Nemzeti Társalkodó, 1838. július-december (1-26. szám)

1838-07-10 / 2. szám

Teil, ’s a’ jövendölő álmok, éjjeli káprázta­tok , a’ legtisztább valóság’ beljegyét fogják bitangolni. Amaz egyiptomi tudományos titkolódzás szűnt ugyan , a’ hieroglyphok ismeretlenek , ’s a’ tudományoknak népszerűsítése bizonyá­ra e’ századoknak köszönendi kezdetet. Nem hiányzanak sikeres módok a’ hasznos ismere­tek’ terjesztésére, mellyre főként nagy befo­lyással van a’ tudományok’ rendszerüsítése. De a’ jó’ határán túl a’ rossz kezdődik , ’s így tör­ténik az, hogy gyakran a’tiszta igazság rend­szernek, külsőségnek van feláldozva. A’rend­szer miatt való igen gondos elkülönözése az egymással lényeges viszonyban álló tárgyak­nak , már ezreket vezérlett félre a’ czéltól, így tárgyunk közül egy a’ jogot, más a’ morált tette finormértékül; más időn kívül vagy helytelen irányban egyesíté ezeket, ’s ezen kü­­lönzések ’s iránytalan vegyítésekből keletkez­tek az annyira különböző elméletek, noha Welcher’ helyes megjegyzése szerint : ,, A’ jog­nak és erkölcsnek elkülönzése, hogy az csak külső, ez belső testben álljon, teljesen meg nem állható. Ezen elválasztás a’ jogot lélek­­ nélküli testté, az erkölcsöt test nélküli lélek­ké tenné; holott egyik is magában nem való­ban emberi; nem oliy valami, minek e’ vi­lágon állandósága lehetne. “ Továbbá egy régi mint újabb köztekintetet nyert munkákban , nem ritkán egymással merőben ellenkező állítások, kifejezések találtatnak, mell­yek saját körülményeikben ollykor a’leg­tisztább igazság’ szavai; de elkü­lönözve min­dig a’ tárgyhoz képest változtatják értelmüket. Hány halandó képes az illy örvényből mene­­tkedni ? A' könnyen hivő minden valószioűt örömmel vészen, minden kis tündér fényben kelő napot lát, az elhitt, azokat, szive’ ’s a’ józan ész’ vesztése ezerenként halmozza össze, a’ zsarnok, undok lelkét rejtő álarezot készít belölök, a’ sokkal nagyobb rész örökség gya­nánt leírt balvéleményein nyugszik meg­ voir fatigue leurs yeux, juger les importune. Va­lóban csak saját forrásában élhelhető többnyi­re az illy egyszerű mondás, állítás; vigyázat­lanul merítve erejét veszti, ’s mindig az e­­dény’ alakját ölti magára. Sokszor károsan használtattak az illyenek főelv vagy sarkigaz­ság gyanánt,­ ’s ugyan azért nem lesz felesle­ges néhányat a’ felvett tárgy’ köréből meg­említeni . Gondolatjainak büntetését senki sem szenvedi. Ulpian. de Poenis. Ugyan is, mit ártott az igyekezet; midőn a’ bántalomnak semmi sükere nem lett. Idem. Nem árt a’ szándék , ha azt nem követte cselekvés. Jul. Paul. 1. 53. Csak a’ tettet kell számba venni és Ítélet alá idézni; de a’ puszta , sikeretlen akarat sem törvény , sem büntetés alá nem tartozik. ■Cato, Gél Húsnál. Az emberi középszer csak tettekről ítél; mert az akarat’ rejthelyeit nem képes meg­vizsgálni. Tértül­ián. Általános szokás szerint, nem büntette­­tik az indulat, igyekezet vagy elkisértés, ha csak nem követte cselekvés. Clarus. * * # Mindenkinek szándékát és nem tettét kell büntetni. Jul. Paul. 1. 5. Sententiar. Törvény a’ szándékát bünteti. Quint. A’ vétségek noha kivitelekben meggátol­tattak, büntettessenek. Seneca. Valaki nékem mérget adott be, de az, életbe vegyülve erejét vesztette, mérget ad-

Next