Nemzeti Sport, 2009. szeptember (107. évfolyam, 238-267. szám)

2009-09-11 / 248. szám

141 SPORTNIX nőt*«etisport 2009. szeptember 11., péntek ! 24 ÓRA­­ FORMULA-160. OLASZ NAGYDÍJ, MONZA McLaren kontra Brawn Csupán két istálló vállalta fel nyíltan, hogy győzni szeretne a hétvégén ■ IZSÁNYI SZABOLCS Az utóbbi hetekben tapasztalt formaingadozást követően az Olasz Nagydí előtt csak a McLaren és a Brawn pilótái érkeztek meg úgy Monzába, hogy bevallottan a győzelemre hajtanak, és látnak is esélyt a sikerre. A többiek óvatosak, míg egyre több részlet derül ki a Renault 2008-as szingapúri sportszerűtlenségéről. Hat verseny, hat különböző győz­tes - ilyen előzményekkel érkezik a Formula-1-es mezőny Monzá­ba, ahol a legutóbbi öt évben öten nyerték meg az Olasz Nagydíjat. Azaz képtelenség megjósolni, ki szerez tíz pontot a kora ősznek megfelelő enyhe vasárnap dél­utánon. A mezőnyben is teljes a tanácstalanság, csak a McLaren és a Brawn pilótái merték vállalni a versenyt felvezető nyilatkozata­ikban, hogy a győzelemért fognak csatázni. A többiek inkább csak re­ménykednek. Bizonyára a McLaren és a Ferrari mellett szól a KERS használata, a két csapat pilótái a szakemberek számításai szerint az időmérőn hat-hét tizedmásodpercet is nyerhetnek az eszköznek kö­szönhetően. A McLaren ráadá­sul kiválóan használja ki a rá­zóköveket, úgyhogy ismét lehet számolni a Magyar Nagydíjat megnyerő Lewis Hamiltonnal és társával, Heikki Kovalainen­­nel. A Ferrarinál tartanak a rázókövektől, míg az energia­visszanyerő rendszert a Malaj­ziai GP óta először kipróbáló Renault-nál csak abban bíznak, hogy Monzában nem számít annyira a kocsi egyensúlya, mint más pályákon, így nem lesz érzékelhető, hogy hónapo­kig nélkülözték a KERS-t. A Brawn szintén a rázókövek kiváló használatában bízik, a vb-éllovas Jenson Button ettől várja, hogy legyőzheti mindkét Red Bull-Renault-t. Rubens Bar­­richellótól ugyanakkor tartania kell, a brazil 2002-ben és 2004- ben is nyert már Monzában, és a nyár végére remek formába lendült. A Red Bull pilótái nem mertek esélyt latolgatni, a tavalyi esős futamot a Toro Rosso pilótá­jaként megnyerő Sebastian Vettel talán ismét a csapadékban bízik (ebben az esetben a motorjait is kímélhetné), míg Mark Webber csak annyit jegyzett meg, hogy „a Brawn erős lesz, és ki tudja, melyik csapat csatlakozik az él­mezőnyhöz úgy, ahogy azt a Force India tette Belgiumban”. Ami a Force Indiát illeti: az istálló a spái hős, Giancarlo Fisichella távozása után is bízik a jó eredményben, még Adrian Su­­til is felállhat a dobogóra. Szakér­tői vélemények szerint azért volt olyan gyors a narancs-fehér-zöld autó Spában, mert minimális le­szorítóerőre volt szükség, és most jön ki, hogy a VJM02-es légellen­állása a legkedvezőbb a mezőny autói közül - ha így van, Monzá­ban, ahol még kevesebb leszorí­tóerőre lesz szükség, ez a hatás csak fokozódik. Hasonló a hely­zet a BMW-vel, Robert Kubica ta­lán meg tudja ismételni 2006-os harmadik helyezését, amely most ugyanakkora bravúr lenne, mint élete harmadik versenyén. Monzában az utóbbi években megszokhattuk, hogy a pályán zajló eseményeken kívül is rend­kívül sok a beszédtéma. 2006-ban Michael Schumacher itt jelentet­te be visszavonulását, 2007-ben a Ferrari kontra McLaren kémbot­rány ítélethirdetésére várt a szá­guldó cirkusz, míg tavaly Lewis Hamilton belgiumi büntetése borzolta meg a kedélyeket - igaz, a brit szabálytalan kanyarlevá­gás miatt elvett győzelme utáni felháborodást elcsendesítette Vettel remeklése. Az idén foko­zott figyelem irányul a Ferrari új szponzori szerződésére a San­­tanderrel (amely talán nem lenne ennyire érdekes, ha a spanyol cég nem támogatná az állítólag a vö­rösökhöz tartó Fernando Alonsót is), de a prímet a Renault tavalyi szingapúri győzelme körül kiala­kult helyzet viszi, a szeptember 21-i FIA-meghallgatás előtt egy­re több részlet derül ki a gárda sportszerűtlenségéből. Nelsinho Piquet, aki a vád sze­rint azért törte össze a versenyen az autóját, hogy a biztonsági autó pályára küldésével növelje Fer­nando Alonso győzelmi esélyeit (sikerrel, hiszen a spanyol diadal­maskodott), állítólag saját kezűleg vitte be az FIA párizsi központjá­ba az istálló elleni feljelentést. A brazil pilóta a futam előtti órák­ban leült Flavio Briatore csapatfő­nökkel és Pat Symonds technikai igazgatóval, s ott dolgozták ki a „haditervet”. Az ügy lassan odáig fajult, hogy az érintettek már nem tagadják a sportszerűtlen húzást, hanem azon vitáznak, hogy ki ta­lálta ki. Piquet szerint a 2009-es szerződéséért kellett ütköznie, míg Symonds a brit lapoknak nyilatkozva a brazil ötleteként adta el a balesetet. Az elmúlt öt évben öt különböző pilóta nyerte meg az olasz viadalt - ezúttal a mclarenesek jó eséllyel szállnak harcba 60. Olasz Nagydí Autodromo Nazionale Monza Szeptember 13., 14.00 A verseny: 53 kör-306.720 km A pálya:579 km Lesmo Variante Ascari Parabolica a h» mmtm* €M314.Ea­ diw 3 n» Roggia Biassono ♦ kanyar seb. fok. Forrás: FIA. Allianz STfgWlilIfi te» ina Variante del Rettifilio TCTIim 6 időmérő pont Fotó: Google LJ kritikus pont ® GRAPHIC NEWS Döntés novemberben ATLÉTIKA: A Nemzetközi Atléti­kai Szövetség (IAAF) novem­ber 20-án vagy 21-én dönt a berlini világbajnokság női 800 méteres számát megnye­rő Caster Semenya sorsáról, aki a viadal során nemvizsgá­laton esett át. Pierre Weiss i­­AAF-főtitkár szerint egyértel­­­­mű, hogy Semenya nő, de le­het, hogy nem száz százalékig, s­­ így utána kell járni, származ­hatott-e előnye az esetleges interszexualitásából. Négyet egy csapásra a KOSÁRLABDA. A Szolnoki Olaj KK meccseire váltott bérlettel, úgynevezett sportkártyával a szolnoki női kosarasok, a­­ vízilabdások és a labdarúgó NB II-es MÁV FC mérkőzésein is szurkolhatnak majd a sportsze­retők. Ráadásul a kosárlabda­klub idén 10 százalékkal olcsób­­bat­ kínálja a bérleteket, amivel­­ a válság hatását igyekeztek enyhíteni szurkolóiknak. Kétszer is a dobogón VERSENYTÁNC. Két bronzérmet szerzett a László Csaba, Mikes­­ Anna versenytáncos kettős Szingapúrban, a Millennium 2009 elnevezésű viadalon. A tajvani világjátékokon is részt­­ vevő szentesi páros a standard kategórián kívül a latin táncok versenyében is harmadik lett. Egy legendával kevesebb ATLÉTIKA. Bejelentette vissza­vonulását Stacey Dragila, a női rúdugrás első olimpiai és világ­bajnoka. A 38 éves amerikai versenyző 1999 és 2001 között tízszer javított világcsúcsot,­­ ő nyerte meg egy évtizede a női rúdugrás első vb-aranyát Sevillában, majd a következő esztendőben a sydneyi játéko­kon is diadalmaskodott. Ingyenjegyek Fehérváron | LABDAJÁTÉK: Az Alba Regia SC | kosár-, a Videoton FG labdarúgó-,­­ az Alcoa FKC kézilabda-és a Sapa | Fehérvár AV19 jégkorongcsapat | minden hazai mérkőzésére ; ingyen belépőt kapnak székes­­|­fehérvári nyugdíjasok és diákok. I A labdarúgóklub 50, míg a többi | egyesület 30-30 belépőt ad mérkő­­­­zésenként, amelyeket a Városház­a téri Tourinform-irodában érkezési­­ sorrendben osztanak szét­­ a nyugdíjas-és diákigazolványok | felmutatása után. Krajcsák tornagyőzelme FALLABDA. Pályafutása során először diadalmaskodott spa­nyol versenyen Krajcsák Márk, aki a 6000 dollár összdíjazású Palencia Openen győzött. A 32-es főtáblán Krajcsákon és a francia Renan Lavigne-on kívül kizárólag hazai verseny­zők szerepeltek. CSELGÁNCS VÁLTÁS Kettőből egy kapitány lett Anyagi megfontolásból csökkent a szakágvezetők száma . Noha az eredményeket nem érhette kritika az augusztus végi cselgáncs-világbajnokság után (Mészáros Anett ezüst-, Kara­­kas Hedvig és Ungvári Miklós bronzérmet szerzett), a Magyar Judoszövetség irányítói mégis változtatásra szánták el magukat a válogatott szakmai vezetésé­ben - igaz, a döntésnek inkább anyagi okai vannak. Az elnökség határozatának értelmében a jö­vőben az eddigi női szakágveze­tő Csernoviczki Csaba mindkét nem szakmai munkájáért felel, Nagysolymosi Sándor, a férfi­ak szakágvezetője pedig távozik posztjáról. Csernoviczki helyette­se Bíró Tamás lesz. „Elsősorban anyagi szempon­tok miatt született meg a döntés, ezzel csökkennek a kiadásaink - indokolta a döntést Ilyés Miklós szakmai alelnök. - Bíró Tamás személyében pedig olyan edző kerül szövetségi alkalmazásába, akinek két versenyzője is ott van a legjobbak között. Ez is fontos szempont volt. Csernoviczki Csa­bának szintén van saját, jól telje­sítő dzsúdósa. Célunk, hogy a lon­doni olimpián érmes versenyzőnk legyen. Nagysolymosi Sándor szerződését közös megegyezéssel bontottuk fel. Az olimpiai keretta­gokat igyekszünk a jövőben is tá­mogatni, azok a versenyzők pedig, akik Európa-bajnokságon az első öt, világbajnokságon pedig az első hét hely valamelyikén végeznek, kiemelt támogatást kapnak. ” Nagysolymosi Sándor öt éven keresztül vezette a férfiszakágat, amely regnálása alatt minden világversenyről legalább egy éremmel térhetett haza. Tavaly támogatók hiánya miatt klub­jában is nehéz helyzetbe került (akkor távozott Ungvári Miklós is Kecskemétről), de ettől függet­lenül Kecskeméten a jövőben is folytatja munkáját, mint ahogyan­­ továbbra is elnökségi tagja marad a szövetségnek. „Szükség volt valamiféle struk­túraváltásra, s a szakmai vezető­ségnek nem feleltem meg. A gazda­sági kényszer nagy úr. Jó érzésekkel búcsúzom, eredményekben gaz­dag szép öt év van mögöttünk” - mondta Nagysolymosi Sándor. Utódja, Csernoviczki Csaba bízik a további sikerekben: „Bíró Ta­más személyében szerencsére lesz segítőm, pluszfeladatként a teen­dők koordinálása, illetve edző­kollégáimmal a szakmai munka egyeztetése hárul rám. ” R.B.B.& Tíz nap van hátra a tárgyalásig, és egyelőre nagyon úgy néz ki, ebből az ügyből semmiképpen sem jöhet ki jól a Flavio Briatore irányította Renault. ■ A HÉTVÉGE PROGRAMJA PÉNTEK 10.00- 11.30:1. szabadedzés (tv: DSF, élő) 14.00- 15.30:2. szabadedzés (tv: DSF, élő) SZOMBAT 11.00- 12.00:3. szabadedzés (tv: RTL, 13) 14.00: időmérő edzés (tv: RTL Klub, élő) VASÁRNAP 14.00: a verseny (tv: RTL Klub, élő) A VB ÁLLÁSA-PILÓTÁK 1. Button6 -1 4 72 2. Barrichello1 3 1 6 56 3. Vettel2 2 ■2 1 53 4. Webber1 3 2 2 51.5 5.Räikkönen1 1 2 2 34 6.Rosberg­­-10 30.5 7. Hamilton1 1 -3 27 8. Trulli­­2 4 22.5 9. Massa­-1 4 22 10. Kovalainen­--5 17 11. Clock­-1 5 16 Alonso­--6 16 13. Heidfeld-1 -2 10 14. Fisichella-1 --8 Kubica­--3 8 16. Buemi­--2 3 17. Bourdais­--2 2 A VB ÁLLÁSA 1. -CSAPATOK 2. 3. 4-8. pont 1. Brawn7 3 2 9 128 2. Bed Bull3 5 4 3 104.5 3. Ferrari1 1 3 6 56 4. McLaren1 1 -8 44 5. Toyota­-3 9 38.5 6. Williams­--10 30.5 f BMW-1 -5 18 8. Renault­--6 16 9. Force India-1 --8 1Ö. Toro Rosso­--4 5 A Malajziai GP-n szerzett pontokat megfelezték RG VILÁGBAJNOKSÁG­­________ Valóra vált álom Vass Dóra bejutott a 24-es döntőbe ■ Titkon bíztunk benne, hogy Vass Dóra a legjobbak közé ke­rülhet, vagyis kvalifikálja magát a Japánban zajló világbajnokság egyéni összetett versenyében a legjobb 24 közé. Ehhez kellett három kiváló gyakorlat (a négy szer közül az összpontszám kiszámításánál a leggyengébb kiesik) s némi szerencse is, hi­szen a fináléba egy nemzetből csak két versenyző juthat. „A kötél-, a karika- és a lab­dagyakorlatom alapján jutot­tam be a döntőbe, ahol már bármi megtörténhet. A pénte­ki fináléban már csak jól kell éreznem magam, élveznem, hogy a legjobbak között ver­senyezhetek" - mondta Vass. Dóra, aki a 26. helyen zárt, ám az említett korlátozás miatt 22.-ként jutott a fináléba. A másik magyar, Forray Fan­ni élete első felnőtt-világbaj­nokságán a 142 tagú mezőny­ben az 58. helyen végzett. A kedden (karikával és kö­téllel) megszerzett elsőségei után az orosz Jevgenyija Ka­­najeva csütörtökön három újabb aranyéremnek örülhe­tett: győzött a szalaggal és a labdával is, és tagja volt a vi­lágbajnok orosz csapatnak. K.E. ■ Eredmények a 15. oldalon ▲ Vass Dóra labdával remekelt

Next