Nemzeti Társalkodó, 1839. július-december (1-26. szám)

1839-09-12 / 11. szám

vészt képző munkától és dolgos tanulástól, és vehetni pénzen egy kis lángeszet! Hál’ istennek a’ vásárlók’ követelései, kik erszényekből eléggé megfizetettnek hivék azt a’ jogot, hogy minden baj nélkül éppen azt és olly jól csinálják a’ mit Daguerre úr, nem lesz­nek kielégítve’s még sem csökkenthetjük semmiben ezen találmány’ közbámulását; sőt mostantól fog­va állíthatjuk ’s nem félünk meghazudtoltatástól, hogy különös egy beillesztéses ’s titokteli feltétel­nél fogva csudásságban mindent felül halad, a’ mit a’ legbéhatóbb ész eddigelé képzelhete. Bi­zony bámulandó éles elme, ritka ösztön és vizs­gálódásra’s találmányra különösen termett láng­ész , egyszersmind pedig fáradtalan kitörés kelle egymástól olly távul álló környűletek’öszvesze­­désére ’s egybeillesztésére. Megvagyunk győződ­ve, hogy Európa’ minden tudósai, a’legn­gyesb chemicusok és physicusok, öszveséggel, egy e­­leikbe adott illy feladatot tíz év alatt megfej­teni képesek nem lettek volna; de illy alkalom­mal nem is a’ tudomány forog kérdésben, és minden tudományi bánásmódok, inkább eltérí­tették volna a’ czéltól azt, a’ ki csupán a’ tu­domány’ elveitől vezérelteté magát, mintsem oda kalauzolják. Arago úr tárgyát a’ tudomány azon főbb pontjainak, mellyek a’fénynek különböző álló­­mányokrai chemiai hatását illetik , történeti elő­adásával kezdé meg; említé, hogy a’világló su­gárok’ béfolyása a’ szaruezüstre (Chlorure d’ar­gent) már 1566 óta elő van hozva a’Fabricius’ munkájában. Scheele a’híres svéd vegytanár ké­sőbbre kísérleteket tett a’ színképnek (spectrum solare) ugyanazon vegyítékrei munkálatáról, ’s megmutata, hogy a’ veres sugár alig barnítá az anyagot, holott a’ hatás’ legmagasb foka a’ violaszín sugár’ munkája. Azóta egy még külö­­nösb adatot fedezének fel: megbizonyosodtak, hogy a’ nap­színkép’ színes sugárain túl létez­nek még, illetőleg a’ legerősb chemiai hatással bíró láthatlan sugárok, úgyhogy ma mindenár­ra mutat, miszerint a’ fejér sugár fénysugárok és chemiai láthatlan sugárok’ vegyítéke. Ezen elveket szükség vala említni, mielőtt a’ Niepce és Daguerre urak’ bánásmódjának kü­lön leírásához fognánk. Most már azt kell tud­ni, mi az a’ sötét kamra (camera obscura), mellynek feltalálását Porta Kér. János nevű olasznak köszönhetni; ez a’ szerszám nem e­­gyéb, mint egy rendszerinti látcső’ egyik fele; egy illy látcsőben, miilyennel játékszínben is élnek, a’ kü­skép a’ szemmel átellenbe levő ü­­veg (objectivum) által nagyobbítva átbocsáttatik és mintegy lefestődik a’ cső’ helyében; a’ szem a’ hozzá tartott üvegen (oculare) át nézi azt, mintegy nagyobbító szemüvegen nézne valamelly tárgyat, ámbár a’ jelen esetben a’ kép nem va­lódi ; de vessük csak el a’ látcsőből a’ szemhez tartatni szokott üveget ’s fogjuk fel a’képet egy rámára feszített papirossal, mellyet éppen oda teszünk, a’ hol az alakaim szokott, így testet adunk azon képnek ’s minden részleteivel ’s szí­neivel a’ papiroson lefestődve látandjuk; illyen a’ setét kamra’ szerkezete; ’s illy nemű szerke­zettel mutatják nekünk a’ kü­ltárgyakat minden árnyéklataikkal egy fejér táblán lefestődve, ho­vá egy lencse üveg veti a’ képeiket; a’ Niepce és Duguerre urak’ találmánya abban áll, hogy ezen képeket a’ felfogó táblán állandósítsák. Ezen találmánynak, mi­előtt oda jutott vol­na, hol tüstént látandjuk, sok változásokon és sok különböző tökélyesüléseken kelle keresztül menni. Az első próbákban természet szerint annak kelle a’ kisérlők’ eszébe ötleni, hogy a’ sötét kamra’ tűzhelyébe *­ a’ felfogó táblára egy vé­kony réteg szaruezüstöt alkalmazzanak; ez az állomány, m­elly a’ fény’ hatására olly érzékeny. *) Focus, az a’ hely, hol az üveg lencse által ve­tett kép alakul.

Next