Nemzeti Társalkodó, 1836. július-december (1-26. szám)

1836-08-02 / 5. szám

bak előleges k­iudásában is létettek már com­bi­­natiók, mellyekbű­l az említett dunai ág elzárás­nak ‘minden tekintetbeni haszna és nem kára’ sül ki meggyőzőleg, úgy hogy szinte már már oda kerülend az e’ tárgy körül teendők sorsa “keres­ni embert, ki a’ megkívánt kikötőt elkészítni ké­pes volna, ’s keresni erszényt, mellybűl a’ szük­séges költséget merítni is lehetne.“ Az első nem fog hibázni, mert a’ kivánt mun­kának megfelelő ügyességgel több technikusunk bír. Már mi a’ költséget illeti, azt csekély belá­tásom ’s érzésem szerint vagy a’gőzhajó-társaság fogja vinni, vagy a’város, vagy valamelly egyes vállalkozó , például ‘legalázatosb személyem’. Mert hogy az egész elmaradjon, ’s alkalmas helyet má­sutt kelljen keresni , azt nem hihetem. A’ társa­ság fog e azonban illyesbe bonyolódni akarni, mi­után saját szövevényeit is alig győzi elrendezet­ni, igen kétlem, ’s ekkép a’ városra vagy egyes ■vállalkozóra marad a’ ‘dunai gőzhajózás legérde­­kesb központjának életbe hozása’. Bár engedné a’város nekem át! Alig szeret­ném eszközleni valaminek végbevitelét annyira. Rendes hajógyár, kikötő, biztos telelő, olly kö­zel Pesthez! ’s mind az , a mi szoros kapcsolatban van azokkal , mint nemcsak gőzhajók de minden nemű és czélu más hajóknak építése, mozgony­­gyár, egy kiesen elrendelt félsziget, amellyre ko­csin is lehetne menni ’s a’t. ’s ebbü­l természete­sen következő táplálása , derekas fizetése, házi sze­rencséje, sok száz munkás családnak , ’s egy uj sétahelye Pestnek , melly részben olly mostohául van ellátva, mint alig más hasonló nagyságú vá­ros ; szóval­­ egy uj forrása a’ legszebb ’s legel­­ágzóbb iparágnak,’s bő forrása egyszersmind an­nyi uj ’s különböző kelletnek és örömeknek, ’s

Next