Nemzeti Ujság, 1844. január-június (39. évfolyam, 1-52. szám)

1844-01-03 / 1. szám

HAZAI ÉS KÜLFÖLDI TUDÓSÍTÁSOKBÓL. Alapitá­s Luk­sci István táblahivő, f­iadja ösvegye.­llarmin­czkilenczertik. év. 1. szám­ Pest, Boldogasszony hava­s­kán, 1844. TARTALOM. Hazai napló. Kinev. Korunk ügyei (Szabad ta­nácskozás.) Esküdtszékekről (a P. Hírlapnak.) Pozso­nyi tárcza. Vidéki lev. Gömörből (közgy. az alis­pán leköszön, tisztviselői helyettesítés éorteskedés ut­ján, követi fel., tolvajság). Nyitrából (közgyíil. pótló utánit., t.széki t.bírák névsora). Egy megyei bothős, Verőc­éből (közgy. követvár, köv. tud., tiszti kinev., hazafiasitás) .­ Külföldi napló. Spanyol-, Franczia-, Angol-, Olasz-, Orosz-, G­rog-, Törökország. Ilayu­. Pa­­raguay. Izéprizsga Jelenkor. Társalgási terem. Ikervárosi hirnök. Tár­sulatok. M. Gazd. Egyesület. Adakozások. Alapít­ványok. Kére­­m. Aprólékok. — Hirdető. N­AKAI RAPJRI. Kinevezés, a cs. é­s apost. kir. Felsége jeszeniczei Janko­vich Miklóst Nógrád megyének volt alispánját, Gömör megye főispáni helyettesévé méltóztatott legkegyelmesebben kinevezni. (M. T.) Mórunk ügyei. Rend lehet szabadság nélkül, de valódi szabadság rend nélkül soha sem létezett. (Majláth György or­­szágbirája. FORR. naplója. I. 300 l.) Szabad tanácskozás. — Magasztaltatik az alkotmányos rendszer, buzognak érette a nem­zetek és századunk az ó és uj világban számo­sat föltűnni és tökélyetesedni szemlél. Hanem valamint a népek egyénisége kü­lönböző , valamint a műveltségnek foka min­denütt másnak mutatkozik és az országok kö­rülményei nem mindig összehasonlíthatók, úgy ágaznak el a vélemények a c­h­arta, v. con­­stitutio kellékei s határai fölött is. — Itt a nép képviseltetik, ott a rendek küldik köve­teiket; itt elég polgárnak lenni, hogy válasz­tója legyen a nemzet törvényhozóinak is, ott óvakodóbbak és e jog csak a közterhek vise­lésében tetemesben részesülőnek engedtetik; itt egy terembe gyűlnek a nemzet minden vá­­lasztottai, ott külön táblákra, kamarákra, v. házakra oszolnak el; itt örökös a törvényho­zás első testülete, amott vagy a király nevezi ki egész éltökre a tagokat, vagy a nemzet csak bizonyos évekre jelöli ki. Aztán a „vető“ is hol korlátlan a fejdelem kezében, hol csak ideiglen fölfüggesztést eszközölhet. A minis­­zerek végre majd valósággal felelősek, majd erre csak ígéret adatott, vagy talán e kérdés egészen elmellőztetett. Úgy hogy itt is igazolva látjuk Persius ős tapasztalását: Miile hominum species et rerum­ discolor usus Velle suum cuique est nec voto invitur una. De egyben minden népek megegyeznek. A századokon át kifejlett intézmények, a fej­­delmektől ,,octroir“ozott charták, a souverain népektől életbe hozott rendszerek egyet, mintha az alkotmányok élete föltételezné, mind­nyájan bírnak, követelnek és ez egy—zasza­ljad tanácskozás, vagy­is az eltérő véle­mények kölcsönös méltánylása, az elágazó né­zeteknek békés kihallgatása s illedelmes, vagy a mint mondani szoktuk, parlamentáris bírá­lása.­­ A szabad tanácskozás alapszabálynak ismertetik a Columbus által fölfedezett világ részében , azt mell­őzheti ennek tartják a ködös Albion komoly lakosai, azt nélkülözni nem akarják Lisboa vagy Madrid cortesei,azt szük­ségesnek hirdetik Frankhion és a ketté vált Német­alföld kamarai és a­hol Skandinávia hideg éghajlata alatt az alkotmány fája gyöke­ret verhetett, vagy a német népek közt föl­virágzott, szintúgy biztosítva van az mint fű­szeres Ceylon illatos tetemeiben; sőt ha Ka­­lergis s Makrijani váratlan merényei parlamen­tül adandnak a népnek, mellynek ősei egykor Pisistratus, Pericles s Demosthenes szónoklatát csodálták, e kellékéről a nyilvános tanács­kozásnak gondoskodni bizonyára ott is czélsze­­rűnek tartanálak. Hát ama nemzet, melly minden Asiából kiömlött vándor népek között eddig csak egy maga tette sajátjává Európa polgári műveltsé­gét ? Oh ennek is az évezredes tapasztalás s bölcs fejdelmei az alkotmányos életnek emez alaptörvényét régen megadák! Száműzetve ná­lunk is országos rendeletek által bár­mi gyű­lésen előfordulható kicsapongás, el van tiltva régen törvény által a köztanácskozás helyé­ről minden korlátot nem tűrő szenvedélyesség és ha kinek keble nemzője nem sugalná, hogy fontos tárgyak fölött kábító indulatok befolyása alatt tanácskozni vészes, azt az hiedelem s má­sokat kímélő higgadtságra az 1723. 7. 57.59. t. czikkek komolyan figyelmeztetik. Nem a jó törvények hiánya kútfeje tehát bajainknak s panaszunknak, hanem vérünk könnyű fölfor­rása s kevés önuralkodás szeszélyeinken. Ez egyik fő oka egyenetlenségeinknek s örökös belviszályinknak, mellyek miatt Szirmay Laj. XVII. században, füleinkben már nem épen kellemesen hangzó , őszinteséggel monda Magyar magyart rontja,kár, bár több esze volna már ! Azonban még evvel épen nem akarom tagadni, hogy néha néha, midőn itt is ott is elköltözik tetemeinkből a törvénykövetelte csendesség s helyébe zaj jön és gúny s minden a mit hajdan a világ Momus isten boszontó találmányainak nevezett, egészen más­ok is ne léteznek; sőt igen! mert gyakran hadi ármány ez és több­nyire jó sükerrel koszorúzott terv, eltávolítni, elszoktatni a csatatérről az ellenvélemény baj­nokait ! Nincs mit kétkednünk eféle cseleken, hiszen Bentham Jeremiásnak sem jutott volna eszébe, hogy a parlamentáris küzdéseknek „Tactica“ név alatt adjon szabályokat, ha előtte tudva nincs, hogy azoknak hőseiből nyílt sisak­kal, hol szem elől elrejtett ügyességgel vívnak bajt „a népboldogítóknak“ szánt dicső polgári­ koszomért; tudják ugyanis jól ezen búvárai az emberiség gyengéinek, hogy a hajós kedvező­ szeleket kíván, a vándor görényüktől ment ösvényt, a szónok pedig hallgatóinak nyájas figylme után fohászkodik! Ki akarna süket fü­leknek beszélni? és a malombani hegedülés mu­latságnak vajmi kevéstől tartatik! Hanem olvashatjuk „Országgyülé­si Almanach­u­n­k­b­a­n“ a­mit némeilyek fü­leikkel is hallhatónak, miszerint „tűrni kell ott a közvéleménynek illyés kitöréseit, hol a bírálni akarónak tolla szabadon nem mű­ködhetik !“ — Megvallom, előttem igen termé­szetes, ha e mindenre följogosító tanokat poli­ticai hitágazataik közé örömest beszövik azok, kik ekkép a mindenható sajtónak kalifáivá, he­­lyetessivé avatvák föl; de némi körültekintés elég bennünket meggyőzni arról, hogy a tere­­mekben zúgó közvélemény korán sem a sza­bad sajtó pótlószere, hanem a minden áron győzni akaró pártoknak igen ismeretes divat­­fegyverük, mert vallján hiányzott-e a múlt század utosó tizedében a sajtószabadság ama népnél, mellynek diadalmas forradalmai Európát mint valamelly Vulkán kitörése a szomszéd vidéket mindig megrázkódtatják és még is haj­dan Robespierre a rettegetés rendszerének ke­gyetlen föltalálója köte némberekkel törté meg a karzatokat, hogy a „meg nem vesztegethe­tő“ népszónokot hangosan magasztalják, s bá­tor ellenes ékesszólását elfojtsák. *) Avagy kivánunk-e szabadabb sajtót, mint most Raj­nán túl? a királyt és kamrákat, az egyházat és a morált, a saját jogot és családi életet kényé­re gúnyolja, ostromolja és még is Delongloup­­nak voltairianismus ellen intézett leczkéit s a ministerium által kegyelt Rossi­nak oktatásait ismét csak zaj és lárma által gátolták, akadá­lyoztatták ! —■ Emlitsem-e Madridnak legújabb botrányait? — Nem a sajtó békéi szülik hát a tanácskozásokat elörő erőszakot, hanem az el­len­véleményt minden fegyverrel ostromolni kész türelmetlenség épen úgy , mint a macska­­zenék gyönyörű találmányát is, melly Apolló s húgainak legnagyobb örömére már nem csak sző­ke Dunánk mentében harsog, hanem az isza­pos Nílusnak partjain is mutatja az európai műveltség után sóvárgó (?) Fellárkat! A mi rész, mint a kóranyag legkönnyebben terjed! Ám de legyen bár­mi oka s eredete eme busitó tüneményeinknek, annyi bizonyos hogy tűrnünk nem szabad azt, mit törvényeink nyíl­tan roszalnak­, szenvednünk nem lehet azt, mit jogkönyveink hangosan kárhoztatnak. Uraim! kívánjuk országos rendeletinket polgáraink élet­szabályává tenni, álljon tiszteletben a templom, mellyben nemzeti közakaratnak kereszteltet­­tek; kívánjuk becsben tartatni a következ­ménydús megyei határozatokat? —s legyenek higgadt fontolgatás, koszas eszme­­­cserék s kölcsönös fölvilágositás sokat ígérő szüleményei, ne pedig lázas tusák s harczias fortélyok vét­kes gyümölcsei i­llosz magból jó növény nem keletkezik és a beteg föl­gyógyulásához mi re­mény sem lehet, ha orvosa a gyógyszerek hiányát halált hozó méreggel pótolgatja. Már pedig szabad-e kétségbe hozni, hogy a zavaros gyűlések s rendtapadó tanácskozá­sok még soha sem alapiták meg a nemzeti köz­jót, soha nem biztosíták a polgári társaság boldogságát?— Mindenütt közjeleknek tapasz­taltattak ezek, mellyekre a szabad állodalmak- Éd|lek, hol veszélye hol végenyészete követke- KL* Vérben készült leáldoznia magyar szabad- Wnapja, midőn a rákosi gyűléseken a taná­­r^^ok szavát a népzugás elfojtotta és Hatva­non csak Werbőczynek lehetett órákig vádolni „a főaristocratiát és magas derűst.“ Szálkán érseknek védelme pedig már nem tetszett, és a nádor meg ország túrájának beszédeik nem törettek. Siralmas napok következtek Frank­hon lakosira is, midőn a nemzet képviselőin a karzatok uralkodtak és panasza hallatszott Vergniaudnak, az ész és szónoklat által tün­döklő Girondisták főnökének (mart. 11. 1793.) Micsoda szabadság ez, ha annak apostoli mond­ják: szabadok vagytok, de úgy gondolkozza­tok mint mi, különben a nép boszuját költ­jük fül ellenetek; szabadok vagytok, de ha­joljatok meg a bálvány előtt, mellynek mi ál­dozunk, különben a nép boszuját költjük föl ellenetek ; szabadok vagytok, de velünk együtt üldözzétek azokat, kiktől mi becsületességük s belátások miatt félünk, különben a nép boszu­­ját költjük föl ellenetek!—­ Végre még a Kár­pátokon túl, hol a vitéz lengyel eldarabolt ha­záját, száműzött nemeseit, elnyomott szabad­ .) I. A. Bőst. Gesch. der Reform, und Revol. von Frankreich, England und Deutschland 1. 175. S.

Next