Nemzeti Sport, 2020. október (118. évfolyam, 275-289. szám)
2020-10-19 / 278. szám
THURY Gábor is A BL-MECCS SZEMPONTJÁBÓL NEM MÉRVADÓ, HOGY A GETAFE LEGYŐZTE A BARCELONÁT.ár a Kisvárda-Ferencváros (0-2) bajnoki mérkőzés kapcsán is felvetődött, vajon a Barcelona elleni Bajnokok Ligája-mérkőzés főpróbájának lehet-e tekinteni a találkozót vagy sem. Nos, hasonló kérdést a La Ligában játszott Getafe-Barcelona (1-0) meccs után is fel lehet tenni. Noha a Barca nagy labdabirtoklási fölényben játszott (73 százalék), a hazaiak négy kapura tartó lövésével szemben csupán egy barcelonai áll, ennek is betudható, hogy a spanyol bajnokság hatodik fordulóját követően a Getafe áll a második helyen, nem pedig a katalán együttes, amely csupán négy bajnokin lépett pályára. Teljesen felesleges, mi több, torz dolog mélyreható következtetéseket levonni abból, hogy a Barca kikapott. Illetve egy konklúzió biztos: ha a bajnokin nem is volt (elég) motivált, a BL-ben a Fradi ellen az lesz. Már csak azért is, mert két esélytelen együttestől egymás után kikapni vagy pontot veszteni ellene óriási blama. Amúgy azért sem szabad ábrándozni, mert 1975 után azért választottam ezt az évet, mert a Fradi története legutóbbi nemzetközi kupadöntőjét játszotta a Kupagyőztesek Európa-kupájában - az egyébként ugyanabban az esztendőben (1899) alapított két klub merőben különböző utat járt be. A zöld-fehérek a magyar futball leszálló ágba kerülésével ugyancsak hanyatlásnak indultak, míg a katalánok 1992-ben megnyerték történetük első BEK-trófeáját, majd a BL-korszakban még négyet. Ezzel párhuzamosan az FTC idén második alkalommal került a BL csoportkörébe. A nagyok egy-egy botlása kapcsán azt hisszük, van keresnivalónk, holott ez hiú ábránd - még akkor is, ha a Getafe, a Fradi, továbbá a szombati, Real Madrid elleni el Clásico közül presztízsét tekintve a Barcelonának az utóbbi a legfontosabb. Ám a sport nem ritka velejárója, hogy a gyengébb meglepetést szerezhet. Az sem mellékes, hogy a zárt kapus rendezés a kisebbeknek kedvez. Ezzel szemben van olyan vélemény is, hogy a Fradi kap egy ötöst, de nem baj, ilyen ellenféltől ez nem szégyen. Bozsik Péter, az MA Sport szakkommentátora azt mondta, a BL-szereplés ajándék, s akkor ebben az is benne van, nincs miért szégyenkeznie az FTC-nek. Abból indultunk ki, a BL-meccs szempontjából nem mérvadó, hogy a Getafe legyőzte a Barcelonát, de talán sokan nem felejtettük még el, hogy 1995 szeptemberében Grasshoppers elleni első, idegenbeli BL-mérkőzése előtt a Fradi az Üllői úton 2-0-ra kikapott a Vasastól. A többit tudjuk... Ha mégsem lesz keresnivalónk, fogjuk fel úgy, minden meccs ajándék. FT. Nem mérii a Barcelonának, kikapott a (Geta)Fe otthonában AZ FTC ELLENI KEDDI BL-MECCS ELŐTT A BARCELONA A SPANYOL LA LIGÁBAN IDEGENBEN 1-0-RA KIKAPOTT A GETAFÉTŐL AZ INTERNETES PORTÁLUNKRA ÉRKEZŐ VÉLEMÉNYEKBŐL IDÉZÜNK. Maximum 30 „Rossz volt nézni ezt a gyötrődést, ezt látva kell a Fradinak erőt meríteni, ez a csapat formán kívüli, verhető, semmi különleges, Griezmann légüres térben lábadozott, Messi öreguras." Lester" „A Fradi ellen sima győzelem lesz. Persze csak akkor, ha Koeman normális kezdőcsapatot küld pályára. Elvileg a Barcelona kerete erős, csak nincs állandóság, így nem lehet rendesen játszani. S azért megkérdezném Koemant, hogy mégis mit akart játszatni a csapattal? Lehajtott fejjel sétálgatott, későn cserélt." hb!3 „Hagyomány, hogy válogatott szünet után nem szerepel jól a Barcelona, ezért nem kell már megint temetni a csapatot, de kapjon ki a Fraditól, és utána feledtesse azt a blamát a szurkolóival néhány nap múlva egy hatossal a Real ellen!Koprovnyi „Figyeljétek meg, az elmúlt 25 év legjobb el Clásicója lesz szombaton. Annak ellenére, hogy a Barcának az már csak amolyan levezetés lesz a Fradi elleni rangadó után." Ibrisz .Végül is tavaly elég jól ment Fradinak a spanyol sereghajtóval szemben, most egy középcsapattal kéne elbánnia..." sport ALAPVONAL A reklám helye ollégám, Moncz Attila szeptember végén ugyanezeken a hasábokon remek publicisztikában értekezett arról, a közösségi támogatás hogyan rángatta ki a holland labdarúgás szekerét a járvány mélyítette kátyúból (Szurkolói tőke, Nemzeti Sport, 09. 28.). Érdekes módon a szexuális játékokat használók közösségét valamiért nem említette, pedig az is a németalföldi futballt érintő, idevágó közelmúltbeli hírek egyike volt, hogy a Holland Labdarúgó-szövetség (KNVB) visszavonta tiltását, így az élvonalbeli FC Emmen csapata megköthette mezszponzori szerződését egy pajzán kiegészítőket gyártó céggel. A történet dióhéjban annyi, hogy a manapság százezres lélekszámú névadó város 1925-ös alapítású, hat évtizedig amatőrként működő, csak 1985 óta profi csapata, amely több mint két éve jutott fel az első osztályba, mezszponzor nélkül kezdte az új idényt. Szerencséjére beállítottak a klubházba az EasyToys (Könnyed játékok) nevű cég képviselői, akik nem ismeretlenek a helyi focipályák környékén, hiszen a groningeni stadionban reklámtáblákon már hirdették a portékáikat, s az emmernek rá is bólintottak az ajánlatukra. Ám jött a szövetség verdiktje, hivatkozva arra, hogy a sportág a felnőttek mellett a fiatalokat is érdekli: „Nem helyénvaló, hogy egy csapat mezén a szexiparban tevékenykedő bármilyen cég logója legyen megjelenítve.” Az élet számos területén ultraliberális Hollandiában ez az „ókonzervatív” hozzáállás nem sokáig uralkodhatott, a sorjázó kritikák hatására a KNVB visszavonulót fújt, pontosabban az emmensekkel karöltve kompromisszumos megoldást talált. Eszerint megjelenhet a támogató, de kizárólag a felnőttcsapat mezén, s három helyett egyelőre csak egy évig, ezalatt pedig felülvizsgálják a szövetség szabályzatát is. Nem tudom, ezt a végkifejletet - amolyan hollandos - happy endnek hívják-e, ám mivel ennek a kifejezésnek is van némi szexuális töltete, inkább próbálok eltávolodni a „játékos” témától. Mondjuk, túl közel sosem voltam soha hozzá, bár nem tagadom, ifjú egyetemistaként egy európai vonatút alkalmával a cimboráimmal mi is megtapasztaltuk az amszterdami piros lámpás negyed speciális hangulatát a tematikus boltokkal és kirakatokban ülő hölgyekkel. „Fogyasztani" nem fogyasztottunk, viszont amikor sétánk során egyikünk csinált néhány fotót, a közeli kapualj árnyékából előjött egy kétajtós szekrény méretű emberhegy, odalépett hozzá, elvette tőle a fényképezőgépét, kihúzta belőle a filmet (akkor még, ugye, a digitális korszak előtt álltunk) és eldobta, majd mint aki jól végezte a dolgát, visszaállt az árnyékba. Úgy éreztük, még viszonylag jól is jártunk ezzel az „intézkedéssel”... Visszatérve az emmensekre, talán nem kotyogokki hadititkot azzal, kisebb szakmai vita kerekedett a szerkesztőségben a hírről, illetve a tálalásáról. Volt, aki szerint ilyesmiről ne írjunk egy magára valamit is adó sportlapban, illetve szakportálon, volt, aki rárakatta a cikkre a 18 éven felüli jelzést, s volt, aki szerint utóbbi felesleges, hiszen maga a hír inkább érdekes, mint pikáns, fontosnak pedig semmiképp sem mondható. El sem árulom, jómagam melyik nézet felé hajlottam, mert egyrészt kevéssé lényeges, másrészt inkább továbbgondoltam a történetet a sportban, ezen belül a labdarúgásban megjelenő reklám szempontjából. Ideális esetben a szponzor olyasvalamit gyárt, forgalmaz és reklámoztat, ami passzol a támogatott egyesület, klub, versenyző imázsához. A citált példát alapul véve, ha, teszem azt, Emmen városa Hollandia piros lámpás központja lenne, az EasyToys cég megjelenése a helyi focicsapatnál - pikantéria ide vagy oda - tisztán piacgazdasági szempontból teljesen logikus és érthetőaz HA, TESZEM AZT, EMMEN VÁROSA HOLLANDIA PIROS LÁMPÁS KÖZPONTJA LENNE, AZ EASYTOYS CÉG MEGJELENÉSE A HELYI FOCICSAPATNÁL - PIKANTÉRIA IDE VAGY ODA - TISZTÁN PIACGAZDASÁGI SZEMPONTBÓL TELJESEN LOGIKUS ÉS ÉRTHETŐ, erkölcsi kifogások persze ekkor is fennállnának). Ám mivel a települést tőzeggyűjtők alapították a középkorban, jelenleg a könnyűipara és az üvegházi kertészete jelentős, valamint van egy híres állatkertje és egy térképészeti hivatala, mindezek közé viszonylag nehezen illeszthető a könnyed játékok vállalati termékpalettája. Persze tudom, az általam vázolt meseszerű, a valóságban ritkán megvalósuló szituáció, amikor minden klappol. Annak idején, az ezredfordulón, amikor Torgyán József volt a Ferencvárosi Torna Club elnöke, s egyben a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, az Üllői úti pálya körül hirtelen megjelentek az agrárinnovációs, közraktározó, halszaporító, állattenyésztési teljesítményvizsgáló és mesterséges megtermékenyítő cégek hirdetései. Nehezen hihető, hogy akár a klub jellege, akár az elérni szándékozott célközönség indokolta volna mindezt, sokkal inkább a tárca szelíd „nyomásgyakorlása". Ilyesmiről tudomásom szerint nincs szó manapság Újpesten, ettől még a Csősajtolás, szádfalazás feliratú reklámtábla ott van a Megyeri úton, leginkább talán a városrész hagyományos indusztriális jellegét, valamint az utóbbi években tapasztalható építőipari konjunktúrát jelezve. Vagy csak egy személyes kapcsolatot, nekem is megvan otthon a már több mint negyedszázados Műfémszer feliratú melegítőm, amelynek a színeiből (fehér, piros, sötétkék, türkizzöld) sem derül ki, hogy egykor a ferencvárosi birkózók viselték. Viszont a főszponzor cégét így hívták... Volt olyan pólónk is, amely a FÉG-et, vagyis a Fegyver- és Gázkészülékgyárat hirdette, nyilván többen nem rohantak miatta légvédelmi ágyút vagy kazánt venni a birkózóversenyek törzsközönségének soraiból, de legalább stimmeltek a klubszínek, hiszen fehér alapon zöld felirattal látták el. Nem akarom feltalálni a meleg vizet, aki járt már futballmeccsen és/vagy nézett a tévében, ráadásként megvan a magához való józan paraszti esze, pontosan tudja, nagyjából mit érdemes, mit szoktak hirdetni errefelé. Sör, autó, telefon, utazás, repülőgép-társaságok, mindenféle online vásárlási, kereskedelmi oldalak, (sport)fogadási cégek. Ilyesmire van elsődlegesen igény a sportág szűkebb (helyszíni) és tágabb (otthon a képernyő előtt ülő) célcsoportjában. Ám még ezzel is mellé lehet lőni, egy sörmárka állt például a barcelonai bajnoki mérkőzések legjobbjának járó díj mögé, de szeptemberben a Villarreal ellen hiába szerzett két gólt Ansu Fati, a Barca 17 éves üdvöskéje, a kora miatt nem vehette át az elismerést, mást kellett választani. Mondjuk én a támogató helyében hasonló esetekre alkoholmentes sörrel jönnék elő, vagy az aktuális ifjú titán edzőjének, menedzserének, apjának adnám át az igazit. Ha mélyebbre ásunk, az elit ligákban feltűnő a katari és egyesült arab emírségekbeli cégek fokozott jelenléte a mezeken, ennek oka a közel-keleti klubtulajdonosok feneketlen pénztárcája és a nevezett államok országimázs-építő tevékenysége. Ritkán, de néha előkerül a jótékonyság, az FC Barcelona régóta az ENSZ gyermekalapja, a UNICEF partnere, az FC Fehérvár még Videotonként a Magyar Máltai Szeretetszolgálat keresztjét viselte a felszerelésén. A példák természetesen még napestig sorolhatók, a lényeg, mint oly sok területén az életnek, a hitelesség kell legyen, ezt jó, ha az agyukba vésik a manapság elszaporodó internetes influencerek. Ha valaki absztinens, s ezt sokan tudják róla, az ne reklámozzon szeszes italt, a laktózérzékeny tejet, a gluténérzékeny hagyományos malomipari terméket, akinek nincs jogosítványa, autót. Persze, van az a pénz, amitől korpányodik a fiai, de ez már a szponzor felelőssége is. Az sem túl meggyőző, ha mondjuk a halfogyasztás fontosságáról, egészségvédő szerepéről, súlycsökkentő hatásáról egy százötven kilós jóember beszél a kamerák előtt. Ha viszont Hosszú Katinka táplálékkiegészítőhöz, bevizsgált engedélyezett teljesítménynövelő szerhez adja a nevét, az mindjárt más. Végezetül visszatérve az FC Emmen és az EasyToys termőre forduló kapcsolatára: amikor e sorokat írom, a „szexis" mezben két döntetlen a felirat nélkül két vereséget szenvedő csapat hollandi bajnoki mérlege. Már megérte? DEÁK Zsigmond Mintha a Vissza a jövőbe című film egy pillanatát kapta volna el a fotós, amikor a főhős, Marty időutazó autója beindul, pedig csupán az amerikai autóversenyző, Justin Ashley kocsijának motorja robbant fel, ráadásul defektes is lett a bal hátsó - ezzel a járgánnyal nemhogy az időutazás, még a célba érkezés is kétséges. laiwgsf