-PILÓTÁK 1. Button6 -1 4 72 2. Barrichello1 3 1 6 56 3. Vettel2 2 ■2 1 53 4. Webber1 3 2 2 51.5 5.Räikkönen1 1 2 2 34 6.Rosberg-10 30.5 7. Hamilton1 1 -3 27 8. Trulli2 4 22.5 9. Massa-1 4 22 10. Kovalainen--5 17 11. Clock-1 5 16 Alonso--6 16 13. Heidfeld-1 -2 10 14. Fisichella-1 --8 Kubica--3 8 16. Buemi--2 3 17. Bourdais--2 2 A VB ÁLLÁSA 1. -CSAPATOK 2. 3. 4-8. pont 1. Brawn7 3 2 9 128 2. Bed Bull3 5 4 3 104.5 3. Ferrari1 1 3 6 56 4. McLaren1 1 -8 44 5. Toyota-3 9 38.5 6. Williams--10 30.5 f BMW-1 -5 18 8. Renault--6 16 9. Force India-1 --8 1Ö. Toro Rosso--4 5 A Malajziai GP-n szerzett pontokat megfelezték RG VILÁGBAJNOKSÁG________ Valóra vált álom Vass Dóra bejutott a 24-es döntőbe ■ Titkon bíztunk benne, hogy Vass Dóra a legjobbak közé kerülhet, vagyis kvalifikálja magát a Japánban zajló világbajnokság egyéni összetett versenyében a legjobb 24 közé. Ehhez kellett három kiváló gyakorlat (a négy szer közül az összpontszám kiszámításánál a leggyengébb kiesik) s némi szerencse is, hiszen a fináléba egy nemzetből csak két versenyző juthat. „A kötél-, a karika- és a labdagyakorlatom alapján jutottam be a döntőbe, ahol már bármi megtörténhet. A pénteki fináléban már csak jól kell éreznem magam, élveznem, hogy a legjobbak között versenyezhetek" - mondta Vass. Dóra, aki a 26. helyen zárt, ám az említett korlátozás miatt 22.-ként jutott a fináléba. A másik magyar, Forray Fanni élete első felnőtt-világbajnokságán a 142 tagú mezőnyben az 58. helyen végzett. A kedden (karikával és kötéllel) megszerzett elsőségei után az orosz Jevgenyija Kanajeva csütörtökön három újabb aranyéremnek örülhetett: győzött a szalaggal és a labdával is, és tagja volt a világbajnok orosz csapatnak. K.E. ■ Eredmények a 15. oldalon ▲ Vass Dóra labdával remekelt