Nemzeti Sport, 2021. szeptember (119. évfolyam, 252-266. szám)
2021-09-21 / 257. szám
* 2 i FORMULfl-1 MEGESIK, HOGY A VILÁGBAJNOKI KÜZDELEM ELŐBB UTÁUmGZ MAJD A TESTI ÉPSÉG VESZÉLYÉÜLTISlIG FAJUL Prost vs. Senna -1989,1999 A McLaren előző évi dominanciája 1989-ben is folytatódott, ám ezúttal nem Ayrton Sennának, hanem Alain Prostnak jött ki jobban a lépés, aki az utolsó előtti futamnak 16 pont előnnyel vágott neki úgy, hogy a győzelemért akkoriban 9, a második helyért 6 egység járt. Viszonyuk az évad elején nagyon megromlott, és egy idő után már nem is álltak szóba egymással, miközben a pályán is kemény csatákat vívtak. Prost úgy érezte, a szoros manőverek során többször is csak az ű engedékenysége miatt nem történt ütközés, épp ezért a vb-hajrában kijelentette, a legközelebbi párharc során rácsukja ellenfelére az ajtót, és Japánban éppen ez történt. Senna a célegyenes előtti sikánbanvatkozva kizárták, így Prost lett a világbajnok. Egy évvel később Szuzukába érve Senna vezetett kilenc ponttal az immár ferraris Prost előtt, és már a futam előtt kitört a balhé köztük. A brazil pilóta szerezte meg a pole pozíciót ellenfele előtt, de az első rajtkockát áthelyezték a pálya porosabbik felére. A dühös McLaren-pilóta előre megígérte, hogy ha emiatt kerül Prost mögé a rajt után, szándékosan belehajt, és pontosan ezt tette az első kanyarban. Ekkor már kifejezetten nagy tempóval haladtak, ezért óriási baleset történhetett volna, de végül mindketten megúszták, és a kettős kiesés Senna világbajnoki címét jelentette. ZSOLDOS BARNA A magas szintű biztonsági normák nélkül akár tragédiába is torkollhatott volna Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközése a szeptember 12-i Olasz Nagydíjon. Körbejárjuk, mi vezetett a vb-harc elmérgesedéséhez, és milyen hasonló esetek történtek a múltban. „SILVERSTONE-BAN NAGY TEMPÓJÚ BECSAPÓDÁS történt aztán Max Monzában Lewis feje tetején landolt - meddig fajulhat még mindez?" A költői kérdést a Mercedest irányító Toto Wolff tette fel, hiszen ő is érzi, semmilyen jel nem utal rá, hogy az idei Formula-1-es világbajnoki címért ádáz harcot folytató duó a jövőben finomítana stílusán. A helyzet iróniája, hogy 2019-es és 2020-as dominanciája idején Hamilton számtalanszor kifejezte abbeli reményét, hogy a jövőben végre szoros küzdelemben vívhat majd meg az ifjú titánokkal a legnemesebb trófeáért, ám arra talán ő sem számított, hogy idén ennyire emberére talál. Pedig ebbe a párharcba a felek jelleméből fakadóan valójában a kezdet kezdete óta bele volt kódolva a balhé, hiszen Hamilton már a múltban sem hagyta magát az éles helyzetekben, Verstappent pedig gyakorlatilag a harcra nevelték. Édesapja, Jos versenyzői pályafutását alapvetően meghatározta, hogy 1994-ben a Benettonnál Michael Schumacher csapattársaként mutatkozott be az F1-ben, ahol saját bőrén tapasztalta, milyen, amikor egy őstehetség nemcsak a pályán nyújtott teljesítménnyel, hanem azon kívüli munkájával, gesztusaival és pszichológiai játszmáival állítja maga mögé az egész istállót. A holland pilótának momentuma sem lehetett az az évi világbajnok mellett, de az olyan dörzsölt fickók között, mint Schumacher, Flavio Briatore vagy Pat Symonds, elleste azokat a trükköket, melyeket a „piranhaklubnak” nevezett F1-es világban alkalmazni kell a siker érdekében. Mindemellett Jósnak sosem kellett a szomszédba mennie a túlzott keménységért, sőt magánéleti botrányai miatt többször szerepelt a bűnügyi hírekben, és arra is akadt példa, hogy miután saját apjával összeverekedett, rájuk kellett hívni a rendőrséget. Max tehát három fontos jellemvonást örökölt tőle: az ösztönös tehetséget, a megalkuvást nem tűrő keménységet és az érdekérvényesítéshez szükséges dörzsöltséget. Mindez pedig bombaerős kombináció egy világbajnoki harcban, ám egyben tökéletes recept ahhoz is, hogy elmérgesedjen a viszony a nagy riválissal, akiről már régóta tudjuk, szintén nem ódzkodik az ellentmondásos helyzetektől. bebújt csapattársa mellé, aki egyszerűen ráhúzta a kormányt. Bár a brazil folytatni tudta a menekülőúton, később a sikán levágására hi Schumacher vs. Hill -1994,1998 Michael Schumacher káprázatos formában, hét futamon aratott hat győzelemmel kezdte az 1994-es évadot, ezután viszont két nagydíjról kizárták, kettőről pedig eltiltották, vagyis a kezdeti bődületes vb-előnyből mindössze egy pont maradt az évadzáróra Damon Hillel szemben. A brit pilóta nagyon felszívta magát az idény hajrájára, így Adelaide-ben is végig szorosan élen álló ellenfele mögött tudott maradni, aki a futam feléhez közeledve meg is ingott a nyomás alatt. Schumacher az East Terrace-kanyarban kisodródott, majd a pályára visszahajtva blokkolta Hill útját, aki a következő jobbosban így is bebújt ellenfele mellé, de a német keményen rácsukta az ajtót. A kerekek összeértek, Schumacher autója az oldalára billent, majd a szemközti gumifalnak csapódott. Bár Hill autója mozgásban maradt, bal első felfüggesztése annyira megrongálódott, hogy neki is fel kellett adnia, így ellenfele lett a világbajnok. A következő idényben aztán kétszer is összeakadtak, ezúttal viszont mindkétszer a bajnokságért elkeseredetten küzdő Hill hibájából. A brit pilóta Silverstone-ban és Monzában is rosszul mérte fel lehetőségeit, így gyakorlatilag mindkétszer megtorpedózta az előtte haladó Schumachert, akivel egyaránt a kavicságyban végezték. Schumacher vs. Villeneuve -1997 Viccesen megjegyezhetnénk, hogy az 1997-es bajnoki címért harcoló Michael Schumacher és Jacques Villeneuve annyira utálták egymást, hogy még a dobogóra sem voltak hajlandók együtt felállni - mindenesetre tény, hogy az idény során egyszer sem végeztek együtt a top háromban. Az utolsó futam helyszínére, Jerezbe a német pilóta egypontos bajnoki előnnyel érkezett meg, így a három évvel azelőtti helyzettel megegyezően a kettős kiesés is tökéletesen megfelelt neki. A rajtnál Villeneuve megelőzésével az élre állt, és a kerékcserékig tartotta is ellenfelét, a friss gumikra váltva viszont szinte szárnyalni kezdett a kanadai pilóta. Két körrel később a Dry Sack-kanyar belső ívén meg is próbálta az előzést, ám amikor Schumacher mellé ért, a német durván ráhúzta a kormányt - mégis ű járt pórul. A Ferrari pilótája a sóderágyban kötött ki, Villeneuve pedig sérült autóval is eljutott a célig, és elnyerte a vb-címet. . szeptember 21, kedd joTi FOTÓ: GETTY IMAGES