Nemzeti Ujság, 1847. július-december (42. évfolyam, 513-617. szám)

1847-09-12 / 555. szám

Pest megye, sem a hazai ellenzék hitének s politikai elvének nem tekinthetjük, kik a midőn tőletek, az ott egyenesen mint benfoglaltan is kimondott elvek valódi értelme­s jelentőségéről számot kérendnek, el­­utasítandják azokat maguktól. Befolyásiok napjai számitvák!­­ Lehetetlen nem csodálkoznunk, s lehetetlen, hogy velünk együtt Európának valamennyi nemcsak státusférfia, de a kormányrendszerekkel csak legke­­vésbbé is ismeretes józan eszű ember ne csodálkoz­nék , ha t. i. megtudná, hogy ugyan­azon alkalom­mal, midőn egy testület az országnak alkotmányát és kormányformáját tökéletesen megváltoztatni kí­vánja, s ezt politikai törekvéseiben olly főczélul tűzi ki, mellytől minden függ s mi nélkül semmi sem érvényes; mint kitűzték Pest megye nehány ve­zetői a parliamentáris felelős kormányt; hogy ugyan ez alkalommal — mondjuk — épen azon testület olly létező institutiók fönmaradását, sőt szilárdítását is sürgesse, melly institutiók fönmaradása — annyi, mint kitűzött fő politikai czéljának megsemmisítése, tehát tökéletes semmit­ sem­ akarás. Hát ha még az elöl idézett negyedik pont szel­lemét megtekintjük, melly szerint minden újabb insti­­tutióknál a trón egyenes befolyása tökéletesen ki­záratni inditványoztatik, hol a hitelbank ügyébeni fölügyelési jog folyvást minden módon csonkitatni szándékoltatik sat. sat., azonban a kormány még is ügyeljen föl; még is ő legyen felelős; kiért? mi­ről? azért, kit nem ő nevez, s arról: mit nem ő kezel. Fölügyeljen arra, ki tőle nem függ; s olly dologra, mibe bele nem avatkozhatik... Lehet-e en­nél nagyobb satyrája a törvényhozói képességnek?... De menjünk tovább: Pest megyének még az sem elég, hogy népképviseleti parlamentáris felelős kormányt akar — a megyéknek jelen szerkezetükben­ föntartása mellett; nem elég, hogy a magukat meg­váltott és meg nem váltott községek küldöttei is be­folyjanak a megyei tanácskozásokba , miként ez ál­tal is a kormány elleni daczolás, szilárditathassék; nem elég, hogy a felelős ministerium ne folyjon be annak kezelésébe, miért felelős; s ne maga nevezze ki azon tisztviselőt, kinek tetteiért felelős, hanem mind­ezek mellett követeltetik, miszerint a helysé­geknek municipális szerkezet is adassék. Községi municipális rendszer és megye­rend­szer— egymást megsemmisítő tételek; épen o­lyan, mint midőn mondjuk: egyet az egyből marad sem­mi. Ugyan képzelhetik-e komolyan a pestmegyei uta­sítás indítói, hogy községi municipális rendszer fön­­állhat a megyerendszer mellett; vagy, ha mégis fölállitatik, s melléje még fölállitatik a felelős kor­mány is, létezhetik többé még megyerendszer is? Ha hiszik, akkor valóban nincs mit irigylenünk hi­tükön , s szégyenlenek nemzetünk kisebbítésére ezt­­kérül kitűzni, hogy mások is lássák politikai ké­pességüket !... Ha egy tabula rasa állna előttünk, mellyre olly könnyen lehetne új alkotmányt építeni, mint kön­nyen lehet foltot lehelni egy üvegtáblára, akkor azt mondanék az előttünk fekvő utasításra , hogy folytonos anarchiát akar létesíteni. Miután azonban egy fönlevő ősi alkotmány áll előttünk, több századok viharai által megpróbált s a próbát győztesen kiállott alkotmány, mellynek szentesített jogokkal bíró királya s a tör­vényhozásba befolyó nemzeti akarata van, mást nem mondhatunk, minthogy a pesti követutasítás bámu­latos ügyességgel árulja a reform zászlója alatt a legküzdödtebb stagnatiót. Mivé lenne a királyság, mivé lenne a kormány, s mivé lenne a nemzet olly institutiók mellett? Létezhet­­nék-e ember e hazában, ki a kormány felelősségét magá­ra vállalni merné olly intézkedések mellett, hol legfö­­lebb is azon joga volna, hogy rendeleteit kibocsás­sa, de semmi hatalom nem volna kezében, hogy azokat végrehajtsa?.. Mindenben és mindenért nyom­ná a felelősség terhe; de mindenüvé mások alkal­maznák végrehajtásának eszközeit, a tisztviselőket, kik helyzetének biztossága mások kegyelmétől függ­vén, mit sem adnának a kormányra. És a megyék szerkezete mellett, ki kezeskedhetnék a felelős kor­mány első és fő erényéről... a gyors végrehajtás­ról, s ki felelhetne az innen származó elmulasztá­sokról? ___ És ezen községi municipális rendszer hogyan állhatna föl a mindenható megye­rendszer mellett? A községi municipális rendszer természete azt kö­veteli, hogy minden község egyedül maga folyjon be kormányi fölügyelés mellett a maga közigazgatási dolgaiba. A megyerendszer természete ellenben azt követeli, hogy egyedül a megye kezelje minden egyes község közigazgatását. Már most a­nélkül, hogy a megyerendszer ezen természete a megyék rendezése által — mirel csak egy betű sem foglaltatik az egész pestmegyei utasításban — változtatásokat szenvedjen; községi municipális rendszert, tehát községi és me­gyei közigazgatást is egyszersmind kívánni: nemde a legnagyobb, a legmonstrosusabb képtelenség, tiszta lehetetlenség ?! Nehogy azonban illegálisoknak látszassunk, ám kísértsük meg — a­mennyire emberileg a legjobb akarattal lehetséges — védeni a pesti országgyűlési utasítást.... Igaz, hogy az parlamentáris felelős kor­mányt követel; igaz, hogy e mellett olly institutió­­kat is föl akar tartani, sőt új széles­ jogokkal föl­ruházni, mint a megye­rendszer; Így tehát folyton olly institutiók mellett viv, miilyenek a parlamenti kormány­felelősség lényegével tökéletesen ellenkez­nek , ámde a pestmegyei közelutasítás szerzői ama legszigorúbb értelemben vett, sőt hallatlan kiterje­désű parlamenti kormányformának azonnali kinye­résére a körülményeknél fogva nem számíthatván, követelik ugyan azt szilárdan s minden eréllyel, de azért a fönlevő institutiókat, mellyek a felelős kor­mány hiányát pótolják, föntartani és szilárdítani igye­keznek , mind­addig, míg a­zon tökéletes parlamenti felelős kormányt nem nyerend ; az újabb institutiók tervénél is tehát azt óhajtja, hogy ha azok tökélete­sen ellenkeznek is a parlamenti kormánnyal, lega­lább az álalános kormányfelelősség hiányát pótolják. Ez lehetne egyedül a mentség, mit a pest me­gyei országgyűlési utasítás mellett fölhozni képes az emberi ész, ámde e mentség egyike a legborzasz­tóbb vádaknak, mi csak egy alkotmányos törvény­hozó politikájára mondathatik, mert (jegyezzük meg jól) ez annyit jelent, hogy az opposilio s a pesti utasítás a legszigorúbb értelemben vett parlamenti kormányt tűzvén ki politikai törekvésének feczéljául, midőn az azzal egyenes ellentétben álló reformok egy légióját önhitt hangon tervezi, nem tesz mást, mint csupa s merő provisoriumot kíván alkotni egy jobb alkalomig, a mig t. i. főczélját kedvezőbb idő­ben s körülmények közt létesítheti.­­ Azonban lehet-e kétség, hogy maga ezen állapot, mellynél sem a törvényes föhatalom­, sem a testületek, sem az egye­sek nem fognak bírhatni jogaik érzetével; s igy a jog és társaság elválandnak egymástól; a haza is a kormány is a hazának minden viszonyaival örökké inogva fog mozogni, mintha minden kormány meg­szűnnék; minden elfoglalandja helyét, de a nélkül, hogy betöltené: semmi elhatározottság, semmi szi­lárdság, semmi egész. Zavarral s aggodalommal tel­jes állapot ez uraim, annyi, mint egy állapot, melly­­ben senki sem tudná megmondani máról holnapra, mi történik vele holnap után... Ez uraim a legvészt­­hozóbb neme a provisoriumnak__ Ez anarchia!... Egy nyolczszáz éves alkotmányt, melly a nem­zet-életet a legnagyobb csapások között, mellyek csak érheték, föntartani és fejleszteni képes volt, s igy a stabilitásnak alkotmányos létet biztositó nagy kellékeivel birt; egy illy alkotmányt — mondjuk — ezen háttérben álló szándékkal kívánni reformálni, illy rendellenségnek s bizonytalanságnak zsákmányul dobni, hallatlan, a rendszeres törvényhozásban még elő nem fordult példa nélküli s tökéletesen nemzeti felségsértési... És épen a mi körülményeink közt, hol anyagi hátramaradásunk töméntelen tőkéket s ezeknek meg­szerzése a legszilárdabb hitelt követeli; ott, hol az örökváltság nagy munkáját a status financiális köz­­bejövetele által akarjuk bevégezni; ott hol földmű­velésünk emelésére s az uzsorátóli megmenekülésre hitelbankra van szükségünk, és pedig nem ollyan pestmegyei utasításban foglalt takarékpénztári hitel­bankra , mi egy csep a tengerben; de ollyanra, mellyet idegen tőkék közbejötte s a korona jótál­lása nélkül eszközölnünk lehetlen; illy körül­mények közt — mondjuk — mellyek a nemzeti in­­stitutiók legszilárdabb stabilitását követelik, e mó­don kívánni reformálni, legszelídebben szólva is nem lehet más, mint a nemzet sírját minél elöbb meg­ásni kívánó tökéletes böszhajlam! Mi itt — látja az ég! — senkit hazánkfiai közöl egyénileg nem bélyegzőnk ezen politikai fondor törek­vés szerzőjéül... Nem... Mi azt szeretjük hin­ni, hogy azok, kik azt keblükben kedvencz eszmeként ápolják, egymástól mintegy meghüvellelve csüggnek rajta ... és csábjain merengve andalganak a nélkül, hogy tüzetesen megfontolták volna ezen eszmének jelentőségét, s kiszámították vala­­hova vezet az végeredményeiben, következetes és észszerű kifej­lődésében? ... De épen azért a haza nagy Istenének nevében kérjük honfitársainkat: ne adják oda sen­kinek bizodalmukat ezen eszméknek keblükbeni meg­honosítására , hanem azokat észszerűen taglalva s fölöttük komoly honfi hűséggel eszmélve.. .jelentő­ségüket nem a szív s érzelem melegítő lombikán bo­csássák át kedélyükbe , hanem az ész szigorú szá­mításain eresszék keresztül lelkükbe. — — Nem képesek e lap hasábjai helyül szolgálni ezen elv s reá épült — elméletileg vajmi szívmelegitő s kecseg­tető — alkotmányi ábrándnak fölvilágitására és út­baigazítására ; erre nézve mi, mint mondánk, más utat tartunk föl magunknak; addig pedig a közszó­­mondássá vált király iránti magyar hűségre s sze­­retetre támaszkodva s hivatkozva azt mondjuk, hogy ezen fölállított elv­rendszer az uralkodó­ház pragmatikai jogaiba , a fényes és magas nádori jo­gokba , az ország törvényének oltalma alatt álló osztályoknak jogállapotaiba ütköző , a kormány-di­­casteriumokat, a nemességet, a magyar nemzet és életéből kifejlett, annak egységét és függetlenségét annyi századok lefolytán, olly számtalan viharok közt épen megőrző megyei institutio hatalomkörét megsemmisítő; szóval: az egész fönálló személyes jogot s birtokot megtámadó s kiirtó, — a hazának 8­2 százados historiájátóli megfosztását és annak a tudatlan néptömeg rakonczátlan indulatait fölriasztó politikai kalandorok zsarnoki bilincseibe verését a „repealt“ a separatismust mondja ki, egy olly alkot­mány felállítását tervezvén , melly az ismeretes föld­nek egyetlen egy nemzeténél sem áll fen és nem állott fen soha és sehol máskint, mint a nemzetek életét tekintve csak kevés perczek, a forradalmak dúlásának perczei alatt; és ti minden életnek, min­den históriának, minden emberi kísérletnek gúnyjává állandó státusépületi mintakint ezen gyakorolhatlan­­ságokkkal komolyan foglalkoztok! ?.. Erdélyi országgyűlés. (LXXXIIIdik orszá­gos ülésben sept. 3-kán 1) a nem-nemesek fel- és alperességéröl, 2) Strassó és Hunyadmegye, 3) Mármarosmegye és Radna-vidéke közti határjárás­ról szóló s ő felsége által megerősítve leküldött tör­­vényczikkeket a kir. és rr. minden észrevétel nélkül elfogadták. Ezután az adó­nem nevelését biztositó tör­vény­javaslat latin szövege len megállítva s szokott módon a k. kormányszékhez átküldve. S most tanács­kozás alá került a magyar nyelv, honosítottak iránti s több a jelen országgyűlésről fejedelmi szentesítés végett felterjesztendő törvényjavaslatok beczikkelye­­zési terve és előszava (formula inarticulationis et prae­­fatio.) Az itélőmesteri szerkezetben nehány törvény­javaslatnak czime is említve lévén, némellyek olly áta­­lános értelmű bevezetést javasoltak, melly alá a je­len országgyűlésről szentesítés végett netalán később is felterjesztendő minden czikkek is sorolhatók legye­nek. A többség akarata azonban oda központosul­, mi­szerint nehogy a múlt országgyűléseken,tárgyalts e­­lge­k, megerősítése után most csak fejedelmi szentesí­tés végett felterjesztendő törvényczikkek ünnepé­lyes alakbani leküldése a jelen élőbeszéd tartalma miatt, addig késsék, míg a jelen országgyűlésen ke­letkezett és keletkezendő törvényjavaslatok, is feje­delmi szentesítést fognának nyerni, a mostani prae­­fatioban csak a múlt országgyűlésen kelt s most szentesítés végett fölküldendő törvényczikkek legye­nek álalánosan említve. Következett a hunyad- és biharmegyei szélek kijártatására múlt országos ülés­ben elvileg meghatározott bizottság választása. A választás szokott módon titkos szavazással történt. Szavazók száma 104. Többséget nyertek : b. W­es­sel­én­yi Farkas, Macskási Pál főispánok; b. Bánffy Albert főisp. kettes; Donáth Sán­dor közügyig.; gr. Mikes János k. h.; K­o­zm­a I­m­­re hr. biró; Ze­y­k K­ár­oly Kolozsm., B­agosi Sán­dor Krasznamegye, Antal Imre Marosszék, Mol­nár Károly Szászvárosszék, és Méhes Sámuel Kolozsvár követei. Végre a k. kormányszék az u­­jonczállitási második törvényjavaslatra vonatkozó következő észrevételei kerültek vitatás alá: „Ezen ujonczállitás módjáról a törvénynek nem csak a mos­tani esetre alkalmazandónak, hanem azutáni időkre is az előfordulandó esetekben szolgálandónak kelletvén lenni, tekintve a kk. és rr. az újonczok megaján­lásáról közelebbről mult hónap 4-dikéről fölküldött feliratukban foglalt azon nyilatkozatot is, melly szc- 578

Next