Nemzeti Társalkodó, 1830 (1-52. szám)
1830-07-10 / 28. szám
Nro- 28 ®Ф©Ф® Nemzeti Társalkodó 7 Szombaton. —' Július 10-dikén 10 í 8 30 e*®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®^®®®®®®®®®®®®®®®®®*®®®®^®®®®®®®®® Utazással járó Nevelésre — Planum , Parisban.—Senki se tagadja, hogy az utazások felettébb nagy elméket fejtettek ki ’s magassabb ítéletei embereket formáltak. Az utazásokban, kimeríthetetlen sok megjegyzéseket találván, azokból a’ lélek egy oly’ tökéletes értségre emelkedik , mellyet tsak az időnek lehetne tulajdonítani ’s egyszersmind a’ jó ízlés ’s maga alkalmaztatás is annyira tökéletesedik , hogy annyira, sokszor, semmi oktatások, tanítások nem vihetik. Úgy is van régóta már, hogy a’ tökéletes nevelés’ befejezésére kimaradhatatlannak tartják Európában egygyet fordúlni. Ezen vélekedés , mely már még ezelőtt helyesnek látszott, naprólnapra állandóbb igazságnak tartatik ,— a’ mi’ utazóink, tisztább ítéletnek, böltsebb látásuak, ’s az ő’ költséglistájokból melylyet útazássok közben írnak, gyakran a’ gazdálkodásra és kormánytudományranézve , a’ legjobb észre vételek származnak. Az értékek’ számba-vételes gondoskodások , nagyon figyelmetesekké teszik őket. Ezen buzgó visgálatból származik , hogy egy hellyesen gondolkodó és jól kimivelt lélek’ formálására az utazást a’ mai időben sokkal alkalmatosabbnak tartják mint valaha tartották. Rousseau azt mondja, — nem az a kérdés, — jó-e, hogy az ifjak utazzanak, hanem az, ha jó-e hogy utaztak? A mint állíttja, úgy, teljesíti is, mert hogy az ő Emiljének nevelését bévégezze, elvezeti őtet Európának nevezetesebb tartománynyaiba, ’s ott helyben taníttatja meg vele a’mesterségeket, tudományokat, természet’ produktumait ’s végre a’nemzetek törvénnyeit ’s szokásait. Tudjuk végre, hogy Rousseaunak ezen nevelése , mely oly’ szövevényes, oly’ gondos, oly’ sok környűlállásokkal és apró ügyeletekkel teljes, pompáson emelkedik ugyan, de össze omolható, minden lépésben, a tapasztalásra felettébb nagy költséget, s tsak nagy strak’erszernyéből telhető dolgokat teszen fel. Annyival inkább így van az általa javasolt utazással, mely onnan is kitettzik , hogy ezen utolsó simítás, mely a’ házi nevelés’ következése, eleitől fogva a’mosolygó szerentse megkülömböztető jussaihoz tartozott, így tehát , a’ nagyok’ házi nevelésének, ezen tekintetben , feljtől kellett miírnia a’ közép-sorsuak’ közönséges nevelését. Ugy de, a’ közönséges nevelés is, mely most a’vetélkedés’ hatalmas rugója, ’s a’ jutalom’ ’s ön-szeretet’ ingerei által, a’ tálentomok leghatalmasabb teremtőjének látszik, tsak lassanként, sok próbatételek után talált számtalan sok tanításbeli módokat, raedlyekhez hosszas ideig