Nemzeti Ujság, 1920. február (2. évfolyam, 28-52. szám)

1920-02-01 / 28. szám

­ . I­HM Tasárnap, 1920. február 1. -k II. évf. 28. szám. NEMZETI TIMG Szerkesztőség: Budapest, VIII., Szentkirályi-utca 28. sz. Telefon : József 65 és József 66. 1 . Kiadóhivatalt IV., Gerlótzy-utca 11. sz. Telefont 107—37. KERESZTÉNY­POLITIKAI NAPILAP Felelős szerkesztő: Túri Béla. Előfizetési ár: Egész évre 220 kor., félévre 110 kor, negyedévre 56 kor, egy hónapra 20 kor. Egyes szám 80­illér. Hirdetések milliméteres díjszabás szerint. Aranyat kenyérért! te*»: P­schika Ottokár. Budapest, jan. 31. Kenyeret, kenyeret . . . ez a sóhaj kel mindenfelől. Ezt sóhajtja nemcsak az éh­ség, hanem a hazafias gond és aggodalom is, mely az államéletnek, a rendnek s köz­­biztonságnak létfeltételeit a normális élet kellékeiben látja s azokat kenyér nélkül, éhező tömegek elkeseredésében méltán min­den rossztól félti. Cseppet sem csodálkozom tehát azon, hogy e nagy kenyéráhitozás megint , a magyar nők lelkében“ váltott ki" elementáris visszhangot,a melynek a Move női csoportjának ülésén Farkas Edith adott" aranyérces kifejezést, ' midőn ■ mondotta, hogy mindent a kenyérért, — adjunk oda mindent, amink még van,—adjunk aranyat,­ ezüstöt, ékszert s én hozzáteszem, arany-, nyakláncokat, kereszteket, gyűrűket, kely­­heket — mindent a kenyérért, mert az nekünk most annyi, mint élet s bizalom, annyi, mint szociális és keresztény köte­lesség ! Előbb lehetett aranyunk, mert volt ke­nyerünk ; most nem tarthatjuk meg ara­nyunkat, mig nincs kenyerünk ! Azelőtt aranyos volt itt minden, aranyos az élet és a kedv; aranyos volt azért, mert a mezők az aranyos búza illatával s az otthonok kenyérillattal­­voltak telve. Kenyérillat, mily parfüm, az erős, egészséges­ élet illata! Mikor a gyerekek talicskákon vitték haza a féktől a nagy kerek kenyeret, az utca klett illatos­ tőle is örömmel konstatáltuk, hogy a kenyér mosolygós pírja s a piros­pozsgás gyermekarc mennyire együvévaló. Most kevés van, e párolgós jóból, kevés az anyaföld e kondenzáló velejéből, kevés a napsugár e lisztté hamvasztott tüzéből! Azért gyönge a jelenünk s bizonytalan a jövőnk, mert az erőt a kenyér pórusai lélekzik s a lélek a kenyér likacsaiban lakik, az a lélek, mely az anyaföld s az anyanap­sugár lelke s mely, tennünk vérré, életté, lélekké s jókedvvé lesz ! De hát ez nem hiányozhatik ! A kenye­ret meg kell szereznünk minden áron , ezt ki kell kaparnunk a földből, ki kell bá­nyásznunk tárnáinkból, ki kell termelnünk kőből, fából, ki kell reresztenünk a sziklá­ból , legsürgősebb pedig, hogy megvegyük s ,előteremtsük most aranyon és kincsen, ami még van ilyesmink, mert azt most ezen lehet a­­ legkönnyebben s leggyorsab­ban előteremteni. Ne­­ tétovázzunk s "ne késlekedjünk ! Az éhezők eladtak már min­dent ; eladtak szőnyeget, bútort, fehér­neműt, ruhát; azok odaadták már ara­nyukat s ékszereiket is, ha volt belőle. Azoknak már nincs eladnivalójuk. De talán nekünk van még odaadni valónk. Nekünk, kik magunk körül az élet hervadását s fonnvadását látjuk, kik gyermekeinket fel­kínáljuk a világnak a szélrózsa minden irányában, nekünk talán van még valami értékünk s ékszerünk, van talán nyaklán­cunk és gyűrűnk, az egyházaknak vannak műértékkel nem biró kelyheik s kereszt­jeik ; vannak talán még drágaköveink, melyeket kenyérré tehetnénk. Van Magyar­­országon még sok hideg kincs, mellyel az éhség e nagyböjtjében az elcsigázott nemi­­zedékbe életet, reményt, bizalmat s bá­torságot önthetnénk. Soká tart már ez­ a nagyböjt s ki tudja, meddig tart még, ha nem kurtítjuk azt meg. Minden verc nem egy, hanem számitatlan halál s nincs a nemzet életnek az a tengere, a mely a nyomorúság és éhség tátongó ré­sein most el ne folyna s reánk nézve el ne veszne. Ez az arany- s kincsgyüjtési mozgalom a végső «népfelkelés» a csaták s forradalmak nyomában járó belföldi ellenség ellen! S ez ugyancsak annak a lelkesen hirdetett keresztény nemzeti kurzusnak leghatáso­sabb bemutatkozása is lenne! Mutassuk ki szivünkről, hogy :aranysziv,— mutassuk ki szociális kurzusunkról, hogy: csupa meg­értés s áldozatkészség. Kenyeret adni, ez a mi nagy szociális kötelességünk, az első s a legelemibb. A szociális kenyér az a kenyér, amely nemcsak az enyém, hanem a másé is; —a szo­ciális éhség az, melyet nemcsak az a másik szenved, hanem melyet én is érzek s a szociális érzék az, mely nem bírja elviselni mások kínját s azt úgy éli át, hogy a­ maga kenyerét —­ hát még aranyát — mással, az éhezővel megosztja. Biztos va­­gyok benne, hogy akit a szociális éhség, vagyis a szegények, a bolt előtt ácsorgók, a kenyeret hétszámra nem látók éhsége gyötör, hogy az nem teszi el láda fiókjába körmöci aranyait s nem akasztja nyakába aranyláncait s nem halmozza fel kincs­tárakban s hiúságos üvegszekrényekben ékszereit, hanem fölajánlja azokat a tiszta­­kezű s idegen fillérhez mint parázshoz nyúlni nem tudó, a Szociális Missziótársulat s a Move nőcsoportja által alakítandó bi­zottságoknak, hogy kenyér jusson az éhe­zőknek. . Ne­ áltassuk magunkat s az arany fénye a babája ne homályositsa el szemünket. Gondoljuk el, mit tenne Krisztus s az apostoli egyház, ha garmadában volnának láncai, gyűrűi s kelyhei s ha híveit éhhalál fenyegetné ! De gondoljunk hazafias kötelességünkre is ! A haza és a ház is­ kell, hogy kenyeres haza és ház legyen , mert ha a kenyeret kilopják vagy kirabolják belőle, akkor kihazudják az országból a hazát s házból az otthont. A kenyérfélén haza és ház romba dől. Az éhes tömegek gyűlölködve s átkozódva vonulnak el e hideg eszmények alatt. Mire való nekik ország, társadalom. Mikes 209. levele. Irta : Komáromi János. Rodostóból, 29. Jan.­ario 1920. Nyughatatlan elmével irom ezt a levelemet, édes néném. Mert egynéhány napoktul fog­yást a­ Havasalföldön át olyan hírek jönnek ide Konstancinápoly városából, amelyek szomorú­sággal töltenek el engem, utolsónak maradt, nyomorult bujdosót. Mert utolsónak marad­tam, édes néném s azóta, hogy Zay urfi halála után engem tett meg básbuggá a porta - azóta egymagamban hallgatom a vizek nagy zú­gását s tudom, hogy nem láthatom meg többé a köpenyegét se a zágoni hegyeknek, mert a királyaszony megüzente idejében, hogy nec nominetur in nobis. Hát azóta én illedelmesen hallgattam. Néha ugyan írogattam kevéskét, de csak módjával. Hanem a Havasalföldön át olyan hírek jön­nek egynéhány napoktól fogvást, amelyek miatt újra meg újra reám száll a keserűségnek ködje. Párába érkezett idegen utasnépek be­szélik, hogy a fejedelmi város kirekesztetvén a haza közösségéből, Bercsényi úrral meg Sib­­rik apánkkal együtt me­gint csak hazátlanul maradt az én sokat bujdosott uram. Az ilyen szóbeszédek miatt elnehezül a szivem - s vén szakállamat a mellemre bocsátom te olyan­kor ... S az ilyen szóbeszédek miatt elmém­ben gyakran foglalkozom megholt bujdosó­­­társaimmal : Csáky úrral, Jávorka komámmal, vagy Pápay sógorral s keserűen szemlélem mindama helyeket, hol a mi urunk járt, dol­gozott és beszélt egykor, mig el nem ment kö­zülünk szegény, amikor is irtóztató sírás-rivás közt árvaságra hagyott bennünket ezen az ide­gen földön ... Ha jól összeveszem az időt, en­nek száznyolcvanöt esztendeje lesz már Nagy­péntek idei éjszakáján. És ahogy így újra el­szemlélek magam körül, minden csak újabb szomorúságra gerjeszt a szomorúságnak ezen a tanyáján. Akármerre forduljak is, mindenütt csak azokat a helyeket látom, ahol valamikor megfordult a jóságos gazdám ... A Magyarok Utcájában állnak még a kövek, melyeken ha misére ment, az öreg törökök messziről kö­szöntötték már az öreg magyar királyt... Há­zában megvan még az esztergapad, ame­lyen déltől estéiig fúrt és faragott s az ő gyö­nyörű szakálla ugy tele lett olyankor forgács­csal, mint valamely mesteremberé, de ő maga is csak nevette magát emiatt... Kiskertemben látszik még a negyedik lába annak az elenyé­szett padnak, melyen valamikor Lehonner Ist­ván, amaz összegubanczolt üstökű vén talpas tisztogatta a csizmámat s tisztogatás közben lehajtván a fejét, furcsán dudolgatott maga elé, de mindig csak ezen egy verset: Antal ur bu­jdosik, Vak Bottyán haldoklik — Vitéz Fodor László sebekben kínlódik... Odafigyelvén olyankor, eltűnődtem sok le­tűnt dolgon. És amig Lehonnai István szüntele­nül ezen egy verset dudolgatta maga elé, meg­esett többször, hogy öreg urunk is kijött a kö­nyöklőre, ott megállt s elhallgatván darab ideig Rottyán apánk haldoklását s Fodor László kínlódását, meg-megrezdült az ő szép feje és szakálla s csak felsóhajtott magában, szegény... Most aztán, hogy az öreg Rákóczi ujabtt bujdosásáról vettem hírt, az elmémet zaklatni kezdik ezek a régi emlékek. S ha most a régi helyeket pusztán látom magam körül, e puszta helyek látása keserűséggel tölti el a szivemet.. . Nagyon elhagyattam itt minden­kitől s régebben ha könnyhullatás volt is a vigasztalásom, mostanában egy idő óta azzal biztatgatom magamat: — nem érdemes már tovább élni ! A fejedelem rámhagyta ugyan kemény szóval, hogy csak jegyezgessem az árva magyarok dolgait, de most, hogy a feje­delmi város piaccán idegen lovak idegen ágyu­kat húznak a fejedelem sírja felett, most több­ször bizonyítgatom magamnak : — meg kéne halni, Kelemen ! Meg kéne halni ! Jaj néném, hiszen ha egyszer már meg­könyörülne rajtam az én Atyám és Istenem és ha nyugalomra küldené már az utolsó, lévé­­n ült bujdosót! De az Isten rendelése ellen ne zúgolódjunk, mert ha fogat adott nekünk, gondoskodott róla, hogy ennünk is legyen mit ebben a keserves bujdosásban, nekem pedig végig kell ennem azt a rakás ken­yeret, melyet lerakott ide a számomra. Áldassék érte az ő szentséges neve ! Hanem a való, édes néném, hogy a Ken le­­velei csak minden ,három esztendőben erryszer­­ szoktak bezörgetni a rodosfói páriára , már ha három esztendőnek számitjuk a három hóna­pot. Tudom, hogy a szerelmi megvágvon kö­zöttünk, csak a távolság nőn meg a hatszoro­­sára, mióta Red otthagyta perai lakását s ha­ . Ill - ■ •• / I V • % • , " 1020 r ' ATVE"­ íz

Next