Nemzeti Ujság, 1843. január-június (38. évfolyam, 2-69. szám)

1843-01-04 / 2. szám

hogy népünk akármellyik osztály­a tisztelet­ben tartsa, puszta betűnek — nullának ne tekintse! Az én indítványom nem ilyen, hanem el van látva minden szükséges s jó tulajdo­nokkal, ugyanazért az általános pártolásra méltó is, amint ezennel a t. közönségnek szi­ves pártfogásába ajánlom is. Halljuk! Én hazánk több megyéjében, sok királyi püspöki s mezővárosaiban megfordultam, ezekben sok mesteremberrel, szabóval , asz­talossal, vargával, csizmadiával, szíj- s nye­reggyártóval, különféle kelméket áruló bol­tosokkal megismerkedtem s mindeniknek szájából tulajdon füleimmel halottam, sőt jegyzőkönyveikben tulajdon szemeimmel ol­vastam, hogy a ,Herr­­és ,Frau von­-ok, ties, r­agyságos urak s asszonyok nekik foly­vást iszonyú sok pénzzel tartoznak, és száz meg száz kérésre sem fizetnek, így a szegény jámbor mesterembert még inkább szegényí­­tik, buktatják, tönkre jutni kényszerítik, kenyerétől, becsületétől, hitelétől, gyerme­keinek neveltetésére szükséges eszközöktől megfosztják, a mesterségek virágzását aka­dályozzák, a kereskedést hátráltatják, a hi­telt csökkentik, az ipart, szorgalmat ölik s igy az egész hazának végtelen kárára van­nak! Ugyan hogy lehet a szegény mester­embernek kedve , mesterségét nagyobb s több költséget kívánó tökélyre emelni, ha véres verejtékkel megszolgált dija mellett leg­nagyobb szükséget kénytelen szenvedni? Ho­gyan vegyen a szegény mesterember búzát, rozsot, húst, sertyést, baromfit s a t. a szegény falusi paraszttól, ha az urak éve­kig nem fizetnek nekik? és hogyan vegyen a szegény földmivel egy kissé csinosabb ru­hát, ha a városi polgár termékeit jól meg nem veheti, vagy szegény­sége miatt vala­mi csinost még csinálni sem képes? Hogyan legyen kalmáro­s boltosainknak, kik minden portékájukat külföldről járatják, hitelük, ha tiz szán­tás után csak egyet­ fizethetnek meg és a fizetésben olly késedelmesek mint uraink? Hogyan legyen az ember szorgal­mas, iparkodó ,ú­jra szorgalmának jutalmát nem látja, a gyümölcsét nem élvezheti? A sze­gény , házbért fizető gyermekes vargának vagy szabónak folyvást három négy­száz fija hever kan az uraknál, s ennyi pénz mellett nem képes házbért fizetni, magának, fele­ségének, gyermekeinek kenyeret , fát venni, bőr­­­s­a­t, szerezni, kénytelen éhezni, fáz­ni, mesterségét fölfüggeszteni s kétségbe esve a legnagyobb ny­omorral küzdeni! Az urak folyvást csak varratnak, vesznek, csinál­tatnak, de nem fizetnek, nem fizetnek há­rom négy évig, m­íg a contó száz, két­száz forintra nem nő, ekkor pedig, ha a sok nyakukra járást, kérést, sürgetést többé ki nem állhatják, vagy másnál kezdenek var­ratni, venni, csináltatni, az előbbi mester­embert ezerféle hazugság- ámizgatás- sőt fe­­huzogatással bocsátván el, vagy adósságuk­nak egy részét nagy nehezen megfizetik, de nyomban rá épen annyit, vagy még töb­bet fizetés nélkül vesznek, varratnak, csi­náltatnak. Napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra bús szívvel várja gyakran a szegény mesterember adós urának városbai jövetelét — végre megpillantja őt a sokaság között , s ha el nem surranhat előle, teljes tisztelet­tel járul hozzá, fedetlen fővel, egész alá­zattal rimánkodik s kéri : fizessen! a tres ur nem fizet, pedig a szegény embernek épen oll­ szüksége volna pénzre, mint az éhezőnek a falat kenyérre , mert család­jának nem tud keny­eret venni, házbért nem tud fizetni, mesterségét nem tudja folytatni s a t. A­ttes úr azt mondja: „bizony most nincs pénzem , hanem jövő héten okvetlen bejövök s fizetek.“ A szegény ember vár 4— 5 fs hétig folyvást keresvén adós urát majd szállásán, majd a piaczon, de hasztalan, nem jó. Végre hosszú várakozás s sok hazug ígéretek után a szükségtől kény­szel­getve elmegy három négy órányi messzeségre adós urának falusi lakára gyalog , pénzét ottan megkérendő s bizonyosan meg is kapandó; de vagy hon nem találja a ties urat, vagy ez jókor észrevéve megérkeztét, ellen elő­le —­s nincs otthon, vagy csak szóba sem ereszkedvén vele, kiüzen neki: „most nem nem érkezik rá, majd a jövő héten bemegy s fizet.“ S a szegény fáradt, ellen mester­ember boszonkodva, káromkodva kullog is­mét vissza hazája felé átkozván minden go­nosz urat, ki a világon van, s búsulván előre, hogy családját oda haza nem vigasztalhatja meg. Ez uraim ! ill." ártatlan s magáé után fáradozó embernek sokkal nehezebben esik, mint esett hajdan a bűnös parasztnak, midőn két érdemlett ütleg helyett a divatozó vis­szaélés mellett tizenkettőt kapott, a ki ezt be nem látja, annak minden bölcsessége mel­lett nincs esze, minden jobb nevelése mel­lett nincs szive, emberi érzése. — Végre, miután a szegény ember többszöri fogadása s ígérete daczára sem képes a tímárnál vagy más­nál, kitől az anyagot, mellyből dolgozott, vá­­sárlotta, tett adósságát lefizetni, megjelennek nála a város elöljárói s holmi jobb ingó va­gyonát elexequálják, őt becsületétől, hite­létől, mesterségétől, kenyerétől megfoszt­ják, végképen tönkre teszik, ő pedig pén­zére várakozni mindaddig kénytelenitetik, mig a kegy­etlen ites urnak fizetni tetszik! S ez uraim! készség a szegénységen segitni ? ez rend, igazság, jobb nevelés eredménye?! S uraim, ezt ti cselekszitek, kik folyvást köz tanácskozásokba , határozásokba , ren­delkezésekbe, igazság ki­szolgáltatásába, má­soknak lecrkéztetésébe, mások kormány­oz­­tatásába, mások fölötti őrködésbe s a t., be­­folyni szerettek, magatok pedig a legszentebb természeti igazságot, kötelességet, mint igaz­ság s kötelességen fölül álló lény­ek szentség­­telen lábaitokkal vakmerően tapodjátok. És ti, azt akarjátok, hogy a szegény mester­ember nektek pénz nélkül dolgozzék, két há­rom évig várakozzék, megszolgált pénzét százszor kérje, utánna fáradjon s fárad­sága által felényire ismét megszolgálja ?! Ha illy urban jó szív, igazságszeretet, becsületérzés van, akkor az erdei tuskók­­ban is van. Az én indítványom tehát az, hogy mind­azok, kik a parasztság, városi polgárok s mesteremberek által ,Herr von 4. ,Fran von4, ttes ur, ttes asszony, nagyságos ur, nagy­ságos asszony czimmel szoktak üdvözöltetni, kik nemes létükre nyolcz iskolát végeztek s gyűlés, törvényszék, restauratio installatio s más ünnepély­ek alkalmával kardot szoktak kötni, vagy ha nem is oda tar­tozandók tör­vényesen arra köteleztessenek, hogy mind­azt a­mit vesznek, varratnak, csináltatnak, huszonnégy óra alatt i­omisse kifizessék, ha pedig ki nem fizetik , nyomban s imme­diate alterum tantumban exequáltassanak; valamint a mesterember vagy egyéb dolgozó hitelező is pénzét veszítse , ha huszonnégy óra alatt az alterum tantumbani executiót nem követeli. Tudom, azt felelendik erre sokan: „ez nemcsak kegyetlen, hanem bolond törvény is lenne.“ De kérdem: kik mondanák ezt? A parasztság nem, mert az a mit vesz, varrat, csináltat, meg is szokta fizetni s így mit sem törődnék vele; a köznemesség nem, mert ez is jobbára mindig fizetni szokott ; a domina- t isták nem, mert ezek is fizetni szoktak; a papság nem, mert csak ritkán szokott itt ott egy adós maradni; a nemesebb nemes nem, mert ezek most is minden kényszerítő törvény nélkül fizetni szoknak, tehát csak azok neve­­zendnék a törvényt bolondnak, kegyetlennek, kik általa érdek­eltetnének­, azok, kik más tol­laiva­ kevélykedni de fizetni nem szeretnek, kik másoknak törvényeket alkotni kívánnak, maguk pedig törvény nélkül élni óhajtanak — szóval: kik lelkiismeret, igazság, rend, kö­telesség s törvény nélkül mint madarak a lég­ben mindent szabadon tenni szeretnek. De nem is kellene e törvény szigorusá­­gait oll­ nagyon tartani, mert ha a tapasz­talásból mindenki meggyőződnék , hogy a tör­vény mindenkin mulhatlanul végrehajtatik és annak szigorúságát a világon senki ki nem ke­rülheti , bizony az illy executiok százszorta ritkábbak lennének mint most, mert jelenleg csakugy­an történnek hékekorba majd itt, majd ott, de akkor csakugy­an senki sem lehetne olly bolond, hogy önkényt rohanna a veszedelembe, olly lépéseket tenne, mellyek nyomban mul­hatlanul karára leendnének s ollyas mit vásá­rolna , mit immediate kétszeresen kellene megfizetni, sőt e törvény minden kényelmet pa­zarlót , vagy csak pazarlásra hajlandó embert olly tökéletes gazdává tenne, minőre őt hihe­tőleg egyetlenegy egyetem sem volna képes tenni. A­kinek pénze nem, de szüksége volna, szorítkoznék addig mig pénze lenne; akinek szüksége nem, de pénze volna, az előre meg­­vásárlaná azt, mit tudna, hogy rá legelőbb szüksége leend. A törvény mostani állapotun­kon semmit sem változtatna, hanem csak azt idézné elő, a­mi természetesen igen üdvös len­ne , hogy valamint most vásárokra mindnyá­jan csak kész pénzzel szokunk járni, úgy ak­kor mindent, mindenütt s mindenkor csak kész pénzen vásárolnánk. E szerint megszűn­nének minden adósságok, ennek következté­ben minden perlekedések, ingerültség, ha­rag, neheztelés, rendetlenség, erőszakosko­dás stb. és helyükbe lépnének a béke, csend, nyugalom, szeretet stb. Az én indítványom tehát senkinek sem ártana, ellene józanul senki kifogást nem te­hetne ; ellenben használna 1) az egész hazá­nak, mert az ipart, szorgalmat előmozdítaná, a kereskedést elősegitné, a hitelt szilárdítaná, a porokét megszűntetné, csend s nyugalmat szülendne; 2) használna a szegény mesterem­bereknek, kik kész­pénzért éjjel nappal ké­szek volnának dolgozni és nekünk jobb mun­kával, portékával szolgálni ; 3) használna vég­re azon pazarlóknak is, kik most elég eszte­len s meggondolatlanul mindent, mire távol­ról sincs szükségük, összevásárlanak, magu­kat nyakig adósságba vetik, azután pedig szem­­telenkednek, csalnak stb. mert akkor adós­sága nem, ellenben becsülete, tekintete lenne, s adóssága miatt emberek elől bírni nem kény­­telenitetnék , executiotól, szükségtől nem fél­ne, búbánat szivét nem eresztené stb. Ha azonban ez indítványom mégis igen kegyetlennek és csak azért is inpracticabilis­­nak találtatnék, mivel széles e világon egyet­lenegy országban sem divatozik: kész vagyok azt egy­mással, melly egy igen civilizált or­szágban divatban van, fölcserélni. Angliának minden bolondságait helyeseljük , dicsérjük , mindent attól tanulunk, minden institution , akár jók, akár rosszak, magunkévá akarjuk tenni, tehát vállaljuk el azt is, hogy itt is szabad legyen azt, ki adós s fizetni nem akar, bezáratni, zárva tartani addig, míg adóssá­gát lefizette. Ugy­ ésrak ez nem tetszik?! Azt elhiszem, s gondolom, hogy előbb fölforgat­nák a hazát sarkaiból, hogy" sem illy törvényt alkotni engednének— pedig ez Anglia institu­­tióinak gyöngye, és hazánkba átplántálva, szi­gorúan megtartatva, hazánknak százszor töb­bet használna, mint a majorátus -­s­zeniori­­tusok eltörlése, ezerszer többet mint egyhá­zunknak a rómaitóli függetlenítése, milliom­­szor többet mint hónapaink neveinek télelő-jel­­t tólra átváltoztatása — és mégis amarról sen­ki, ezekről pedig az egész haza komolyan ta­nácskozott! Tehát legyen szabad azt is, ki tíz forintnál valakinek többel tartozik és a megintés után kétszer 24 óra alatt fizetni nem akar, elfogatni, bebörtönöztetni addig míg fizet. Nem örömöm, hanem kis mulatságom volna abban, ha gy­űléseink, törvényszéke­ink, installatio­­s restauratióink alkalmával 10

Next