Nemzeti Ujság, 1843. január-június (38. évfolyam, 2-69. szám)

1843-01-14 / 4. szám

NEMZETI ÚJSÁG. Harm­incznyolczadik év. 4. szám. Pest, Boldogasszonyhavta i4kén­ 184­4. HAZAI ÉS KÜLFÖLDI TUDÓSÍTÁSOKBÓL. Alapító Miultsár István táblabiró, feladta Úzvegye. XARBISCH. filaxai napló. Kinev.: Korunk ügyei (Nép­­vélemény, közvélemény. Folyt.) Vodianer urnák bankja I. V­i­d­é­k­i lev. Szathmárból (m. közgyűlés vége : uj megyeház, illyr-ügy, egy nemes hatós eszközök­kel állt ellen a hatalomkarrali végrehajtásnak), Nógrád­­ból (m. közgy.: az ősiség eltöröltetik, egy tbiró be­széde e tárgyban), Ugocsából (fenyitó­­szék: rablók pőre; m­. közgy. fölsőbb parancs a tiszai malmok ki­szedésére, megyei lev), Posegából (m. közgy.: illyr­­ügy), Göm­örből (Rozsnyó városi tisztujitás), Erdélyből (országgyűlés: a szászok követelései, pörök folyhatása országgy. alatt; előleges: muzeum, orsz. terem, szin­ház). Rövid közi. (rablás és segedelem). fiülf. napló. Austria. Szerb-Franczia-Spa­­nyol-Poroszország. Schweicz, China. Rövid közi. Franczia-Angol-Olasz-Poroszország. Egyptom. Sajtó-őr. Tanítás módja. L­apvizsga. Jelenkor, Világ, Pesti Hírlap, Múlt és Jelen , Erdélyi Híradó , Prot. Egyh. isk. lap, (Pár szó Slaubner urnak). Társalgási terem. 1842. Hiv.jelentések a vakok intézete, nemz. színháztól. — Hirdető: HAZAI SVILPLÓ. kinevezések. a cs. s ap. kir. Fge Fren­­r­el­s­z Mihály és Keszlerffy János m. királyi ud­vari kamr. fogalmazókat titoknokká . Graff Károly teraesi kir. kamr. ügyvédet pedig valóságos kir. ügy­­igazgatósági ügyvéddé méltóztatott legkegyelmesebben kinevezni. Mórunk ügyei. (Népvélemény, közvélemény, Folyt.) Nem épen rosszul mondja Wi­el­an­d egyik politikai munkájá­ban ,,d­ass es blosse Täuschung sey, wenn wir etwas, das ihr Daseyn zu begründen scheint, bey einem* Volke wa­hr zun e­hm­e­n glauben;­­ mert lássuk, mit föltételez a bár csak —mint mondánk—■ fölületességen alapuló vélemény, vagy inkább véleménykedhetés ? Minden véleménnyel bizonyos ítélet ol­vad egygyé, — minden ítélet pedig, hogy pontos, hogy nyomatékos lehessen, hogy ne késztessék nélkülözni ama tiszteletet, mel­­lyet különben az ítélet igazságszerűsége szük­ségkép következtet, mellőzhetlen kellékéül teszi —• a) a szó alatti tárgynak hű ismere­tét; — b) annak a kellő ok­ok, és más vele rokonuk tárgyak iránti viszonyainak szem­léletét; •— c) miután ítélet forog fen, a lé­leknek mint ítélő bírónak minden előítélet, vagy balhiedelemtőli teljesen ment, elfogult­­lan szabadságát; — d) szenvedélytelen nyu­galmat, mert csak ez következtethet komoly elméletet a tárgy fölött; végre —. e) minden személyes érdekeknek, mellyek az értelem színét elhomályosítani és obiectiv igazság he­lyébe subjectiv nézeteket foghatnának állíta­ni, megtagadását, vagy legalább, a mennyire lehet, eltávolítását. Csak ezen, különben olly ritkán együtt föltalálható tulajdonoknak egyi­­tetni, s mintegy általánosan központositatni kellene, hogy a köz­hang igazság hangjának, és mint illyen, vezércsillagnak tartathassák; azonban ki fogja állíthatni, hogy fájdalom nem épen az ellenkező talál helyt; ki fogja állíthatni, hogy az emberek tömege rend­szerint képes egyithetni magában mind e tu­lajdonokat , mellyek a valóban fontos ítélet­tételre szükségkép kívántainak ? Egyes em­ber közönséges foglalatosságai és napi mun­­kálódásai sphaeráján kívül, — vajha csak ezeket is!­­— kevés tárgyat ismer, és ismer­het teljesen és alaposan; még kevésbbé éle­­sü­lt és eléggé gyakorlott értelmisége bizonyos, napi foglalkozásai körétől idegen tárgy felől összefüggőig és terjedelmesen eszmélni. Ezernemű okok igázzák ítéletét, mielőtt az teljesen eszmélve vagy épen kimondva lett volna. Kedély viharok vagy szenvedélyek hul­­lámoztatják lelke békés tengerét, holott csak tökéletes nyugalmi lét fogná lehetővé engedni meglátását annak, mi a fenékben hever; — és végre, mert olly igen gyarlók vagyunk mi emberek , hogy gyarlóságunknak vége nincs, legtöbbjeinknél egyre csak személyes érdek szül tett­ következményt olly arány­ban pedig, hogy legtöbbször, ebből egyedül, előre kitalálhatni a teendő ítéletet. —­ Van azonban eset, mellyben a tömegtől előbb vár­hatni pontos , teljes nyomadékú ítéletet; — s ez eset, midőn a teendő ítélet tárgya egé­szen egyszerűbb vagy kevesebb elemből van összealkotva; és tisztán erkölcsi természetű ; igy p. o. ha olly cselekvés fordul elő, melly csupán a magányos élet viszonyai körébe tartozik, és e kérdés, valljon a cselekvés jó-é­s vagy része lesz eldöntendő ; igenis ekkor a nyilvános közhangnak lehet és kell is sajátítni érdeket. De ekkor is csak és egye­dül a cselekvés törvényszerűsége körül fog­lalkozhatok az ítélet. A körülmények, mellyek igazolását vagy fölmentését tárgyazzák, rend­szerint egészen ismeretlenek az ítélkező előtt; — még kevésbé ismeri, és ismerheti az in­dító okokat, mellyek a cselekvőt cselek­vésre határozók. E titkon működő ösztönök gyakran a legélénkebb figyelmet, magánál a cselekvőnél is, kikerülik, ha saját szivét nem veti szigorú vizsgálat alá. Innen kell kö­vetkeztetni, hogy a közhang, melly vala­­m­elly cselekvés jogszerűsége fölött nem rit­kán biztos, igazságos ítéletet mond, csak igen igen ritkán ítélhet igazságosan a cselekvő személy erkölcsisége felől. — innen magya­rázható még az is, hogy becsületes nemes polgártársaikat valamint meg nem vető úgy le nem néző férfiak, tudva érzelmeik szep­­lőtlenségét, mit sem gondolnak az őket mél­tatlanul vádoló vagy ítélő véleményekkel. Innen következteti egy valaki is, hogy „mi­vel a vélemény­­—szerinte — az ember keb­lének földi istene, azért közönségesen szen­­vedelmes indulatokra gerjed, mellyek aztán az igazság szolgáltatásában nem ritkán mos­tohák. Innen van — úgymond tovább­á —, hogy alig tudunk a históriában vádlót nevez­ni, ki maga is nem örvendett volna, ha a közönséges gonosz tettről vádlott ártatlansá­gát bebizonyítja, mert alig hihetünk olly ca­­nibali szivet, melly valakit gyilkosságról vá­dolhatni örvend, é s ez oka, hogy a vét­ségek üldözésébe igen gyakran indulat s szenvedelem keveredik.“ Megtörténik ez maguknál az egyszerű tárgyaknál, melly­eknél ugyan mindenki sa­ját öntudatában találja teendő ítélete mér­legét és rendszerét; mennyivel gyakoribb tehát ez eset, ha a hozandó ítélet alá tarto­zó tárgy nagy, összebonyolított, vagy igen általános, vagy cselekvések­ és fogalmaknak egész tömegét foglalja magában; már ez az embertömeg ítélete alá nem tartozhatok, mert ezt minden elem­ lehetlenné teszi. Ha illy esetekben sphaerajukat túlhaladni merészük, ekkor mindig bizonyos hibát követnek el. Illy­­nemű tárgyaknál mindennemű véleményke­déstől tartózkodnak kellene, mert vélemé­nyük csak felületes, igaztalan, légből köl­csönzött lehet, és mint illy, kevés figyelmet érdemel. És ha némelly esetekben a közvé­lemény másként lenne is szerkesztve, egyre nem csekély eldöntést igénylő főkérdés ma­­radand: mint kell kezdeni bizonyos megha­tározott elvek szerint a valódi közvéleményt a vele ellentétben állótól, lehető bizonyos­sággal, megkülönböztetni? lehető-e ez? és minő álláspont kívántatik az egyes hangok látása­ s megszámitására? mert látszassák bár külszín-és lármájára nézve még egyszer oll­ hatalmasnak is valamelly vélemény, egyre létezendnek még­is attól különböző egyedi vélemények, több vagy kevesebb jelentőségű fontossággal birandók; mellyik térpont, s melly időpercz leend kiszemelendő a jól in­tézett számítás sommázására, hogy valami­kép a lármázok véleménye a fővárosban ma­gával a fővárossal, ez az országgal és ez az öszveggel föl ne cseréltessék.— Meddig embe­rek emberek maradnak, az emberi társulat­nak egyik része egyre ocsmányolandja azt, mit a másik dicsér, legyen az valóban dicsé­ret vagy kárhoztatást érdemlő. Egyik osztály il­lja azt mit a másik átkoz, sőt ugyanazon egy egyén is nem ritkán két kü­lönzött idő­­perczben kétféle, egymással ellenkező íté­letét nyilvánítja az egy ugyanazon tárgy fö­lött.— Kitetszik ezekből, vajmi nehéz sajá­títhatni véleményt; kitetszik leginkább az, hogy a néptömegnek véleménye majd nem is létezhető; a népnek, melly gondolkozni nem tud, melly mintegy vallásos ámulattal csüng azok szaván, kiket hatalmasainak , főnökei­nek tud, tud a nélkül, hogy tudná hódolata és engedelmessége valódi okát. Igenis az mi nép­véleménynek mondatik, véleménye v.inkább kivánata legtöbbször azoknak, azon kis számú egyénkéknek, kiknek érdekükben áll a né­pet nézeteik eszközeivé tenni és kik e czél­­ból minden lehetőt elkövetnek a bennük lé­tező szikrát általános lánggá gyula­sztani. És ki foghatná tagadni, hogy valának esetek, mellyekben sikerült is ollykor egy egész nem­zetet fanatizálni, de ha százezer kar emel­­kedik is ekkor egyszerre, ez korán sem azért történt, mert a százezernek mindenik egyéne ugyanazon egy véleményt élteté keb­lében , korán sem azért, mert reményei va­­lósulandónak sugallák a kort, melly után buz­gó i­m­á­d­s­á g epedend százezrek ajkán, de azért, mert mindenik mintegy ugyanazon taszítás, ugyanazon jelek által gerjesztetik mozgékonyságra, mert igy­­ön csak valósít­ható a néphősök zsarnokoskodhatása, igy elérhető a kor, mellyben átok, és bűn­bánat zeng a megcsalt százezrek ajkán. —És a fér­fiak , kik gyönyörködtető öncsalódásukban hitetik el magukkal, hogy ők legyenek egy­e­düli elárasztói a földi bölcsesség világának, és csak az ő génnek hevítheti át a világegye­temet. —d­e férfiak mondám a népnek végte­len nagyobb része által, melly között élnek, alig, vagy még csak neveikről sem ismertet­nek, és annál kevesebb, épen semmi befo­lyással sincsenek ennek véleményére. Szá­zadokon át írhatott volna egy Voltaire, egy Rousseau, Montesquieu, Malley bármit és men­nyit, a nép mitsem tudandott műveikből, mit sem jelölök, de hű egyre maradandóit és anyáinak véleményeihez. Üssön csak ki egy lázadás, hágjon föl a különben szétrombolt szoba asztalára egy nadrágtalan falm —­mint a Selyemárusban — s dörgő hangjával szó­nokoljon csak az összecsődült néptömeghez, tíz percz alatt e különben nadrágtalan falm többet eszközlend, mint a világ századon át élő legélesb elméjű, és szónokló illuminátor­­jai, javítói, és utópiák gyártói in compagnie valamennyien, mert ötszáz magához hasonló frigy társat gerjesztvén mozgásra, ezek ép olly rövid idő alatt más ötezer czimborátva-

Next