Nemzeti Ujság, 1919. október (1. évfolyam, 3-29. szám)

1919-10-01 / 3. szám

Censurat: Minerva. Szerda, 1019. október 1. * I. évf. 3. szám. Szerkesztőség: Budapest, Vill., Szentkirályi-utca 28. sz. Telefon: József 65 és József 66. Kiadóhivatal: IV. ker., Gerlóczy-utca 11. Telefon: 75-09. KERESZTÉNY POLITIKAI NAPILAP „ * , /,(;« Felelős szerkesztő: Túri Béla. / Előfizetési ár : Egész évre 220 kor., félévre 110 kor., tíz~6­­ negyedévre 56 kor., egy hónapra 20 kor. Egyes szám (80 fillér. — Hirdetések milliméteres díjszabás szerint. A keresztény sajtó Hatalmas lendülettel indult el történelmi út­jára.* Százezrek filléreiből fakadtak anyagi forrásai és az egész nemzet élkenergiája lángos meggyőződésében, nagyszerű pro­­grammjában. E sajtó szolgálatában minden ember a szerkesztőségben, a kiadóhivatalban vagy az utcai terjesztésben olyan feladatot telje­sít,­­mely nemes odaadást, áldozatkészséget jelent a keresztény munka versenyében. Ezzel az erkölcsi erővel szemben tehetetlenek azok, kik üzletnek nézték az egész világot. A meg­mozdult szellemi és erkölcsi erők keresztül­­törnek az összehordott milliók drótsövényein. A keresztény magyar népnek keresztény sajtó kell és ezt a fordulatot nem fogja megakadd­, ■yozni semmiféle aknamunka. Az üzletes lapok újra elárasztották az utcát, kínálják magukat a járókelőknek, sőt a magyar vidé­kekre is ki akarnak menni, de a keresztény öntudat, a mételytől való egészséges undor visszautasítja ezeket a kísérleteket. A fővá­rosban a régi időkből megmaradt különböző szervek, üzleti érdekességek különböző esz­közökkel, praktikákkal próbálják a keresz­tény sajtót megakadályozni terjeszkedé­­s­ében. Olvasóink, párthíveink figyeljék meg a lap­­ártusítókat, a trafikokat és minden ellensé­­ges aknamunkát közöljenek velünk. 14 Dunántúl. — A Nemzeti Újság tárcája. — Irta: Pethő Sándor. Ha a külföldi ember fülébe ez a szó hangzott: Magyarország, akkor, ha még az átlagtájéko­zottságot meghaladó ismerettel rendelkezett is Magyarországról, a magyarság faji és tájképi fogalmát az Alföldről szerzett romantikus és zavaros képeiből és benyomásaiból szerkesz­tette meg. Petőfi, Kossuth, a puszta, a csárda, a Hortobágy, a csikós, a szegénylegény : Íme ezek voltak azok a fogalmi vagy képzeti egy­ségek, amelyekrek ereműiből, színeiből és vo­násaiból megalkotta magának azt az olaj­­nyomatot, amit a magyarság és Magyarország egyéniségének képe gyanánt vitt haza magá­val. Ha egy-egy külföldi író témakereső útjá­ban Magyarországra is eltévedt, ha lankagó képzelmét egy kis vadregényességgel akarta felfrissíteni; ha udvarias vendégek felületes ismereteiket akarták fitogtatni vagy decens 1.okokkal kedveskedni, akkor hallhattuk az unalomig csépelni a lovagias magyarságról absz­­t­ehált,­­ tájképi, fajii és lélektani fogalmakat, mely­ek az alföldiességnek, mint a magyarság va­­­di és hit letéteményesének és perszonifikáció­­jának elismerésében kulmináltak. Még magyar­­ írnék is találkoztak, akik az Alföld volklorejá­­ban keresték a magyar psziché legtökéletesebb, egyetlen önleleplezését. Beöthy Zsolt szeme előtt az alföldi táj pusztai vagy tanyai magyar­­jának alakja lebegett, mikor a magyar lélek történeti oknyomozását és a magyar irodalmi géniusz problémájának megoldását a volgai lovasból vezette le, aki nyugodtan, szemét a puszta végtelenjébe mélyesztve ül paripáján. Gyulai Pál a nemzeti irodalomnak azt az al­földi népiességből felmozduló, túlnyomóan al­földi motívumokkal zsúfolt termő­korát te­kintette a magyar szellem legősibb és legmé­lyebb megnyilatkozásának. Ítéletében annyira egyoldalú volt, hogy a dunántúli Vörösmartyt Petőfi és Arany mellett csaknem a második osztályba fokozta le s Vörösmarty megbántott műneszét éppen napjaink irodalmi értékelése engesztelte ki (Szabó Dezső, Babits Mihály). Az alföldi ember egyetlen és igazi magyar faji­­sága különben annyira tudatos és kizárólagos, mintha más erős és nagy érzése nem volna, csak a magyarság hatalmas faji igazsága, kevély és rendíthetetlen érzése. Pedig egészen más magyar nap mosolyog a kék Dunántúlon, mint a Nyírség forró homokján, más magyar lélek atomjai szállonganak a vág­­völgyi várromok körül, mint ahogy más szel­lem borong az erdélyi hegyek roppant árnyéka alatt. A tő, a gyökér egy, de más a talaj, más az égalj, más a levegő. A történelem botaniku­sát tehát nem lepheti meg, hogy az egy tőről fakadt növénynek más lett a virága s a külön­böző hajtásokra más gyümölcsök értek. Ma­gyar bor terem Tokajon, de magyar bort szü­retelnek Badacsonyban, az Érmelléken, Eger­ben és az erdélyi Hegyalja tőkéiről is. Cso­­konay, Petőfi, Amny művészete a­ magyar szellemnek ihletése, de — bármennyire más za­­mata nektárt csorgattak a dunántúli Helikon hullámos lankáin — a Zrinyi, a Kisfaludyak, Berzsenyi, Vörösmarty poézise nem kevésbbé mélyen és forrón magyar, mint amazoké. A fajnak, a tájképi hatásnak, a couleur locale-nak oly rejtelmes determinusai dolgoznak a géniusz termőföldjében, amelyeknek erejét, szerepét és értékét csakis eredményeiben, illetve jelen­­valóságában ellenőrizhetjük. A magyar szel­lemi élet hegyláncában mintha a dunántúliak képviselték a fajta kulturális teljességét, ele­gáns formaérzékét, a nyugati szellem orográfiá­­jával való folytonos összefüggést : sem folyó, sem magas hegy nem állta útját a Nyugattal való állandó gazdasági, politikai és szellemi összekapcsolódásnak. Dunártól az egyensúlyo­zott elmék és kedélyek világa, a szellem ara­nyos derűjével, a minden irányban nyílt szem­mel vizsgálódó józan ésszel. Képzeld csak egy­más mellé a dunántúli íróknak, Eötvösnek (mind akettőnek) és Jókainak derűs humortól zománcos irodalmi arcképét és a nagy erdé­lyieknek : Kemény Zsigmondnak és Szabó Dezsőnek zord, humortalan, titáni alakját — s megérted azt a kozmikus különbséget,­­ami elválasztja a magyar Nyugatot a magyar "Ke­lettől. * Nincs másképp a történetimben sem. A ma­gyar história avarján ha jársz ,lehetetlen észre nem venned, hogy egy időszakon a Felvidék, a másikon Erdély és az Alföld karakterologiai pecsétje van. A szent királyok kora majdnem egészen a Dunántúlé, a 16. és 17. század túl­ „Keresztény Blokk — Keresztény Magyarország“. — A miniszterelnök nyilatkozata a «Nemzeti Ujság» részére. — Budapest, szept. 30. (’Ib) Lapunk tudósítójának alkalma volt ma Friedrich István miniszterelnöknél ama hírek felől érdeklődni, amelyek bizonyos felekezeti tárgyalásokról — állítólag Vázsonyi Vilmos égisze alatt — szólanak. Szóba került, hogy a miniszterelnöknél járt Vázsonyi Vilmos, hogy a keresztény és egy liberális blokk k­özött közvetít­sen, a liberális blokknak későbbi esetleges rész­vételével a kabinetben is. Fent jártak az iz­raelita hitközség elöljárói is, részben szervezeti ügyekben, részben talán felesleges oltalomért fenyegető veszedelmek ellen, belekapcsolva ide az izraelita­­elemnek egyes fontos közigazga­tási pozíciókban erősebb részeltetése iránti kívánságát is. Ezek a közbenjárások remél­jük olyan megoldást fognak nyerni, ame­lyek semmiesetre sem kerülnek ellentétbe a kormánynak nyíltan vallott és ismert poli­tikájával. A miniszterelnök úr ezeket mondotta : — A közbenjárók szavaiból bizonyos iz­gatottság olvasható ki jövőjüket illetőleg. Vannak, akik túlzott aggodalmukban sze­mélyi biztonságukat féltik veszélyeztető zavaroktól. Holott mondhatom, hogy a pol­gári támogatás igénybevételére sem fog sor kerülni. S így igazán nem volna értelme semmiféle egyoldalú karhatalmi berendez­kedésnek, amelyet csak a rémlátás iga­zolna. Azután így folytatta : — Nagyon szívesen látom természetesen az erők tömörítése szempontjából, bármelyik sőt legszívesebben valamennyi úgynevezett liberális csoportnak támogatását, amilyen céltalan dolognak tartom azoknak a nap-nap után támadó pártoknak és csoportocskák­­nak a felburjánzását. Nagyot téved, aki azzal áltatja vagy vigasztalja magát, hogy az úgynevezett «keresztény blokk» veszélyben volna. — Egy nagyon életerős és kom­­oly alaku­lásnak tartom azt, amelyet Polónyi Géza kezdeményezett s amely ha nem fog a kon­tárok akadékoskodásába fulni, erős és ha­talmas politikai tényezőnek ígérkezik. Ha jól tudom, «Egyesült Polgári Párt» lesz a neve s nagy mozgalommal indul meg. — Szerintem Keresztény Blokk ma aequale Keresztény Magyarország. És ebből a tételből tágítani soha nem fogok. Én nem indulhatok Budapest után, én Magyarország után in­dulhatok csak. Én nem üzenhetek Budapestről a vidékre, én a vidékről üzenek Budapestre. — Százával kapom a Dunántúlról a sür­gönyöket. Kitartás a keresztény politikában! — Bizonyos, hogy nagy ellentétek várnak elsimításra még. És nem győzöm eléggé hangsúlyozni, hogy tárt karokkal fogadom minden nemzeti alapon álló pártnak és cso­portnak támogatását és hogyha ezekkel kar­öltve tudnék haladni, ez korántsem jelent­hetné kitűzött programmom : a nemzeti ke­resztény iránynak feladását. Ettől a programm­al semmiféle alku, semmiféle egyezkedés soha el nem tántoríthat. Nagy megnyugvással közöljük ezt a férfias megnyilatkozást, már csak megcáfolásául egyes elterjedt mendemondának.

Next