Nemzeti Társalkodó, 1832. július-december (1-26. szám)

1832-08-04 / 5. szám

gyütt járó kedves érzése lelkünk munkálko­dásának mindég meg van, mikor képzőtehet­ségünk kilépve csupán csak a’ kűl tárgyak benyomásait kísérő szenvedő szolgai állapot­­jából úrrá és cselekvővé, másolóból terem­tővé lesz. Mert hogy a’ teremtés vagy az ábrázolatok önkényes előhozása hasonlíthatat­lanul több erő reáforditását kívánja, és így sokkal bajosabb mint az utánnazás, azt úgy vélem senki sem késik velem együtt megvallani. Képzeljünk egy a’ musica rendszabásai szerént öszveegyeztetett húrok sorát, mint p. o. a’ hárfán vagy fortepiánon van, mely­nek hangfojtója felvétetett■; egy idegen hang megrendülésére nem csak az annak megfele­lő húr, hanem többek is, melyek emezzel egy tökéletes accordot formálnak, viszhan­­goznak. így mikor egy bizonyos tárgynak egy vagy több éles, de az egészet ki nem merítő vonásai érző eszközeink elébe ötlenek, az ábrázoló tehetség nem csak az előadott vonások benyomását felfogja, hanem a’ hi­­bázókat ön erején előállítván mindezekből az illető tárgy egész és tökéletes képét egybe­­alkotja. Ez más szókkal az első értekezésem­ben már közzé tett elev, melyre támaszkod­va mindent a’ mi ily forma vonásokat érzé­kink elébe adni ’s lelkünk lerajzolt önké­nyes munkásságát felserkenteni alkalmas, ki­zárólag szepmívnek nevezek ’s nevezni fog­nak velem minden elfogulatlanok , kikre néz­ve érthető ’s győző lehete.

Next