Nemzeti Társalkodó, 1841. július-december (1-27. szám)

1841-11-26 / 22. szám

gyanazon törvényből szabad- északelvű, alkot­mány­szerű és absolutistai nézeteket ki okoskod­hatni , honnan utoljára is csak annyit vonhatni ki bizonost, hogy ,,a’ per kimenetele bizony­ta­lan“, és a' szegény' peresnek, ha egész ,,Corpus Juris“unk fejében van is, lehessen előre kita­lálni ugye jövendőjét,­­s következve , hogy nem fogja e rokonát, barátját méltatlanul hurczolni vagy bona fide napfény tisztának vélt ügye mel­lett ingyen költséget fáradságot tenni és azt is elveszteni per útján , mi per nélkül tisztán ke­zében volt. A­ szokásra nézve ismét eg­y­ nagy elv kér­dés van: valljon miután Verbőczi szokásos tör­vényeinket írottá változtatá , ’s­ különösen miu­tán az 1791. 7. kimondá, hogy „leges ferendi, abrogandi, et authentice interpretandi potestas in M. «gno Principatu Transylvania«. IVincisii, sta­tibus et ordinibus ad comitia legitime con­f­l­u­e­n­t­i­b­u­s communis est“, tehet-e már s­­okásra alajutani iteletet ? Mellőzve ezen in­kább elméleti, mint gyakorlati haszonra vezet­hető kérdést, maradjunk a" tapasztalás terén. 1­­ehet-e szokás után biztos ítéletet remelni? A szokás szintolly bizonytalan, mint a’ törvény szellemébőli és a szintolly határozatlan zavaros, mint a szavaibóli kiindulás. Minden tárgyra már az esetek különbségénél fogva különböző szokások lehetnek, de gyakorlatilag még külön­bözőbbek vagynak , úgy hogy­ a’ kérdések na­gyobb részére „vemhest és nem vemhest“ egy­forma igazsággal lehet mondani­,’s mindenikre adatot találni a * levéltár portengerében. M­em példatlan , hogy befolyásos bírák jó előre árkot készítenek kezdett vagy kezdeni czélzott pereik­nek. Különben is Verbőczi J­­. prof* czimje szerint a bírónak „ex allegatis et probat is“ kell ítélni, s ha már egy peres elmulatta ügyét kel­lőleg támogatni, igazságos-e hogy a­ hozott i­­télet sinorii­erlekül szolgáljon egy tán hasonló esetű , de más szempontból felfogott és védett ügyben? „Minden pernek van korszaka“ mond a’ közbeszéd, ’s a’ miilyen igaz ez, olly igaz, sh­tgy a szokást tenni törvény­k­ezés alapjául nem sokkal jobb, mint lotteriára bízni a’ peresek ügyét. A’ felsőbb rendeletek vagy a’ meglevő tör­ ,­vény viszhangjai ’s legfelebb azok teljesülését szorgalmazók, vagy törvényi magyarázók és pót­lók , vagy törvény hiányában rendszabályul szol­­gálandók , vagy végre lehetnének törvényellene­sek. Az első esetben áll az, mi a’ törvény sza­vairól mondatott; másodikban áll azidézett 1791. 8. törvényczikk; harmadik és negy­edik esetre azt mondja az 1791. 8. „Edicta seu sic dictae patentales in nullis unquam regni judiciis ac­­cept­ari possint.“ Máre ha a’ sieres ügyét felsőbb rend­eletekhez alkalmazza, egy-egy lelkes ’s tán szájas táblabiró buktatja meg, ellenesetben meg­történhetik , hogy felsőbb bírák előtt bukik , min­­denik esetben a’„ki utoljára nevet az nevet jól,“ csak hogy a’ szegény izeres nem tudhatja, mi­­t késip lehessen utoljára nevelni ? ill . bizonytalanságban valóban magyar per­lekedési kedv kell, hogy a’„törvény útja“ töm­kelegéhez merjünk folyamodni személyünk és vagyonunk bátorságosítására. De kísérjük tovább kétes urain a’ vakmerészt. A per küszöbén először ,a’ fibrek term­é­­szete ölük elünkbe. Tudjuk, h­ogy pereink hosz­­szú , rövid vagy rendes, és legrövidebb folya­mnak , a’ mint t. i. négy, kettő vagy egy ter­vévi szakon kellene lefölyniok. Ezenkívül van­nak még a’ legrövidebbnél is rövidebb folya­mnak, mellyek t. i. ott kezdődnek, hol vég­ződniük kellene (elégvételen ) ’s tán ott vég­ződnék , hol kezdődniük kellene, l. i. egy se­reg jobban kifejlett jeles kérdésén, melly­ekért rejtői talió mellett tovább t­­rlekedhetni , vagy 52 évig mindig új siert kezdhetni, ’s igy vég­ződnek legalább is félszázadra kiható kit bizony­tala­nságon. A törvényszakot (periodus) törvényeink minden következtetésből kivonh­atólag szó sze­rint értik, de mivel ez gyakorlatban kivihetlen, a’ szokás más nagyon eltérő magyarázatot adott, s ma valóban a legrövidebb jiernél is rövidebb f­oly­amú jier lenne, melly minden tör­vény sza­kon legalább egyszer látná nem mondom a’ki-

Next