Nemzeti Sport, 2017. január (115. évfolyam, 1-30. szám)

2017-01-03 / 2. szám

110 I Sportmix Afrika izei Tepertő akcióban­­ avagy egy lakóbusz kalandjai a Szaharában. Második rész: egy fa­la­tnyi Marokkó. Reggel ötkor feltűntek Nádor fényei a komp kabin­jának ablakából. Afrika csípős hideggel köszönt be, amit már akkor megérzett az ember, amikor kinyitották a hajó hatalmas „gyomrát”, és besüví­tett a huzat. A nap még nem kelt fel, de kárpótolta a mezőnyt, hogy a kikötő kijáratánál, ahogy az lassan már hagyomány ezen a versenyen, a király életnagyságú fotója mögött díszes sátor állt teli mindenféle földi lóval. Vastagra sütött édes lepény lekvárral, kolbász, sült hús, főtt tojás és persze croissant (ó francia gyarmati időket idézve) meg vaj, és az a méregerős, szirupszerűen édes tea, amit csak itt és csak a díszesen csiszolt üvegpo­hárból iszik meg az ember. A Tepertő névre keresztelt lakóbusz már világosban gurult ki a kikötőből, ahol furcsamód nem csapta meg az embert az a jellegzetes Afrika-szag. Két oka lehetett: vagy a hideg, vagy hogy egy év alatt csatornáztak a városban. Idő hiányában nem tudtuk meg, melyik az igaz, viszont a kicsit szúrós, kicsit „égett tarló illatú", kicsit édeskés szagra csak néhány kilométert kellett várni - a következő­faluban megcsapta az ember orrát. Éppen abban a pillanatban, ahogy meglátta az első útszéli, hevenyészett „benzinkutat"­­vagyis a papírdoboz tetejére állított, más­fél literes flakonba töltött üzemanyagot. Kizárólag helyi motorosok részére. Remi­el Kebir Mauritánia 3WE9mDE AFrfJCyl 01.01 Marok­ko Tagunit TÓTH ANITA Tiuilit * touqi Akzsuzst L „ Dakar » TEREPRALI DAKAR | FORMULA-1 PILÓTAKERINGŐ Újabb árulkodó jel Brit lapértesülések szerint a Sauber átigazolta 2017-re Pascal Wehrleint, ami tovább erősíti a feltételezést, hogy VALTTERI BOTTAS PÓTOLJA a Mercedes távozó világbajnokát, Nico Rosberget. N­apok kérdése, és hivatalosan is bejelenthetik, hogy Valtteri Bot­tas a Mercedesnél folytatja pályafu­tását 2017-től, mert úgy tűnik, most már minden kirakós a helyére került a Nico Rosberg váratlan visszavonu­lása utáni zűrzavarban. Az első időszakban szinte minden nagyágyú neve felvetődött a lehet­séges utódok között, ám miután Sebastian Vettel, Fernando Alonso, valamint a Red Bull párosa is meg­erősítette maradását aktuális csa­patánál, reálisan nézve két esélyes maradt: Pascal Wehrlein és Valtteri Bottas. A Mercedes juniorprogram­jában pallérozódó német alkalma­zása azonban nyilvánvaló tehetsége ellenére is túl sok kockázattal járna, ami nemcsak az istállót vethetné vissza, hanem a 22 éves pilóta karri­erjét is kettétörhetné. Bár 2007-ben épp Lewis Hamilton bizonyította, hogy olykor a fiatalok is helyt tudnak állni a világbajnok sztárok mellett, azért még mindig ez a valószínűtle­nebb forgatókönyv. Nem csoda tehát, hogy a bajnok­csapat inkább a végsőkig kivárt, és mindaddig nem döntött Wehrlein sorsáról, amíg nem tisztázódik a helyzet a tapasztalt, egyben gyors Bottas körül. Úgy tűnik azonban, a két ünnep között sikerre vezettek a tárgyalások a Mercedes és a finn pilótát alkalmazó Williams között, a megbízható motorsport.com értesü­lései szerint ugyanis a német istálló befizette Wehrleint a Sauberhez, és a felek már a szerződést is aláírták. Ezt márpedig csak annak tudatában tehette meg, hogy megvan Rosberg megfelelő helyettese Bottas sze­mélyében, akit egyébként nemrég a Mercedes brackleyi gyárában is láttak. Az is sokatmondó, hogy az elvileg visszavonult Felipe Massa a napokban olyan képeket töltött fel közösségi oldalaira, melyeken ke­ményen edz, amit csak az indokol­hat, hogy mégsem vonul vissza, és a Williams kívánalmainak megfele­lően ő veszi át a távozó Bottas helyét régi-új csapatánál. A hivatalos bejelentésre azonban még várni kell, mert a három istál­ló valószínűleg megegyezett abban, hogy csak a szerződések véglegesí­tése után állnak a nyilvánosság elé, ilyenkor ugyanis elég egy apróság az egyezkedés finisében, és máris dől a dominó. Persze ennek valószí­nűsége elenyésző, úgyhogy lélek­ben készülhetünk, hogy 2017-ben Bottast a Mercedesnél, Wehrleint a Saubernél, Massát pedig továbbra is a Williamsnél látjuk, és mindez akár már kedden hivatalossá is válhat. ZS. B. Hamilton (balra) és Bottas hamarosan egy csapatot alkothatnak FOTÓ: afp Elkezdték a sztárok! A z Africa Race-szel egy időben a Da­kar rali versenyzői is nekiveselked­tek hétfőn, csak ők Dél-Amerikában. A mezőnyben olyan nagyágyúk szerepel­nek, mint a francia Stéphane Peterhan­­sel és Sébastien Loeb, a spanyol Nani Roma vagy az autósok között a proló­­got megnyerő katari Nasszer al-Attijah. A katari öröme azonban nem lehetett felhőtlen hétfőn, mert tíz kilométerrel a cél előtt kigyulladt az autója, amelyet saját kezűleg oltott el. ZS. B. DAKAR RALI Prolog, Asunción-Resistencia (össztáv: 39 km, ebből szelektív szakasz: 39 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 25:61,2. Pons, García (spanyol, argentin, Ford) 26 másodperc hátrány, 3. Roma, Haro Bravo (spanyol, Toyota) 29 mp h. Motorosok: 1. Xavier de Soultrait (francia, Yamaha) 28:20,2. Pedrero (spanyol, Sherco), 2 mp h., 3. Brabec (amerikai, Honda) 16 mp h....85. Dési János (magyar, KTM) 8:17 p h....139. Horváth Lajos (ma­gyar, KTM) 19:11 p h. Kamionosok: 1. Martin Kolomy, Rene Kilian, David Kilian (cseh, Tatra) 30:00,2. Van Genngten, Van Limpt, Der Kinderen (holland, Iveco) 13 mp h., 3. Van den Brink, Blankestijn, Kozlovsky (hol­land, holland, cseh, Renault) 25 mp h. Quadosok: 1. Marcelo Medeiros (brazil, Yamaha) 32:53,2. Gonzáles (argentin, Yamaha) 1:02 p h. 3. Sanabria (paraguayi, Yamaha) 1:39 p h. UTV-sek: 1. Tim Coronel (holland, Suzuki) 33:13,2. Tom Coronel (hol­land, Suzuki) 1:05 p h., 3. Maganov, Krill (orosz, Polaris) 1:19 p h. Kovács Miklós arról, miért álltak furcsán a Scania első kerekei, amikor megérkezett a célba „Kanyarokkal tarkított pálya volt, rengeteg árkon és vízmosáson kellett átkelnünk - megdolgoztunk azért, hogy most itt legyünk. Az elejétől kezdve jó tempót diktáltunk, utolér­tük Tomeceket és Elisabetet (Jacinto), de jött a másik Tatra, az, amelyik végül meg is nyerte a szakaszt, és folyamatosan jelezte, hogy előzni akar. Lemen­tünk az útról, de sajnos éppen egy vízmosásba estünk be, ami megütötte a kamion elejét, így az utolsó tíz kilométeren szinte irányíthatatlan volt, összevissza álltak a kerekei, úgyhogy mentünk vele árkon-bokron át.” B mpc balázs-árok.­­Nem olyan mély, mint a Mari­jana, cserébe nem is ugyanar­ról híres, hanem arról, hogy két éve itt esett hatalmasat a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a rajt után nem sokkal, s mivel a balesetben megsé­rült a navigátor gerince - jó néhány műtét követte a homokfallal való ké­retlen találkozást -, a párosnak fel kellett adnia a versenyt. Akkor nevezték el az ominózus helyet Balázs-ároknak, s azóta - leg­alábbis Africa Race-berkekben - így emlegetik. Tavaly nem szerepelt az útvonalban, idén azonban visszakerült, sok-sok felkiáltójellel, ami jelzi a navigátorok­nak: veszély, légy óvatos! AFRICA RACE 1. szakasz, Nador-D. Mulaj (össztáv: 610 km, ebből szelektív szakasz: 85.89 km). Autósok: 1. Vlagyimir Va­­sziljev, Konsztantyin, Zsilcov (orosz, Mini) 1:00:09, 2. Magnaldi, Magnaldi, Borsetto (francia, Buggy) 1:03 perc hátrány­, 3. Serradori, Lurquin (francia, belga, Buggy) 5:35 p h....9. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 8:45 p h. Kamionosok: 1. Jaroslav Waltz, Rostislav Pliny, Filip Skrobanek (cseh, Tatra) 1:10:09, 2. Jacinto, Teixeira Marques, Cochinho (portugál, MAN) 6:61 p h., 3. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 5:10 p h., 6. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 5:17 p h....6. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 16:27 p h.. Motorosok: 1. Teddy Sella Gev (izraeli, KTM) 1:16:00,2. Ceci (olasz, Honda) 16 mp h, 3. Ullevalseter (norvég, KTM) 1:59 ph. árok Balázs Nos, Szalayéknak nem kellett két­szer mondani... „Reggel jobban izgultam a szo­kásosnál, tombolt bennem az adre­nalin, és kicsit nyomasztott is, hogy ugyanarra vezet az utunk, ahol két éve hatalmasat buktunk - mond­ta Szalay, aki annak idején alaposan átrendezte az Opel Mokka elejét. - Direkt visszafogtam magam, de amikor megláttam magunk előtt a nyomokat, szinte kitört belőlem, hogy figyelj, Laci, valaki ugyanarra ment, mint mi annak idején. Kide­rült, hogy régi jó ismerősünk, Zap­­letal volt, de szerencsére megúszta féltengelytöréssel." „Én csak integettem, hogy szia ka­nyar, és borzasztóan örültem, ami­kor magunk mögött hagytuk" - tette hozzá Bunkoczi, majd még elmondta, navigációs szempontból trükkös volt a viadal bemelegítő szakasza, alig akadt benne hosszabb egyenes, pedig ez a terepraliban nem szokványos, így nem is volt akkora baj, hogy még Európá­ban, a kikötőbe menet „elköszönt” a hatodik sebességi fokozat, mivel ezen a pályán nem is igen volt rá szükség. Az autósok versenyében a Mini­vel autózó korábbi világkupagyőztes Vlagyimir Vasziljev leckét adott a mezőnynek (Szalayék kilencedikként értek célba), a motorosoknál óriási meglepetésre a mindössze 18 éves, biztonsági okokból dél-afrikai színek­ben induló, de valójában izraeli Teddy Sella Gev nyerte meg a szakaszt, míg a kamionosoknál a bajszát Kovács Mik­lóssal is összeakasztó cseh Jaroslav Waltz volt a leggyorsabb. Kovácsék csőrös Scaniájában meg­sérült a kormányösszekötő, amikor lehúzódott az őt előző cseh elől (erről keretes írásunkban olvashatnak), míg a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert páros az összecsiszolódással töltötte a sza­kaszt. Nem egymást kellett megszok­niuk, hiszen évtizedek óta róják együtt a kilométereket a világ különböző sivatagjaiban, hanem az új szerep­­osztást. Szalai ugyanis korábban még nem navigált, versenyszerelőként ült az MAN-ben. „Kétszer túlcsúsztunk, egyszer pe­dig eltévedtünk, nincs ezen mit szépí­teni, össze kell szoknunk. Éppen ezért most a biztonságos célba érkezést tartottuk szem előtt" - mondta Dará­zsi, aki legutóbb 2007-ben versenyzett Afrikában, úgyhogy volt rajta egy kis harctéri izgalom a rajt előtt. Még épp időben, hiszen mindenki tudja, a verseny kedden kezdődik el, amikor már tényleg maratoni szakasz vár a mezőnyre. neve: egy hosszú összekötő al át az Atlaszon begHACE - TIS”. ‘ - . -V .* 4A], FOTÓ: OPEL DAKAR TEAM 2017­ január 3., kedd nem­zetisport HIRDETÉS -----------------——-----—­--------------— MEN Autóbalesetben meghalt Kovács Barnabás É­letének 71. évében meghalt Kovács Barnabás, a Magyar Síszövetség északi szakágának szövetségi kapitánya. A sportvezető január 1-jén délután tragikus autó­balesetben vesztette életét. Kovács Barnabás az elmúlt évtize­dekben a hazai sísport meghatározó alakja, egyik legnagyobb egyénisége volt. A Honvéd színeiben tizennyolc éves koráig versenyzett, több ifjúsá­gi bajnokságot nyert, és tagja volt az alpesisí-válogatott keretének. Edzői pályája 1972-ben indult, miután el­végezte tanári és síszakedzői szakot a Testnevelési Főiskolán, 1973-tól a magyar alpesi síelés szakmai veze­tőjeként dolgozott. Munkája nyomán versenyzői megalapozták a sísport sikereit, kiemelkedően szerepel­tek a nemzetközi élmezőnyben, az 1970-es, 1980-as években többek között Kővári Enikő, Apjok Ildikó, Görgey Anna a világkupa-sorozatban is bemutatkozott. A magyar váloga­tottat tizenhárom évig irányította, majd külföldi felkérések következ­tek többek között Hollandiában, Chilében, Argentínában, de edzette az ausztrál válogatottat is. Közben a legeredményesebb magyar alpesi versenyzőket segítette abban, hogy időről időre együtt dolgozhassanak az általa vezetett csapatokkal. Kovács Barnabás vezetésével vett részt a magyar csapat az 1992-es albertville-i, majd az 1996-os lille­­hammeri téli olimpián. A szakember a kétezres évek végén tért vissza végleg Magyarországra, és 2008 óta oroszlánrészt vállalt a Magyar Síszövetség szakmai feladatainak kidolgozásában és megvalósításá­ban. Előbb szövetségi kapitányként valamennyi szakágért felelt, több téli olimpián és világbajnokságon irányította és segítette a válogatott sízőket. A magyar sísport fejlő­désében elvitathatatlan érdemeket szerzett, szerényen, sokszor a hát­térből legjobb tudása szerint segítve a fejlődést állt ki a szövetség 2006 óta működő új vezetősége mellett. 2016 januárjában átadta a szövet­ségi kapitányi posztot az alpesi sí szakágban Stark Mártonnak, on­nantól kezdve töretlen lelkesedéssel irányította szövetségi kapitányként a biatlon, sífutás, síugrás sportágakat, vezette az északi sportágak szakmai munkáját. Kovács Barnabást a Magyar Sí­szövetség saját halottjának tekinti. Temetéséről a család később intéz­kedik.

Next