Társalkodó, 1845. január-december (14. évfolyam, 1-104. szám)

1845-09-18 / 75. szám

pasztalni azon szellemigázó hidegséget és elmellőzést,amely­­lyel jobbadán mindazok iránt már itt is viseltetnek , kiknek a’ sors nem mérte vékával az aranyat ’s kiknek születése nem örömet hanem szomorúságot hozott a’ házba,mellynek tagjai; és midőn az illy aggasztó bánásmód napi­renden van iskolá­inkban, önkénytelen is növekszik a’gyerm­ekben azon talán a­­lapos gondolkozásból származható­­meggyőződés,hogy ná­lunk csak annak van kelete és becse, mi külső fényt mutat, és a’ szemet kápráztatja ugyan, de benső érdeme gyakran sem­mi sincs; ’s igy ezen meggyőződéssel vagy elkeseredés vagy pedig — főkép ha otthon is szakadatlanul hallja az illy biz­tató szavakat: „lásd fiam, mi lehet még belőled“ —azon sze­rencsétlen eszme támad fejében, hogy az életben nagyobbat kell mutatnunk , mint a’ minek valósággal vagyunk , ’s ezen eszme utján nem ritka a’ megfeszített erőködésben Phaedrus békájának szomorú sorsára jut. De mások is­—kiknek elmé­jében nem foganszott meg ezen jóra semmikép sem vezethető idea, miképen hivatal nélkül az ember nem ember—vall­jon legjobb esetben mit tehetnek? 5—6 éves gyermeküket bevezetik az elemi iskolába, hol 2—3 évet elhever, ekkor még mesterség-tanulásra gyönge és talán kissé lágyfejű is, felad­ja tehát — más jobbnak hiányában — a’ diák iskolákba, és ta­nultat véle ollyanokat, mellyeknek nem csak hogy hasznát nem veszi soha, de a’ mennyiben hiában tölti el ott éveit, a’ lucrum cessans némellyiknél igen is magasra rúg. Hogy e’bajnak általányos orvoslását némikép megkezd­jük, ’s e’ tekintetben se maradjunk meszsze hátra a’ szeren­csés iparvállalatokban mindinkább előre haladó nemzeteknél, gondolkoznunk kell az ipariskolák hová hamarábbi életbe lép­tetéséről. Az 181-sik évi böjtben — midőn t. i. hoszszu farsang , után megszokta az embereket szállni a’ vezeklési szándék — már nem tudom mellyik politikai lap pozsonyi tudósítója­ira , hogy az országgyűlési követek egyik pártja — mert hiszen nálunk már annyira mentek a’ politikai felek , hogy a’ leg­szentebb ügy mellett is pártokra szakadnak, ’s némellyek ké­pesek a’legnemesebb irányú egyesületet vagy intézetet vagy bárminek nevezzük — depopularisálni , ha politikai színek ’s néha egy kis más valami is úgy kívánja — tehát a’ követek egyik pártja tetemes öszszeget írt alá egy ipariskolának Pes­ten leendő megalapítására , de ugyanekkor ő fölségének ab­beli kegyelmes ajánlata, hogy az ipariskolának Pesten föl­állításáról gondoskodni fog—azon határzatra birá a’ Ren­deket, hogy ők mind a’ mellett is ebbeli szándékuktól el nem állva más városban fogják a’tervezett intézetet létesíteni.­• És midőn az illy értelmű sorokat olvasom , öröm és az egész nemzet érdekében hála kelt lelkemben mindazon nagyok iránt, kik nem csak ajkukon pengetik, de szivükben is hordják ha­­zájok szent ügyét; örültem pedig főkép azért, mert volt okom sejteni, hogy ugyanazon uraknak, kik anyagi tekintetben az érintett intézet fölállítását munkába vették,­ érdekökben fog feküdni egyszersmind , hogy azt olly szellemi alapokra ál­lítsák, mellyek az intézetnek örökké maradandó becset és vi­rágzó jövendőt fognak eszközleni. — Azóta más­ fél év folyt el, de — azért , mivel az egész ajánlat egy fényes farsangi mulatság resultatuma, ’s egy kis nemes versenyből, ’s illető­leg boszuból eredetinek íratott, vagy valamelly akadály gör­dült a’nagyszerű terv foganatosításának elibe, vagy talán a’ tudósító légből kapta az újságot ? — meghatározni, nem me­rem, de másfél év leforgása alatt az olly szép és nagyszerű ajánlat megtestesítéséről egy hangot sem hallottam, ’s ekkér az egészet, míg az ellenkezőről meggyőződni alkalmam nem leend, meghiúsultnak kell tartanom. Az ipariskolákat úgy tekintem, mint olly intézeteket, mellyek nélkül alkalmas és okszerűn gazdálkodó iperűzőket nem képezhetünk ; sajátja lehet némellyeknek hasonló inté­zetek nélkül is a’ természettől nyert ügyesség, de tud e mes­­terileg lovagolni az, ki a’ lovaglást soha nem tanulta ; ipar­iskolában lépnek mesterembereink a’ civilisatio azon fokára , amelly ha hatalmokban van, nem válik szégyenökre a’ világ e­lőtt raegvallani, hogy magyarokká születtek ; ezek varázsol­ják idővel — sőt talán minél előbb — az ipar­ űző osztályt a­­zon kellemes helyzetbe, mellyben már nem csak arany hegyek után — mert ez a’ legelső és a’ szorgalom mindinkábbi ki fej­lesztésére legfőbb inger — fognak sovárogni, hanem a’ mel­lett, hogy ezeket könnyebben elnyerik , még a’lelkekben föl­ébredt tökélyesbülés eszeméjétöl áthatva arra is törekszenek, hogy az ipart minél magasb fokra emeljék , ’s ekkép nemes büszkeségek fölébredtével a’világ előtt a’nemzet tekintetét is emelendik, ’s ez úgy hiszem — majd nem egyedüli ut, melly némi csábszerű ösztönül bir arra, hogy azok is , kik eddig az iparűző osztálytól idegenkedéssel fordultak el, gyermekeiket ugyanezen osztály tagjaiul fölavatandják; mert hány apa van, ki gyermekét csak azért nem nevelte mesteremberré , mert­­ félt a’ világ nyelvétől, nehogy ez szemére vethesse, miképen fiát iskolába sem járatta. Az ipariskolák fölállításával az illy rágalmazó beszéd meg­szűnik,mert hiszen az iparüzök is fog­nak majd iskolába járhatni. De fogják kérdeni, hol szerezzük öszsze az ipartanitás­­ra szükséges egyedeket ? a’ tekintetben azt vélem , hogy va­lamint a’ kisdedóvó intézetek szaporodtával önkényt támadta a kisdedóvókat képző intézet felállításának szüksége, épen úgy nem lehet az­­ipariskolák sűrűbb felállítását addig szóba sem hozni, míg ipartanítókat képező intézetről nem gondoskodunk; addig pedig míg illy intézetünk nem létesül, nincs­­ elég ha­zánkfia , ki a’bécsi Polytechnicumban , legszebb sükerü ta­nulás közt végzé éveit, ’s örömmel engedné sőt kérné magát alkalmaztatni ? nem férfias, nemzethez illő tett volna é ke­nyeret adni azoknak , kik hogy nemzetök műveltebb tagjai kö­zé soroztassanak, külföldre mennek tanulni ollyanokat, miket — fájdalom! — hazájokban mindeddig sajátjokká n­e­m te­hetnek. — Uraim ! kiknek hatalmában van a’ szó és tett, szóljatok és tegyetek az ipariskolák ügyében , minden szó és a’ legpa­rányibb tett is áldást fog hozni rátok, nem szívemelő nem bol­dogító érzet­é áldatni ezerektől,mint az áldástalan semmit nem tevésben tespedni, ’s nézni az iparűző osztály nyomoru álla­potát, a’ midőn azt’virágzóvá emelhetnétek ? És nektek iparűző barátim! — kiknek leginkább érdeké­ben fekszik az illy intézetek létrehozása — valljon nem do­bogna e’ magasan kebletek—majdan ha az intézet nagyá születési örömünnepét ülenditek—ha büszkén mondhatná­tok el magatokról, ennyit és ennyit zsugorgattam meg fáradt­ságos munkám utáni keresvényemből, hogy az ipariskolák fölállításában tehetségem szerint én is közremunkáljak? te­­gyétek ezt, ’s az öntudat békétlen feljajdulása nem­ fog ben­neteket háborgatni soha. --------és Antal. Brun Róza. (Franczia beszély.) III. Más­nap hajnalban viaszosvászon-sátoros kis ko­csi állt az aranyműves ajtaja előtt. Az öreg Brun és Made­­lain a’ ládáknak azon ülés alá kötésével foglalkoztak, mellyen az utazók fogtak ülni. Mariane az ajtóban álla ’s még egy­szer intéseket, utasító szabályokat, jó tanácsot adott a’ fiatal nőnek, ki örvendve ’s nyugtalanul szemlélé a’szerény ko­csit. Brun Bruno végre szomorúan nézé magát körül’s meg­hitt lakától és megszokott életmódjától fölötte kedvetlenül látszék elválni. Egy paraszt, ki a’ kocsival volt menendő, egy ló fejénél állott, fütyörészett’s néha ostorát csattog­tató. ,Készen van minden, most már menjetek !– mondá az ö­­reg Brun, félre lépve , hogy helyet adjon Madelainnak, ki egy széket hozott, rmelly kocsihágcsó helyett volt szolgálandó;de a’ fiatal hölgy szék nélkül is szaporán a’ kocsiban, termett az­után mint gyermek örülve tapsola kezeivel, mondván ,,jer ! jer,Bruno,hogy mehessünk !“ — „,Ah, kedves unokaöcsém, vélé Mariane nagynéne,sovány arczát bucsúcsókra az arany­művesnek nyújtva, ,„nődnek nagy szüksége van a felvigyá­­zatra ’s nekem is veletek kellett volna utaznom.­­ sok ve-

Next