Nemzeti Ujság, 1845. július-december (40 évfolyam, 102-205. szám)

1845-10-10 / 160. szám

nem egy nemzetes urra lehetne mulatni, mint uj nagyságos urra. Várhellyi. O) LAPSZEMLE. Pesti N­ii'lup. (535. sz.) Főczikkében „Mi teszi megyei rendszerünket az alkotmány biztosítékává?44 czim alatt maga lapvezető báró úr értekezik, s miután saját elveit a B. P. N­. megtá­madásai ellen védelmezőleg eléggé szerencsétlenül polemizált, végre a józanabban gondolkozóknak azon állítását, miszerint a kinövésektől megtisztított me­gyei rendszerünk alkotmányunknak nem csak jelenleg teszi egyik fő garantiáját, de egyszersmind ollyan, mellynél mi magyarok, helyzetünkben jobbat s biz­tosabbat nem találhatunk, bonczkés alá, vagy in­kább kinzópadra vonja; s azon tulajdonokat, mellyek felfogása szerint megyei szerkezetünket az alkotmány biztosítékává teszik, megemlítvén, oda nyilatkozik, hogy megyei rendszerünk tulajdonkép csak akkor ga­­rantiája alkotványunknak, midőn garantiára szüksé­günk nincsen; de például egy olly kormány ellené­ben , melly a törvényességnek még színe után sem vágyódik, nem megyei rendszerünk, hanem egye­dül törvényhozásunk nyújtott s nyújt biztosítékot, melly­­nek az alkotványosság valódi garantiája, t. i. az adó és hadsereg meghatározása jogaiban fekszik. Boldog Isten! hova nem ragadhatja az embert a félszeg hrány és ferde combinatio! hát a magyar törvényhozás azon alkotó része, mellynek hatáskörét szerző olly igen terjeszteni buzgólkodik, nem egyenesen s tisztán ki­folyása é a magyar megyéknek ? avagy lehetne é a magyar törvényhozásnak, „az alkotmányosság va­lódi garanciájának”, az adó­s hadsereg mennyiségé­nek meghatározásában, a megyék többségének nyil­vános utasítása és kívánsága ellen intézkedni? fe­lelet : nem, mert akkor a megyék többségében nyi­latkozó nemzet szabadsága egyenesen a követek ön­kényének igája alá szok­h­atnék. Hol tehát az adó és hadsereg meghatározásában helyezett alkotmányosság valódi garantiájának ultima ratioja? felelet: a me­gyék többségében, vagyis a megyei rendszer­ben. Igen, tisztelt báró úr! a magyar törvényhozás azon alakjában, mellyre jelenleg kifejtett, nem ma­ga a nemzet, hanem csak képviselője a nemzetnek; a nemzet pedig az, melly országszerte lakik, az egész országot bírja, és különösen a megyékben nyi­latkozik , hol a „semmit rólunk nélkülünkben44 rejlő arany szabadságát főleg az által gyakorolja, hogy még országgyűlési követét is megkötheti, miszerint „róla nélküle44 vagy „róla ellene44 semmit ne tehes­sen , és a „róla ellene44 hozott intézkedést csak ak­kor tiszteli, ha azt az országgyűlésen nyilatkozó me­gyék többsége kívánta, ha a felső tábla elfogadta, s a felség sanctionálta, azaz: ha törvénnyé vált. És igy harmadik tulajdon , melly által megyei szer­kezetünk az alkotvány biztosítékává válik, mellyet azonban szerző — mint ellene szólót — igen bölcsen mellőzött, az, hogy a magyar megyében még a tör­vényhozás sem gyakorolhat önkényt; mert hacsak a követek hűtlenül nem sáfárkodnak, ollyasmi soha törvénnyé nem válhatik, mit a megyék többsége nem kiván vagy épen ellenez; ellenben törvénnyé vál­­hatik mindaz, mit az összes nemzet kiván, habár egyes megyének nem tetszenek is. És is ez oka, miért hogy mi, mint magyarok, a „semmit rólunk nélkülünk”4 elvben rejlő, s megyéinkben közvetlen élvezhető magyar szabadságnak szent palládiumát, ki­terjeszteni igen, de holmi centralisatioi boldogtalan esz­mék­nek balgatagul feláldozni, mindörökké vonakodni fogunk.—Egyébiránt figyelmeztetjük tisztelt olvasóin­kat s az egész magyar közönséget, hogy ugyanazon nemes báró, kinek vezetése alatt a P. N­. i. e. január 23-án, fel nem foghatván mit jelentsen az: „M­. vezérlete vagy vezetése mellett szerkeszti N.N.44. el­lenünk s a B. P. N­. ellen olly keserű gúnnyal mél­­tóztatott kikelni, most önmaga az egész olvasó kö­zönség előtt nyíltan bevallja, hogy bit a P.H. is már egy évnél tovább ö általa vezettetik, kö­vetkezőleg hogy már jan. 23-án is ö általa vezette­tett. Már miután a „vezetni4” szónak ma sincs e­­gyéb értelme, mint volt jan. 23kán, kérdjük: illet­é, szabad volt é, lehetett é a P. Hírlapnak pirulás nél­kül öntettét másban gúnyolni s kárhoztatni? Való­ban különös egy centralisatios loyalitás, melly önök hitelét aligha nem fogja kissé decentralizálni! — no de semmi, hisz ez csak mnemonikai fiasco! — (536. sz.) Főczikkében ismét lapvezető báró úr értekezik illy—mystificalióra számított — helytelen kérdő czim alatt: „Mit szükség erősítenünk, törvény­­hozásunkat-e, vagy megyei rendszerün­ket?44 s miután a logika kigúnyolására merő álo­koskodásokkal több mint két hasábot megtöltött, azt kívánja , hogy a megyék „természetes hatáskörükbe szórhassanak, s tisztán a törvényhozáshoz tartozó tárgyakkal ne bízassanak meg.44 És e kívánat igen helyes, ha helyszerinti értelemben, azaz úgy véte­lik , mikint írva jön; mert hogy a megyék a tisztán törvényhozáshoz tartozó tárgyakat via facti megyei­­leg el ne dönthessék s foganatba ne vehessék, a­hol pedig illy visszaélések csempésztettek a megyei rend­szerbe, azok eltöröltessenek , s a megyék a maguk természetes , azaz törvényes hatáskörükbe szórhas­sanak, ez minden esetre a maga rendén van; de mi­dőn szerző a megyék törvényes hatáskörét olly mó­don kívánja megszoríttatni, hogy azok országos tár­gyakról ne is tanácskozhassanak, a hozandó s ál­taluk is megtartandó törvények anyagáról ele­ve ne is vitatkozhassanak, az országgyűlési kö­vetnek utasítást ne adhassanak, a követet sem­miféle esetben feleletre ne vonhassák, hanem an­nak mind eszében, mind szívében eleve vak en­gedelmességgel kompromittáljanak , szóval, hogy a magyar megyék saját szájukra hétszeres lakatot zárván, a képviseleti rendszer külföldi recipeje sze­rint más szájával kívánjanak s kénytelenittessenek jól­lakni ; midőn mondom szerző ezt kívánja , akkor ő egyenesen a képviseleti törvényhozás érdekében mű­ködik ; de akkor igen fonákul függesztő értekezése töli be azon czímkérdést , hogy „mit szükség erő­­sítnünk, törvényhozásunkat-e, vagy me­gyei rendszerünket?44, mert a józan logika sza­bályainál és a dolgok természetes állásánál fogva , akár minemű törvényhozást csak törvényhozással le­hetvén összehasonlítani vagy alternatívába tenni, a czimkérdést szabályszerűleg így kellett volna felál­­lítnia: „Mit szükség erősítnünk, a megyék utjáni törvényhozást-e, vagy a képviseleti rendszer utján­it?44, s akkor, ha magában az ér­tekezésben nem is, legalább annak czimkérdésében lett volna némi logikai összefüggés. KÜLFÖLD. Francziaország. Garnier-Pagés-nek vá­lasztóihoz tartott beszéde az összes franczia sajtót izgalomba hozó. Mindenesetre vannak benne fontos helyek, jólehet a szónok politikai nézetei elvont áb­rándoknál nem egyebek. Garnier-Pagés szerint három hatalom küzd az uralkodásért: első a morális hatalom, melly — mint magából értetődik — Franczia­­ország által képviseltetik; az ipari hatalom, azaz Anglia; s a durva, vad hatalom, azaz Oroszország. Engedtessék-e a vad hatalomnak a győzelem? Ez an­nyit lenne, mint a világot a vadság korszakába visszave­zetni. Vagy az ipari hatalomnak? De ez önző, vak, csak személyes érdekek által vezéreltetik, az arany utáni szenvedély által megbűvölve, neki minden eszköz jó, pénzért mindent elnyel, megsemmisít; illyen Anglia, így tehát a morális hatalomnak kell győze­delmeskednie, mert ez által jutott Francziaország a műveltség élére s ez által győzedelmeskedett a szö­vetséges seregek felett. Annálfogva Francziaország­­nak épen nem szabad egy lehelsen szövetség kötését ezen ellenmondó s ellenséges hatalmakkal megkísérle­­ni, hanem Európa központjának szövetségét annak ága­­zatjai ellen, egy szövetséget Franczia-, Spanyol-, Olasz- s Németország között Anglia s Oroszország el­len. Természetes, hogy itt Németország csak a „hamu­­peper44 szerepét játszaná, ki, még a kevély nővérek tánczolni mennének, a szolgai házi ügyeket kényte­­len ih­etnék vinni. A „J. des Debals44 mulattatónak ta­lálja , hogy Garnier-Pages az országokat olly gyorsan összeolvasztani tudja, s olly könnyen Európa felett rendelkezik. Guizotnak a csekély tahitii ügy bizonyára nagyobb fáradságába került, mint Garnier- Pagesnek beszédében­ rögtönzött világhóditása.Gar­nier-Pages beszédének fontossága az ellenzék ama százezer részecskéi, mellyekre az oszolya van, fe­lek­ nyilvánított nézeteiben fekszik ; előbb azt gon­dolák, hogy az ellenzék minden részecskéje elegen­dő , hogy mások urává legyen, azonban ezen kép­zelődésből most kijózanultak , mivel maga Gar­ni­er-P­age­s is egységet s kibékülést hirdetget az ellenzék különböző töredékei között. Ez utóbbira a „J. des Debats44 megjegyzi, miszerint felette, keve­set gondolkozni, épen nem árlandó conservativeknek. Németország­. (Könneritz kir. szász státusminister nyilatkozványának folytatása). „A pa­pok körutazásokat tettek, hogy nézeteiket, tanevei­ket s követeléseiket továbbá terjesszék; egyletek alakultak, azok szélesztésére; nyilvános gyülekeze­tek tartattak ezerek összesereglése mellett, s itt ama ügy mint az egyház fogalma, a tanelvek s ered­ményei felett az egyházban nyilvánosan tanácskoz­tak; az alapelvek, mint például: „nincs szentegy­ház 44, ha jelen többet ér mint a múlt,44 nyilván hirdet­­tettek. Mi szolgált ürügyül ama szomszéd országok­­bani mozgalomra: váljon nem-e egy vélt benső szük­ség ? nem­-e egy határzott philosophiai irányhozi áta­­lános vonzalom? nem-e egy durva túlzó párt egy­oldalú kedvezéseitőli aggodalom? ezt elemezni a szász kormánynak nem lehet. Annyi azonban bizo­nyos, hogy Szászországban ez utósó tekintetben visz­­szahatásral ok nem létezett. Szinte akkor megkísér­­tetett azon mozgalmakat Szászországba is átültetni. Szászország egyes papjai—jólehet nagyon csekély számmal — külföldön ama népgyülekezetben részt vettek. Nyilvános felszólítások bocsáttattak ki Szász­országban az ő mozgalomhozi csatlakozásra. Sőt mi több, egy pap nyilvánosan tanácsla, hogy az evan­gélikus egyháztól eltérjenek s az úgynevezett ném­et­­katholikusokhoz lépjenek át. Egyszersmind gyűlések tartottak ama tárgyak nyilvános taglalgatására, egy­letek alakultak, s azon mozgalmak vezérei a szom­szédországokban résztvenni hivattak. Ha illy, nyil­vános beszédek tartásával vegyes, népgyülekezetek s egyletek képzése már magában véve rendőri tekin­tetben meg nem tűrhetők valának, annál kevésbbé voltak megengedhetők, e tárgynál, mellyet illettek. S ha e mellett minden vallásos hit alapja kérdőre vo­natott, akkor a népnek legszentebb érdekeiben érin­tetnie s felizgattatnia, az egyházi békének pedig megzavartatnia kellett. Sőt maga a protestáns egy­házra nézve is, ama törekvések, mint azok legkö­zelebb külföldön nyilvánultak , nagyon veszélyesek­nek tartottak. Ha a főnököknek sikerülend e közös vallás helyébe az észt állítani, akkor minden val­lástanárnak szabad lett volna, minden korlátozás és szabály nélkül azt tanítani, mit egyesek saját esze nemcsak a sz. Írásból kifürkészni képes, hanem an­nak legvilágosabb helyeivel ellentétben, azt tartani igaznak, mit ő jónak talál, s igy, minthogy minden egyesnek felfogása különböző lehet s leend, az egy­ség, melly minden egyház lényegéhez tartozik, azon­nal megzavartatott volna. A protestáns szabadság ürügye alatt más irányban ép olly könnyen a kath. egyház hitelvei tanitathattak volna. Annálfogva egy­házunkra nézve az atheismus és pantheismus ép olly veszélyes lehetend, mint a katholicismus. Ha az egy­házi alkotmány körében egyes helybeli egyházi köz­ségeknek , korlátlan önállomás engedtetnék, akkor a kisebbség, szavazás által egy sokkal súlyosabb val­lási kényszerítésnek s egy véletlen, folytonosan változó többségnek lenne alávetve, s a közös egyház ép annyi egyházra vagy felekezetre oszolnék, mint a mennyi helybeli község létezik. S épen nem kell hinni, hogy az úgynevezett protestáns világosság barátainak tö­rekvései nagyon is setét színekkel vannak előtüntetve s a veszély nagyon is nagynak rajzolva. Egy olly törekvés, melly minden magasbat s istenit meg­vet , mire czéloz légyen , a Halléban aug.­ián tar­tott nyilvános gyülekezetek utóbbikainak egyikében , ama párt vezére nyíltan kimondá. A többiek közt ki­jelenté , miszerint a protestáns barátok ezután a sza­badtudomány nevében s alapján minden tekintélyi hit ellen óvást tesznek. A mostani hívők minden tekin­télyt megvetnek, csak egyhez, Krisztus tekinté­lyéhez ragaszkodnak még erősen. De ezen elv , a tekintélyt egy helyen megtartani, ép olly hamis elv, mintha minden helyen megtartatnék. Azért kénytelen ezen egyetlen pontot is, utósó védfalát (K­r­i­s­z­t­u­s tekintélyét) elhagyni, s a szabadtudomány szellemének engedni44 sót. Most valójában, ha az egyház további képezésének elve felett, evangélikus szempontból te­kintve , gondoljanak bár­mit, ha még annyira elis­merik is, hogy vallási irataink némelly dolgokat fog­­lalnak magukban, mellyeknek felvétele csak az ak­kori czél s politikai tekintetek által vala ajánlva; s ha elismerik, hogy néhány hitelvet tartalmaz , mely­­lyek további vizsgálat s tisztázott fogalmak által most máskép tűnnek fel, egyszersmind azt is el kell ismer­niük , hogy ama mozgalmakból nem felvilágosodás , hanem az egyház alapja feldúlásának kell következ­ni, hogy egy kormány sem szenvedheti meg olly egyletek alakulását, mellyek illy elveket akarnak ter­jeszteni, s hogy illy elvek nyilvános gyülekezetekben ki­mondassanak. Egy kormány sem vállalhatja magára a felelőséget, a kereszténységet felforgatni enged­ni, s hogy a néptől a legszentebbet, atyáiktól öröklött val­lásukat, melly nekik szerencsétlenségben reményt, 643

Next