Nemzeti Sport, 2017. január (115. évfolyam, 1-30. szám)

2017-01-14 / 13. szám

Fellépéseinek első számú színte­re immár nyolc éve Szombathely, így megszerette Vas megyét? Az egész Jordán Tamáshoz fűzhető, vele dolgoztam már akkor is, ami­kor a Nemzeti Színház igazgatója volt. Évekig kapacitálták Szom­bathelyről, először csak egy nyári színház terveivel, mindig azzal, hogy majd egyszer lesz valami, s ha lesz, akkor ő vállalja. Végül kilenc éve a szándékhoz már pénz is társult, Tamást szaván fogták, először csak lejárt Szombathelyre, később aztán engem is hívott, s én igent mond­tam. Tudom, hogy a Weöres Sándor Színház alapítása, elindítása és mai szintre juttatása élete főművének tekinthető, úgy tartja, előtte azért dolgozott negyven évig, hogy ezt megcsinálhassa. A nulláról indulva többféleképpen lehet a jó színházig eljutni, Tamás lendülettel, hittel tette mind szakmailag, mind em­berileg. Kiváló érzékkel válogatta össze a társulatot. Mi, színészek szeretünk itt játszani, és nemcsak a szerepek miatt, hanem mert nem dolgozni járunk be, hanem barátok közé érkezünk a valódi színházba. Pályafutása alatt sokat ingázott fővárosi és vidéki színházak kö­zött, számtalan hazai és külföldi szerző által megálmodott szere­pet játszhatott el. Hiányzik még valami a repertoárból? Ha az ember nagyon szeretne elját­szani valamit, mi lesz a megtörténte után...? Sajnálom, hogy fiatalon nem képeztem magam a zenés műfajban, fél felkészültséggel jobb, ha meghagyja az ember az általa kedvelt operett- és musicalszere­peket a hivatásos szereplőknek. Úgy alakult, hogy én prózai színész lettem. Nagyjából tényleg feleződik a pályafutásom a főváros és a vidék között. Pesten az a jó, hogy a sike­res darabok megérnek több száz előadást, vidéken erre jóval kisebb a lehetőség. Fiatalként motivációt jelentett a főváros, az ember szem előtt volt, televíziós és filmszerepek várták, mára ez úgy módosult, hogy a fiatal színész Pesten lényegesen „A mai Újpesttől kicsit távolra kerül­tem, annak idején a tízes villamos Szusza Ferencék háza előtt járt, és mi folyton kinéztünk, nem látjuk-e meg az udvaron." TROKÁN PÉTER kevésbé ismert. Pesten mindenki rohan, vidéken viszont mindegyi­künknek sokkal több ideje van a színházra, együtt maradunk a próbák után is, gyakorlatilag még a büfében is a szakmát erősítjük, így alaposabb, kiérlelt darabok kerülnek a nézők elé, persze ha jók a rendezők. És Szombathelyen jók. Jövőre lesz negyven éve, hogy megkapta a Jászai Mari-díjat. Hol maradt a folytatás? A Jászai Mari-díj a fiatalok ösz­tönzésére szolgált, a tehetséget ismerte el. A díjak odaítélésénél különben is annyi a szempont, hogy az szinte követhetetlen, jobb nem foglalkozni vele. Újpestről indultam, a földműves szövetkezeti gebinben vendéglős, délelőtt tizenegytől este tizenegyig dolgozó apámék féltettek a színészi pályától, de kecske­méti koromban már eljöttek az előadásaimra is. Ezt azért mondom, mert a lebontott lakásunk helyett később Újbudára költözhettünk, ott élek harmincöt éve, és az alko­tókat, művészeket számon tartó helyi önkormányzattól kaptam egy Újbuda Pro Cultura elismerést. Ezt megtiszteltetésnek tartom, miként azt is, hogy Paloznak díszpolgára lehetek. Csak nem a horgászat és a bo­rászat iránti szenvedélyének kö­szönhetően? A pecázás még gyerekkoromban fertőzött meg Újpesten, pontosab­ban az Északi vasúti összekötő híd lábánál. Aki műveli, tudja, mi az, kiülni a partra és izgalmi állapotba kerülni. Ez tulajdonképpen egy mikronnyi szemcse az emberiség azon korából, amikor a halfogás táplálékszerzésnek számított. Muszáj űzni, hiányzik, amikor nem csinálhatom. Paloznakon húsz éve vettem a telket, öt év múlva ház is került rá, a szőlőt apám emlékére művelem. Sokan pihenni járnak a Balatonra, én egész nap teszek-ve­­szek. Hajnalban csónakba ülök, ki­lencig megfogom az ebédre valót, a barátnőmmel készítjük el. A csopaki borvidékhez tartozó traminimet meg szokták dicsérni a kollégák, tavaly viszont a júliusi jégverés csaknem teljesen tönkretette a termést. Köz­ben beválasztottak az egerszóláti borlovagrend tagjai közé is, annak köszönhetően, hogy a szombat­­helyi társulattal volt szerencsénk megismerkedni az ottani környék rizlingjével. Kétszer is érintette a gyökere­it, indíttatását. Elmondható ez a sport, a futball tekintetében is? A sport legalább annyira fontos része az életemnek, mint a színház. Tíz percre laktunk a Megyeri úti szentélytől, békés környezetben, ahol kéthetente tűnt fel az utcán egy teherautó. Számomra kötelező volt focival kezdeni, és nélkülünk nem is kezdődhetett el az akkori kiváló Újpesti Dózsa mérkőzése. A gimnáziumban kosárlabdára váltot­tam, az NB I-es OSC juniorcsapatáig jutottam, elsősorban a kiváló szak­ember, Verbényi József hatására, aki az ötvenhatos forradalom után a Testnevelési Főiskoláról került hozzánk. A színészi pályával a rend­szeres kosárlabdázás már nem volt összeegyeztethető, ekkor váltottam úszásra, amelynek hiányát megér­zem, ha csak két napig nem jutok uszoda közelébe. Az úszásban az a legnehezebb, hogy időt kell találni rá, aztán ha korán van, az a baj,­­ meg hogy hideg a víz, csak legyek­­ túl ötvenen, kétszáz után már simán­­ megy minden, ezer méter után ,.­ pedig alig tudom abbahagyni... És mi lett az Újpesti Dózsa iránti­­ szerelemből? A Pep Guardiola rövid passzos játéka tv. óta Barca-drukker vagyok. Olyan 1/1 fantáziadús a csapat játéka, mint egy finom kamarazenekaré. Gye­­rekként örülnek a góloknak, igazi­­ játékosok. De előadás előtt nem­­ tesz jót az izgalom, inkább nem ne­­ve­zem a meccs végét, így maradtam 1e le legutóbb Sergio Ramos Barca elleni egyenlítő góljáról is. Mindig a technikás futballt kedveltem, Göröcs Jánost, Albert Flóriánt, Törőcsik Andrást szemben Bene Ferenccel, Dunai Antallal, noha elismertem a képességeiket, mint Szűcs Lajos ,ó barátomét is. Nem­­ hiába mondják Lionel Messivel kapcsolatban, hogy jól nézzük meg, mert jó ideig nem lesz még egy ilyen zseni. A mai Újpesttől kicsit távolra kerültem, annak idején a tízes villamos Szusza Ferencék háza előtt járt, és mi folyton kinéz­tünk, nem látjuk-e meg az udvaron. Szombathelyen viszont Jordán Tamással szépen rászoktunk a Ha­ladásra, ismerjük a volt válogatott Kereki Zoltánt, Tóth Miklós elnököt, a maiak közül Halmosi Pétert, Gaál Bálintot, és Mészöly Géza is gyakori vendég a színházban. Sopronba ugyan nem tudjuk elkísérni a csapatot, de alig várjuk, hogy az új szombathelyi stadionban megint meccsre járhassunk. Ezek szerint sem a hazai, sem a nemzetközi futball világában nem könnyű megvezetni... Ma mindent elérhető közelségbe hoz a technika, és ezt igyekszem kihasználni. A spanyol bajnokságot tartom magasan a legjobbnak, a németben az a jó, hogy ott vannak a mi képviselőink is. A Bajnokok Ligája már színvonalasabb a világ­­bajnokságnál, jobban összeválo­gatott, jobban felkészített csapatok játsszák. Rengeteg ics-végű labda­rúgót látni légiósként, és képzeljük el, mennyire más Rakitic, Modric honfitársainak a tévé elé ülve mér­kőzést nézni, mint nekünk. Várom, hogy például Dzsudzsák Balázs­­szintű tehetségek jó menedzselés­sel hasonló magasságokba emelik a futballunkat, mert az lehet az igazi fokmérő. Visszatérve a színházhoz: figye­lemmel tudja követni szintén színész lányai karrierjét? A legnagyobb örömömre sokkal kedvezőbben alakult a pályájuk, mint reméltem. Erről árulkodik a kollégák dicsérete, az elismerések Veszprémből, Kecskemétről, az egymástól függetlenül kapott Ju­nior Prima Primissima-díjak. A mi szakmánk nem nélkülözi a veszé­lyeket, de Anna és Nóra önállóan is boldogul. Mind a ketten játszanak például a Nemzeti Színházban is, aminek érdekessége, hogy külön darabokban, de egy öltözőben készülnek. Azért is fontos ez a mindennapi öröm, mert mindig nők között éltem, rengeteg nő vett körül életem során, és nagyon sok szépet kaptam a női nemtől. Volt persze rossz is, de összességében - színésznyelven szólva - szere­tem ezt a műfajt... Mit remél a jövőtől a valaha volt legsikeresebb magyar sorozat, a Szomszédok Szelényi Jánosa? Jókora közvetlen népszerűséget kaptam a szereptől, akkorát, amelyet egy film sem tud produ­kálni, és a szép emlékeket a nézők ma is táplálják. Emellett eltörpült a hátránya: sorozatszínészekként nem kaptunk filmszerepet. De a sorozatokról szólva: szerettem a Tűzvonalban nyugdíjba készülő rendőrtisztjének szerepét is, kár, hogy az emberközeli kültelki őrs története később átment agyafúrt vadkrimibe. Ma pedig nem kérek mást a Jóistentől, csak a következő három dolgot: egészség, egészség, egészség, a többit bízzák rám. Most próbálunk a pesti Gólem Színházban egy kétszemélyes darabot, amely két hetvenéves emberről szól. Számomra teljesen életszerűen, Füst Milán Máli néni című vígjátékában Csonka Szilviával. A darabot Koltai Róbert rendezésében 2013-ban mutatta be a szombathelyi Weöres Sándor Színház Áder János köztársasági elnök, a horgászat nagykövete Trokán Péter társaságában a Velencei-tavi Sukorón rendezett horgászversenyen Trokán Péter és lánya, a 2012-ben Demján Edit-i kitüntetett Trokán Nóra hosszú kávé A második mondatnál már úgy beszélünk, mintha évtizedek óta ismernénk egymást. Mindezt vonaton, mert Trokán Péter Jászai-díjas színművésznek elég sűrű a programja szombathelyi fellépései és budapesti próbái között. A nemzet egykori Szelényi Jánosa bölcs nyugalommal beszél az évtizedekről, amelyek alatt a lelkes Újpesti Dózsa-drukker srácból érett férfi és csendes Haladás-szimpatizáns lett...

Next